„Vlasy“ opět dobývají americkou Broadway
„HAIR“ – jeden ze základních kamenů žánru rockové opery a zároveň nejznámějších a snad i nejpopulárnějších muzikálů světa se úspěšně vrátil na místo z nejslavnějších – na newyorskou Broadway. Přijměte tedy několik málo informací o tomto novém nastudování.
Tak trochu dnes vlastně navážeme na včerejší seznámení s „Billy Elliotem“, neboť i v tomto případě máme tu čest s vítězem prestižní ceny Tony za rok 2009, tentokrát v kategorii Best Revival. Definici pojmu revival sice máme už nějaký ten pátek v našem Slovníčku, ale neuškodí, když si ji připomeneme, možná v trochu obšírnějším tvaru. Revival je zcela nová inscenace, většinou již proslulého díla, uváděná v tom samém městě či přímo místě, nebo v tomto případě tedy divadelní čtvrti. Dovolte malé přirovnání, které vám zřetelně objasní rozdíl mezi revivalem a obnovenou premiérou. V Praze je teď boom obnovených premiér, ale revivalem v tom pravém slova smyslu vlastně není žádná z nich, neb všechny z hodně procent těží z vizuální a orchestrální podoby předchozích nastudování, proto se sluší jim říkat obnovená premiéra. Revival skutečně vezme jen dílo, ale jinak začíná od bodu nula a vytvoří novou inscenaci, včetně režie, nové scény, kostýmů a orchestrace hudby (proto také většinou vychází hodně „revivalových“ nahrávek). I proto snad zatím jediným českým revivalem v pravém slova smyslu, dle mého názoru, pokud počítáme jen soukromé produkce, druzí čeští „Les Misérables – Bídníci“ v GoJa Music Hall.
Ale zpět k hlavnímu tématu. „Vlasy“ Geroma Ragniho, Jamese Rada a Galta MacDermota jsou skutečně už po více než třicet let naprostým kultem, kdekoliv na světě, stejně tak i u nás, proto jej netřeba nijak zvlášť představovat, ostatně, pokud jste o „Vlasech“ dosud neslyšeli, nejspíše tento server ani neznáte. S každým rokem zrají jako víno a čím jste starší a rozumnější (zkrátka dozrajete do správného věku), tím z nich máte víc. I když vás síla „Flower Power“, zpívání o drogách a volné lásce nemusí dvakrát oslovovat , zde, navzdory absenci dějové linky, funguje.
První československé setkání proběhlo díky filmové verzi Miloše Formana z roku 1979, která příběh doplnila právě o jasnější děj a určitě budete souhlasit, že zejména finále se záměnou dvou hlavních postav – Bergera a Clauda, přineslo jeden z nejsilnějších momentů filmového muzikálu v jeho historii. Do našich kin se ale díky normalizaci tenkrát dostala s několikaletým zpožděním, pokud jste se nepodřídili tehdejšímu trendu a nejeli třeba do Maďarska, kde se filmová nastudování muzikálů hrála bez větších problémů. Ryze profesionálních provedení na divadle jsme se, už v samostatném Česku, dočkali dvakrát, poprvé v Praze v divadle Pyramida v roce 1996, podruhé v roce 2004 v Městském divadle Brno, tenkrát bylo nastudování opřené právě o filmový scénář. Obě dvě inscenace mají dodnes nadšené pamětníky. Celou historii cesty „HAIR“ po světových jevištích plus její souvislosti si můžete krásně nastudovat v „malém“ programu Městského divadla Brno k představení (odkud jsem si pro tento článek ověřil několik informací), snad by ještě mohl být k sehnání.
Nová broadwayská produkce našla útočiště v Al Hirschfeld Theatre, kde se s úspěchem hraje už od 31. března letošního roku (s předpremiérami od 6. března) Velkou zajímavostí je zajisté fakt, že důležitou roli v inscenačním týmu hrají ženy. Režisérkou je Dianne Paulusová, choreografkou pak Karole Armitageová, ženský post je obsazen i u hudebního nastudování, tam jej obsadila Nadia Digilionardová.
Z aktuálního obsazení jmenujme například Gavina Creela (Claude), Willa Swensona (Berger), či Caissie Levyovou (Sheila). Woofa ztvárňuje Bryce Ryness, Huda Darius Nichols, Jeanie Casey Sheiková, Dionne Sasha Allenová.
Za pozornost rozhodně stojí i oficiální webové stránky www.HairBroadway.com, kde má téměř každý člen týmu (včetně orchestru!) svůj malý videomedailonek a to včetně dvou žijících autorů Galta MacDermota a Jamese Rado, k nalezení je spoustu dalších zajímavostí, včetně vlastního „Hair Radia“.
Nejlevnější vstupenky v současnosti stojí 37 dolarů (zhruba 670 Kč), návštěvníci mají samozřejmě možnost využít vcelku tradičního newyorského „last-minute“, několik hodin před představením získat zlevněné vstupenky (za 25 dolarů – zhruba 450 Kč) v loterii. Z nového nastudování byla vydána u vydavatelství Ghostlight Records též nahrávka.
Pokud byste se někdo náhodou v New Yorku na „HAIR“ chystali (přeci jen, dnes už to není příliš komplikovaná záležitost), určitě se nezapomeňte podělit o dojmy.
Fotografie a tiskovou zprávu serveru Musical.cz laskavě poskytla newyorská společnost O&M Co., zajišťující tiskový servis inscenace. Autorkou snímků je Joan Marcusová. Přejímání fotografií bez souhlasu zahraniční strany je přísně zakázáno!
Thanks O&M co. for providing the press release and photos. Photo credit by Joan Marcus.
Komentáře
veny
AutorKéž by se Vlasy k nám vrátili.
Pavel Košatka
Autorveny, ještě pořád (sice párkrát do roka) se hraje koncertní verze Hairu http://www.hairmusical.cz/ Pořád se na to chystám, ale nějak to zatím nevyšlo tak nemůžu kvalitativně posoudit.
veny
AutorNo ale já bych přeci jenom brala inscenaci.
Michal Smrkovský
AutorKoncertní verzi jsem měl možnost před několika lety vidět, ještě s Pavkou Kapitánovou a bylo to super.
THOMPSON29Monica
AutorAll people deserve wealthy life and personal loans or credit loan will make it better. Because freedom relies on money.