Recenze a reportáže

“Klíč králů” – vysněný projekt Daniela Landy skončil jako polotovar


10. 10. 2012 jsme v Divadle Broadway zhlédli premiéru dlouho očekávaného díla „Klíč králů“ autora Daniela Landy. Kolem této rockové opery se v těchto dnech vznáší obrovské množství kontroverze, stížností diváků oproti nadšeným reakcím Landových příznivců. Kde je pravda? Na to asi neodpoví ani naše recenze…

Král upírů Marian Vojtko

Ústřední osobou „Klíče králů“ je samozřejmě pro mnoho lidí stále kontroverzní Daniel Landa, jehož divadelní tvorba patřila vždy v našem malém českém rybníčku mezi tu nejlepší, nejoriginálnější. I v případě rockové opery „Klíče králů“ se ujal tvorby libreta, textů i hudby. Osobně se řadím mezi příznivce Landovy tvorby, ať již sólové, tak té divadelní, proto očekávání bylo prvotně vysoké…

Dle svých vlastních slov na slavnostní premiéře tento námět nosil v hlavě dlouhých 10 let, až nyní došlo k jeho realizaci. Týden před premiérou však všem svým příznivcům sdělil, že jeho rocková opera má tolik myšlenek, postav a dějových linek, že bude rozdělena do dvou 110 minutových navazujících děl s podtituly „Kámen Bohů“ a „Gryf“. V šest ráno v den premiéry dodal Daniel Landa účinkujícím poslední píseň, která první díl uzavírá. Resp. neuzavírá, násilně ukončuje v tom nejlepším.

Petr Kolář ve svém království

Je opravdu tristní, že muzikál předprodávaný rok dopředu, není ani den před premiérou dokončený a divákům se jen přes Facebook oznámí, že konce se dočkají až v druhém, (snad) závěrečném díle, které se však nemusí vůbec vytvořit. Když odsuneme stranou fakt, že diváci se právem mohou cítit podvedení a vyždímaní (a reakce tomu skutečně odpovídají), tak to není fér ani k samotným účinkujícím a celému tvůrčímu týmu. Již na základní škole nám všem ve slohu vštěpovali, že každé dramatické dílo (ať už je to vypravování, co jsme dělali o prázdninách, nebo Shakespeare) musí mít úvod, stať a závěr. A bez závěru jakékoliv dílo postrádá smysl.

Jak jsem již mnohokrát uvedl, tuto operu považuji ve všech ohledech (byť se jedná o první část) za zdaleka to nejlepší, co jsem já hudebně i textově kdy v divadle vyplodil. Já osobně hodnotím kvalitu i poselství (ano, je potřeba počkat na druhý díl) tohoto díla za nás nejvýš,“ sdělil Daniel Landa dnes na svém Facebooku. Naším úkolem je však hodnotit zhlédnuté dílo, které se v těchto dnech prezentuje v Divadle Broadway.

Markéta Procházková a Josef Vojtek

Základní děj je v podstatě tristní. Ve fantasy světě, nápadně připomínající mix Pána prstenů a Warcraftu, došla voda a králové několika různých ras se sejdou, aby situaci vyřešili. V druhé půli se králové vydají na cestu za magickými kameny, které by měly svět spasit a… To be continued…

Sledujeme změť velkého množství postav s různými motivacemi a cíli. Přesto ani jedno není zřetelné a v podstatě zahaleno tajemstvím. Sledujeme různé bizarní obrazy skřítků a krvavých jatkařů, kteří se vzepřou svému králi… Nechybí tradiční rýpání do vlády či byrokracie. Ani vulgarismy.

Hudba je samozřejmě s typickým Landovým rukopisem, dominují bicí a elektrické kytary. Chybí však výrazný hit, zvláště první půle zní jako jedna dlouhá píseň, z níž na první poslech nevyčnívají žádné hudební motivy či nápady. Přesto je hudební složka originální, nikdo jiný u nás podobnou hudbu neskládá. Jen škoda, že není podkladem pro dílo, které dává nějaký smysl. Poznámku si neodpustíme k omílanému tvrzení, že „Klíč králů“ není muzikál, ale rocková opera. Hledali jsme lupou, ale operu jsme v tom skutečně nenašli. Mohlo by být ovšem zajímavé slyšet například Viléma Čoka zpívat nějakou árii typu „Zahrad Gethsemanských“.

Henrich Šiška a Vilém Čok

Hodnotit jakékoliv další složky představení je nošením dřívím do lesa. Můžete mít dokonalé herce, zpěváky, tanečníky, režiséra, kostýmy, výpravu, cokoliv… Ale když po dvou hodinách absolutní pozornosti na nový fantasy svět s mnoha postavami a rasami, nedostanete ani náznak konce či poselství díla, tak to celé postrádá smysl a nejen já jsem odcházel z divadla s pocitem, že jsem ty dvě hodiny mohl strávit lépe něčím smysluplnějším.

Olej do ohně přilévá stále samotný Landa dalšími a dalšími reakcemi na nespokojené diváky, i fakt, že na oficiálních stránkách muzikálu i divadla není do dnešního dne žádná informace o tom, že je dílo nedokončené a že pro jeho plné pochopení a vyústění je potřeba vyčkat na další díl. I přes neustále omílání, že se nejedná o komerční tah, to stále vypadá více a více pochybně a vrhá na celou produkci muzikálu špatné světlo.

Král jezer Ondřej Izdný s Oldřichem Smyslem

Režie se tradičně ujala Mirjam Landa, plně využívající technických možností divadla. Proč ovšem v takové míře, to je záhadou. Propadla se hýbají snad nejvíce v historii českého muzikálu, snad aby podpořila dynamiku písně. Ale 5 minut zajíždění a vyjíždění herců při zpěvu nepatří ke scénickým nápadům, které by mohly být inspirací. Nejvíce práce si režisérka dala s vedením herců a definicí charakteristických znaků jednotlivých ras a jejich chování, včetně míry napětí mezi jednotlivými králi. V tomto ohledu byl Landův fantasy svět propracovaný a dokázal vtáhnout do děje.

Nadprůměrná je výprava, především kostýmy Romana Šolce, který se na mnoha rasách mohl opravdu plně realizovat. Nebudeme rozebírat různé podobnosti s jinými fantasy, ale kostýmy vypadají skutečně úžasně. Scénografie zcela spoléhá na LED projekce, které jsou sice nadprůměrné, přestavby mezi mnoha zcela rozlišnými prostředími jsou bleskové, ale například oproti propracovaným kostýmům to vypadá, jakoby si scénografové Marek Hollý a Zdeněk Flemiming ulehčili práci. Na pohled to však vypadá efektně a dobře. Neuškodilo by jasnější nasvícení scény, některé obrazy byly přespříliš temné a zamlžené, hercům tak nebylo vidět do tváře a výraz je přeci důležitým hereckým prvkem.

Mocný čaroděj Josef Vojtek

Z premiérového obsazení byli v podstatě všichni sólisté i členové company výborní a jeli na 100%. Těžko hodnotit vývoj jejich postav, který se u většiny zasekl v oné polovině, ale opravdu hluboce obdivujeme jejich nasazení a oddanost dílu, že i přes všechny komplikace a reakce odvádějí svou práci na nejvyšší možnou profesionální úroveň.

Nejvíce nás zaujali: Marian Vojtko, který dominoval jevišti hlasem a upířím projevem, který mu je pravděpodobně souzený; Josef Vojtek jako starý mystický čaroděj ohně; opravdu výborně zahraný skřet Petr Kolář, u kterého jen zamrzelo, že díky nutnému chrapláku neměl tolik prostoru předvést svůj typický charismatický zpěv. Na podivně malém prostoru zaujala také čarodějka Efine Markéta Procházková. Na úroveň sólistů se probojoval Petr Ryšavý, který zaujal hereckým i pěveckým projevem, ze kterého sálalo nadšení a energie.

Vilém Čok, jako roztržitý Ušoun, hrál v podstatě sebe a jeho zpěv ničím nepřekvapil. Ondřej Izdný se po delší době objevil opět na pražské scéně ve větší roli, která mu sedne po všech stránkách. Král lidu Henrich Šiška trpí samotnou postavou, která má být odrazem našich současných vládců, možná až přespříliš přitažená za vlasy. A jelikož jsme jeho postavu nenáviděli, tak ji Henrich pravděpodobně ztvárnil dobře. Král vran Jakub Šlégr byl skutečně takovou černou vránou, vlastně si nepamatujeme žádný výrazný okamžik této postavy, škoda. V dalších rolích se představili Oldřich Smysl, Radim Pátek, Berenika Suchánková, David Bouša, Tomáš Hundža, Martin Šemík, Markéta Bednářová, Barbara Chybová a Michaela Zemánková.

Josef Vojtek s královnou skřítků Berenikou Suchánkovou

Co dodat závěrem?

Na jevišti Divadla Broadway vzniklo dílo, které nemá v kontextu české ani světové scény příliš konkurenci. Originální výprava i fantasy svět, skvělé výkony a nasazení. Rocková hudba, která potěší všechny příznivce Daniela Landy, samozřejmě nechybí nepřetržitý tok myšlenek a kritiky současného světa a politiky. Celé to ovšem nedává v závěru smysl a negativní marketingový oblak kolem muzikálu nás ještě více ujišťuje, že „Klíč králů“ se jako celek vymkl kontrole.

Kdyby si Daniel Landa nechal na dílo více času, zredukoval množství myšlenek, které potřebuje sdělit, a zjednodušil děj, mohl z toho být krásný celovečerní muzikál s koncem. Takhle to je polotovar, za který se 750 korun nevyplatí utrácet. Na druhou stranu se na Facebooku Daniela Landy objevuje tolik nadšených reakcí, že tato divadelní ignorace stavby děje je fanoušky zcela tolerována. Danielu Landovi se opět podařilo vytvořit kontroverzní dílo, o kterém se ještě bude dlouho mluvit… Naše přání však je, aby se muzikály (i rockové opery) psaly tak, jak mají, ve stanovených termínech a rozsahu.

Petr Ryšavý v čele vzpoury

Marian Vojtko, Vilém Čok a Henrich Šiška

Premiérové obsazení po představení

Autorem fotografií z premiéry je exkluzivně pro Musical.cz Kristýna Junková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Recenze a reportáže
MADAGASKAR odpremiéroval v Praze, s králem Jelimánem trsala celá aréna
Praha
“Andílci za školou” vtrhnou do Divadla Broadway a na cesty
Recenze a reportáže
Brněnská “Sugar” vyniká hereckými výkony a inteligentním humorem
  • Andy

    …hovorte si čo chcete ale ja som mala obrovský zážitok, kostýmy úžasné, výkony na 100% malo to dej napätie a teším sa na druhú časť….sto ľudí sto chutí….


  • Vladimír Marek

    Kostýmy, dekorace i výkony jsou úžasné, protože byly vytvořeny a dokončeny profesionály. To stačí tak málo? Schází zde porovnání se zahraniční tvorbou (ano, vím, že výlet za zahraničním muzikálem je velmi drahý). Nikde na světě by však takový polovičatý útvar nešel před veřejnost, která platí vstupné. Producenti pražských muzikálů za dlouhé roky navykli své publikum na průměrnost až podprůměrnost. A že jim to zbaští, protože se na plakátech objeví hvězdná jména. Hvězdné obsazení a hvězdný autor ještě zdaleka nemusí znamenat kvalitu. A je lhostejno zda jde o muzikál, činohru nebo film ;)


  • Barbora Prokůpková

    Já osobně byla na tomto díle včera,a jak já tak i ostatní byly nadšení.Kostýmy dokonalé,propracované,choreografie v některých místech slabší,v dalších pak naprosto skvělá,zejména pan Ruml podal výtečný výkon, a texty i hudba byly příjemné,chytlavé a podání krále ušounů panem Čokem také nemělo chybu.Za nás to byly rozhodně dobře investované peníze:)


  • marta

    Já byla včera odpoledne, bylo to super – Čok, Apolenář, Trapl, Izdný, Procházková, Slaný, Hundža. Představení se mi líbilo, skvělé projekce, kostýmy, hudba, texty. Nakonec celé divadlo povstálo a nechtělo pustit herce z jeviště. Koupila jsem si lístky ronou na leden, chci vidět i další alternace.


  • Tapír

    Klíč králů jsem viděl v sobotu a musím říct, že se mi to líbilo moc… Muzika výborná, steně jako masky, kostýmy a scéna… Chápu, že děj nemusí každý chápat, je plný náznaků a podobenství, ale mě to prostě smysl dávalo a to včetně “konce”, který vlastně koncem není… Chápu, že každý má jiný vkus a plné právo něco veřejně kritizovat, nebo chválit, ovšem po přečtení celé této diskuze je patrno, že asi 50% lidí, co tu píší, ten muzikál nevidělo… To mi hlava nebere, jak tady může někdo exhibovat a ani neví o čem mluví… Kdo má aspoň trochu rád Landovu hudbu a nemusí mít příběh naservírovaný na stříbrném podnose, tak může na KK jít zcela bez obav… Pro některé jedince zde přispívající mám jednoduchou radu, když se vám to nelíbí, nebo nemáte peníze na lístek, tak tam radši nechoďte… Jo a ještě něco… Opravdu si někdo myslí, že tam byla skrytá propagace marihuany :-) ???


  • Lucka

    V sobotu jsem s manželem navštívili představení Klíč Králů. Nezažila jsem, aby se po půli představení netleskalo, aby i při tak hlasité hudbě pochrupávalo tolik lidí a už vůbec ne, že by někteří odešli po půlce představení…Já vydržela. Ale bohužel až na závěrečnou finálovou píseň není o co stát. Na druhý díl nepůjdu. Nic horšího jsem za posledních deset let neviděla a neslyšela.


  • Katycl

    Byla jsem v sobotu a musim rict me se to libilo..:)
    A musim pozdvihnout vykony hercu..!Tomas Trapl,MArian Vojtko,Ondra Izdny,Marketa Prochazkova a dalsi byli vyborny..!


  • marta

    Lucko, já byla v sobotu na obou a nikdo po půlce neodcházel, asi jste byla v jiném divadle…


  • Vladimír Marek

    Je až s podivem, jak se tu na každý negativní, a dle mého názoru pravdivý koment, promptně objeví nadšenci, kteří vyvracejí dosti věcné argumenty nespokojených diváků. Ostatně mám dávnou zkušenost s tím kdo se může skrývat pod anonymními nicky. Já vystupuji pod svým jménem, nemám potřebu hanit, či dělat PR v anonymitě. Klíč králů je nedodělaný zmetek, autorsky i režijně, kterému přísluší i příslušné označení – PODVOD. A stojím si za tím, i kdybych si už v žádném muzikálu neměl zahrát.


  • Nick

    Vladimír Marek: Máte můj obdiv – ne každý se umí v dnešní době postavit proti proudu bez pokusu o dnes již tak samozřejmou anonymitu a za svým názorem si stát, i když není zrovna takový, jaký by si lidé představovali.


  • Vladimír Marek

    Nick: Rozhodnutí říkat svůj názor bez ohledu na fakt,že to pro mne může mít i nepříjemné profesní konsekvence, v sobě mám téměř geneticky zakódovaný :)


  • JANA

    Já byla včera moc se mi to líbilo.Super,super…..


  • marta

    Ano možná je to nedodělané, ale mě stačí i tato verze Klíče králů, dnes opět nádhera – Schwab, Ruml, Trapl, Čok, Hundža, Károlyi, Slaný – už se moc těším na leden.


  • Jindra

    Navštívila jsem představení 18.11. od 14.h a po předčtení převážně negativních komentářů jsem se obávala,propadáku, nicméně jsem na muzikál jela a mohla si tak udělat vlastní názor. Muzikál se mi moc líbil, jak hudba tak scéna i výkony představitelů. Nejvíc nadšená jsem z Radima Schwaba, byla jsem moc zvědavá jelikož jsem ho v muzikálu ještě neměla a jako upír mě naprosto uchvátil. Opravdový KRÁL! Další výborný výkon předvedl Ondřej Ruml, opravdu senzace. Celkově se mi muzikál líbil a doufám, že Landovi někdy dopíší 2. část, abychom věděli jak to dopadne. Narážky na politiku a situaci v naší zemi byli na místě, Landa jak má být.


  • John McQuack

    Po včerejším výstupu Daniela Landy na Českém Slavíku se již nedivím ničemu…
    No comment!


  • Jarka

    Muzikál od Daniela Landy jsem měla možnost vidět a musím říci, že i přesto, že téma mě možná připomnělo příběh z Pána prstenů, ten příběh měl něco do sebe. Spousta příběhů a filmů se v jistých momentech může podobat a podobá jiné tvorbě, ale každý autor tam nechá něco ze sebe.A tady o žádný opis díla nešlo . Daniel si napsal svůj příběh.Já i mé kolegyně jsme odcházely s bezva pocitem.Perfekní výběr zpěváků, bezva kulisy.Zajímavý příběh s otevřeným koncem..Nakonec tak končí spousta filmů a je to možná krok k dalšímu pokračování…A to jsem si po skončení muzikálu přála…:-)
    V Danielových písních i muzikálech je pokaždé nějaký podtext a vždycky jsem věděla, že ten chlap chce nám všem něco říci. Ano, patřím k jeho obdivovatelům.
    Ten chlap zpívá a skládá písničky o něcěm a né o ničem …..
    Každý máme právo na svůj názor, ale kritizovat špatným způsobem něco co ani nikdo neviděl, to nechápu….


  • lenka

    Dobrý den. V sobotu to je 24.11.2012 jsem byla na muzikálu Klíč králů a moc se mi líbil ovšem jsem byla zklamaná že tam nebyl Ondřej Ruml. A le byla jsem na Hamletovi a tam ONDŘEJ byl takže jsem spokojena nashledanou. S pozdravem Lenka


  • Aleš

    Lenka: Klíč králů jsem viděl sedmkrát a v roli Arena se mi podstatně více líbí Ondra Izdný… Roli krále hraje s jakousi noblesou, což u Rumla chybí… Nic proti němu nemám, v Hamletovi byl excelentní…


  • Zdeněk

    Zdravím. Je možné, že něktéré role byly zpívány na playback.? Nebo se mi to zdálo? Měl jsem pocit, že slyším Petra Koláře, ale on tam v sobotu nehrál? Děkuji.


  • ZinMei

    Dan měl dnas chat na Blesku. S kamarádkami jsme se ho stále ptaly zda dokončí Klíč králů. Ptaly jsme se pod různými jmény mnohokrát a slušně, ale ani jednou na toto téma neodpověděl. Tak se mi zdá, že se asi pokračování nedočkáme :_(


  • Mirka

    Nevíte, jak je to dlouhý?


  • Karel

    Včera jsem shlédl toto veledílo. Nebýt toho, že jsem lístky dostal zadarmo (jako VIP do 25.řady !), asi bych je panu Landovi nacpal osobně do krku. Nejenže neúčinkoval nikdo z prominentních zpěváků, ale dílo je natolik šílené, že žádná recenze to nedokáže popsat.
    Prakticky celý soubor působil šroubovaně a o nějakém nasazení nemohlo být ani řeči, drtivá většina nástupů byla opožděná, zpěv falešný. Autorská kvalita – tedy hudba hraná na nějakém syntezátoru z vietnamské tržnice, plochá a nenápaditá, jako když ji složil v metru cestou na premiéru, rýmy textů děsivé, na úrovni slunce – žblunce, dějová linka je doslova pitomá – mix keltských druidů, germánských run, řecké abecedy, asyrských stél a naznačovaných čaker, bubáci chvíli bubnují v japonském stylu a plynule přejdou do tance haka. Podle mého názoru je pan Landa zralý na hospitalizaci na psychiatrii, a za prodej takového díla za namočení do Vltavy v koši. Několik dementních narážek na režim a sprostá slova v libretu už guláš trapnosti víc nepoznamenal. Scéna by ráda připomínala laternu magiku s projekcemi, ale optické scény nejsou moc nápadité, pěkných efektů je pomálu, asi nebyly peníze na vytvoření silnější grafiky na počítači, takhle to vypadalo na promítání pomalu otáčeného diapozitivu.
    Jedná se čistokrevně o podvod, lidi se lákají na několik atraktivních fotek na netu. Úsměvně zní vyjádření p. Landy, že nikdy nebude k mání ani cd ani dvd z představení – no to je jen v jeho zájmu,stalo by se to absolutní bombou k výrobě parodií, ale do divadla už by asi nikdo nešel…
    V zájmu zachování objektivity dlužno říct, že na konci i několik lidí tleskalo, ale mám podezření, že to byli spolužáci dětí, které tam vystupují. Jedním slovem – škoda času. Nedovedu si představit, když v příspěvcích čtu -povedená hudba, dobré texty, dobrý zážitek, nebo ty bláboly, jak to někdo shlédl několikrát – no to je naprostá pitomost, takoví lidé nejsou. Víckrát by to neshlédl ani p. Landa, ani největší masochista. Dobrovolně se dívat na tenhle paskvil lze možná jako na neuvěřitelnou parodii, ale jestli lístky stojí sedm stovek, asi by mi jich bylo líto, jsou vyhozené oknem.


  • Barbora

    Přečetla jsem recenzi a všechny komentáře – musím říct, že jsem se celkem pobavila, občas mě některé názory udivovaly a jiným zase dávám za pravdu. No ale teď ke Klíči.. Já osobně jsem ho viděla 4x a nelituju, ba naopak, chystám se znovu. Viděla jsem všechny alternace a musím říct, že ikdyž mám svoje favority, všichni jsou skvělí a podávají super výkony! Co se týče toho, že dílo je rozdělené na dvě části – poslední díl Harryho Pottera či Twilight ságy je také na dva díly, proč to nikomu nevadí, ale u muzikálu je to přímo katastrofa? Chápu, že to autor neoznámil zrovna včas, spíš pěkně pozdě, zarazilo to i mě, na druhou stranu měl zdravotní problémy a tím, že všechno dělá na poslední chvíli, je známý. Dá se říct, že je to nefér k divákům, ale nikdo si nemusel kupovat lístky rok dopředu. No zpět k dílu samotnému.. Výkony herců už jsem zmínila, přesto bych chtěla vyzdvihnout Radima Schwaba/Mariana Vojtka – jejich operní zpěv a hlas je zkrátka něco neuvěřitelného, Ondru Izdného – jak řekla sama Mirjam, má v hlase neodolatelnou něhu, Tomáše Trapla – ikdyž nemá zrovna velký prostor, on je prostě v každé roli perfektní, Jakuba Šlégra – krásný, zajímavý hlas, a v podstatě jedinou ženskou roli – Markétu Procházkovou, která nejen krásně zazpívala, ale i zatančila. O scéně a kostýmech nemusím mluvit, to je na jedničku s hvězdičkou! Hudba je opravdu typicky Landovská a i přes absenci nějaké té “hitovky” bych řekla, že vyjdete z divadla a v hlavě vám bude znít minimálně chytlavá “Legalizace”. Mně se hudba líbila celkově. Texty dobré, trefné a že jsou tam sprostá slova? To se všichni budeme tvářit jako andělé a někoho, kdo řekne nahlas “hovno”, hodíme ze skály, protože “to se prostě neříká” ? Závěrem chci říct (napsat) – řadím se mezi Landovy fanoušky, ale na Klíči jsem byla s lidmi, kteří mezi ně nepatří, a dílo se jim moc líbilo, byli z něj nadšení. Dvakrát ze 4 představení stálo celé divadlo a herci skoro nemohli opustit jeviště, protože nikdo nechtěl přestat tleskat. Jinak kdo se tu oháněl cenou lístků.. okolo 700 stojí lístky na všechny muzikály, ať už na Broadwayi, v Hybernii, Kalichu, či jinde. Můžete si sednout dál (zrovna na Broadwayi bych to moc neřešila, to je malé divadlo a všude je vidět krásně) a mít vstupenky levnější nebo zvolit přístavek.
    Ať si udělá každý svůj názor, ale já za sebe můžu říct, že na druhý díl se určitě pojedu podívat, už teď se těším!


  • Andrea

    Přes veškeré zklamání z generálky mi přišlo fér dát tomu ještě jednu šanci, tak jsem si dala tento týden repete a můžu říct jen jedno – škoda, že se nepovedlo vypustit to do světa s tím, že by bylo rozdělení na dva díly předem avizovaný a že by aspoň ten první díl byl dotažený aspoň tak, jak je teď. Dívala bych se na to jinak a zajímalo by mě to dál. Ale i tak bych za dvojku byla ráda, když jsem tentokrát konečně rozuměla slovům, zajímá mě, jak to dopadne a taky jsem si při výrazně lepším zvuku oblíbila některý skladby…


  • Tereza B

    Ti co negativně reagují asi očekávají nudnou zápletku jako například: zamiluje se, umře, budou spolu šťastně až do smrti a především očekávají 2 hlavní role! Což Landa chce po divákovi aby se zamyslel, dostal se do děje a né že si přijde poslechnout do divadla nějaký slaďáky u kterých se leda tak dobře usíná jako je to v jiných muzikálech.. v Klíči Králů se odrážejí jeho názory což u jiných děl jiných autorů neni a především věština muzikálů co se tu hraje jsou především z Americké dílny, což je taky podstatnej rozdíl a proto také má dost z vás omezené představy o muzikále, čekáte prostě jen jednoduchou zápletku a hlavně něco co znáte..Romeo a Julie atd..(dost originální a zajímavé jít na něco co vim jak dopadne a jak vše bude) a Češi nejsou zvyklí na tolik upřímnosti a veřejnýho projevu jako dává najevo Landa a když někdo vybočuje ať názorem nebo chovánim, hned je podle něj feťák a divnej a psychicky jinde.. bože proberte se lidi!!! většina z vás je jen stádo ovcí!!
    Obdivuju Landu jeho názory, které jsou na místě a dosti trefné ať se vám to líbí nebo né a jeho TVORBA je famozní!! :))


  • aja

    Tereza B: jedna možnost je nadávat lidem do omezenců a nazývat je stádem ovcí a hodně si o sobě myslet, druhá možnost je ponechat lidem jejich vlastní názor, který si utvořili na základě zkušenosti a jistě k tomu mají důvod. Předpokládám, že většinu z těch lidí neznáte a tudíž je nemůžete soudit.
    Já jsem Klíč králů neviděla, tak sama nemohu příliš soudit toto dílo a bohužel ani vyvracet některé vaše argumenty na základě vlastní zkušenosti, přesto si neodpustím poznámku o tom, že znám několik lidí, kteří vámi opěvovaný Klíč viděli a považují ho za brak a zároveň za velmi povedené a kvalitní dílo považují muzikál Lucrezia Borgia, který se rozhodně také vymyká “našim” představám o muzikálu.
    Další věc je, že tu v podstatě tvrdíte, že máme přesat chodit na klasiky typu Shakespeare jen proto, že víme, jak jeho díla dopadnou. To například zase připadá omezené mně.
    A poslední věc, myslím si, že to co předvádí p.Landa (pardon, Žito 44), je víc než upřímnost. Já osobně to považuji za hulvátství. Jedna věc je říct slušně, klidně i důrazně, co si myslím a druhá věc je poslat polovinu národa víme kam.


  • Lucie

    Milá Terezo B. muzikál jsem viděla, některé věci jsem pochválila (kostýmy, výkony herců, scénu), některé (bohužel zrovna ty zásadní – děj a písně) ne. Rozhodně se necítím být součástí stáda ovcí, jenom proto, že mám stejný názor jako spousta jiných lidí zde. Udělala jsem si ho na základě návštěvy muzikálu a ne jen po přečtení negativních recenzí. Jak jste si jistě všimla, tak názory zde uveřejněné jsou značně rozdílné, tudíž se o nějakém stádu razícím jeden názor hovořit rozhodně nedá. Pokud vím, tak nikdo ani tak Landovi nevyčítá jeho politické názory, ale spíše formu jakou tak činí. Používání vulgarismů je velice snadné a laciné, to umí každý. Vyjádřit svůj odlišný názor jde i mnohem kultivovaněji. Pokud jde o mě, tak rozhodně nechodím do divadla, abych se hezky prospala u slaďáků, ale čekám něco, co má nějakou úroveň, a to se mi bohužel v tomto případě nesplnilo. Podotýkám, že jsem viděla několik Landových muzikálů a moc se mi líbily. Nejsem tedy proti němu nijak zaujatá. Tohle byl ale výstřel vedle.
    Hezký den.


  • Tereza B

    Neoznačila jsem všechny lidi jako ovce! Ale pokud si někdo na základě nějakého komentáře a navíc od někoho cizího udělá obrázek o tom jakej je muzikál nebo cokoliv jiného, tak je to pro mně ovce bez svýho názoru!..Ano je fakt že by nemusel používat tolik vulgarismu, ale snažil se dávat svý názory dost let najevo slušně a normální cestou jako textem v písničkách atd.. ale bohužel touhle cestou to nefungovalo tak zvolil něco výstřednějšího. Třeba když předved na slavících trochu vulgarismu okamžitě byl nejvyhledávanějším na youtube a na jinejch servrech. Tady v česku se lidi otočí až když někdo vybočuje a jde proti davu ať už v negativnim nebo pozitivnim smyslu. Má už toho dost co se v Česku děje a hold to řekl od plnejch plic, což sám uznal na kocertech že to přehnal. Udělá X úžasnejch věcí a lidi to přejdou a udělá 1 né příliš šťastnou věc a je to pomalu to jediný co si pamatujou, jakoby ostatní byli úžasní a asi ani nebyli lidi! ……A mimochodem joo choďte si na Shakespeara to vám nikdo nebere je to kalsika odpočinková neurazí, ale ani nedatchne, ale jen řikám že je člověk nad tim nemusí přemýšlet co se stane a proč a prostě všechno do detailu ví a to je pro mě třeba dost nuda. Kdežto třeba tento muzikál( opera) je něco co ndivák neví jak to bude a donutí vás to přemýšlet a proto je to něco jiného zajímavého. Někdy neni na škodu si zajít na nějakej známej pohodovej muzikál. Ale taky by se lidé mohli otevřít víc novým věcem :)


  • aja

    Já si tedy myslím, že zrovna třeba Shakespeare donutí člověka přemýšlet i když rámec příběhu je známý. Další věc je, že většina z těch lidí, co tu dílo komentují ho znají a nerozhodli se na základě jiných komentářů, že na něj nepůjdou. Naproti tomu, kupříkladu já, a někde v diskuzi to lze najít, jsem se rozhodla, že na dílo nepůjdu, protože mi vadí přístup autora, já tohoto člověka podporovat nechci. Samořejmě je váš názor, na který máte právo, že jen řekl co si myslí, podle mě to prostě přehání. Já uznávám, že je dobrý muzikant, ale to jak se v poslední době chová mi prostě vadí.


  • PLuto

    Tak mám za sebou návštěvu Klíče králů a přemýšlím, proč je na něj taková spousta negativních reakcí. Z recenze i různých příspěvků ve fórech mi připadá, že většina lidí odsuzuje dílo hlavně proto, že je rozdělené na dvě části (což nebyl původní záměr, ale vyplynul kvůli různým důvodům z aktuální situace), že nebyly na generálce zveřejněné konce, že byly party dopisovány až na poslední chvíli. Každé Landovo dílo je kontroverzní. Klíč králů je navíc fantasy, které rozhodně nesedne každému. Nejsou tam žádné milostné duety a podobné romantické věci známé ze spousty jiných děl. Celý příběh popisuje chování jednotlivých ras (pro mě až překvapivě jasně vykreslených, byl jsem až překvapený, jak jsem dokázal již celkem záhy identifikovat jednotlivé rasy i jejich chování) a nutnost vzájemné spolupráce i jejich úskalí. Ač nemám fantasy moc rád, nakonec se mi to hodně líbilo, jednotlivé dějové linky jsou dobře propracované se spoustou skrytých významů zaobalené do celého příběhu, jehož problematika je možná víc nadčasová, než si dovedeme představit. Možná právě v tom je největší potíž Klíče králů (kromě negativního humbuku s rozdělením na dvě části a nedodělaností) – není to dílo, kde by si člověk sedl do divadla a jen si užíval. Jeho kouzlo je právě v přemýšlení, skládání mozaiky jednotlivých charakterů, jejich myšlení, činů a důsledků. Aby se tohle dílo divákovi líbilo, musí být naladěný na stejnou přemýšlivou notu.


  • Borec

    Já osobně navštívil představení tuto sobotu a opravdu nevím na co si stěžovat. Neočekával jsem žádnou bombu, ale i přesto mě to ohromilo a výkon a zejména zpěv Ondřeje Izdného a Markéty Procházkové byl vynikající!
    a jenom tak mimochodem.. proč by nemohlo být CD nebo DVD kvůli špatné kvalitě? Když se podíváte na youtube je tam video z generálky a ve zvuku nevidím problém a v dalším videu zřejmě natáčené na mobil je textu rozumět dobře. Tak proč by se nedalo udělat CD písniček od profesionálů když na videu od amatéra se to dá poslouchat ?


  • Horáková z Brna

    Dneska jsem šla na klíč za 750Kč a málem jsem se rozbrečela je mě to nebavilo! Nudila jsem se a byla to kravina!!! nechápu proč nesníží ceny vstupenek??? se zbláznil ne???? za 750Kč CCC


  • xxx

    Nehraje se náhodou Klíč králů od čtvrtka????


  • Ian

    Ano, je zvláštní, že paní Horáková z Brna viděla Klíč 12.5. – když se hraje od 16.5… Takže někdo nám tu lže…


  • Elena

    No vy jste teda čísla. Měli byste naopak smekat klobouk, protože málokdy se stane, že je pouze jeden člověk autorem námětu, hudby, texty písní, libreta a hudební produkce. Určitě si teď lidi kteří můj článek čtou si myslí, že jsem veliký fanoušek Daniela Landy. Není tomu tak, mám ráda jeho písně, líbí se mi texty a celé jeho skladby mají podle mě duši a kousek pravdy, ale to neznamená, že hned musím být jeho velkým fanouškem. Mnozí z vás asi neumí číst mezi řádky, protože by jste tam našli něco, co jste si asi nikdy v životě neuvědomily. Zkuste se zaposlouchat do textů jeho písní a hledejte smysl té písně… najdete a pochopíte.


  • JanaG.

    Klíč jsme viděli včera. Do divadla jsme vyrazili ve složení 4 dospělí, 3 náctileté slečny, sedmiletá holčička a dva pětileťáci. Představení se líbilo všem. Snad i díky příšerným recenzím, kdy se člověk připraví na totální propadák, jsme byli velmi mile překvapeni. Hudba je bezvadná, kostýmy bombastické (proč ne?), herecké výkony slušné i excelentní. Kvalitně vyvážené představení. A evidentně se líbilo i téměř vyprodanému hledišti, které odměnilo účinkující potleskem vestoje. A pokud někdo nepochopil děj, nepoznal, že představení končí atd…tak asi bude problém jinde :-)
    -j-


  • Zdeněk

    Klíč jsme jako rodina viděli již několikrát. Reaguji na Janu G. a se vším souhlasím. Negativní reakce na Klíč pouze ukazují na inteligenci našeho národa. Myslím si, že 80% lidí nemůže Klíč vůbec pochopit, což vystihují i výsledky každých voleb v tomto státě. Jednou doleva, pak zase doprava. A druhý díl? Ten se ani napsat nedá, protože takový zázrak se v téhle republice stát nemůže aby bylo něco lepší než dnes. Dobře už bylo.


  • Barča

    Je to týden co jsem na Klíči králů byla s kamarádkou a až do teď jsme nadšené a nemůžeme vyhnat z hlavy nádherné písničky ve špičkovém podáním. Koupili jsme si CD a je fakt, že jsme to pořádně pochopili, až když sme si písničky pustili v klidu doma. Je jasné, že v divadle nemůže být dokonale rozumět každému slovu, zvlášť ve zpívané podobě. Muzikál byl dokonalý, na konci vystoupení byli herci odměněny za bravurní vystoupení asi 10 minutových standing ovation a jsem si téměř jistá, že nebyl v sále nikdo, komu by se to nelíbilo. Vůbec mě netrápí, že lístek stál 700,-, mohla bych to vidět znovu a znovu. Tímto způsobem bych chtěla poslat obrovské WOW! panu Landovi, všem hercům a všem pomocníkům v zákulisí. :)


  • markéta

    na muzikálu klíč králů sem byla 3* a nelituji ani jedné 700,- díky alternacím byl každý uplně jiný ;-) výkony kostýmy … vše super moc se těším na druhý díl a za mě jen doporučuji a to podotýkám že nejsem žádnou fanynkou daniela landy ;-)


  • Eternit

    Ty vole fakt nechápu ty dementy co píšou že to viděli a nepochopili a autora o ztrátě času, hlavně, že čas napsat recenzi a čumět na komentáře si pan kytrej udělal …no nemohl pochopit ,když má v mozku N.a.s.rá.no!


« Starší komentáře