Preview brněnského nastudování muzikálu „Mozart!“
Už jen doslova pár hodin nás dělí od chvíle, kdy na naše území konečně (až se to chce psát velkými písmeny) dostane dílo respektované autorské dvojice Michael Kunze (libreto) a Sylvester Levay (hudba), případně pokud chcete moderní německy mluvící drama-muzikál (byť v českém překladu) a to v jejich díle „Mozart!“. Přípravy v MdB, pod vedením režiséra Stanislava Slováka, jdou do finiše a my jsme měli možnost tak trochu nahlédnout pod pokličku.
V preview totiž samozřejmě hodnotit nebudeme, k verdiktům se dostaneme později (článek bude stejně jako například u brněnských „Les Misérables“ co nejkomplexnější a už se na maratón moc těšíme, přiblížíme i brněnskou návštěvu samotných autorů) , ono by to ani nešlo ale o několik málo nepříliš prozrazujících faktů, které nás zaujaly (on potom finální vizuální dojem stejně udělá své), se rádi podělíme.
Hudební nastudování si zachovalo „vídeňský“ sound a nutno říci, že supervizor Caspar Richter (ač se nakonec samotného nastudování ujal dirigent František Šterbák), si ho hlídá neskutečně úzkostlivě.
K vizuální stránce: Na rozdíl od plakátu už hlavní hrdina má dredatou hlavu. Malé rozpaky jsou u nás v diskuzi nad kostýmy. Je to logicky věc vkusu, ale s inscenací korespondují velmi dobře. Jen tak na okraj, Dušan Vitázek byl oblečen ještě malinko jinak.
Nejzajímavější je scénografické řešení (a to tolik na fotografiích vidět není), tvoří ho totiž kromě nezbytných rekvizit či schodišť hlavně červené deskové brány, rozevírající se podle potřeby. Ptáte se, jak může takovéto pojetí pojmout tolik libretem daných prostředí? Je to jednoduché, příslušná lokace se díky projekcím Petra Hlouška na brány zkrátka promítne. Zvláště u scény jízdy v kočáře tak vzniká zajímavý zážitek.
Stejně tak je zajímavé, že se představení podle všeho nebude opírat o nějaké velkolepé scénické efekty (pyrotechnika, atd.), ale hlavní roli skutečně bude hrát Kunzeho příběh, který není úplnou autobiografií, ale spíše zamyšlení nad tím, jak génius – bohém a přitom obyčejný člověk zápasí s průměrností, se snahou odpoutat se jakýmikoli prostředky od své vlastní rodiny a hlavně o překročení vlastního stínu z dětství a naplnit své ambice. Zacíleno je tedy, jak je u MdB dobrým zvykem, opět na dějovou linku a její smysl.
Přebásnění Michaela Prostějovského opět patří do řádu velmi zpěvných, snad posléze i snadno zapamatovatelných. Jelikož autor článku neumí příliš dobře německy, přesné kvality převodu si hodnotit netroufá. Pozor, padne i pár vulgarismů, které však nepůsobí účelově. (Toto je, doufejme, též záruka, že se překladatel Jiří Josek při překladu nadcházející očekávané premiéry „Spring Awakening“ nebude muset bát jejich užití, když je dílo vyžaduje, protože jeviště Hudební scény je bez problémů unese.)
Už máme v hledáčku i pár velice povedených výkonů, na něž je možno se těšit, ale ty si skutečně necháme až do plánované megarecenze, kde se jim pořádně podíváme na zoubek. Však budeme , pokud vše dobře vyjde, hned na čtyřech regulérních představeních. Jednou větou snad ale nic nezkazíme. Je na co se těšit! První premiéra je už za dva dny, v sobotu 3. října 2009.
Autorem fotografií je Jef Kratochvil, jsou převzaty se svolením z webu Městského divadla Brno.
Komentáře
veny
AutorTak byla jsem na generálce a Mozart! se mě líbil. Ale řekla bych, že se až moc využívají ty clony na projekce. Každopádně jsou tam zajímavé nápady, kostýmy vyznívají pěkně, texty jsou též povedené. Asi bude záležet na alternacích – pro mě včera nejlepší byl jednoznačně Dušan (jeho alternace si upřímně představit nedovedu), Gazdík a Ježek. Dále skvělý výkon podal Milan Němec a tentokrát se mě líbila i Jana Musilová.
Lavera
AutorMěla jsem to neuvěřitelné štěstí, že jsem se na generálku také dostala; ( z Prahy je to přece jen „trochu“ složitější, zvláště při mém „požadavku“ na „konkrétní“ obsazení…). A musím říci, že jsem byla maximálně spokojena. Našly by se samozřejmě nějaké „drobnosti“, které nebyly tak úplně podle mého gusta, ( např. vulgarismy na jevišti moc nemusím, i když ve filmovém Amadeovi byly vlastně také ), ale v celkovém vyznění to byly skutečně zanedbatelné maličkosti.
Jen mě mrzí, že „Brno“ téměř nemyslí na diváky mimobrněnské, pro které může být večerní představení skutečně nedostupné, a že tedy není více termínů odpoledních…
veny
AutorTaky bych brala více odpoledních představení či podvečerních.
Lavera: tak doufám, že konkrétní obsazení (tedy pan Ježek:)) ) nezklamal. Já si upřímně jeho alternanta nedovedu v té roli představit, už jen z toho důvodu, že jsou naprosto odlišní zpěvem.
simona
AutorVčera jsem byla také od 19:30 a musím říct,že je to opravdu povedené dílo.Některé nedostatky se časem určitě vylepší.Seděla jsem v první řadě a po úpravě pódia i orchestřiště se cítetí jako byste byli součásti představení.Jako MOZARTA jsme měli A.Slaninu a byl opravdu úžasný,velice si to užíval.Trochu mě tentokrát zklamal Michal Šebek,včera mu to dost ujíždělo,Jana Musilová skvělá,hodně mě překvapila Hanka Holišová a Jan Apolenář,o tom ani nemusím mluvit,opět další skvělý záporák.Určitě si toto představení ještě jednou zopakuji
Lavera
Autorveny: samozřejmě, že „Leopold Mozart“ mě nezklamal, to se mu „nepovedlo“ ještě v žádné z těch čtyř desítek rolí, ve kterých jsem ho dosud viděla ! Proti M. Šebkovi naprosto nic nemám, často jsem ho vídala v company pražských Bídníků, kde se mi jeho výkon líbil, ale v „Mozartovi“ si ho představit také nedovedu; na té uveřejněné fotografii vypadá spíše jako Wolfgangův starší bratr než otec.( Já mám holt tu „smůlu“, že na mě – vedle hereckého a pěveckého výkonu – dost působí i „typové“ obsazení alespoň těch výraznějších rolí.)
simona
Autorto Lavela:tak to jsem si říkala taky,že jsou skoro stejně staří a hrají syna s otcem,tak snad přístě budu mít štěstí na Jana Ježka.
Lavera
Autorsimona: pokud jde o ten věk, v Karlíně v Polské krvi – uváděné na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let – byl představitel Bola starší než představitel Zaremby, ale vzhledem ke správně vybraným „typům“ to věděli vlastně jen diváci, kteří znali roky narození obou interpretů, protože to působilo naprosto přirozeně a přesvědčivě.
Pokud jste z Brna, tak Vám to určitě vyjde; já to mám z Prahy horší, leda že by se ještě někdy „Mozart“ hrál odpoledne…
simona
Autorjsem z Brna,tak uvidíme jak ho často budou dávat,příští měsíc je premiéra dalšího díla,takže Mozarta nedávají.
veny
AutorLavera: no já doufám, že až někdy zase na Mozarta půjdu (taky nejsem z Brna, ikdyž to mám do Brna docela kousek), tak Michala uvidím, ale i typově se mě tam právě nehodí.
simona: no já si myslím, že na Michala ta role bude asi nad jeho pěvecké síly, ikdyž třeba překvapí. Třeba v Singoalle ty výšky byly na hraně, ale naopak „normální“ pasáže zpíval krásně.
Ondřej Doubrava
AutorVěřte, že MdB o tomto nedostatku ohledně odpoledních představení VÍ a o mimobrněnské diváky stojí, leč provoz obou scén je tak náročný, že to jde jen velmi zřídkakdy. Nicméně snad se někdy dočkáme toho, že minimálně muzikálové divácké bomby čas od času zahrány odpoledne budou, nepůjde však o pravidelnou záležitost, nicméně slibuji, že o všech „dostupnějších“ představeních zde budete včas informováni, tak abyste ty skvělé události co tam mají, mohli vidět všichni aspoň jednou. Zatím se ale musíme spokojit s Bídníky a Sněhurkou (tu si ujít nikdo vážně nenechte, je to celkem zásadní inscenace v kategorii „pro celou rodinu).
HUGO
Autorstručně z dnešní premiéry, už jsem docela unaven:
Dušan Vitázek odzpíval a zahrál roli Mozarta bravurně, ovšem ještě mě chybělo k dokonalosti, takovéto to něco, větší drive a … nevím, jak to říct… prostě něco, abych si „z toho sed na zadek“, což u této role očekávám.
O Janu Ježkovi netřeba vůbec pochybovat. Škoda, že se mu zhruba v 15 min. představení stal v zákulisí úraz :-( ale měl by být v pořádku .-) Představení po 20 minutovém přerušení dohrál Michal Šebek. Co k němu říct, po Ježkovi se těžko hodnotí, ale jak už zde bylo naznačeno, opravdu vedle Mozarta vypadal jako jeho bratr :-(
Svými výkony mě ještě zaujali Petr Gazdík a Markéta Sedláčková.
Celkově považuji představení za vydařené, jediné, co mě postupem času čím dál více vadilo, byla neustále červená scéna.
Ondřej Doubrava
AutorHugo: Malinko předběhnu recenzi, myslím, že nic nezkazím: Ten prvek, který si v pojetí u Dušana postrádal, má spíše zde již vychvalovaný (a právem) Aleš Slanina, má naprosto odlišné pojetí Mozarta, takové více „pubertální“, což k tomu rebelovi sedí dokonale, ale pěvecky je stejně suverénní.
veny
AutorOndra: No tak to jsem na Aleše teda zvědavá…
milka
AutorHugo: úraz Honzy Ježka dost šokoval všechny účinkující, a je obdivuhodné, že vše jelo dál… Michal Šebek má můj velký respekt, bez ohledu na to, jak vypadá mladě, či staře za to, že představení okamžitě převzal. Věřte mi, nebyli to jednoduché pro nikoho….
Ondra: Dušan je skvělý zpěvák, hraje i zpívá s obrovským nasazením….bohužel srozumitelnost toho, co zpívá i mluvené řeči je velmi špatná….což je velká škoda….. Aleš je v roli Mozarta opravdu skvělý..těšte se…
Pavel Košatka
AutorPár mých postřehů:
Dušan Vitázek tu roli prostě nezvládl tak, jak se očekávalo. Při mluveném projevu mu nebylo moc rozumět a bohužel znám originální CD nazpaměť a jsem zvyklý na o hodně lepší pěvecký výkon. Na Slaninu jsem opravdu zvědavý, někdy musím vyrazit i na něj, stejně tak na Janotu.
Ostatní výkony byly podle mě super, včetně Šebka. Jen company mi přišla dost slabá.
Scéna byla zajímavě řešena, ale jak psal HUGO, po čase už ta červená začne lézt krkem.
Mozart jako samotný je ale naprosto vynikající muzikál. Hudba dokonalá, české texty taky super.
Jan Ježek a jeho úraz vypadal opravu děsivě, o to víc jsem rád, že to nakonec nebylo nic extra vážného a byl jsem překvapen, že se představení skutečně dohrálo.
veny
AutorJe pravda, že někdy opravdu Dušanovi není moc rozumět. A souhlasím taky s tím, že company je fakt docela slabá, tedy pěvecky. Jinak mě ta červená teda nevadí. Spíš trochu ty clony – těch je opravdu využíváno hodně.
Jinak to co se stalo fakt muselo herce vykolejit. Pro Michala to muselo být opravdu nic moc příjemného.
Sasie
AutorA co se tedy panu Ježkovi stalo? On nějak zakopl anebo snad spadl do propadliště či co? Koukám, že pro něj začíná být Hudebka docela nebezpečnou scénou, jelikož si pamatuju jak sebou docela škaredě sekl na Bídnících, i když tehdy se zvedl a jel normálně dál ale nejsem si jistá, jestli se tehdy lekl víc on, Štěpán jako Javert anebo diváci.
Pavel Košatka
AutorSkřípla se mu noha do propadla.
veny
AutorUf, to muselo bolet:(
Sasie
AutorOuu tak to muselo hodně bolet. Tak doufám, že bude co nejdříve úplně v pořádku:-)
milka
AutorAsi hned tak úplně v pořádku nebude, má zlomených několik..asi 3 prsty na té noze a sedřenou kůži, prý docela dost… nicméně byl snad propuštěn z nemocnice ještě včera večer, nakonec to dopadlo docela dobře, protože podle toho, jak křičel, když tam měl tu nohu skříplou, to vypadalo, že to bude horší…musela to být strašná bolest a předpokládám, že ještě pár dní si bolesti užije…:( přejme mu rychlé uzdravení bez jakýchkoliv následků…
veny
AutorA sakra…. tak, tak, hlavně aby se brzy uzdravil a nemělo to žádné následky (prý ne).
veny
AutorTak už je to i na netu na Novinkách.
Hahabimbi
AutorTaky jsem tam včera byla a ten řev ze zákulisí byl fakt děsivý. Hlavně jak šla opona dolů a rozsvítila se světla v sále. Nebyl to moc příjemný pocit, protože člověk netušil, co se stalo. Podle toho řevu se zdálo, že to bude ještě mnohem horší. Naštěstí to byly „jen“ ty tři prsty na noze. Jsem ráda, že to byli schopní dohrát.
Sasie
AutorJj taky jsem si toho teď na Novinkách všimla. Tak snad se mu to nějak ještě nezklomplikuje. Ono tady ty zlomeniny prstů bejvaj zrádný. A hlavně i z vlastní zkušenosti vím, jak moc tyhle zranění prstů bolí. Ono se to nezdá ale pokud to někdo nezažil, tak neví. Dokonce podle mě ty prsty jsou někdy daleko horší než třeba kotník. Třeba já si prst na noze zranila loni v prosinci a to sem si ho ani nezlomila a dodneška to zranění cejtím a někdy celkem dost a to to přitom bude už rok. A navíc na tom je blbý i to, že člověk začne těm prstům automaticky uhýbat a zničí si tak ještě i nárt, kterej já osobně si ještě dorazila o asi dva měsíce později kdy sem před Bídnikama slušně slítla na těch schodech co jsou na hudebce ve foayer. Mimochodem to jsou naprosto strašný schody. Takže přeju panu Ježkovi ať se mu vyhnou veškeré komplikace, které by mohli nastat a ať ho to co nejdříve přestane bolet a bude se moci brzo vráti na jeviště:-)
Lavera
AutorŘadě diskutujících na „Novinkách“ bych přála, aby si pořádně skřípli hlavu i jiná hodně citlivá „místa“ za tu spoustu nejapných a dost nechutných „příspěvků“.
Simona
Autorjo to je pravda,ale tam snad píšou jen samí chudáci,kteří si potřebují léčit nějaké své komplexi
Dulík
AutorZcela souhlasím s názorem na Dušana i na Aleše. Měla sem možnost vidět oba dva a teda Aleš mě příjemně překvapil svou energií a mírně pubertálním pojetím, obzvlášť po tom, co jsem ho viděla ve čtvrtek 2. v Dobrém ránu s ČT, kde byl se Stankem představit muzikál, a protože zpíval něco po 6:15, tak to nemělo takovou šťávu jak potom na pódiu v divadle (což je pochopitelné). Plus jeho smích byl fakt kouzelný a celkem dost mi připomínal filmového Mozarta.
Dušan je dobrý herec, taková Evita by bez něho stála za prd, ale je pravda, že sem si po Alešově podání nedokázala představit, jak by to Dušan mohl zahrát.
Šebek mě taky celkem příjemně překvapil, čekala sem, že to bude horší – takže dobrý.
To, že ta scéna je moc červená, sem postřehla až při druhém zhlédnutí, což je celkem divný. Ale moc se mi líbilo různé pojetí scén, asi nejvíc to s tím kočárem.
Jak vám při premiéře vysvětlili to, co se stalo?? A jak uvedli Michala Šebka??
A ještě dotaz: Měl Němec taky takový úspěch se Schidaneder u publika jako Przebinda?? Protože ten ho opravdu měl.
HUGO
Autorzkráceně: vysvětlili to tak, že se bohužel stal panu Ježkovi úraz ….. a že jeho alternace bude potřebovat nějaký čas na přípravu, tudíž bude 20 min. pauza, ať to pochopíme … po pauze nám bylo sděleno, že pan Ježek by měl být v pořádku, bez vážnějších následků, že se ho i ptali, jestli se má představení dohrát a on odvětil, že to je jeho přání….. toť ve zkratce…
veny
AutorDulík: tak Milan určitě měl úspěch, protože byl skvělej. Ale Przebindy si moc představit nedokážu, takže jsem na něj zvědavá.
Zdeněk
Autorhttp://www.youtube.com/watch?v=ewsijJYYKDE
veny
Autorjo,jo….
Brrr!
Pavel Košatka
AutorDát tohle na internet mi přijde celkem neetické a nevím jak bych to popsal. Pan Ježek si určitě v tu chvíli prožil neskutečnou bolest a rozhodně si nemyslel, že se to dostane na internet. Bohužel, Čechy vždy napadne „pochlubit“ se s cizí bolestí na internetu.
Jinak recenze Mozarta! by měla vyjít zítra, já mám svou část hotovou, tak snad to Ondřej stihne a dorazí k nám i fotky.
Ondřej Doubrava
AutorNavíc to tak nějak nevypadá, že by měli povolení, já sám se ho na někdy snažím získat, ale jelikož ani Moravská televize, která s MdB spolupracuje, zatím video nemá, řekl bych, že se Mozart točit nesmí (sám pan Moša nevěděl, jak to s videoukázkami je a to je co říct, mluvil jsem přímo s ním). Ale bootlegáři samozřejmě zaútočili a tohleto je vrchol, nejen, že to je neetické, ale velmi zajímavý je fakt, že mají tu situaci natočenou CELOU…
Zítřek platí, kdyžtak bych návštěvu autorů dal do miničlánečku později, recenze je přednější, jinak autoři jsou super, nic ze sebe nedělají a samozřejmě mám i podpisy, s jedním se tu možná pochlubím, ještě si to rozmyslím. ;-)
Lavera
AutorTomu, kdo se dokázal zachovat tak hnusně necitlivě, bych přála, aby mu bylo silně „přiskřípnuto“ nejcitlivější místo jeho těla a to na hodně dlouho !!!
veny
AutorTaky nechápu, že to vůbec někoho může napadnout tohle dát na internet. Je to nechutný…
HUGO
Autorpřidávám se k vám všem a nemám pro to slov :-(
Simona
Autorje to fakt děs
Ondřej Doubrava
AutorTak bohužel, bolí mě záda (prostě mě to ráno chytlo a nemohu se toho zbavit), prospal jsem půl dne, takže psaní půjde asi trochu pomaleji, tedy recenze vyjde zítra, jdu teď na chvíli psát v leže.