Fotoreportáže a galerie

Přízrak Londýna: Jak se zkouší muzikálový kostým?


Premiéra nového muzikálu Přízrak Londýna v Divadle Hybernia se blíží. Byli jsme se podívat na první zkoušce kostýmů a kromě toho, že pro vás máme fotografie, rozhodli jsme se vám přiblížit, jak to na takové zkoušce muzikálových kostýmů vypadá.

Kostýmy jsou vždy nedílnou součástí každého představení. Kostým dotváří vzhled postavy, někteří umělci přiznávají, že jim kostýmy pomáhají udělat si lepší představu o charakteru. Když máte na sobě kostým, lépe se vám hraje.

Někdo vystřídá během jednoho představení sedm, někdo má jen jeden. Občas je na převlečení sotva pár vteřin, takže na sobě musíte mít více vrstev. Muzikálové kostýmy nemají žádné knoflíky, jen suché zipy, právě proto, aby šly rychle sundat.

Někteří diváci nepřikládají kostýmům velký význam, někteří naopak jdou raději na představení, kde má Julie renesanční kostým, protože ví, že se jedná o klasickou verzi Shakespeara, než na verzi, kde je Julie oblečená v džínách. Kostýmy dotváří celkovou koncepci díla, je v nich i ukrytá symbolika. Někdo sází na okázalost, další naopak razí heslo, že v jednoduchosti je síla, občas se podaří kvalitním kostýmem zamaskovat jisté dramaturgické nedostatky.

Příprava na focení

Příprava na focení

V Divadle Hybernia se chystá muzikál Přízrak Londýna, a když dorazíme do hlediště na první kostýmovou zkoušku, je nám jasné, že se skutečně muzikál bude odehrávat ve viktoriánské Anglii, jak se uvádí v synopsi. Návrhářkou kostýmů je Kateřina Bláhová, kromě ní jsou přítomny i kostymérky, které kontrolují, jak kostýmy hercům sedí.

Ilona Csáková jako královna Viktorie

Ilona Csáková jako královna Viktorie

Na jevišti je company, režisér Lumír Olšovský, královnou je nyní Ilona Csáková. A to doslova, nejen pro přítomné novináře, Ilona totiž hraje královnu Viktorii, je oblečená ve zlatých šatech a na hlavě má skutečně repliku koruny, která připomíná slavnou anglickou vládkyni. Za chvíli přichází Ivana Gottová s těhotenským bříškem. Okamžitě nás napadnou titulky, které se jistě zanedlouho objeví v bulváru.

Ivana Gottová jako těhotná prostitutka

Ivana Gottová jako těhotná prostitutka

Některé kostýmy jsou kompletní, některé ještě nejsou hotové, představitelé Seana zatím mají k dispozici jen jeden sestehovaný fialový kabát. Jsou tu ženy a dívky v korzetech a širokých sukních, pánové ve velmi slušivých oblecích a cylindrech, Miloslav Mejzlík má na sobě kostým starého dědka, Ivan Vyskočil je tu za lokaje, i když boty má očividně “civilní”. “Já to ještě nemám hotový,” potvrzuje nám. Komisaři David Uličník a Marek Holý vypadají už “kompletní”… Nebo že by jim ještě chyběly na kostýmu rukávy?

Lukáš Randák předvádí kostým policisty, ten později vymění za skotskou sukni. “Pod tím by měl být na ostro,” navrhuje někdo žertem, když Lukáš zvedne sukni a my vidíme dlouhé šortky. “Ať jsou diváci v první řadě překvapení!” Nevíme, zda Lukáš na tento nápad přistoupil, dejte nám vědět, pokud si koupíte na představení lístek do první řady.

Lukáš Randák ve skotské sukni nese na rukou Denisu Grossovou

Lukáš Randák ve skotské sukni nese na rukou Denisu Grossovou

Marie Štěchová

Marie Štěchová

Eliška Ochmanová a Dita Hořínková (zatím bez make-upu)

Eliška Ochmanová a Dita Hořínková (zatím bez make-upu)

David Uličník a Bára Chybová

David Uličník a Bára Chybová

Uděláme si skupinové foto,” velí režisér Lumír Olšovský (toho času v civilu, na fotku si na sebe občas hodí široký černý plášť). “Takže prostitutky a spodina vlevo, normální lidi vpravo.” Všichni poslechnou, někdo si lehá na zem a fotografové fotí.

Já se cítím jak Gott,” volá jedna ležící slečna nadšeně ze záplavy blesků. “Promiň, Ivano,” dodá.

Ale Karel takhle neleží,” odpoví jí paní Gottová s úsměvem.

Kostýmy z muzikálu Přízrak Londýna

Kostýmy z muzikálu Přízrak Londýna

Pak přijde čas na sólové fotky a fotky po menších skupinkách. Herci mezitím testují různými pohyby, jak se v kostýmu cítí, režisér je při tom kontroluje. “Co máte pod tím?” ptá se představitelek Evelyn, Michaely Noskové a Martiny Šnytové. Usuzujeme, že jejich postava bude asi nevinná dívka, soudě podle jupky ke krku. Dívky se začnou ze světle hnědých svršků svlékat, aby odhalily bílé spodničky a košilky.

Bára Chybová nás trochu vyděsí, ještě před chvíli měla na sobě širokou sukni, nyní přichází v zakrvácené košili.

Michaela Nosková v cudném kostýmu

Michaela Nosková v cudném kostýmu

Bára Chybová

Bára Chybová

Režisér chválí fialové šaty a hlavně líčení Dity Hořínkové, herečka vypadá trochu jako … přízrak. Líčení je také důležité, obě Evelyn předvádí Olšovskému černé stíny na očích. Ten usoudí, že je to málo výrazné a posílá některé dívky v kostýmech prostitutek do maskérny, prý nemají na tvářích černé šmouhy. To samé pak doporučí Monice Absolonové.

Radka Pavlovčinová v červeném kabátku osloví režiséra, zřejmě jí něco na kostýmu nesedí. Neslyšíme, o čem se baví, nicméně za chvíli Lumír Olšovský testuje letmým dotekem její korzet. On může, je to přece režisér.

Hemžení na jevišti neustává, někteří mění svoje kostýmy za jiné. Jediný Honza Kopečný sedí na židli, má hlavu v dlaních a učí se repliky ze scénáře.

Radka Pavlovčinová a její kabátek a neposlušný korzet

Radka Pavlovčinová a její kabátek a neposlušný korzet

Nalíčená Dita Hořínková

Nalíčená Dita Hořínková

Honza Kopečný se pečlivě učil

Honza Kopečný se pečlivě učil

Konečně se dočkáme i ukázky choreografie, na jevišti je už hlavní choreografka muzikálu Carli Jefferson. Pánská company někam zmizela, Lumír zavelí, že dámy to umí i bez nich. Carli anglicky odpočítává a část sboru se spolu s ní roztančí. Zpívají bez hudby, do toho je režisér povzbuzuje slovy: “A naplno! Jedeme!” Carli tancuje nejlépe, už teď jsme zvědaví, co vymyslela pro Přízrak Londýna, zvláště po jejím povedeném experimentu s bodydrummingem v Antoinettě.

Když ukázka skončí, všichni jsou zadýchaní. “Tak a to byla jen minuta v kostýmech,” konstatuje kdosi.

Natálka Grossová ukazuje režisérovi, že jí během tance padá halenka. “Přikazuju ti do čtrnácti dnů vyrůst,” vyřeší to Lumír, kostymérka děvčeti slíbí, že jí halenku trochu zabere.

Ukázka choreografie

Ukázka choreografie

Natalie Grossová a její neposlušná halenka

Natalie Grossová a její neposlušná halenka

Pak přehlídka kostýmů končí, za chvíli začne zkouška, podle režiséra zatím v civilu. A my už teď netrpělivě očekáváme premiéru Přízraku Londýna 11. března 2015, i proto, že chceme vyřešit záhadu britských vlajek, které měly některé dámy na svých pozadích.

Všímáte si během představení kostýmů? Jsou pro vás důležité? Jaké muzikálové kostýmy vás nejvíce zaujaly, nebo naopak? Napište nám do komentářů.


Aktuální zprávy
“Pomáda” v Divadle Kalich již v prodeji, vstupné se zvýšilo o 30 korun
Aktuální zprávy
Československý muzikál KUBO jako pocta Jozefu Kronerovi míří do ČR
Fotoreportáže a galerie
Michal David pokřtil CD své muzikálové parodie na mučidlech
  • Dali

    Kostýmy vždy krásne dotvoria dané dielo a človek má hneď krajší pocit z celého muzikálu. Preto keď sa kostýmy a celkový dojem podaria, je to pre muzikál veľké plus. Vždy sa mi páčia originálne kostýmy z daného obdobia, prirodzene, ale veľmi sú zaujímavé aj moderno-historické “mixy”, ktoré smenia niečo historické na moderno-historické a vtedy ľudia chápu posolstvo celého diela ešte oveľa viac…Je im svojím spôsobom bližšie…Kostýmy preto naozaj milujem! :)


  • veny

    Ten kostým královny Viktorie je hroznej.


  • Luděk

    Kostým královny Viktorie je hrozny pravda.Vždyt nosila ČERNOU


  • Mikeš

    Myslím, že tyhle kostýmy se ale hrubě nepovedly, protože s dobovostí mají pramálo společného. Oblek a boty královny jsou největší úlet. Na muzikál se ale těším. Bude zajímavé srovnat ho s Jackem Rozparovačem z Kalichu.


  • jansisel

    No tak pokud to je titulem parafrázovaná ostravská truc verze,kterou jsem bohužel viděl,jde velmi slabý plagiát Jacka Rozparovače,kde tito původní autoři prostě vůbec asi neunesli profesionální rozhodnutí pana producenta Kalichu,že to je prostě amaterský kus a přes Ostravu to nakonec realizují i v Praze…potěš Pánbů….a to ještě nevím proč se vždycky řeší zásadně kostýmy…..nerozumím tomu…..snad jde hlavně o scénář,o texty a o hudbu…nebo né…..asi né…


  • Andrea

    Luďku, Viktorie nosila černou až po smrti svého manžela, takže ne vždy.

    Navíc toto je divadlo, kostýmy nemají být přehlídkou historických znalostí návrháře, ale o tom, jak budou dokreslovat děj a ladit s celkovou dramaturgií díla. Takže se nechme překvapit. :)


  • Martin

    Myslím, že kostýmy dané dílo jen dotvoří, ale nevím proč, kostýmy lehkých žen mi tu nepřijdou tak propracované jako kostýmy v Jacku Rozparovači, uváděném v Kalichu :) Na těch jakoby se sám život na ulici podepsal.


  • thenardier

    toto je divadlo???tak co tam dělá gottová????kostým je jen jednou ze složek,je chyba,když kostýmy schovávají,chatrný scénář,texty,hudbu,výkony…takže všechno špatně…ale ona paní producentka už asi neví,jak to zpropagovat,zkrátka další písničkál v praze nic víc a nic mín


  • sendy

    hm…….mozna tak choreo bude dobry aale kostýmy deeeeeeees


  • Jack Rozparovač

    Pane chytrý Thenardiere! Až se příjdete na Přízrak podívat, pak komentujte scénář, texty, hudbu a výkony! A paní Gottovou do pusy vůbec neberte, abyste se nedivil!! Běžte se vyplakat a postěžovat si mamince, že v tom nehrajete vy a nenapadejte něco, o čem nevíte ani starou belu!


  • thenardier

    jacku rozparovači,můžu si komentovat jak chci a koho chci,zaplat bůh žiju už 25 let ve svobodné zemi…a čekat zázrak od někoho ,kdo má natolik nepříjemný mluvený projev a cpe se nesoudně všude??děkuji,nechci i kdyby byla sebelepší tak už z principu


  • Bidnik

    Ja se musim zastat Jacka Rozparovace – nejsme v divadle Broadway, abychom mohli dopredu vedet, ze to nebude kvalitni, jeste drive, nez to uvidime :-)


  • Vašek

    Taky se zastávám Jacka Rozparovače… pokud se ti nelíbí “obal”… dobrý, ale nesuď knihu podle obalu. Muzikál má skvělé obsazení, nejlepšího režiséra, takže si myslím, že to nebude špatné. Já se už moc těším! A kritizovat paní Gottovou, když jsi jí neměl šanci v tomto díle vidět? Ehm… trošku blbý. Držím Přízraku Londýna palce!


  • Ocg

    Kde tam je Monika Absolonová? Já ji tam nikde nenašel :D buď jsem slepý a nebo tam vážně není :D…


  • Jana

    Na svém FB psala, že nastoupí později.


  • Zdeněk

    Jen chci napsat že mě hodně překvapila Ivana Gottová byla dobrá


  • Bidnik

    Prizrak Londyna me nijak neprekvapil, ani prijemne ani neprijemne. Samozrejme je to lepsi nez Mydlarove, Mona Lisy a podobne hlouposti, ale jinak je to takovy nicim nevycnivajici prumer. Hudba spise plytka, texty Prostejovskeho se mi libily. Cinoherni vystupy nebyly moc presvedcive (ale lepsi nez Matus ve Fantomovi), napeti, ktere melo celou dobu panovat, panovalo jen obcas. Rikal jsem si, ze se mi vic libila druha pulka, ale jen do te doby, nez prisel kralovnin vystup, ktery mel zrejme uvolnit atmosferu (ve stylu Songu krale Heroda), ale bylo to teda dost divny. Korunu tomu nasadilo utopeni Jacka, to bylo spis srandovni.
    Co se mi celkem libilo, byla rezie a scena, kterou doplnovalo super nasviceni.
    Obsazeni bylo asi dobre, ale bohuzel zadna z postav se tam nemuze nijak predvest, kazda tam ma maximalne jednu pisen, coz je treba v pripade Davida Ulicnika velka skoda. Ve sve solove pisni me velmi prekvapila Misa Noskova, na kterou slycham ze vsech stran spise negativni reakce, ale tady si to dala vyborne.
    Ivana Gottova je asi dobrej tahak na prazske publikum, protoze se objevuje v bulvaru, ale mela tam toho tak malo, ze ani nemohla moc predvest, jestli je dobra nebo ne.
    Jak rikam, celkove mi Prizrak prisel prumernej a samozrejme jsem se neubranil srovnani s Jackem z Kalicha (dej i postavy byly skoro okopirovane), ktery z toho vysel mnohem lip.


  • Charlie

    Souhlas s Bidnikem.
    Z predstaveni jsem odchazela v rozpacitem rozpolozeni, neco bylo dobry, neco slabsi, rozhodne je to lepsi (a propracovanejsi) nez jine kousky napr. Z Broadwaye, ale neco tomu proste chybelo. Bylo tady velke mnozstvi postav, z nichz zadna nedostala prostor, aby neco ukazala, snad krome Michaely Noskove a ta opravdu velice prijemne prekvapila :)
    Csakove mi bylo skoro lito za to, co tam musela predvadet.
    Celkove druha pulka asi trochu lepsi nez prvni, ty mluvene vystupy v prvni casti to zabijely.
    Asi neurazi nenadchne, ale jsem zvedava, jak dlouho se bude hrat, necitim z toho prilis velky potencial.


  • Mikeš

    Teda, Bídníku a Charlie, tím svým názorem jste mě moc nepotěšili. Já se na to taky chystám a čekal jsem, že se mi to bude líbit. Každopádně se zajdu podívat. Jinak mám k vám dvěma jednu otázku, je nějaký muzikál, který se vám líbil, nebo dokonce nadchnul? To není rýpnutí, fakt by mě to zajímalo.


  • Bidnik

    Mikes: no.. Ja nerikam, ze to bylo vylozene spatny, spis takovy nijaky :-/
    Jinak z toho, co je nebo bylo v Praze k videni, mam rad Jezise, Bidniky, Saigonku, Fantoma, Rent, Pomadu, Jekylla, ani Aida mi neprisla spatna, z ceskych muzikalu mam rad Draculu, Johanku, Monte Cristo se mi docela libil, Jack Rozparovac, Krysar, Excalibur je super, Obraz Doriana Graye byl taky zajimavej, puvodni Kleopatra mi taky neprisla vubec spatna… Urcite jsem neco vynechal :-)


  • Charlie

    Mikes:
    Ja miluju Bidniky, Jezise a treba Fantom me napoprve opravdu nadchnul, ty vykony me fakt odzbrojily :) Pomada a Rent taky supr, zase z trochu jinyho soudku. Aida s Noidem a Dashou taky dobry :)
    Z ceskych se priznam, ze se snad nikdy takovy nadseni nekonalo, ale mam rada Draculu a treba Hamlet mi necim prijde takovej kouzelnej, i kdyz tohle neustale vraceni do Broadwaye tomu kouzlu trochu ubira.

    A co Vy, Mikesi? :)


  • Bidnik

    Este na Osmy svetadil jsem zapomnel! Ten me dostal, protoze ackoli me moc neberou hit muzikaly ani jsem nikdy neposlouchal Elan, tak to predstaveni se mi fakt libilo :-) a rikal jsem si, ze Durovcik by mohl v Kalichu udelat Vlasy, ty mam hrozne rad, ale kdyz se hraly v Pyramide, tak mi bylo tak 6, takze jsem o nich nemel poneti. A pokud vim, nehraly se moc dlouho (spatna propagace?), tak by si svoje divaky urcite nasly :-o


  • Mikeš

    Bídník, Charlie: Tak to je skvělý výčet, díky. Aspoň si tady řada z nás udělá obrázek, že počet, muzikálů, které se vám líbí, hodně převyšuje to, co se vám nelíbí. U mě Fantom, Rent, Krysař, Jack Rozparovač,původní Dracula, Johanka s Bílou, Lucrezia s Fricem a Marešovou, Osmý světadíl,Kleopatra s Monikou, Excalibur, teď i Tajemství, ale našlo by se jich víc. Každopádně za největší hrůzu, byť divácky oblíbenou, považuju Kata Mydláře. Pomáda a Horečka mě nadchla tanečními výkony, děj je primitivní a jako celek mě to neuchvátilo, ale chápu, že to dává hodně pozitivní energii. A když se vrátím k Přízraku Londýna, tak se chystám až vychytám ideální obsazení, takže přes vaši ne zrovna pochvalnou kritiku určitě zajdu. :-)


  • Martin K.

    Zajímavé názory tu a musím říci, že se s nimi ztotožňuji. Na Přízrak jsem se těšil a upřímně čekal trochu víc. On není špatný, pouze z toto má člověk takové smíšené pocity. Moc postav s minimem prostoru a chybí tomu větší napětí, které je zde na místě.
    Co se týče mých oblíbených kousků, tak zmíním Draculu, Osmý světadíl, Hamleta, původní Kleopatru i Angeliku, Touhu, nebyla špatná Aida, líbil se mi Zorro, Antoinetta, Quasimodo, určitě Les Misérables, Adéla ještě nevečeřela a také jsem ještě určitě na něco zapomněl. Spíš je to o tom, že u nás se najdou opravdu skvosty a pak velmi líbivé věci a říkejme si co chceme, ale jsme muzikálový názor. O to smutnější je pak to, když kvantita přerůstá kvalitu a “místo kvalitní šunky dostáváme za stejnou cenu salám bez masa”.


  • Martin K.

    *oprava: muzikálový národ.


  • Terezka

    Přízrak není vůbec špatnej,je to sice taková z nouze cnost rychle do Hybernie něco na chvíli upíchnout a ta nedodělanost je patrná,ale zdá se, že účinkující to baví a to je hlavní. Vadí mi neustálé srovnávání divadla Broadway a Hybernie. Každé to divadlo dělá trochu něco jiného. Hybernie většinou přebírá muzikály z jiných měst (Zorro, Mary, Přízrak). Broadway dělá svoje věci. Hybernie obsazuje pěvecké hvězdy typu Absolonová, Uličník… Broadway má zase o několik levelů lepší herce. Nedá se to srovnávat. Nicméně odhaduji, že Přízrak na chvíli bude vraždit v Hybernii, aby byl potom vyměněn za jiný muzikál přivezený z Brna nebo Ostravy.Mně osobně se zatím v Hybernii nejvíc líbila Antoinetta díky skvělé režii a v Broadwayi zase Mata Hari..opět stejný režisér. Takže mně z toho vyplývá, že základ je režie a je jedno ve kterém divadle se hraje.


  • Bidnik

    No ja si rikal, ze to, ze pani Krahulikova zacala prebirat kusy z jinych mest, je docela dobry, jak pro ni, protoze ji to urcite vyjde levnejc nez neco noveho, tak pro divaka, ktery tak muze videt to, na co by jinak musel jet x kilometru daleko. Navic si jiste vybira to, co melo/ma v puvodnim miste uvadeni uspech, takze kdyz tu do toho obsadi zname obliceje, tak je sance na uspech i tady v Praze :-)


  • Charlie

    Mikes: souhlasim, ze Pomada neni zadne terno co se deje tyce, ale zase- ma takove urcite kouzlo a naboj a verim, ze urcite by se to dalo dost zprznit, umeni je prave tyhle prvky zachovat.
    Terezka: ja si myslim, ze srovnani jednotlivych produkci je zcela na miste, nebot vsechny jsou oznaceny jako muzikal a ten ma nejak vypadat, vsechny tyto narazky jsou spise na to, ze Broadway nabizi to, co nabizi a lidi mu to zerou. Ne vse tam bylo uplne spatny, ale posledni dobou fakt perli. Ano, vsechny tyhle produkcni spolecnosti jsou vytvoreny za ucelem zisku a to jim nikdo nebere, spis je otazka, jaktoze to nekdo umi delat tak, aby to nejak vypadalo a vydelat a nekdo proste jen vydelava a nevypada to.

    Jo a zapomnela jsem na Lucrezii Borgiu :)


  • Šárka

    Kostýmy jsou součást scény, pro mě mají velký význam. Ať jde o televize nebo divadlo, vždy je to umění. Přízrak z Londýna nádhera, celková scéna a doba vystižena. Těžko soudit podle fotek a detailu jedné postavy, jako celek na pódiu je to jiné. Opravdu se to povedlo. A když už se píše o kostýmech, tak Sněhová královna je teda dokonalá a korunka královny by měla vyhrát nějaké mistroství umělecké práce


  • Danny

    Velmi mě překvapila Ivana Gottová, vážím si lidí, kteří jsou takhle pilní jako ona – je vážně šikovná.


  • Matylda

    K paní Gottové, jenom píle v umění nestačí. Tam musí být především talent a když se k tomu přidá ta píle, tak to je ideální. Jenomže pan Olšovský jí udělal nabídku s tím vědomím, že to bude nejlepší reklama a obzvláště, když ona paní pracuje na Primě a tak divák bude pravidelně krmen informacemi o muzikálu.Jenom škoda, že je u nás tolik mladých šikovných lidí, a ti nedostanou příležitost protože jsou dobří, ale neznámí.


  • thenardierdier

    Ke gottove asi tolik…kdyby listek stal 20kc,nebudu ji tam resit,ale pri techto cenach vstupenek chci videt profi vykony,ne neco si dokazujici amatery…ona pani ma nejspis nesporne postelove kvality,ale kdyby nenosila prijmeni,ktere nosi,nestekne po ni ani pes..a to je pro divadelni praci velmi malo