Muzikálová komedie Adam a Eva v Divadle Broadway finišuje před premiérou (+ rozhovory)
Muzikálová komedie o vzniku prvního hříchu a mnohdy marném odolávání svodům ďábla se zkouší nepřetržitě a intenzivně od začátku ledna. Slavnostní premiéra se uskuteční 17. dubna v Divadle Broadway. Přečtěte si nejobsáhlejší informace o tomto díle, včetně rozhovorů s protagonisty a režisérem, zkontrolujte aktuální obsazení a podívejte se na první zkoušku kostýmů.
Scénář na motivy libreta Haliny Pawlowské napsal scenárista a režisér představení Zdeněk Zelenka, mimo jiné autor muzikálů Rebelové a Golem. Scénická hudba i přes 30 písní, které v tomto muzikálu zazní, jsou dílem Bohouše Josefa, texty k písním psal v této umělecké oblasti debutující Boris Pralovszký, velice náročnou choreografii připravila Leona Qaša Kvasnicová, kostýmy navrhl kostýmní výtvarník Roman Šolc.
V hlavní roli Evy se můžete těšit na filmovou a divadelní herečku Annu Polívkovou, pro kterou je tato muzikálová role zcela novou výzvou, alternovat se bude s Michaelou Horkou, kterou v současné době mohou diváci vidět v titulní roli muzikálu Mata Hari. Do role Adama obsadil režisér Zelenka dva herce, kteří mají výjimečné nadání nejen herecké, ale jsou i skvělí zpěváci a tanečníci – Martin Písařík a Michal Slaný. Herecky vděčnou roli Pánaboha přijali pánové Josef Laufer a Ladislav Frej, roli Lucifera psal autor přímo pro rockera Josefa Vojtka, který se bude alternovat s dalším milovníkem rocku a skvělým zpěvákem a hercem Tomášem Traplem.
Dětské role Kaina a malého anděla byly po náročném konkursu svěřeny čtyřem dětem, které už mají s vystupováním v muzikálech zkušenosti – Filip Antonio, Dominika Elischerová, Natálie Grossová a Tomáš Ringer. Výrazně komediální postava růžového anděla byla obsazena Jakubem Šlégrem, v dalších rolích této situační komedie, ve které je láska podrobována přímo ďábelským nástrahám, vystupuje celá řada dalších zpěváků a herců, například Michaela Dolinová, Dita Hořínková, Lukáš Langmajer či Josef Vágner.
Aktuální obsazení muzikálu Adam a Eva
Adam – Martin Písařík, Michal Slaný
Eva – Anna Polívková, Michaela Horká
Lucifer – Josef Vojtek, Tomáš Trapl
Bůh – Josef Laufer, Ladislav Frej
Čert Rozkoš – Michaela Dolinová, Dita Hořínková
Čert Mord – Lukáš Langmajer, Petr Ryšavý
Čert Humus – Jan Kopečný, Josef Vágner
Čert Mamon – Petr Šudoma, Ladislav Korbel
Kain – Filip Antonio, Tomáš Ringel
Anděl Čistoty – Natálie Grossová, Dominika Elischerová
Anděl Michael – Michaela Horká, Michaela Zemánková
Anděl Rafael – Linda Hloušková, Eliška Ochmanová
Růžový anděl Jofiel – Jakub Šlégr, Tomáš TraplStav k 12.3.2014
Autoři
Hudba – Bohouš Josef
Texty písní – Boris Pralovszký
Libreto – Halina Pawlowská
Scénář a režie – Zdeněk Zelenka
Choreografie – Leona Qaša Kvasnicová
Pěvecké nastudování – Jiří Březík
Scénograf – Jaroslav Milfajt
Kostýmní výtvarník – Roman Šolc
Scénické projekce – Petr Hloušek
Koproducent – Dark Style Agency
Producent – Oldřich Lichtenberg
ANNA POLÍVKOVÁ – role EVA
Studovala jste konzervatoř a HAMU, pak jste odjela do Paříže studovat Mezinárodní školu pohybového divadla. Máme tomu rozumět tak, že jste chtěla jít ve šlépějích svého otce a stát se mimem?
Spíš jsem hledala svojí cestu, ale tátův vliv je samozřejmě nepopiratelný. Táta ale nikdy nebyl mimem v pravém slova smyslu, jeho divadlo se nepodřizuje nějakým stylům.
Jste divákům známá z televizní obrazovky i filmů, kde jste ztvárnila postavy od komediálních až po dramatické. Nikde ale není zmínka o muzikálu. Je pro Vás Adam a Eva opravdu první muzikál?
V pravém slova smyslu ano, hraji ale v představení Zločin v Posázavském Pacifiku, ve kterém je spousta písní. V divadle La Fabrika hraji v komedii “Aniby neřekla” a tam vlastně také zpívám, protože si hraji na různé zpěvačky. Přiznám se, že jsem hodně zvědavá, jak budu v muzikálu Adam a Eva tančit a zároveň zpívat, tuto kombinaci ještě vyzkoušenou nemám.
Proč jste přijala nabídku na roli Evy?
Je to pro mě zase výzva a zároveň odlehčení. A dobře napsané komické situace a celý scénář. A baví mě i tým.
Víme o Vás, že se věnujete hře na příčnou flétnu, tanci a akrobacii. Nedávno jste vyhrála taneční soutěž. Jste teď “roztančená”, vnímáte to jako výhodu při choreografických zkouškách?
Určitě. Ale to nic nemění na tom, že si člověk nesmí dělat hlavu tím, že je ze začátku za totální pako.
Jak se Vám zkouší pod vedením režiséra Zdeňka Zelenky?
Jedním z důvodů, proč jsem nabídku přijala, je právě on, je to profesionál, který umí dobře pracovat s komikou. Nějaké ty nervy jistě ještě přijdou, ale zatím je to moc fajn zkoušení.
Jaká je podle Vás Eva?
V mém podání asi bude trochu legrační. Má všechny ženské vlastnosti, ale během představení se dost proměňuje. Diváky čeká i její časový posun, a to několik tisíc let.
Scénář k muzikálu je podle autorů velice originální a plný vtipných momentů. Vyhovuje vám spíše komické role, anebo raději hrajete dramatické postavy?
Já jsem trochu na smíchu závislá, speciálně na divadle. Za takovou milou komedii, jakou je Adam a Eva, která navíc nepostrádá poselství, jsem velice ráda.
Jak zvládáte základní tři muzikálové složky: herectví, tanec a zpěv?
Herectví zvládám, tanec si budu opakovat tolikrát, až se mi úplně zautomatizuje, ale ten zpěv, tak na to jsem sama zvědavá!
MICHAELA HORKÁ – role EVA a ANDĚL MICHAEL
Jak jste se dostala do muzikálu Adam a Eva?
Moje cesta vedla přes konkurz, na který jsem si vybrala roli anděla Michaela. Tahle postava se mi líbila mimo jiné proto, že je to vlastně muž, což mě pobavilo a nalákalo, mužskou roli jsem totiž ještě nehrála.
A najednou je Eva?
Ano, nabídku na hlavní roli jsem po konkurzu dostala od pana režiséra Zdeňka Zelenky. Dlouho jsem se nerozmýšlela. Do tohoto projektu jsem vstoupila i proto, že již v Divadle Broadway hraji v muzikálu Mata Hari titulní postavu a je mi v tomhle divadle moc dobře. Role Evy mě velice baví, Eva i Mata Hari jsou totiž naprosto odlišné, ale o to je to pro mne zajímavější. Budu mít možnost se divákům představit ve dvou zcela odlišných hereckých polohách.
Poodhalte nám trochu děj příběhu…
Eva je na svém začátku nesmělou, první ženou na světě. Byla stvořena Bohem, na základě přání Adama, který se v ráji nudil. Bůh mu vyhověl, ale Adam to neměl zadarmo, musel obětovat kousek ze sebe a Eva mu své zrození mnohonásobně po staletí vrací. Tak si krásně žijí v ráji, ale jak už to tak bývá, nic netrvá věčně a po hříchu byli s Adamem vyhnáni, což je všeobecně známý příběh. Druhá polovina představení se však odehrává v současnosti, kdy postavy z prvního dějství se stejnými charaktery rozehrávají příběh, který bude pro diváky asi velkým překvapením. Snad mohu prozradit jen to, že i současná láska bude odolávat svodům samotného ďábla a v rozhodování to Adam s Evou nebudou mít opravdu lehké.
Zkoušíte nepřetržitě od ledna a proslýchá se, že máte složité choreografie, jak to tedy je?
To je pravda, ale věděla jsem, do čeho jdu. S choreografkou Qašou jsem již spolupracovala na muzikálu Mata Hari. Nepovažuji se sice za tanečnici, tanec mě ale provází celým životem, a to už od konzervatoře. Mám za sebou nějaké muzikálové zkušenosti, naposledy to byla Mata Hari, která nebyla pro mě až tak choreograficky náročná. Muzikál Adam a Eva je hodně pohybově náročný, a to právě díky profesionalitě Qaši. Mně její přístup vyhovuje, ona umí skvěle motivovat, takže chci ze sebe dostat maximum. Musím se přiznat, že mne práce na muzikálu opravdu baví a na zkoušky se vždy těším.
A co režisér Zdeněk Zelenka? Znáte se už z dřívějška?
My se s panem režisérem postupně oťukáváme, pracujeme spolu poprvé. Nicméně je to pro mne velmi příjemná spolupráce. Zdeněk je velice laskavý a mírný člověk a zároveň obrovský profesionál, který vyžaduje maximální připravenost a nasazení.
MICHAL SLANÝ – role ADAM
Michale, je pro Vás Adam a Eva první muzikálová zkušenost?
Ne, ne. První zkušenosti s muzikálem jsem měl už na JAMU v Brně, kde jsem ale studoval činohru. Tehdy mne oslovil režisér Stanislav Moša do brněnské inscenace muzikálu West Side Story. A dalším muzikálem byl Mamzelle Nitouche, který se hrál v Pardubicích. V přípravách muzikálu Adam a Eva mě oslovil Zdeněk a nabídl mi hlavní roli Adama, což mě potěšilo, rád si zase v muzikálu zahraji.
Proč jste roli přijal?
Dlouho jsem se nerozmýšlel, protože se Zdeňkem Zelenkou se známe dlouho, natáčel jsem s ním například velké role v pohádkách Boháč a Chudák, O šípkové Růžence a také vánoční pohádku Kouzla Králů, ve které jsem hrál krále Vladana. Spolupráce se Zdeňkem byla vždycky výborná a atmosféra tvůrčí. To byly hlavní důvody, proč jsem roli přijal, a další věcí byl jeho scénář. Zaujal mě, říkal jsem si – komediálně laděný muzikál, to by mohlo být zábavné! Mám rád takové výzvy, a proto jsem tady.
Co Vy a tanec?
V mládí jsem závodně tancoval latinsko americké tance, takže tanec pro mě není novinkou. Spolupráce s choreografkou Qašou je úžasná. Je to sice úplně jiný druh tance, než latina, ale baví mě to. Dopoledne zkoušíme činohru, odpoledne choreografii a tu po večerech pilujeme s manželkou, která je sólistkou baletu Národního Divadla. Takže je to náročné.
Diváci Vás znají jednak z televizní obrazovky (Kriminálka Anděl, Expozitura, Ordinace v růžové zahradě), jednak z Národního divadla, ve kterém jste často hrál v klasických dílech (Hamlet, Idiot, Večer Tříkrálový, Markéta Lazarová). Kde Vás ještě můžeme vidět?
Na jevišti Národního divadla jsem se poprvé objevil v osmi letech, ale v dospělosti jsem tam opravdu hrál, a to převážně charakterní role. V současné době hraji i ve Studiu DVA, a to v komedii pro tři chlapy, jmenuje se to Vše o mužích. Je to tragikomedie o mužích pro ženy, a myslím, že když tohle představení zhlédnou ženy, opět muže nepochopí.
Role Adama se po svém zrodu musí vše naučit – chodit, mluvit a tančit. Kde berete inspiraci?
Inspirací k roli Adama je můj 1,5 let starý syn Michael, který se právě učí poznávat svět. Stejně jako já v tomhle muzikálu. On je pro mne užasnou předlohou, včetně nádherných grimas, které při tom všem poznávání dělá.
Takhle to vypadá, že zkoušení muzikálu Adam a Eva je pěkná dřina, máte čas se někdy trochu pobavit a zasmát?
Zkoušky nejsou jen o práci bez legrace. S Martinem Písaříkem, se kterým se v roli Adama alternuji, a s ostatními kolegy neustále vymýšlíme nějaké srandičky a drobné čertoviny a bavíme celý ansámbl včetně pana režiséra, který nám to s laskavosti sobě vlastní toleruje. Myslím si, že legrace si užijeme spoustu. Jinak by to ani nešlo.
MARTIN PÍSAŘÍK – role ADAM
Lidé Vás znají především ze seriálů (Cesty domů, Ordinace v růžové zahradě a Doktoři z Počátků), ve kterých většinou hrajete role hodných a trochu naivních kluků, teď k nim dokonce přibyl i jeden retardovaný. Proč si vybíráte takové role? Nechtěl byste si raději zahrát tvrďáky a záporáky”?
Ty role si spíš vybírají mě, a ne já je. A zatím se jim to daří a mě baví právě ta různorodost postav a typů. A popravdě řečeno – kdykoliv jsem hrál tvrďáka, tak se mě nikdo nebál.
Hrajete často i v divadle. I tam Vás provází punc hodného hocha?
Vlastně ano. Mám asi nějaký dobrácký ksicht nebo co. O to víc si užívám např. role Francoise Villona, kdy můžu i trochu “zlobit”. V nové hře divadla ABC “Rváč” jsem ale opět ten hodný. Snad se to jednou zlomí!
Máte i velké zkušenosti z muzikálů. Připomeň některé...
V divadle Broadway jsem už před lety hrál v muzikálu Filipa Renče a Zdeňka Zelenka Rebelové, to byly role Olda a Šimon, pak následovaly např. muzikály Obraz Doriana Graye, Touha, Šakalí léta. Naposledy jsem hrál v muzikálu “Lucie, aneb…”. Největší zkušenost z poslední doby mi přinesl Angel v bratislavské verzi muzikálu Rent a role básníka Villona v muzikálu “Já, Francois Villon”.
Jak jste se dostal k muzikálu Adam a Eva?
Zavolali mi z divadla Broadway a pak se se mnou sešel režisér Zdeněk Zelenka, který mi o roli a muzikálu vše řekl, zároveň mě velice nalákaly písničky Bohouše Josefa.
Co rozhodlo, že jste roli přijal?
Právě ten přístup, pak hudba, ale i fakt, že to bude jeden z nemnoha muzikálů, kde budou kladeny nároky i na naše taneční schopnosti. A na humor.
Jaký je Adam, popište ho divákům. A co si o své roli myslíte?
Adam je bystrý prostý kluk. Čistá duše a velmi veselá povaha. Myslím, že si budeme podobní. Lehce se může dostat na scestí, je důvěřivý, ale není hloupý. Ví, že je stvořen pro Boží radost, ale chce žít svůj život a jeho nedílnou součástí (už tím žebrem, které mu vzali) je samozřejmě Eva. V druhé polovině představení se jeho charakter ovšem nečekaně promění…
V první polovině jste hodný a slušný kluk, změníte se v druhé půlce v rebela?
První půlka je o stvoření světa, andělů, pekla a lidí. V druhé polovině se oba hlavní hrdinové stanou jakýmsi prototypem, symbolem dvou milenců, páru v průběhu času a budou čelit typickým nástrahám pekla současnosti. Ti dva mohou být kteroukoliv současnou mileneckou dvojicí a ty ďábelské nástrahy jsou pro ně opravdu lákavé. Vznikne otázka, zda právě tihle dva jim odolají…
Kolegové Vás zahlédli na choreografické zkoušce a říkali, že jste neskutečně pohybově nadaný. Máte nějakou průpravu nebo jste talent od Pána Boha?
Pohyb a tanec mě baví už od studia konzervatoře, ale nikdy jsem se mu příliš nevěnoval. Kdykoliv je ale možnost tančit na jevišti, tak ji vítám. V podstatě většinu svých rolí vnímám přes pohyb, jinak chodí a jinak se pohybuje gentleman a jinak pouliční floutek.
Máte prý dost náročnou choreografii. Vyhovuje Vám to nebo se s tím trochu perete?
Choreografka Qaša je zkušeným profesionálem, umí poznat naše možnosti a nepotřebuje si “honit triko” komplikovanou choreografií, kterou bychom nezvládli. Na druhou stranu nedělá kompromisy a pouhé herecké tanečky. Ona z nás chce něco dostat, protože si o to ten muzikál říká a ví, že mi to chceme také. Naše komunikace funguje, protože máme stejný cíl a chuť se k němu propotit.
A co hudba a texty? Líbí se Vám?
Hudba je velmi energická, není to doplněk činohry, má spoustu prostoru, v podstatě se pořád tančí a zpívá. Zní to super a šlape to skvěle. Ale činohra také není jen výplň mezi písněmi. Musí být velmi přesně rytmizovaná, aby plynule přešla do písní, ale hlavně vtipně posouvá děj. Dialogy jsou krátké, ale vždy se v nich něco děje, je co hrát. A lidé se budou bavit jak u písní, tak u činoherních pasáží. Na všem děláme velmi poctivě.
Jak se Vám pracuje se Zdeňkem Zelenkou? Znáte se již z minulosti?
Obecně mám štěstí na režiséry a pan Zelenka je jedním z nich. Věnuje zkoušení veškerou energii. A není nic lepšího, než když víte, že režiséra zkoušení baví, těší a ví, co chce. Dává nám prostor pro hereckou invenci, vede s námi dialog a hlavně, má rád herce.
Na co byste diváky nalákal?
Určitě na velmi roztančený, energický muzikál, který je vyprávěn s nadhledem a humorem. A s hudbou, která bude diváka nutit vstát ze sedaček a přidat se k nám. Diváci, jak všichni doufáme, budou odcházet s úsměvem a s chutí užít si život a třeba i podívat se na něj z té lepší stránky a možná i řeknou svým blízkým, že je mají rádi.
TOMÁŠ TRAPL – role LUCIFER a RŮŽOVÝ ANDĚL JOFIEL
Hrajete v muzikálu dvojroli, dvě naprosto odlišné postavy. Představte je divákům!
Lucifer – našeptávač ke špatným činům, snaží se škodit, kde se dá, přemlouvá lidi kolem sebe na scestí, používá jejich slabosti, aby je přemluvil, vychytralý a zlý, ale ve své zášti vůči dobru omezený a tím též zranitelný. Z jeho jednání by mělo být jasné, že peklo je všude kolem nás a hlavně v nás a že špatné věci dělá lidstvo od samého prvopočátku až do současnosti…
Anděl Jofiel – nemá moc prostoru k rozvíjení své role, nicméně je nositelem lehkého humoru, vtípků a zábavy.
Váš růžový anděl Jofiel je specifická postava. Už jste někdy podobnou roli 4% muže hrál? Kde jste čerpal zkušenosti.
Nehrál, nicméně 4% jsou všude kolem nás, tak není problém trochu okoukat jejich grimasy. U anděla to navíc může být stylizované a trochu humorné. I kostým – celý růžový – je vlastně nadsázka, protože normální 4% se naopak oblékají velice vkusně a hezky, ne moc výstředně.
V roli Lucifera se alternujete s Josefem Vojtkem. Bude i Váš Lucifer rockový rebel nebo mu dáte jiný rozměr?
Bude míň rockový, ale bude hodně panovačný a měl by občas i trošku zatančit, když už se jako Jofiel naučím několik chorošek, tak to prodám i v Luciferovi.
Máte prý hodně náročné choreografie, jak jste se s tím popral?
Strašné, v padesáti letech tančit náročné choreografie, to jsem vážně nečekal. Ale já to – díky tomu, že Jofiel je “buzna” – mohu trochu obelstít a hodit do 4% výrazu, coby komická figurka.
Hrajete, zpíváte, učíte na umělecké škole. Jak se to dá všechno stihnout?
Nedá, honím to, jak se dá, ale všechno jde, když se chce. Na DAMU jsem ale pánem svého rozvrhu, tak výuku překládám, jak Lucifer uhlí v pekle.
ZDENĚK ZELENKA – scenárista a režisér muzikálu
Vy jste znám především jako scenárista a režisér mnoha úspěšných titulů pro dospělé, z poslední doby připomeňme třeba Vaši populární sérii detektivek Ach, ty vraždy! či vánoční pohádku Duch nad zlato, která se stala nejsledovanějším titulem České televize za celý rok 2013, dále jste psal scénáře k úspěšným filmům Rebelové, Hlídač č.47 či třeba Nesmrtelná teta. Jak jste se vlastně ocitl ve světě muzikálů?
I když se této tvorbě věnuji pouze občas a vždy rád, nováčkem zdaleka nejsem. Takovou první prací byl scénář pro divadelní verzi našeho filmového muzikálu Rebelové, pak jsem podle vlastního námětu psal libreto muzikálu Golem, kterým jsme slavnostně otevírali Divadlo Hybernia, a nesmím zapomenout na spolupráci s Jiřím Suchým, který mne požádal o režii jeho hudební komedie Jako když tiskne, se kterou jsme v roce 2005 otevírali nové Divadlo Semafor v Dejvicích. Do světa muzikálu mě ale přivedla jedna konkrétní osoba, a tou byl Filip Renč, se kterým jsem napsal několik filmů, mimo jiné právě zmíněné Rebely. To on mě seznámil s producentem Oldřichem Lichtenbergem, se kterým jsme si, takříkajíc, padli do oka.
O vás je známo, že pracujete převážně s naší hereckou špičkou, natočil jste desítky detektivek či komedií například s Jiřinou Bohdalovou či Viktorem Preissem, ale také s Dagmar Havlovou či Bolkem Polívkou. Práce na muzikálu ale vyžaduje představitele, kteří vedle herectví musí zvládat i tanec a zpěv. Jak jste spokojen s hereckým souborem, se kterým vytváříte představení Adam a Eva?
Máme za sebou půlku zkoušek a musím říct, že se na zkoušky vždy těším, že mě nesmírně baví vymýšlet s představiteli, jak nejlépe ztvárnit to, co jsem napsal do scénáře. Věřte mi, že bych to neřekl, kdybych si to nemyslel, ale všichni jsou nesmírně fajn. Nadšení, talentovaní a co považuji za neméně důležité, jsou slušní a mají velkou pokoru před profesí. Škoda, že teď právě netočím nějaký film, určitě bych si mnohé z nich vzal před kameru. Co není, může být, ale už teď cítím, že mnozí z těch mladých mají před sebou dobrou budoucnost, a to jim přeji. A pro mě je zajímavé sledovat, jak mezi ty mladé zcela přirozeně zapadli i ti zkušení, kteří toho už v profesi mají hodně za sebou, jako je třeba Ladislav Frej a Josef Laufer či muzikálová zpěvačka Dita Hořínková. A pak tam mám čtyři děti, a to je radost sama, kupříkladu takový jedenáctiletý Filip Antonio je obrovský talent, což jsem si ověřil už když mi hrál jednu z hlavních rolí ve filmu Duch nad zlato. Filip umí skvěle zpívat, tančit a vše dělá tak přesvědčivě, že jsem neváhal a napsal jsem mu do muzikálu Adam a Eva jednu z nejdůležitějších rolí.
A jak probíhala Vaše spolupráce s textařem a autorem hudby?
Autor písňových textů Boris Pralovszký v našem muzikálu debutuje a byl jsem překvapen, jak se svého úkolu zhostil s naprostou jistotou, rychlostí a přesností ve výrazu i obsahu písní. Doufám, že to nebyla naše ojedinělá spolupráce, zrovna tak jako s autorem hudby Bohoušem Josefem, který mnohé písně složil tak chytlavě, že si je už teď pořád broukáme. Psát scénář muzikálu, to nemůže dělat autor sám, koncipovat ho musí ve trojici autorů, kdy jeden píše děj a dialogy, druhý podle pokynů scenáristy skládá hudební čísla a třetí k písním píše texty. Všichni tři musí být na všem dopředu naprosto přesně domluveni, jinak se dělá zbytečná práce, takže během dvou a půl měsíce to byly desítky, ne-li stovky telefonů či mailů a hodiny a hodiny nekonečných porad. Naše trojice měla ale jednu obrovskou výhodu, a to, že jsme na sebe jako lidi a tvůrci slyšeli, že jsme nemluvili každý jinou řečí, takže frázovitě řečeno – mohli jsme si dovolit mít čím dál vzácnější luxus, kterým je radost z tvůrčí práce. Ta nám šla krásně od ruky a musím říct, že spolupráce s těmito pány byl pro mě zážitek. Což pro vznik muzikálu je sice důležité, ale ze všeho nejdůležitější je, aby se náš zážitek stal především zážitkem pro vyprodané divadlo.
Mezi tvůrci je také napsána jako autorka libreta Halina Pawlowská. Jak se Vám s ní spolupracovalo?
My jsme s Halinou kamarádi a spolužáci už od FAMU, známe se tedy několik desetiletí a víme, co kdo dělá a co kdo umí. Já ji obdivuji jako autorku povídek, knížek, nesmírně jsem se bavil u jejích Banánových rybiček, to je humor, který mám rád. Taky jsme si slíbili, že i v budoucnu se do něčeho společně pustíme, takže důvěra je oboustranná. Tohle libreto bylo první, které Halina psala a statečně se s tím prala, všichni jsme se snažili být jí v tom nápomocni. Byly to příjemné chvíle strávené u ní doma, diskutovali jsme při kávě a dortíčkách a všichni jsme byli rádi, že v té naší muzikálové literatuře udělala první výkop, což byla fáze, kterou si náš projekt musel projít. Mě pak producent pověřil, abych na některé motivy onoho libreta napsal scénář muzikálové komedie, jejíž děj by začal stvořením světa a skončil v současnosti, kdy láska dvou milenců málem podlehne silám pekelným. Vlastně se tak v druhé půli objevuje postava ne nepodobná Mefistovi, která mladým slibuje bohatství a rozkoše výměnou za jejich duše. Zda podlehnou, to se diváci doví až v závěru naší muzikálové komedie.
Co vám na realizaci tohoto muzikálu dalo nejvíce práce?
Dialogy. Chtěl jsem totiž, aby celé představení mělo rychlý spád, aby dialogy byly nejen krátké, ale i vtipné a aby se jejich styl lišil v obou polovinách představení. Jinak se asi mluvilo v ráji, jinak se mluví v současnosti. A velice mě těší, že si formulaci dialogů pochvalují nejen mladí herci, ale i bardi, jako například pan Frej. Přiznávám, že na začátku zkoušení některým nezkušeným hercům stylizace dialogů dělala potíže, než pochopili, že je to vlastně přísně rytmizovaná řeč. V tom okamžiku si s hrůzou uvědomili, že v tomto muzikálu nebude místo pro improvizaci, že dialogy budou muset umět doslova. Pepa Vojtek už dneska umí celou první půli nazpaměť a dialogy se z něj sypou tak přirozeně, že by Kabáti zírali.
Čím myslíte, že se muzikál Adam a Eva bude lišit od ostatních muzikálů? Proč by na něj měli diváci přijít?
Lišit se bude hlavně žánrem, protože muzikálových komedií moc není, vlastně o žádné, která by teď byla někde repertoáru, nevím. Tenhle muzikál rozhodně nebude zatěžkanou, dusnou úvahou o těžkostech života a světa. Rád bych, aby to byla chytrá, pozitivně laděná zábava, při které se právě o životě a světě divák něco doví, ovšem velice příjemnou, atraktivní formou. Předpoklady pro to snad máme, teď jde jen o to, aby se na nás Pánbů kvůli této rozverné komedii nerozzlobil, aby stál při nás a dopřál nám i divákům radost ze hry a vlastně i ze života.
Autorem fotografií (v kostýmech) je exkluzivně pro Musical.cz Kristýna Junková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno.
Autorem fotografií (ze zkoušek) je Divadlo Broadway.
Slovo režiséra a scénáristy
Adam a Eva – muzikálová komedie o vzniku světa, lidí a lásky
S trochou nadsázky by se dalo říct, že naše komedie byla napsána na základě skutečné události. Pravdou ovšem je, že u stvoření světa, ale i Adama a Evy nikdo z nás nebyl, takže autorům nezbylo, než dát na všeobecně známý příběh o Bohovi, který se nudil a stvořil si proto k obrazu svému Adama, ten pak zatoužil po ženě, a když mu bylo vyhověno a oba podlehli pokušení, byli z ráje vyhnáni. Popravdě řečeno – takhle jednoduchý děj s minimem postav by scenáristovi k vystavění více jak dvouhodinového představení sotva stačil, takže úplné novinky se divák dočká v druhé půlce muzikálu, kdy se Adam s Evou, ale i Lucifer s anděly a čerty ocitnou v současnosti. Charaktery i cíle postav zůstávají stejné, jen kostýmy se zásadně liší, z čertů se stali všeho schopní džentlmeni, z Lucifera mocný elegán, z čertice bohatá dáma, která v nejvyšších patrech tahá za nitky. A Bůh miluje čisté duše dvou milenců Adama a Evy, tuláků, kteří se toulají světem a užívají si svobody. Není divu, že právě o tyto duše usiluje ďábel, i současnému Adamovi s Evou slibuje radosti pozemské, a to od bohatství a nejrůznějších požitků a rozkoší až po moc. Divák tak může i v současnosti sledovat věčný boj mezi dobrem a zlem, tedy mezi nebem a peklem, mezi Luciferem a čistými dušemi, které jsou do pekla lákány, a to za jistých podmínek, pochopitelně. Ty svody ďábelské jsou i dnes velice silné, Lucifer výměnou za duše nabízí kdeco a vše poskytne obratem, jak říká, stačí mu jen jeden jediný podpis, a to o poskytnutí duše.
Pozemské bohatství a užívání si naplno všech radostí, byť pomyslných, ale pak posmrtná služba peklu – těžká volba, že?
Popravdě řečeno jsem rád, že jsem takovou nabídku nikdy nedostal, jak se znám, aspoň na chvilku bych o ní uvažoval. A myslím, že nejen já. Možná i mnozí mladí by zaváhali, a je jedno, zda se zrovna jmenují Adam a Eva, zda volbu řeší před tisíci či sto lety, anebo jako v našem příběhu právě dnes, v naší poněkud hodnotově zmatené současnosti. A jak se současní mladí hrdinové Adam a Eva rozhodli? To samozřejmě nelze dopředu prozradit, ale před rozhodnutí byli postaveni, vývoj jejich vztahu kvůli tomu prošel opravdu nelehkou zkouškou a také krizí, která z pozice diváka působí až groteskně, ale která by mohla být známa nejednomu současnému manželství. Jedno je však jisté – ať se v našem muzikálu Adam a Eva mluví či zpívá o čemkoliv, je to vždy bráno s nadhledem a humorem, neboť oboje dává šanci podívat se na život a svět se shovívavým, pobaveným úsměvem a navzdory skutečnosti si možná mnozí připomenou, že je pro co žít.
Zdeněk Zelenka
Vstupenky na muzikálovou komedii Adam a Eva zakoupíte prostřednictvím Divadla Broadway a prodejní sítě TICKET ART.
Komentáře
Mína
Autor♥
JANA Š
AutorMUZIKÁL JSME VIDĚLI HNED V PONDĚLÍ NA ODPOLEDNÍ GENERÁLCE.MOC SE NÁM TO VŠEM LÍBILO,HERCI BYLI ÚŽASNÍ, PÍSNIČKY PĚKNÉ A DĚTŠTÍ HERCI TO ZVLÁDLY SKVĚLE.FAKT “SUPER”. DÍKY VŠEM JANA