„Dracula“ se po 14 letech od premiéry opět zakousl
5. února 2009 měl obnovenou premiéru dnes již legendární muzikál Karla Svobody, Zdeňka Borovce a Richarda Hese Dracula. V rozsáhlé recenzi si můžete přečíst naše první dojmy, samozřejmostí jsou také fotografie z představení.
Na začátek trochu historie – muzikál Dracula je označován jako první velký český muzikál, který společně s Bídníky a „Jesusem“ odstartoval velký muzikálový boom v Praze. Světovou premiéru měl Dracula 13. října 1995. Režíroval Jozef Bednárik, choreografii vytvořil jeden z autorů Richard Hes a šéfproducentem se stal dnešní ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek. V pražském Kongresovém centru (v té době Paláci kultury) se hrál až do roku 1998 a vidělo ho kolem 1,2 milionů diváků. Dracula však nezůstal pouze na českém území, stal se také nejúspěšnějším českým muzikálem v zahraničí. Vidět ho mohli diváci na Slovensku, v Jižní Koreji, Polsku, Německu, Belgii a Lichtenštejnsku. V roce 2003 se muzikál krátce vrátil na jeviště Kongresového centra, ale zaznamenal velký komerční neúspěch, skončil krachem a zanechal za sebou obrovské dluhy.
Nyní se po 14 letech od původní premiéry vrací do Prahy. Tentokrát do nového Divadla Hybernia, s novým obsazením, novou výpravou a dokonce inovovanou třetí epochou (druhou půlkou). Začněme ale postupně…
Hudba z pera Karla Svobody, který dnes mezi námi už bohužel není, je popověji založená, nechybí v ní však také rockovější prvky. Typický znak muzikálů – opakování melodií, zde nechybí a ústřední hit „Jsi můj pán“ zná snad každý. Od krásných duetů (Vím, že jsi se mnou) se Svobodova hudba dostává k dynamickým pasážím (Hon na zlo) až k téměř undergroundové rockové scéně (Devastace Casina). Krátce řečeno – hudba Karla Svobody je nenahraditelná a vskutku krásná. O to více zamrzí její zkracování v první půli, které bylo převzato z verze z roku 2003. Nejen, že uříznutí začátků písní „Tajemný hrad“ a „Schůzka v zahradě“ je barbarství (dle mého názoru se jedná o jedny z nejzajímavějších částí první půle), ale také ubírají na ději a vykreslení postav. Lorraine přijde na hrad, dvakrát se rozhlédne a z nového nastudování vůbec není znatelné, že se tam děje něco neobvyklého a ani se nedozvíme nic o postavě Lorraine. To samé při „Schůzce v zahradě“ – divák není seznámen s faktem, že Dracula na schůzku nepřišel a zbaběle vysílá svého sluhu s darem, který zpočátku Lorraine odmítá. V nové verzi se Lorraine vzbudí a rovnou si jde pro „ó náhrdelník a pravý“ (téměř to vypadá, že si k Draculovi přišla jen pro majetek). Bohužel to nevynahradí přidaná píseň v druhé půli – „Draculův monolog„, která je sice krásná a rozhodně do muzikálu „zapadla“, ale bylo by mi milejší slyšet celé písně v první půli a vynechat tento přidaný monolog. A také jsme se stále nedočkali živého orchestru, který by hudbu ještě více vyzdvihl. Škoda.
Libreto Zdeňka Borovce (který také bohužel už nikdy více českou kulturu neobohatí) je v kontextu dnešní muzikálové scény velice nadprůměrné, porovnejme například s Golemem, který je plný rýmovaček bez hloubky. Zdeněk Borovec uměl a jeho dílo u mě sklízí úspěch dodnes. Texty prošly místy malinkatými úpravami, které nejsou ničím výjimečné – například z „…stiskni fest…“ se stalo „…kousni fest…“ nebo „…co mu tedy schází, když je vlastně zdráv…“ v souladu s novým nastudováním změnilo osobu: „…co ti tedy schází, když jsi vlastně zdráv…“. Takových drobností nalezneme více, osobně mi to špatné nepřijde, setkal jsem se však i s negativními názory od zarytých fanoušků původní verze.
V odstavcích výše jsem již naznačoval spojení „nové nastudování“. Ono to je ale trochu jinak. První půle je totiž režijně téměř naprosto totožná s původním nastudováním. Kněze Dracula zabodne za propadlem, krvinky mají stejné úlohy, při „Milování“ se propadlo rozšiřuje o sudy… Téměř vše, na co si vzpomente je stejné. Jen v jiných kulisách (funkce propadel zůstávají stejné) a kostýmech. Jozef Bednárik tak vytvořil jakýsi kompromis mezi starou a novou verzi s cílem potěšit obě skupiny diváků – starou i novou. Druhá půle je však naprosto odlišná. Přesunuli jsme se do roku 2088, jakési post-apokalyptické budoucnosti, kde vládnou děti ulice ve zničených troskách měst a nejmodernější auto té doby je trabant. Vskutku zajímavá vize pana Bednárika na jevišti funguje bezvadně. Je více sexy, více akční, více odlehčující. Zkrátka utvořena pro dnešního diváka. Hudba a texty samozřejmě zůstávají, přesto se asi druhá část představení stane pro některé diváky nepřekousnutelnou.
Cestou kompromisu jde i choreograf (a zároveň jediný žijící autor Draculy) Richard Hes. V první půli můžeme opět vidět staré známé taneční kreace, které jsou skutečně povedené a závěr první půle je velice efektní a patří díky výrazné choreografii k jedněm z nejlepších momentů. Skvěle zvládnuta je také choreografie krvinek, která z větší části zůstala stejná.
Na řadu přichází výprava a začnu od té horší stránky, a to scénografie, kterou vytvořil Daniel Dvořák. Jeviště Hybernie je o mnoho menší než prostor Kongresového centra, ale například již výše zmiňovaný Golem potvrdil, že na něm lze vytvořit vskutku působivá a vkusná scéna. V první půli Draculy se však tak nestalo. Už jakási parodie na kostel v úvodu představení příliš neosloví, velké hořící svíce na hradě jsou sice efektní, ale na prázdné scéně s jakýmsi „schodištěm“ působí velice nevyužitě a osamoceně (přeci hrad nebyl tvořen jen ze svíček). A brána ve druhé epoše již postrádá veškerý vkus a vypadá spíše jako výtvor amatérského divadla. Při faktu, že na krajích jeviště je celou dobu železná konstrukce (skvěle se hodící do druhé půle) a po stranách jeviště jakési pověšené hadry, je scénografie největším záporem nového nastudování. Druhá půle již originalitu nepostrádá, velice vhodně dokresluje a pomáhá zvýraznit vizi budoucnosti. Naopak kostýmy Romana Šolce, se kterými jste se mohli na našem webu již seznámit, jsou velice pěkné a prakticky k nim nemám žádné výtky. Zajímavým nápadem je také využití umělého sněhu při třech scénách, zejména při finále první půle v kombinaci s vynikajícím nasvícením působí velice efektivně.
Při mém hodnocení však nehraje hlavní roli výprava, ale jednotlivé výkony celého souboru – sólistů a taneční company. A právě těm bude věnována druhá část této recenze. Výkony hodnotím ze dvou představení, tudíž většinou vám nabídnu srovnání dvou alternací.
Hlavní role, krvelačný hrabě Dracula. Když se řekne „Dracula“, automaticky se většině z nás vybaví „Daniel Hůlka„. Ten se kvůli tomuto nastudování navrátil do světa šoubyznisu a zhubl neuvěřitelný počet kil v rekordním čase, aby se nám opět mohl představit ve své životní roli. A tu zvládá stejně jako před lety. V některých místech byly ještě znát určité rezervy, které však jistě brzy dopiluje. Jde zejména o větší využívání chrapláku místo čistého hlasu, znatelné to bylo například v „Poznání nesmrtelnosti„, které bylo celé zazpíváno chraplákem, a skvělý operní hlas zřejmě odešel v tu chvíli do zákulisí. O něco více než Dan nás však zajímal Josef Vojtek. V konkurenci dvou operních zpěváků (s Danielem a Josefem ještě alternuje Marián Vojtko) to rozhodně nemá lehké, nezapomínejme však, že Dracula byl původně psán pro Daniela Landu. Dalo by se tedy říci, že Josef Vojtek je ideálním Draculou. Nedalo. Přesto nás Josef opravdu velice mile překvapil. Dokázal zpívat i jemnějším hlasem (například „Vím že jsi se mnou“ bylo nádherné), jeho typický chraplák však převažoval. Občas pokulhával i herecký výkon, který byl na Draculu příliš civilní. V rámci celého představení však předvedl svůj nejlepší výkon a rozhodně není třeba ho předem zatracovat!
Zpívat roli Lorraine po svérázném podání Lucie Bílé je opravdu tvrdý oříšek. Monika Absolonová se však nenechala zastrašit a písně „Jsi můj pán“ a „Lorraine v podzemí“ patřily k nejlepším momentům představení. Tleskám! O trochu více však musím tleskat Leoně Machálkové, která mě velice překvapila a na poslední generálce předvedla svůj životní výkon. V dojetí plném slz nemohla dozpívat svou poslední píseň při loučení s Draculou, a to přidalo na intenzitě výkonu. Ona totiž Lorraine byla a prožívala příběh s ní, kdežto Monika Lorraine pouze výborně hrála.
Další důležitá ženská role (vlastně dokonce dvojrole) je Adriana/Sandra. Zdenka Trvalcová je nepochybně skvělá zpěvačka, na tuto roli má však příliš jemný hlas a nevýrazné vystupování, které na kvalitě výkonu ubíralo především v druhé půli. Nelze jednoznačně napsat, že je špatná, to v žádném případě, jen ta role k ní příliš nesedí. A po zhlédnutí výkonu Kamily Nývltové to musím jen potvrdit. Kamila se od prvního představení Kleopatry mnohonásobně zlepšila a na jevišti zastiňuje některé své starší a zkušenější kolegy. Má sytý hlas, který v kombinaci s hlasem Daniela Hůlky tvoří libozvučný pár. V druhé půli také umí být neuvěřitelně sexy, což k té roli neodmyslitelně patří a sedí.
Velice nás také zajímala trojrole Šašek-Sluha-Profesor, která byla obsazena vskutku překvapivě – alternují se Aleš Háma, Jiří Langmajer a Tomáš Trapl. Tomáš Trapl je zkušený muzikálový herec s obrovským hereckým i pěveckým talentem. O tom není vůbec pochyb a není třeba to dále rozebírat. Svojí roli zvládá s přehledem a opět dokazuje, jak by bez něj byla muzikálová scéna o něco prázdnější. Pro mě však byl Jiří Langmajer lepší. Přinášel do role něco nového, má svůj osobitý projev a získal si mé sympatie. Nemá sice takové hlasové vybavení, ale s přihlédnutím k hereckému ztvárnění mírně předčí Tomáše Trapla.
Steven Tomáš Savka překvapil svými hlasovými možnostmi a stále se v muzikálovém světě vypracovává výše a výše. Bohužel jsem neviděl žádnou další alternaci Stevena, za to jsem mohl více sledovat Tomášův výkon a ten byl skutečně skvělý.
Nick, svérázný „kápo“ gangu ze třetí epochy v podání Alana Basteina nepostrádal energii, spíše není v Alanových pěveckých možnostech. Nehovořím teď o výškách, které zvládá s přehledem (například ve Třech mušketýrech), ale spíše o snaze o rockový hlas. Pokud se Alan inspiroval u kolegy Vojtka s chraplákem, netuším, ale měl by zůstat u popových písní, kde plně vynikne jeho hlas. Juraj Bernáth vyšel z tohoto „duelu“ jako jasný vítěz. Hlasově mu písně sedí lépe než kolegovi Basteinovi, herecky je na tom také o kategorii lépe. Druhou půli tak velice příjemně obohatil.
Kněz v muzikálu nemá příliš velký prostor, za to však má jeden z nejtěžších partů. V této roli kdysi exceloval Tomáš Trapl, který nyní postoupil do již hodnocené trojrole, a nahradili ho méně zběhlejší kolegové. Jaromír Holub měl v pěveckém výkonu také malé nesrovnalosti, ale v porovnání s Jiřím Březíkem byl skvělý. Jiří Březík mě už podruhé přesvědčil, že by měl zůstat spíše u autorské a dirigentské práce a muzikálové herectví nechat jiným kolegům.
Poslední tři větší role jsou nymfy. Nejvíce prostrou dostává Nymfa ohnivá (v původní verzi s přívlastkem krbová) v podání Hanky Křížkové a Míši Noskové. Obě předvedly skutečně famózní výkon, přičemž větší pochvalu si zaslouží právě Míša Nosková, která patří k dalším z vycházejících talentů hudebního divadla. Nymfy Hodinové Olga Lounová a Renáta Drössler jsou skvělé, na tak malém prostoru však nelze výkon rozebírat příliš do hloubky, celkově však hodnotím pozitivně, stejně jako poslední kolegyni – Nymfu větrnou Janu Burášovou.
Náročné taneční role krvinek jsou skutečně bravurně zatančeny a nemám nejmenší výtky k žádné z alternací. Také company předvádí skvělý výkon, spousta tváří je v Divadle Hybernia nová a hned se skvěle zapsala. Choreografie nejsou vůbec jednoduché a obdivuji každého jedince, který v company tančil. Bohužel nemohu jmenovat, na obsazení v divadle jména nevisí, ale skutečně musím pochválit všechny.
Za zmínku ještě stojí program k muzikálu, který nepřekvapí už bohužel vůbec ničím, vzhledem k faktu, že podobné fotografie se zdarma dají nalézt na každém zpravodajském serveru, který se focení programu účastnil (včetně nás).
A jaký má Dracula úspěch u diváků? Každou generální zkoušku doprovázely mohutné ovace ve stoje a ve foyer se daly zaslechnout veskrze pozitivní názory. Producenti se mohou radovat, protože do konce sezony je téměř vyprodáno. Dracula se tedy vrací se vší slávou.
Dracula i po 14 letech má stále plno energie. Nové tváře většinou pozitivně překvapí, starší kolegové předvádí stále dobré výkony. Vytknout by se dala scénografie, se kterou si mohli autoři určitě více pohrát. Úpravy znatelné jsou, nejvíce v druhé půlce, která bude jistě hojně rozebírána a plná rozporů. Na své si také přijdou příznivci verze staré, autoři udělali kompromis mezi novinkami a zachováním starých prvků. Celkově však jde o kvalitní představení, které v rámci pražské scény rozhodně stojí za návštěvu, i několikanásobnou.
Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na email redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!
Fotografie z premiéry naleznete v samostatné fotogalerii.
Komentáře
Arnošt z Pardubic
AutorOno, kdyby to byla ta tisícovka, respektive současná cena +300,–Kč, vyděláte o cca čtyři a půl mega/měs. navíc. A to už by, Romčo, mohli angažovat Filharmonii:-)
Romča
AutorNene, Arnoštovým počtům příliš nerozumím. Pořádný orchestr, jaký by si Hybernia zasloužila, by měl mít minimálně 25-30 lidí, no a ty taky někdo musí zaplatit. Na každém představení. Navíc doktor je znám tím, že všem umělcům (nejen hvězdám) dává nejvyšší honoráře, které jsou ve srovnání s konkurencí k dispozici, takže on opravdu tuhle záležitost nedělá jen kvůli zisku. Myslíte si, že by se pouštěl do Švejka, kdyby mu šlo jen o zisk? Ne, on chce nejen grantové komisi dokázat, že i u něj se dělá nejen komerce, ale i umění. Má vizi! A toho si strašně vážím. Mohl si nechat jen Broadway a vydělávat těžký megáče a být za vodou, ale on šel (samozřejmě spolu s partnery) do bezmála miliardové rekonstrukce Hybernie (na to nezapomínejte), šel do rizika, ale šel – jen aby se pohodlně nedržel jen při zemi. A dnes mu někteří závistivci škodolibě vytýkají, že si konkuruje sám sobě, na čemž něco pravdy je. Ale o to víc před ním smekám. Nabízí prostě každému něco!
A co se týče Fanánka, jistě, Borovec byl jen jeden, stejně jako Svoboda byl jen jeden, ale Fanánkova univerzálnost je bezpochyby hodna obdivu – už z toho titulu, že v jednoduchosti je síla – nemluvě o tom, že Golem jako celek hloubku má – a výraznou! A má i poselství! Speciálně finálový obrat „S LÁSKOU PŘÁT MÍR A ŘÁD“ je pro mě sám o sobě na nějaké ocenění! R.
Romča
AutorA Ondro, v tom to právě je – tu tisícovku bys dal jen jednou. Jenže v dnešní době globální ekonomické krize kapitalismu prostě lidi nemají na to chodit na muzikály, tudíž aby muzikáloví nadšenci (chodící na jeden titul i 30x-40x) se mohli vracet a tím držet každý další titul na trhu aspoň necelý rok (a všichni dobře víme, že náklady na nový titul se vrací až po roce úspěšného uvádění), nemůže to vstupné prostě být tak olbřímí… R.
Arnošt z Pardubic
AutorRomča: Nechci Vám v žádném případě vymlouvat vlastnosti pana doktora. K tomu umění, pane kolego, Švejk je lidová komedie. Kdyby chtěl grantové komisi něco dokazovat, poohlédl by se asi po jiných titulech. A já nepochybuji o tom, že by pak grant dostal. Viděl jste někdy třeba Čechova? K té kapele: počítal jsem s 15 muzikanty na volné noze, pokud by to bylo víc lidí, třeba těch třicet, pak je to cirka půl milionu Kč/měs. Pořád nechápu, proč by si na to současný Dracula nevydělal. Vždyť Hybernia je jedno z největších divadel v Praze a ty lístky levné nejsou… Ohledně Fanánka se fakt neshodneme – na tom příkladu nic moc nevidím, ale o tom ta diskuze není, tak ať to s ní nedopadne jako u Carmen…Hezký den
Arnošt z Pardubic
AutorJeště kdybych byl šťoura, Romčo, jak to dělal doktor Janeček? Bídnici měli živou kapelu… A grant ani náhodou… A co Dracula v původním uvedení? A byl to zlatý důl ;-)
Romča
AutorRád odpovím a také věřím, že to nedopadne jako u Carmen.
Předně zapomínáte na prostor. Tj, že takové orchestřiště by znamenalo vytrhat minimálně další 4 první řady a v tu ránu by zisk z jednoho představení byl zase výrazně nižší. Navíc by se pro těch 30 lidí musely zbudovat další šatny, a to jsou další náklady.
Argumentovat Draculou v původním uvedení není fair, protože to byla doba muzikálového boomu, hrálo se téměř denně a kongresový sál pojal 1700 lidí (Hybernia by v tu ránu měla jen 700), jo, za takových okolností bylo na živý orchestr i bez grantu. Navíc tam nebyly žádné náklady na rekonstrukci divadla a obrovský (devítimístný) roční nájem.
A proč myslíte, že už Monte Cristo (také KS KCP) už živý orchestr neměl?
A Janeček? Měl prostory pro orchestr, tisícihlavé hlediště a neměl tak velké výše uvedené vedlejší náklady, i jeho obchodní aktivity byly daleko rozsáhlejší, tož proč by si to nezafinancoval, že? Ale, a to je to nejdůležitější. Kde je dnes Janeček, co se hraje v Pyramidě a kde je naopak náš pan doktor? Na dobré cestě k vybudování svého snu o vytvoření skutečné pražské muzikálové ulice, totiž pražské Broadwaye o minimálně čtyřech sálech… Nene, to už neukecáte:)
Mimochodem, Švejk… Doktor se pustil i do Adély. Ta má teď dvě nominace na Thálii a za sebou výhradně pozitivní recenze a kritiky i od takových nenechavců z ofiko masmédií, kteří jinak rozcupují, na co sáhnou! A myslíte, že na Adélu něco dostal?
R.
Ondřej Doubrava
AutorTo je taky o licencích, Cameron Mackintosh by nikdy nedovolil hrát Bídníky z nahrávky a to jak u profi, tak u školních představení (nehledě na to, že v Londýně a New Yorku je nahrávka u všech muzikálových produkcí zakázáno jakousi směrnicí), takže kdo chce hrát Bídníky, musí být prachatý, a ty peníze na orchestr najít . Dracula takové omezení nemá, tak se to holt hraje z nahrávky, ač lidi orchestr chtěli a pro projekt Draculova významu by to bylo jen dobře (zvláště když se vědělo, jak moc je to dílo populární). Ale jak říkám, trend je jiný, živé kapely se dostávají do popředí, lidé si toho všímají a Hybernia na to bude muset chtě nechtě v budoucích projektech reagovat, i když Petr Ackermann umí udělat hodně. A Švejk, kde snaha byla, bohužel neuspěl.
Romča
AutorPodtrhuju vše, co Ondra napsal. Ani druhý Dracula (2003) už živý orchestr neměl, jen dirigenta, kterého má i teď. A že má Hybernia nejlepší zvuk v Praze, to také není levná záležitost! R.
Linduž
AutorTak po týhle recezni jsem na Draculu už fakt natěšenená. Jenom se chci zeptat jestli jste někdo viděl Radku Fišarovou ? Zajímalo by mě jak třeba zvládá Lorraine v podzemí, protože.. No nevim… Nedovedu si to představit :o)
Ondřej Doubrava
AutorTak když už to Romča nakousl, tak prý i u prvního uvádění byl orchestr jen dočasně, pak se od něj upustilo, ale tuto informaci nemám ověřenou, já jsem ho tam totiž ještě měl.
Arnošt z Pardubic
AutorRomča: Však také těch třicet lidí je Vaše číslo. Já myslím, že patnáct už udělá pěknou muziku. Zvlášť u popových muzikálů v Hybernii. Pokud se do současného orchestřiště vešel brněnský orchestr, nemusím bourat žádné řady. Ostatně orchestr zněl hezky i u těch Bídníků (tuším 16členný), a to se jedná o muzikál velmi symfonický. GoJa MH nemá tisícihlavé hlediště, ale přesně 864 míst:-) Dr. Janeček, kdyby chtěl, tak Goja hraje. To že dává přednost rodinnému životu na Floridě je jeho věc. KCP taky nebylo pořád vyprodané na plnou kapacitu (nemluvě opět o větším počtu muzikantů). Že chce pan doktor Lichtenberg udělat muzikálovóu ulici o nejmíň čtyřech sálech je hezká věc, jen by mě zajímalo, z čeho udělá ty další dva. Nemáme se začít bát o Týnský chrám? Pokud jde o Adélu – já jí neberu kvalitu. Je to kvalitní lidová komedie. Takové opravdu granty nepotřebují. Mimochodem srovnávat to s americkou Broadwayí, to bychom se snad museli bavit i o pár jiných titulech… Sám bych byl moc rád, kdyby do Prahy vstoupil významný zahraniční producent, třeba STAGE Entertainment, a začal sem konečně vozit kusy jako Wicked, Elisabeth, Marguerite, Sunset Boulevard atd atd… Ale Angelika?
Ondřej Doubrava
AutorArnošt: To by bylo vůbec nejlepší, v Praze totiž vlastně lidi nevědí, jestili mají raději světové tituly, či domácí, ten počet není vyrovnaný a tak aspoň jako malá náplast vzniklo to rádio – „poslechněte si a uvidíte“. Ale vstup cizího investora v této situaci když uvidí, že je vše obsazeno českými věcmi? Nevím, nevím.
Ondřej Doubrava
AutorArnošte, článek o tiskovce Bídníků Ti asi udělá radost, už finišuje, tak se těš.
HUGO
AutorAni jsem do vaší „vřelé“ debaty nechtěl vstupovat, ale Romčo, dle čeho soudíš, že má Hybernia nejlepší zvuk v Praze? Jestli myslíš stránku technickou, tak třeba ano, to nemohu posoudit, ale akusticky, promiň, já vždy tak trochu „trpím“
Arnošt z Pardubic
AutorOndro, máš pravdu. Mám i strach, že náš trh je pro takové investory jednak malý a jednak ještě bohužel „východní.“
Na článek se mooooc těším, právě tak jako na výlet do MDB…
Romča
AutorNo vidíte, to je o prioritách, já si třeba akademickou nudu MDB vždycky rád nechám ujít…
Jinak Hugo, podle toho, že už jsem to slyšel od tří odborníků, kteří tomu opravdu rozumí, a to nezávisle na sobě! Sám jsem většinou spokojen i v „kině“ na Broadwayi, takže se za odborníka na zvuk nepovažuju.
Co se týče Arnošta, jen 3 připomínky, zbylé sály by měly být komorní, resp. kabaretní, takže o Týnský chrám se nebojte. A navíc je otázka, jestli se to podaří zrealizovat, bez podpory magistrátní komise určitě ne – žádná studna není bezedná! A měla by to být česká Broadway, proto zásadně s českými, popř. slovenskými tituly. Je hezké, že plesáte z amerických muzikálů, ale ono je titul a titul. Např. z dovezených nesmyslů formátu Shreck (nebo jak se to píše) by se mi zvedal žaludek. A věřím, že nejen mně!
Co se týče Čarodějek, aby tam orchestřiště mohlo být, odstraňovalo se několik řad. U Draculy se kvůli scéně samy o sobě odstranily už dvě + další na orchestr už prostě dělá omezení, o kterém mluvím.
A konečně – celou tuto debatu s Vámi vedu jen proto, že chci tvrdit, že pokud by HDK nemělo 80 milionů ročně (jako jediné výhradní muzikálové divadlo), tak by se i ta Carmen živě nehrála…
R.
Arnošt z Pardubic
AutorDobrý, život je skutečně otázkou priorit. Pro někoho „akademická nuda,“ pro jiné kýč jak bič. Já souhlasím s Ondrou, že živý doprovod je trendem, na který se postupně bude přistupovat. Hybernia na to má, to mi nevymluvíte. Možná své ukáže i obnovené divadlo Milenium, pokud orchestr mít bude… Zatím se pokusím vrátit k tématu debaty tím, že Draculovi přeju velký úspěch. Krásný podvečer všem
HUGO
AutorRomčo, v Broadwayi nemam se zvukem problem, i kdyz, take nekdy zalezi,kdo zrovba „zvuci“, ale Hybernia, proste tam s tim problem mam,ale treba jsem jen zaujaty, protoze sam vis, ze tomuto divadlo jsem prilis neprirostl k srdci
Tychi
AutorHugo, nebude to jen tím, že je to fakt kino? Já se tam tak šponovala, abych něco viděla přes ostatní diváky přede mnou, že jsme nestíhala vnímat děj a hudbu)o:
Co se Draculy týče, tak se na něj nechystám, v hlavě si chci nechat toho předchozího.
A proč Monte neměl orchestr? No protože měl rybník(o:
HUGO
AutorTychi: nebude to tim, kazde predstavo je opravdu jinak hlasite a nazvucene
jeff
AutorJá nevim, jen k tomu orchestřišti v DH…..Nemusí bejt pod herci nebo před:D šikovnej zvukař to nazvučí z různých míst:)Například kdyby to bylo na balkoně, tak by to fakt nevadilo:DNejdražší lístky, ale mizerná viditelnost…a prostě si na balkoně v DH připadám jak na zimním staďáku na střídačce:D Pyramida není také kdo ví jak velká, je šikovně řešená a orchestr se tam vejde.
Jde spíš o to, že je to fakt škoda…ono živá hudba, je živá hudba…Ale není to alfou ani omegou tohoto muzikálu:)
Romča
AutorHybernia je původně kostel. Tam se nedají dělat zázraky. A jeffe, pokud balkon DH znáš, musí Ti být jisté, že tam by se ti muzikanti opravdu neměli kam vejít… Já mám naopak balkon rád – pěkné sedačky pohodlné, přehled o celém jevišti, každý vidí všude… A střídačky na zimáku mám rád:)
Ale porád lepší, že Hybernia nějak funguje a že jí pár nadšenců zachránilo před úplným rozkladem. Chátrala sakra dlouho! R.
Arnošt z Pardubic
AutorZa záchranu Hybernie a transformaci na divadlo jsme, myslím, rádi a vděční skoro všichni, Romčo:-) Komu tedy vlastně ta budova fyzicky patří? Hlavnímu městu nebo lidem kolem dr. Lichtenberga?
Romča
AutorTo se přiznám, že přesně nevím, ale zjistím klíďo píďo. Jen vím, že doktorovi a ani lidem kolem něj bohužel ne! R.
Tychi
AutorFyzicky patří nám všem, je v majetku České republiky, právo hospodaření má Státní fond kultury České republiky
Romča
AutorJj, díky. Já věděl, že v tom nejede ani doktor ani město:)
Tomík
AutorCo jste říkali Mixu na desce roku to byla pecka není někde MP3
Ondřej Doubrava
AutorVážení čtenáři,
právě jsme se s Pavlem dohodli, že on má ten článek tak neuvěřitelně komplexní, že k němu nemám moc co přidávat. Je to i o tom, že jsem prostě viděl jen jednu generálku a ještě s Pavlem společně a tak mu jej přenechám a jen sem sem dám pár silně neformálních postřehů, co mě zaujalo ať už pozitivně, či negativně. Ale celkově s Pavlem více než souhlasím.
– Dracula dostal novou tranfusi (skvělé kostýmy) ale bije mu stále to staré srdce, díky tomu, že co šlo, zrežíroval Bednárik naprosto stejně či hodně podobně a Richard Hes okopíroval 90% choreografie. Lze to považovat za chybu? Ani ne, jelikož všem fandům začne šrotovat: Opravdu bych chtěl(a) vidět úplně nového Draculu? A většina včetně mě by asi odpověděla negativně. Ale samozřejmě má Dracula i tu nevýhodu, že existuje poměrně dobře nasnímaný televizní záznam. Ale celkově se podařilo klasického i nového Draculu skloubit takřka dokonale.
Velmi chválím sound-design Petra Ackermana ;-) Sbory opravdu znejí tajemně a strašidelně, 3D efekty jsou působivé a vůbec se jedná o hezký zážitek i bez orchestru, ale to jeho absenci samozřejmě moc neomlouvá.
– Scéna Daniela Dvořáka je spíše zklamáním, i přes monstróznost jednotlivých prvků jí chybí takový ten uchvacující prvek. Třeba probourání stěny kláštera by se jistě dalo v nějaké odlehčené verzi udělat i v Hybernii, tohle je až moc zjednodušené a diváka, klášter, který vlastně sám pouští Draculu do svých zdí nemůže uspokojit. Pamětníka už vůbec ne. Ale scéna Draculova hradu se svíčkama je efektní dost…
2. epocha:
– Škrty výrazně ochuzují postavu Lorraine, to se před lety nepovedlo, ale asi s tím nic nejde dělat, autorizovaná verze je prostě tato.
– Brána do zahrady je moc dětinská
– Jinak Jaroslav Voborný udělal asi zatím nejlepší projekce, do noci odlétající netopýr je skvělý….
– Hon na zlo venku – skvělé
3. epocha:
Rok 2088 vypadá jako HODNĚ stylizovaná současnost, ale možná je to i záměr, první Dracula tak také působil. Opravdu ale musí Stockers tančit na veřejných záchodcích? To bych si docela odpustil.
Pamětníky jistě potěší původní projekce Draculova průletu casinem přímo od UPP, škoda, že je na poloprůsvitném plátně hůře vidět.
Vytuněnej Trabant (i když toho teda moc neumí, akorát přijede nebo zacouvá) a skákající rytíři jsou dostatečně efektní na to, aby je člověk překvapivě neshledal rušivými.
A ta finálová scéna je prostě neskutečně silná a i odborník si jistě pobrečí :-)
Výkony:
Pepa Vojtek – až moc civilní, ale až se vyhraje, bude to moc dobré, určitě se mu musí dát šance, má úžasná dueta a krásně čistě v nich zpívá.
Tomáš Trapl – jsem rád, že jsem ho v tom po letech viděl, tím, jak má zkušenosti s předchozích uvádění, ví přesně, co si může dovolit a moc se mi to líbilo. Pro mě nejlepší výkon odpoledne. Je znát, že role byla upravena v herecko – pěveckém směru, tak aby se s tím popraly též alternace, věřím, že zdárně, snad někdy porovnám.
Monika Absolonová: Umí do role dát kousek sebe, zní to velmi dobře až skvěle, jen škoda, že jí byl ubrán zásadní, ještě jednou opakuji zásadní prostor, takže vlastně může hrát jen jednu polohu zoufalé nešťastnice. Škoda, leč není to chyba Moniky.
Tomáš Savka: Ten kluk na sobě fakt maká a i když v úloze Stevena nemá prostor a navíc je Steven prostě děsnej klaďas, tak to využil naprosto naplno.
Zdenka Trvalcová: Příjemná Adriana/Sandra, nic více, ale ani nic méně
Nymfy: Jako celek perfektní.
Krvinky – výraznější a správně agresivní
Alan Bastien: Nick mu bohužel dost nesedí, ač by se mohl zdát opak. Hraje ho jako sexistického nepříliš inteligentního samolibce a nejsem si jistý, zda je toto autorský záměr, nehledě na některé hlášky, které se panu Borovcovi v nebi asi nelíbí.
Tímto uzavírám „Ondrův Draculovský rýpací koutek“, který uzavírám s tím, že celkově jsem byl spokojen jako pamětník, nadšenec i „odborník“, vše ostatní je detail. Celkově zatím 70%.
Jako náhradu vám brzy nabídnu recenzi na Pan Kaplan má třídu rád, ke které zase nemá moc co napsat Pavel a tak jsme si to rozdělili, Pavel možná připojí komentář. Nebojte, z Bídníků už dvojpohled bude, ta inscenace je pro to jako stvořená (lépe než nový, ale přesto opravdu spíš obnovený Dracula).
Honza
AutorTomiku na Desce roku Mix nebyl, to sis asi spletl s jinou akcí.
Myslím že Mix byl na nějakým Sportovci roku či co a mě teda úplně odpudil,
připadalo mi to dost hrozný, špatně se všichni trefovali do playbacků a vůbec
celý to aranžmá bylo takový trapný a litoval jsem ty lidi – Vojtka,Moniku,Dana aj.,že
musej být v takovým trapasu.Ono to je myslím tím,že ukázky z muzikálu nikdy nejsou moc dobrý na normálních akcích,kde mají být jen normální písně. Vždycky to působí trochu divně, protože lidi neznají kontext a je to najednou vytržené ze souvislostí. Na Desce roku zpívala MA s Petrem Kolářem duet z Mony Lisy a působili tam taky trochu jak z předminulýho století, viděl jsem tu holku z Toxique a ta se tomu smála, bylo to takový obstarožní, jak ze staré špatné operety a zase: prostě se to na tu akci nehodilo.Je to myslím jen medvědí služba,když produkce na takový akce prosazuje ukázky z muzikálů, zpěváci se snažej, ale tam,kde jsou skupiny a zpěváci s moderníma věcma, pak jen působěj jako dinosauři. Možná by to chtělo do těchto muzikálů trochu hrábnout a nedělat je tak staromilsky, mě třeba vůbec nezajímá,kolik stojej kostýmy z Mony Lisy (v dnešním bulváru), zajímalo by mě třeba,proč pořád textuje Fanánek, když jeho věci jsou tak špatný,plytký a studený, žádná jeho píseň ještě nevzala za srdce a to může chudák Monika třeba roztrhat kulisy (a že se o to snaží, i když tím herectví nenahradí :)),když to tam není,není.Ono je něco jinýho hospodskej amaterskej rádoby rock a muzikál, velký krásný nosný písně,kde mají být emoce.A nejsou.
Jinak moc děkuji Pavlovi Košatkovi, dělá to nádherně a poctivě.Chápu,že se na mě teď vrhne hejno piraň, ale: Je to můj názor a myslím si to už hodně dlouho.
veny
AutorHonza: Ten mix byl na Taneční skupině roku a byl vcelku hroznej. Stejně tak si myslím, že je mimo mísu nechat např. na akci Deska roku zpívat duet z muzikálu. Pak souhlasím s Fanánkem, to tady opravdu nemáme jiné muzikálové textaře??!!!
HUGO
AutorKdyz si odpustim tv zaznam a pustim si jen zvuk, tak ten ULTRA MIX se me libi ;)
Bídník
AutorRecenze bajecna, se vsim mohu souhlasit, snad jen na Savku (ktery mi prisel v porovnani se svymi alternanty desivej) a Leonu (ktera mi prisla tak trochu vykricena), ale mozna to bylo jenom jednorazove nechlazeni nebo tak. Scena hruza, zivej orchestr chybi, krvinky super:-) Jo este se mi nelibily ty projekce, protoze rada z nich byla presvicena svetlem zezadu a nebyly moc videt:P
HUGO
AutorSavku jsem mel zatim moznost porovnat jen s mladym Vagnerem a Savkic jednoznacne vitezi. Leona byla good, ale takova Radka Fisarova se predstaveni od predstaveni zlepsuje a nyni je bajecna, na Moniku jsem nemel bohuzel zatim stesti. Cim vice sleduji noveho Draculu, tim mene se me libi scena a i kostymy.
jeff
AutorMno jsem z Draculy nadšenej. Sice rád uvidím jiné alternace, ale byl jsem spokojenej.
Dost mě překvapil Pepé Vojtek – osobně bych řekl, že je to první muzikál, kde i ,,hraje“.A jeho pojetí Draculy je hodně zajímavé. Pěvecky byl také dobrý, jen u Nespravedlivého boha jsem měl trochu s ním problém.
Adriana/Sandra Zdenka Trvalcová také překvapila. Pěvecky byla výborná a role jí fakt sedí. Pěvecky mě hodně překvapila v druhé půlce jako Sandra, kde to fakt rozjela;)
Lorraine Monika Absolonová je prostě bezkonkurenční. Asi nejlepší výkon podala v písničce Lorraine v podzemí…To byl jeden z největších zážitků večera.Tomáš Trapl jako ŠSP byl vynikající.Josef Vágner byl jako Steven hodně slabej:(Možná nastydlej nebo nevím. Herecky to ale zvládnul dobře. Poštovo Nick byl skvělej. Míša Nosková jednoznačně byla nejlepší a ze své role udělala ještě něco víc, fakt perfektní. U Olgy Lounový jsem tak nějak…prostě neurazí ani nenadchne…jak herecky, tak i pěvecky. Jana Burášová je nováček a špatná nebyla. Takže absolutně nejlepší Míša Nosková.Jiří Březík jako kněz byl dobrej, ale víc se mi líbil v Golemovi.Krvinky super.
Scéna zajímavá. Je to něco jinýho, než známe z ,,kongresáku“, ale fakt super. Kostýmy se mi hodně líběj. Je to příjemná změna.
Jinak hooodně velkým zklamím byl program:(Čekal jsem víc, než klasiku půlka fotek, půlka reklam:(A také nevim, jestli mám špatnej výtisk, ale hned na druhé bo třetí stránce, kde je obsázko rolí, je chyba u jedném z nymf:)Namfa bo jak to tam je:)
To by bylo asi vše z dojmů:)
Romča
AutorZajímavé, jak to tu pokračuje – co člověk, to názor.
Nekritického ranaře Honzu překvapím tím, že jediné, v čem s ním souhlasím, je právě pochvala Pavla. Tvrdím, že pozice redaktora tohoto serveru mu sedne (n. r. od šéfování jiného nejmenovaného útvaru:)) a vedle Ondry dospívá v dospělého člověka. Pomalu, ale jistě!
Jinak jsem rád za slova Jeffa. Jen jediná technická připomínka. Není to první muzikál, kde Pepa hraje. Výborně a procítěně hrál minimálně už i ve 3M.
R.
Romča
AutorAle původně jsem chtěl Pavla předběhnout a Arnošta (ne)uklidnit tím, že v Kladivu na čarodějnice orchestr mít nebude. Důvody sdělí jistě Pavel sám ve svém článku z dnešní tiskovky. Pan producent a autor hudby Holý mě jimi opravdu pobavil. R.
Aleš Procházka
AutorMuzikál Dracula je nejlepší muzikál co jsem kdy viděl (dracula, monte cristo, golem, kleopatra, Tři mušketýři, Angelika, Bídníci, Jesus Christ Superstar, Galileo, Carmen) dracula je ze všech nejlepší, ikdyž Svobodův Monte Cristo či Golem byli také jedny z nejlepších. Ale Dracula je Dracula. Měl jsem to štěstí vidět Dana Hůlku, Moniku Absolonovou, Kamilu Nývltovou, výborného Tomáše Trapla ( myslel jsem že Korn je nenahraditekný ale zmýlil jsem se), zklamal mě Alan Bastien, Na Mušketýrech byl nejlepší, tady mu to moc nesedlo. Výborný Bohuš Matuš. Opravdu stojí za to se jít na Staronového Draculu podívat
Banna
AutorNa muzikálu dracula jsem sice ještě nebyla,ale už mám koupené lístky.Chtěla bych se proto zeptat který dracula je nejlepší.A jaká je tam 3árka vanková a radka fišarová.
Zdeněk
AutorRadka i Šárka sou fajn a a po dnešku musím říct že nej je Pepa dneska opravdu byl výbornej
Banna
AutorTak moc děkuju za informace
matt
Autorahoj, viděl někdo zpívat radku fišarovou píseň Lorraine v podzemí, jestli ano tak prosím napište jaký to byl zážitek jak tuto píseň prožívala a jak vyzpívala ty výšky a jak mlátila (mé nejoblíbenější místo) do obrazu prosiimmm
Zdeněk
Autorkdyž sem viděl Radku poprvý tak sem se o ní bál že si ublíží jak se do toho vžila RAdka je fajn Lorren i když umě vítězí Leona
Macek
AutorAhoj, Radka byla perfektní celou dobu. I já mám scénu v podzemí nejraději a Radka ji zvládla skvěle. Leonu jsem neviděla, Moniku jen na ukázkách na netu a můj osobní dojem je, že Radka byla mnohem lepší.
Jirka
AutorDracula famozní zážitek….
Viděl jsem všecky 3 Lorraine …Leona byla dobrá,Radka uječená(nehodí se tam,jako se nehodí do 3M jako Mylady) a Monika bezkonkureční ,troufnu si říci lepší než Bílá,její herecký projev skvělý je vidět že to nehraje ae že se dotoho opravdu vžila…zasloužila by Thálií o to víc nesouhlasím s Recenzí,je dost kritická a nezajímavá..Recenze jsou na nic každý by to sám měl vidět na vlastní oči aby posoudil :)..
Pavel K.
AutorPrávě že Monika tam je uječená. Nikde mi nevadila, ale v Lorraine se mi moc nelíbí. Sice zpívá dobře – Jsi můj pán a Lorraine v podzemí jsou dobrý, ale třeba její „brečení“ po smrti Stevena je hrozný. Radku jsem ještě jakou jedinou alternaci v Draculovi neviděl, ale Leona je dokonalá.
A Jirko, jen pro zajímavost, o čem by měla být ta recenze, aby byla zajímavá? A ač sám ty recenze píšu, tak bych se jimi nikdy neřídil a šel se podívat sám :).
Matt
AutorLeona je prostě bezkonkurenční, sice to hraje takovým zvláštním způsobem ale této roli dává naprosto nový a neprobáný pohled, je jako brázdná nádoba bez emocí což je logický po takový době žití je prostě bezkonkurenční:)
Pavel Košatka
AutorNaprosto souhlasím. Jak říkám, Radku jsem ještě neviděl, ale viděl jsem jí už v mnoha rolích a nevěřím, že by mohla překonat Leonu i právě po té herecké a výrazové stránce. Takže Leona je rozhodně nejlepší Lorraine. Navíc nemá tak silné výšky jako její kolegyně, čili je mnohem lépe poslouchatelná, alespoň pro mě.
Sasie
AutorChtěla sem se optat v jakém oblečení se tak chodí do Hybernie? Jestli třeba tak jak v Brně do Městskýho?
Pavel Košatka
AutorNějak tak ;).
Sasie
AutorDík za odpověď:-)