Dokořán 2009

Dokořán 15.6.2009 – „Večer tříkrálový“ a „Čardášová princezna“


Třetí den festivalu byl opět pestrý. Absolventské představení studentů z JAMU „Večer tříkrálový“ bylo zajímavým a-capella projektem se skvělými výkony a večer se představilo všeobecně známé nové nastudování operety „Čardášová princezna“ Hudebního divadla Karlín, které diváci v Brně velice vřele přivítali a ocenili velkým potleskem. I přes menší komplikace na cestách se opět s podrobnostmi hlásí Ondřej.

Milí čtenáři,

dnešní deníček bude asi trochu kratší a povšechnější, neboť úterý je dnem hned tří představení a je zapotřebí dvou přesunů.

Pojďme ale ke shrnutí včerejšího dne, který začal představením studentů čtvrtého ročníku muzikálového herectví na JAMU, muzikálovou adaptací Shakespearova „Večera tříkrálového„, s hudbou Dady Klementové v režii Jany Janěkové.

Večer tříkrálový

Večer tříkrálový

Nešlo se na něj netěšit, neboť tento ročník je plný zajímavých talentů a dá se předpokládat, že se v budoucnosti rozhodně neztratí, ba naopak, někteří zúčastnění už umí na profesionálním jevišti zazářit. (Tomáš Novotný hraje Maria v brněnských „Bídnících“ a působí též významně v Loutkovém divadle Radost, Soňa Borková je k vidění v Plzni v Brně, Lukáš Janota byl právě obsazen do „Mozarta!“ v hlavní úloze, Svetlana Slováková dostává v MdB významné role, Viktor Polášek hraje Mnicha v obnoveném „Draculovi“ a v company se rozhodně neztrácí, atd.) Navíc uměli v loňské sezóně vlastními silami skvěle utáhnout legendární světový titul „Godspell“ a protože je mezi námi i celkem přátelská vazba, nemohli jsme u úplně posledního představení této neskutečně sehrané party v Martě chybět.

„Večer tříkrálový“ neboli Shakespeare a-capella – i tak by se dala celá vskutku zajímavá inscenace shrnout, hudební doprovod používal maximálně loutnu a jinak si účinkující vystačili sami se svým hlasem. Písňová stránka využívala jak původní texty, tak Shakespearovy sonety v překladu Martina Hilského, hlavní těžiště ale bylo ve stránce činoherní, využívající textu Antonína Přidala.

Na známém „záměnovém“ příběhu, kde hlavní role dvojčat ztvárnili Lukáš Janota a Katarína Ivanková, totiž všichni dokázali předvést vše co umí, mnoho různých poloh,  každý měl svůj sólový prostor (ideální pro „lapače“ mladých talentů) a i proto se v rychlosti, s jakou je tento článek psán, nedá ani jeden výkon předsunout do popředí, ti lidé jsou zkrátka jako kolektiv moc šikovní, navíc se podíleli na inscenaci i jinak, Tomáš Novotný napsal pár hezkých textů a Viktor Polášek navrhl kostýmy.

Závěrem lze snad dodat jen to, že kariéru těchto lidí se určitě vyplatí sledovat i nadále a my tak činit rozhodně budeme… K inscenaci vyšlo i CD, pokusíme se jej zařadit do našeho rádia.

Na Činoherní scéně od 18:00 probíhala stepařská show „projectWings„, jelikož jsem se ale zrovna vracel ze Studia Marta, bylo nutno ji oželet, naštěstí coby jedinou akci letos. Zajdeme si na ni někdy v Praze. (Ne)Roztomilou historku o tom, jak jsem zabloudil při cestě z Marty na Lidickou, netřeba raději moc rozvádět. ;-)

Čardášová princezna

Čardášová princezna

Když jsem přijížděl na Dvoranu MdB (kolem 19:30), kolem panoval čilý ruch, to od toho, jak se diváci těšili na „Čardášovou princeznu“ Emmericha Kalmána v nastudování Hudebního divadla Karlín v maďarské koprodukci v režii KERA. Očekávání brněnských diváků byla velká (jedná se o jednu z nejlepších pražských inscenací hudebního divadla v současnosti) a tak soubor neponechal nic náhodě a vložil do včerejšího večera veškerou možnou energii, publikum tento přístup náležitě ocenilo a frenetickými potlesky odměňovali i ten sebemenší vtípek (například i sjíždění Boniho po zábradlí) a na konci i nadšenou standing-ovation. A hned se vnuklo do hlavy i srovnání: Tam, kde si „Bratránek z Batávie“ dělal z operetních postupů svým způsobem legraci a „Podskalák“ se spolehl bohužel na příliš „historickou“  interpretaci, která mladé, ale možná i starší diváky osloví už jen stěží, „Čardášové princezně“ jde v první řadě o velkolepou, precizně provedenou, nablýskanou show s velmi dobrým zapojením všech podstatných složek a snaží se zacílit na VŠECHNY věkové skupiny a vcelku dobře ji díky tomu přijímají i diváci, co žánr jako takový v oblibě moc nemají. A tak to má být.

Koho zajímá alespoň část včerejšího obsazení, zde je:

Sylva: Sisa Sklovská
Edwin: Aleš Briscein
Feri: Oldřich Kříž
Boni: „domácí zástupce“ Karel Škarka (měl též jasně největší potlesk)
Stázi: Míša Nosková
Ahhilta: Pavla Břínková

Zítra opět na počtenou, jdu se připravit na dnešní trojitou dávku zážitků (2x operní, 1x operetní).

Fotografie jsou přebírány se svolením z webu MdB.

P.S.: Pokud by se vám zdálo, že z některého hodnocení není patrný jasný názor (mám na psaní deníčků dost omezený čas, jen zhruba dvě až tři hodiny dopoledne a po dopsání mě napadají miliony dalších věcí, které by se do článku hodily), napište, já vám v komentářích rád ve volné chvilce odpovím, a samozřejmě i na zvídavé dotazy jiného druhu.


Dokořán 2009
Dokořán 17.6.2009 – workshop Pavlíny Hoggard, „Sugar“ a „Hraběnka Marica“
Dokořán 2009
„Dokořán 2009“ očima našich fotografů – BONUS
Dokořán 2009
Dokořán 16.6.2009 – „Kouzelná flétna“, „Pimpinone aneb nerovné manželství“ a „Modrá ruža“
  • Jana

    S chválou na Večer tříkrálový a na 4. ročník muzikálového herectví celkově mi nezbývá než souhlasit. Představení jsem viděla potřetí a konečně jsem měla i jiné obsazení rolí, jen se nedokážu rozhodnou, zda mi v roli Orsina sedí víc Lukáš, nebo Tomáš. Na tom ale každopádně až tolik nezáleží, podali opět skvělý výkon, jak jsem si u nich zvykla už v Godspellu. CD jsem musela koupit a jsem s ním víc než spokojená – nádherný obal s texty sonetů v češtiny i angličtině, obsahuje 25 stop. Škoda, že obdobně nevyšel i Godspell…


  • PetraO

    Ad Čardášová princezna.: Měla jsem možnost shlédnout toto představení v Karlíně. Opereta je to vskutku skvostná, ale Sisa v hlavní roli…??? To se mi zdálo jako omyl…Buď měla tehdy“špatný den“, nebo nechápu, proč hlavní roli v tak hezké operetě“zpívá“. Mám z toho zážitek na celý život. Nedokázala se srovnat s kostýmem z čehož jsem měla dojem, že neumí chodit po jevišti, nedokázala obstojně zatančit ani valčík(a to by snad operetní subreta zvládnout měla?), její mluva- když pominu slovenskou češtinu- byla jemně řečeno neposlouchatelná a s pěveckým partem si taky neporadila tak, jak bych od představitelky hlavní operetní role čekala. Upřímně řečeno- po druhém „odzpívaném“ čísle jsem měla chuť opustit divadlo. Je to ovšem pouze můj názor. Říkala jsem si: má toto Sisa zapotřebí? Ovšem- jestliže lidé freneticky tleskají- pak možná mají jiný názor, než já. Což samozřejmě nikomu neberu. Jen jsem se k tomu potřebovala vyjádřit:) Vše ostatní bych hodnotila vcelku kladně, nejlépe..a i podle potlesku v Karlíně…vystupovala Pavla Břínková.


  • Sasie

    Jak jsem četla ten začátek tak mě napadlo, že Svetlanka nejen, že dostává v MdB význámné role, ona je už i v angažmá, jak jsem si nedávno všimla:-)


  • PetraO

    To Sasie: njn, jak jinak, kam jinam by chodila, když má v MDB tak skvělé zázemí, že ano ? :)