Legendární vrah řádí v divadle Hybernia. Je Přízrak Londýna tím správným krimimuzikálem?
Muzikál Přízrak Londýna měl pod názvem Fantom Londýna premiéru v roce 2013 v Národním divadle moravskoslezském a nyní se přestěhoval do pražského Divadla Hybernia. Podařilo se tvůrčímu týmu ve složení Lumír Olšovský, Pavel Bár, Michael Prostějovský a Radim Smetana napsat skutečný krimimuzikál plný tajemství a zvratů? Nebo vás nuda zabije dřív, než Jack Rozparovač svou druhou oběť?
Jack Rozparovač, jedna z největších kriminálních záhad, fascinuje už od 19. století nejen kriminalisty a Ripperology, jak si říkají historici a amatérští detektivové, kteří se případem zabývají. Sériový vrah, který řádil v roce 1888 v londýnské čtvrti Whitechapel, nebyl nikdy dopaden a zřejmě se mu ani nesnilo o tom, že jednou inspiruje spisovatele, scénáristy filmů a seriálů a dokonce i muzikálů.
Díky spekulacím, které se kolem identity vraha vytvořily, nám mnoho děl předkládá svoje verze příběhu, kdo asi mohl Jack Rozparovač být, a jaký měl motiv k vraždám prostitutek.
Stejný postup zvolili i tvůrci muzikálu Přízrak Londýna a zároveň pracují s reálnými postavami z historie. Nezapomínají ani na fakt, že ve stejné době se začal v Anglii rozmáhat bulvární tisk, který se neštítil do detailů popisovat řádění Jacka Rozparovače, často se ovšem uchyloval k fabulaci.
Postavy jsou svým způsobem pojaty netradičně. Ačkoliv je jich hodně, nebudete mít problém se v nich zorientovat (nejen proto, že většina z nich záhy zemře), protože některé charaktery nejsou tak přímočaré, jak se zdají, takže skutečně se nabízí možnost, že každá postava může být vrahem.
Přízrak Londýna měl tedy v samotném základu dobře nakročeno k napínavé detektivce, se zajímavými postavami, ve které se i zpívá. Kvalitu slibovala i jména v realizačním týmu a v obsazení. Podařilo se tvůrcům naplnit záměry a převést slibné nápady na jeviště?
Nám se vraha podařilo správně tipnout asi po deseti minutách od začátku. Jestli je to špatně nebo dobře nelze posoudit, protože je to hlavně o divácích, u někoho se možná dostaví při odhalení pachatele překvapení. Ti, co jsou zběhlí v průměrných televizních detektivkách, nebudou mít problém a nebudou ho mít ani ti, co sedí v předních řadách.
Na druhou stranu může překvapit vrahova motivace, kterou skutečně neodhalíte hned. Nenechte se ovšem o moment překvapení ochudit. Možná to bude jeden z mála důvodů, kterým si muzikál udrží vaši pozornost.
Mezi prvním a druhým jednáním Přízraku jsou propastné rozdíly a kvalitativně jsou velmi nevyvážené. V první půlce se předlouze a klišovitě filozofuje o tom, zda má Bůh rád prostitutky a hraje se scénka s mravním ponaučením, která by se dala postrádat a je zde spousta hluchých míst. Druhá půlka vše zachraňuje, příběh velmi záhy graduje, objevují se i emotivnější scény a pěvecké výstupy, ale také velmi diskutovaná scéna s postavou královny.
S tím souvisí i libreto Lumíra Olšovského a Pavla Bára. Přízrak má hodně činoherních scén, pokud máte rádi muzikály, kde je minimum mluveného slova, tak si na své rozhodně nepřijdete, na druhou stranu to klade větší nároky na interprety. Pokud jim ale do úst vložíte mírně otřepanou repliku typu “Má Bůh rád holky jako my?”, “Ty nemáš ráda život”, “Nevíš, co je láska”, tak to sebelepší herecký výkon nezachrání.
Vše tak zachraňují hlavně texty písní Michaela Prostějovského, u kterých vítáme výmluvnost, rozmanitost, posouvání děje a ne plytké veršovánky, které jen nepopisují to, co všichni už dávno víme nebo vidíme, ale také nám něco odhalí něco z nitra postavy, nebo vyjádří dramatičnost okamžiku.
Autorem hudby je skladatel Radim Smetana, který působí v České televizi jako hudební dramaturg. Neradi píšeme, že muzikálu chybí výraznější hit, nikde není psáno, že muzikál nějaký mít musí, přesto u některých hudebních čísel, jsme postrádali gradaci, originalitu nebo melodii, která by nás hlouběji oslovila. Nadprůměrné jsou sborové písně, hlavně ty v závěru 1. a 2. jednání, těch je totiž v našich muzikálech v poslední době velmi málo. Některé písně v Přízraku jsou pěvecky i intonačně náročné, jsou napsané velmi vysoko, takže na premiéře i těm nejzkušenějším občas ulétl nějaký ten tón. Působivá je píseň Evelyn Svět nezbavil mě nadějí a písně, co zpívá samotný vrah, jejichž dramatické tóny spolu s textem jen umocňují vnitřní boj, který se v něm odehrává.
Samostatnou kapitolou je výstup královny ve 2. jednání. Pokud někdo tuto část vymyslel proto, aby vzbuzovala rozporuplné reakce a mluvilo se o ní, tak rozhodně uspěl. Píseň Vládnou není snadné chápeme jako “sólo pro osobnost”. V zahraničních muzikálech je to běžné, např. anděla v Pomádě hrají často známé muzikálové osobnosti, stejně jako Faraona v muzikálu Josef a jeho zázračný pestrobarevný plášť. Nebo se dá scéna chápat jako odlehčení dramatického děje.
Ani v jednom případě si nejsme jisti, zda to tak většina diváků bude vnímat a nebudou ji považovat za zbytečnou. Pokud už se schyluje k finále, napětí vrcholí a předtím se v příběhu téměř neobjevovaly žádné vtipné momenty, tak proč tam jeden tak násilně vpasovat? Ilona Csáková se vypořádala s výstupem i písní jak nejlépe mohla, ale položme si otázku, zda je to scéna dostatečně důstojná. Královna a její mírně odvázaný song patří do kategorie “nelze popsat, musíte vidět a posoudit sami”.
Jméno Lumíra Olšovského figuruje v hereckém i tvůrčím týmu několikrát a my to vítáme, protože jako režisér odvádí kvalitní práci, zejména při vedení interpretů po herecké stránce, někteří se pod jeho taktovkou zázračně herecky posouvají kupředu. Všestrannost potvrzuje i jeho podíl na light designu. Na inscenaci je vidět, že je to Olšovského “dítě”, ke kterému přistupoval pečlivě a citlivě, nicméně nelze čekat žádné originální nápady. S čím si rozhodně režisér “vyhrál” je ztvárnění vražd, žádných pár kapek krve, ale pořádné tratoliště a vytřeštěné oči, což možná nebude dělat dobře slabším povahám v hledišti, ale k takovému tématu to rozhodně patří.
Na premiéře výjimečně hrál Olšovský komisaře, jinak vystupuje v roli Neznámého. Olšovský je dobrý režisér, herec, ale nemusíme ho slyšet zpívat.
Co výrazně pomáhá muzikálu budovat atmosféru je scénografie. Ondřejovi Zichovi se podařilo vystihnout díky dekoraci a za pomoci light designu to správné napětí a strach se přenese i na diváka. Do toho zapadají kostýmy Kateřiny Bláhové, většinou v tlumených barvách. Oceňujeme i mimořádně povedený make-up, zejména ve scéně, kdy se na jevišti pohybují zavražděné dívky jako vrahovo svědomí, to působí skutečně velmi strašidelně.
Pro choreografii Carli Jefferson moc prostoru nezbylo, což zamrzí, protože její práce s bodydrummingem v Antoinettě byla inovativní. V Přízraku se tančí pouze během skladeb Šup tam s ním, kde skutečně uvidíte otisk Carli, pak už si milovníci taneční složky moc na své nepřijdou, pokud nepočítáme svůdné taneční kreace prostitutek a loutkové pohyby během královnina sóla.
Hodnotit obsazení je v případě Přízraku Londýna poněkud záludné. Pokud nechceme prozradit, kdo je vrah (a vrahem může být skutečně kdokoliv), musíme být zdrženliví.
Celý Přízrak Londýna staví hlavně na kvalitních hereckých výkonech a odvádí je úplně všichni. Některá jména z ostravského divadla navíc příjemně překvapí.
V roli Evelyn jsme viděli Michaelu Noskovou a Martinu Šnytovou. Pro Noskovou není pěvecky náročná Evelyn žádný oříšek, Šnytové sedí Evelyn hlavně typově, roli má také pěvecky zvládnutou, ale přeci jen se zdálo, že s intonačně těžkou písní si poradila lépe Nosková.
Vanda Károlyi vládne jako Betty hlavně svým lehce zastřeným a tajemným hlasem, bohužel Moniku Absolonovou a Hanu Fialovou jsme neviděli.
Radka Pavlovčinová se jako Annie příliš na jevišti nezdrží (alternuje Lada Bělašková), ani Barbara Chybová (Kitty, alternuje Eliška Ochmanová).
Postava prostitutky Škaredé v nás zanechala větší dojem v podání Kateřiny Petrové, než Michaely Dolinové. Petrová podala Škaredou jako mírně bláznivou ženu, Dolinové se tato poloha role příliš nedaří.
Svůj debut, navíc pod jistě stresujícím dohledem bulváru a kritiků, si odbyla Ivana Gottová jako Jane. Na premiéře sice mírně přehrávala, ale na třetí repríze už se objevilo značné zlepšení a musíme konstatovat, že svoji první roli zvládla velmi dobře.
Pěvecky se projeví i v dětské roli Natálie Grossová a Tereza Neradová, obě jsou velmi talentované a díky nim vám nebudou připadat děti na jevišti otravné.
Dále v ženských rolích vystupují Hana Seidlová a Olga Želenská (Stará), které jsme od sebe téměř nerozeznali, výkon obou je bezchybný a profesionální, v roli Tlusté Eliška Nezvalová a Renata Podlipská a jako Matku jsme viděli na premiéře i repríze Janu Musilovou (alternuje Dita Hořínková), která podala, i přes drobné pěvecké chyby, dechberoucí herecký výkon.
Miloslav Mejzlík zazářil na premiéře jako žebravý dědek, role oplzlého staříka, co straší děti, mu sedí trochu více, než Ivanu Vyskočilovi, ale oba jsou profesionální herci a nelze jim nic vytknout.
Pokud jste byli až dosud zvyklí na Jana Kopečného jako na romantického, bezmezně oddaného, předvídatelného milovníka, tak v Přízraku budete překvapeni, Sean je trochu jiný, i když propadne nevinnému kouzlu Evelyn. Nebudete ovšem v jeho podání ochuzeni o milostné písně, které mu sedí. Jeho přítele, Henryho, který také projeví svůj zájem o Evelyn, i když ne tak okatě, ztvárňují Jan Cina a Lukáš Adam. Oba jsou výborní herci, do role nenápadného, plachého chlapce pasují skvěle.
Marek Holý ztvárňuje roli, která je velmi vzdálená komediálnímu Zorrovi. Nevrlého komisaře Hudgense si očividně velmi užívá, komisařovo znechucení celým světem vkládá i do nízko posazených písní.
Neznámého hrají Lukáš Langmajer a Lumír Olšovský. I ten má zpívané party a jak jsme uvedli, Olšovského vidíme rádi hrát, ale rozhodně je lepší, když dává přednost pouze hraní nebo režii. Role Neznámého plní svou tajemnou funkci v ději spíše v podání Langmajera.
Martin Šemík hraje v Přízraku roli Aarona Kosminskiho, nebo pasáka. Aarona spíše pojímá jako brutálního kruťase, vedle herecky ostřílenějšího Pavla Nečase se rozhodně nenechává zahanbit. Nečas spíše ukáže svou násilnou povahu zpočátku, pak spíš dusí hněv v sobě a nechává ho pozvolna vyplouvat na povrch.
V dalších rolích uvidíte Petra Dopitu a Oldřicha Kříže jako doktora Adamse a Miloslava Frýdla a Mikuláše Matouška jako kluka.
K obsazení dodáme asi tolik, že vrahův herecký a pěvecký výkon ční nad všemi ostatními, a pokud se k tomu přidá ještě další postava, která je příčinou jeho šílenství, tak tu máme skutečně skvělou přehlídku profesionálního zpěvu a herectví. Pokud se vám to zdá složité, tak více vám prozradit nechceme, jak už jsme psali, odhalování vraha možná upoutá vaši pozornost více, než bolestné osudy prostitutek.
Muzikál Přízrak Londýna by mohl být výborným krimimuzikálem, škoda, že někteří diváci možná odhalí hlavní zvrat už po první vraždě. Děravému ději pomáhá hlavně pečlivě budovaná atmosféra a skvělé herecké výkony. Hudba vám pravděpodobně půjde jedním uchem dovnitř a druhým zase ven. Kdyby Přízrak Londýna nikdy nespatřil světlo muzikálového světa, asi by se nic nestalo.
Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Petr Marek. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno.
Komentáře
Honzy
AutorPůvodní český muzikál FANTOM LONDÝNA v Praze přejmenovaný na PŘÍZRAK LONDÝNA uvádí divadlo Hybernia,Tento krimimuzikál zapadá do průměrných inscenací.Nevyniká nijak výjimečnou hudbou (chybí hitová skladba), Velkou slabinou je velmi slabé libreto muzikálu, moc nepomáhají ani texty písní M.Prostějovského.Za zmínku stojí dobré pěvecké a herecké účinkování M.Šnytové,O.Bábora ,M.Absolonová a J.Musilové..Špatné jsou sborové scény,nevýrazná choreografie.Za vysloveně slabé lze označit výkony R.Pavlovčinové,M.Dolinové,O.Želenské.Celkový zvukový sound také není dobrý.Psáno z reprízy 13.5.2015 Hodnocení 40%
Vašek
AutorMně se muzikál líbil moc. Po režijní stránce je to moc hezky zpracované, výkony jsou vynikající. Vyzdvihl bych Ondřeje Bábora, Ditu Hořínkovou, Vandu Károlyi, Elišku Ochmanovou a Ivanu Gottovou (která opravdu překvapila). Ilona Csáková pobavila a mně se výstup královny líbil. Navíc její píseň byla perfektně odzpívaná! S čím si dovolím nesouhlasit, je hodnocení Lumíra Olšovského. Ano, je excelentní herec (a režisér nejlepší), ale zpívat by nemusel? Lidi, tento člověk na to, že je herec zpívá opravdu moc dobře. Jeho výkon např. ve Sněhové královně je jeden z nejlepších. Ve svém hlase má zvláštní energii a sílu. Někdy mu to ujede, ale to se stane i profi zpěvákovi. Lumír je velmi šikovný a v jeho zpěvu vidím pokroky. Asi je to věc názoru. Mně ale jeho výkony sedí velmi a moc rád si ho vždy poslechnu.
Jane
AutorVasek: Jeden z nejlepsich? Tak to jste ve Snehove kralovne asi nevidel Petra Strenacika, protoze ten je rozhodne nejlepsi.
Osk@r
AutorSériový vrah, který řádil v roce 1988 v londýnské čtvrti Whitechapel??
Když ubereš 100 let, bude to lepší :)
Andrea Ulagová
AutorDíky, ubráno, chybička se vloudila. :)
Vašek
AutorJane: Viděl jsem tento muzikál 5x a teď se chystám opět 3x, tudíž jsem viděl všechny alternace a dovolím si hodnotit. Peter Strenáčik byl opravdu výborný, ale chybělo mi tam to “něco”, co má jen Lumír… ale je to můj názor :)
Sasie
AutorOsobně mám docela tip na to, kdo by mohl být vrah. Asi už určitá deformace různými seriály, knížkami a podobně :D I když možná se mýlím.
Martin
AutorJeden z těch horších muzikálů – bohužel. Hudba katastrofálně příšená bez jediného hitu, či náznaku umění a to vše v synťákové podobě značky Casio. Ivana Gottová je velmi slabá, i když se možná snaží, ale postavit se na jeviště a hrát divadlo prostě nemůže každý. Každopádně obsazení této role je viditelně pouze účelové a cíleně bulvární. Výkon ostatních vystupujících také není nijak zvlášť ohromující – místy spíše deprimující. Režie je podprůměrná a moc mě mrzí, že nemohu více chválit. Snad jen to, že je velmi povedená scéna, která je fotogenická a efektní. Chybí tu soudnost tvůrčího týmu a divím se, že někdo takové faux pas vůbec dopustí.
Kdybych hodnotil za sebe tak dám maximálně 20%.
(Pro srovnání mého hodnocení: Dracula (2015) 80%, Jack Rozparovač (Kalich) 65%, Sněhová Královna 70%, Mýdlový Princ 65%, Kapka Medu 45%)
bono
AutorJe vtipne ze Babor nestoji ani za zminku :D asi se tu moc neohreje v praze :D
Bidnik
AutorNemyslim si, ze kdyz chybi hit, tak to znamena, ze ta hudba neni dobra.
Ale Prizrak mi taky teda prisel spis slabsi.
Tess
Autornevím proč autorka recenze píše, že by nám měly připadat otravné děti na jevišti. Naopak čísla s dětmi patří k tomu lepšímu a jsou vždy zpestřením. Nechápu vyzdvihování dívčí role, kde děvčata zazpívají 10 vteřin a běhají po jevišti s company, oproti rozsahem daleko větší a skutečně hrané roli KLUKA.
Laura
AutorPro “bono”: Souhlasím s Honzy a Vaškem. Ondřej Bábor rozhodně stojí za zmínku, mně se líbil asi nejvíce. Nerozumím, proč ho autorka článku opomenula, ale doufám, že jsem ho neviděla hrát v Praze naposled.
Petr
AutorDyk je Babor na fotce, tady bude furt nekdo s necim nepokojenej. Ja bejt zdejsi redakci, tak ty komentare radsi uplne zrusim nebo se na vsechno vyprdnu :-)
Andrea Ulagova
AutorOndrej Babor neni zminen, stejne jako napr. David Ulicnik, protoze jsme ani jednoho nevideli. Ale jak pise Petr, jsou na fotografiich, stejne jako dalsi alternace. Dekuji za pochopeni.
Bidnik
AutorPetr: like :D
jansisel
AutorNo tak to je teprve síla,dlouho jsem už něco tak otřesnýho neviděl.Kromě hezké scény a textů písní nestojí nic za zmínku.Slaboučký scénář potřetí zpracovaného neřkuli vykradeného tématu na trase Kalich,Ostrava,Praha,bezpohlavní hudba,která postrádá / kromě cca dvou čísel / jakýkoliv nápad a o melodii ani nemluvě – hold skládat i hrát v dnešní době asi může každý a to nemluvím o zcela amatérským a impotentním aranžmá v synťákovým stylu,což je ostuda první třídy.Pokud není soudná produkce má to být režisér,který by takovou hrůzu neměl připustit,ale jak je vidět asi taky není soudný.Herecké výkony…. musím nejdřív strávit.Jedno je ale jasný, jde o ” muzikál ” , který vůbec nepatří na přední pražskou scénu a poškozuje její pověst.
Mirka
AutorZ mého pohledu je Přízraku Londýna velmi dobrý muzikál, především co se hudby týká a na pražskou scénu rozhodně patří. První polovina díla je sice trochu zdlouhavá, ale písně které tam zazní vše vykompenzují. Výstup královny se mi zdál zbytečný, ale nápad s vlajkami, které mají dámy na zadní části šatů mi připadal super.
jana
AutorTaky mi nepřipadá Přízrak vůbec špatný. Lumír Olšovský super, to samé Cina, Mejzlík s klukem Mikulášem Matouškem. Krásná je scénografie. Hudba taky dobrá. Myslím, že nenáročného diváka si Přízrak jistě získá.
Martin K.
AutorDivák, který musí akceptovat nenáročnost za ceny vstupenek některých pražských divadel je ale smutné divadlo…
Šárka
AutorZ muzikalu jsem nadšená. Hudba i texty se mi líbily. Píseň Svět nezbavil mě naději v podání Míši Noskové si rozhodne zaslouzi byt hitem. Ivana G. svou roli zvládla. Královny vystup pobavil. Lumira zbožnuji a diky návstevě premiery jsem Lumira videla v roli komisare. No pro me spousta dojmu a velky umelecky zazitek a jelikoz nejsem detektiv tak vrah mi byl jasny az pri odhaleni. U me jednička s hvězdičkou.
Olynka
AutorPrvní půlka – super, druhá – rozpaky. Hudba pěkná, texty mají hlavu a patu, atmosféra, herecké výkony… fantazie, ale nevyrovnanost mezi první a druhou částí představení je zarážející. Moc se mi líbila Ochmanová. Adriana Bajtková jako Jane. Cina výborný. První půlku bych si dala klidně ještě několikrát, krásně mě při ní mrazilo.