Herecká asociace zveřejnila na dnešní tiskové konferenci nominace 29. ročníku Cen Thálie za mimořádný jevištní výkon v kategorii Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry.
NOMINACE NA CENY THÁLIE 2022
Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry
KRISTÝNA DAŇHELOVÁ
Role: Jane Eyrová
Inscenace: Jane Eyrová
Hudba: Paul Gordon
Libreto: John Caird
Překlad a režie: Petr Gazdík
Hudební nastudování: Caspar Richter, Ema Mikešková
Choreografie: Hana Kratochvilová
Premiéra: 23. října 2021
Městské divadlo Brno
Divadelní kritici o Kristýně Daňhelové mluví jako o jednom z objevů nastupující muzikálové generace. Její Jane je zdánlivě submisivní, ale nikoli bolestínskou postavou. Guvernantkou chápající, charismatickou, ne však poníženou. Daňhelová v roli Jane rozehrává romantický příběh, ve kterém lásce, pokoře a odevzdání věříme od začátku až do konce.
HANA FIALOVÁ
Role: Áda Harrisová
Inscenace: Květiny pro paní Harrisovou
Hudba a texty písní: Richard Taylor
Libreto: Rachel Wagstaff
Překlad: Hana Nováková
Režie: Gabriela Petráková
Hudební nastudování: Jakub Žídek
Pohybová spolupráce: Ladislav Cmorej
Premiéra: 3. října 2020
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Hana Fialová přesně vystihla bezelstnou povahu, spontánní laskavost a dobrosrdečnost postavy Ády Harrisové, obyčejné ženy, pracující jako uklízečka. V hereckém i pěveckém ztvárnění Hany Fialové se přesvědčivě zrcadlí všechny Ádiny touhy, krize a pády. Áda jde nekompromisně za svým cílem, a i když se jí vše zhroutí, dokáže se nadechnout a jít dál.
STANISLAVA TOPINKOVÁ FOŘTOVÁ
Role: Norma Desmond
Inscenace: Sunset Boulevard
Hudba: Andrew Lloyd Webber
Libreto: Don Black, Christopher Hampton
Český text: Michael Prostějovský
Režie: Lumír Olšovský
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Choreografie: Lukáš Vilt
Premiéra: 4. prosince 2021
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
V excelentním ztvárnění zašlé hollywoodské hvězdy zúročila Stanislava Topinková Fořtová své dlouholeté jevištní zkušenosti. Dokázala přesně vystihnout extravagantní filmovou divu, jež marně touží po návratu na výsluní. Využívá k tomu výrazné herecké prostředky, patetická gesta, mimiku, hlas i bezchybný zpěv – obě její ústřední árie patří k vrcholům představení.
LUMÍR OLŠOVSKÝ
Role: Henry Higgins
Inscenace: My Fair Lady
Hudba: Frederick Loewe
Libreto: Alan Jay Lerner
Překlad: Ota Ornest
Režie: Marek Němec
Hudební nastudování: Pavel Kantořík
Choreografie: Denisa Komarov Kubášová
Premiéra: 11. září 2021
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
V roli profesora lingvistiky Higginse podává Lumír Olšovský po všech stránkách bravurní výkon. Je samolibý, sarkastický, pohrdá city druhých, ale pak je jich najednou sám plný. Olšovského herecký a pěvecký koncert je podpořený jeho charismatem, energií, humorem a lehkostí, díky kterým si diváky získává i přes negativní vlastnosti své postavy
TOMÁŠ ŠULAJ
Role: Jidáš Iškariotský
Inscenace: Jesus Christ Superstar
Hudba: Andrew Lloyd Webber
Libreto: Tim Rice
Přebásnil: Michael Prostějovský
Režie: Dodo Gombár
Hudební nastudování: Josef Fojta
Choreografie: Linda Fernandez Saez
Premiéra: 9. října 2021
Slovácké divadlo Uherské Hradiště
Tomáš Šulaj staví svého Jidáše zprvu jako arogantního hipstera, z jehož nitra až postupem času začíná prosakovat jeho obrovská bolest a zhrzená láska k Ježíšovi. V jeho podmanivém výkonu a skvěle zvládnutém pěveckém partu vidíme živou postavu plnou skutečného citu. Tomáš Šulaj opět dokazuje, že je špičkovým hercem jak činoherním, tak muzikálovým.
ROMAN TOMEŠ
Role: Hedwig
Inscenace: Hedwig a její Angry Inch
Hudba a texty písní: Stephen Trask
Libreto: John Cameron Mitchell
Překlad: Pavel Košatka, Petr Soukup
Režie: Pavel Košatka
Hudební supervize: Jiří Vidasov
Choreografie: Tomáš Smička
Premiéra: 17. února 2022
Freedom Production v Malostranské besedě Praha
Ztvárnění interpretačně náročné transgenderové postavy Hedwig Romanem Tomešem je obdivuhodné, doslova strhující je zejména v hudebních číslech. Rozmanité polohy své role hraje s potřebnou energií i citem, tedy jako exhibující, sebevědomou, opulentně okázalou rockovou divu, která však uvnitř skrývá křehké a zranitelné nitro plné chmur a komplexů.
Širší nominace
Nina Horáková
za roli Maríi v inscenaci María de Buenos Aires (Městská divadla pražská v koprodukci s Lenka Vagnerová & Company)
V titulní roli vášnivé dívky Maríi dominuje energickému hudebně-dramatickému představení na pomezí činohry, muzikálu a tanečního divadla svým výrazným hereckým výkonem, zpěvem i živelně dravým tancem.
Dagmar Křížová
za roli Lízy Ďulínkové v inscenaci My Fair Lady (ze Zelňáku), s přihlédnutím k roli Jane Eyrové v muzikálu Jane Eyrová (Městské divadlo Brno)
Ze svých hned několika výtečně ztvárněných rolí uplynulého období zaujala nejvíce jako květinářka Líza Ďulínková v brněnské „hantecové“ úpravě legendárního titulu, a to díky drzosti, ráznosti i ladné eleganci své postavy.
Markéta Matulová
za roli Věry v inscenaci Špinarka (Divadlo Petra Bezruče Ostrava)
Dokonalou souhru činoherního herectví a výtečné práce s hlasovým fondem dokáže herečka adekvátně využít k detailnímu a důslednému vyprofilování výrazné osobnosti zpěvačky Věry Špinarové. Po všech stránkách pozoruhodný výkon.
Vendula Příhodová
za roli Yithak v inscenaci Hedwig a její Angry Inch (Freedom Production v Malostranské besedě, Praha)
Hereččin výkon stvrzuje rčení, že není malých rolí. I na malém prostoru, který je postavě předepsán, umí být plnohodnotnou spoluhráčkou hlavního hrdiny Hedwig. Její suverénní vokální i herecký projev je ozdobou inscenace.
Charlotte Režná
za roli Elizy Doolittleové v inscenaci My Fair Lady (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Mezi mnoha dosavadními představitelkami květinářky Lízy Doolittleové vyniká svou bezprostředností, sebevědomím, hravostí, osobitým smyslem pro humor kombinovaným s elegantní nonšalancí i netradičním pěveckým pojetím.
Ivana Vaňková
za roli Diany v inscenaci Ne/normální (Městské divadlo Brno)
V interpretačně složité postavě Diany s bipolární poruchou osobnosti obratně střídá obě polohy nemoci – depresivní a manickou. Její nekomfortní rozpoložení nejen skvěle hraje, ale také se z nich emotivně vyzpívává.
Jana Zenáhlíková
za roli Édith v inscenaci Smrt v růžovém (Městské divadlo Kladno)
S jistotou interpretuje nejznámější šansony Edith Piaf, kterým dokáže vtisknout osobitý styl, jímž přibližuje i životní příběh známé šansoniérky. Přestože tak činí nepietním způsobem, její podání je nečekaně silné a divácky obohacující.
Tomáš David
za roli Ježíše Nazaretského v inscenaci Jesus Christ Superstar (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
Ačkoliv postavu na první pohled ztvárňuje jako životem unaveného rockera s rezignovaným postojem k možnosti cokoli měnit, uvnitř ukrývá sílu naléhavosti a bojovnosti, kterou nese až do konce. Herecky i pěvecky obdivuhodný výkon.
Karel Heřmánek ml.
za roli Kabaretiéra v inscenaci Cabaret (Divadlo Bez zábradlí Praha)
Dekadentně mrazivý precizní výkon, který na sebe zcela oprávněně strhává pozornost a je jednou z největších devíz inscenace. Herec výtečně pracuje s nonverbálními výrazovými prostředky včetně pohybové suverenity i svým hlasovým fondem.
Jozef Hruškoci
za roli Bruce Bechdela v inscenaci Fun Home (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Postavu otce navenek šťastné rodiny a zároveň skrytého homosexuála Bruce Bechdela vystavěl s dokonalou uvěřitelností a obrovskou emotivní silou od bezstarostného veselého muže až po vnitřně zmítaného štvance, tragicky končícího svůj život.
Lukáš Janota
za roli Dana v inscenaci Ne/normální (Městské divadlo Brno)
Díky inteligentnímu herectví a zvučnému zpěvu se v roli umírněného Dana stal dokonalým protějškem bipolární poruchou sužované Diany. S klidem a porozuměním vyvažoval mnohdy vyhrocené jevištní situace, kterým dával nejen řád, ale i pochopení a cit.
Pavel Režný
za roli Joa Gillise v inscenaci Sunset Boulevard (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Joea Gillise nepojal pouze jako jednoznačně prospěchářského parazita, ale jako muže, který lavíruje mezi určitou nákloností k stárnoucí Normě Desmond a rodící se láskou ke své vrstevnici Betty. Mimořádně náročný part skvěle zpívá i hraje.
Tomáš Savka
za roli Alberta Harrise / Markýze de Chaussagne v inscenaci Květiny pro paní Harrisovou (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
V roli zesnulého manžela, který s manželkou hovoří z „druhého břehu“, neuplatnil svůj pověstný temperament, ale nalezl překvapivě nové a přiléhavé výrazové prostředky. Citlivě naslouchá, vede dialog a vnáší světlo do smutku lidských srdcí.
Titus Tóbisz – za roli Tita Merelliho v inscenaci Hledá se tenor (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Svým obrovským charismatem a veselou letorou „obejme“ hlediště a ihned si získá srdce diváků. Naplno nechává vyniknout herecký i komediální talent, překvapivou mrštnost a schopnost přecházet mezi operním a muzikálovým zpěvem.
Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda poroty), Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Jolana Nováková, Miroslav Ondra, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký
Pro 29. ročník Cen Thálie bylo určeno hodnocené období v rozmezí od 1. července 2020 do 30. června 2022 a to z důvodu pandemie Covid-19, kvůli které byla uzavřena divadla po většinu sezony 2020 – 2021.
Slavnostní vyhlášení nositelů Cen Thálie proběhne v sobotu 8. října od 20 hodin v historické budově Národního divadla v Praze pod záštitou Ministra kultury České republiky Martina Baxy a s podporou Ministerstva kultury. Ceremoniál bude v přímém přenosu vysílat Česká televize na programu ČT1.
Komentáře