Koncerty

Dracula Marián Vojtko rozezněl Betlémskou kapli nejen vánočními písněmi (+ video)


Marián Vojtko patří k nejvýraznějším osobám pražské muzikálové scény, proto jsme nechyběli ani na jeho druhém sólovém koncertě, tentokrát v komornějším prostředí Betlémské kaple. Jeho krásný tenor doslova rozezněl celou kapli nejen muzikálovými, ale i tradičními vánočními písněmi. Přinášíme vám reportáž z koncertu a video sestřih těch nejpovedenějších muzikálových momentů.

Marián Vojtko

Marián Vojtko

Shrnout dosavadní kariéru slovenského tenora Mariána Vojtka do několika málo vět je opravdu těžké. Přes operní studia v Bratislavě se nyní věnuje především muzikálovému žánru, ke kterému se dostal skrz konkurz do slovenského uvedení muzikálu Dracula. Karla Svobodu tam zaujal natolik, že si ho vybral jako alternaci pro tehdy nesmírně populárního Daniela Hůlku do muzikálu Monte Cristo. Tak se dostal Marián do Prahy, kde účinkuje dodnes. Nejvýznamnější role (tedy spíše dvojrole) ho čekala v Hudebním divadle Karlín v titulní roli muzikálu Franka Wildhorna Jekyll & Hyde. Dnes se do podvědomí diváků dostává především díky hlavní roli v muzikálu Dracula nebo i díky alternaci Peyraca v muzikálu Angelika. Opery se zcela nevzdal, hostuje v několika operních kusech v Národním divadle Moravskoslezském v Ostravě. V Hudebním divadle Karlín dostal příležitost také v operetách, konkrétně v Čardášové princezně a Polské krvi.

Svůj první koncert si odbyl ve velkém stylu loni, konkrétně 18.11.2008 v Divadle Hybernia. Záznam se dokonce v hlavním vysílacím čase objevil i na ČT2. O více než rok později se jeho příznivci sešli opět v hojném počtu v krásných prostorách Betlémské kaple. 11.12.2009 mělo v kalendáři červeně zatrženo mnoho fanoušků, ale vyplatilo se dlouhé čekání a naplnila se očekávání?! Ano!

Sestřih nejlepších muzikálových momentů z koncertu

Kamera a střih – Radek Janda

Doporučujeme zhlédnout v HQ kvalitě, kvalita obrazu se tak mnohonásobně zvýší (tlačítko HQ v ovládacím panelu přehrávání videa)!

Marián Vojtko začal koncert v operním stylu, árií z opery Xerxes. Poté následovaly skladby známé i z předchozího koncertu, především vánočně laděné “Adeste Fideles”. Tyto písně zazněly za povedeného doprovodu komorního orchestru. Po této úvodní pasáži nastoupil na jeviště první host večera, a to jeden z nejznámějších českých houslistů Jaroslav Svěcený. Libozvučné tóny vzácných houslí se nesly kaplí, a i když většina diváků přišla především na Mariána, odměnili houslového mistra Svěceného bouřlivým potleskem, a to opravdu zaslouženým.

Jaroslav Svěcený

Jaroslav Svěcený

Na tip několika přátel Marián Vojtko stylově zazpíval píseň “Neodvolám” z Oratoria Mistra Jana Husa, který v kapli svého času kázal. Je opravdu škoda, že se toto unikátní dílo Richarda Pachmana s hlavní s roli Mariánem Vojtkem neuvádí, protože by jistě mělo i dnes obrovský úspěch. Všechny své fanoušky pak potěšil jeho první sólovou písní “Den milování” od Zdeňka Bartáka, kterou i sám Marián označil za velice náročnou, ale přesto jí zvládl na jedničku a právem patřila k vrcholům večera.

Nejvíce však zaznělo muzikálových písní, na které dychtivě diváci čekali. Mohli jsme slyšet ukázku z připravovaného muzikálu Baron Prášil “Patricie” nebo opravdu unikátní “Music Of The Night” ze světově známého muzikálu Fantom opery, který je velkým snem tohoto zpěváka. Diváky potěšil i archivními kousky “Doteky tvých řas” (z muzikálu Karla Svobody Monte Cristo) nebo “Holčičko smutná” z Pomády.

Během večera pak vystoupil ještě folklorní soubor Valášek, který společně s orchestrem a Mariánem zapěl známé koledy. Pokud by se koncertu mělo něco vytknout, byla by to právě tato část, která se nám nezdála jako nejlépe nazkoušená a i Marián místy pokulhával s textem a v českých pasážích byl velice znatelný slovenský přízvuk. Možná by bylo lepší místo mixu mnoha koled zazpívat třeba jen tři, ale za to s větším nasazením. Valášek po pásmu koled předvedl ukázku lidových tanců, které byly sice pěkné, ale mnoho diváků poté jejich vystoupení označilo za příliš dlouhé, s čímž musíme trochu souhlasit. Hosté dohromady totiž měli v porovnání se sólovými částmi koncertu opravdu velký prostor.

Marián Vojtko a orchestr

Marián Vojtko a orchestr

Diváci se (nejen) nám svěřili také s tím, že zvuk v některých částech kaple nebyl zrovna ideální a mluvenému slovu třeba vůbec nerozuměli (upřímně tedy nebylo moc o co stát, protože jako v případě loňského koncertu byly tyto pasáže improvizované a Marián nepatří k nejlepším řečníkům). A kvůli nulovému zvýšení hlediště diváci mnohdy ani příliš neviděli.

Finále pak patřilo písni “To je ta chvíle” z již v úvodu zmiňovaného muzikálu Jekyll & Hyde, kde Marián exceloval. Fanoušci při vzpomínkách na geniální představení v Hudebním divadle Karlín zamáčkli slzy a následovala bouřlivá děkovačka. Jako přídavek si Marián vybral slovenskou lidovou píseň “Keby som bol vtáčkom” a když potlesk ani poté nebral konce, tak zazněla již úplně poslední skladba, “Ave Maria” (která již ten večer zazněla v podání houslisty Jaroslava Svěceného).

Po povedeném koncertu (až na pár drobných mušek) v krásných a netradičních prostorách Betlémské kaple probíhala v přilehlém podniku Krásné ztráty afterparty, kde se Marián pozdravil se svými fanoušky a poděkoval všem za dlouhotrvající přízeň. Po rozdání mnoha autogramů a focení s fanoušky se omluvil, protože následující den ho opět čekalo další muzikálové představení. Pokud chcete tohoto výjimečného tenora slyšet naživo, tak 26. 12. 2009 máte poslední příležitost vidět Mariána v roli Draculy a od března příštího roku vystupuje v hlavní roli v muzikálu Baron Prášil a podle prvních náznaků se máme opravdu na co těšit!

Více o Mariánu Vojtkovi naleznete na jeho oficiálním webu www.marianvojtko.cz.


Koncerty
4TET nadchnul Ostravu
Koncerty
Jan Hönig a jeho kolegové z “Dětí ráje” zazpívali na jeho prvním recitálu (+ video)
Koncerty
Koncert “Srdeční záležitosti” opět podpořil matky v tísni (+ video)
  • Renata Kratochvilova

    Musical.cz
    “Marián Vojtko
    Shrnout dosavadní kariéru slovenského tenora Mariána Vojtka do několika málo vět je opravdu těžké. Přes operní studia v Bratislavě se nyní věnuje především muzikálovému žánru, ke kterému se dostal skrz konkurz do slovenského uvedení muzikálu Dracula. Karla Svobodu tam zaujal natolik, že si ho vybral jako alternaci pro tehdy nesmírně populárního Daniela Hůlku do muzikálu Monte Cristo. Tak se dostal Marián do Prahy, kde účinkuje dodnes. Nejvýznamnější role (tedy spíše dvojrole) ho čekala v Hudebním divadle Karlín v titulní roli muzikálu Franka Wildhorna Jekyll & Hyde.”

    MusicalNet.cz
    “Marián Vojtko – jméno tohoto slovenského výjimečného tenora skloňují skalní muzikáloví fanoušci ve všech pádech s nábožnou úctou. Tak jako jedna z jeho postav – Gaius Julius Caesar – přišel, viděl a zvítězil. Zvítězil na muzikálovém poli, kde si podmanil scénu dvou našich předních pražských divadel (Hybernia a Broadway) a hlavně její obecenstvo. Uhrančivý a talentovaný pěvec nás provází světem muzikálů již několik let. Ne každý se může pochlubit, že těsně po zakončení svého hudebního vzdělání obdržel hned hlavní roli ve velkolepém díle Karla Svobody – Monte Cristo, a to po boku tehdejšího muzikálového velikána Daniela Hůlky. Nutno podotknouti, že již tehdy sekundoval svému slavnějšímu českému kolegovi se ctí. A je snad osudem, že se oba pánové utkávají na jevišti o přízeň diváků dodnes.
    Již první koncert tohoto rodáka z Banské Bystrice vzbudil v minulém roce velký zájem a očekávání, a nejinak je tomu v tento předvánoční čas i letos. Místo se však poněkud změnilo. Z velkého hlediště divadla Hybernia se akce tentokráte přesunula do komornějšího, zato však nádherného prostředí Betlémské kaple. I tady si zřejmě osud s operním bardem zahrál svou nevyzpytatelnou hru, neboť právě v Betlémské kapli kdysi kázal Mistr Jan Hus, kterého Marián před několika lety bravurně ztvárnil v oratoriu Mistr Jan Hus od skladatele Richarda Pachmana. Zmiňuji-li muzikálové role tohoto zpěváka, nemohu zapomenout na dílo Jekyll a Hyde, kde tento „tenorový gladiátor“, jak mu přezdívá jeho fanklub, skutečně vyrazil mnohým dech.“

    Je skutečně ÚŽASNÉ, jak dva lidé mohou mít úplně stejné myšlenky, včetně obsahového členění, že? To je snad osud!! Jsem nadšena – pojďme si popovídat. Ačkoli ne – zde jsou i slova zbytečná – činy mluví za vše..
    Mám začít srovnávat i další odstavce???

    A mimochodem Pavlíku, doporučuji lépe pročítat článek, když už hodnotíš cizí dílo, že je jen POCHVALNÉ, byť je to na skrytých stránkách nejmenovaného Fanwebu. Kritika a pochvala je v mém článku zastoupena půl napůl, ale je pravda, že pro méně zdatné v intelektu je krapet schovaná – ale ty ji časem najdeš, věřím ti!


  • Pavel Košatka

    Renátko, taky ti přeju hezké Vánoce…


  • Michala

    já jsme teda asi natvrdlá, ale srovnání jakože hezký, jen nechápu, co by tam mělo být jiného, to jsou prostě daná fakta, a Pavel si asi Mariánovo učinkování nebude vymýšlet, aby se lišil??!! Když oba představujete jednu a a tu samou osobu, tak asi těžko to bude pokaždé jiné, jedině, že by si jeden vymýšlel:-) Nechápu, vtipné:-) Možná mi taky chybí intelekt:-)


  • Ondřej Doubrava

    Já jsem také nenašel nějaké duplikování ve smyslu “tahle věta je úplně stejná”, je to prostě tradiční představení interpreta a to vždy budou mít ti, co o něm píší samozřejmě podobné, ne-li stejné a takových autorů může být třeba deset, dvacet, třicet. Ale schválně jsem si ty fragmenty pročetl a opravdu jsem nenašel nic co by naplňovalo skutkovou podstatu kopírování. Nicméně díky za navození dobré nálady, hned se mi lépe pracuje. Hezké Vánoce. :-)


  • Renata Kratochvilova

    Fakta ty jsou jistě stále stejná – těžko se dají změnit, pokud to ovšem jsou fakta daná přesnou časovou posloupností a obsahem, je ale hodně s podivem, že se objeví v úplně stejném pořadí (a nejde o časovou souslednost) a dokonce ve stejných odstavcích, že by osudová náhoda nebo telepatie?? Možná bylo kouzlo představovaného umělce natolik silné, že vyvolalo hned dvojmo stejné myšlenkové pochody..
    Nicméně ať čtu svůj příspěvek tam i zpět – nějak tam nevidím, že bych napsala doslovně „tys to zkopíroval“ nebo snad „je to plagiát“ naopak uvádím zde sílu „stejných myšlenek“- tahle úvaha tak nějak vzešla velmi záhy z vašich řad. Safra, že by na tom něco bylo?! Budu se muset ještě znova zamyslet nad novou skutečností :o).

    A Ondřeji – se vší úctou, bych čekala, že Vy – jako více protřelý mediální praxí, nebudete poukazovat na to, že věty nejsou doslova stejné. To snad ani nemůžete myslet vážně? Zkopírovat nějaký materiál „i s chlupama“, a pak ho vydávat za svoje skvělé objevné dílo – to snad nemůže být ani považováno za dílo plagiátora ale úplného idiota. To by dnes neudělal ani žák základní školy. A skutková podstata? Ta je téměř vždy neprokazatelná neb hranice pro tenhle čin se dají jen velmi těžko přesně stanovit. Nicméně nejsme u soudu. Tenhle článek mě spíše pobavil než rozezlil.

    A ještě poslední úvaha – když už tady mezi řádky padlo, že vám svým komentářem kazím vánoční pohodu.. Tedy, asi bychom mohli na toto téma diskutovat i dříve, leč tak nějak nebylo nad čím, prostě tu článek nebyl. Vloudila se nějaká časová prodleva, dokonce ještě delší než u nás, kdy jsme v mezičase nutili opermajstra dodat korektní podklady pro článek. Možná, kdybyste byli rychlejší – pak mohlo podezření z „opisování“ padnout na mne.. Tak to někdy chodí.

    Ale jinak též přeji krásné prožití vánočního času – zvláště pak Pavlíkovi, když mi přál tak adresně a hlavně hodně NOVÝCH a ORIGINÁLNÍCH myšlenek.


  • HUGO

    Renato,

    po přečtení Vašeho posledního příspěvku, mě skutečně uniká pointa celého příběhu, který jste jistě s dobrým úmyslem na tyto stránky věnovala.

    Nebudu a ani nechci, se pouštět do sáhodlouhých debat…

    … prostě a jen, “už se těším”, až pro změnu zas já, budu moci popřát někomu “hezké Vánoce” … :-)


  • Renata Kratochvilova

    Pro Radka
    Pointa příběhu, který jsem věnovala? No snad máte na mysli POINTU příspěvku, a jestli Vám uniká … tak nevím, není to docela na pováženou Radku? Já myslím, že pointa je celkem snadno pochopitelná a velmi jednoduše prezentovaná. A ano, já mám JEN dobré úmysly.


  • Renata Kratochvilova

    Ještě drobnost … Máte v týmu ještě někoho dalšího krom starých dobrých tváří? Já, že bych se mohla s večerem těšit na někoho dalšího, kdo to nebude chápat .. Jsem totiž od přírody lektorský typ. :o) a úplně bych se rozdala. Jak můžu – pomůžu.


  • Ondřej Doubrava

    ? Já už jsem to vysvětloval, pokud je více redaktorů na jedné akci, tím pádem mají i téměř stejné myšlenky a opravdu těžko si budeme vymýšlet jiná fakta, protože se jedná o stejnou akci a navíc o KONCERT, kterýžto se ani nemusí vlastně recenzovat. A nemyslím, že by se Pavel inspiroval zrovna u Vás, my nemáme moc důvodů se koukat ke konkurenci (sám ji příliš nesleduji, jestli jednou za 3 měsíce, je to hodně), víte, je na světě také něco krásného a říká se tomu náhoda. A když se postupuje alespoň trochu chronologicky, tak se to může stát a nikdy se nad tím nikdo nepozastavuje, to by se totiž muselo dost lidí zbláznit.

    Budiž Vám útěchou, že výpis Mariánových činností máte o poznání košatější a stejně pár položek chybí. Ostatně jen málo československých zpěváků se může pochlubit tím, že vystupovalo v díle Stevena Sondheima. Dráhu Mariána nesleduji nijak pečlivě, ale hraní v Sondheimově klenotu “A Little Night Music” jsem si zapamatoval hned.


  • Pavel Košatka

    Asi tolik, když jste to tu začali všichni řešit. Článek jsem samozřejmě předtím četl, ale každé slovo jsem psal sám, z vlastní hlavy do prázdného pole textového editoru našeho redakčního systému. Do odstavců to je stejně členěné asi proto, že ten koncert měl své části a logicky nebudu dávat do jednoho odstavce více nesourodých částí, možná si Renata myslí, že je jediná schopná rozdělit článek na odstavce. Ať si tvůj článek čtu jak chci, tak nevidím nějakou velkou podobnost. Bohužel si nemůžu vymyslet něco, co v koncertu nebylo. To jsou jako zprávy z tiskovek, ty má taky každý stejný, protože se to prostě nedá pojmout jinak. Nicméně třeba druhou část recenze má Renata naprosto jinou a rozebírá tam myslím jeho operní kořeny a přechod k muzikálu a riziko chvály, atd…
    A článek byl možná později, že jsme k němu zpracovávali video, možná že Renátka by ho měla za 30 minut hotové, ale to bohužel (nebo možná naštěstí) není náš případ.
    Mimochodem, ten zkrácený výcuc z kariéry Mariána jsem psal podle jeho oficiálního “životopisu” na jeho oficiálních stránkách, který jsem zcela náhodou celý sepisoval také já. Takže tím pádem bych mohl říct, že jsi opsala “můj” životopis a jen ho zkrátila. Taky ti to připadá jako blbost? Nevím co si o mě myslíš, že po tolika napsaných článcích nedokážu napsat vlastní a musím ho opsat (zrovna) od tebe?
    Toť vše k další aféře, ale určitě to je pro vás dobré. Teď si každý přečte i ten tvůj článek a navštíví váš web… aneb jak si udělat zadarmo reklamu a v případě její mazání zase napsat, že neuneseme konkurenci a stydíme se za kopírování. Kdybyste radši psali další články, než bez jasných důkazů doložili kopírování či opisování.


  • Renata Kratochvilova

    Pánové srdečně zdravím,
    pročítám poslední reakce a mám skoro totožný problém jako Hugo. Zřejmě výše mého intelektu též nedosahuje dostatečněho levelu – protože nějak to nechápu. Já jsem už jednou deklarovala, že jsem nikde výslovně neuvedla obvinění z “krádeže článku” a vy mě tu pořád předesíláte “tak nám přece dokaž, že jsme to okopírovali”. Tedy, tak já opravdu nevím. Sakriš, asi mi něco uniklo. To je teď nový revoluční trend na poli autorského zákona, že se jedna strana sama napráská, že něco ukradla a nutí pomyslnou poškozenou stranu druhou, aby jí to dokázala, že tomu tak je? Přiznávám svůj prohřešek, tuhle novou společenskou hru opravdu neznám. Ale je to velmi zajímavé – člověk se denně něco dozvídá. Doplním si mezery.

    Drobná úvaha pro Ondru

    Čímpak by se tak mohl odlišovat jeden autor od druhého v jakémkoli psaném útvaru, co myslíte? Není to třeba specifický styl, to – co ho dělá výjimečného a zajímavého? Způsob, jakým vybírá fakta, a jak je použije? A není právě úvod článku přesně tou částí, kde se projevuje právě ona zmińovaná individualita autora? Myslím, že ANO. Přesně tato část rozhoduje o tom, jestli se stane článek pro čtenáře zajímavým a rozhodne se pokračovat v četbě. Jinak by přece mohl existovat jeden univerzální tisk. Chcete mi tedy tvrdit, že oba úvody s totožnou myšlenkou byly možné napsat jen takto? To je docela smutné – mne i v tuto chvíli napadají minimálně další 3 možnosti, jak podobný článek uvést …

    A teď ty Pavlíku

    To ty opravdu SÁM a do prázdných polí editoru?? No panečku – to musí být ale vyčerpávající . A ještě k tomu znáš i system odstavců ? No to je pozoruhodné – okamžitě svůj pohled na tvoje schopnosti přehodnocuji do nejvyšších kategorií. Překvapils mne. Tedy mohla bych, zde začít rozebírat systematiku různých psaných útvarů jako Recenze, Reportáž a zmiňované Tiskové zprávy a v návaznosti na to, jak tato pravidla ovlivňují jejich obsah – ale to by bylo na dlouho. Navíc ještě nyní vstřebávám ty hluboké myšlenky, ohledně problematiky vytváření a úpravy videa. Toho si cením obzvláště, protože u nás (raději neříkám kde), tam jsme video neviděli nikdy ani z vlaku. Čili ihned zužitkujeme nové informace a po hlubším navazujícím studiu se vrhneme i na tuto oblast. Děkujeme, že jste se o to s náma podělili. Opravdu si toho ceníme.

    A nyní kauza “Opsaný Životopis”. Vidí mé oko opravdu to, co vidí, čili termín ŽIVOTOPIS? Kde ho vidíš v mém článku? Žádný tam není. A co tam není – nejde opsat. Dovolím si tvrdit, že jako již několik let pracující člověk, jsem přece jen nějaký ten profesní životopis psala a viděla. Rozhodně se nepasuji na odborníka přes tento útvar – ale to, co mám v úvodu – není životopis ani “z leknutí”. Kde je nějaký chronologický výčet faktických profesních dat, vstupní a konečná informace? Několika údajům v žádném časovém uspořádání říkáš životopis, byť zkrácený? Pavlíku, nechci tě strašit, ale s takovým životopisem bys asi daleko nedošel, doporučuji doplnit vzdělání, v praktickém životě se to hodí. Trochu mě tahle tvá úvaha překvapila, když už se oháníš životopisem na opermajstrových stránkach, který by se do této kategorie zařadit dal. A jen tak na okraj – fakta z mistrova profesního života mi byla velmi dobře známá už v dobách, kdy ty sis hrál ještě s kachničkou.

    No a závěrem jestě myšlenka reklamy zdarma na vašich stránkách – tady si uhodil hřebíček na hlavičku. Vyloženě si mne odhalil. Nedá se nic dělat – já se tedy přiznám. Už týdny mám obrovské dilema. Uléhám s myšlenkou, jak zvýšit návštěvnost a s toutéž myšlenkou i vstávám. Rána jsou nehostinná, nikde ani záblesk naděje. A najednou je to tu – vize, která od základu změní můj život a dá mu smysl! Nařknu konkurenci z plagiátu a hned bude lépe.. Je to tak.. Zvláště, vezmu li v potaz číslo navštěvnosti mého článku ihned po zveřejnění, a dokonce citace na té vaší fanwebovské diskusi – dávno před tím, než spatřil světlo světa tvůj elaborát. Máš úplnou pravdu – prostě si mě vyhmátl. Zavedeme tenhle postup na našem portále jako standart :o). Nějak se ti poslední dobou vytratil z projevu smysl pro humor – nejsi krapet nervózní??? POZOR na stres z přepracování, vážně mám o tebe strach.

    A co nesmí chybět? Přece zdravice na závěr!Pánové – vánoční diskuse s Vámi byla velmi povznášející :o), pracovní noci jsou dlouhé a nehostinné, a už dlouho jsem se tak nezasmála. Díky za obohacující společnost – byť nedobrovolnou. Tuto diskusi opouším, abych nezabrala více prostoru než je zdrávo, ale nevěšte hlavu – zase přijdu v rámci jiné kauzy. Byla by škoda trhat partu, když už jsme se tak pěkně zžili. No ne? :o) Krásný vánoční čas


  • Renata Kratochvilova

    Pardon, ještě jsem zapomněla – když měl Pavlík takovou obavu o naše stránky a radil spíše psát nové články, než diskutovat u vás – tedy chtěla jsem ho uklidnit, aby neměl strach, já se intenzivně věnuji oběma činnostem. My ženy to máme trochu jinak, než mužská populace a zvládáme několik činností souběžně – takže žádný strach, i na tom se pracuje. Ale tvá obava o plynulý chod našeho portálu mě dojímá – snad je to i tou vánoční dobou…
    To jsem ještě musela, to by byl neodpustitelný hřích A ted už je to pravdu vše…


  • jehy

    Chci se zeptat, bude se věnovat vydání DVD/CD Mistr Jan Hus, kde v záznamu tohoto představení exceluje Marián Vojtko?


  • jehy

    Upřesním svůj dotaz. Jako veliký příznivec oratoria Mistr Jan Hus a Mariána Vojtka, jsem si koupila DVD/CD toho úžasného díla a jsem z toho nadšená, i přes malé nedostatky na DVD. Zajímalo by mě, jestli se, Ondro a Pavle, budete tomuto DVD/CD na svých stránkách věnovat?


  • Pavel Košatka

    Ondra napsal o DVD/CD pro účely recenze, takže uvidíme… ;)


  • jehy

    Budu se těšit. :o))))


  • Ondřej Doubrava

    I kdyby to nevyšlo, zajímavých nosičů a akcí je tu dost, příští týden to začne. ;-)