RECENZE: Unikátní muzikál “Mauglí” oživuje českou divadelní scénu
12. září se premiérově v Divadle Kalich představil nový muzikál Gabriely Osvaldové a Ondřeje Soukupa MAUGLÍ. V režii uměleckého dua SKUTR vzniklo skutečně unikátní představení, které se nedá srovnat s ničím na naší scéně. Jako vždy jsme ho pro vás v prvním bloku uvádění několikrát navštívili a přinášíme obsáhlé dojmy s porovnáním všech alternací…
Muzikálové zpracování Gabriely Osvaldové a Ondřeje Soukupa se více méně věrně drží knižní předlohy Rudyarda Kiplinga. Známý příběh člověčího mláděte vychovávaného v džungli mezi vlčí smečkou je zpracován tak, aby pobavil mladší i starší diváky. Právě o zábavu jde v muzikálovém Mauglím především. Osvaldová naplno v textech využila své jazykové schopnosti a vytvořila mnoho hříček i netradičních obratů, které vyvolají úsměv na tváři. Na druhou stranu lze v textu najít i životní pravdy nebo prostor k zamyšlení.
Hudba Ondřeje Soukupa se vymyká jeho předchozí tvorbě, spíše než o jednotlivé písně s hitovým potenciálem se jedná o celek 20 písní, které mají společné různé indické rytmy a netradiční nástroje, pomocí kterých se snadno přeneseme do prostředí džungle. Samozřejmě se nezapomíná ani na modernější prvky, dočkáme se i rockových pasáží. Na první poslech chybí představení kromě „Písně o strachu“ výrazný hit. V Mauglím je to spíše výhodou, protože žádná postava není vyloženě hlavní, a tak by jedna hitová píseň mohla narušit ucelenost titulu. Diváci očekávající velké árie s gradací a velkým finišem ale mohou být zklamaní.
Za zmínku stojí dynamický „Vlčí sněm“ (jedna z mála sborových dějových písní), veselá opičí píseň „Nadčlověk“ nebo vítězná óda „Tahat tygra za ocas“. Zajímavým experimentem připomínající 4TET je „Supí píseň“, která na jevišti funguje bezvadně (v písni je použit také vhodně refrén písně Lucie Bílé „Živý nás nedostanou“). Nechybí ale ani pomalé písně – „Žabáku Mauglí“ nebo emotivní duet dvou nepřátel „Homo Erectus“. Jako hudebně nejzajímavější hodnotím akustickou duet verzi „Písně o strachu“ na začátku druhé půle – skvělý nápad!
Inscenaci vdechlo život režisérské duo SKUTR, které vytvořilo ve spolupráci s choreografkami Adélou Laštovkovou Stodolovou a Janou Burkiewiczovou skutečně unikátní představení, které se dá těžko srovnat s jinými tituly. Po možná až trochu dlouhém pohybovém úvodu se před námi rozehraje titul, který je stylem nejblíže kabaretu, ve kterém lidé v různých stylizacích představují zvířata z Knihy džunglí. Mísí tak lidské i zvířecí vlastnosti, aby naplnil podtitul muzikálu, a to že „jsme jedné krve“.
PODÍVEJTE SE NA VIDEO UKÁZKY Z MUZIKÁLU MAUGLÍ NA NAŠEM YOUTUBE KANÁLU!
Práce s jednotlivými charaktery zvířat, jejich specifickými pohyby a chováním, je skutečně precizní. V muzikálu téměř nenajdete klasické choreografie, každý pohyb má smysl a herci se pohybem také vyjadřují. Každá vteřina představení je po režijní stránce propracovaná k dokonalosti, přičemž nesází na efektní jevištní iluze nebo podbízivý tón, ale přináší do Divadla Kalich poctivé divadlo. Což především v muzikálovém žánru není samozřejmostí. Je také způsobeno neokoukaností – pokud nepočítáme Quasimoda Martina Kukučky, tak je Mauglí prvním muzikálem tohoto realizačního týmu.
Mauglí je také unikátní z hlediska výpravy. Jak již bylo naznačeno, jednotlivá zvířata nemají realistické plyšové kostýmy, připomínající dětské karnevaly. Simona Rybáková vsadila na minimalistický styl a kostýmy jen podtrhují nejvýraznější vlastnosti každého tvora. Nejoriginálnějším kostýmem je had Ká, stejně tak neotřelá je stylizace slona Háthího do Dalajlámy. Majestátním dojmem působí potetovaný panter. K odlehčenému ladění inscenace sedí kostýmy supů, stejně tak šakal, u kterého je smrad i vidět.
Podobně minimalistická je také scéna Jakuba Kopeckého, která společně s efektním nasvícením tvoří unikátní obrazy. Zajímavostí je, že v inscenaci nejsou žádné přestavby, vše plyne bez zatmívaček a dalších berliček, ke kterým se často scénografové v omezeném prostoru Kalichu musí uchýlit. Prostředí se navozuje spíše symboly, k vlčí smečce patří dřevěné kůly, na kterých sedí, opice žijí v troskách města na třech křeslech, vesnice je znázorněna působivě nasvícenými miniaturami domečků apod. I v divadle platí, že „méně někdy znamená více“.
Hlavní slovo tedy dostávají herci, pro které je Mauglí obrovská výzva. Pohybové nároky na přesné ztvárnění základních rysů zvířat jsou vysoké, stejně tak na vykreslení jejich charakterů. Prostor pro většinu zvířat je přitom velice omezený, mnoho má jen jednu svou píseň, ve které buď zaujmou či nikoliv. Nutno podotknout, že výběr v náročných konkurzech byl natolik dokonalý, že alternace jsou velice vyrovnané. Rozhodně ale neznamená, že stejné. SKUTŘI nechávali hercům evidentně velký prostor pro vlastní dotvoření role, proto zážitek z každé alternace může být jiný a každý si najde jistě svého favorita.
Titulní postava Mauglího stráví na jevišti v podstatě celou dobu, i když se aktivně neúčastní děje. Autoři posunuli roli z dětského věku do již (téměř) dospělého jedince, který se musí rozhodnout, zda bude celý život žít v džungli nebo se vrátí k lidem. Nejlépe v roli působí Jan Cina, který kromě nesporného talentu má velkou výhodu v hereckém typu. Nemusí ani hrát a Mauglího mu uvěříte již v úvodní sekvenci. Velkým překvapením je mladý talent Petr Kolman, pro kterého je Mauglí první profesionální zkušeností. Na jevišti však působí jistým dojmem a skvěle zvládne i herecký posun z nesmělého vlčího mláděte k dospělému člověku. Zvládnout napoprvé takto náročnou roli je úctyhodný výkon. Roman Tomeš je z této trojice nejlepším zpěvákem a na jevišti Kalichu se cítí jako doma, typově je však postavě Mauglího nejvíce vzdálen, musí tak diváky více přesvědčit hereckým výkonem.
Vznešený panter Baghíra je jednou z nejvýraznějších postav v džungli, především díky úderným písním v čele s „Písní o strachu“. Nejblíže dokonalému jevištnímu výkonu se přiblížil Jan Sklenář, který má pantera opravdu propracovaného, má charismatický hlas a jedinečný herecký projev. Peter Strenáčik je zase nejoriginálnějším a nejhravějším panterem, kterého si snadno oblíbíte. Postavu ozvláštňuje osobitými pohyby i beatboxem. Mediálně propagovaný Jiří Korn je 100% profesionál, jeho panter je více unavený a má své vlastní kornovské kouzlo, které ho na jevišti provází dlouhé roky a je vždy zárukou kvality.
Hlavní záporná postava Šér Chána nabízí dva zcela odlišné přístupy, přičemž oba jsou skvělé. Jan Kříž vládne jevišti především svým hlasem. Mimikou a pohyby do role vkládá i trochu humoru a v závěru vás donutí ho i litovat. A také se dočkáte tygřího přemetu! Juraj Čiernik nezapře operní kořeny a s muzikálovým zpěvem si nerozumí tak dobře jako kolega, ale bohatě to vynahrazuje hereckým projevem. Jeho tygr je hrdá šelma, která porážku nepřizná ani po prohraném boji. Především však má přirozené charisma, kterým při příchodu na jeviště ihned strhne pozornost.
Nejzábavnější postavou je bezkonkurenčně potrhlý a udrbaný šakal Tabakí, který bývá po představení nejčastěji skloňovaným tvorečkem. Herecký koncert přesně vypointovaných vtipů, pohybů, grimas, změn intonace apod. předvádí Petr Vančura. Navíc je schopný výborné improvizace, díky které vdechne každé repríze nový život. Takový komediální talent se nedá slovy popsat, musí se zažít. Zbyněk Fric to má vedle Vančury těžké. Zbyněk patří k nejuniverzálnějším hercům na naší scéně, dává do role 100% ze svého talentu, ale někteří lidé se pro své role zkrátka narodili. Pokud bychom neměli srovnání, byl by skvělý šakal. Takto je tedy také skvělý šakal, ale až druhý šakal.
Medvěd Balů je postavou především pro dětské publikum, stejně tak jeho sólová píseň “Cha Cha Cha a potom Che Che Che”. Zabavit diváky jako nešikovný medvěd dokáže lépe díky hereckému projevu Michal Pleskot, Jiří Zonyga je více bezprostřední a pěvecky je na tom samozřejmě lépe. Děti si dle ohlasů zamilují oba!
Veselá a dosti bláznivá role opičího krále (a zároveň vlka Akély na začátku představení) opět spojila dva zcela odlišné, skvělé herce. Ondřej Nosálek byl pro nás dosud neznámý a zvládá dobře jak vůdčího vlka přicházejícího o moc, tak šíleného opičáka. Oproti kolegovi také lépe a srozumitelněji zpívá. Kdo již měl čest na jevišti vidět Csongora Kassaie, jistě ví, že se jedná o herce s tak unikátním projevem, že se nedá zařadit do žádné herecké škatulky. Viděli jsme ho již v tolika odlišných rolích a ve všech byl skvělý. Opičí král není výjimkou. Závěrečné pobláznění nad získáním ohně je skutečně… Unikátní!
Matka vlčice má velký prostor na začátku inscenace, její role je dějově důležitá, na druhou stranu však nemá moc příležitostí se herecky či pěvecky předvést. Lucia Šoralová se jako matka dokázala do vlčice vcítit – boj a péče o chlapce, kterého pojmenovala žabák Mauglí, je v jejím podání velice uvěřitelný. Hlasově je samozřejmě také výborná. Vendula Příhodová i přes nízký věk také dokázala přesvědčivě zahrát vlčí matku a její premiéra v Divadle Kalich je po všech stránkách úspěchem. Role táty vlka je ještě menší, ztvárňují ho Jan Kaštovský a Peter Strenáčik. A oběma není vůbec co vytknout, jsou skvělí také jako supi, kde paradoxně zaujmou více než vlci.
Dívka Rashmí, která v muzikálovém Mauglím zastupuje lid mimo džungli, je skutečně malinkou rolí. Naivitou a mladistvým vzhledem je typově lepší Brigita Cmuntová, ale co se týče hereckého i pěveckého projevu, tak jsou s kolegyní Michaelou Doubravovou vyrovnané.
Zbývávají nám dvě vyloženě epizodní role, které se divákům představí v jedné jediné písni. Slon Háthí je skvělý v podání Richarda Tesaříka, především mu sedne jeho bluesová píseň „Extra slon“. Petr Opava ve snaze co nejvíce pobavit a zaujmout sklouzne s imitací prezidenta Miloše Zemana až k moc velké parodii, která nesedí ke zbytku představení. Had Ká je jedním z nejpodivnějších a nejúchylnějších úkazů na české komerční muzikálové scéně. Vladimír Marek hadovi dodává jedinečné pohyby a mimiku, Jan Vlas zase baví hlasem a replikami při trávení opiček.
Dětské publikum si jistě zamiluje nejvýraznější členku company, „zvířátko“ v podání Radky Pavlovčinové a Elišky Křenkové, které otevírá společně s nahraným prologem Ondřeje Brzobohatého celý muzikál. Čtyřčlenná taneční a akrobatická company si zaslouží velký obdiv, ztvárňují na rozdíl od většiny hereckých kolegů více zvířat, o to muselo být nastudování pohybů náročnější. Z dam vyniká především exotická Linda Fernandez Saez a z pánů díky akrobatickým kouskům Jindřich Panský a Matyáš Ramba. Dále účinkují Lucie Drábková, Peter Dolinajec, Václav Procházka, Jakub Sedláček a Martin Vraný.
PODÍVEJTE SE NA VIDEO UKÁZKY Z MUZIKÁLU MAUGLÍ NA NAŠEM YOUTUBE KANÁLU!
I my se tedy připojujeme k početnému zástupu pozitivních ohlasů na Mauglího. V Divadle Kalich se především díky režii SKUTRů opět podařilo vytvořit originální inscenaci, která dosahuje velkých uměleckých kvalit a zároveň baví diváky všech generací. Unikátní pohybová složka, výborné výkony celého obsazení, vtipné texty, pěkná výprava… to vše dělá z Mauglího titul, který pozvedá úroveň české muzikálové scény. Během 2 hodin se rozhodně nebudete nudit, a to ani při opakovaném zhlédnutí. Laťka velkých muzikálových titulů nové sezóny je nastavena vysoko, přijďte se také podívat!
Autory fotografií jsou Richard Kocourek /Divadlo Kalich/ (11x) a Petr Marek /Musical.cz/ (2x).
Komentáře
HONZY
AutorHONZY 14.9.2013 v 8:13:
Chcete-li vidět nový zajímavý muzikál,vypravte se na Mauglího.Jde po všech stránkách o zdařilé divadelní dílo.Vše začíná přesným výběrem představitelů jednotlivých postav a jednotným režijním vedením.K celkovému dojmu přispívá výborná choreografie a kostýmy.Dobře poslouchatelnou “pralesní” hudbu s použitím exotických nástrojů složil,na texty G.Osvaldové, O.Soukup.Bohužel scéna navržená pro jeviště divadla Kalich působí poněkud stísněným dojmem.O absenci živého orchestru se nemá cenu zmiňovat.Výborné herecké výkony(Sklenář,Tomeš,Čiernik)přispívají k celkovému úspěchu.Psáno z 1.reprízy.Hodnocení 75 %.
Zdeněk
AutorKalich si s Mauglím udržel latku stále vysoko
Alea
AutorOdpolední sobotní Mauglí mě neskutečně napoprvé pobavil. Nemám vůbec žádné ale,… prostě mě příjemně překvapil po všech stránkách – skvělé obsazení – Jan Sklenář, Petr Kolman, Zbyněk Fric, Jan Kříž, Michal Pleskot, Lucia Šoralová, Jan Kaštovský, Ondřej Nosálek, Míša Doubravová, Vladimír Marek, Petr Opava a všichni další – prostě úžasné výkony, hudba, texty, atmosféra a hodně legrace… Skvělé představení, kde asi nenajdete špatné obsazení. Opravdu doporučuji. :-)
Vladimír Marek
AutorDíky za krásnou recenzi, která náleží k tomu druhu podivuhodně něžných. Všichni Mauglího milujeme a těšíme se na svá setkání a víme, že zde neexistuje tzv. “špatné obsazení”.
Jen bych si dovolil upozornit na frapantní chybu ve jménu autora scény. Tento se jmenuje Jakub Kopecký. Pavlíku, příteli, kde se Vám tam vzal ten Kopečný? Opravte to prosím :)
Pavel Košatka
AutorVladimíre, díky za upozornění. Doufám, že otázka, kde se tam vzal Konečný (nebyl to dokonce ani ten Kopečný), byla čistě řečnická, protože odpověď na ní nemám. I když máte před sebou otevřený program a kontrolujete jména z něho, tak se prostě někdy stane. Teď již chvála scény patří správnému člověku! :)
Marek David
AutorMauglí, myslím si že za nějakou dobu se stane známkou kvality. Je důkazem, že není třeba velkých prostor, živého orchestru a mnoha klasických divadelních prvků aby vznikla podívaná, která člověka může ovlivnit, a ze které člověk nemá pocit jako by právě navštívil fastfood. Jestli někde platí, že z představení si může stejný zážitek odnést dítě i dospělý, tak zde to platí 10ti násobně. Kalich prostě opět dokázal, že kvalita je mnohem více než kvantita. Zajimalo by mě jak by vypadala tvorba Kalichu, kdyby měl k dispozici větší scénu, jako třeba tu Hybernskou. Zda-li by dokázal udržet svůj krok.
Vladimír Marek
AutorZajísté, Pavlíku, že to byla řečnická otázka :) Někdy je při psaném projevu ošemetné vyjádřit nějakou emoci. Buď jsem to nesprávně formuloval, či nepřidal emoticon :)
Petr Opava
AutorŠkoda jen, že “ve snaze co nejvíc pobavit a zaujmout” nepoužívám nějaký vlastní nápad. Jistě bych inscenaci narušil ještě důkladněji. A já jsem moc rád narušitelem, je to takový můj koníček už od základní školy. Bohužel každé slovo i gesto je do nejmenšího detailu narežírované. Vřelé díky.
Lenka
AutorTak moment! Panove Marek a Opava tady vazne komentuji, nebo si na ne nekdo hraje? V prvnim pripade ovsem respekt! :)
ven-da
AutorKalich opět nezklamal!Velmi podařené dílo.
Vladimír Marek
AutorLenko, jsem to opravdu já ;)
Vladimír
AutorTeď jsi vynikající přece jenom by bylo dobré abys zase přišla na Vánoční akci do Tasova 2014 co jmyslíš?L.N.
Já si umím představit nějakou Vendulo musíš tady být ty.LN a Babička.
Vladimír
AutorPokud mně řekne profesor Karel Hegner že slečna Vendula Příhodová je jeho nejlepší žačka na JAMU ta to něco znamená!LN.
Luděk
AutorKalich je nejlepši na muzikály
Alena
AutorDneska jsem viděla Mauglího a musím říct, že ačkoli hudba tohohle představení mi jako kdovíjaká pecka nepřijde, texty písniček už vůbec, tak celkové vyznění bylo skvělé. Choreografie a vizuální stránka mě mile nepřekvapila jen proto, že se u představení v režii SKUTRů dá čekat, že se rozhodně bude na co koukat :-). Takže očekávání bylo naplněno.
Ale moc se mi líbili i všichni účinkující, což opravdu není v pražských muzikálových produkcích standard, aby to celku nekazil ani jeden negativní element ;-). Ze všech jmenovitě pochválím dva pány, které jsem dřív asi neměla možnost nikde vidět, takže je mám díky Mauglímu v kolonce osobní objev. Jsou to Peter Strenáčik (Baghíra) a Juraj Čiernik (Šer Chán).
Lenka
Autor18. října jsem byla s rodinou na Mauglím. Představení se nám moc líbilo, jen nás trochu mrzelo, že jsme v roli Šer Chána nechytli Jana Kříže, ale musím uznat, že i Juraj Čiernik byl velmi dobrý. Dále nám hráli Jan Cina, Jiří Korn, Jiří Zonyga, Lucia Šoralová, Zbyněk Fric, Petr Opava nebo např. Brigita Cmuntová a nemůžu si na nikoho stěžovat.
Jan Cina na Mauglího velmi sedne typově a herecky byl velmi uvěřitelný, milý a hravý a vzbuzoval ochranitelské pudy :-) Také se umí dobře hýbat a oceňovala jsem fakt, že i když na něj na jevišti nebyl důraz, z role nevypadával, bohužel to není v muzikálech vždy pravidlem. Jiří Korn byl v roli svérázného rádce a opatrovníka Mauglího působivý a jeho sólovka Píseň o strachu je opravdu chytlavá. Jiří Zonyga se mi snad ještě nikdy nelíbil víc než v roli Balúa, ta role mu padne jako ulitá, narozdíl od recenzentů mě Petr Opava při imitování Miloše Zemana velmi pobavil a celkově jsem byla s jeho výkonem spokojená, Lucia Šoralová byla v roli matky vlčice velmi přesvědčivá, škoda, že nemá trochu víc prostoru, Zbyněk Fric je opravdu univerzální herec, v roli šakala byl hrozně roztomilej a i přes to, že to není zrovna klaďas, nešlo si ho neoblíbit :-), Brigita Cmuntová hezky zpívá a svým mlaďounkým vzhledem do role sedla.
Jinak byla v muzikálu skvělá company, úžasná choreografie a scéna, vyvážené vtipné a vážné scény. Písničky možná nebyly žádné hitovky, ale do muzikálu skvěle zapadaly.
Olynka
AutorJeště se mi nestalo, že bych šla na muzikál a viděla zpívaný balet, kde zpěváci dělají křoví tanečníkům.
Ještě se mi nestalo, aby mě neoslovila hudba a texty muzikálu, ale přesto jsem odcházela z divadla nadšená.
Tanečníci jsou skvělí a pěvecká company se také občas blýskne. Neskutečný zvěřinec. Prostě boží.
Olynka
AutorSilvestrovská verze byla “vylepšena” jen o pár drobností. Obsazení bylo téměř z gruntu jiné. Tanečníci opět super. Zonyga se mi líbil víc než Pleskot. Jako Mauglí se mi líbil víc Cina. Fric je roztomilý, ale Vančura je prostě ŠAKAL! Zvířátko hrála slečna, jejíž jméno si nepamatuji a v programu není uvedená – nelíbila se mi, proti Křenkové to byla nuda. Nosálek mi vyhovoval víc, než Kassai a Strenáčika je do role táty vlka škoda, jeho Baghíra byl prostě skvělý (“a dala mu jméno… Dušan”).
Nechápu proč je na aktuálním obsazení místo zvířátka napsáno surikata. Ta postava tak nevypadá a kde by se Africké stepní zvíře vzalo v Indické džungli, to mi fakt hlava nebere.
šumavský medvěd
AutorNa rozdíl od jiných diváků,kteří zde toto dílo opěvují já musím napsat,že jsem byl velmi sklamán.Při čekání na výdej kabátů po vyslechnutí různých názorů jsem nebyl zdaleka sám.Stejně ale tomuto divadlu přeji ůspěch ,při jiném muzikálu
Líba
AutorTaky se mi Mauglí moc nelíbil… Ale nebylo mi ten den dobře, tak mu dám ještě jednu šanci. I když na derniéře Rentu mi taky nebylo nejlíp a užila jsem si to…
Olynka
AutorVčera jsem měla konečně možnost vidět druhou alternaci v roli tygra Šér Chána. Čiernik má úžasný hlas, jeho tygr je méně živočišný, zato temnější, takovým tím chladným až mrazivým stylem nájemného vraha bez výčitek, bez skrupulí a bez emocí. Jenom na tu scénu s klecí je až příliš blazeovaný, tu jsem mu nevěřila. Na vrcholovou šelmu džungle je také dost malý postavou.
Křenková opět fantastická, její zvířátko je prostě hit.
kiki
AutorJá jsem z něho úplně vedle myslela jsem že to bude nuda, ale ani minutu jsem se nenudila. A některé hlášky byly úžasné prostě abych to zkrátila jedním slovem LUXUSNÍ. Na Mauglího bych šla ještě jednou :)