Recenze a reportáže

Recenze: Brněnský “Jekyll & Hyde” je promarněnou příležitostí


Městské divadlo Brno v sobotu 19. listopadu 2011 uvedlo slavnostní premiéru nejslavnějšího muzikálu amerického skladatele Franka Wildhorna “Jekyll & Hyde” v režii Petra Gazdíka. Zcela nové uvedení s novým překladem a vysokými ambicemi je hlavním “trhákem” letošní sezóny brněnského divadla. Podařilo se však dílo nastudovat tak, aby se tím “trhákem” skutečně stalo?

“Jekyll & Hyde” autorské dvojice Frank Wildhorn & Leslie Bricusse měl premiéru již v roce 1990 v Houstonu a až o sedm let později v přepracované verzi na Broadwayi, kde se dočkal více než 1.500 repríz a dalo by se říci, že to je jediný čistě hororový muzikál, který slavil (a slaví) úspěchy po celém světě. V České republice ho mohli diváci vidět již v jednom nastudování, a to v letech 2005-2007 v pražském Hudením divadle Karlín, kde v hlavních rolích účinkovali Daniel Hůlka a Marian Vojtko. Skončil však pro nízký zájem diváků.

Dušan Vitázek

Muzikál je adaptací slavné novely Roberta Luise Stevensona “Podivný případ Dr. Jekylla a pana Hyda” z roku 1886. Autoři dramatizace Frank Wildhorn a Steve Cuden přistoupili k látce úplně jiným směrem a v podstatě se nechali pouze inspirovat samotnou postavou Jekylla a Hyda. Děj muzikálu se točí kolem lékaře a kontroverzního vědce Henry Jekylla, který věří, že pomocí svého preparátu dokáže v lidské duši oddělit dobro od zla, a tím zlo eliminovat. Po smrti svého otce je přesvědčen, že musí své výzkumy dokončit a preparát vyzkouší na sobě. To však přínáší nečekané výsledky a doktor se mění v zlého násilnického Edwarda Hyda. Sledujeme tedy netradiční boj dobra a zla v jednom člověku. Důležitou roli v příběhu hrají také snoubenka Jekylla Emma Carewová a prostituka Lucy Harrisová.

Hlavní předností muzikálu je vynikající hudba Franka Wildhorna, ve které nechybí komornější temné pasáže ani velké árie. Tou nejznámější je samozřejmě hit “This Is The Moment/To je ta chvíle“, který znají lidé po celém světě, nezávisle na muzikálu. Hudbu podtrhuje také skvělé hudební nastudování Caspara Richtera, které je precizní, v některých pasážích však příliš komplikované. Někdy opravdu platí, že v jednoduchosti je síla. Městské divadlo Brno sáhlo po vídeňské verzi muzikálu, která má značně jiný scénosled a vlastně místy i děj, než broadwayská, potažmo karlínská verze. V určitém ohledu je lepší, v jiném zase ne. Přidaná píseň “Girls of the Night” je sice nádherná a velice zpěvná, ale zcela vytržená z kontextu a brzdící celý děj představení. V ten nejvypjatější okamžik první půle, tj. přeměny Jekylla na Hyda, je najednou vložena intimní zpověď prostitutek. Naopak další přidaná píseň “World Has Gone Insane” je skvělým dynamickým zpestřením představení, jinou věcí je její špatné scénické zpracování pomocí laserů a projekcí.

Co se však Brnu tentokrát nepovedlo je překlad hned od tří pánů – Petra Gazdíka, Jana Šotkovského a Karla Škarky, který zcela pohřbívá původní krásné a jednoduché texty Leslie Bricusse. Již se u nás dosti diskutovalo o tom, že jedno české přebásnění existuje, a to vcelku povedené (až na některé fráze typu “kdo vraždí jako on, musí být šampion”). Brněnský tým byl však přesvědčen, že jejich Jekyllovi bude slušet nový, lepší překlad. Bohužel se nepovedl, obsahuje mnoho nekonkrétních vyjádření, krkolomné pořadí slov a místy i obrovské klišé v rýmech typu “mít-žít” nebo “sám-mám” apod. O nevhodnosti výrazů jako “mohutná erekce”, “po tom je ti hovno”, “pokrytecká svině” ap. je zbytečné se bavit, atmosféra na jevišti se dá tvořit i jinými způsoby než zbytečnými vulgaritami.

Ivana Vaňková

Samotné nastudování inscenace je bezchybné. Petr Gazdík, vedoucí celého projektu a režisér, dokázal poskládat všechny složky tak, aby odpovídaly světovým standardům. Vkusné jsou kostýmy Andrey Kučerové, neurazí ani scéna Christophera Weyerse (i když výhrady ke kresleným mozečkům u správní rady či miniaturní laboratoři by se našly), práce s prostorem i vedení herců se zdá být v pořádku. Pěkně vypadá i light design Davida Kachlíře. Vytknout musím jen tři “drobnosti”, které mi z představení utkvěly – Jekyll/Hyde zpívá značnou část “Konfrontace” zády k divákům, zpracování písně “World Has Gone Insane” je jednoduše příliš “insane” a jeden ze signifikantních prvků muzikálu, hořící biskup na konci první půle, chyběl. Jinak je nastudování v pořádku.

Příliš v pořádku. Režisér Petr Gazdík se totiž soustředil tolik na sestavení všech složek představení v celkem krátkém čase (uvažme, že se jedná o vcelku náročný světový projekt), že zapomněl na své hlavní poslání, a to samotnou režii. Chyběla mi v představení jakákoliv špetka originality, něčeho, čím by se představení odlišilo od svých zahraničních konkurentů. V Praze se transformace Jekylla v Hyda odehrávala na efektně nasvícené zavěšené síti, Hyde se poprvé objevil v děsivém zvětšovacím sklu a ve scéně “Hra s ohněm” si Hyde skutečně hrál s ohněm. V německém Magdenburku se celá závěrečná scéna prvního aktu odehrávala v lázních, Hyde biskupa utopil v jednom z bazénů, poté roztrhl elektrické osvětlení lázní a vhodil jiskřící konec do bazénu, čímž způsobil zkrat celého osvětlení scény a oslnivý “výbuch”, který efektivně ukončil biskupův život i první půli. Můžeme se přít, zda je to lepší či horší konec, ale je jiný, originální. Skutečně zoufale se snažím přijít na nějaký významný nápad, kterým by Gazdík využil volnou licenci, ale obávám se, že kromě prostorového ztvárnění se nic světoborného nevymyslelo. A to mi připadá jako obrovská škoda.

Hvězdou premiéry a v podstatě i tahounem celého představení byl Dušan Vitázek v titulní dvojroli. I přes mé prvotní rozpaky v písni “I Need to Know” se se ctí zhostil náročné úlohy a hlavní písně své role zvládl bezchybně. Z jeho výkonu byla cítit maximální snaha a nasazení, díky kterému se dají odpustit i nějaké intonační chyby a některé nevyzpívané nejvyšší tóny. Když ještě lehce zapracuje na svém zlém já v roli Hyda, bude opravdu excelentním představitelem této dvojrole. “Konfrontace” byla vynikající a závěrečný potlesk si opravdu zasloužil!

Jana Gazdíková a Dušan Vitázek

Kéž by se podobná slova chvály dala napsat i o dvou hlavních ženských představitelkách. Především Emma v podání Johany Gazdíkové byla zcela špatnou volbou do role s téměř operním rozsahem. Pěvecky na ni nestačila a v kombinaci s průměrným hereckým výrazem premiérové obecenstvo příliš neuchvátila. Ivana Vaňková v roli prostitutky Lucy byla vynikající herecky a její výšky byly skutečně pěkné, ale nižší polohy nezněly nejlépe a intonačních chyb se objevilo celkem dost. Ale stejně jako u Vitázka oceňujeme její nasazení a sžití s rolí, kterou jsme jí věřili. Snad její pěvecká nejistota byla způsobena jen premiérovou nervozitou.

Kdo zná tento muzikál, tak ví, že hlavní role byly tímto hodnocením vyčerpány a zbytek tvoří jen epizodní role či company. Epizodní sólové výstupy byly spíše průměrné, ničím nevynikající. Za zmínku stojí snad jen Spider Aleš Slanina, který místy budil větší hrůzu než Hyde. A za opravdu velkou zmínku stojí velice špatný výkon Jany Gazdíkové v roli lady Beaconsfildové, která se na jevišti ocitla pravděpodobně nějakým velkým omylem.

Jaký je tedy závěr naší recenze? “Jekyll & Hyde” patří k jedněm z nejpovedenějších světových titulů, který stojí za návštěvu už jen kvůli hudbě Franka Wildhorna. Městské divadlo Brno však tentokrát nenaplnilo svou pověst nejlepšího muzikálového divadla v ČR a díky špatnému překladu i nulové režijní invenci se inscenačně jedná o spíše průměrnou záležitost s jediným pamětihodným výkonem, a to Dušanem Vitázkem v titulní dvojroli. Pokud tento muzikál neznáte, rozhodně se do brněnského divadla vydejte, pravděpodobně nebudete zklamáni. Definitivní závěr: Šlo to udělat lépe, ale šlo to udělat i značně hůře. 50%

Milan Němec a Dušan Vitázek

Autorem fotografií je Tino Kratochvil, MDB.cz


Brno
“Spring Awakening (Probuzení jara)” na tiskové konferenci
Recenze a reportáže
“Mata Hari” v Divadle Broadway měla dvojitý důvod k oslavě
Recenze a reportáže
Monty Python’s Spamalot v Brně aneb Jak zkusit rozlousknout dramaturgický kokosák
  • Honzy

    Přesně naopak, bohužel v dílech pražské Broadwaye a Hybernie mně ty emoce chybí!!!


  • Zdeněk

    přesně jak píše Honzy v pržských věcech mi taky obvikle ty emoce chybí a hostovačky z Brna tak za mě teda super třeba Probuzení jara jestli tam někdo nepozná emoce a chut s jakou to hráli která se přenášela na diváky trak pak už ničemu nerozumím


  • Honzy

    Pro Zdeněk:Přesně tak, hostovačka MdB na Nové scéně Národního divadla s Probuzením jara (viděl jsem tam celkem tři alternace) další parádní kousek “brňáků” s živým orchestrem a celkovým vynikajícím vyzněním tohoto amerického náročného muzikálu!Škoda, že nám pražákům se z nepochopitelných důvodů moc na zdejší hostovačky MdB (viz Výstaviště, ale i jiných např.oblastních divadel) chodit nechce.I mimo Prahu je možné vidět kvalitně nastudovaný muzikál.


  • milanzitka

    Jediná emoce, kterou si z pražské Broadwaye obvykle odnáším, je údiv…


  • Bídník

    :D


  • Celebrita

    @Romča
    Jestli je jeden z těch “hitmuzikálů” KM, tak tu šťávu, chtíč a grády jsem fakt neměla v obsazení. :-D


  • Romča

    No já právě na Výstavišti onehdá byl a jak Jesus, tak Josef mi přišli v podání MDB naprosto tragičtí. Pominu to, že polovina castu zpívala naprosto falešně, ale celkově to skutečně bylo takové naprosto studené… A vaši celkovou nekritickou averzi k DB už nekomentuji, beru to spíš jako folklor:) Nicméně v jednom souhlas. Že mimopražské scény jsou často lepší než metropole. Jenže tady se dočteme hlavně o MDB, zřídkakdy o něčem dalším. Leč Plzně, Liberce či Ústí mi přijde, že je tu sakra málo… A přitom právě tam vznikají často perly!


  • Romča

    Milá celebrito, zeptejte se zdejších odborníků, co to je hitmuzikál, ale kdybyste uměla pořádně číst, věděla byste, že o Broadwayi v tom mém příspěvku ohledně třetího levelu řeč být z logiky věci ani nemohla! Píšu-li oba pražské hitmuzikály, není tak složité se dopočítat… Nebo to měl být z Vaší strany vtip? Pak ale hodně chabý.


  • Honzy

    Pro Romča:Mohu Vás ujistit, že opravdu žádnou averzi k divadlům Broadway a Hybernia (produkce p.Lichtenberga) nemám.Byly zde i slušné muzikály(Kleopatra,Angelika,Tři mušketýři,nová verze Draculy…)Ale jsou u nás v ČR lepší muzikálové produkce a brněnské MdB patří ke špičkám!(jako Pražák křtěný Vltavou nijak brňáky neadoruji ale je to tak)


  • Ondřej Doubrava

    Romča: Jenže to by s námi ty scény, o kterých píšeš, musely taky trochu spolupracovat, my moc dobře víme, co všechno chybí, a v tuto chvíli právě dělám asi páté korespondenční kolečko mezi divadly, vzal jsem si to za úkol, možná se něco zlepší, možná taky ne.


  • Ondřej Doubrava

    I když první výsledky tu jsou: Divadlo Na Fidlovačce se do spolupráce vrhlo s nebývalou vervou, takto se nám hned pracuje o dost lépe.


  • Julie

    Právě jsem se vrátila z MdB z Jekylla a Hyda .. Četla jsem tady ty všechny vaše komentáře a těšila se na to, až budu moci zhodnotit sama ;)
    Souhlasím, překlad nebyl všude uplně nejlepší, Jana Gazdíková byl úlet, konec nebyl dojemný, Hanička Holišová na to ve výškách neměla, ale – bylo to úžasné představení, opravdu nelituju toho, že jsem šla.
    Petr Gazdík v hlavní roli byl největší hvězda večera, skvěle odzpívané, odhrané, to stejné Ivanka Vaňková. Nádherný muzikál, perfektní provedení, úžasná company, standing ovation bylo rozhodně zasloužené.
    Vy, kdo zvažujete zda jít či ne, jděte! Stojí to za to, brňáci to fakt umí :)


  • Romča

    To já jsem se dnes vrátil ze včerejší premiéry Vánočního zázraku a znovu se mi potvrdilo, že v DB ty emoce jsou a většina umělců tam s radostí hraje! Máme na scéně další kvalitní hitmuzikál.


  • Zdeněk

    pro Romču: Ano, za ty prachy bych tam hrál taky s radostí :D


  • krista

    Představení jsem také viděla a musím pochválit Jekylla Dušana Vitázka a Lucy Ivanu Vaňkovou – opravdu super výkony. Orchestr hrál nádherně a velmi se mi líbila i choreografie. Jinak jsem se dost nudila – pořád do kola stejné nudné kostýmy stejně jako V Krásce – vše vypadá jako podle estetiky 70. let kromě Mary Poppins okpírované podle Broadwaye. Když jsem před lety viděla inscenaci Hair, nebo Baladu o lásce, který dělal jiný tvůrčí tým, byl to v MDB jako závan čerstvého vzduchu. Byť se mi představení líbilo, hodnotila bych ho jako průměrné – světelné efekty a podobné atrakce, jsem již mnohokrát viděla. V mdb to chce závan čerstvého vzduchu a to i v hereckém souboru!


  • jarka

    Právě jsem shlédla JaK a byla jsem nadšena. Měla jsem pana Vitázka, všichni jsme několik minut tleskali ve stoje. Přiřazuji se k těm, kteří na představení časem zajdou ještě jednou.


  • Tomáš

    Myslím si, že každou věc může člověk, který se v ní vyzná ohodnotit negativně a pevně věřím, že hodnocení 50% může odpovídající kvalitě představení, musím ale říct, že můj zážitek z něj je tak silný, že jej můžu jen každému doporučit a říct: “Běžte se na něj podívat,” protože takovýto zážitek není každý. Jen dodám, že bych toto představení velmi rád viděl ještě jednou…


  • Romča

    Přiznám se, že nadšení z Jekylla (i brněnského) mě nepřekvapuje. Je to vhodná volba – tenhle titul se Franku Wildhornovi zkrátka vydařil na výbornou s deseti hvězdičkama. Jeden z hudebně nejlepších amerických muzikálů všech dob! To se potom snad ani nedá zkazit…


  • Miloš F.

    Me uz to pomalu prijde jakou souboj Praha x Brno. Na jednu stranu se propira obsazovani TV hvezd v Praze a na stranu druhou me uz prijde takovy Brnensky patriotismus, ktery nepripusti nic nijeho, nez ze je MdB NEJ NEJ NEJ. Ctu-li zde prispevky, tak nekolikrat zde zaznelo, ze obsazeni A TO NEJENOM v J&H neni zrovna idealni. Tak pak nevim, co je na tom to dobre. Pardon, ale obsazovat zpevaky, ktery na dany part proste nestaci!!! (ted nic proti nim), me neprijde zrovna dobre, ale asi vetsine populace to nevadi. Dale se ptam, proc byl vlastne vubec na J&H vyhlasovan konkurz?????!!!!!!!!


  • veny

    Gazdík jako Jekyll výbornej, ale přeci jenom Dušan je ještě lepší. A souhlasím s názorem na Viki – pěvecky výborná, ovšem herecky na tuto roli nemá.


  • Zdeněk

    včerejší odpolední představení bylo parádní všichni podali užasné výkony až na Janu Gazdíkovou, ale jinak všichni super Hrozně se mi líbyla Viki Matušovová která zazpívala tak nádherně začít znovu že se to nedá ani popsat a herecky byla taktéž dobrá Hana Holišová neměla vubec žádný problém vyzpívat party Emmy jak tady zaznělo a Petr Gazdík byl taky dost uvěřitelný dál bych vyzdvihl užasný výkon Aleše Slaniny a celé Company brněnského Jekylla považuji rozhodně za lepšího než pražského a jestli to bude číst Romča tak i tentokrát sem vitěl emoce a to dost velké závěrečné standing ovation si všichni zasložili


  • katerinka

    Byla jsem na Jekyllovi a Hydeovi 13.4.2012 a všechny výkony byly úžasné. Nejlepší výkon ale měl Dušan Vitázek, protože to co on vyzpívá, to je neuvěřitelné. Skvělé byly také Ivana Vaňková a Hana Holišová (nebo Johana Gazdíková, teď už přesně nevím, která tam hrála). Děkuji za krásně strávený večer s tímto muzikálem.


  • Bára

    Tak jsem ted přišla z Brněnškého Jekylla a na začátek musím říct, že jsem Jekylla v Praze neviděla (jenom jsem slyšela pár hlavních písniček) a celkově vidím tento muzikál poprvé, takže moje hodnocení není tak objektivní, jako od někoho kdo už byl na tomto muzikále x-krát.

    Nelíbily se mi texty, asi jak jsem už zvyklá na ty pražské a tyhle jsem neznala, Dušan byl vynikající ale ostatní postavy mě nezaujaly. Nelíbilo se mi jak všude byly vulgarismy (hlavně první polovina, samé osahávání atd.) a celkově jsem odcházela s rozporuplnýma pocitama a určitě bych už znova na toto zpracování nešla, pujdu ještě nekdy na tento muzikál, uvidím jestli mě to s jinými představiteli zaujme.


  • Veronika

    Bára: Závidím vám, že jste tam byla. :) Chápu, že každému se nemusí muzikál (nebo téma) líbit. Já viděla obě nastudování, při brněnském představení bylo hodně zvláštní porovnávat s pražskou verzí. Někde mi překlad nevadil, ale minimálně u jedné písničky tomu bylo naopak. V pražské verzi to byla píseň Štít (znamenajíc maska, přetvářka), v brněnské verzi přeloženo jako Styl, což už není tak výstižné.
    Je pravda, že v pražské verzi vulgarismy nebyly, co si pamatuji, nebo byly v minimální míře. Ale zrovna zde mi nevadí ani jedna možnost, protože možná právě ty vulgarismy Hyda ještě více “zhnusí” – nejenom chováním, ale i mluvou je opakem Jekylla.
    No a i s osaháváním či násilím se zrovna myslím v tomto muzikálu dá počítat, opět patří k osobě Hyda. – Možná i pro Hydovu/Jekyllovu postavu má u mě muzikál hned druhé místo v žebříčku – vždycky mě fascinuje herecký výkon představitelů plus mě ho baví porovnávat, zároveň téměř žádné ztvárnění nelze označit za špatné.
    Bohužel jsem ještě nikdy neviděla Dušana Vitázka. Ale co se týče “nechutnosti”, či “zvířeckosti”, jasně u mě vítězí Thomas Borchert, jehož ztvárnění je podle mě hodně jiné oproti ostatním i zahraničním představitelům, které jsem viděla, protože se Thomas jako Hyde chová hodně.. jak to říct – zvířecky, nelidsky?. Pro ukázku stačí na youtube zadat Welch Gefühl ~ Thomas Borchert.
    Osobně bych byla velmi ráda, kdyby se Jekyll a Hyde objevil v Praze.


  • Míla

    Byla jsem na představení v sobotu a Petr Gazdík v roli Jekylla byl naprosto FAMÓZNÍ!!! Texty se mi líbily daleko více než pražské a kdybych měla porovnat, tak jsem z inscenace HDK byla dost zklamaná. Nevěřila jsem vlastním očím, že ze světového muzikálu lze udělat tak nudnou nezajímavou a nevkusnou inscenaci. Pokud bych měla srovnat tak MDB bych dala 90% a HDK tak 30%. Kdo byl v HDK ale skvělý byla Tereza Duchková jako Lucy – herečka a zpěvačka, jakých je málo. Škoda, že zcela zmizela.


  • El

    ElEl

    Autor Odpovědět

    Recenzi jsem jen projela, ale titulek je mi už ”proti srsti.”
    Jekyll a Hyde v podání Petra Gazdíka byl neskutečnej zážitek.
    Ty výšky, ten zpěv, Edward Hyde…když tohle vše zkombinujete
    máte velmi, velmi, velmi…dlouho na, co vzpomínat.

    Moje hodnocení 100% pozitiva, nemám k tomu výčitky.

    Mě osobně teda vadilo, že tam teklo málo krve, miluju krváky, ale většina lidí je nesnáší, takže bych řekla, že se tohle dá přehlédnout. Písně byly DOKONALÉ, ÚŽASNÉ, NEZAPOMENUTELNÉ!

    Dušana Vitázka jsem sice neviděla, ale Gazdík…DOKONALÉ!!!

    100%/100%

    ♥ ♥ ♥

    ;3


  • Martin Suchan

    Právě jsme dorazili z Brna a musím říct, že oproti pražské inscenaci, je brněnská absolutně skvělá, Vitásek úžasný a na rozdíl od pražské šmíry jsme byli nadšení!!!! Jediná škoda přeškoda je pokus o překlad…pražský byl bez chyby. Kdyby ho Brno dodatečně převzalo bylo by to super!!!!


« Starší komentáře