Recenze a reportáže

“RENT” v Praze je emocemi nabitá broadwayská podívaná


Slavný rockový muzikál Jonathana Larsona RENT se poprvé od své oficiální broadwayské premiéry v roce 1996 představil v Praze. Premiéra proběhla ve čtvrtek 8. srpna a v originálním znění ho můžete vidět jen do konce měsíce v pražském divadle na Prádle. Za doprovodu kapely ožívá tento legendární titul prostřednictvím vynikajících mladých talentů nové muzikálové generace.

Roman Tomeš & Michaela Doubravová

Roman Tomeš & Michaela Doubravová

Autor hudby, libreta i textů Jonathan Larson se nechal při psaní RENTU inspirovat slavnou Pucciniho operou La bohéme. Aktualizoval ji do podoby rockové opery a do popředí postavil nemoc HIV a bohémský squatterský život v newyorské čtvrti Alphabet City na přelomu 80. a 90. let minulého století. Jedná se o silnou generační výpověď, která se setkala s velkou kontroverzí. RENT je jediný broadwayský muzikál, ve kterém jsou ústřední postavy drogově závislí, HIV pozitivní, gayové, lesbičky nebo transsexuálové.

Larsonův sen o uvedení tři roky tvořeného muzikálu na Broadwayi (resp. Off-Broadwayi) se měl splnit 25. ledna 1996, kdy byla naplánována první oficiální předpremiéra v malém workshopovém divadle se 150 místy. Ráno toho dne Larson nečekaně umírá, první představení je zrušeno a před divadlem se schází početný dav přátel i divadelních fanoušků. Kontroverzní titul si nakonec získal srdce mnoha diváků i divadelních kritiků, uváděl se dlouhých 12 let, odehrálo se přes 5000 představení (9. nejdéle hraný muzikál) a získal mj. Pultizerovu cenu a 4 ceny Tony, včetně té nejprestižnější – za nejlepší muzikál.

Michaela Doubravová

Michaela Doubravová

Muzikál jste mohli zaznamenat také v ČR – na DVD vyšla jeho filmová adaptace pod názvem Bohémové a Česká televize odvysílala záznam z posledního broadwayského představení, které všem doporučuji na seznámení s muzikálem. Kvalitně natočený záznam je kromě skvělých výkonů a špičkového nastudování unikátní také vřelou derniérovou atmosférou.

RENT – Praha 2013

Scénář, hudba, texty: Jonathan Larson
Režie: Steve Josephson
Choreografie: Tod A.Kubo
Hudební nastudování: Aleš Háva
Pěvecké nastudování: Ondřej Izdný
Kostýmy: Laco Hudec
Stage manager: Emma Houlihan
Dramaturgická spolupráce: Ondřej Doubrava

OBSAZENÍ:
Mark Cohen: Ondřej Izdný / Tomáš Vaněk
Mimi Marquez: Markéta Procházková / Michaela Doubravová
Roger Davis: Roman Tomeš / Michael Kluch
Tom Collins: Martin Šemík / Oldřich Smysl
Maureen Johnson: Michaela Nosková / Barbara Chybová
Joanne Jefferson: Tereza Martinková / Michaela Nosková
Angel Dumott Schunard: Lukáš Pečenka / Oldřich Anton Vojta
Benjamin Coffin III.: Jan Kopečný / Milan Malinovsky

Company: David Bouša, Andrea Cejpková, Lili Chu, Kateřina Herčíková, Jamie King, Karel Korsa, Jiří Kůdela, Michael Kluch, Petr Ryšavý, Barbora Smejkalová, Lindsay Taylor, Hedvika Tůmová

Nyní je možné tuto legendu vidět také v pražském divadle Na Prádle. Uvádí se poctivě s živou čtyřčlennou kapelou v anglickém originále s českými titulky. Režie Steva Josephsona zcela ctí původní broadwayskou verzi, kterou obratně vtěsnal do komorního prostředí. Nejedná se o velkovýpravnou podívanou, RENT je muzikálem o lidech, který se spoléhá právě na lidi. Neschovává herecké výkony do drahých kostýmů a za kašírované kulisy, naopak nechává celou scénu jen pro ně. Minimální jsou také přestavby, vše se plynule odehrává ve stejných kulisách a diváci tak pracují se svou fantazií. Velký důraz je kladený na civilní herectví, chemii mezi herci a vyvolávání emocí.

Lukáš Pečenka, Oldřich Smysl a Ondřej Izdný

Lukáš Pečenka, Oldřich Smysl a Ondřej Izdný

Právě emoce, které se skrývají v každé vteřině muzikálu, dělají z RENTU mimořádně silnou podívanou. Téma HIV a odlišné sexuální orientace je aktuální i v dnešní době. RENT nevyčleňuje postavy ze společnosti, naopak ukazuje, že i gayové, lesbičky, transsexuálové a drogově závislí jsou úplně stejní lidé jako ostatní, „normální“. A to bohužel ani 17 let po premiéře není samozřejmostí.

Vše umocňuje geniální hudba, která obsahuje v podstatě jeden hit za druhým. Dynamické úderné sborové písně, jako je třeba úvodní „Rent“ nebo „La Vie Bohème“, střídají komornější intimní duety „I Should Tell You“, “Without You” nebo „I’ll Cover You“. Největším hitem muzikálu je „Seasons of Love“, který také zazní v české verzi jako přídavek. Nelze ještě nezmínit předělávku slavné Pucciniho svíčkové scény „Light My Candle“ nebo Rogerovy dojemné sólové balady „One Song Glory“ a „Your Eyes“. A mohl bych pokračovat… RENT nemá hudebně slabé místo, písně tvoří souvislý celek, přitom jsou jednotlivě snadno identifikovatelné a zapamatovatelné. Originálně působí propojení scén telefonními záznamníky („Voice Mail“) nebo pouličními zpěvy bezdomovců („On the Street“).

Tereza Martinková a Ondřej Izdný

Tereza Martinková a Ondřej Izdný

Dojem z hudební stránky a vlastně z celé inscenace kazí jen technické problémy, se kterými se na prvních třech reprízách pražský RENT potýkal. Nekvalitní porty dávají zabrat i zkušeným zvukařům. Jelikož se ale jedná o silně nadšenecký nekomerční projekt, nemůžeme čekat techniku za statisíce. Na druhou stranu základní cena vstupenek do přízemí je nastavena na 700 korun, i s propagovanou slevou za 500 korun by člověk čekal lepší podmínky. Můžeme tedy jen doufat, že si zvukaři, porty a herci na sebe vzájemně zvyknou a další reprízy již budou lepší.

Rychle se ještě vrátíme k výtvarné složce inscenace. Povedené kostýmy navrhl Laco Hudec, zajímavostí je, že každá alternace má kostýmy lehce odlišné. Scénografie je natolik minimalistická, že není moc co řešit, jen dodáme, že se často hraje i na postranních balkonech, proto doporučujeme zakoupit místa do středu sálu. Povedl se i český překlad Milana Malinovského, titulky běží nad jevištěm, ale jako v začátku této recenze, i tady vám doporučím si před návštěvou RENTU pustit onen divadelní záznam (nebo alespoň film) a užít si pak naplno představení bez neustálého soustředění na titulky.

Michaela Nosková

Michaela Nosková

Již v úvodu zaznělo, že pražský RENT vyniká především výborným hereckým obsazením. Všichni herci, které jsme během prvních tří repríz viděli, předvedli 110% výkony. I na sebelepším herci poznáte, jestli určitý muzikál dělá z lásky nebo jen jako práci. Zde je ona láska k samotnému dílu viditelná i přes zavřené dveře do foyer. Energie z herců i po náročných zkouškách doslova sálá a přenáší se na všechny diváky. O to snáz se ještě přenášejí emoce, o to větší je to zážitek. Při závěrečném klanění stojícím divákům herci dojetím ukápnou i nejednu slzu. A tomu se říká láska k divadlu. V nejčistší podobě. Atmosféra vždy byla silnější ještě o to, že v sále seděli diváci, kteří tuto lásku k divadlu také sdílí, takže výměna energií byla vzájemná. Stejně jako mnoha hercům se účinkováním v RENTU splnil sen, tak i mnoha divákům (včetně mě) se splnil sen vidět RENT u nás.

V hlavní roli Rogera se představil Roman Tomeš, kterého jste dosud mohli znát jako frajírka Dannyho Zuka z Pomády nebo beznadějně zamilovaného Tomáše z Osmého světadílu. Ale smrtí své přítelkyně poznamenaný HIV pozitivní rocker, který je uzavřený do sebe a odmítá jakoukoliv společnost, natož další vztah? Pro tuto roli se Tomeš pravděpodobně narodil. V náročných písních plně využije svůj hlasový rozsah, včetně rockového zabarvení, a po herecké stránce je mu věřit každá i sebemenší emoce. Píseň “Your Eyes” v jeho podání patří právem mezi vrcholy večera.

Roman Tomeš a Michaela Doubravová

Roman Tomeš a Michaela Doubravová

Jeho partnerku ztvárňují Michaela Doubravová a Markéta Procházková, které již pražským muzikálovým divákům několikrát dokázaly, že patří mezi současnou špičku. A zde to jen potvrzují. Role Mimi je emočně hodně náročná, na venek působí jako drsná rebelka z hardcorového strip clubu, ale pod touto slupkou je velice citlivá křehká dívka. Nelze žádným objektivním metrem určit, která alternace je lepší, obě hrají Mimi trošku jinak, přitom celkový dojem je stejně pozitivní a emotivní. A u písně „Goodbye Love“ upustí slzu i největší cynici. I jen při vzpomínce na tuto, v obou případech excelentně zahranou, scénu mi naskočila husí kůže. Nelze říci nic jiného, než „Bravo!

Na první pohled nevýraznou, ale pro libreto nesmírně důležitou postavu Marka, hrají Ondřej Izdný a mladý talent Tomáš Vaněk. A možná právě mladickým elánem a lehkou hereckou nejistotou je Vaňkův Mark uvěřitelnější, lidštější. Izdný je na jevišti suverénní a s přehledem roli odzpívá. Přílišná profesionalita lidsky vyhořelému Markovi tak moc nesedí. Rozdíl je znatelný především ve vypjaté druhé půli, v první si oba známou píseň “Tango Maureen” dávají více než dobře.

Lukáš Pečenka při scéně "Today 4 U"

Lukáš Pečenka při scéně "Today 4 U"

Nejmilovanější postavu RENTU, Angela, hrál první týden uvádění Lukáš Pečenka. Na úplně první dojem není typickým představitelem věčně optimistické(ho) a dobrosrdečné(ho) Angel, ale netrvalo dlouho a zamilovali jsme se i do jeho podání. V rozverné písni „Today 4 U“ dokáže vykouzlit úsměv na rtech, stejně tak excelentními výškami vyvolat mrazení v zádech při „Contact / Take me“. Jeho partner Oldřich Smysl alias Tom Collins je od svých broadwayských kolegů ještě více typově vzdálenější. Společně ale tvoří zajímavý kontrastní pár a Smyslovo „I’ll Cover You (Reprise)“ je po hlasové i emoční stránce naprosto dechberoucí a v divácích zanechává hluboký dojem.

Dochází zásoba superlativů, ale ještě tu máme naprosto skvělý lesbický pár v podání Michaely Noskové (Maureen) a Terezy Martinkové (Joanne). Obě jsou výborné zpěvačky i herečky, mají mezi sebou skvělou chemii a vždy dokážou strhnout pozornost diváků. Při duetu „Take Me or Leave Me“ jsem jen třikrát koukal s otevřenými ústy, dva dokonalé hlasy a jiskřící energie v celém sále.

Tereza Martinková a Michaela Nosková

Tereza Martinková a Michaela Nosková

Z hlavních rolí zbývá už jen ta nejmenší – „záporák“ Benny, kterého ztvárňují Milan Malinovsky a Jan Kopečný. Mezi ostatními velkými rolemi jsou dosti znevýhodnění, protože nejsou typově nejlépe obsazení (Kopečný je skvělý romeovský typ, ne zákeřný podrazák převlečený za kámoše) a nemají prostor jinak zaujmout zpěvem ani herectvím. Zážitek rozhodně nezkazí, ale spíš je ani moc nezaregistrujete (navíc se hodně často vyskytují na lávkách a pod pódiem).

Důležitá je zde také company, kde každý člen má docela významné sólo nebo výraznější roli. Vynikají ale především tři sólisté – Lindsay Taylor (sólo „Seasons of Love“ a žebračka) a Petr Ryšavý Michaelem Kluchem (sóla „Will I?“ a „Seasons of Love“). V company dále účinkují David Bouša, Andrea Cejpková, Lily Chu, Kateřina Herčíková, Jamie King, Karel Korsa, Jiří Kůdela, Barbora Smejkalová a Hedvika Tůmová.

Michaela Doubravová, Roman Tomeš a Petr Ryšavý

Michaela Doubravová, Roman Tomeš a Petr Ryšavý

Milí muzikáloví přátelé, běžte na RENT! Nepředstírejme, že toto limitované nadšenecké pražské uvedení nemá technické problémy a že je vše ideální. Ale umělecky převyšuje v podstatě celou současnou muzikálovou produkci a nabízí emočně plnou broadwayskou podívanou. Obrovská energie a nadšení všech zúčastněných herců, hudebníků a tvůrců vás na tři hodiny zcela pohltí natolik, že odpustíte všechny v tu chvíli nepodstatné nedostatky. Přijďte se Na Prádlo podívat na malý kousek americké Broadwaye v ČR. Ať to stojí, co to stojí! VIVA – LA VIE – BOHEME!

Hraje se až do 31. srpna každý čtvrtek, pátek a sobotu. Vstupenky jsou v prodeji v síti TICKET STREAM. Na oficiálních webových stránkách muzikálu můžete nalézt obsazení jednotlivých termínů i odkaz na slevu 200 korun ze vstupenek.

"You're living in America"

"You're living in America"

Would you light my candle?

"Would you light my candle?"

Roman Tomeš a Markéta Procházková

Jan Kopečný

Michael Kluch

Markéta Procházková

Lindsay Taylor

Markéta Procházková a Roman Tomeš

VIVA – LA VIE – BOHEME!

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Petr Marek. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Recenze a reportáže
Radúz a Mahulena zpět v Městském divadle Brno
Recenze a reportáže
Silvestrovská “Touha” aneb nejlepší divadelní zábava na závěr roku
Recenze a reportáže
Opereta “Polská krev” – dobrá zábava pro všechny generace (+ video)
  • Lída

    Byla jsem včera na premiéře a absolutně nedokážu vyjádřit slovy, jak nádherný zážitek jsem si odnesla!!! :-) Skutečně se skláním před všemi, kteří se na Rentu podílejí, absolutně dokonalé zpěvy, herectví a hudba (je znát, že hraje živá kapela). Děkuji a budu se těšit snad i na nějakou recenzi zde. Doporučuji všem, v Praze unikátní!


  • Zdeněk

    Včerejší představení bylo ještě lepší než čtvrteční premiéra podle mě všem kraluje Roman Tomeš a Tereza Martinková standing ovation si určitě zasloužili stejně jak herci tak tvurci a ted už se jen modlit aby to dotáhli k premieře v češtině


  • Fíla

    Kéž by už někdo v těch pražských muzikálových vodách pochopil, že Steve Josephson je v současnosti nejlepší muzikálový režisér, kterého tu máme. Bohužel se obávám, že než si toho nějaký dobrý producent všimne, bude pozdě…
    RENT, stejně jako loňský Sweeney Todd, je prostě skvost!!!


  • John McQuack

    Jake obsazeni je podle Vas nejlepsi? Byl jste uz nekdo? Jdu 23.8. (Ondra Izdny, Roman Tomes, Misa Doubravova). Jaky je v porovnani s nimi Tomas Vanek nebo Michael *Freddie Mercury* Kluch? Marketa Prochazkova bude urcite vyborna, na Misu jsem zvedavy (zda se mi dost mlada na tuto roli a nedokazu si ji predstavit). Jsem plny ocekavani…


  • Zdeněk

    mě se Tomáš líbil podstatně víc než Ondra Romana sem viděl dvakrát a prostě super Michala sem viděl jen v company a byl dobrej a co se týče Míši tak tu sem viděl taky dvakrát a mě se líbila dost si to užívá ale to všichni Markétu uvidím teprve 15.


  • John McQuack

    Zdeňku, díky za info. Na základě tohoto půjdeme už taky radši ve čtvrtek 15. 8. (Tomáš Vaněk, Roman Tomeš, Markéta Procházková). Snad koupíme lístky v klidu před představením v divadle. Michala (coby Rogera) chytneme snad ještě někdy jindy – možná 29., kdy bychom rádi viděli i Míšu, abychom měli porovnání s Markétou (+ Barbara Chybová místo Míši Noskové a Olda Smysl místo Martina Šemíka), i když budou obě dvě představitelky Mimi výborné (o tom jsem přesvědčen). Jediné, co mě trochu trápí jsou náklady na vstupné, ale co se dá dělat, za pořádný muzikál se musí zaplatit – kde v Praze byl naposledy (vyjma Karlína nebo GoJa) živý orchestr?


  • Ondřej Doubrava

    Johne McQuacku (a ostatní), víte o naší slevové akci pro fandy? https://www.facebook.com/RentTheMusicalPrague?fref=ts Stačí po kliknutí na speciální odkaz vybrat místa a lístky jsou o celých 200 Kč levnější. (Bohužel akce nějakou chybou momentálně nefunguje na 29. 8., ale nahlásil jsem to, na nápravě už se, doufám, pracuje.)


  • Ondřej Doubrava

    Sleva už funguje opět i na 29. 8. :-)


  • Lufí

    Díky Bohu za tohle dílo tady u nás! Ačkoliv tohle téma to tady má a bude mít těžké, doufám, že si k němu lidi najdou cestu tak, jako kdysi v USA. Je to úžasný a silný příběh. A když se tady doladí pár věcí, bude skvělý i u nás :)…a jestliže si český překlad udrží stejnou kvalitu, jako předvedený u Seasons of Love bude to skvělé představení. Překlad mne opravdu mile překvapil, takže jen tak dál! Jen do tohoto nastudování přidat větší drive, než bylo předvedeno na premiéře (ano, přičítam to nervozitě a podobně, jsem zvědavá, jestli čtvrteční repríza už ten pořádný náboj bude mít) Ale soubor má velmi dobře našlápnuto. Palec nahoru!


  • Pavla

    Já se vážně nemůžu dočkat, až to taky uvidím!:) Zítra a v sobotu jsem tam!:)


  • Aleš Šnóbl

    RENT???

    Když jsem si pustil film, abych alespoň trochu věděl, do čeho jdu, tak jsem ho po několika minutách vypnul… Nic mi to neřeklo. Ale to, co se děje Na Prádle je něco neuvěřitelného. Emoce z účinkujících jen sálají… Kvalita zpěvu je výborná… Herecké výkony skvělé. Tohle je muzikál, který je hrán srdcem a to do jednoho účinkujícího. A to, že sem – tam vypadne zvuk, přestanou jít titulky atd… To v tomto případě promíjím a vůbec se nad tím nezamýšlím… Obětavost herců, kteří si v podstatě vše dělají sami je veliká, a proto před nimi smekám…

    Určitě každému vřele DOPORUČUJI a přeji, aby vyšla česká verze…


  • Zdeněk

    sobotní Rent jedním slovem paráda je uplná radost všechny sledovat jak by pro tohle dílo dýchali


  • HONZY

    Pražské premiérové uvedení legendární rockové opery RENT je velký success. Obrovské nasazení všech zúčastněných připravilo divákům silný, především emocionální zážitek.Pochválit je třeba živou kapelu, pěvecké i herecké výkony T.Vaňka, M.Klucha, M.Procházkové, O.Smysla i O.A.Vojty.Můžeme se těšit na avizované české uvedení muzikálu, i když to nebude mít Rent v pražské komerci ostatních rádoby muzikálů vůbec lehké.Držím palce.Psáno z reprízy 30.8.2013.Hodnocení 80%.


  • Abigail

    Je strašná škoda, že se to hrálo tak krátce a budu opravdu zklamaná, pokud to bylo všechno. Celkem bych si dala pokračování – ať česky či dál anglicky, pokud by to bylo stále tak dobré.
    Při prvním shlédnutí mě trochu iritovaly problémy se zvukem a s titulky, při druhém už mi titulky byly ukradené a velké problémy se zvukem jsem nezaznamenala. Nějak už jsem ani nebyla schopná si jich všímat. Tak moc mě vtáhli. Po letech jsem našla v Praze něco, na co bych byla schopná chodit opakovaně a bez přestání. Něco, co za to opravdu stálo. Bohužel za tak krátký temín uvádění jsem stihla jen dvě reprízy a tudíž ani ne celé obsazení. Ale i tak to stálo za to. Největším a nejlepším překvapením pro mě Roman Tomeš, kterého už jsem viděla dřív v různých věcech několikrát a vždy byl dobrý, ale nikdy neuchvátil. Tentokrát uchvátil dokonale a bezvýhradně. A s ním i všichni ostatní.
    Perfektní výkony, konečně živá hudba, dokonalá atmosféra, chuť a nadšení účinkujících… prostě konečně to “TO”! Co víc si přát? Aby se to hrálo dál. Protože tohle je ten důvod, proč milovat muzikál a chodit na jednu věc pořád dokola…