Fanoušci píší: “Robin Hood” střeží Sherwoodské lesy i pod hradem Loket
Muzikál “Robin Hood” opustil brány Divadla Kalich, aby se představil pod širým nebem v amfiteátru pod hradem Loket. Počasí na začátku července nebylo zprvu účinkujícím a divákům příliš nakloněno, ale obě představení se nakonec odehrála. A jak vše v “open-air” prostředí dopadlo? Přečtěte si pohled Silvie Antalíkové přímo z místa konání…
Pro nás – divadelní a muzikálové fanoušky – jsou prázdniny někdy jako za trest. Divadla odpočívají anebo provozují letní prázdninový program, léto je spíš obdobím hudebních festivalů, takže kdo je zvyklý pravidelně navštěvovat své oblíbené muzikálové tituly, nezbývá mu než čekat do podzimu nebo si vystačit s CD či DVD nahrávkou. Poslední dobou je ale trendem divadelní inscenace v létě přesouvat na jiná, o nic méně zajímavá místa, jakými jsou třeba hrady a zámky, přírodní amfiteátry, nebo udělat dílo putovním a představit ho divákům z jiných měst. A mě osobně zaujala možnost vidět jeden z nejzdařilejších původních muzikálů pražského divadla KALICH “Robin Hood” ve dnech 6. a 7. července v amfiteátru u hradu Loket, a tím si zpříjemnit nejen letní parno, ale i prodloužený víkend.
Město Loket se nachází v Karlovarském kraji přímo na řece Ohři a dostalo název podle nezvyklého zakřivení toku řeky. Dominantou města je nádherný středověký hrad postavený na obrovské skále, který spolu s řekou a okolními bohatými lesy tvoří překrásnou přírodní scenérii. Na protějším břehu Ohře se nachází louka na skále s přírodním amfiteátrem, který je využíván v letních měsících pro hudební i činoherní představení, provozovatelé mají zkušenosti s operami i operetami včetně využití živého orchestru. “Robin Hood” byl prvním muzikálem odehraným na tomto místě a musím říct, že se tato premiéra povedla téměř stoprocentně.
Představení jakéhokoliv typu odehrané v “open-air” mají několik obrovských výhod, ale i několik “nepřátel“. Z těch nepříznivých okolností mezi největšími jsou to kupříkladu dlouhotrvající denní světlo a samozřejmě počasí, které loketským organizátorům nadělalo spoustu vrásek na čele. Já jsem se rozhodla vidět obě představení “Robina Hooda”, dorazila jsem na místo už v pátek kolem poledne, a povedlo se mi vidět zvukovou zkoušku. S jejím koncem kolem 17. hodiny se vydatně rozpršelo, přihnala se silná bouřka, která skončila až kolem 20:30. A vzhledem k tomu, že většina diváků čekala ve svých úkrytech na konec deště a netušila, jestli se vůbec bude hrát, po vyřádění bouře nastala u vchodu nekonečná fronta, kterou brzdila i důkladná prohlídka lidí, a nemilosrdné vyhazování deštníků, fotoaparátů a pet lahví. Proto páteční představení začalo s malým zpožděním kolem 21:15. Sobota byla navíc upršená celá, vydatný déšť trval až do pozdního odpoledne, naštěstí k večeru už bylo jasno, akorát se citelně ochladilo. K zahřátí diváků ale přispělo samotné představení, o tom však později.
Co se týče organizace, musím říct, že byla zvládnuta na 99 % bezchybně. Amfiteátr je prostorný, diváci se nemačkali, dřevěné lavice po “vylepšení” vlastní karimatkou nebo polštářkem byly vcelku pohodlné a hlavně z každého místa bylo dobře vidět na jeviště, stánků s jídlem i pitím byl dostatek a netvořily se fronty, toalety byly na úrovni, takže já jako divák jsem byla maximálně spokojena. Jediné, co bych vytkla, bylo slabé poskytnutí informací divákům neznalých tento muzikál. U jednoho stánku byl sice na prodej program (ten samý, který patří k divadlu Kalich), ale nikde nebyl vyvěšen ani jeden leták s aktuálním obsazením, a tak drtivá většina lidí netušila, kdo je na jevišti. Čekala jsem, že toto obsazení alespoň přečte některý z uvaděčů těsně před začátkem představení, ale nestalo se. Je to ale škoda… Já osobně “Robina Hooda” znám z Kalichu a jeho protagonisty taky, leč takových nás na Lokti bylo málo, a tak se prostě stávalo, že třeba Honzu Kříže a Kamila Střihavku diváci jen hádali a Leonu Machálkovou v jejím kostýmu a masce nepoznali vůbec…
Ale přešla bych k samotným oběma představením a k těm už opravdu nemám nejmenších připomínek. Chválím toho člověka, který měl tento skvělý nápad – přenést “Robina” z divadla do přírody a z Lokte udělat Sherwood. Podle mého názoru je tento muzikál z pera autorů Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové jedno z nejlepších a nejpovedenějších muzikálových děl, které se v Praze poslední dobou hrály. Jeho dominantou je zdařilá hudba s originálními hudebními nápady, protkaná dobově znějícími flétnami a skotskými nápěvy, které se postupně vlní celým muzikálem. Když k tomu přidáme výborné texty písní i mluveného slova, které nesou někdy až nečekané rýmy a slovní zvraty a dodávají perfektním způsobem charakteristiky jednotlivým postavám, tak dostaneme skvělé dílo prošpikované geniálním humorem a líbivou hudbou, kterou je problém si nezapamatovat, o textech nemluvě. Navíc téma Robina Hooda dýchá romantikou i dobrodružstvím, takže osloví všechny generace diváků.
Scéna byla přenesena z divadla Kalich se vším všudy. Chyběla pouze jevištní točna, pak oprátky pro popravu, a bohužel i lano na spuštění Robina. Právě v tohle jsem doufala, že na natažení lana se využije třeba nedaleký posed, ale nestalo se tak. Malinkatým nepřítelem se bohužel stalo i pozdní stmívání – začalo se hrát za světla, a tak kostýmy přízraků tančící kolem čarodějnice neměly takový efekt jako v druhé půli, která se už hrála v úplně tmě. Každopádně tohle už byly zanedbatelné detaily. Toto open-air představení bylo zasazeno do úžasného prostředí, protože výhled na osvětlený hlad Loket, šum řeky Ohře a čerstvý vzduch s vůní lesa mohly vyvolat v lidech pouze kladné pocity a zajímavý originální zážitek. Historické téma s trochou pohádkové fantazie muselo každého diváka odpoutat od každodenních všedností.
Co však bylo největší předností představení pod širým nebem? Přímo neskutečná a fantastická akustika!! Takový dokonalý zvuk mi nevykouzlilo snad ještě žádné divadlo, a to opravdu nepřeháním. I když je tento muzikál bez živého orchestru na podklady, bylo slyšet každou strunu, každý tón, každé – byť sebemenší – zachvění hlasu. Hudbu a živé zpěvy jsem si zkrátka užívala nejvíce ze všeho. A bylo si koho užívat, protože i obsazení bylo vynikající – u “Robina” to ale nikdy ani nebylo jinak. Sestava byla po oba dny stejná, s výjimkou právě Robina z Loxley, kterého si v pátek zahrál Jan Kříž, v sobotu pak Tomáš Savka. Lady Marianu si zahrála Michaela Doubravová (zaskočila na poslední chvíli za nemocnou Martinu Bártovou), Herna s Biskupem Petr Opava, Šerifa z Nothinghamu Kamil Střihavka, Guye z Gisburnu a Hluchého skřeta Antonín Moravec, Čarodějnici Leona Machálková, Komornou Kitty Marie Blahynková, Li byl Jan Karásek, Malý John Jiří Zonyga, Bratr Tuck Michal Pleskot a Slepý skřet Richard Tesařík. Všechny pěvecké výkony můžu jen pochválit a říct “bravo“. Volné prostranství dodalo všem hlasům sílu, a tak barva hlasu každého z nich mohla vyniknout v plné parádě.
Myslím, že všichni účinkující se výborně sžili s novým prostředím a občas i zaimprovizovali. Celé představení bylo od prvního do posledního tónu totožné s tím z Kalichu, nebyla vyhozena ani přidána žádná scéna. Protože chyběla točna, technici se pohybovali na jevišti víc než obvykle, ale kupodivu to na mě nepůsobilo rušivě. Celý muzikál má prostě šmrnc, jednotlivé scény logicky navazují na sebe a každá postava má nejmíň jednu veselou scénu nebo alespoň hlášku. A navíc samozřejmě herci využívali prostor pro improvizaci, takže jsme mohli slyšet Robina, jak říká: “Asi ji vyděsil můj společník, hlídá u stánku.” anebo: “Ukážeme jim, zač je toho Loket.”. Mariana si zase neodpustila hlášku: “Koktám od té doby, co jste mě nechali viset v Lokti ve studni.“ Korunu všemu nasadil Malý John, který řekl: “Na borůvky? Tady v lese?” Kromě toho, když se u scény, kdy “dáma koupat naposledy”, ozve šplouchnutí, bylo namístě si myslet, že Lady Mariana opravdu spadla do Ohře, která tekla kousek za jevištěm. A když Robin Tomáš Savka dostal od Bukvice Tesaříka takový pohlavek, že plesknutí bylo slyšet až do posledních řad, celý amfiteátr se prostě trhal smíchy.
Zkrátka a dobře, byl to vydařený počin a já děkuji všem, kteří se podíleli na realizaci těchto představení. Co na tom že pršelo? Co na tom že občas vypadávaly porty a Míša Doubravová dozpívala po oba dny poslední píseň s mikrofonem v ruce? Co na tom že Robin nesjížděl na laně? Vůbec nic. Zážitek byl skvělý, diváci se výborně bavili, salvy smíchu musely být slyšet hodně daleko a pohlazení duše krásnou hudbou zkrátka zůstane. Příští rok – pokud by se “Robin Hood” na Lokti opakoval – možná budou mít organizátoři i herci víc odvahy na to lano i jiným způsobem využijí přírodu k dalším improvizacím, které v uzavřeném divadle nejsou možné. A kdyby ne, nevadí. Standing ovation byl po oba dny zasloužený, takže říkám jen jedno – skvělá práce a díky.
Přečtěte si velkou recenzi muzikálu “Robin Hood” nebo další články o tomto muzikálu.
Další představení Robina Hooda se konají v Divadle Kalich v termínech 1.-4.11. a 13.-16.12 2012.
Vstupenky zakoupíte v prodejní síti společnosti TICKET ART.
Foto: Silvia Antalíková (1, 3, 5, 6), Zuzana Vránová (2, 4, 7).
Ukázky z muzikálu “Robin Hood”
Chcete také na našem webu publikovat svůj názor? Nelíbí se vám nějaká recenze, jste fanouškem nějakého muzikálu a chcete ostatním fanouškům popsat i své pocity? Chybí vám tu reportáž z nějaké události a myslíte si, že by bylo dobré o ní napsat? Rádi vaše příspěvky zveřejníme v sekci “Fanoušci píší”! Pošlete nám na email janda@musical.cz váš příspěvek a my se vám obratem ozveme. Příspěvky mohou být psány v českém i slovenském jazyce a musí být bez pravopisných a velkých stylistických chyb, abychom zachovali úroveň našeho serveru. Fotografie můžete dodat vlastní (opět v odpovídající kvalitě) či se o ně postaráme my (v žádném případě neposílejte stažené fotografie bez souhlasu)! Text musí být psán exkluzivně pro náš server a publikován výhradně u nás! Pokud vaše příspěvky budou pravidelnější, kvalitní a čtené, rádi vás uvítáme i v našem stálém redakčním týmu!
Těšíme se na vaše příspěvky! Za Musical.cz Radek Janda
Komentáře
Mia
AutorBylo to opravdu super, a podepisuju se pod vším co je tady napsáno. Překrásný zážitek, a snad se bude za rok opakovat. Už teď se těším, děkuju všem co se na tom podíleli.
F_nany
AutorByla jsem v sobotu, byt jsem chtěla jít právě v pátek na Jana Kříže, no ale déšť mé plány zhatil. Jedná s opravdu o hezký muzikál, který jsem právě v Lokti viděla poprvé. S článkem souhlasím a stánek s programem jsem neviděla ani ten jeden, a že jsem nevěděla obsazení mě zaskočilo, nebylo to ani u vstupu (což přímo v divadle Kalich je). Je vidět, že Silvie zde byla poprvé, ale já, co jsem z okolí Lokte a mohla jsem vidět právě i několik operních vystoupení a koncertů, mě mrzelo, že právě v tak krásném prostředí nebyl Robin Hood rozehraný po celým prostranstvím a věřím, že by to u tohoto muzikálu šlo. Nevím jak kdo zná právě prostranství, ale přímo z hlediště máte před sebou jednu největší kulisu a to právě hrad Loket, který je v noci podsvícený, vedle pódia je volné prostranství se stromy a je tam právě ohyb řeky Ohře. Myslím, že kdyby na volném prostranství nebylo občerstvení, ale Sherwoodský les a na podiu bylo vše co se odehrává přímo v interieru hradu, tento muzikál by to určitě ještě podtrhlo. U všech operních představení, které jsem viděla právě využívají celého prostranství a je to opravdu nezapomenutelné, na Rusalku už bych do divadla nikdy nešla, v jakém jiném divadle by čarodějnice měla skrýš přímo na skále, Rusalka tančila na paloučku a princ přijížděl na koni s družinou a kde by se princ plavil přímo po řece, průvod procházel mezi obecenstvem … A není to jenom u tohoto představení, vždy produkce operních představení využívá celý prostor amfiteátru a dává to úplně jiný nádech. Robin Hood by si toto určitě zasloužil, je to opravdu krásný muzikál. Děkuji, že Robin Hood navštívil Loket
Abigail
AutorTaky mě napadlo, že by bylo hezké využít celé prostranství, nebo alespoň jeho část, ale přiznejme si to, to už není o tom to prostě chytit a přemístit a zahrát jinde, to chce to celé pořádně nazkoušet na tom daném prostoru a nejsem si úplně jistá, jestli se to jednak na dvě představení vyplatí (pro pořadatele) a jednak jak moc je to na tak rychlou akci proveditelné a zážitek na základě toho kvalitní (má-li to být provedeno na rychlo). Nicméně se těším, že jednou se něčeho podobného někde kdekoli dočkám.
Já si užila obě představení mnohem lépe, než když jsem byla naposledy v Kalichu, zcela sobecky mi udělalo radost, že můžu posoudit poslední, čtvrtou Marianu, kterou jsem dosud neviděla. A opravdu se mi líbila, i když s tvrzením, že je nejlepší, které jsem tu kdysi někde četla, nesouhlasím (zařadila bych ji až jako druhou alternaci). Ale krásně se na tom velkém prostoru (neberu jen jeviště, ale celý prostor) ukázalo, jak by některým z účinkujících “slušel” větší (třeba i mnohem větší) prostor, než jaký Kalich může nabídnout (bohužel).
F_nany
AutorUrčitě využití celého prostranství zabere více času a určité změny, ale opery se hrají vždy také pouze 2 představení. V uplynulých ročnících to byly 3 opery každý týden(pátek+sobota) jiná a kromě Rusalky, která se hraje od začátku festivalu pokud se nemýlím od roku 1999 jsou opery měněny max. každé 2 roky. Je pravda, že zkoušky jsem viděla už třeba v úterý a v pátek se hrálo. Doufám, že příští rok se budeme moc těšit na další muzikál v Lokti i kdyby to bylo jenom na pódiu :-)
Silvia
AutorDěkuji za komentáře, v podstatě se s nima ztotožňuji. Je pravda, že v Lokti jsem byla poprvé, no open-air představení jsem už zažila několikrát, chodím třeba na muzikály na zámek Hluboká i každý rok na operu do Divoké Šárky v Praze, takže si umím představit, jak vypadají opery pod hradem Loket. Taky jsem doufala, že se u “Robina” scéna roztáhne do šířky a využije se louka, řeka, nebo třeba jenom ten posed. No nejsem producent, takže nevidím so zákulisí příprav, a o těchto věcech rozhoduje určitě spousta aspektů – peníze, čas, prostory, lidi… a já jsem jen divák, takže mi nenáleží kritizovat, můžu mít pouze připomínky nebo postřehy. V přírodě se dá improvizovat o dost více než v uzavřeném divadle, na Šárce třeba využili kus dřeva na postavení trůnu pro kněžnu Libuši, nebo živá zvířata – koně, psy i dravé ptáky, které v divadle asi těžko uvidíme. Opera má navíc vždycky několik desítek členů ve sboru, nemluvě o kompletním orchestru – ti lidi by se asi těžko vešli na jeviště, proto musí využít veškerý prostor. I když jsem byla opravdu spokojena s představením, popravdě bylo mi trošku líto, že “Robin” venku byl téměř totožný s Kalichem – s výjimkou zvuku, který jak jsem psala, byl na Lokti vysoko nadprůměrný. Je v podstatě jedno, jestli se řeka, zvířata, louka, nebo obyčejné klacky z lesa využijí účelově, anebo jen pro efekt či pobavení, je to za každých okolností oživení a přínos do představení jako celku. Možná do budoucna můžeme doufat, že se i muzikály v Lokti stanou stejnou tradicí – vždyť je tolik původních muzikálů s historickou tematikou, které by do tohoto prostředí perfektně zapadly – a produkce nám ukáže, že s okolitou přírodou se dají dělat divy:)
Abigail
AutorTak já v Lokti taky nikdy předtím nebyla – respektive ne na představení, ve městě ano, ale mám to trošku z ruky, takže jsem využila až tuhle příležitost. Vzhledem k tomu, že s operami to tak umí – využít prostor, je to tím pádem o to větší škoda, ale jak říkám, umím si docela živě představit, že to na přípravu bude daleko náročnější, ale taky bych doufala, že třeba do příštích let na tom zapracují… Já bych si tam za rok Robina přímo v místním přírodním divadle a s přírodními kulisami dala. Nebo i něco jiného…
(Ale tedy musím říct, že mě úplně neohromilo ani “využití” prostoru na Hluboké, jsem náročný (až otravně náročný) divák…)
milanzitka
AutorPříští rok se v Lokti plánuje s uvedením Johanky z Arku.
Klea
AutorMyslíte, že tyto prázdniny tam Robin také bude? Bylo by to bezva
Zdeněk
Autorlístky na Johanku z Arku sou už v prodeji tak neváhejte určitě to bude super jako Robin