Recenze a reportáže

Najdou „Adam a Eva“ divácký Ráj v Divadle Broadway? (Recenze)


Pražské Divadlo Broadway vsadilo v jarní části divadelní sezóny na lehkou notu. Titul „Adam a Eva“ s námětem Haliny Pawlowské v režii renomovaného televizního režiséra Zdeňka Zelenky sliboval na svých tiskových konferencích téměř rodinný titul a odlehčený pohled na známý biblický příběh o stvoření světa. Jaký je tedy výsledek?

(psáno z premiéry 17. 4. 2014)

První minuty příběhu nás přivádí do Nicoty, kde Bůh (laskavý a sympatický Josef Laufer) seznamuje své anděly s plánem vytvořit si jen tak pro zábavu svět. Mezi andílky je ale i jedna černá ovce – anděl Luboš – ten by nejraději vládnul sám. Bůh mu vyhoví, vytvoří mu Peklo. Luboš se přejmenuje, jak jinak než na Lucifera (Josef Vojtek) a spojí se sympatickým čertem Rozkoší (Dita Hořínková). (Zde přijměme autorskou licenci číslo 1 – čerti a andělé jsou jakoby neurčitého pohlaví, Evu tedy o ženské prvenství nikdo nepřipraví.) Následuje stvoření Adama a Evy a také lekce tance. Když nadejde vyhnání z Ráje, je nutno přijmout autorskou licenci číslo 2 – nu, zkrátka, trest berou oba dva vyhnanci spíše jako odměnu. Druhá půle se odehrává v blíže neurčitém čase, evokujícím současnost nebo blízkou budoucnost. Adam a Eva jsou v ní pouličními umělci, brzy přijde první potomek a díky sázce s Bohem Lucifer určitě neřekl poslední slovo…

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Josef Laufer

Bůh (Josef Laufer)

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Josef Vojtek

Anděl Luboš (Josef Vojtek)

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway

Ráj plný andělů

Když už se začalo o Nicotě, nutno hned na úvod poznamenat, nicotně tentokrát působí scénografie Jaroslava Milfajta, v níž hrají prim projekční stěny s videi Petra Hlouška a Dalibora Černáka. Nad projekčními stěnami a dvěma schodišti se pak klene duhový oblouk, který má v představení v podstatě jedinou funkci – dotvářet atmosféru jednotlivých prostředí a taky trochu polarizovat Nebe a Peklo. Pokud žádný jiný účel neměli tvůrci v úmyslu, je mise splněna a i tento minimalismus může být v pořádku, zejména pokud budete obdivovat kostýmy Romana Šolce. Jeviště přece mají zaplnit hlavně umělci a vůbec by nás měla pohltit celá atmosféra představení. Proč se ale pohlcení u „Adama a Evy“ subjektivně příliš nedaří?

Scénář a režie Zdeňka Zelenky sice nabízí poměrně dost teoreticky vtipných míst, jenže na jevišti často zlobilo načasování mnoha replik a narážek, což je pochopitelně u komedie primární záležitost, takže koutky úst neputují nahoru tak snadno a často, jak bychom si asi všichni přáli. Trochu účinku tentokrát ubírá i hodně statické aranžování situací. Příliš v tomto případě nepomůže ani choreografie Leony Qaši Kvasnicové, která sice má jistou berličku ve scénáři a má asi znázorňovat postupný vývoj tance, ale i přes svou rozvernost a viditelnou energičnost působí v mnoha číslech naprosto chaoticky,  jistého uhlazení se dočkáme až v druhé polovině.

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Martin Písařík Markéta Procházková

Duet na pláži

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Martin Písařík Markéta Procházková

Typický taneční prvek Adama a Evy

Ještě hlubší problém, vhodný k detailnějšímu rozepsání, vyvstal v nerozvíjení jednotlivých postav. Zde bude nutné být trochu nechronologický.
Hodně propíranou postavou bude zajisté růžový anděl Jofiel, proto si ho vezmeme hned zkraje. Jeho jasná orientace funguje ve scénáři pouze jako vtip. Tomáš Trapl umí říci i větičku lacinějšího obsahu s naprostou hereckou grácií, takže je nevyužitého potenciálu postavy vážně škoda.

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Eliška Ochmanová Tomáš Trapl

Anděl Rafael (Eliška Ochmanová) a Růžový anděl Jofiel (Tomáš Trapl)

Josef Vojtek s Ditou Hořínkovou jsou zase za celou dobu vlastně jen „ďáblové – teoretici“ – celou dobu kují pikle (byť opět pěvecky hezky), ale pokud do děje zasáhnou, tak vlastně jen nevýrazně a ve chvíli, kdy má dojít na jejich majstrštyk, nám děj náhle končí. Náhlost překvapí i proto, že inscenace jinak v délce koketuje se třemi hodinami času a za celou dobu je zde  komplexně pouhé načrtávání charakterů a situací.

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Dita Hořínková Josef Vojtek

Čert Rozkoš (Dita Hořínková) a Lucifer (Josef Vojtek) v 1. polovině

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Dita Hořínková Josef Vojtek

Čert Rozkoš (Dita Hořínková) a Lucifer (Josef Vojtek) v 2. polovině

A konečně se dostáváme k hlavní dvojici – Martinovi Písaříkovi a Markétě Procházkové – kteří svými precizně zahranými a odzpívanými výkony, celou nevzrušivost a táhlost scénáře aspoň na chvilku zrušili a zbytek večera rozsvítili. K provedení zde není třeba jediné výtky, i ten timing vtipů se díky nim rapidně zlepšil. A proto si můžete klást další otázky  jen k dalšímu vývoji dvojice. Totiž, když Lucifer Adama a Evu na chvíli přeci jen omámí sumičkou peněz, dvojice mu částečně utracené peníze vrátí, s tím, že si je poctivě vydělala pouličním vystupováním. Divák ale bude za čtvrthodinku konfrontován se situací, co jasně křičí „Uměním se neuživíš“! Po narození syna Kaina se totiž  z Adama stal úspěšný podnikatel s jachtou a náš pár téměř ztratí veškeré sympatie… Bylo to nutné? A otázka na závěr: K čemu je divácky jasně nejvděčnější dětský duet šikovného Tomáše Ringela coby Kaina a jeho strážného andílka (talentovaná Natálie Grossová), když v příběhu jejich seznámení a kamarádství není dále využito?

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Martin Písařík Markéta Procházková

Vyhnání z Ráje je na spadnutí. Adam (Martin Písařík) a Eva (Markéta Procházková)

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway Natálie Grossová Tomáš Ringel

Anděl Čistoty (Natálie Grossová) a Kain (Tomáš Ringel)

Jistého řádu a „dramaturgického stébélka“ se můžeme chytnout alespoň při poslechu hudby Bohouše Josefa. Sice zde nenajdeme nějaké výraznější hity (možná až na duet titulní dvojice při scéně na pláži), ale jeho rukopis poznáte snadno a nebojí se žánrově rozběhnout mezi rock (u Lucifera), pop (hlavní dvojice), či swing (Bůh nebo Luciferovi pomocníci). Žánrové rozlišení je zde jasně dané, stálé, charakterům i premiérovým představitelům slušelo. Ale určitá „povědomost“ je v melodiích patrná. Můžeme si i zde hned ukázat i konkrétní případ – ve druhé půlce u krátké písně Boha s anděly Bohouš Josef využil dávný hit kapely Burma Jones – „Vím, kdo tě nemá rád“ – samozřejmě pořádně přearanžovaný a zcela jinak otextovaný. A jelikož si ho ještě pamatuji z častých otáček rádiových éterů, broukal jsem si cestou domů z představení právě tento letitý šlágr v původní elektronické verzi, více než novinky určené přímo pro tuto muzikálovou komedii. Texty debutanta Borise Pralovszkého sice zatím nepřinášejí velkou změnu v nastavené poetice divadla, ale poslouchaly se poměrně dobře. Borisovi lze snad k budoucím pracovním nabídkám popřát trochu propracovanější scénáře.

Muzikál Adam a Eva Divadlo Broadway

Poprémiérové společné foto

„Adam a Eva“ totiž i přes dost sympatické výkony neumí překvapit a jako komedie spíše selhává a může se dostavit i nuda. Přitom stačilo dát do nepříliš složitého děje trochu více logiky, vzít za svůj potenciál postav a pevnější režisérskou ruku, nezatíženou vytvářením scénáře. Dobrý dramaturg by se k ruce také hodil. Takto sice může „Adam a Eva“ nějakou chvíli  fungovat v takzvaném oddechovém ranku představení, jenže jemná poselství, které by každá dobrá, třeba i sebebláznivější a nejoddechovější komedie měla mít, jsou v tomto případě příliš šroubovaná a naprosto nevěrohodná, což diváckému potenciálu dvakrát nepřidává. Věrným divákům Divadla Broadway ale projekt třeba opět v mnohém vyhoví.

Vstupenky na muzikál Adam a Eva můžete zakoupit přímo na oficiálních stránkách divadla nebo v síti TICKET ART.

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Kristýna Junková. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno.


Recenze a reportáže
„Ptákoviny podle Aristofana“ aneb lidová taškařice o tom, kterak snadno a rychle vychytralostí ovládnout masy
Recenze a reportáže
Muzikál „Dáma s kaméliemi“ se rozloučil s diváky (+ video sestřih z muzikálu)
Praha
„Casanova“ v Divadle Broadway odhalil obsazení
  • Katka

    Za mě souhlas, akorát jsem teda příliš neocenila ani hudbu.

    Velký oživení pro mě přinesly děti, jinak jsem se nudou a studem kopala do zadku. Podle mě muzikál v DB klesl zase o příčku níž, což už skoro ani není možný. Prostě za sebe nevidím jediný důvod, proč na takovýhle dílo chodit….Snad opravdu jen na Natálku a Tomáše…..ostatní herci se snažili, ale s materiálem, který měli k dispozici to prostě líp nešlo


  • Tereza

    Rencenze je napsaná velice mírně, ale v podstatě pravdivá. Souhlas s Katkou. Když se DB konečně po hrůzách typu Andílci za školou nebo Cassanova díky překvapivě skvělé hře (nemyslím, že je to úplně muzikál) Mata Hari vyškrábal z béčkového divadla na pražskou muzikálovou topku, po půl roce se pohřbí polotovarovým kýčem Adam a Eva. Mně nepřipadalo, že by se herci nesnažili. J. Vojtek asi dělal co mohl. Markéta Procházková taky. Tomáše ani N.Grosovou jsem neviděla. V kontrastu přirozeného a roztomilého F. Antonia holka anděl působila afektovaně a mluvení i zpěv byl nepříjemný a nerozuměli jsme tedy ani slovo. Navíc ti malí andělé nejsou malé děti a asi i díky líčení, paruce nebo těhotenskému kostýmu nejsou roztomilí, jak bylo avizováno. A to je škoda. Protože mohli opravdu být ozdobou aspoň oni.


  • veny

    Ono nakonec nápad to nebyl špatný, ovšem by to chtělo více propracovat a ne to odfláknout a spokojit se s tímhle. Herci se snaží, ale bohužel to celé nefunguje.
    Někde jsem četla kritiku na texty písní, mě naopak přišli mnohem lepší než třeba u Davidových muzikálů. Důležitou složkou Adama a Evy je taky choreografie, která je vážně hrozná.
    Ještě by mě zajímal názor na Michaelu Dolinovou, kterou jsem prostě nemohla vidět ani poslouchat.


  • ivana

    Byla jsem hodně zklamaná. Hudba i děj byla katastrofa. Hudba bez melodie a děj o ničem…..a humor…..to byla jako komedie?????
    Všichni se snažili…..tam bych problém neviděla….ale neměli chudáci co hrát a co zpívat.
    Muzikály Michala Davida jsou excelentní, mají nádhernou hudbu, jednoduché, zapamatovatelné texty a hlavně dějový spád……
    Ještě že Míšu máme, doufám, že brzy zase něco napíše….
    Divadlu Broadway radím, ať rychle zapomene na tento nepovedený počin a rychle opráší nějakou klasiku, na kterou tam chodíme třeba i 20x a stále máme na co koukat, co poslouchat a na co se těšit….
    Navrhuji mušketýry v novém obsazení a v plné délce…….to bylo vždy super!!!


  • Martin K.

    Ahoj Ondro, své postřehy a recenzi jsi napsal velmi diplomaticky a mírně. Myslím však, že vnímavý čtenář a hlavně divák, který se představení zúčastnil, pochopí a bude vědět… Bohužel ani hvězdy jako např. Markéta Procházková, Josef Vojtek, Tomáš Trapl, atd. bohužel nezachrání svýmií brilantními výkony to, co se prostě jinde nepovedlo. A je velká škoda a s tím naprosto souhlasím, že po Mata Hari, která vypadalo jako dílo, které přišla za pět minut dvanáct se záchranou pověsti divadla, tak Adamem a Evou se dvanáctka přiblížila zase minimálně o dvě minuty.
    Já své postřehy z generálky napsal již k článku, který zde na musical.cz byl dříve, takže se už více nebudu k tomu vyjadřovat.
    Samotného mě překvapuje, ale i mrzí přístup DB, nejen v tom, co produkuje, ale i to, za jaké ceny tyto produkce prodává, že nelze na pokladnách uplatnit žádné slevy, neberou žádné ticketové poukazy, že nikdo neposlouchá hlas diváka, který by si přál vidět a vracet se na ty kousky, které se tomuto divadlu povedly, ale třeba mě štve i to, že rozpustná káva stojí v baru jako lepší espresso, atd. atd. atd. Prostě si myslím, že věrný divák by si zasloužil více…
    Ale zřejmě tady až tak o diváka nejde i když se tomu dost divím, když vlastně divák přináší divadlu to, z čeho pak žije. Zřejmě se tady osvědčil způsob, že kvantita je pohodlnější, než kvalita a když můžu něco z někoho vytřískat, tak proč to neudělat ještě víc…


  • Ondřej Doubrava

    Inu, ta mírnost už je asi v mé povaze, navíc díky tomu, že už se snad mohu považovat za příležitostného dramaturga (jen dostat nabídku je extra těžké, i když je projektů hodně, takže i proto se v určitých případech, kdy to situace vyžaduje, rád vracím i k psaní, pokud by někdy nastala situace, že bych šel z projektu do projektu, tak je volba jasná, navíc člověk na psaní nemá absolutně čas) a dramaturgická funkce vyžaduje pochopit tvůrčí tým kolem sebe, aby vaše rady padly na úrodnou půdu, i jako divák se primárně snažím tvůrce pochopit, rozklíčovat jejich záměr… Pokud to dovedu, jsem moc rád. Pokud ne, místo útočných ambiciózních slovíček prostě radši vznesu otázku (i když na ni málokdo odpoví) a pokud mírně šťourám, tak doufám, že je to spíš v laskavějším tónu.


  • HONZY

    HONZY
    Adam s Evou svůj Ráj v divadle Broadway bohužel nenašli! Nový hudební počin této scény postrádá především lepší scénář a propracovanější děj. Když se přidá nezajímavá hudba B.Josefa, nulová scénografie, přímo otřesná choreografie, nijak okouzlující kostýmy, tak se mohou herečtí protagonisté snažit co to dá, ale celkový výsledek je hodně rozpačitý.V Adamovi nejvíce bodují dětští představitelé v čele s F.Antoniem.V hlavních rolích M.Písařík a M.Horká se k sobě typově nechodí, T.Trapl jako Lucifer, L.Frej v roli Boha nijak neoslňují.Celkové vyznění působí jako slepenec kabaretních výstupů. Repríza 24.4.14. Hodnocení 40%.


  • Tereza Umbálková

    Byla jsem na představení včera, dostala jsem lístky zadarmo, jinak bych nešla a opravdu nepředstavitelná nuda a přemýšlení o tom, zdali vedení divadla toto myslí vážně. Hudba, texty, splácaný děj, prostě katastrofa. Raději půjdu popáté na Jesuse, Aidu nebo Světadíl, za to peníze ráda dám, za Adama s Evou ani korunu.


  • Lucie

    To si asi jen někdo udělal z diváků legraci, ne? To snad nemůže nikdo myslet vážně. Připadala jsem si, že sleduju ochotnickou estrádu někde ve vesnickém kulturáku. Chvílema jsem také měla pocit, že slyším melodii písně Helenky Vondráčkové z Kameňáku. Tím by se to všechno asi vysvětlilo…


  • Káťa

    Pár dní jsem se sem nedívala a teď se nestačím divit. Proč píšete tolik kritiky? Taky jsem zhlédla jedno představení muzikálu Adam a Eva. Děj je hezký, má smysl a líbí se mi, že se druhá půlka představení odehrává jakoby v dnešní době. Nenudila jsem se a děj mě bavil. Hudba je taky dobrá. Nemusím swing, takže pár písniček nezaujalo, ale jinak třeba Přidej se k nám je krásná písnička. Celkově mám nejraději písničky čertů. A účinkující hráli a zpívali naplno, bylo znát, že si svoje role užívají. Hlavně Pepa Vojtek je prostě opravdu Lucifer.:) A Natálka Grossová mě mile překvapila – moc šikovná a nepřipadalo mi, že by něco dělala afektovaně. Muzikál mě trochu zklamal v tom, že nebyl tak vtipný, jak měl. Občas jsem se zasmála, ale moc nebylo čemu. To je asi všechno. Takže já bych tohle představení rozhodně nehodnotila tak záporně a určitě se minimálně ještě jednou půjdu podívat.


  • Blanka

    Na představení jsem byla tuto neděli a byla jsem nadšená! Moc se mi líbilo a všem můžu jen doporučit :)


  • Mára

    Byl jsem už s přítelkyní na generálce. Upřímně jsem od toho moc neočekával, ale tak se mi to líbilo, že jsem koupil vstupenky přítelkyni k narozeninám a jdeme zase. Fakt super!


  • jan Strdil

    Tak copak je to tady za známé, nebo, že by vymyšlená jména? Káťo, Máro, Blanko. Tu chválu myslíte opravdu vážně? Nevím proč se tady v čechách říká nejrůznějším počinům muzikál, když to s hudbou má opravdu málo společného. Také pokud někde čtu představení, čekám divadlo a ne představení impotence skladatele, libretisty i režiséra.
    To je přesně tento případ. Asi nebude moc fungovat, když skladatel usedne a za tři měsíce cosi beztvarého slepí, protože ho pronásleduje termín. Úroveň toho, čemu se tady říká muzikál je až na čestné vyjímky a určitě to nejsou céčkoidní prvoplánovky od rychlovýrobce pana davida, otřesná. I když pane Michale zase na druhou stranu, co napsat na takovou přímo Villonovskou snůšku rýmů, která začíná – “ milí vojáci, vítám vás v paláci“……..


  • Yvett

    Věřím, že „muzikál“ Adam a Eva je nekoukatelný, ale jen na obranu Michala Davida – ta hudba je dílem Bohouše Josefa.


  • Luděk

    nalákat venkovany ty s toho mají zábavu na celý


  • Luděk

    Já vím ono TO DIVADLO Zapáchá VŠIM.BRAKY z urovni D.Nejvic se my líbil Kat Mydlář.ale i Mata hari –


  • Bára

    Přesně tak, Mata Hari je jediný koukatelný muzikál DB. Nebo spíš představení. Adam a Eva je výsměch českému divákovi. Je možné, že se to někomu líbí, však hrůzofilmy Kameňáky a Babovřesky jsou navštěvovány hojně a jsou to nevkusné hloupé filmy. Ale proč se Broadway po relativně kultivované Mata Hari pohřbila Adamem a Evou, to zůstává rozum stát. Ani hercům nelze věřit jejich radostné hopskání po jevišti. Člověku je opravdu trapně.


  • Luděk

    Přesně tak, Mata Hari je jediný koukatelný muzikál DB.Řekl bych tak ještě KAT MYDLÁŘ OBČAS.


  • Martin K.

    Mata Hari souhlas, o Katu mydlářovi bych polemizoval. Pěkná ústřední písnička, ale to je asi tak všechno. Mnoho světel i projekcí a trochu kýč, ale samozřejmě to je jen můj názor.
    Nostalgicky vzpomínám na původní uvedení Kleopatry, Angeliku, Adélu ještě nevečeřela a za srdce mě hodně chytl Hamlet, který dostal bohužel málo šance a prostoru.


  • Alexander Vejvara

    14 let chodím na muzikály a musím říct…. že bohužel Adam a Eva byl nejhorší ze všech. Slabý humor, děj nedával logiku, hudba se mi zdála téměř nemněnná a neustálé muzikálové klišé.


  • Any

    Zdravím,
    Na „Adama a Evu“ jsem šla kvůli obsazení, i když jsem už předtím četla některé, ne zrovna pozitivní komentáře. I když u mě tento muzikál nijak extra nezazářil, stejně bych asi nedala za pravdu všem „negativním názorům“. Například taneční zpracování a obzvlášť pak pohybová schopnost dětí mě překvapila a s obsazením jsem byla víc než spokojená, i když většina herců/hereček (zpěváků/zpěvaček) měla určitě na víc, než na tento muzikál. Nejvíc se mi líbil Filípek Antonio, v roli „Kaina“ a Míša Horká jako „Eva“, kvůli které jsem koneckonců na tuhle hru vůbec šla.
    Co mě ale nezaujalo byli texty a kostýmy. Na co si ale nemůžu stěžovat, byl „pekelný kouř“, který na můj vkus voněl (/smrděl – ?) jako mentovová žvýkačka, což mi nevadilo, v jiných divadlech jsem už zažila i horší kouře :))


  • Bára

    Nevite, jestli se da vyměnit lístek na Adama a Evu za lístek na Mata Hari? Když je to ve stejném divadle. Díky


  • P@vel

    Báro, leda kdyby bylo představení Adam a Eva zrušené, tak by se vstupenka vyměnit dala, ale jinak máte smůlu.


  • IvanaK.

    Většina recenzí zde je z května, což je poměrně brzy po premiéře.Já byla na představení 11.10.2014, kdy by mohlo být reálné,že určitá „syrovost“ bude už minulostí Opak je pravdou.Celé představení mi připadalo bez koncepce, což není patrně jen vinou režie a dramatugie!!,ale už námětem, který bych spíše nazvala nápadem bez propracování.Propracované mi nepřipadalo,bohužel, nic. Choreografie naivní a slabá, bez výrazných nápadů,hudba místy připomínala známé melodie,vtip jsem nepostřehla.
    Abych to zkrátila: šité horkou jehlou a opravdu „námaha hodná lepší věci“!


  • Bidnik

    Jsem divadelni fanousek a casty divadelni navstevnik, za svuj zivot jsem videl stovky predstaveni ruznych zanru. To nerikam, abych se vytahoval, ale aby bylo zrejme, ze kdyz Adam a Eva bylo to nejhorsi, co jsem kdy videl (zda se to byt nemozne, ale ano, bylo to jeste horsi nez Je treba zabit Davida), tak ze to bylo opravdu priserne. Krom toho, ze se ucinkujici zrejme snazili, na tom nebylo NIC dobreho. Votresna hudba, slabe texty, plytky scenar, temer nulova scenografie, fadni choreografie i rezie, trapny (megatrapny) „humor“… No je mi lito, ze neco takoveho neni zakazano hrat. Jen je skoda, ze to byla derniera, protoze nemuzu nikomu doporucit nenechodit na to. Vlastne je to asi dobre, protoze aspon snad zmizi z prazskych reklamnich ploch plakaty na toto predstaveni, takze nebudu muset zvracet pokazde, kdyz jej uvidim:-)


  • jan

    No nevim. Moc jsem od tohoto kousku necekal a bohuzel opravdu, dilo srovnatelne obsahove i humorem s televiznimi kusy jako Kamenaky. Mistama mi bylo trapne i za herce, ze musi vest tak prazdne a misty neskutecne hloupe dialogy, ktere mely byt snad dokonce misty humorne. No uprimne, nikdy jsem vetsi saskarnu v divadle nevidel.