Zahraničí

Frank Wildhorn a jeho muzikály (2. část)


Léto je v plném proudu a my Vám přinášíme druhou část exkluzivního seriálu o muzikálech amerického skladatele Franka Wildhorna, kterého můžete znát díky českým nastudováním jeho muzikálů Carmen a Jekyll & Hyde. Dnes si vezmeme do hledáčku jeho prostřední část tvorby, které dominuje Dracula a Rudolf – The Last Kiss.

wildhorn_serial

.

camilleCamille Claudel je druhým muzikálem, který Frank Wildhorn napsal s textařkou a scénáristkou Nan Knighton. Jedná se o muzikálovou podobu životního příběhu francouzské sochařky a grafičky Camille Claudel (1864-1943). Muzikál byl psaný na tělo pro Wildhornovu manželku Lindu Eder a jeho premiéra byla 14. srpna 2003 v Norma Terris Theater v Chesteru v Anglii. Odehrálo se velice málo představení, derniéra se konala už 7. září 2003! Představení bylo velice komorní, s minimalistickou výpravou a malým obsazením herců. Autoři označují muzikál jako tragédii a oslavu života oné sochařky. V roce 2004 se muzikál prezentoval na festivalu hudebního divadla v Americe se 45 minutovým pásmem písní. Ve stejném roce byla nahrána studiová demo nahrávka, která oficiálně nikdy nevyšla. Jedinou písní, kterou můžete slyšet, je závěrečná “Gold”, kterou Linda Eder zařadila do dvou svých sólových alb. Muzikál byl údajně přepracován pro širší uvedení, v roce 2007 však autorka Nan Knighton popřela jakékoliv nové produkce tohoto díla v dohledné době.

draculaČeský muzikál Dracula všichni jistě znáte, rozhodně by Vám ale neměl ujít Wildhornův další povedený muzikál Dracula: The Musical. Ten se více drží originální knižní předlohy Brama Stockera. Texty a scénář napsali Don Black a Christopher Hampton. Světová premiéra proběhla v roce 2001 v San Diegu a o tři roky později (19. srpna 2004) se muzikál uvedl na Broadwayi. Odehrálo se pouhých 154 představení a kritici naprosto muzikál smetli. Pozornost diváků přitáhla obnažená scéna, kde Dracula svádí Lucy, ale ani společně s mnoha speciálními výpravnými efekty se nepodařilo přivést diváky na Draculu do divadla. Tým okolo Franka Wildhorna se ale nevzdal a vytvořil upravenou verzi, která se uváděla s přestávkami několik měsíců ve švýcarském St. Gallen (od 23. dubna 2005 do 2. ledna 2006), kde se poprvé jako Dracula objevil Thomas Borchet. V říjnu 2006 se v New Jersey dva týdny zkušebně odehrály reprízy ještě více upravené nové verze. Dosud nejúspěšnější uvádění bylo v Rakousku, kde se premiérově Dracula představil 9. srpna 2007. K původnímu obsazení ze švýcarského uvádění se připojil Uwe Kröger v roli Van Helsinga. Dracula se hrál ve zcela novém jevištním provedení, s novou režií, rockovější instrumentací (která je mimochodem mnohem lepší než původní) a vůbec celkovým novým pojetím, které si diváky získalo. Z tohoto nastudování vyšlo v roce 2008 první oficiální album, které opravdu stojí za poslech. Už tři roky se plánuje vydání anglické studiové demo nahrávky, která je již natočená, pravděpodobně ale nikdy nevyjde. Stejně jak rychle propadl Dracula u amerických kritiků, tak rychle ho kritici po rakouské premiéře vychválili. Prodej CD předčil všechna očekávání. Prodej licencí na uvádění tohoto muzikálu je bohužel v současné době pozastavený, další uvedení je tedy ve hvězdách.

waitingforthemoonDalším zapomenutým Wildhornovým dílem je Waiting for the Moon: An American Love Story (Čekání na Měsíc: Americká love story), které napsal s Jackem Murphym. Příběh se opírá o život amerického spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda (1896-1940) a jeho ženy Zeldy. Muzikál se pokoušel ukázat téměř tragický životní styl slavného páru, obzvláště pak Zeldy, která se v té době (1925) chovala neobvykle a společensky nevhodně. Premiéra se konala 20. července 2005 v malém okresním divadle v Marltonu (stát New Jersey), které měl Frank Wildhorn v oblibě. Hlavní role ztvárnili Jarrod Emick a Lauren Kennedy. Nedílnou součástí muzikálu byly choreografie, neboť taneční výstupy tvořily velkou část představení. Odehrálo se opravdu malinko repríz, derniéra byla již 31. července 2005 (před premiérou se ještě konalo několik předpremiér). Původně plánovaná nahrávka nebyla uskutečněna, slyšet tedy můžeme jen píseň “Easy”, kterou Lauren Kennedy umístila na své sólové album “Here An Now” (vyšlo roku 2007). Na webu Jacka Murphyho je několik hudebních ukázek k poslechu (mj. i k dalším muzikálům, které napsal s Frankem Wildhornem).

cyranoZajímavý a klikatý je osud muzikálu Franka Wildhorna a Leslieho Bricusse (scénář a texty písní) Cyrano de Bergerac na motiv stejnojmenné hry Edmonda Rostanda. Muzikál byl hotový na začátku roku 2006 a byl psaný pro Douglase Silase, který Franka Wildhorna ohromil v hlavní roli jeho dřívějším muzikálu Scarlet Pimpernel (viz předchozí článek). Hrát se mělo ve Velké Británii a na jaře byla plánována premiéra na West Endu, projekt byl ale zrušen. Plány na realizaci se tedy přesunuly do Španělska, kde se titulní role měl ujmout Raphael, který exceloval v roce 2000 ve španělském nastudování Jekylla & Hyda. Projekt byl také odsunut, stále se s ním však výhledově počítá (poslední termín je letošní podzim). Frank Wildhorn také chystá vydat španělskou demo nahrávku. Světové premiéry se Cyrano de Bergerac dočkal až v japonském Tokyu, kde se hrál od 5. do 28. května 2009, později na týden v městě Osaka (3. – 7. června 2009) a plánuje se celostátní turné. Hlavní role se ujal taktéž představitel hlavní role tamějšího nastudování Jekylla & Hyda Takeshi Kaga. V roce 2006 se plánovalo natočení anglického demo alba s Robem Evanem a Lindou Eder v hlavních rolích, ale stejně jako v případě dema Draculy se vydání už neočekává.

rudolfDnešním posledním představovaným dílem bude muzikál Rudolf: The Last Kiss (Rudolf: Poslední polibek), na kterém s Frankem Wildhornem spolupracovali Jack Murphy (scénář a texty), Nan Knighton (texty) a Phoebe Hwang (scénář). Autoři se volně inspirovali knihou Frederika Mortona “A Nervous Splendor: Vienna 1888-1889”. Tragický příběh pojednává o korunním princi Rakouska Rudolfovi a jeho nemanželském vztahu s baronkou Mary Vetserou, kteří byli nalezeni mrtví na loveckém zámečku. Děj je plný politických intrik, sporů v královské rodině a samozřejmě lásky. Poprvé se muzikál představil na recitálu v New Yorku, kde se hlavních rolí chopili Rob Evan a Brandi Burkhardt. Světová divadelní premiéra pak byla 26. května 2006 v Operett Színház v maďarské Budapešti (mimochodem, vzpomenete si, kdy jsme se s tímto divadlem již setkali?) a 28. června 2006 se konala premiéra pro letní open-air festival v Szegedu. Od 6. května 2008 se na měsíc hrál Rudolf v Tokyu. Nejvýznamnější premiéra byla ve Vídni 26. března 2009, kde na sebe muzikál strhl nejvíce pozornosti. Vyšlo také první album s výběrem písní s německým textem Niny Jäger, v hlavních rolí Drew Sarich, Lisa Antoni a Uwe Kröger. Kromě této jediné oficiální nahrávky vyšel jeden singl (k vídeňské produkci), některé písně byly umístěny na sólová nebo kompilační alba a jako bonbónek nahrál vídeňský orchestr karaoke album.

.

Další části:

(1) Frank Wildhorn, Jekyll & Hyde, Svengali, Victor/Victoria, Scarlet Pimpernel a Civil War

(3) Mitsuko, Never Say Goodbye, Carmen, The Count of Monte Cristo, Wonderland: Alice’s New Musical Adventure a Bonnie & Clyde


Zahraničí
Evropská premiéra muzikálu “Spring Awakening” v lednu v Londýně
Zahraničí
Na Oliviers in Concert zazpívaly největší muzikálové hvězdy
Zahraničí
Vídní otřásly famózní koncerty “Jesus Christ Superstar” (exkluzivní reportáž)
  • Sasie

    Tak mě napadlo, nevíte někdo proč někdy je to Rudolf:The Last Kiss a někdy Rudolf: Affaire Mayerling?


  • Jakub

    Prvním název se myslím použil pro anglickou demo nahrávku a možná některé další produkce, ale ve Vídni se to hrálo už pod změněným podtitulem. Nejspíš proto aby přitáhli více lidí, koneckonců Mayerlingská aféra je docela známá, nejen v Rakousku, vychází na toto téma spoustu knížek, s natočilo se i několik filmů. A v samotném muzikálu se o Mayerlingu hodně mluví, tak jim to asi přišlo vhodnější podtitul než Last kiss.