Recenze a reportáže

KVÍTEK Z HORRRORU aneb Audrey Druhá se představila v Pardubicích (+ video)


V sobotu 28. 4. 2018 diváci Východočeského divadla poprvé stanuli tváří v tvář smrtelné hrozbě ohrožující samotnou existenci lidstva – drobné květince s líbezným jménem Audrey Druhá, ve skutečnosti krvelačné masožravce. Jak už to tak bývá, zrodila se na tom zdánlivě nejnevinnějším a nejméně pravděpodobném místě. Stalo se tak ve WPA (Workshop of the Players’ Art) Theatre na Off-Broadwayi, kde měl roku 1982 premiéru muzikál Malý krámek hrůz (Little Shop of Horrors) autorské dvojice Howarda Ashmana a Alana Menkena.

Ti se inspirovali stejnojmennou svéráznou černou komedií z roku 1960. Úsporný, v rozsahu několika dnů a s rozpočtem pouhých třiceti tisíc dolarů natočený film režiséra Rogera Cormana a scénáristy Charlese Griffitha pojednával o zapadlém Mushnikově květinářství a Seymourovi, zaměstnanci onoho květinářství, který v něm s láskou pečoval o zvláštní květinku, ve skutečnosti krvelačné monstrum.

Seymour Petr Borovec

Seymour Petr Borovec

Howard Ashman a Alan Menken děj upravili a brzy se svým Malým krámkem hrůz slavili na Off-Broadwayi úspěchy. Muzikál se tak záhy přesunul do většího Orpheum Theatre a stal se jedním z nejúspěšnějších představení v historii Off-Broadwaye (s 2209 reprízami). Odtud pokračoval na londýnský West End (1983) a do dalších koutů světa, jako do Německa či na Island, aby se v roce 2003 konečně představil již přímo na Broadwayi. Mezitím v roce 1986 přitom spatřila světlo světa i jeho nová filmová verze režiséra Franka Oze, která sklidila úspěch jak u diváků, tak u kritiků.

Nebylo se čemu divit, příběh parodující jak béčkové horory a romantické filmy, tak i muzikálový žánr jako takový, je příjemně osvěžující, jednoduše vtipný, a to i bez laciného humoru a dalších berliček. A chytlavá a disponující hned několika výraznými hity jako „Suddenly Seymour“ (Seymour tě chrání), „Skid Row – Downtown“ (Jak padne pátá), „Somewhere That’s Green“ (To bude ráj) či titulní „Little Shop of Horrors“ (Krámek s hrůzou) je i hudba Alana Menkena. (Pro filmovou verzi muzikálu bylo navíc několik hitů dopsáno, mezi nimi i „Mean Green Mother From Outer Space“, která si odnesla nominaci na Oscara.)

Josef Štěpánek, Kristýna Daňhelová, Aleš Alinče, Hana Vašáková, Markéta Pešková

Josef Štěpánek, Kristýna Daňhelová, Aleš Alinče, Hana Vašáková, Markéta Pešková

V České republice měl Kvítek z horrroru premiéru v lednu roku 1990 v Divadle bratří Mrštíků v Brně (dnešní Městské divadlo Brno) v překladu Tatiany a Iva T. Havlů a režii Pavla Doležala. Poté se muzikál, tentokrát pod jménem Malý krámek hrůz, představil roku 1999 ve Studiu Marta, rovněž v Brně, v provedení absolventů muzikálového herectví JAMU. A do Brna, tentokrát již na prkna Městského divadla Brno, se pak vrátil i s třetí, před Pardubicemi poslední českou inscenací v režii Petra Gazdíka, která měla premiéru v roce 2011.

A právě Petr Gazdík nyní připravil Kvítek z horrroru i pro pardubické divadlo v mírně upraveném a velmi povedeném překladu Iva T. Havlů (použitém rovněž v předchozích dvou českých inscenacích tohoto muzikálu). Ke spolupráci si přitom přizval kolegy, kteří s ním pracovali již na brněnské verzi. Diváci, kteří měli možnost ji vidět, tedy pravděpodobně nebudou příliš překvapení.

Milan Němec

Milan Němec

Zejména výprava zůstala v Pardubicích v podstatě totožná. Scénu a kostýmy vytvořil tak jako v Brně Aleš Valášek a některé části výpravy (jako např. i velmi povedená loutka Audrey Druhé) pak z brněnské inscenace přímo pocházejí. Scénu provázejí projekce Petra Hlouška, které ji střídmě doplňují. Jejím středobodem je točna, na níž stojí jak Mushnikovo květinářství, malý zděný krámek situovaný kdesi v malé zapadlé uličce, tak i veškeré další lokace, jako zubařská ordinace Orina Scrivella. O světla se postaral Dušan Szabó.

Hudební supervizi nad inscenací převzal Karel Škarka, jenž měl v Brně na starosti vokální nastudování, a s nímž ve Východočeském divadle hudebně spolupracovali Lukáš Hrubeš a Radek Škeřík, který se společně s Jiřím Kožnarem podílel i na korepeticích.

Martina Sikorová, Petr Borovec, Audrey Druhá

Martina Sikorová, Petr Borovec, Audrey Druhá

Pardubická inscenace samozřejmě pracuje s živou hudbou. Menší orchestr (či jak stojí v programu k inscenaci horrrorová kapela) je před zraky diváků ukryt v lóžích, hraje však naprosto bezchybně. Co dojem z jeho výkonu i celého hudebního nastudování trochu kazí, jsou problémy se zvukem, které premiéru provázely. Jednalo se zejména o delší dobu nefunkční port Zdeňka Rumpíka v roli pana Mushnika, a mírné přezvučení jedné ze složek před druhou (zpravidla hudby před zpěvem) v několika momentech. Předpokládáme však, že tyto problémy zmizí v průběhu uvádění. Nejednalo se o nic závažného a byla by nesmírná škoda, kdyby tyto drobné nedostatky měly ovlivnit dojem z práce Tomáše Černíka na zvuku (v supervizi Jiřího Topola Novotného).

Z brněnského týmu na pardubické inscenaci pracovala ještě choreografka Lucie Holánková. Její choreografie mají nejvíc prostoru v povedených číslech trojice vypravěček, jinak Kvítek z horrroru není příliš tanečním muzikálem, ostatní se k tanci v podstatě nedostanou.

Kristýna Daňhelová, Hana Vašáková, Markéta Pešková, Petr Borovec

Kristýna Daňhelová, Hana Vašáková, Markéta Pešková, Petr Borovec

Ostatně muzikál Kvítek z horrroru je dílem jen pro několik herců – vystačí si s pouhou desítkou.

Hlavní role Seymoura se v Pardubicích ujal Petr Borovec, který si skvěle poradil jak s hereckým projevem, tak velice obstojně i při zpěvu. Jeho zbrklý a naivní Seymour je naprostým prototypem nenápadného hrdiny, jemuž divák nemůže než fandit, ať už v jeho pěstitelských snahách, tak pokud jde o platonickou láku, kterou pociťuje k další zaměstnankyni Mushnikova květinářství, Audrey.

Právě Martina Sikorová, která ztvárňuje nepříliš bystrou, ale krásnou a hodnou blondýnku byla hvězdou premiérového představení. V roli Audrey dokonale zúročila jak komediální herecký talent, tak skvělý zpěv.

Petr Borovec

Petr Borovec

Martina Sikorová

Martina Sikorová

Majitele květinářství, pana Mushnika ve Východočeském divadle hraje Zdeněk Rumpík, i on byl po herecké stránce výborný. Pokud jde o zpěv, nemůžeme však jeho výkon plně ocenit, právě kvůli problémům z vypadávajícím portem, kvůli nimž jediná výrazná skladba „Mushnik a syn(Mushnik and Son), kterou v představení má, neměla příliš šanci vyznít, minimálně ne jako duet.

Zdeněk Rumpík

Zdeněk Rumpík

V násilnického přítele Seymourovy lásky Audrey, šíleného zubaře Orina a spolu s ním i v plejádu dalších postav se proměňuje Milan Němec, který ve všech těchto rolích plně využívá svého komediálního talentu. V každé ze scén je jiný, v několika z nich je na první pohled až k nepoznání a diváky si získává jak drobnějšími výstupy, tak i nejvýraznější scénou v Orinově ordinaci s Šíleným pacientem, v podání Tomáše Lněničky.

Milan Němec

Milan Němec

Ten se kromě role šíleného pacienta představuje i jako hlas Audrey Druhé, Seymourovy zvláštní, masožravé květinky, měnící se postupně v nejnebezpečnějšího nepřítele lidstva. Loutku Audrey Druhé pak k životu přivádí Michal Lavrovič, který odvádí skvělou práci. V péči obou pánů se tak květina po právu stává jednou z hlavních postav celého muzikálu.

Audrey Druhá

Audrey Druhá

Posledními třemi postavami jsou pak již zmíněné tři vypravěčky, Crystal, Chiffon a Ronnette, které diváky i postavy příběhu provázejí po celou dobu a v podstatě na každém kroku v množství různých převleků. Jedná se o jediné tři v Pardubicích alternované role, do nichž navíc režisér Petr Gazdík obsadil převážně brněnské herečky. Na premiéře se představily hostující Viktória Matušovová (alternuje Markéta Pešková), Kristýna Daňhelová (alternuje Pavlína Palmovská) a spolu s nimi jediná domácí herečka obsazená jako Ronnette, Jana Ondrušková (alternuje Hana Vašáková). Všechny tři předvedly při premiéře výborné výkony, po stránce herecké, taneční i pěvecké, a to jak každá za sebe, tak zejména v triu, které vyžaduje perfektní soulad po všech stránkách. Za sebe samu přesto nemohu nezmínit, že nejvíc mě z celé trojice zaujala a nejvýraznější mi přišla právě Jana Ondrušková.

Jana Ondrušková, Viktória Matušovová, Pavlína Palmovská

Jana Ondrušková, Viktória Matušovová, Pavlína Palmovská

Kromě výše uvedených rolí a herců se pak v muzikálu Kvítek z horrroru objevuje již jen několik dalších postav různých kolemjdoucích, lidí na ulici a pacientů v čekárně. Nejedná se v pravém smyslu o company, v Pardubicích tyto role ztvárňují další zaměstnanci divadla, konkrétně Aleš Alinče, Naďa Krůlová a Josef Štěpánek.

Tomáš Lněnička, Martina Sikorová, Zdeněk Rumpík, Pavlína Palmovská, Aleš Alinče, Jana Ondrušková, Milan Němec, Viktória Matušovová, Naďa Krůlová

Tomáš Lněnička, Martina Sikorová, Zdeněk Rumpík, Pavlína Palmovská, Aleš Alinče, Jana Ondrušková, Milan Němec, Viktória Matušovová, Naďa Krůlová

Muzikál Kvítek z horrroru na jevišti Východočeského divadla v Pardubicích patří rozhodně k povedeným inscenacím. Všechny složky pracují jak mají a vytvářejí tak velmi dobré, kompaktní dílo, které pobaví a potěší diváky. Ty, kteří již před lety zhlédli poslední brněnskou verzi, ovšem příliš nepřekvapí. Režisér Petr Gazdík z osvědčené inscenace, která se dočkala velmi pozitivních hodnocení vycházel, přizval si ke spolupráci velmi podobný tvůrčí tým a jistá sázka na jistotu, zejména pak v souvislosti s výborně vybraným obsazením, se rozhodně vyplatila.

Autorem fotografií je Jan Faukner a nejsou z premiérového představení

Video ukázka z premiéry


Recenze a reportáže
Královna Antoinetta se rozhodla obsadit český muzikálový trůn (+ video)
Recenze a reportáže
Kamila Nývltová se premiérově představila jako muzikálová “Angelika” (+ videa)
Brno
Recenze: MAMMA MIA! v Brně. Hvězdou představení je Křížová
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!