Výsledky muzikálové kategorie Cen Thálie 2010: boduje Máří Magdalena i Baron Prášil
I když je sobota večer, napjatě sedíme u televizní obrazovky a sledujeme na České televizi vyhlašování Cen Thálie za rok 2010 z pražského Národního divadla, expresně tedy zveřejňujeme výsledky „naší“ kategorie „Opereta – muzikál“!
V ženské kategorii je vítězkou Dagmar „Dasha“ Sobková za roli Máří Magdaleny v „Jesus Christ Superstar“ v Hudebním divadle Karlín.
V mužské katergorii se stal vítězem Marián Vojtko za titulní výkon coby známého snílka a fantasty v muzikálu Zdeňka Bartáka a Petra Markova „Baron Prášil“ (Divadlo Hybernia).
Pro zajímavost: Cenu pro mladého umělce do 33 let získal Ladislav Špiner, herec Východočeského divadla Pardubice – opora tamějších muzikálových inscenací.
Oceněným umělcům Musical.cz gratuluje a přejeme mnoho dalších hezkých a úspěšných rolí!
Širší nominace v muzikálové kategorii naleznete v našem starším článku.
Foto: Tomáš Král (archiv: musical.cz), Martin J. Polák
Komentáře
Iva
AutorRomčo, já nemyslela tím „nic“, že by to byl špatný muzikál – hudba se mi líbila moc, jen tam není pořádně co hrát o to je to právě těžší zaujmout po herecký stránce.
Dan
AutorUpřímně,jsem taky nesouhlasil,když v roce 2002 byla nominována na Thalii Monika Absolonová za Kleopatru a Daniela Šinkorová ,,rádoby zpěvačka,, a vyhrála to ona. Nic s tím nenaděláme.
Ifča
AutorTaky mě hard rock a metal pobavil..:) To jsem byla asi na něčem jiným… A při zahradě Getsemanské jestli Kamil ječel a kvílel…? Musím se podívat na vstupenku, byla jsem fakt na JCHS? Vidět a slyšet OPRAVDOVÉHO rockera a OPRAVDOVÉHO zpěváka v OPRAVDOVÉM muzikále, na to jsem čekala dlouho! Pro mě je vítěz, u mě to vyhrál už když mi ho kdysi tatínek pustil v mých šesti letech… Proto taky žiju pro hudebníky jako je on!!! Číst, že ječí nebo kvílí, z toho mě bolí oči!
Romča
AutorJen technická dámy… Já netvrdím, že Jesus je metal. Miri jsem odpovídal obecně. Nicméně ty občasné hard rockové prvky tam cítím. Jinak patrně jediný (naštěstí) metalový muzikál, který jsem byl nucen několik desítek minut trávit, byl Excalibur (s Kocábem a spol.), ze kterého jsem si utekl léčit nervy tehdy na Rebely ještě před pauzou. Také jsem kvůli jedné kamarádce byl na „rockové opeře“ Antigona a tu jsem dokonce dokoukal (jen kvůli ní ovšem), takže uvážíme-li, že Jesuse jsem viděl 2x (a 2x koncertní verzi), nepopírám, že tu jistý rozdíl je:)
Andrea
AutorTak Excalibur jako metal mě pobavil ještě víc. Chápu, že pro někoho je veškerej rock jeden pytel, ale jak Ex, tak Jesus maj k metalu fakt daleko. K hard rocku taky, myslím, že ač je to pro někoho silný kafe, tak na hard rock je to pořád málo hard :-)
Veronika B.
Autor:-D Metalové kousky jako „Jménem lásky“, „Kapka krve“ nebo „Král slepých rybářů“, ty jsou fakt hodně drsné…
Radka
AutorJe fajn, že alespoň nějakou cenu dává odborná komise a ne fanoušci. Pro ty, kteří nesouhlasí s udělením ceny bych doporučila, aby svého oblíbence podpořili v jiné anketě a to např. Týtý, která se v blízné době bude konat a nebo ve Zlatém slavíkovi.
Mirka
Autortak Excalibur je metal, tak to je fakt perla dne, díky Romčo, že jsi mě pobavil.
Romča
AutorAspoň někoho. Pro mě to — v podání Kocába — skutečně metal byl. A to odporně nechutnej! A ani 3 uměle do toho vložené popové či poprockové věci na tomto mém přesvědčení nemohou nic změnit. Hezký večer.
Andrea
AutorObávám se, že by to pobavilo i pana Kocába :-). Romčo, neberu Vám Vaše dojmy z Excaliburu, chápu, že to nebylo pro každého, pro milovníka kantilén zvlášť ne, ale metal OPRAVDU vypadá jinak.
Miri Nikolaj
AutorRomane, abys poznal, co to je metal, tak ti doporučuju zajít si na nějakej tvrdší fesťák. Proti tomu je fakt Ex a JCHS neškodnej popík :-))
A ještě bych ráda podotkla, že tebou stále zmiňovaný čistý kantilénový zpěv není jedinou technikou na světě. Existují spousty jiných, liší se podle stylů a národů, ale pořád je to ZPĚV. Když už tu tedy narážíš na nějaké „kvílení“ nebo co to tam slyšíš, tak to ale ber, že konkrétně je to ROCKOVÁ opera a nedá se tedy očekávat, že ti tam budou všichni zpívat hlavákem a dokonale čistě. Rock je fakt o něčem jiném… A když už píšeš, že to není zpěv, tak prosím zdůrazni, že PRO TEBE to není zpěv, abych se zase nemusela rozčilovat ;-)
Mojmír
AutorJak JCHS, tak Exík považuji za nemsírně kvlitní díla a přestože mě Exík hudbou opravdu neuchvátil, tak o to víc mě dostal výkony, které tam byly (narozdíl od jiných divadle) všechyn do jednoho perfektní a vyrovnané po věšech stránkách. Tak skvělé výkony jsem jen tak nezažil… A proto bych klidně šel znovu i přes to „metalové řvaní“, které mi taky není přímo po chuti. JCHS je věc jiná, hudba je tam pro mě nádherná a kultovní a rozhodně si myslím, že to, co tam umělci předvádí je zpěv, mnohdy velice dobrý zpěv (o Máří naprosto netřeba mluvit). Například Jidáš si během představení doslova zašeptá, zazpíbá i zařve… Pokud je „řvaní“ procítěné“ a relativně čisté pak mu dám přednost před sice náročnou a úžansou kantilénou, která je ale zazpívaná bez ducha a nějakého zajímavějšího výrazu….
Anča
AutorJa bych to shrnula asi tak.Dost by me pobavilo,kdyby slavika vyhrala baletka:-)))
Romča
AutorMiri, já myslím, že když napíšu, že něco nepovažuju za zpěv, že v tom to PRO MNE už je zabudované:)
Ne, velmi dobře to tu shrnul Mojmír. Zašeptá, zazpívá i zařve. Já tam teď v HDK u pánů (s výjimkou Jardy Holuba a chvílema Ondry B.) opravdu slyšel jen to šeptání a ten řev (plus ještě ječení a kvílení), zpěv bohužel ne. Tak jsem asi hluchej:)
Dobrý je i srovnání relativně čisté řvaní:) No právě, kdyby aspoň bylo relativně čisté… Na druhou stranu nevím, proč by řvaní mělo být a priori procítěné a náročná úžasná kantiléna bez ducha a zajímavějšího výrazu. Může to přece být i naopak, ne? :)
Romča
AutorMimochodem, metalové kapely jsem už párkrát slyšel a opravdu musím konstatovat, že Kocábovo podání jeho role v Exu tehdy před tuším sedmi lety minimálně ten den si opravdu s nejvulgárnějším metalem nijak nezadalo! Pražský výběr hadr zkrátka… Věřím, že kdybych měl Alana a Péťu Koláře, tak negativní dojmy bych z toho neměl a třeba bych to i dokoukal:)
Mojmír
AutorRomane, já neříkám že řvaní je vždy procítěné a kantiléna bez ducha…. Samozřejmě to může být a čatso bývá naopak… Zrovna v JCHS jsou pro mě ale všechna ta „řvaní“ jak ty říkáš lepším zážitkem než mnohé arie v Davidových muzikálech (a to bez urážky, jeho muzikály mám moc rád, dokonce i Kat, ke kterému jsem byl ze začátku skeptický, mě peřsvědčil o tom, že je hudebně a výkonově velcie kvalitní dílo)
Romča
AutorPak musíš být taky skrytý rocker:) Jinak si to neumím vysvětlit. Ale proti gustu… Mimochodem, díky za hezká poslední slova.
Miri Nikolaj
AutorMně jen přijde smutné ono hanobení práce zpěváků, kteří na jevišti s největším úsilím a přesto brilantně vystřihnou jeden z nejvyšších tónů svého rozsahu a někdo jako ty to poté nazve kvílením…
Hynek B.
AutorKdo se diví, že vyhrál Vojtko, ať si uvědomí, že předseda komise pro muzikál je Zdeněk Barták, autor hudby k Baronu Prášilovi.
Hynek B.
AutorJeště bych rád všem vzdělancům v oboru muzikálu připoměl, že Petr Gazdík je MANŽEL ne bratr Johany Gazdíkové.
Zdeněk
AutorHynekB.: To by mě zajímalo kdes k tomu přišel. Petr a Johana sou sourozenci.
Ifča
AutorNejsem vzdělanec v oboru muzikál, ale to, že jsou Petr a Johanka Gazdíkovi brácha a ségra, je skutečně pravda :D Pokud Hynek B. nevěří, tady o tom Johanka sama mluví: http://brnensky.denik.cz/kultura_region/gazdikova-nejkrasnejsi-pocit-je-kdyz-letim-nad-lid.html
Pořád se marně snažím vzpomenout, kdo a v jaké chvíli při JCHS v HdK ječel nebo kvílel a ANO! Už vím! To jsem byla já při děkovačce!!! :) Prostě takovou roli musí hrát někdo jako Kamil, jak by to asi znělo od někoho ze zpěváků a oblíbenců Romči, co výše jmenoval? V zahradě Getsemanské od Romana Vojta nebo Tomáše Savky? Děkuji, ani zadarmo… Ale každému uchu lahodí něco jiného, to je pochopitelný. A vzhledem k tomu, že já rockové koncerty navštěvuji prakticky od týden a chlap, co neumí pořádně zařvat, mě na zadek neposadí, je pro mě muzikál obsazený rockery to naprosto nejlepší. S výjimkou tedy Pepy Vojtka, to není muzikant ale podnikatel… Avšak na tom jeho muzikálovém úspěchu asi něco bude, no….
Malea
Autor…tak od Romana Vojtka, když jsi ho tu jmenovala, to zní takto :) http://www.youtube.com/watch?v=StVCA_WCj54&feature=related
Dana
AutorPři vší úctě k R. Vojtkovi musím napsat, že je to fakt příšerné. Každý by se měl držet toho svého, co umí. Nemůžou všichni zazpívat perfektně všechno. Někdo je hlas na rock a někdo na jiný žánr.
Ifča
AutorAno, při vší úctě k Romanovi, tohle vážně ne!
Romča
AutorAno, při vší úctě k „mému“ Romanovi, tohle fakt ne. Hlavně nechápu, proč i on řvavě kvílel v onen osudný bod, proč to někdo prostě nezazpívá bez toho – no já nevím, jak to nazvat, no… Prostě Miri, pro mě to kvílení je. A když je to kvílení ještě spojené s „povinným“ rockovým chraplákem, tak bych to používal jako metodu mučení (ostatně ono se to používá v arabském světě jako mučení – v Abú Ghrajbu tohle pouštěli západní okupanti místním radikálům a ti pak přiznali i to, co nikdy neudělali, než aby to museli absolvovat znova:)) A ujišťuje Tě, milá Miri, že si to fakt nemyslím jen já (člověk s polovičním hudebním sluchem), ale že znám pár lidí s absolutním sluchem, kteří tvrdí to samé. Ano, je nás jen pár, ale mně to stačí:)
Mimochodem, Ifča 16:58, velmi hezky napsané, výstižné, gratuluju!
Mojmír
AutorRomane, pokud Ti něco nelze upřít tak je to originalita… Přirovnat výkony prvotřídní rockové opery k mučení kdesi v arabských věznicích je fakt z mého poheldu trochu přestřel…
Romča
AutorNo pozor, Mojmíre, ono se to ale k tomu mučení Arabů fakt používá. A to nejen kdesi v arabských věznicích, ale i na Guantánamu třeba. A podle minimálně jedné světové agentury mezi mučícími skladbami byl i Jesus (samozřejmě ne ten z HDK, ale byl)…
Ifča
AutorRomča: To opravdová pochvala nebo v uvozovkách „pochvala“? :)
Romča
AutorNe, opravdová pochvala. Protože jste to popsala věcně, konkrétně a přiznala jste, že chlap, co neumí zařvat, Vám neimponuje. Něco podobného sice naprosto nechápu, ale plně to respektuju. Jako vysvětlení mi to potom stačí:)
Mirka
Autortak to se těšim, až se půjdu na Ježíše nechat mučit a ještě si za to s radostí zaplatím.
Hynek B.
AutorOmlouvám se, ohledně sourozeneckého stavu Gazdíků, nechal jsem se poplést Wikipedií.
Malea
AutorVidím, že se tu asi shodneme, že se Ježíš k R. Vojtkovi zrovna nehodí.
Jinak teda chudák Ježíš, dělat z něj mučící prostředek… Předpokládám, že pokud se opravdu hudba k týrání vězňů používala, tak jim byla pouštěná šíleně nahlas a v takovém případě třeba i ty výšky apod. musely být skutečně velmi nepříjemné. Ale v tomto případě by snad šlo o to, že hudba byla moc nahlas a ne o tom, že by byla nějak špatná ;)
Romčo, co říkáte na tady tuto verzi Getseman http://www.youtube.com/watch?v=NHJ6EHlWuAg ? :) Je to trochu netradiční „NEROCKOVÉ“ podání, tak se Vám snad třeba bude líbit víc;).
Pavel Košatka
AutorSpíš bych doporučil Steva Balsama, který zpívá Jesuse skutečně tak jak byl napsaný, a to jest s patřičnými výškami u „Why shoud I die“. Nerockové podání s krásnými výškami. Navíc ohromující herecký výkon, Balsamo píseň tak prožívá že brečí i u tohoto koncertního vystoupení. Tohle je pro mě Ježíš, zatím jsem lepšího a typově přesnějšího neslyšel, emočně stejně silného už vůbec ne.
http://www.youtube.com/watch?v=0AxMb7u0D8g
Mimochodem, naprosto originální první nahrávka Getshemanů od Iana Gillana z roku 1970. Jeho výšky sice nezbožňuju, ale jen to uvádím pro zajímavost jako originál.
http://www.youtube.com/watch?v=O2cCuadivpE
U Balla, i když je skvělý zpěvák, mi vadí prostě že tam ignoruje ty vysoké tóny. Ale to děla spousta zpěváků.
Ale když jsem u toho, upřímě, připadá vám že Kamil Střihavka zpívá stejně dobře jako Ted Neeley, Steve Balsamo, případně Michael Ball nebo Colm Wilkinson…? Upravil si to pro svůj rockový hlas a je to fajn, je to jiné, ale štve mě když pak lidé píší, že Kamil je nejlepší originál, protože s původní písní to nemá moc společného.
Miri Nikolaj
AutorO tom mučení se snad ani nevyjadřuju…
Romane, tak když to tak zazpíval i „tvůj“ Roman, není to náhodou proto, že je to tak psané a má to tudíž tak být? Já ti tvůj názor neberu, ale ze stylu, jakým píšeš, mi to přijde jako ryze komunistický přístup – mně se to nelíbí a pokud máš jiný názor, jsi ty ta špatná.
Zuza
AutorPavel: Upřímně mi připadá, že Kamil Střihavka zpívá minimálně stejně dobře. Akorát jinak :-) Mně se jeho podání líbí nejvíc ze všech, co jsem kdy slyšela. A to i přesto, že Balsamo se mi líbí dost (třeba Ted Neeley vůbec). Kamil tam má prostě něco navíc… Ale to je ryze subjektivní názor, každej to slyšíme jinak, tak neni třeba se přesvědčovat o tom, kdo je nebo neni lepší :-)
Mimochodem M. Skořepa to zpívá taky moc dobře. A taky uplně jinak, než Kamil.
Jo, a Romčovi děkuju za pobavení, tomu mučení se směju ještě teď :-D
Romča
AutorMoc moc děkuju za ukázky Pavlovi a hlavně Malee, protože to netradiční neuječené podání je opravdu kouzelné a je dokladem toho, co se tu celou dobu snažím tvrdit – že totiž i když je to takhle napsané, tak to tak nemusí být a dá se to zazpívat i bez té pověstné „kočky na rozpálené plechové střeše“:)) Lloyd-Webbera považuju za opravdu výborného skladatele, např. Cats v české úpravě z Milénia jsou pro mě nejlepší převzatý zahraniční muzikál, který se tu kdy hrál, takže jsem rád, že se objevil někdo, kdo i Getsemany opravdu zazpíval tak, aby si je mohl užít i nerocker! Za takovéhle podání bych tu Thálii klidně a s velkou chutí dal! Takže Malee ještě jednou dík!
Miri, mrzí mě, že Ti můj styl debaty přijde arogantní (protože s komunistickým přístupem to fakt nemá nic společného), posledních 20 let systém „pokud máš jiný názor, jsi ten špatný“ dnes a denně „proslavuje“ hlavně vládnoucí pravice a – pravda – dělal to i Paroubek, zkrátka je to až na výjimky typický rys pro někoho, kdo je zrovna u moci (což já nejsem a nebudu:)) ale opravdu to tak není myšleno. Mě taky naštve, když mi ve vedlejší diskusi někdo o mé oblíbenkyni napíše, že zpívá falešně a já vím, že to falešné není (takže se Tvou podrážděnost snažím dílem pochopit), ale na druhou stranu takového člověka proto hned neobviňuju tak jako Ty mě:)
Hezký den všem
Miri Nikolaj
AutorAsi jen ryze subjektivní dojem čtenáře… Já tě neobviňuju, jen – tak, jako Ty – říkám, co si myslím. Jsem hold trošku „dítě“ rocku a v tomto stylu jsou některé prvky potřeba. Já jsem třeba při onom „nerockovém“ podání stále čekala, kdy přijde to pověstné finále, to něco, co onu skladbu dělá tak výjimečnou… Bohužel, efekt se jaksi nedostavil. Chápu, že Tobě to tam nesedí, ale mě tak ten falzet vysloveně chybí.
Lavera
AutorRomča: my, co máme rádi „čisté“ zpívání bez různého „chraptění“ a falešných tónů, to prostě v současnosti nemáme právě lehké. Podařilo se mně v paměti doslova „vyhrabat“ obsazení tří podstatných rolí z mé návštěvy „Ježíše“ před dávnými lety ve Spirále. D. Bárta – Ježíš, R. Podlipská – Maří Magdaléna a hlavně J. Štágr jako Jidáš; ten byl – alespoň při mé návštěvě divadla – v podstatě nejvýraznější postavou, tuto roli zpíval naprosto čistě a tehdy to vůbec – byť v „rockové opeře“ – na nikoho zřejmě „divně“ nepůsobilo. Ale časy se mění…
( Jen tak – mimo muzikálové téma, ale rozhodně ne mimo čisté a kvalitní zpívání – nebyl jste se náhodou podívat v ND na Hoffmannových povídkách ? To je z tohoto hlediska přímo pohlazení pro „náročné hudební uši“…, ovšem respektuji – jiný člověk, jiný názor… )
Romča
AutorLavero, děkuji za zastání. Nejvíc mě vždycky baví, jak mě peskují ti, co jsou ještě míň tolerantní, než moje maličkost… Ale protože jsou na těchto stránkách ve většině, dává jim to pocit oprávněnosti vlastních útoků vůči představiteli menšiny…
Se Štágrem máte naprostou pravdu. Taky nechápu, jak falzety, fistule atp. – tj. jakási náhražka pro méně kvalitní zpěváky, která má obvykle přikrýt neschopnost skutečně vyzpívat náročné výšky – mohou tolika lidem imponovat… Ale evidentně s tím nic nenaděláme.
Každopádně díky za tip, docela rádi se s Miškou zajdeme podívat – nějaký doping skutečné kvality potřebuju. Od té doby, co operní témbr muzikálový žánr pomalu zase opouští, začínám mít pocit absťáku. Leč, jsem náročný i v něm. Dávám přednost veristické opeře – a v ní pak podání horami a mořským podnebím obdarovaných borců (čehož se u nás příliš často nedočkáme…). Navíc pětiaktovka, no nevím, nevím, jestli bych to dal, když to není sázka na jistotu – jak je to dlouhé?
marek.štefan
AutorTak jsem dnes byl od 15.00 na Jesusovi a musím říct, že by si kamil tu thálii zasloužil, herecky famózní a jeho getsemanská zahrada v dnešním podání byla neljepší verzí co jsem kdy slyšel. ´Opotil´jsem se blahem na muzikálu zatím jen dvakrát: u vojtka a jeho to je ta chvíle v kongresovém centru a u opavova kdopak je rytíř v kalichu a dnes to bylo potřetí:)
Lavera
AutorRomča: tato inscenace „Hoffmannek“ trvá přibližně tři a půl hodiny, přestávky jsou po druhém a třetím jednání. Pro mne, coby milovnici klasické operety, je to v operním žánru takové milé „rozptýlení“ oproti jiným operám, které ale navštěvuji také celkem často.
Mě osobně nejvíc „baví“ jednání druhé, které je i hodně „herecké“ ( loutka Olympia ) a kde své všestranné umění zase bohatě ukazuje můj oblíbený „Jean Valjean“. Uznávám, že to už je ovšem „hodně soukromý názor“. Nádherný – zase tedy z mého pohledu – je závěr s mohutným varhanním doprovodem; to mě vždycky úplně sebere… Líbí se mi to ale celé, jinak bych to asi nemohla vidět už osmkrát… ???
Ale „sázka na jistotu“ ? To je většinou natolik niterný pocit, že Vám to snad může „odhadnout“ jen někdo, kdo Vás to této stránce opravdu dobře zná…