Filmové muzikály

Barevní a originální Beatles v “Across the Universe”


Stejně jako Ondřej včera, tak i já dnes využívám léta a konečně přicházím s recenzí muzikálového filmu, postaveném na písních slavné britské skupiny Beatles. “Across the Universe” je odvážným originálním filmovým počinem, který by neměl ujít pozornosti žádnému z fanoušků “Brouků”, ale ani muzikálovému publiku. Kromě recenze filmu nabízíme pohled na poněkud méně vydařené DVD.

Jim Strugess a "Strawberry Field"

Jim Strugess a "Strawberry Field"

Across the Universe” by se dalo přeložit jako “Skrz vesmír” nebo volněji “Putování vesmírem”, česká distribuce se však rozhodla název ponechat originální. Za projektem stojí režisérka Julie Taymor, jejímž nejvýznamnějším snímkem byla Oscarová “Frida” se Selmou Hayek v hlavní roli. Společně se scénáristy Dickem Clementem a Ian La Frenaisem stvořila unikátní muzikálový film, který využívá 33 písní jedné z nejúspěšnějších a nejznámějších světových skupin Beatles. Nechybí hity jako “Hey Jude“, “All You Need Is Love“, “All My Loving” nebo “Let It Be“.

Držet se textů písní jedné kapely a “splácat” z nich dohromady příběh dá jistě pořádně zabrat, ale vysoce hodnocená “Mamma Mia” dokázala, že to lze a že to dokonce lze udělat bravurně. Těžko říci, zda se to samé povedlo Julii Taymor. Děj je totiž jednou ze slabších stránek filmu, přitom ale udrží vaší pozornost po celých 130 minut. Příběh je zasazen do bouřlivých 60. let minulého století – období vietnamské války, protiválečných demonstrací a politického napětí. V čele stojí milenecký pár Jude a Lucy. Jude pochází z Liverpoolu a vydává se do Ameriky hledat svého otce. Na Princetonské univerzitě nalezne nejen jeho, ale také bláznivého a naplno si života užívajícího Maxe a hlavně jeho okouzlující setru Lucy, které zahynul ve válce přítel. Společně se vydávají do New Yorku, kde prožívají příběh plný lásky, dobrodružství a barev. Milenci se ale díky válce ocitnout v bláznivém světě, který jejich lásce vůbec nepřeje. Dokáží si k sobě znovu nalézt cestu?

Dana Fuchs a Martin Luther

Dana Fuchs a Martin Luther

Na první pohled může příběh vypadat nadějně, ale velkou chybou je snaha autorů zasadit do filmů co nejvíce témat a problematiky, přitom ani jedno nedotáhnou do konce. Válka, protiválečný odpor, armáda, chování policie, umělecké nesoulady, umění všeobecně… Je jen na vás, jestli dokážete udržet pozornost a podvolit se myšlenkám tvůrců a nechat se jimi provázet po celém snímku.

Julii Taymor bych označil za jednu z nejkreativnějších režisérek současné kinematografie. Prakticky z každého záběru na nás číhají originální nápady, kýč a odkazy na skupinu Beatles, které však ocení především její fanoušci. Na můj vkus však někdy forma pohlcuje obsah a stáváme se svědky opravdu bizardních hudebních čísel, které zdánlivě nemají s dějem žádnou souvislost, ale když se zpětně zamyslíte nad texty a zobrazenými “výjevy”, každý pohyb, každá animace, každý kýč tam má svůj smysl. Taymor navíc skvěle dokáže zobrazit emoce, nejvíce je to znatelné na písni “Let It Be“. Kreativně pak vítězí vizuálně famózní scéna “Strawberry Fields Forever“, vrcholem kýče a pestrosti je píseň Mr. Kita.

Evan Rachel Wood, Jim Sturgess a T.V. Carpio

Evan Rachel Wood, Jim Sturgess a T.V. Carpio

Hodnotit kvalitu písní si netroufám, většinu z nich všichni dobře znáte, pro “zatvrzelé” fanoušky pak může být překážkou zcela odlišná instrumentace a vůbec celé pojetí písní. Za sebe však můžu tvrdit, že všechny úpravy jsou originální a povedené. Doporučit mohu soundtrack ve dvoudiskové speciální edici, kde jsou obsaženy všechny písně a funguje zcela samostatně i bez filmu.

Naprosto žádnou výtku nemohu mít k obsazení hereckých rolí. Sázka na vycházející hollywoodskou hvězdu Jima Sturgesse se vyplatila a podává přesvědčivý herecký i skvělý pěvecký výkon. Jeho hlas je lehko identifikovatelný a dává písním úplně jiný nádech, kterým jsem osobně nadšený, nejvíce bych vyzdvihl již výše zmiňovanou píseň “Strawberry Fields Forever“. Ještě zajímavější barvu hlasu má představitel role Maxe Joe Anderson, herecky je taktéž výborný a na scéně ho nemůžete přehlédnout. K jeho vrcholným pěveckým výkonům pak patří “Happiness Is A Warm Gun” nebo “Hey Jude“.

Joe Anderson (Max)

Joe Anderson (Max)

Roli Lucy ztvárnila Evan Rachel Wood, které se taktéž nedá nic vytknout, ale dva hlavní mužské výkony ji mírně zastíní a osobně si nemohu vzpomenout na žádný její mimořádný výkon, který by mi utkvěl v paměti. Skvěle obsazená a výrazná je Dana Fuchs v roli Sadie, její herecký partner Martin Luther je taktéž výborný. Postav je v “Across the Universe” opravdu mnoho, nakonec ještě zmíním bravurní výkon Mr. Kita Iddieho Izzarda.

Jaké je tedy celkové hodnocení filmu? Pozitivní! I přes poněkud spletitý, přeplácaný a i mírně “přepostavovaný” děj patří “Across the Universe” k jedním z nejlepších filmových muzikálů (ještě pro úplnost – nejedná se o filmovou adaptaci, podobně jako několik staré “Moulin Rouge” je to čistě originální film, který by na jevišti zřejmě nemohl fungovat). Je to barevné, originální, režisérka chrlí skvělé nápady na každém záběru a fanoušci Beatles budou potěšeni obrovským množstvím odkazů. Předělávky písní se povedly, přispívají tomu bravurní výkony celého hereckého týmu.

Recenzenti tradičně píší, zda film doporučují či ne, v tomto případě tomu věnuji jeden celý odstavec. Já jsem totiž z prvotního šoku přešel po několika dnech do nadšení a musel si film pustit znovu. Těžko říci, kdo je cílová divácká skupina, ale rozhodně to není film pro každého. Pokud nemáte rádi kýč, barevnost a dá se říci i “ujetost”, není tento snímek pro vás. Naopak pro fanoušky Beatles to může být zajímavá zkušenost, ale jak jsem podotkl výše, nové verze jejich oblíbených písní je mohou zaskočit. Nečekejte tedy raději nějaký přelomový snímek, jděte k televizi s čistou hlavou a užijte si film naplno.

.

DVD

Company

Company

Tento rok a půl starý snímek samozřejmě už v kině neuvidíte, zaměříme se tedy na DVD v české distribuci. Už na začátek musím podotknout, že kromě filmu se nejedná o moc povedený nosič, i když by to po prohlédnutí obalu mohlo vyznívat opačně. Po vložení do přehrávače však nastává menší zklamání. Celé menu je kompletně v anglickém jazyce, základní orientace je však bezproblémová. Samotný film je technicky povedený, obraz je čistý, jen zvuk z nepochopitelného důvodu je pouze ve formátu DD 5.1, takže pro dva repráky není příliš optimalizovaný, ale i tak zní zvuk dobře, mohlo to však být ještě lepší. Na DVD se nachází pouze anglický a italský dabing, přítomné jsou samozřejmě české i slovenské titulky (+ dalších 13 jazyků).

Ukázka jedné originální kompozice scény

Ukázka jedné originální kompozice scény

Problém pak nastává v bonusové výbavě. Oproti obalu některé bonusy úplně chybí a distributoři jaksi zapomněli na jakoukoliv lokalizaci. Pomohly by i anglické titulky, protože mnoho lidí rozumí spíše psanému textu, ale i ty chybí, za to si k bonusům můžete pustit titulky italské. Komentář k filmu o režisérky Julie Tymor a hudebního producenta Elliota Goldenthala by byl jistě velice zajímavý, když jsem namátkou projel některé scény, režisérka vysvětlovala jednotlivé nápady a myšlenky a vnáší to tak do díla úplně jiné světlo. Pro 90% diváků je však komentář bez českých titulků nepoužitelný a ani já jsem nevydržel přes dvě hodiny bedlivě poslouchat každé slovo, zvláště, když se režisérka pokoušela rychle něco sdělit. Nechybí dokument o natáčení filmu, který je opravdu povedený a také leccos vypoví o myšlenkách a síle filmu. Ale opět jen anglicky zdatným, i když zde se všichni snaží o dobrou a srozumitelnou výslovnost. Z dalších bonusů zde máme krátký dokument o hudbě a natáčení písní, fotogalerii, kraťoučkou nezajímavou vynechanou scénu a dvě alternativní verze písně Mr. Kita, které nebyly vybrány do finálního filmu.

Souhrnně je tedy DVD pro českého diváka dobré jen ke zhlédnutí filmu, bonusy jsou určené jen pro anglicky zdatné. Škoda, doufejme, že se distributoři polepší a poskytnou nám příště opravdu ČESKÉ vydání filmu na DVD. Cena se pohybuje kolem 200 korun. Za 600 korun si můžete užít film i na Blu-Ray. Distributorem je Bontonfilm.

Fotografie poskytla společnost Falcon. Jejich další šíření bez svolení Falconu je přísně zakázáno!


Filmové muzikály
Čím chce být Muzikál aneb Cesty ke štěstí? (Recenze filmu)
Filmové muzikály
“Nine” – “artový” muzikál plný snových videoklipů
Filmové muzikály
„Princezna a žabák“ – Disneyho příjemný návrat k dvojrozměrně animovaným muzikálům
  • elik

    mě osobně se tento fim líbí více než Mamma mia!!!!!


  • Veronika B.

    Díky za recenzi, už dlouho to chci vidět a pořád ne a ne se rozhoupat a zajít do videopůjčovny. Tak tohle mě nakoplo – vypadá to sympaticky, hipízáky můžu a tohle vypadá i na cílenou kýčovitost, která má pro mě svůj půvab :-))


  • Denisa

    Souhlasím s posledním odstavcem recenze, tedy především s tím, že po prvotním šoku s vyvalenýma očima, co to je (?! =-O), jsem si film s nadšením za pár dní pustila znovu. Pustila bych si ho i teď, ale někam jsme ho zaštrachali :-/