Aktuální zprávy

Oceněné “Probuzení jara” opět hostuje na Nové scéně Národního divadla


24. a 25. srpna 2010 se vždy od 20 hodin představí na Nové scéně Národního divadla světově úspěšný moderní muzikál “Probuzení jara” (Spring Awakening) od souboru Městského divadla Brno. Jeho ředitel a zároveň režisér muzikálu Stanislav Moša získal za tuto inscenaci ocenění Divadelních novin za nejlepší muzikál uplynulého roku. Tento muzikál byste si neměli nechat ujít!

Německý dramatik Frank Wedekind svou hrou “Procitnutí jara” (Frühlings Erwachen)  pojmenoval a ukázal hned několik tabu společnosti konce 19. století. Ačkoli drama vzniklo v roce 1891, uvedeno mohlo být až o patnáct let později, neboť bylo cenzurou pro svou přílišnou otevřenost a skandální téma zakázáno. Hra nese podtitul „dětská tragédie“ a vypráví příběh mladých lidí na přelomu dětství a dospívání, u nichž se začíná probouzet sexualita a přirozené lidské touhy. Choulostivé téma Wedekind zpracoval jako přímou obžalobu prudérní společnosti. Obviněnými jsou zde dospělí, rodiče, učitelé, kteří nedokáží s nejmladší generací mluvit upřímně a zatajují jí nejpřirozenější pocity a touhy a dokonce i základní  fakta o početí a zrození. Děti se musejí se svými zmatenými pocity pokusit vyrovnat samy, čímž nevědomky ubližují sobě i ostatním.

Plakát k představení

Po více než sto letech by se mohlo toto téma zdát vyčerpané a neaktuální. Nicméně se jej chopili američtí autoři Duncan Sheik (hudba) a Steven Sater (libreto) a podle německé divadelní hry napsali muzikál, který měl v roce 2006 premiéru v New Yorku. Téma prvních milostných a erotických zážitků, ale i věčných mezigeneračních sporů uchopili velmi moderně a zároveň citlivě. Děj muzikálu “Spring Awakening” se odehrává stále v 19. století, ale přesto oslovuje současného diváka a získal dokonce 8 prestižních cen TONY.

Fotografie z muzikálu (foto Jef Kratochvil)

Městské divadlo Brno jej už čtyři roky po premiéře na Broadwayi uvádí v novém překladu Jiřího Joska pod názvem “Probuzení jara”. Příběh mladých lidí, kteří se chtějí vymanit z konvencí měšťácké bigotní společnosti přináší témata domácího násilí, homosexuality, potratů, šikany, prvních lásek a milování na pozadí sporů mladé generace s rodiči a učiteli.

Inscenaci připravil režisér Stanislav Moša ve scéně Jaroslava Milfajta a s kostýmy Andrey Kučerové. Hudebním nastudováním byl pověřen Karel Škarka, choreografií Aneta Majerová. V obsazení muzikálu se objevují jak nové, tak zkušené tváře Městského divadla Brno. V hlavních rolích uvidíte Svetlanu Slovákovou, Jiřího Macha a Vojtěcha Blahutu. V rolích dospělých vystoupí Jana Musilová a Zdeněk Junák.

Předprodej vstupenek: V síti ticketpro.cz a v pokladně Nové scény, Národní 4, Praha 1 (po – pá 9 – 18 hod.) a na http://www.novascena.cz. Lístky lze rezervovat v průběhu prázdnin též prostřednictvím odd. objednávek ND, tel.: 224 901 638, e-mail: info@narodni-divadlo.cz


Brno
“Mozart!” již má svůj plakát a přivítá vzácné hosty
Aktuální zprávy
Premiéra nového KRYSAŘE je za dveřmi, podívejte se na první ukázky z představení
Aktuální zprávy
Rocková show Hedwig a její Angry Inch míří do Prahy, hlavní roli ztvární Roman Tomeš
  • Zdeněk

    Byl sem oba dva dny a musím říct bže mě opět Brno nezklamalo byly výborní a to naprosto všichni.


  • kubabar

    Naprosto všichni, kromě zvukaře a osvětlovače. (Byl jsem 25.8.)


  • PK

    PKPK

    Autor Odpovědět

    Za tragické štychaře asi osvětlovač nemůže. Zvuk byl takový ten klasický “brněnský”, víc od nich čekat nemůžeš…


  • Zdeněk

    Já myslel herce je jasný že v technice se vždy vše nepodaří


  • HUGO

    “SPRING AWAKENING” se řadí mezi má nejoblíbenější díla. Bohužel musím konstatovat, že pouze v zahraniční produkci (Broadway, West End …). MdB pojalo toto dílo svým (novým) způsobem, které se zcela odlišuje od původní show a na české diváky, kteří toto dílo vidí prvně, má samozřejmě svůj pozitivní vliv. Asi je škoda, že jsem tento muzikál viděl nejdříve v zahraničí, ale jak jsem již zmínil, je opravdu diametrální rozdíl v provedení a MdB z toho u mě nevychází vítězně. Odprosím-li se od porovnání samotné show, tak i některé výkony zůstávají za očekáváním. MdB má jistě kvalitní soubor, teď ani nehodnotím, že mě většina účinkujících přijde do svých rolích naprosto “přestárlá” (což považuji za chybu, ale na české poměry,…), ovšem i ty MdB stálice, nepodávají, až na určité výjimky výkon, jaký bych si představoval v tomto muzikálu! Mám-li říci alespoň pozitivní závěr…: vidíte-li “PROBUZENÍ JARA” v brněnském podání, budete nejspíše okouzleni (ano, to dílo samotné je kouzelné), ovšem, jste-li “malinko” ovlivněni zahraniční produkcí, asi tak jako já, můžete být méně, či více, či třeba vůbec rozladěni….! Můj závěr je, že já rozladěn jsem, i když zároveň děkuji MdB za “přinesení” tohoto díla do ČR. …ale…


  • Ondřej Doubrava

    Hugo, mám takový pocit, že za pár let budu mít stejný problém s WICKED (ano, milí návštěvníci, část týmu Musical.cz se právě vrátila z Londýna a viděla toho hoooodně), ale je fakt, že WICKED si v současné době neumím v ČR představit (byť non-replicu už bohatým státům povolují, je ve Finsku a bude v Dánsku), přeci jen, The Wizard Of Oz asi propásl šanci stát se tady stejnou klasikou jako všude jinde a dle mě je alespoň částečná znalost Čaroděje pro správné porozumění Wicked naprosto nezbytná (ano, doporučuji před návštěvou koupit DVD), ač je to “předpříběh”. Ale než bude non-replica u nás, tak počítám za 10 let :-), tak to už se snad i odpoutám, ale ano, Hugo, zhruba rok na odpoutání se od “originálu” je asi děsně málo. Možná je škoda, že u Springu nebyl povolen původní záměr přivézt sem ty broadwayské kulisy (Stanislav Moša o tom velmi silně uvažoval, finální licence to ale zamítla)…


  • kubabar

    Taky za to asi může návštěva Londýnského představení S.A., že jsem nebyl a nemohl být spokojen.


  • Kristi

    Na druhou stranu, ač se brněnská verze odlišuje, má ještě hodně styčných bodů, kopíruje pohyb herců, ty scény jsou strašně podobné jako ty broadwayské, je to jakoby trochu nepodařený plagiát a za toto dostal pan Moša cenu Divadelních novin za režii??? Kdyby ocenili to dílo, to chápu, jsem taktéž ráda, že se to aspoň nějak dostalo do Čech, dokonce bych i ocenila totální repliku, ne takto polovičatou, ale režijně je to přece jen velmi inspirováno původní verzí (akorát provedení a herecké či pěvecké typy pokulhávají), takže ta cena je dle mého názoru dost nezasloužená. Na jiném serveru někdo chválil ten super nápad, že dospělé role všechyn odehraje jeden herec a jedna herečka – ale vždyť to je nápad originálu! Komise Ceny Divadelních novin zřejmě netuší, že ve světě toto dílo již existuje.
    Opravdu si myslím, že inscenačně se to zase tak neodlišuje, viděla jsem na internetu jiné světové verze, které opravdu byly jiné. Samozřejmě některé věci tam nejsou a některé zase přibyly, ale bohužel člověk, který zná originál, musí zapomenout, že ho znát a snažit se si užít českou verzi. Ta hudba zůstává a je krásná.


  • Kristi

    Ten zvuk v Laterně – nejsem odborník, ale asi je složité ovládat mikroporty a zároveň handky, které herci různě střídají, takže chápu, že je to náročné, ale zvuk v Laterně opravdu nebyl dobrý. Připisuji to ale tomu prostoru, není to v Brně lepší? Mně třeba rozladilo, že u Mama who bore me (reprise) jsem téměř neslyšela ostatní hlasy, pouze první. Celá ta harmonie byla v čudu :) Zakončím ale něčím pozitivním – moc se mi líbila Svetlana Slováková (Wendla), typově skvělá, pěvecky to nebylo špatné. Nejjistější zpěvačkou je Hana Holišová, je z ní cítit zkušenost, jenže typově a věkově už to prostě není Ilse :(


  • Ondřej Doubrava

    Kristi: To jsem Pavlovi a Hugovi před premčou také říkal, že je to hodně inspirováno a to jsem to např. v Londýně neviděl (ale zkrátka Stanislavu Mošovi se to broadwayské velmi líbilo a skutečně uvažoval víceméně o replice) , kluci tvrdí, že nikoliv.

    Ale zato jsem viděl teď v Londýně Olivera! a tam ta inspirace předchozí londýnskou verzí, ze které vychází i teď ta nová, byla taky teď zpětně více než zřejmá, i když vše bylo v Brně samozřejmě podřízeno jejich podmínkám, sám osobně na tom nic špatného nevidím, zastupující agentury evidentně také ne, tak je zkrátka vidět, že se v Brně tím, co je dobré a funguje inspirují rádi, ostatně funguje takhle většina inscenací světovek, nebudeme si nalhávat, že ne…:-)


  • Ondřej Doubrava

    Při prvním hostováním v Laterně jsem byl překvapen, že to bylo nazvučeno celkem dobře, v Brně je zvuk naprosto v pohodě a velmi si to tam užívám (naposledy viděno v červnu v rámci Divadelního světa).


  • Zdeněk

    Svetlan je fakt dobrá ikdyž mě se víc líbí Ivanka a kdo mě fakt překvapil je Tereza Martinková to je fakt talent Aleš Slanina ten si to taky užíval a bylo to na něm znát.


  • Kristi

    Já jsem teda odkojená broadwayskou verzí (ne že bych tam byla, jen z internetu, kde ovšem svého času byla kompletní pirátská video nahrávka;)), tak nevím, jestli ten Londýn vyzněl nějak jinak, že se lidem zdá, že Brno je jiné, mně to teda nepřišlo. Když odmyslím jinou dekoraci, zbytečné medvídky, které stejně herce neomladí a některé jiné věci (žádná nahota například nebo dialog mezi Moritzem a Ilse (Don´t Do Sadness/Blue Wind) je inscenován trochu jinak, ale to je tak asi jediná scéna), tak je patrné, že Brno prezentuje tu původní inscenaci, akorát to prostě není tak super, ale samozřejmě chvála jim patří i tak. Jsem přesvědčená, že ani jiné české divadlo by nezvládlo najít tolik herců okolo 18 let, kteří by byli schopni to odzpívat a zahrát (o tanec tu moc nejde), takže chápu, že prostě někteří na to nevypadají, navíc pan Moša je v podstatě povinnen obsadit tam lidi ze svého souboru a ne všechny vzít odjinud, z otevřeného konkurzu.
    Jinak Ivanka na mě z fotek nepůsobí tolik mladistvě jako Svetlana, ale hrát jsem ji neviděla, tak je možné, že na jevišti působí dobře.


  • Pavel Košatka

    Jo jo ta režijní koncepce je stejná, to jsem nikdy neřekl. Spíš vyznění a celkově to dílo je od Broadwaye zcela odlišné. Stejně jako Kristi “jsem odkojen” originálem, viděl jsem jeho repliku v Londýně, rozdíly tam byly jenom minimální. To je tak, když dva dělají něco stejně, tak to vždy nyní stejné.

    Brno má chabé nasvícení, ta scénografie se musela lišit, ale jistě to šlo udělat lépe než v kleci. Tím, že Brno odstranila 80% kontroverznosti, včetně sprostých slov (Totally Fucked je oproti Totální shit v porovnání dost slabé, fucked je v angličtině dost silné, jako kdyby u nás naser si nebo něco podobného), nahota u poslední scény taky chybí.

    Největší problém mám s herci. Buď jsou přestárlí nebo zkrátka se na roli nehodí. Ano, je to tím že jsem dost závislý na OBC, ale Jiří Mach… Jediná Svetlana mi přišla tak akorát vhodná, ale hlas jako Lea Michel samozřejmě nemá. Lidé jako Lukáš Vlček to asi nepotřebuje komentář.

    Pravdu ale je, že i přes tyhle námitky (a že by jich bylo mnohem víc) je to jeden z nejkvalitnějších kusů u nás. Asi to je náš handicap, těžko se v našich podmínkách adaptuje světově známý kus, ale třeba Bídníci v GoJe to dokázali a líbili se mi více než londýnský originál. Spring Awakening byl pro mě vždycky synonymem skvělé show, vynikajících výkonů mladých umělců i potřebných citů a emocí.

    Jinak potvrzuji, že zvuk v Brně je dobrý, na hostování to je vždy a všude slabší. V Brně by však mohl být sound údernější a hlasitější.