Brno

V příští sezóně uvede MdB také pět českých a jednu světovou premiéru!


Před pár minutami do naší redakční schránky přišla tisková zpráva odhalující dramaturgický plán Městského divadla Brno pro sezónu 2013/2014, stejně tak ho najdeme v dubnovém časopisu divadla Dokořán.  Zprávu vám nyní v plném znění přinášíme, muzikálové odstavce jsme zvýraznili tučně. Těšme se na osvedčené tituly, českou i světovou premiéru. Data premiér zatím nejsou zcela známa, až na “Flashdance” 21. září 2013.

V následující divadelní sezóně 2013/2014 připravujeme stejně jako vloni celkem devět inscenací, z nichž více než polovina, tedy 5 (!), nikdy nebyla v naší zemi uvedena, a jedna bude mít u nás svou světovou premiéru. Vždyť stále je o čem psát a proč o tom hrát divadlo. A vedle inscenací zcela nových připravujeme pro diváky i poklady divadelní historie ve zcela  současných výkladech. A všechny ty projekty stojí na vynikajících hereckých, pěveckých, muzikantských, tanečních i dalších výkonech, které naši společnou a krásnou práci korunují. Čtyři inscenace hudební – chcete-li muzikálové, pět činoherních.

Jen pár dnů po světové premiéře na Broadwayi uvedeme se začátkem nové sezóny a v režii Stanislava Moši jako první divadlo v Evropě muzikál „Flashdance“, který spolu napsali Tom Hedley, Robert Cary a Robbie Roth podle stejnojmenného legendárního filmu.

Mimořádně vydařená černá komedie „Rekviem za nesmrtelného“, hra o muži, jenž už se může srovnávat pouze s Bohem, je satirickým podobenstvím o přežitém společenském systému, který ne a ne zemřít. V režii Hany Burešové bude mít u nás českou premiéru.

Prazvláštní detektivka Marka Haddona „Podivný případ se psem“ o malém chlapci, autistovi, který při „vyšetřování“ smrti sousedčina pudla objevuje i vlastní kořeny, byla oceněna v roce 2003 prestižní Whitbreadovou cenou za nejlepší britskou knihu roku. V loňském roce ji zdramatizoval pro londýnské Národní divadlo renomovaný britský dramatik Simon Stephens, a to s výjimečným diváckým i kritickým ohlasem. Pouhý rok po londýnské premiéře budou moci zhlédnout tento nevšední příběh i diváci MdB v režii Mikoláše Tyce!

Ray Cooney je kritikou často a právem označován za nekorunovaného krále (nejen) britské frašky, za v pravém slova smyslu národní poklad. Jeho hry jsou dokonale sestrojené „mašiny na zábavu“, roztáčející šílený kolotoč převleků, záměn, výmluv, skrývání a komických nedorozumění přímo s matematickou přesností. A tak je tomu i v jeho komedii „Dvojitá rezervace“: tři páry a dvojí nevěra v jediném apartmá –už jenom tím je na pořádnou legraci navíc v režii Stanislava Slováka znamenitě zaděláno…!

Hned čtyři autoři jsou podepsáni pod novým a přímo pro naše divadlo napsaným muzikálem. Vašo Patejdl, Ivan Hubač, Eduard Krečmar a Martin Hrdinka spojili své síly, a tak můžeme v režii Petra Gazdíka uvést ve světové premiéře jejich nové dílo zpracovávající romanticko-historické téma s názvem „Don Juan!“.

Na jeviště naší Činoherní scény se po několika letech (naposledy to byly jeho Tři sestry) vrátí světový mistr „dramatu a komedie v jednom“ Anton Pavlovič Čechov, tentokrát s titulem hořké každodenní komedie obyčejných lidí „Strýček Váňa“, a to opět v režijním zpracování Stanislava Moši.

Jen málokteré z dramat o lidské osobnosti dosahuje takových rozměrů síly i moudrostí, jaké jsou obsaženy v příběhu Williama Shakespeara s názvem „Král Lear“. Příběh bolestného zmoudření panovačného, sobeckého a prchlivého krále, který tím, že ztrácí vše a dostane se až na hranici šílenství, dospívá k poznání o neuchopitelném smyslu veškerého pozemského úsilí. Příběh člověka a jeho údělu, nemilosrdného tak, jako jsou nemilosrdní lidé, kteří jej spoluvytvářejí.

Billy Wilder byl autorem a režisérem filmové komedie století Někdo to rád horké, kterou máme v její muzikálové podobě SUGAR! už pár sezón na repertoáru. Byl i autorem jiné slavné komedie s názvem Byt, která se rovněž dočkala muzikálové adaptace. Její autoři Burt Bacharach, Neil Simon a Hal David ji nazvali „Sliby chyby“. Jedná se o skvělou hudební veselohru, která zaznamenala již nespočetně představení na celém světě. Teď si na ni u nás brousí zuby režisér Stanislav Slovák.

Jsme nesmírně rádi i pyšní, že naši nabídku uzavíráme dalším muzikálem, který u nás bude mít evropskou premiéru. Ta světová se odehrála ve Spojených státech v roce 2007. Děj komediálního muzikálu s názvem „Mladý Frankenstein“ vychází ze stejnojmenného filmu z poloviny 70. let, který je parodií na klasické hororové produkce. V New Yorku byl nominován na tři ceny Tony a získal i cenu pro nejlepší muzikál v anketě divadelních kritiků. Jeho autoři Mel Brooks a Thomas Meehan již slavili po celém světě úspěch s jiným muzikálem, a to sice s Producenty. Naše divadlo uvede Mladého Frankensteina v evropské premiéře v režii Petra Gazdíka.


Recenze a reportáže
Městské divadlo Brno se emotivně rozloučilo s “Bídníky”
Brno
Obsazení muzikálu “Procitnutí jara – Spring Awakening” je velice překvapivé
Brno
Přání se plní v Brně – premiéra muzikálu Big (recenze)
  • Zdeněk

    Brno zase převalcuje jakoukoli pražskou muzikálovou scenu


  • candie254

    Young Frankenstein mě trochu překvapil. V prvním nástřelu premiér, co se zasílal předplatitelům místo tohle byl Ostrov pokladů, originální muzikál od Dennise Martina a Christopha Jilo (autorů Papežky). Každopádně těším se i tak, jestli se z něčeho vyklube další srdcovka…


  • Zdeněk

    já tedy nevím, chápu, že se tituly ještě můžou změnit, ale tedy příští sezóna v MDB mě zatím dost zklamala…


  • veny

    Já v podstatě neznám žádný z muzikálových titulů, takže se nechám překvapit.


  • candie254

    Já to taky beru, že vše se může změnit… ale nrozhodně nemám pocit, že by to byl špatný výběr. Mdb opět sáhlo po klasických titulech (Sliby Chyby), tak novince (Flashdance), překvapit jedině může Frankenstein. A vzhledem k tomu že to dělá opět Petr Gazdík a Kvítek se mu povedl, a toto bude podobný žánr, tak si myslím, že by to mohlo být poměrně úspěšné. Jediné o čem pochybuji je Don Juan, ale třeba překvapí.


  • Zdeněk

    myslím, že tam není jednoznačný hit… pro mě osobně tam není nic, co bych vyloženě chtěl vidět… ale proti gustu…

    nicméně bych si netroufnul říci, že se Gazdíkovi Kvítek povedl… vlastně si nemyslím, že by se Gazdíkovi něco režijně povedlo…


  • Ondřej Doubrava

    Ještě malé dokořánové upřesnění: Muzikál “Sliby, chyby” bude díky své komornosti uveden na Činoherní scéně, naopak Král Lear bude na Hudební scéně.


  • candie254

    jen mě zajímá… proč vás jeho režie neoslovila?


  • Zdeněk

    to candie: čím? absencí jakékoliv koncepce? nulovým výkladem postav? neschopností vystavit dramatickou situaci? naprostou ignorací žánru a temporytmu? největšími divadelními klišé? lacinými hereckými fórky a pozlátkem?… hmmm?

    to Ondřej: Král Lear na hudební scéně? tak proč ne, když se tam s takovým úspěchem setkalo Jméno růže… jen doufám, že to nebude Nebeského koncepce z ND…?


  • Katka

    Mladý Frankenstein je úžasný muzikál a na scénu MdB se skvěle hodí. :)