“Les Misérables – Bídníci” na tiskové konferenci
Únor – překvapivě on je měsícem, kdy se v těsném závěsu setkávají dvě nejočekávanější premiéry této sezóny, paradoxně se vlastně v obou případech jedná o návrat, byť do nových prostředí. „Dracula“ už velice úspěšně okupuje Divadlo Hybernia a tak se pozornost začíná soustředit na další, stejně a u někoho asi ještě trochu více očekávanou událost. A tak jsme nemohli chybět na oficiální tiskové konferenci muzikálu Alaina Boublila a Claude-Michel Schönberga „Les Misérables – Bídníci“.
Hned na začátek je třeba říct, že se vzhledem k celosvětovému významu díla jednalo o debatu nejdelší, (měřeno od října, kdy jsme do Brna na tiskové konference začali pravidelně jezdit), s nejvyšší účastí novinářů a také s hojnou účastí části účinkujících (ti se bohužel prakticky nedostali ke slovu) a realizačního týmu.
Slova se tradičně ujal ředitel divadla a režisér Stanislav Moša. Hned na začátku se vyznal k lásce k předloze Victora Huga, různým zpracováním tématu a zejména k tomu muzikálovému, však se také dotýká takových věcí, jako láska, ušlechtilost, vášeň, touha něco změnit.. Podotkl, že dispozice souboru dovolují nasadit jej do inscenace téměř celý jen s malým využitím externistů. I ty ale ve výčtu obsazených najdeme a zmínit musíme minimálně Jana Ježka – legendárního to Jeana Valjeana z obou pražských nastudování (Divadlo na Vinohradech a posléze GoJa Music Hall, vždy v režii Petra Novotného). Režisér Moša je zaujetím Jana Ježka pro tuto úlohu fascinován.
Zajímavostí je, že MdB u Bídníků snad poprvé veřejně uvádí i understudy – záskoky – v Brně jimi budou například Eva Jedličková jako Fantine, Radek Novotný v roli studenta Maria, Kateřina Krejčová jako Cosette (ta pro zajímavost hrála i malou Cosettku v pražském představení z roku 1992) a Kateřina Halíčková coby Eponine.
Možná nejzajímavější informace z tiskovky, která se týkala obsazení, se dá rozdělit na dobrou i špatnou zprávu zároveň. Týká se jednoho z nejoblíbenějších členů souboru Jana Apolenáře. Začněme tou horší: Do inscenace nastoupí až později (v upraveném obsazení tudíž u role hostinského Thénardiera zatím figurovali jen Jan Mazák a Tomáš Sagher), ale (a teď se dostáváme ke zprávě dobré) kromě Thénardiera nastuduje i roli inspektora Javerta!
Dramaturgyně Pavlína Hoggard poté přiblížila triumfální jízdu díla od pařížské premiéry v Paláci sportu v roce 1980, až po úspěchy po celém světě, tentokrát už pod britskými křídly. Zajímavá debata se následně strhla kolem tématu autorských práv. Ač mají brněnští inscenátoři volnou licenci, tzv. non-replicu, neboli nemusí se držet, co se scénického ztvárnění týká, originální londýnské verze, jsou pod velmi přísnou kontrolou agentury Camerona Mackintoshe (držitele práv na jedny z největších světových hitů, však i dřívější bonbónky na repertoáru MdB: „Oliver!“ a stále uváděné megaúspěšné „Čarodějky z Eastwicku“), která má právo veta v jakékoli záležitosti, se kterou i třeba jen trochu nebudou souhlasit.. Půjde se cestou inovací, ale nikoliv modernizací.
Kontrola se týká třeba i plakátu. Na tiskové konferenci byl odhalen již druhý návrh (více odpovídající plakátům zahraničních verzí), ale ani ten ještě není úplně finální, ale třeba už touto dobou v Brně visí. Dlouhá doba tedy byla věnována tématu „Cosetty s vlajkou“ a člověk si jen mohl říct, že ten, kdo se o muzikály zajímá trochu i s autorsko-právní stránky, ví toho o uzavírání licenčních smluv na nejostřeji střežená díla, více než profesionální novináři, což potěší.
A jelikož chce Brno třetí české nastudování, kde nechybí kongeniální český překlad Zdeňka Borovce (a který bude přítomen také v „malém“ programu, takže se bude jednat vlastně o jeho první české knižní vydání, kdo bude mít zájem pouze o “velký” program s fotografiemi, bude k dispozici také) mít co nejlepší, nejen že odložilo premiéru, ale najalo si osvědčené spolupracovníky.
Jiří Petrdlík, Dan Kalousek a Igor Vavrda mají na starosti hudební nastudování. To se opírá o originální obsazení orchestru (zhruba 35 členů), nebude se však držet původních aranží, takže nás čeká zbrusu nový posluchačský zážitek. Také se zrealizovalo zhruba 90% všech agenturou povolených škrtů, kratší budou díky absenci točny i některé mezihry a kosmetické úpravy (údajně miniaturní) se nevyhnuly ani českým textům, přesto se délka bude zřejmě pohybovat ke třem hodinám.
Andrea Kučerová zase pro produkci navrhla 500 kostýmů a v dekoraci německého scénografa Christopha Weyerse (autor oceňované výpravy třeba pro německý retro muzikál „Ich will spass (Chci legraci)“, vyrobené v barrandovských filmových ateliérech, se třeba na začátku podíváme do kamenolomu, či do opravdu špinavých městských ulic, neboť se jde více po tématu chudých lidí. Zvukaři a osvětlovači zase odjeli nasát vůni původní inscenace do Londýna, dbá se na to, aby světla i zvuk byly na špičkové úrovni.
Celý soubor přistupuje k tak náročnému projektu s viditelnou pokorou (však se podle slov Stanislava Moši dá celé dílo také lehce zkazit), v soudržnosti, na výsledku všem nesmírně záleží, i brněnští herci, kteří hráli před pár lety v GoJa Music Hall plně naslouchají novému výkladu a tak doufejme, že se bude jednat o další nezapomenutelné provedení.
Připomeňme, že náš server navštíví za účelem zhodnocení hned čtyři představení (veřejná generálka, druhá premiéra, dvě brzké reprízy), aby byla recenze skutečně poctivá. V programu by pak tento titul měl být poměrně často, předpokládá se totiž podobný počet repríz, jako u „Čarodějek z Eastwicku“.
Komentáře
Vašek
Autorveny, to jako fakt, v Praze se společenské oblečení na muzikály nenosí? :-O Ondro, tak co jenom prozraď které představení na Tebe více zapůsobilo: Brno nebo Praha?
veny
AutorVašek: já neříkám, že se nenosí. Já jsem jenom napsala, že na odpolední představení málokdo přijde společensky oblečen. Nemluvím o všech divadlech, jenom co z nám z vlastní zkušenosti…:)
Ano, Jan Ježek se typově na roli Valjeana hodí více, ale Gazďa je též neskutečně kvalitní Valjean.
Tychi
AutorAno, v Praze se chodí na muzikály dost různě. Štval mě ten pohled na rozdrbané i lepší džíny a trička .. a když jsem je viděla i v Národním na Sluhovi dvou pánů, tak jsem nevěřila vlastnímu oku.
Ondřej Doubrava
AutorV recenzi jisté srovnání mám, bude snad dnes večer, zbývá už jen pár řádků + vybrat fotky, kterým máme více, než je zdrávo.
Ondřej Doubrava
AutorTak to vypadá, že ať navštívím představení kdy chci, recenze mi trvá + – týden (ale jak jsme se shodli s velmi spřáteleným i-divadlem, je to tak v pořádku), ale už se opravdu finišuje, akorát, že mě od toho psaní pořád zdržují nějaké návštěvy, zítra sice mám náročný den, ale večer se k finalizaci dostanu.
Fan
AutorOndro, tak honem honem :)
Jinak Lukáš Vlček je nejlepším Javertem pod sluncem (teda aspoň v rámci ČR) :-D A to mě nadchnul, dojal a rozbrečel i když jsem na něj šla s velkým očekáváním. Mile mě překvapilo, i jak si s rolí vyhrál, mnohem lépe, než třeba činoherec Petr Štěpán. Zatím jsem teda viděla jen tyto dvě alternace. Prostě jasná role pro Lukáše, díky bohu, že tu roli dostal.
Pavel Košatka
AutorFan dobrá zpráva je, že díky mírnému zpoždění Ondry jsem to dneska stihl dopsat také… :-)))
Ondřej Doubrava
AutorUž finalizuji ;-)
Lavera
Autor“Objeviĺa” jsem to minivideo z Bídníků a musím plně souhlasit s veny – ty Valjeanovy paruky jsou opravdu dost “podivné” – škoda…