Plzeň

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť září v Plzni (recenze)


Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvedlo 1. 12. 2018 na své Nové scéně premiéru světového muzikálu Andrew Lloyd Webbera a Tima Rice, Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť. Teprve třetí nastudování známého světového muzikálu v České republice jsme si samozřejmě nenechali ujít.

Je až s podivem, že plzeňské uvedení je u nás teprve třetím, při bohaté minulosti, kterou muzikál má. Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť slaví letos již padesáté výročí prvního uvedení, které plzeňští tvůrci při premiéře ostatně připomněli dortem a blahopřáním.

Premiérový dort

Premiérový dort

Konkrétně 1. 3. 1968 měl v podobě patnáctiminutové pop-rockové kantáty pro školní sbor premiéru na půdě školy Colet Court, kde si ji u mladých autorů Andrew Lloyd WebberaTima Rice objednal místní učitel hudby Alan Doggett. Již druhé uvedení, tentokrát ve westminsterském kostele Central Hall, naznalo prvních významných úspěchů. Hudební kritik Sunday Times Derek Jewell po zhlédnutí nyní již na dvacet minut prodlouženého Josefa na něj publikoval nadšenou recenzi a jeho cesta na světová jeviště tak mohla pomalu začít.

Přes uvedení v Katedrále sv. Pavla v Londýně, vydání na gramofonových deskách, četná uvádění ve Spojených státech (stejně jako ve Velké Británii zejména ve školách) a další zastávky a prodlužování až k uvedení v Albery Theatre přímo na londýnském West Endu v roce 1973, kde se Josef dočkal 243 představení. Broadwayskou premiéru si odbyl v roce 1982.

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Dnešní celovečerní podoba vznikla devět let po broadwayské premiéře, v roce 1991 v Londýně, kde se z původně patnáctiminutové kantáty pro školní sbor stal okázalý dvouhodinový westendský hit o dvou jednáních. Inscenace získala cenu Laurence Oliviera za nejlepší scénu a audionahrávka se držela dva týdny na první příčce britských hitparád. V roce 1999 se Josef dočkal i filmového zpracování – v podobě televizního filmu následně vydaného na DVD.

V České republice měl muzikál svou premiéru až v říjnu 2006 v Městském divadle Brno, které již v roce 2004 Josefa uvedlo v zájezdové verzi určené k turné po Německu, zemích Beneluxu a dalších státech EU. Druhá česká inscenace vznikla a premiérovala v roce 2012 v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě v režii šéfky tamního souboru opereta/muzikál Gabriely Petrákové, která nyní stojí i za třetím uvedením Josefa, na Nové scéně DJKT. Uvedením nesmírně vydařeným.

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni (Pavel Klimenda)

V první řadě jej zdobí původní dílo jako takové, dávno klasický a obecně známý starozákonní příběh o Jákobovi, jeho nejmilejším synovi Josefovi, vykladači snů, a jeho žárlivých bratrech v libretu Tima Rice, a skvělém českém překladu Michaela Prostějovského, či výborná multižánrová hudba Andrew Lloyd Webbera, v níž zaznívá pop, rock and roll, ale i francouzská balada, country či reggae, v Plzni v hudebním nastudování Pavla Kantoříka. Ten se s Daliborem Bártou rovněž střídá v pozici dirigenta představení. O pěvecké nastudování se postarala Sára Bukovská a o sound design Tomáš Lorenc, jemuž se podařilo zvuk na Nové scéně (který ne vždy bývá právě dokonalý) výborně vyladit.

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Vedle toho je pak jednou z největších devíz plzeňského uvedení zejména režie zde debutující Gabriely Petrákové, svěží, energická, plně funkční a poplatná dílu a přitom nesmírně zábavná. Již s prvními takty muzikál nasazuje svižné tempo, neumožňující divákům polevit v pozornosti, kterého se drží v podstatě až do konce – s výjimkou dvou scén, Faraona a strádajících bratrů, které by mohly být klidně kratší – a režisérka plzeňské inscenace jej velmi zkušeně plně využívá, rozehrává každou situaci, pracuje skvěle s hereckým souborem i dětským sborem, jenž je součástí plzeňského obsazení. Velké množství prostoru poskytuje nápaditým, hravým a neotřelým choreografiím, které vytvořili Ladislav Cmorej a Simona Machovičová.

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Ke spolupráci na plzeňské inscenaci si přizvala i dva členy svého ostravského tvůrčího týmu, konkrétně Ondřeje Zichu, který se (stejně jako předtím i v Brně) postaral o scénu, a autorku kostýmů, Lucii Loosovou. Josef je rodinný muzikál, čemuž tedy odpovídá právě i výprava. Jak kostýmy, tak scéna jsou barevné a hravé, jak je ostatně u inscenací Josefa běžné. Ondřej Zicha v plzeňské inscenaci na scéně opět využívá motiv textu z originálních plakátů a CD nahrávky Josefa, tentokrát jej navíc doplňuje ikonami hashtagů, emotikonů, lajků a dalších odkazů na nyní tak oblíbené sociální sítě. Opulentní jsou pak zejména palácové scény, ať už jde o výstupy Faraona či Josefovo závěrečné setkání s bratry. Objevují se egyptští lvi, typická zlatá maska faraona, ale i trůn na podiu jakoby postaveném z kostiček lega, palmový háj či kelímky popcornu. A s nimi barevné a blýskavé kostýmy i paruky. To vše navíc doplněné povedeným light designem Jakuba Sloupa.

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni

Celá inscenace tak vytváří kompaktní tvar, hravý, energický, zábavný. Vybrané herecké obsazení pak již dílo jen korunuje, zejména ústřední dvojice.

V titulní roli, Josefa, v Plzni doslova září Pavel Klimenda, výborný po stránce pěvecké, taneční i herecké. Je přesně tím usměvavým, zhýčkaným, milovaným synkem, jenž si své postavení naplno užívá, jak jej na začátku Vypravěčka popisuje, který se přes četné peripetie dostává až na dno vězeňské kobky a posléze zpět na výsluní – přesvědčivý jak v oněch momentech slávy a štěstí, tak v okamžicích naprostého zoufalství. Ostatně právě jeho sólo „Brány jsou zamčené“ na konci první poloviny patří k nejlepším v plzeňské inscenaci.

Pavel Klimenda

Pavel Klimenda

Vypravěčka, která celým Josefovým příběhem provází, je pak další skvělou rolí Kateřiny Falcové, která ji podává s naprosto okouzlující suverenitou. Její absolutní přirozenost, úchvatné herectví a skvělý zpěv vás nenechají na pochybách, že právě Falcová byla trefou do černého. Znamenitý výkon.

Kateřina Falcová

Kateřina Falcová

Vedle nich exceluje i celý zbytek obsazení, ať již pánové v rolích Josefových bratrů, mezi nimiž měli výraznější prostor zejména Jozef Hruškoci jako Rúben a Číšník, Radek Antonín Shejbal jako Šimeón, či Lukáš Ondruš jako Juda a Pekař, dámy v rolích jejich manželů, či např. Tomáš Savka, který se při premiéře znovu (po ostravské inscenaci) představil v roli Faraona, v níž se má v Plzni střídat s Petrem Vondráčkem a dalšími hostujícími hvězdami, které se převtělí do elvisovské postavy egyptského panovníka a boha v jedné osobě.

Tomáš Savka

Tomáš Savka

Na celém obsazení je pak nejlepší, jakým způsobem v Plzni funguje dohromady. Skvěle sehrané, sršící obrovskou energií, představující se v četných hereckých polohách, ale i v již zmiňovaných efektních choreografiích a pěveckých partech. Vedle dospělých herců hraje v plzeňské inscenaci poměrně zásadní roli rovněž dětský sbor (složený z členů Muzikálového studia DJKT a hostů), jenž hlavního hrdinu pozoruje a provází po jeho životní cestě společně s Vypravěčkou celého muzikálu. I ten se představuje ve výborném světle.

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni - společné foto po premiéře

Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť v Plzni – společné foto po premiéře

V Plzni tak vznikla inscenace, která bez ohledu na zařazení do kategorie rodinného muzikálu, patří v letošní sezóně k tomu nejlepšímu, co zatím české muzikálové scény uvedly.

Důvěrně známý příběh, skvělá hudba, plná výrazných melodií, zdařilé a vtipné texty Michaela Prostějovského, energická režie, výborné choreografie, barevná a hravá výprava a excelující obsazení vytváří dohromady celek, který má všechny předpoklady pro to stát se dalším diváckým hitem na scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni.

VIDEO

premiérový přídavek

FOTOGALERIE

Foto: Martina Root | DJKT

Recenze a reportáže
Hip-hopový muzikál “Príbeh ulice” už potřetí dobývá Prahu (+ video)
Plzeň
RECENZE: Plzeňská Liduschka (Baarová) tne do české povahy (nejen) 20. století
Aktuální zprávy
Andrew Lloyd Webber zpřístupní své muzikály on-line a zdarma
  • Zuzana P.

    Naprosto souhlasím. Josef v plzeňském podání je naprosto úžasný. Hlavně z divadla pak divák odchází plný energie a dobré nálady, která se drží několik dnů. Pavel Klimenda působí, jako by se pro tu roli narodil. Když vezmu v potaz to, kolik mu je, nemůžu se dočkat toho, čeho všeho se od něj ještě v budoucnu dočkáme. Jsem moc ráda, že Kateřina Falcová měla možnost opět ukázat, co v ní je, musí být neskutečně náročné odzpívat celý muzikál a ona to dokáže bez jediného zaváhání. Moc si přeju, aby si jejich kvalit všimli konečně “i ti nahoře”, co oceňují. A výkon dětí je slovy nepopsatelný, to se musí vidět.