Muzikál, který vznikl podle legendárního filmu Federica Felliniho 8 ½, bude poslední muzikálovou premiérou Městského divadla Brno v této sezóně. Jeho premiéra proběhne 27. dubna na Hudební scéně MdB v původním překladu Zuzany Čtveráčkové a v režii Stanislava Moši.
V šedesátých letech 20. století, těsně před vpádem diktatury barev do filmové tvorby, se Federic Fellini rozhodl natočit svůj v pořadí „osm a půltý“ film. Podle toho jej i pojmenoval a vznikl neobvyklý snímek v hlavní roli s Marcelem Mastroiannim a Claudií Cardinale, který v roce 1963 zaznamenal celosvětový úspěch jak u diváků, tak u odborné kritiky a stal se po snímcích Silnice (1954) a Cabiriiny noci (1957) v pořadí již třetím titulem, který Fellinimu přinesl cenu Academy Award za neanglicky mluvící film. (Celkem tento velikán filmového nebe, režisér dvaceti celovečerních filmů získal pět Oscarů včetně toho za celoživotní dílo. Čtvrtým jeho stejně oceněným filmem byl Amarcord v roce 1973.)
Film obsahující značné množství autobiografických prvků, objevujících se především v rysech hlavní postavy filmového režiséra, zmítajícího se mezi krizí středního věku, krizí uměleckou a krizí vztahovou se záhy stal trhákem – až takovým, že se jedna firma na výrobu klobouků rozhodla vyrábět stejný klobouk, jaký nosí hlavní hrdina, a neobvykle na tom zbohatla.
Muzikál Nine vycházející z tohoto filmu měl premiéru na Broadwayi v roce 1982, odehrálo se ho přes sedm stovek repríz a získal pět cen Tony včetně té pro nejlepší muzikál. Scénář k němu napsal americký autor, skladatel a muzikolog Maury Yeston (brněnskému publiku známý díky muzikálu Titanic, za který získal cenu Tony za nejlepší původní scénář v roce 1997, stejnou cenu obdržel i v roce 1982 za scénář k muzikálu Nine a nominaci na ni pak v roce 1990, tentokrát za muzikál Grandhotel, na který se Brno může také brzy těšit). Název muzikálu vznikl stejně lapidárně jako jeho filmová předloha. Yeston podle svých slov přidal onu půlku prý za hudbu, kterou k příběhu dopsal.
Hlavním hrdinou muzikálu je italský režisér jménem Guido Contini, který se ve svých čtyřiceti letech ocitá uprostřed hluboké osobní a pracovní skepse. Má dokončit film a neví, jak na to, rozpadá se mu vztah s manželkou i milenkou, přestává rozumět všem ženám ve svém životě, mezi které patří i matka, producentka, kritička či životní múza. Guidův profesionální a osobní život se prolínají, když se snaží zachránit jak svoji kariéru, tak své manželství. Na scéně se zhmotňují všechny ženy, které komplikují režisérův život, stírá se rozdíl mezi představami, vzpomínkami a realitou, ve které se potácí zmatená režisérova mysl.
Muzikál plný hitů a velkolepých tanečních čísel se dočkal i svého filmového zpracování. V roce 2009 ho uvedl režisér Robert Marshall, který předtím již zfilmoval jinou legendu hudebního divadla, a to muzikál Chicago. Ve filmu Nine hrály takové hvězdy jako Marion Cotillard, Penélope Cruz, Judi Dench, Kate Hudson, Nicole Kidman, Fergie a Sophia Loren, jimž více či méně úspěšně odolává Daniel Day-Lewis v roli hlavní. Filmová zápletka zaznamenala opět značnou řadu změn, příběh filmu je více dějový, realistický a Maury Yeston pro něj dopsal tři zcela nové písně.
Česká premiéra muzikálu proběhla v roce 2012 v Plzni a nyní se na Nine mohou těšit i brněnští diváci. V hlavní roli se představí Petr Gazdík nebo Petr Štěpán.
Snovou scénu vytvořil Christoph Weyers a svými projekcemi ji významně doplnil Petr Hloušek, kostýmy vznikly v dílně Andrey a Adély Kučerových a o choreografie se postaral Michal Matěj.
V početném dámském obsazení se zaskví téměř všechny dámy brněnského souboru – Lucie Bergerová nebo Ivana Vaňková (žena Luisa), Kristýna Daňhelová nebo Dagmar Křížová (milenka Carla), Marta Matějová nebo Katarína Mikulová (herečka Claudia), Alena Antalová nebo Markéta Sedláčková (producentka La Fleur), Mária Lalková nebo Jana Musilová (kritička Stephanie), Andrea Zelová (provozní v lázních), Lenka Bartolšicová nebo Monika Světnicová (Guidova matka), Hana Kováříková (mama Maddelena), Eva Jedličková nebo Viktória Matušovová (Sarraghina) a další dvě desítky dam v rolích hereček, fanynek, novinářek, milenek, múz a grácií.
Osoby a obsazení:
Guido Contini: Petr Gazdík nebo Petr Štěpán
Luisa, jeho žena: Lucie Bergerová nebo Ivana Vaňková
Carla, jeho milenka: Kristýna Daňhelová nebo Dagmar Křížová
Claudia Nardi, herečka: Marta Matějová nebo Katarína Mikulová
Guidova matka: Lenka Bartolšicová nebo Monika Světnicová
Liliane La Fleur, producentka: Alena Antalová nebo Markéta Sedláčková
Stephanie Necrophorus, kritička: Mária Lalková nebo Jana Musilová
Provozní v lázních: Andrea Zelová
Mama Maddelena, šéfka hotelu: Hana Kováříková
Sarraghina: Eva Jedličková nebo Viktória Matušovová
Malý Guido: Štěpán Šarapatka nebo Martin Mašek
Maria, herečka / Italka: Johana Gazdíková
Diana, herečka / Italka: Markéta Pešková
Lina Darling, záhadná asistentka La Fleur: Renáta Mrózková
Giulieta, fanynka / Italka: Alžbeta Trembecká
Renata, fanynka / Italka / Reportérka: Pavlína Palmovská
Annabella, bývalá milenka / Reportérka: Eliška Skálová
Francesca, fanynka / Italka / Reportérka: Barbora Remišová
Olga von Sturm: Magda Vitková
Heidi von Sturma: Martina Severová
Gretchen von Krupf: Dana Puková
Ilsa von Hesse: Erika Kubálková
Jeptiška: Hana Kubinová
1. Grácie: Kristýna Gašperáková
2. Grácie: Barbora Musilová
3. Grácie: Simona Šeligová
Swing: Vendula Hudcová, Petra Šimberová, Nikol Wetterová
Tvůrčí tým
Režie a úprava: Stanislav Moša
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Hudební nastudování a dirigenti: Dan Kalousek, Ema Mikešková
Úprava hudebního aranžmá: Dan Kyzlink
Scéna: Christoph Weyers
Kostýmy: Andrea Kučerová, Adéla Kučerová
Projekce: Petr Hloušek
Choreografie: Michal Matěj
Sbormistr: Dan Kalousek
Korepetice: Zuzana Kadlčíková, Jaroslava Michalíková
Světelná režie: David Kachlíř
Zvuková režie: Gabriela Bayerová, Michal Hula
Zvuková supervize: Petr Gazdík
Plakát: Petr Hloušek, Tino Kratochvil
Umělecký záznam a střih představení: Dalibor Černák
Asistentka kostýmní výtvarnice: Eliška Lupačová Ondráčková
Asistent režie: Igor Ondříček
Asistentka choreografie: Hana Kubinová
Produkce: Zdeněk Helbich
Dramaturgie: Klára Latzková
Foto Městské divadlo Brno
Komentáře