Recenze: Divadlo Kalich našlo svůj “Osmý světadíl”
První premiérový týden uvádění muzikálu “Osmý světadíl” je za námi! Nový muzikál Divadla Kalich v režii a choreografii Jána Ďurovčíka s největšími hity skupiny Elán sklidil na premiéře i ostatních reprízách nebývalé ovace a po delší době můžeme na pražské scéně vidět poctivé muzikálové dílo, které vyniká originalitou, energií a nasazením všech členů týmu. Přinášíme vám obsáhlou recenzi, včetně zhodnocení všech alternací!
Základním stavebním kamenem “Osmého světadílu” jsou pochopitelně nesmrtelné hity Elánů, které Ján Ďurovčík, Boris Filan a Peter Pavlac zručně zapracovali do muzikálového libreta. Písně jsou vsazeny do děje velice nenásilně a nejednou vykouzlí úsměv na tváři již při prvních tónech. Samotný příběh sice neoplývá velkou originalitou (a je v podstatě jedno velké klišé), jedná se o dojímavý epos o lásce a obětích pro ni, ale je velice dobře proložen vtipem, který není vnucovaný pomocí komických dvojic či podobných zlozvyků české scény. V obecné rovině platí, že první půlka je spíše komická, naladěna více do pozitivna a v druhé se odehrává převážně dramatický příběh, ale i ten je zlehčován občasným humorem. Na vážnosti to však neubere a nejeden divák na konci obou půlek uroní slzu.
Muzikál patří do v současnosti velice oblíbeného žánru hitmuzikálu, který má určitá specifika. Jedním z nich je i nutné proložení hudebních čísel činohrou, aby se právě notoricky známé písně staly součástí uceleného děje. Činohra zde tvoří značnou část představení, otázkou je, zda na to bylo muzikálové obsazení připraveno. Ján Ďurovčík vedl herce k přirozenému civilnímu projevu, při vypjatých scénách stejně herci sklouzávají do přehrávání a přílišných emocí, jejichž výsledkem je neuvěřitelnost dané situace. Mnohem lépe se hercům pracuje s emocemi v písních, proto hodnotíme hudební čísla mnohem lépe, než průměrné činoherní výstupy.
A právě hudební čísla dělají svou originalitou, energií a řemeslně dobrou prací z “Osmého světadílu” jeden z nejlepších muzikálů na naší scéně. Písně Elánů jsou velice dobře přepracované do duetů či sborových scén, často slýcháváme dvojhlasy, které v originálech nezazní a písním přidají na atraktivitě. Dočkáme se i zcela originálních předělávek, jako například hraní na nádobí při písni “Stužková” nebo a cappella zpívanou píseň “Chcel by som ti šepkať“. Celkem v představení zazní 19 písní Elánů, z toho dvě jsou úplné novinky, napsané přímo pro “Osmý světadíl”. První z nich je sólová árie hlavní ženské hrdinky Jany “Len kým tu si“, která muzikál reprezentuje jako rádiový singl. Tato nádherná emočně hluboká lyrická skladba s neuvěřitelnými výškami nenechá chladným žádného diváka! Druhou novou písní je “Zajtra“, v podstatě jediná epická píseň v muzikálu, která posouvá děj dále a zpívají ji všechny postavy z muzikálu. Jako jediná nemá hitový potenciál a při cestě z divadla si ji těžko budete zpívat, ale do celkového kontextu představení i tvorby Elánů se výborně hodí.
Hudební čísla kromě samotných písní vynikají výbornou choreografií Jána Ďurovčíka, který opět vytáhl z účinkujících maximum! A tančí opravdu každý, především trojice hlavních hrdinů vede několik tanečních čísel, která jsou skutečně nadprůměrná. Vynikající je také práce se světlem a prostorem. Dokonalým příkladem je jedna ze závěrečných scén “Kaskadér“, která kombinuje dramatický děj (který se navíc odehrává na více místech zároveň!), výborné zakomponování známé písně, dynamickou choreografii a efektní nasvícení. Inscenačně originální a dynamickou písní je například také “Vymyslená” nebo celá scéna v obchodním centru, která kombinuje hned tři písně. I přes počáteční problémy na předpremiérách se podařilo vyladit zvuk, který taktéž zní velice dobře a dá tak vyniknout novým aranžím písní.
Videoukázka z muzikálu “Osmý světadíl” (Stužková)
Kamera a úprava – Radek Janda
Scénografie Martina Černého je tentokrát jednoduchá a skládá se v podstatě jen ze tří panelů obsypaných LED žárovkami, které se dle potřeby rozsvěcují a mění barvy. Ostatní kulisy jsou pouze náznakové, o to víc zaráží dlouhé přestavby mezi scénami, zvláště pak v první půli muzikálu ničí celistvost děje a o přestávce se stávají jedním z témat o dojmech z představení. Prostor divadla Kalich sice díky absenci provaziště a bočního jeviště rychlé přestavby neumožňuje, příště by se s tím však dopředu počítat a vyvarovat se zatmívačkám s přestavbami (a i “Osmý světadíl” ukazuje v několika momentech, že přestavby mohou být i plynulé, viz. obchodní centrum nebo Erikův klub).
I přes výše napsané výtky je především díky nasazení režiséra, choreografa, autora scénáře a světelného designu Jána Ďurovčíka muzikál “Osmý světadíl” jedním z inscenačně nejlepších za poslední roky. Vše je propracováno a promyšleno do detailů, od vedení herců až po každý pohyb kuželu světla, a právě ona režijní preciznost se na naší scéně často nevidí. Ďurovčík v divadle Kalich opět vytvořil dynamický moderní muzikál, na kterém si jistě každý najde to své.
Co ale tento muzikál dělá skutečným muzikálem, to jsou výkony umělců na jevišti. Již při konkurzu se na uchazeče kladly vysoké nároky a skutečně, kdo neuměl zpívat, tančit a hrát, neměl šanci. Proto můžeme s radostí říci, že v tomto muzikálu neexistuje špatná alternace, každý do své role vkládá maximální úsilí a z každého sálá energie a nadšení pro divadlo. Nelze tentokrát objektivně říci, kdo je lepší a kdo ne. Tady si každý musí subjektivně zvolit toho umělce, který mu bude nejsympatičtější svým projevem a pojetím role. Ještě jednou ale musíme zopakovat, že nelze narazit na špatnou alternaci!
Nejtěžší a největší rolí je Jana, mladá studentka “Matfyzu”. Alternují ji Nela Pocisková, Michaela Doubravová a Kateřina Steinerová. Každá herecky i pěvecky podává Janu trochu odlišným způsobem, ale jedno provedení zde vyniká. Je to právě Nela Pocisková, která díky svému hlasu a hereckým zkušenostem odehraje na jevišti výkon hodný zahraničních scén. Tato role přesně sedí jejímu hlasovému rozsahu, výborně se realizuje i v tanci a přirozené herectví a vložené emoce z ní udělaly hvězdu premiéry i následné afterparty. “Len kým tu si” je v jejím podání skutečným skvostem. Tím však nelze tvrdit, že její kolegyně jsou špatné, to v žádném případě! Jejich výkony jsou taktéž na vysoké úrovni (v muzikálové Praze obrovský nadprůměr), zvláště s přihlédnutím k faktu, že pro Michaelu Doubravovou i Kateřinu Steinerovou jsou to první velké muzikálové role. Po nasbírání cenných zkušeností a jistoty v hlase i projevu z nich budou vynikající muzikálové herečky, o které by měl stát každý producent. Potlesk ve stoje si zaslouží každá z nich, protože zvládnout roli takového rozsahu je obrovská výzva, a všechny tři potvrdily, že na to mají!
Role mladého lehce ztřeštěného a romantického Tomáše je naprosto vyrovnaná a každá alternace přichází s něčím svým. Premiérový Tomáš Savka vládne především svým silným hlasem, do kterého umí vložit potřebné emoce. Pro Romana Tomeše je Tomáš první velkou muzikálovou rolí a popral se s ní skutečně velice dobře, zaujal nás především výbornným přirozeným herectvím, emocemi a hezkou barvou hlasu. Tomáš Löbl je typově nejpřesnějším mladým romantikem, skvěle mu sedí komická první půle představení a hlasově se mu také nedá nic vytknout, možná by se jen mohl více soustředit na emoce v druhé půli představení, kde jsou skutečně potřeba. Všichni velice dobře tančí a stejně jako Jany si zaslouží obrovský potlesk.
Erikové Jan Kříž a Zbyněk Fric jsou taktéž vyrovnaní, Jan Kříž vyniká pěvecky, přičemž mu sedí více první píseň “Valiace sa kamene“, zatímco Zbyněk Fric svůj výkon staví na precizním herectví a více se našel v romantické písni “Čakám ťa láska“. Oba jsou ale “nádherně záporní” a tají se dech nad jejich tanečním výkonem u “kamenů“. V roli matky jsme viděli Zuzanu Krištofovou-Kolářovou, která nás zaujala naprosto famózním pěveckým výkonem, a Alžbětu Stankovou, jejíž emoční herecký výkon je skutečným skvostem a věříte ji každé slovíčko. Roli dále alternuje Marie Štěchová, na kterou jsme během čtyř viděných představení neměli štěstí. V malé roli otce se alternují Jan Révai a Michal Pleskot, kteří jsou naprosto rovnocennými partnery.
Juraj Bernáth a Antonín Moravec hrají v “Osmém světadílu” několik epizodních rolí, které jsou v drtivé většině komediálního rázu. A pokud dotyčné pány znáte, jistě víte, že právě vtip je jejich parketou, takže o nudě či špatném výkonu se nedá hovořit. Teď však jen spíše subjektivně musíme lehce vyzdvihnout Juraje Bernátha, který je celkově vtipnější a přirozenější. V dětské roli malého Jakuba exceluje již jevištně zkušený Filip Antonio (jeho herectví by mohl závidět kdekterý herec), dalšími alternacemi jsou Denis Klát a Adam Damba Bubák.
Velice specifickou částí obsazení je zde pánská company, která prakticky nesleze z jeviště a předvádí výborné pěvecké, herecké i taneční výkony. Představuje především partu Tomášových kamarádů, ve které je každý individuální osobností a bez nich by těžko tento muzikál mohl fungovat. Pro jejich sladěnost by ani nebylo příhodné, kdyby jeden z nich byl výrazně slabší, což se tady naštěstí nestalo. Alternují se Filip Gröger – Tomáš Sloupský, Martin Bačkovský – Petr Šudoma, Petr Novotný – Oldřich Smysl a Peter Veslár – Jan Tenkrát. Každý z nich má svůj moment představení, kde je nenahraditelný, ale za zhlédnuté reprízy jsme si nejvíce oblíbili company ve složení Gröger, Šudoma, Novotný a Tenkrát.
Dámská company je až na pár replik výhradně taneční a mají často opravdu náročné choreografie. Občas by se však dala vytknout určitá nesladěnost, ale osobně jsem byl i tak ohromen a sladit některé rychlé choreografie mi připadá téměř jako nemožný úkol. Jmenovitě v představení tančí Zuzana Pokorná, Denisa Kubášová, Zuzana Herényiová, Zdeňka Pijanová, Linda Huňáčková, Barbora Danzerová, Gloria Fricová, Eva Miškovičová a Kamila Mottlová.
Co dodat závěrem? “Osmý světadíl” není muzikálem bez chyb, určité výhrady však zcela přebíjí originální zpracování nesmrtelných hitů Elánů, dynamická choreografie, vtip i emoce a bravurní výkony všech členů obsazení. “Osmý světadíl” je poctivý muzikál, který má šanci prorazit v dnešní muzikálové džungli a rozhodně jeho návštěvu můžeme doporučit! 85%
(V případě, že se Vám představení líbilo, doporučujeme také koupi kvalitně nahraného CD, jehož recenzi připravujeme.)
Děkujeme divadlu Kalich za spolupráci a možnost zhlédnout všechny alternace muzikálu!
Autorem fotografií je Richard Kocourek /Divadlo Kalich/. Děkujeme za jejich poskytnutí.
Komentáře
Romča
AutorNo mně příběh Osmého světadílu přijde lepší než Dětí, jinak mi to přijde vyrovnaně kvalitní. Choreografie, nadšení účinkujících, ve finále dokonalé medley atp. Samozřejmě hudba je jiná, OS je rockovější a GoJa naopak nesrovnatelně větší, tj. lepší pro scénu, ale v principu ten prvek hitmuzikálu je podobný a myslím, že OS bude stejně úspěšný jako Děti!
Abigail
AutorMalá technická otázka k Osmému světadílu: chápu to správně tak, že Peter Makranský a Ján Slezák by měli patřit ke slovenskému obsazení?
Ondřej Doubrava
AutorAbigail: Naprosto správně, CDčko by totiž mělo být společné pro Prahu i Bratislavu…
Romča
AutorMILUJU OSMÝ SVĚTADÍL!!! Tomík Löbl a Miška “Doubravka”, to je nejlepší dopink na celý další měsíc!
Romča
AutorVeny: mě vadí u Nely (zatím jen podle CD) naopak hloubky, výšky se mi líbí většinou…
A Lucie: taky jsem Elánovec a stejně jako u Dětí Ráje (David, Barták a spol.) i tady konstatuju naopak to, že tyhle úpravy a podání mladých nadšenců u mě jednoznačně překonává originál!
Ewa
AutorZ predstavenia som bola sklamaná, nepresvedčivý herecký výkon, žalostne málo choreografie, dve tretiny piesni si herci zaspievali medzi sebou bez kúska fantázie a inšpirácie. Ďurovčík si, podľa mňa , urobil prostredníctvom Nely a tradície Elánu dobrý marketing. Nala super, ostatné celé zle. nudila som sa.
Petra
Autornuda, trapné dětinské vtipy, hloupý jednoduchý příběh-prostě katastrofa
Romča
AutorPetra a Ewa asi spadly z jiné galaxie. Prý žalostně málo choreografie…, prý hloupý jednoduchý příběh (nepřál bych vám Petro, aby se vám v životě něco podobného stalo) a prý nuda… No tak jestli tohle je nuda, pak by mě zajímalo, co za nudu nepovažujete. Pro mě je to vedle Dětí Ráje nejenergičtější a nejnadupanější muzikál posledních pěti let!
Nikolka
AutorTak jsem konečně viděla Světadíl a nevím, co napsat. Nic mě tam neuchvátilo, podruhé určitě nepůjdu. Příběh o ničem…nevím, co tu všichni opěvují..
Míra
AutorTaky se musím Světadílu zastat! Příběh je o ničem? Potenciální smrt dítěte nemá váhu? Ach jo, kam se poděly city… Asi dokud se nás něco podobného nedotkne, nejsme schopni uvěřit.
Romča
AutorPřesně tak, mám stále větší a větší pocit, že žiju ve světě plném bezohledných cyniků, kteří už ani neví, co to znamená cit a láska… Ještě že jsem dnes dostal SMSku od Marušky M., která byla včera zase (n. r. ode mne, už od října mám absťák a do ledna minimálně mít budu…): “Nevím, zda se v divadle nedělo něco mimořádného, ale to včerejší představení rozhodně mimořádné bylo. Tolik emocí a úžasných pěveckých a hereckých výkonů na jednom jevišti – to jsem snad ještě neviděla! Na takový zážitek se snad ani nedá zapomenout. Všichni své role maximálně prožívali, Tomáš Löbl při Láska moja na jevišti div neslzel. Opravdu výjimečné, jsem nadšená…” A tak jde zítra znova. No mimořádné představení asi ne, ve čtvrtek byla žena a přišla plná naprosto stejných emocí s jiným obsazením. Tohle je prostě (navzdory nemalé konkurenci) muzikál roku, málo platné!
Olynka
AutorByla jsem na dnešním večerním představení. Předesílám, že můj zdravotní stav není vůbec dobrý, pouze divadelní absťák a lítost nad propadnutím lístků mě zahnaly do hlediště s hlavou jako pátrací balon, nosem tvaru a barvy řetkvičky, teplotou a kašlem.
Ze začátku jsem si říkala, že hitmuzikál by měl mít přece nějaký děj… Od scének v obchodním domě se to trochu zlepšilo a pak už to mělo víceméně vzestupný charakter. I tak ale souhlasím s recenzí – je to klišé a největší je na závěr, když Tomáš přijde oděný v bílém – to se mi chtělo spíš smát, než slzet.
Výkony – úžasné, prostě něco neskutečného. Pouze Tomáš Savka byl ze začátku spíš drzý a trapně vlezlý než roztomile neodbytný, jak bylo asi zamýšleno a později, občas, místy, malinko přeslazený. Jinak super výkon. Nela – super. Honza Kříž – třikrát super, krásně odporný záporák a velké mínus za to, že v celém představení má pouze 2,2 písně! Marie Štěchová a Jan Révai – super. Tonda Moravec – miluju, jeden z lidí, kteří dokazují, že není malých rolí. Pánská i dámská company prostě lahůdka!
Mínus – scéna na dětském hřišti, kde Tomáš křičí “lásko” a Jana “hovado” – nebylo to ani trochu vtipné. Mínus za to, že Erik, matka a otec mají takové štěky, že třeba otce uslyšíte zpívat téměř až v děkovačce a Erik toho nazpívá v děkovačce 2x tolik, co za celé představení. Mínus za příběh. Mínus – zvukař, když přes hudbu neslyším, co se zpívá, vadí mi to a v muzikálu trojnásob. Mínus za přehnané použití umělého kouře, který mě pálil v očích, dusil a dráždil ke kašli a díky němu byla zejména druhá polovina pro mě hodně náročná.
Plus – za choreografie. Plus – za interpretace písní, v mnoha případech se mi líbily víc v tomto podání, než v originále, zejména ty duetové předělávky byly hodně zdařilé. Velké plus za výkony. Velké plus za skvělou děkovačku s přídavky.
Celkově… uvnitř se mě to vůbec nedotklo. Zamrazilo mě jedinkrát při písni Jedenáste prikázanie a zbytek… nic, nula. Zřejmě můj neutěšený zdravotní stav způsobil, že jsem se stala nezúčastněným divákem z jiné dimenze. Dokážu s nadhledem ohodnotit výkony, texty, scény, ale vnitřně to se mnou ani trochu nehnulo. Kamarádka, která tam byla se mnou nadšeně aplaudovala ve stoje, já ne a ještě jsem byla rozladěná, že přes ty stojící lidi nevidím na jeviště.
Suma sumárum – nedoporučuji ve výše popsaném zdravotním stavu chodit do divadla. Budu asi muset jít ještě jednou, až mi bude dobře a budu moci cele sledovat děj místo tajného usrkávání vody z lahve, abych ztlumila dráždění ke kašli.
Olynka
AutorPardon, ono už je po půlnoci – takže včerejším večerním představení.
Romča
AutorOlynko – plus za vyvážené hodnocení bez předpojatosti, i když s minusem za příběh nesouhlasím a naopak Vám dávám minus za to, že ve špatném zdravotním stavu chodíte do divadla a ohrožujete okolí, že něco od vás chytnou! Ze stejných důvodů já dnes nejdu, ač už jsem to neviděl měsíc a půl a další měsíc neuvidím a mám strašidelný ABSťák!!!
Olynka
AutorRomčo – jsem si svého společenského prohřešku vědoma, včetně té lahve vody, protože na rozdíl od spousty jiných lidí vím a striktně dodržuji, že v hledišti divadla se nic nekonzumuje – nikdy. Kašel jsem utlumila medikamenty, takže jsem chrchlala minimálně a vždy do kapesníku – ale jak už jsem napsala – dobrý nápad to celkově nebyl.
Za názorem na příběh si stojím – taková Dáma s kaméliemi střihnutá něčím, nic nového ani originálního. A ohledně motivu nemocného Kubíka – to také není nové ani originální a jakkoliv by to mohl být silný motiv, kvalitu příběhu neurčuje (a rozhodně to ze mě nedělá cynika :o). Viděla jsem spoustu příběhů, které měly hned několik super motivů, jež byly bohužel zašlapány nijakým dějem, špatnými dialogy a mizernými výkony herců (teď dávám příklad, nevztahuji na OS).
Míra
AutorVidíte, Olynko, a mně, asi i Romanovi, a spoustě dalším přišel zrovna ten motiv smrti malého kluka hodně silným. Možná právě proto, že neni ničím originální, ani snad neměl být, protože to je věc, která se dnes a denně děje. ;-)
Ale rozhodně na to doporučuju vyrazit minimálně ještě jednou, protože na dojem má vliv strašná spousta věcí, od špatného zvukaře přes váš zdravotní stav až aktuálnímu rozpoložení těch umělců. ;-)
Když nad tím tak přemýšlím, tak jste měla téměř kompletní premiérové obsazení. To se takhle mockrát nesešlo :-)
Olynka
AutorMíra – já sílu toho motivu nezpochybňuji, ale motiv kvalitu příběhu bohužel často neurčuje.
Alena
AutorPředstavení by bylo krásné, kdyby ho nepokazil zvukař. Málem jsme přišli o sluch.
Míra
Autorhm :( to už je evergreen, bohužel… to je totiž pořád jeden a ten samej chcápek :-/
Miroslav
AutorMáte na mysli zvukaře z divadla Kalich?? Pokud ano, tak jako producent bych ho už zítra do divadla nepouštěl. Spolu s přáteli jsme byli dneska na Osmém světadílu a trpěli jsme jako koně. Ještě teď mi hučí v uších. To je snad nějakej hluchavka ten jejich zvukař.
Aja
AutorHm, tak to máte stejnou zkušenost jako já. Ten zvukař by měl vracet vstupné. Copak to nikdo z vedení neslyší, že to pouští jako na pouti? Je mi líto všech, co v tom zpívají, kazí jim to.
Romča
AutorJo, Miška taky řikala, že jí z toho ve čtvrtek bolela hlava, že to bylo nějak nahlas – tak to už asi nebude náhoda… Nicméně v září a říjnu nám to nepřišlo. Tak že by v něčem změna k horšímu?
Míra
AutorNo jsou tam dva zvukaři, jeden výbornej a druhej hroznej lempl. Bohužel ten dobrej je fakt dobrej a má hodně kšeftů i mimo divadlo, tak je tam častějc ten druhej. :-/
Alea
AutorMíra: Takže dávám slíbený report s obsazením i dojmy z dnešního večerního představení. Hráli: Míša Doubravová, Tomáš Savka, Zbyněk Fric, Marie Štěchová, Michal Pleskot, Ant. Moravec, Denis Klát, M. Bačkoský, Olda Smysl, Filip Gröger, Peter Veslár, Gloria Fricová, Z. Pokorná, Z. Pijanová, B. Danzerová. Byl to můj čtvrtý Světadíl a byl naprosto neskutečný! V osmé řadě byl výborný zvuk, jen asi dvakrát bylo trošku pískání. Jinak určitě lepší zvuk než v první řadě nebo v lóži. Tentokrát bylo obecenstvo z větší části skvělé a i když nestálo, tak tleskalo na konci jako o život, prostě parádní děkovačka. Hlavní trojka neměla chybu, zaslouží velké smeknutí, protože hrají i zpívají čím dál tím líp. Míša je neustále jistější a prostě úžasná, kam se na ni hrabe Nela. Je skvělá herecky, pěvecky a uvěřitelná!!! Stejně tak Tomáš se Zbyňkem skvělí a uvěřitelní, jako vždycky, parádní zážitek. Poprvé jsem slyšela zpívat Marii Štěchovou a šel mi mráz po zádech. Filip Gröger coby mistr improvizace a komických čísel opět nezklamal, ostatní kluci a holky v company výborní. Co dodat? Nádherný zážitek – pro mě úžasná tečka jako poslední prosincové představení.
Míra
AutorTak to věřím, díky za shrnutí. Pro mě jste taktéž měla ideální obsazení. U Tomáše S. a Míši se mi strašně moc líbí ta hádka, tam to jiskří panečku. Míša je skvělá herečka a jde jim to spolu parádně. :-)
A všímáte si tam toho vtípku na Tři mušketýry? To si na sebe údajně vymyslel sám Tomáš S. :D
Romča
AutorŠmankote, mně se to ani nechce číst, jak vám závidím…:( Zdeničku Pijanovou ani Toma Savku jsem ještě neměl a Míšu Doubravku s Glorčou či Bačkáče bych zase moh’ mít pořád…
Alea
AutorMíra: Jo ta hádka (předpokládám rozchod) je úžasná a Tomáš tam předvádí neuvěřitelný herecký výkon – pro mě se v této roli prostě stal hercem. To už není hrající zpěvák! A Míša se svou hereckou praxí je úžasný talent – hraje skvěle, zpívá skvěle, je přirozená, čiší z ní mladická energie a nadšení. Co si přát víc od hlavní představitelky v muzikálu? Vtípku Tomáše Savky jsem si samozřejmě už počtvrté všimla. Vždycky to na diváky zabere. :-)
Romča: Já zase neměla v roli Tomáše nikoho jiného kromě Tomáše Savky a ani o jinou alternaci nestojím. Pro mě už nikdo z těch dalších dvou jeho nepřekoná. Jako Janu jsem zatím neviděla Steinerovou a moc o to nestojím. Míša převýšila Nelu o 100% a opět – pro mě nemůže být lepší alternace. Ačkoliv preferujete Honzu Kříže, tak Zbyněk byl naprosto přesvědčivě zamilovaný a v závěru hnusně agresívní Erik a “Lásku” zpíval úžasně. No a “Kamene”, to je kapitola sama o sobě! Potlesk byl odpovídající výkonu a možná i “něčemu jinému”
A záviďte, Romčo, bylo opravdu co. Takový potlesk, hučení, souhlasné pískání atd. jsem na Světadílu ještě nezažila!
(to máte za tu Kleopatru) :-) :-) :-)
Romča
AutorAle já za tu Kleopatru nemůžu:((( …:)
Nicméně zcela s Vámi nesouhlasím co se přístupu “jiného vidět nechci” týče – to je fakt až hloupé! Já předpokládám, že by Vám Savkič (mimochodem, pro mě je už hercem dávno) na 1. místě zůstal i po alternacích, ale to nic nemění na tom, že vidět bychom měli všechny! Tom Löbl má prostě onu úžasnou výhodu, že je sladší než Savkič, takže působí neskutečně procítěně a Roman Tomeš mě velmi překvapil. Zpívá silně (bál jsem se, že to neuzpívá a opak byl pravdou) a hraje ještě líp. Prostě Tomáš skvělý ve všech třech alternacích – určitě! U Jany Steinerka je skvělá herecky, ale nevyzpívá výšky, to je bohužel fakt, Nelu jsem neviděl a i když mi to (vzhledem k tomu, co jsem slyšel na CD) nechybí, určitě budu rád, když na ni natrefím, abych mohl svědomitě srovnávat.
O Zbyňkovi nepochybuju. Při mém štěstí ho určitě uvidím víckrát než Honzu, takže si naň zvyknu se vším všudy:)
Alea
AutorTak jsem si právě poslechla ukázku z muzikálové show z Náchoda a poprvé slyšela zpívat Tomáše Löbla z 8. světadílu. A musím říct, že na Tomáše Savku z mého pohledu opravdu nemá – ten je nedostižný. Ještě zbývá Roman Tomeš, ale když ho porovnám z dřívějších ukázek se Savkou, tak pořád vede Savka. A myslím, že převýší i Tomáše Berouna v Lucrezii – z toho, co předvádí na zkouškách, je vidět, že zvládne skvěle i ten náročný pohyb – smekám. A to jsem ho dřív “nemusela”. :-)
Míra
AutorAlea: Když jsem si poslechnul ten sestřih z Náchoda, tak mě to taky napadlo, ale nechtěl jsem být nařčen z předpojatosti, stačí, že jsem okomentoval výkon Pepy Vágnera. Tam když srovnám výkon právě Pepy s tím Tomášovým ať už u Stevena nebo u Mária, tak se to vlastně ani moc srovnat nedá. Tomáš má ze všech těch kluků bezpochyby nejsilnější hlas a je to znát. Ne nadarmo se mu honí hlavou, že by si chtěl zkusit někdy něco operního, hlasem do toho skutečně spěje.
Jinak já tedy Honzu Kříže nepreferuju. Erik je tedy taky vyrovnaná alternace, ale Zbyněk byl pro mě o chlup uvěřitelnější.
Romčo já si dovolím trochu nesouhlasit s Katkou S. Podle mýho ani herectví neni nic moc. Když to srovnám s Míšou, tak Katčino herectví je takový čajíček. Na druhou stranu je to asi první její taková velká role oproti Míše. ;-)
A na Lucrezii jsem taky zvědav. Zatím to vypadá na hodně náročnou chorošku, přesto, že to prochází úpravama. A Tomáš S. bude mít co dělat, aby překonal ten kult, který už Tomáš Beroun v téhle roli má. Ale věřím mu, on má rád výzvy a tuhle taky dá!
Alea
AutorMíra: Opět naprostý souhlas – jen s výjimkou K. Steinerové, protože tu jsem neviděla, tak nemůžu hodnotit. Co se týče Stevena, tak já měla na “derniéře” Matuše a ten mě naprosto nadchnul, ale věřím, že Tomáš Savka to dává výborně. Já jsem z něj nebyla nijak odvázaná na Mušketýrech, i když proti přidušenému Poštovi byl výborný. Ale teď mě prostě nadchnul tak, že jsem zvědavá na tu Lucrezii. Já si myslím, že právě svým poctivým přístupem a sílou hlasu i prožitku Tomáše Berouna překoná. Přijde mi, že ty tréninky bere hodně poctivě. :-) Ale jestli uvažuje o opeře, tak to si neumím představit, jak by přecházel z muzikálového zpěvu do operního – tam je přeci jiná technika. Tak bych si myslela, že by musel načas s muzikálu odejít a věnovat se jen opeře, protože by to šlo nejspíš oboje dohromady obtížně. Fakt je, že na sobě neuvěřitelně zapracoval, proto mu fandím. :-)
Míra
AutorAlea: Když byl koncert Ježkovy konzervatoře, tak tam zpíval ještě s několika klukama Halelujah a právě tuhle techniku předvedl. ;-) Navíc jeho učitelkou zpěvu je právě operní zpěvačka. Ale kdo ví, uvidíme.
A jsem taky zvědav na Robina. :-)
Romča
AutorPohoda, rád si čtu vaše názory. Bavíme-li se bez emocí, je dobře zastavit se u názoru jiného. Já dokonce připouštím, že Savkič může znít silněji než Tomík Löbl. Já pro něj mam slabost, protože je takovej sladkej a citlivej a na Dětech (ve vší úctě) Fandu válcuje, ale naopak v Katovi mi přijde trochu zaraženej, takže vůbec nevylučuju, že Savkič může být celkově lepší. Jen na CD mi ten jeho hlas (hlavně ta slovenčina) nezněl příliš přirozeně. Tomík má slovenčinu slovenštější a ten hlas sametovější (podle mého názoru), nicméně dokud neuvidím Savkiho na jevišti, bude to dycky neúplný názor…
Co se týče Steinerky, nikdy jsem nenapsal, že je lepší než Míša. Míša je v téhle roli dokonalá! Já jen Katku pochválil, že hraje přesvědčivě a za tím si stojím.
Alea
AutorMíra: Tak to já věřím, že to zvládne. Jen nevím, jestli je možné třeba v průběhu roku přecházet mezi muzikálem a operou právě kvůli jiné technice.
Jinak mě už u něj po Světadílu asi nic nepřekvapí. Když vidím, jak zvládá tanec s baletními prvky, tak si říkám, že to je opravdový talent. V Robinovi se ale těším na Noida, ten mně tam prostě sedí proto, že je drsňák. A jestli mi vyjde na toho Silvestra, tak budu moc ráda. “Nespoutaný živel v Kalichu” o něm říká, že když zpívá Poprat se s tmou, tak se mu ježí chlupy na rukou. :-)
Alea
AutorRomčo, Savka zní v reálu nesrovnatelně líp než na CD. Pokuste se ho chytnout ve Světadílu na jevišti, věřím, že vás nadchne, tak jako nás. A pak můžete poreferovat – jsem zvědavá na názor. :-) A souhlasím s vámi, že Míša je v roli Jany dokonalá!
Míra
AutorAlea: však taky to je jenom jeho taková myšlenka do budoucna, kterou už někde pronesl. Jak by řekl Tomáš: “To je dobrý téma, ale fakt jenom téma”. Takže tak nějak :D
Noid se jako Robin už prostě narodil a ani ho nemusí vlastně hrát, takže ten má náskok. Já jdu na Tomáše S. jako Robina nejspíš 28.12. a pak se uvidí. ;-)
Alea
AutorNo já to tak beru, že ta opera je zatím jen úvaha. :-) Myslím, že teď má krásné příležitosti v muzikálu a vůbec se nezastaví. A časem uvidí.
A o Robinovi poreferujte, jsem zvědavá, jak se bude líbit. :-)
Míra
AutorSamosebou, že poreferuju :-) opět ale pod příslušný článek :-)
Romča
AutorUpřímné blahopřání Pepíkovi Vágnerovi, Romčovi Vojtkovi a Tomíkovi Savků k vítězství v anketě To byl náš hit. To, že Holky z naší školky vyhrály, je hlavně zásluha jejich famózních čtvero výkonů!
Michal
AutorTéž se přidávám, byli výborní:) Vítězství si zaslouží! :)
Briseis
AutorDneska odpoledne jsem poprvé viděla Osmý světadíl.
Příběh je jedno velké klišé a hlavní mínus celé této inscenace. Působí to hlavně na “první signální”, ale zachraňují to hlavně hity Elánů.
Naprosto dechberoucí jsou herecké výkony. Nela Pocisková má nádherný hlas, role Jany jí sedí po všech stránkách víc než Marianna.
U Honzy Kříže je škoda, že jeho role není větší a naprosto mě dostal Tomáš Savka – byl úžasný.
Mamka mi vždycky, když jsem byla malá, pouštěla Elány, takže to pro mě bylo krásné retro. Ovšem některé skladby jsou v muzikálu lepší, než originál. :)
Alea
AutorTak jsem si 12.1. dala ještě jeden Světadíl, který opětm jak jinak, nezklamal. Všichni byli naprosto úžasní jako vždycky, poprvé jsem měla v roli Tomáše někoho jiného než Savku a musím říct, že Tomáš Löbl sice výborně zpívá, je příjemný, kouká se zájmem do diváků, ale prostě na Savku nemá. Savka je v této roli naprosto uvěřitelný, dokáže ukázat emoce tak, že má např. slzy v očích, což se u Löbla nenajde. Zajímalo by mě ještě porovnání s třetím Tomášem, tak třeba se mi to někdy povede. Už jsem tu mockrát vypíchla parádní výkony Míši, Zbyňka a dalších, tak teď pochválím někoho jiného: Pro mě je nejlepší matkou Zuzana Kolářová, která ji nejen skvěle zpívá, ale převyšuje ostatní dvě alternace herecky. A Michal Pleskot je taky perfektní jako Janin otec. Navíc při závěrečné děkovačce předvádí neuvěřitelné taneční kreace, za což sklízí oprávněný potlesk. Byl skvělý i v silvestrovském Robinovi jako mnich Tuck, prostě patří mu velký dík! Nu a malý Filip je taky nedostižný oproti ostatní klukům. Takže sečteno, podtrženo – zase jeden Světadíl, který se pomalu stává návykovou látkou bez ohledu na příběh, který je opravdu tak trochu klišé. Ale všechno ostatní to prostě přebíjí. :-) Navíc z účinkujících doslova čiší to, že si to sami náležitě užívají a to pak přenášejí na diváky. :-)
jirina
Autornejhorsi zazitek meho zivota. trapne radobyvtipne repliky – nesmal se temer nikdo, hlasita hudba a zbytecne rvani. uchylny a nizce na divakovy city utocici motiv smrtelne nemocneho ditete me dorazil. utekla jsem a ani nepockala zda dite nakonec umre.
Ivana
AutorNaprosto perfektní muzikál. Výkony super a Tomáš Savka neměl chybu.Každému doporučuji a jak je tu i psáno,učinkující si to užívali a přenášeli to nádherně na nás…..:-))
Bídník
AutorNa Svetail jsem sel rozpacitymi pocity, nebot Elan neni uplne moje parketa, nicmene odchazel jsem nadseny, nechapu, jak je nekdo schopny neco tak dokonaleho nastudovat i provozovat. Fakt parada. Mel jsem Misu Doubravovou, Romana Tomese, Zbynka Frice, Jana Revaie a Marii Stechovou, vsichni byli super, mozna Misa obcas trochu falesne, ale to se spravi, v Robinovi byla dobra:)
lili
Autorna i-divadlo.cz už jsou výsledky Ankety za r. 2011. Možná by nebylo od věci je zveřejnit i na tomto serveru. Gratuluji Tomovi Savkovi a Marky Procházkové za krásná umístění ve velké konkurenci nejen muzikálových rolí. :-)
http://www.i-divadlo.cz/anketa-2011-nejlepsi-muzsky-herecky-vykon-roku
Romča
AutorNevím, lili, nezdá se mi, že by 13 nebo 17 hlasů bylo valným důvodem k oslavám. Je to hezké, i umístění Osmého světadílu, ale ten počet hlasů i pro vítěze jednotlivých kategorií je natolik nízký, že nějaké přetiskování výsledků si podle mě příliš nezaslouží. Ještě kdyby se muzikál v konkurenci ostatních žánrů prosadil více, protože 548 hlasujících celkem není zase tak málo, ale takhle? Škoda, že mi hlasování letos uteklo, oslovil bych pár desítek lidí z blízkého okolí a výsledky mohly být dílem jiné (ale ani pak by to nebylo o nic víc vypovídající)… Až bude za jednotlivými jmény, tituly o jednu nulu víc, pak to bude o něčem jiném! A stálo by to za to, protože anketa je to svým založením velmi zajímavá.
lili
AutorAle to není 13 nebo 17 hlasů, ale bodů
Ondřej Doubrava
AutorPokud se nemýlím, bod = hlas…
lili
AutorV tom případě ta anketa opravdu o mnohém nevypovídá a celkem jsme zklamaná, že na i-divadlo.cz zavítá tak málo zájemců o české divadlo.