Recenze a reportáže

“Dracula” se po 14 letech od premiéry opět zakousl


5. února 2009 měl obnovenou premiéru dnes již legendární muzikál Karla Svobody, Zdeňka Borovce a Richarda Hese Dracula. V rozsáhlé recenzi si můžete přečíst naše první dojmy, samozřejmostí jsou také fotografie z představení.

Kamila Nývltová (Adriana)

Kamila Nývltová (Adriana)

Na začátek trochu historie – muzikál Dracula je označován jako první velký český muzikál, který společně s Bídníky a “Jesusem” odstartoval velký muzikálový boom v Praze. Světovou premiéru měl Dracula 13. října 1995. Režíroval Jozef Bednárik, choreografii vytvořil jeden z autorů Richard Hes a šéfproducentem se stal dnešní ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek. V pražském Kongresovém centru (v té době Paláci kultury) se hrál až do roku 1998 a vidělo ho kolem 1,2 milionů diváků. Dracula však nezůstal pouze na českém území, stal se také nejúspěšnějším českým muzikálem v zahraničí. Vidět ho mohli diváci na Slovensku, v Jižní Koreji, Polsku, Německu, Belgii a Lichtenštejnsku. V roce 2003 se muzikál krátce vrátil na jeviště Kongresového centra, ale zaznamenal velký komerční neúspěch, skončil krachem a zanechal za sebou obrovské dluhy.

Nyní se po 14 letech od původní premiéry vrací do Prahy. Tentokrát do nového Divadla Hybernia, s novým obsazením, novou výpravou a dokonce inovovanou třetí epochou (druhou půlkou). Začněme ale postupně…

Hudba z pera Karla Svobody, který dnes mezi námi už bohužel není, je popověji založená, nechybí v ní však také rockovější prvky. Typický znak muzikálů – opakování melodií, zde nechybí a ústřední hit “Jsi můj pán” zná snad každý. Od krásných duetů (Vím, že jsi se mnou) se Svobodova hudba dostává k dynamickým pasážím (Hon na zlo) až k téměř undergroundové rockové scéně (Devastace Casina). Krátce řečeno – hudba Karla Svobody je nenahraditelná a vskutku krásná. O to více zamrzí její zkracování v první půli, které bylo převzato z verze z roku 2003. Nejen, že uříznutí začátků písní “Tajemný hrad” a “Schůzka v zahradě” je barbarství (dle mého názoru se jedná o jedny z nejzajímavějších částí první půle), ale také ubírají na ději a vykreslení postav. Lorraine přijde na hrad, dvakrát se rozhlédne a z nového nastudování vůbec není znatelné, že se tam děje něco neobvyklého a ani se nedozvíme nic o postavě Lorraine. To samé při “Schůzce v zahradě” – divák není seznámen s faktem, že Dracula na schůzku nepřišel a zbaběle vysílá svého sluhu s darem, který zpočátku Lorraine odmítá. V nové verzi se Lorraine vzbudí a rovnou si jde pro “ó náhrdelník a pravý” (téměř to vypadá, že si k Draculovi přišla jen pro majetek). Bohužel to nevynahradí přidaná píseň v druhé půli – “Draculův monolog“, která je sice krásná a rozhodně do muzikálu “zapadla”, ale bylo by mi milejší slyšet celé písně v první půli a vynechat tento přidaný monolog. A také jsme se stále nedočkali živého orchestru, který by hudbu ještě více vyzdvihl. Škoda.

Jiří Langmajer (Šašek)

Jiří Langmajer (Šašek)

Libreto Zdeňka Borovce (který také bohužel už nikdy více českou kulturu neobohatí) je v kontextu dnešní muzikálové scény velice nadprůměrné, porovnejme například s Golemem, který je plný rýmovaček bez hloubky. Zdeněk Borovec uměl a jeho dílo u mě sklízí úspěch dodnes. Texty prošly místy malinkatými úpravami, které nejsou ničím výjimečné – například z “…stiskni fest…” se stalo “…kousni fest…” nebo “…co mu tedy schází, když je vlastně zdráv…” v souladu s novým nastudováním změnilo osobu: “…co ti tedy schází, když jsi vlastně zdráv…”. Takových drobností nalezneme více, osobně mi to špatné nepřijde, setkal jsem se však i s negativními názory od zarytých fanoušků původní verze.

V odstavcích výše jsem již naznačoval spojení “nové nastudování”. Ono to je ale trochu jinak. První půle je totiž režijně téměř naprosto totožná s původním nastudováním. Kněze Dracula zabodne za propadlem, krvinky mají stejné úlohy, při “Milování” se propadlo rozšiřuje o sudy… Téměř vše, na co si vzpomente je stejné. Jen v jiných kulisách (funkce propadel zůstávají stejné) a kostýmech. Jozef Bednárik tak vytvořil jakýsi kompromis mezi starou a novou verzi s cílem potěšit obě skupiny diváků – starou i novou. Druhá půle je však naprosto odlišná. Přesunuli jsme se do roku 2088, jakési post-apokalyptické budoucnosti, kde vládnou děti ulice ve zničených troskách měst a nejmodernější auto té doby je trabant. Vskutku zajímavá vize pana Bednárika na jevišti funguje bezvadně. Je více sexy, více akční, více odlehčující. Zkrátka utvořena pro dnešního diváka. Hudba a texty samozřejmě zůstávají, přesto se asi druhá část představení stane pro některé diváky nepřekousnutelnou.

Monika Absolonová (Lorraine)

Monika Absolonová (Lorraine)

Cestou kompromisu jde i choreograf (a zároveň jediný žijící autor Draculy) Richard Hes. V první půli můžeme opět vidět staré známé taneční kreace, které jsou skutečně povedené a závěr první půle je velice efektní a patří díky výrazné choreografii k jedněm z nejlepších momentů. Skvěle zvládnuta je také choreografie krvinek, která z větší části zůstala stejná.

Na řadu přichází výprava a začnu od té horší stránky, a to scénografie, kterou vytvořil Daniel Dvořák. Jeviště Hybernie je o mnoho menší než prostor Kongresového centra, ale například již výše zmiňovaný Golem potvrdil, že na něm lze vytvořit vskutku působivá a vkusná scéna. V první půli Draculy se však tak nestalo. Už jakási parodie na kostel v úvodu představení příliš neosloví, velké hořící svíce na hradě jsou sice efektní, ale na prázdné scéně s jakýmsi “schodištěm” působí velice nevyužitě a osamoceně (přeci hrad nebyl tvořen jen ze svíček). A brána ve druhé epoše již postrádá veškerý vkus a vypadá spíše jako výtvor amatérského divadla. Při faktu, že na krajích jeviště je celou dobu železná konstrukce (skvěle se hodící do druhé půle) a po stranách jeviště jakési pověšené hadry, je scénografie největším záporem nového nastudování. Druhá půle již originalitu nepostrádá, velice vhodně dokresluje a pomáhá zvýraznit vizi budoucnosti. Naopak kostýmy Romana Šolce, se kterými jste se mohli na našem webu již seznámit, jsou velice pěkné a prakticky k nim nemám žádné výtky. Zajímavým nápadem je také využití umělého sněhu při třech scénách, zejména při finále první půle v kombinaci s vynikajícím nasvícením působí velice efektivně.

Jiří Langmajer a Daniel Hůlka (scéna Džber a kord)

Jiří Langmajer a Daniel Hůlka (scéna Džber a kord)

Při mém hodnocení však nehraje hlavní roli výprava, ale jednotlivé výkony celého souboru – sólistů a taneční company. A právě těm bude věnována druhá část této recenze. Výkony hodnotím ze dvou představení, tudíž většinou vám nabídnu srovnání dvou alternací.

Hlavní role, krvelačný hrabě Dracula. Když se řekne “Dracula”, automaticky se většině z nás vybaví “Daniel Hůlka“. Ten se kvůli tomuto nastudování navrátil do světa šoubyznisu a zhubl neuvěřitelný počet kil v rekordním čase, aby se nám opět mohl představit ve své životní roli. A tu zvládá stejně jako před lety. V některých místech byly ještě znát určité rezervy, které však jistě brzy dopiluje. Jde zejména o větší využívání chrapláku místo čistého hlasu, znatelné to bylo například v “Poznání nesmrtelnosti“, které bylo celé zazpíváno chraplákem, a skvělý operní hlas zřejmě odešel v tu chvíli do zákulisí. O něco více než Dan nás však zajímal Josef Vojtek. V konkurenci dvou operních zpěváků (s Danielem a Josefem ještě alternuje Marián Vojtko) to rozhodně nemá lehké, nezapomínejme však, že Dracula byl původně psán pro Daniela Landu. Dalo by se tedy říci, že Josef Vojtek je ideálním Draculou. Nedalo. Přesto nás Josef opravdu velice mile překvapil. Dokázal zpívat i jemnějším hlasem (například “Vím že jsi se mnou” bylo nádherné), jeho typický chraplák však převažoval. Občas pokulhával i herecký výkon, který byl na Draculu příliš civilní. V rámci celého představení však předvedl svůj nejlepší výkon a rozhodně není třeba ho předem zatracovat!

Casino show

"Casino show"

Zpívat roli Lorraine po svérázném podání Lucie Bílé je opravdu tvrdý oříšek. Monika Absolonová se však nenechala zastrašit a písně “Jsi můj pán” a “Lorraine v podzemí” patřily k nejlepším momentům představení. Tleskám! O trochu více však musím tleskat Leoně Machálkové, která mě velice překvapila a na poslední generálce předvedla svůj životní výkon. V dojetí plném slz nemohla dozpívat svou poslední píseň při loučení s Draculou, a to přidalo na intenzitě výkonu. Ona totiž Lorraine byla a prožívala příběh s ní, kdežto Monika Lorraine pouze výborně hrála.

Další důležitá ženská role (vlastně dokonce dvojrole) je Adriana/Sandra. Zdenka Trvalcová je nepochybně skvělá zpěvačka, na tuto roli má však příliš jemný hlas a nevýrazné vystupování, které na kvalitě výkonu ubíralo především v druhé půli. Nelze jednoznačně napsat, že je špatná, to v žádném případě, jen ta role k ní příliš nesedí. A po zhlédnutí výkonu Kamily Nývltové to musím jen potvrdit. Kamila se od prvního představení Kleopatry mnohonásobně zlepšila a na jevišti zastiňuje některé své starší a zkušenější kolegy. Má sytý hlas, který v kombinaci s hlasem Daniela Hůlky tvoří libozvučný pár. V druhé půli také umí být neuvěřitelně sexy, což k té roli neodmyslitelně patří a sedí.

Velice nás také zajímala trojrole Šašek-Sluha-Profesor, která byla obsazena vskutku překvapivě – alternují se Aleš Háma, Jiří Langmajer a Tomáš Trapl. Tomáš Trapl je zkušený muzikálový herec s obrovským hereckým i pěveckým talentem. O tom není vůbec pochyb a není třeba to dále rozebírat. Svojí roli zvládá s přehledem a opět dokazuje, jak by bez něj byla muzikálová scéna o něco prázdnější. Pro mě však byl Jiří Langmajer lepší. Přinášel do role něco nového, má svůj osobitý projev a získal si mé sympatie. Nemá sice takové hlasové vybavení, ale s přihlédnutím k hereckému ztvárnění mírně předčí Tomáše Trapla.

Tajemný hrad - Daniel Hůlka a Monika Absolonová

"Tajemný hrad" - Daniel Hůlka a Monika Absolonová

Steven Tomáš Savka překvapil svými hlasovými možnostmi a stále se v muzikálovém světě vypracovává výše a výše. Bohužel jsem neviděl žádnou další alternaci Stevena, za to jsem mohl více sledovat Tomášův výkon a ten byl skutečně skvělý.

Nick, svérázný “kápo” gangu ze třetí epochy v podání Alana Basteina nepostrádal energii, spíše není v Alanových pěveckých možnostech. Nehovořím teď o výškách, které zvládá s přehledem (například ve Třech mušketýrech), ale spíše o snaze o rockový hlas. Pokud se Alan inspiroval u kolegy Vojtka s chraplákem, netuším, ale měl by zůstat u popových písní, kde plně vynikne jeho hlas. Juraj Bernáth vyšel z tohoto “duelu” jako jasný vítěz. Hlasově mu písně sedí lépe než kolegovi Basteinovi, herecky je na tom také o kategorii lépe. Druhou půli tak velice příjemně obohatil.

Kněz v muzikálu nemá příliš velký prostor, za to však má jeden z nejtěžších partů. V této roli kdysi exceloval Tomáš Trapl, který nyní postoupil do již hodnocené trojrole, a nahradili ho méně zběhlejší kolegové. Jaromír Holub měl v pěveckém výkonu také malé nesrovnalosti, ale v porovnání s Jiřím Březíkem byl skvělý. Jiří Březík mě už podruhé přesvědčil, že by měl zůstat spíše u autorské a dirigentské práce a muzikálové herectví nechat jiným kolegům.

Čerstvě zakousnutá Monika Absolonová

Čerstvě zakousnutá Monika Absolonová

Poslední tři větší role jsou nymfy. Nejvíce prostrou dostává Nymfa ohnivá (v původní verzi s přívlastkem krbová) v podání Hanky Křížkové a Míši Noskové. Obě předvedly skutečně famózní výkon, přičemž větší pochvalu si zaslouží právě Míša Nosková, která patří k dalším z vycházejících talentů hudebního divadla. Nymfy Hodinové Olga Lounová a Renáta Drössler jsou skvělé, na tak malém prostoru však nelze výkon rozebírat příliš do hloubky, celkově však hodnotím pozitivně, stejně jako poslední kolegyni – Nymfu větrnou Janu Burášovou.

Náročné taneční role krvinek jsou skutečně bravurně zatančeny a nemám nejmenší výtky k žádné z alternací. Také company předvádí skvělý výkon, spousta tváří je v Divadle Hybernia nová a hned se skvěle zapsala. Choreografie nejsou vůbec jednoduché a obdivuji každého jedince, který v company tančil. Bohužel nemohu jmenovat, na obsazení v divadle jména nevisí, ale skutečně musím pochválit všechny.

Za zmínku ještě stojí program k muzikálu, který nepřekvapí už bohužel vůbec ničím, vzhledem k faktu, že podobné fotografie se zdarma dají nalézt na každém zpravodajském serveru, který se focení programu účastnil (včetně nás).

Kamila Nývltová a Martin Pošta

"Stockers" - Kamila Nývltová a Martin Pošta

A jaký má Dracula úspěch u diváků? Každou generální zkoušku doprovázely mohutné ovace ve stoje a ve foyer se daly zaslechnout veskrze pozitivní názory. Producenti se mohou radovat, protože do konce sezony je téměř vyprodáno. Dracula se tedy vrací se vší slávou.

Dracula i po 14 letech má stále plno energie. Nové tváře většinou pozitivně překvapí, starší kolegové předvádí stále dobré výkony. Vytknout by se dala scénografie, se kterou si mohli autoři určitě více pohrát. Úpravy znatelné jsou, nejvíce v druhé půlce, která bude jistě hojně rozebírána a plná rozporů. Na své si také přijdou příznivci verze staré, autoři udělali kompromis mezi novinkami a zachováním starých prvků. Celkově však jde o kvalitní představení, které v rámci pražské scény rozhodně stojí za návštěvu, i několikanásobnou.

Jiří Langmajer (Profesor)

Jiří Langmajer (Profesor)

Dehibernace - Jiří Langmajer a Daniel Hůlka

"Dehibernace" - Jiří Langmajer a Daniel Hůlka

Casino Show

"Casino Show"

Casino Show - konfrontace Daniela Hůlka a Moniky Absolonové

"Casino Show" - konfrontace Daniela Hůlka a Moniky Absolonové

Okouzlená Sandra Kamila Nývltová

"Okouzlená Sandra" Kamila Nývltová

Draculův monolog (Daniel Hůlka)

"Draculův monolog" (Daniel Hůlka)

Snový soud - Monika Absolonová, Kamila Nývltová, Daniel Hůlka

"Snový soud" - Monika Absolonová, Kamila Nývltová, Daniel Hůlka

Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!

Fotografie z premiéry naleznete v samostatné fotogalerii.


Aktuální zprávy
Muzikál KRÁLOVNA KAPESKA se představil a zveřejnil obsazení
Recenze a reportáže
LEGENDA JMÉNEM HOLMES – má nakročeno k muzikálové události sezóny? (recenze)
Recenze a reportáže
Tomáš Novotný na svém soirée bavil historkami i muzikálovými hity
  • Michal

    …děkuji za recenzi… musím souhlasit, byl jsem na poslední generalce a strašně se mi to líbilo… mám koupeny jeste lístky na dvě představení, tak se moc těším…. Jsem zvedavej na další alternace….. Mějte se, všem doporučiji Dráculu!!!! Povedlo se v plnné parádě muzikál vrátit – za sebe si přeji, aby se hrál ještě hodně dlouho….


  • Pavel Košatka

    Taky mu to přeju, moch byhc na to chodit pořád, teď jsem zvědavý na alternace, které jsem neviděl – především Mároše Vojtka a Radku Fišarovou. Ale taky na ostatní Steveny a Šárku Vaňkovou. Je toho ještě hodně co dohánět :-).


  • Michaela R.

    Pavle, šikula ;)


  • Ondřej Doubrava

    Můj názor se mírně zdrží, mám dnes problémy s PC i Internetem, ale nebojte, dočkáte se. Nicméně Pavlův článek se velmi povedl a v hodně věcech souhlasím (viděl jsem ale jen jednu generálku).


  • thenardier

    recenze je naprosto skvostná..gratuluju a díky…mimochodem marián,radka i šárka mají hrát v pátek 13.února všichni hezky najednou v jednom představení..tak jsem zvědav..já osobně u toho budu…


  • AlaWa

    Tak Pavle, dle mého je tohle tvoje zatím nejzdařilejší a nejprofesionálnější recenze!
    Povedla se…. stejně tak jako Dracula, který se pro mě pomalu ale jistě stává “drogou”…po shlédnutí zatím 3 představení musím říct, že je mi celkem jedno i obsazení, je to velice vyrovnané především u hlavní role , každý z nich má “své” . U ostatních postav už mám ,pravda, své favority – Kamila , Leona, Langmajer (ale ještě jsem nestihla Aleše) ,Holub , Míša Nosková , Savka, Bernáth…. – ale bude-li někdo jiný, vůbec nevadí, stojí to za to !


  • veny

    pěkná recenze. Doufám, že do Prahy na nového Draculu taky někdy dorazím:)))
    Ad Pepe Vojtek: já jsem toho názoru, že právě by měl používat jen chraplák, jelikož v tom je jistější a lepší než v tom jemnějším hlase.


  • Petra

    Program sice není nijak zajímavý, ale nevím jak ostatní, ale já si ho na památku kupuji vždycky. I kdyby měl být jen o 2 stranách.


  • thenardier

    Petra:no v tomhle případy by 2 strany za 100kč byl trochu luxusní špás:-))))


  • Arnošt z Pardubic

    Pavle, připojuji se s poděkováním za recenzi. Ještě jsem se tam sám nedostal, tak nemohu napsat svůj názor, ale podle těch reakcí tady i podle fotek by to mělo stát za to… Když to srovnám s reakcemi na Carmen:-))))))))) Zkrátka to musím co nejdříve napravit a do Hybernie se vypravím. Zároveň chci poděkovat, že to je snad první recenze, která připomíná genialitu textů Zdeňka Borovce. To je v dnešním kontextu opravdu hodně důležité. Naprostý souhlas s Tebou… Závěrem mám ještě otázku – taky postrádám živý orchestr, přesto se chci zeptat na ten nahraný… Jedná se o nahrávky minulého provedení nebo je to nahrané nově? Případně kým (kapela, dirigent)? A případně jaké jsou aranže? Díkas


  • Ondřej Doubrava

    Arnošt z Pardubic: Budu o tom psát v článku, až ho dodělám, mám tu čtyři rozdělané. ;-) Zdálo se nám, že určité pasáže nahrané znovu jsou, ale rozdíl pozná jen ten, kdo má fakt hodně naposloucháno, v zásadě se jedná jen o více nástrojů, ale fakt to poznají jen znalci. Nicméně Petr Ackermann je pan zvukař a dovede i halfplayback ozvučit tak, že se jedná o příjemný zážitek, což ale absenci orchestru v žádném případě neomlouvá a myslím, že tlak do budoucna minimálně Hybernii donutí jej pořídit (trend je opravdu návrat k živé hudbě). Bylo to nahrané normálně v Elekrovoxu a nevím, jestli se třeba nejedná o tutéž nahrávku z prvního návratu do Kongresáku (hrálo se tak krátce, že jsem to nestihl), jelikož mě to zajímá, asi se poptám na příslušných místech..


  • Arnošt z Pardubic

    Poptej, Ondro. A pak se nezapomeň podělit o zjištění. Budu moc vděčný. Ve věci návratu živé hudby naprostý a velmi intenzivní souhlas. Hlavně doufám, že ho v té Hybernii bude “kam dát” – co myslíš? Závěrem trochu off topic (omlouvám se), Divadlo Milenium počítá se živým doprovodem pro Kladivo?


  • Ondřej Doubrava

    V Hybernii určitě je kam dát orchestr, když by se chtělo, vždyť i něco, čemu “orchestřiště” říkají mají a u Čarodějek se vešel údajně krásně.

    Musím říct, že u Milenia by mě zamrzelo, kdyby jeli na nahrávku, k němu živá hudba vždy patřila, brzo bude tiskovka, tak se Pavel může zeptat.


  • Binki

    kvôli tomuto článku som skoro zameškala školu :)) nemohla som sa od toho odrthnúť, moc pekná recenzia aj fotky vydarené… :)


  • Romča

    Je mi líto, ale tudle litanii si budu muset celou přečíst až po pracovní době – prostě ta délka jde na úkor jinak jistě poctivě pojatého psaní, co jsem zatím letmo prolétl, je opravdu psané solidně. Zatím bych chtěl podotknout jediné – na premiéře vynikající Monika svou Lorraine nehrála, ona jí právě byla – stejně jako je vždy Kleopatrou! A ve vší úctě k velmi dobrému Tomovi Traplů, Langmajer je podle mě úplně někde jinde. Právě že i výborně zpívá a každou tu třetinu trojrole dává herecky úplně jinak – tohle je výkon z jiné galaxie! Nejlepší výkon obnoveného Draculy. Ať si někteří profikritici říkají, co chtějí! R.


  • veny

    mě tam teďka nějak nesedí (upřesňuji, neviděla jsem ho, ale podle fotek) Martin Pošta. Chybí mě tam Geňa. A vadí mě kostým, co má Sandra při písni “Okouzlená Sandra” a třeba ten zlatý “čepec”, co má Adriana.


  • Ondřej Doubrava

    Romča: A to tě zítra čeká ještě druhá litánie. :-D


  • Romča

    Ondro, jsem si jist, že se po mé připomínce k Pavlově délce budeš profesionálně krotit:))) R.


  • Ondřej Doubrava

    Romča: Jo, kratší to bude, já viděl jen jednu generálku, takže pro mě to budou “první dojmy”, (ale určitě se zase vrátím), u Bídníků to máme tak, že já uvidím čtvery, Pavel dvoje. :-)


  • Pavel Košatka

    Tak Romane, to máš těžký, buď ta recenze je podle ohlasů v komentářcích krátká a povrchní a nebo je zase dlouhá a komplexní. Zmínil jsem opravdu každý výkon, téměř každý aspekt představení. Je to členěné do odstavců podle obsahu (hudba jeden odstavec, texty další odstavec), takže případně můžeš skákat, ale bylo by mi líto něco čtenářům nesdělit (nemysli si že jsem to nechtěl zkrátit, o dost jsem to ošmikal už při samotném psaní konceptu, ale prostě o Draculovi se dá psát hodiny). Jinak jsem rád za pochvaly.
    Arnošte k hudbě – nemyslím si, že by byla nahrána znovu, jen možná byly přidány nějaké nástroje nebo je zvukař z nahrávky víc vytáhnul. Teda srovnávám s verzí úplně první, druhou jsem neviděl a z toho “obnoveného” CD to moc poznat není (nemám ho zase tolik naposlouchané jako komplet z původního uvedení).


  • Jiří Kůdela

    Pavel: Taky se přidávám, Pavle, krásná a výstižná recenze. Přečetl jsem j jedním dechem.

    Ondra: Už se těším na tvoje hodnocení…A kdy bude Kaplan? :)


  • Ondřej Doubrava

    Jirka: Kaplan byl odsunut díky zpoždění rádia, do kterého se nám vsunul Dracula, na dobu těsně před Bídníky, resp. někdy kolem Bídníckého víkendu se tu objeví a Bídníci se zde objeví někdy mezi 18. až 21. únorem (ano, opravdu to budu psát až po tom čtvrtém představení, je to záměr, my prostě chceme srovnávat alternace).


  • L.end.a

    Viděla sem Draculu poprvé, poslední generálku a minulé nastudování znám jen z tv, ale musím souhlasit s názorem Pavla, že Dan Hůlka mě taky dost překvapil a dá se říct i zklamal svým zpěvem. Čekala sem, jelikož je tak upřednostňován, že bude zpívat víc čistěji a ne tim chraplákem, jak je to tady nazýváno. A ještě jedna věc se mi nelíbí a na to sem zatim názor nikde nečetla. A tím je projekce hlavy Z. Borovce a K. Svobody při děkovačce. Tak jako většina lidí u nás, si myslím, že tito dva si zaslouží úctu a obdiv za svá díla, včetně Draculy, ale při děkovačce mi to přijde jako vynucování si většího potlesku a potlesku ve stoje, jak bylo již při generálkách často v tisku zmiňováno. Přijde mi to jako nefér k publiku, které má projevit svým potleskem spokojenost s výkonem umělců a ne k tomu kdo to napsal!!! ať je to sebelepší dílo, ale žijem v současnosti. Pochopila bych, kdyby třeba v programu Draculy, byla jedna dvojstrana věnována těmto dvěma nežijícím autorům, ale tam jsou jen jedni z mnoha malých hlaviček, proč? Nepřipadá Vám to taky trochu jako podraz na nás na diváky?


  • Ondřej Doubrava

    L.end.a: Mám poměrně podobný názor, je zbytečné to pořád připomínat (i když někomu to určitě přijde milé), navíc cizinci z toho asi, pokud jim to někdo nevysvětlí, moc mít nebudou. Jako nevadí mi to tam, ale být to tam nemuselo, každý si, pokud se jim představení líbí, vzdá úctu sám v sobě, ono už se to k pánům Borovcovi a Svobodovi nějak dostane. ;-) Jo a ještě něco mi v Draculovi chybí . TITULKOVACÍ ZAŘÍZENÍ, když jde v podstatě o světový muzikál – protože kdoví, třeba na to budu chtít vzít kámošku z Kentu! :-)


  • Pavel Košatka

    Ondro, titulkovací zařízení na dalších předstávkách už bylo. ;-)
    Projekce autorů mi tak strašná nepřijde, myslím, že tam nejsou za účelem většího potlesku, nicméně je to asi docela česká raritka.


  • Radek Němeček

    Vesměs souhlasím s autorem této recenze. Co mi ale výrazně vadí je obsazení Jiřího Langmajera. Jeho hereckému projevu se nedá nic vytknout, ale jeho pěvecké schopnosti jsou dosti ubohé a do muzikálu se vůbec nehodí.

    Co se týče ostatních výkonů tak nejvíce mě zaujali:

    Bohuš Matuš (Steven), kterého mohu upřímně označit za mužský pěvecký výkon večera.

    Kamila Nývltová (Adriana/Sandara)

    Radka Fišarová (Lorraine), která dokázala, že muže konkurovat Lucii Bílé

    Míša Nosková (Nymfa ohnivá), byla pro mě velkým překvapením a byl jsem z jejího výkonu nadšen.


  • thenardier

    chtěl bych se optat lidí,kteří už na drákulovi byli,jak vyznívají dotáčky v představení?v recenzi jsem o nich nic nečetl…doufám,že to není tak lascivní a kýčovité jako u mušketýrů…díky


  • Pavel Košatka

    Dotáčky jsou natolik ojedinělé a většinou neviditelné, že tma vůbec nevadí. Jsou tam ty dvě z původního představení – casino a honička. Pak při monologu je tam chvíli dítě a občas se tam promítají nějaký oči (nevím proč, nechápu, ale je to natolik zanedbatelný, že to fakt nestojí za řeč). A pak je něco sem tam v druhý pulce u toho gangu, ale to taky neni příliš viditelný a rušivý. Takže toho se opravdu bát nemusíš ;-).


  • thenardier

    Pavel Košatka:díky..já když jsem si totiž už ani nevim kde,přečetl o dotáčkách tak jsem šel do vrtule,jak jsou schopný i drákulu zprznit …a čekal jsem lítající kytičky a srdíčka..no tak chvála bohu to tak neni…huráá..spad mi kámen ze srdce…se snad nakonec začnu i těšit..ikdyž je pár lidí,který mi v tom představení budou hodně chybět..


  • Pavel Košatka

    Ne, ne, toho se fakt nemusíš bát. Jo ještě jsem zapomněl, že jednou tam mezi cénama proletí netopýr, ale to jsou opravdu detaily a já jsem dost velký odpůrce projekcí v divadlech a jak vidíš, ani jsem to nezahrnul do recenze ;-).


  • thenardier

    pavel:no no ty původní..casino a netopýr to k tomu jaksi patří a je to naprosto vkusně udělaný..narozdíl třeba od nových mušketýrů…nevim co to má broadway a hybernia za specilalitu a oblibu v dotáčkách všeho druhu


  • Pavel Košatka

    Ty netuším, sice už jsem trochu mimo Draculu, ale nový Mušketýři byli fakt už moc!!!


  • Sunny

    Veny:Viděla jsem všechny alternace a Martin Pošta byl naprosto fantastický!:-),pro mne nejlepší Nick!(Ďurko v těsném závěsu a pak až Alan-k mému údivu:-(
    )Stojí za to ho vidět!Určitě to bude překvápko nejen pro Tebe..nedej na fotky.


  • Romča

    Zajímavá směsice názorů. Prý Langoš nezpívá, nebo zpívá mizerně. Já nevím, mně ta role zase až bůhvíjak pěvecká v téhle nové verzi nepřijde. A to, co zazpívat má, to prostě Langoš zazpívá excelentně!
    Naopak Hůlka je výborný pěvecky a ty chrapláky tam prostě patří – je to basbaritonová rocková role (proč myslíte, že v ní byl tak excelentní např. Tom Bartůněk?) a k tomu prostě chraplák při sólech patří. Jen při duetech by byl nadměrný a tam se toho všichni pánové správně zdržují (dokonce i výborný Pepé, který mě velmi potěšil)! R.


  • thenardier

    mě prostě přijde,že hybernia a broadway musí ze všeho udělat kýč jak bič…a to za každou cenu…když i kýčovitá angelika,kde teda jinak mimochodem na to,jaká to byla sra….. byly excelentní výkone se obešla bez dotáček,tak nevim proč je cpou všude možně…


  • Tychi

    kýč asi táhne víc peněz, thenardiere


  • thenardier

    bohužel


  • Verča

    Moc díky za recenzi, je super! Moc se těším na květen, až Draculu uvidím. Moc mě ale mrzí, že nebudu mít možnost vidět jako Draculu Toma Bartůňka, od kterého jsem slyšela pouze ukázky písniček, ale myslím si, že v té roli byl výborný. Viděli jste ho někdo?


  • DuKrej

    Tak jsem taky po shlédnutí. Jedním slovem – v rozpacích.
    Sestřihnutí písní ,, Tajemný hrad” a ,, Schůzka v zahradě” – to opravdu nemá obdoby. Pro mě, nejkrásnější písně, kde se dá tak herecky vyžít…nechápu pana Bednárika.
    Daniel Hůlka – byl rozhodně dobrým Drákulou, ale musím říct, že rezervy tam byly.
    Monika/Lorraine a její herecký projev – sice ji obdivuji jako zpěvačku , ale její herecké vyjadřování patří do brazilské telenovely. I sklaní fanoušci musí uznat, že Monika je skvělá v groteskních rolích, nebo někde, kde je herectví poněkud jednodušší – v Klropatře bylo pod rukou F. Renče poznat, že se jako herečka zlepšila , jako Mylady byla také celkem dobrý, ale Angelika – role, která většinou padá do takového pathosu – opravdu mi připomněla Esmeraldu. A u Lorraine se to bohužel potvrdilo – němé oči a herectví opravdu zanedbatelné. Avšak poklonu skládám písni Lorraine v hrobce – ty vysoké tóny – to opravdu dokáže vyzpívat Zpěvačka -s velkým Z. Myslím, že do těchto rolí by měli ale připadnout spíše lepší herečky ( viz. Radka Fišarová je skvělá volba a Leona už je tak otrkaná, že nemá chybu).
    Kamila jako Adriana/Sandra na tom byla podobně – ale musím uznat, že přece o něco lépe než Monika. Ikdyž musím říct, že v téhle úloze bych radši viděl Zuzanu Norisovou, která mi pro tuto roli příjde jako dělaná. Zdenku si v téhle roli moc představit neumím – je škoda, že jsem ji zrovna nezastihl. Ale každopádně Kamilu hodnotím kladně.
    Langmajer byl také velice skvělým, ale když ( já se tomu srovnání neubráním) srovnám s Jiřím Kornem – tak myslím, že srovnávat zde je poněkud směšné. Ale rozhodně Jirka si Thálii zaslouží :) Velice se zlepšil.
    Zbytek byl tak nějak vyrovnaným a dobrým, takže hodnotím kladně. Ale mě k tomu Draculovi nešel ten orchestr na playback – to nějak ne…..


  • Sasie

    Netýká se to sice přímo téhle obnovené verze ale přiznám se, že ač mám Draculu opravdu hodně ráda, tak jsem teprve dnes poprvé slyšela ten Draculův monolog a jako ehm, abych pravdu řekla, dokud nezazněli ty staré známé tony, tak jsem silně přemýšlela, cože tam tohle dělá. Jsem jediná, nebo je tu ještě někdo kdo má pocit, že tam tahle písnička jaksi nepatří? Nevim jestli je to tím, že pokud se nepletu, tak to už netextoval pan Borovec či, že je to tím, že mi přijde taková nějaká no zvláštní (hlavně některé části).


  • Ondřej Doubrava

    Sasie: Trochu zvláštní to je, ono je na tom holt poznat, že to je přidané (přidalo se to už do původní verze při nějaké příležitosti, pokud se nepletu).


  • danah

    Viděla jsem generálku s Pepem a Mariánovu premiéru – Pepe překvapil herecky, Marián byl výborný jako vždycky. Z ostatních alternací se mi kupodivu víc zatím líbila R. Fišarová, hlasově jí to sedne, ale přišlo mi to že to vyzpívala bez citu. Ale ono se to vše ještě vytříbí až se všichni sehrají. Pak mám porovnání mezi Zdeničkou Trvalcovou a Šárkou Vaňkovou. Tam jednoznačně vyhrává hlasově Zdenka, ale zase jí moc nesedne herecky Sandra. 2x Tom Trapl- úžasný, 2x Savka- v poslední době čím dál lepší. Nick – mezi Poštou a Alanem jednoznačně Pošta. Tomu tu roli věřím, Alan se na to nehodí ani herecky ani pěvěcky.
    A těším se na další, kdy bych měla vidět i Leonu a Kamilu.


  • Káťa I.

    Hezká, rozsáhlá, poctivá recenze, Pavle, díky. Já znám Draculu jen z CDčka, takže osobně moc soudit nemůžu, ale v týhle sezóně určitě půjdu co nejdřív. Ohlasy jsou většinou dobrý, moc se těším. …Akorát si vůbec nedovedu představit chraplák Dana Hůlky, na CD zpívá čistě a v žádný roli jsem ho zatím chraplákem zpívat neslyšela


  • Kača

    Mě vždycky baví, když se hovoří o daném “životním výkonu” toho či onoho. “…na poslední generálce předvedla svůj životní výkon…” – to s dovolením těžko posoudí někdo, kdo se narodil v době, kdy Leona už byla na scéně :-) A i kdyby nebyla (oni to rádi používají i jiní), o svých životních výkonech ví své sami interpreti, my ostatní to rádi používáme jako snadno dostupné klišé, k pravdě to má ale bohužel časo hodně daleko…


  • Romča

    Nesouhlas s DuKrejem ohledně Moničiny Lorraine. Právě že v ní ukázala to, co v Kleopatře – o Angelice polemizovat nebudu, tam to telenovelu opravdu připomínalo – jenže ona sama Angelika vlastně telenovela je…, ne? A když už jsme u těch telenovel, bojím se, že Zuzka Norisů by se neubránila nějakého Letištního prvku – od té doby, co dělala tuhle primáckou telenovelu, má bohužel tendenci cpát to všude – i když je jinak vynikající herečka, ale Letiště jí negativně poznamenalo, nemůžu si pomoct.
    Co se týče Kači, zase jednou nemohu než souhlasit – Kači, to by pro Tebe mělo být varování:)
    R.


  • Ondřej Doubrava

    Tak moje hodnocení Draculy se možná ještě kapánek zdrží, teď tu dopisuji jiný článek a pak musím něco dělat, abych se pak mohl od čtvrtka v klidu a v pohodě věnovat Bídníkům, prostě až Dracula bude, tak se tu objeví a určitě tu bude do toho čtvrtka. Ale jeden jiný článek dnes slíbit můžu.


  • Romča

    Uffff. Tak jsem to konečně celé přečetl… Tak připomínky:
    – Undergroundové rockové scéně? Pavle, kdes to opsal? :)
    – Živý orchestr nebude tak dlouho, dokud magistrátní komise na to doktorovi nedá prašule, jinak by vstupenka musela stát 1000 Kč!
    – Je hezké, že se zastáváš vynikajících textů Borovce, ovšem nešlo to bez toho nepravdivého rýpnutí do Fanánkova Golema? Mimochodem, za stejné rýmovačky bez obsahu považují někteří kritici právě i Borovcova Draculu (samozřejmě také nesmyslně).
    – Velmi se mi naopak líbí, že se zcela shodneme v pozitivním hodnocení 2. půle. Pro mě je opravdu úžasným šviháckým zážitkem a líbí se mi daleko víc než v KCP. Jediné, co bych vytkl tvůrcům, je role Nicka, který podle mě nemá skoro žádný prostor a působí na jevišti takřka zbytečně, jakoby navíc – to zas v Kongeresáku byl zapamatovatelnější. Proto se divím, kde podle Tebe Nick v nové verzi vůbec zpívá? Já jsem si tam žádné písničky skoro ani nevšiml…
    Celkově je vtipné porovnávat recenzi Tvou a recenzi Péti Gregorové na konkurenčním musicalnet.cz. Dokonce se Ti trochu musím omluvit za předchozí výtky k délce textu, protože jsi stručnější než Petra:) Ale platí to, co jsem napsal už v diskusi vedle. Děj bych sem vůbec necpal a hodnocení hudby, textů, scény a dalších technických detailů bych věnoval samostatnou recenzi, druhou část bych vydal třeba o den později a zaměřil se v ní pouze na výkony. Takový malý seriál by vyšel lépe než jedna dlouhatánská litanie.
    Jinak ale díky, je vidět, že vedle Ondry na sobě fakt makáš! R.


  • Romča

    A i tady se omluvím za jeden přesklep. Ale když je člověk líný to po sobě číst, no:) R.


  • Arnošt z Pardubic

    Romčo, nevím. Schválně jsem si některé věci z Golema na youtubu připomněl a nemůžu si pomoci, ale vedle textů Zdeňka Borovce jsou laciné, občas dokonce i, promiňte mi, blbé. Není to jen o tom napočítat si slabiky a trefit je do not, ale i hloubce rýmu, použitých slovech. Pro fanánka je čeština práce, pro Borovce to byla i láska, měl k tomu větší cit. A na libozvučnosti to prostě je znát. K tomu orchestru, samozřejmě je nutné připočítat s použitím živého orchestru k nákladům tak 250000 na měsíc. Ale divil bych se, že by si i za stávajícího vstupného na to – ausgerechnet Dracula – nevydělal… Samozřejmě je otázka, kolik “musí” doktor L. odvést Forze a dalším podílníkům, ale… Na to jsme tu měli řadu jiných projektů, které dokázaly opak… Takže tuhle “výmluvu” spíš neberu…


  • Ondřej Doubrava

    Navíc já bych tu tisícovku klidně dal. Pravda, asi jenom jednou, ale dal :-)


Novější komentáře »