Recenze: “Les Misérables – Bídníci” se vrátili do Prahy
Ve dnech 1. a 2. března 2012 se v GoJa Music Hall na pražském Výstavišti konaly slavnostní premiéry nejúspěšnějšího světového muzikálu “Les Misérables – Bídníci“, který se sem po několika letech vrací s novou orchestrací a obsazením. Povedlo se (staro)nové inscenaci zopakovat triumfální a umělecky velice kvalitní předchozí uvedení? Odpoví na to naše recenze z obou premiér…
Muzikál “Les Misérables” je zbytečné dlouze představovat, téměř každý, kdo přišel do styku s hudebním divadlem o “Bídnících” minimálně zaslechl. Jedná se o jedno z nejznámějších světových děl, držící rekord nejdéle uváděného muzikálu na světě (v Londýně se nyní uvádí 26. rokem). Tentokrát vynecháme popisování dlouhé a bohaté historie a pojďme se přenést rovnou do Prahy roku 2012.
Muzikál je adaptací slavné stejnojmenné knihy éry francouzského romantismu z pera Victora Huga. Ve třech hodinách zachovává to nejdůležitější z rozsáhlého díla, nedochází k tristnímu zjednodušování, přitom i přes velké množství postav zůstává děj pro diváka přehledný a poutavý po celou jeho délku. Originální libreto francouzských autorů Alaina Boublila a Jean-Marca Natela v úpravě Angličana Herberta Kretzmera skutečně patří ke světovým skvostům a přebásnění Zdeňka Borovce je nejen legendární, ale také geniální. Promyšlené textové motivy, které se prolínají celým dějem (“chceš(m) bejt” nebo “kéž spí(m) snáz”), originální nevykonstruované rýmy a zpěvnost patří k hlavním přednostem Borovcova překladu, kterému skutečně nemůžeme nic vytknout. Promyšlené je také udržování jazyka daných vrstev – zloději mají jiné výrazové prostředky než bouřící se studenti (což je v českých libretech často přehlíženo).
Hudba Claude-Michel Schönberga je pak ten pravý důvod, proč jsou “Bídníci” nejúspěšnějším světovým muzikálem. Nádherné árie, monumentální sborové scény, hudební motivy jemně prolínající se celým dílem, které objevujete s každým dalším poslechem… V GoJe se hraje v nové úpravě, která spočívá v první řadě ve zcela nové orchestraci a také jemnému zkrácení díla. Nové hudební nastudování je na první poslech více komorní a klade na zpěváky ještě větší nároky. V mnoha místech jsou změny k dobrému a podtrhují dramatičnost/intimnost dané scény, v několika místech si však fanoušci původní verze mohou říci, že to před lety znělo lépe. Z celkového pohledu je ale nová orchestrace rozhodně pozitivním krokem a dílo získalo modernější dojem. Zkrácení díla není nijak dramatické, pokud neznáte původní “Bídníky” opravdu dobře, ani ho nepostřehnete (například Valjean u utrženého vozu zpívá značně kratší text). Více však můžete postřehnout rychlejší tempo písní, menší významové pauzy a celkově svižnější průběh některých pasáží.
Bohužel pro Schönbergovu hudbu se v GoJe do premiér nepodařilo vyladit zvuk do ideální podoby, především začátek představení zní opravdu špatně. Hudba je příliš tichá a schází ji ona údernost, která je pro “Bídníky” typická. O pozdním vytahování portů se raději nebudeme příliš zmiňovat a jen doufat, že v tuto dobu je již vše v pořádku. “Bídníci” se samozřejmě hrají s živým orchestrem, ale jsou důkazem, že jen přítomnost živých muzikantů není zárukou kvality. “Les Misérables” jsou hudebně náročným dílem, které by měli hrát špičkoví muzikanti, orchestr pražských “Bídníků” však ani na jedné premiéře o své dokonalosti nepřesvědčil.
Režijní koncepce Petra Novotného zůstala od posledního uvedení téměř beze změn. Ve spojení s výtvarníkem scény Mihailem Tchernaevem se mu podařilo vytvořit působivou velkolepou inscenaci, která na první pohled konkuruje té originální londýnské. Na druhý, kritičtější pohled se dá najít mnoho detailů, které by potřebovaly odladit. Jedná se především o scénické záležitosti – technici se volně pohybují po jevišti (i v kuželech světla) a vesele stěhují kulisy, které nepatří k nejtišším (ano, mluvíme o mřížích, které slyšíme ještě několik minut po jejich odjezdu). Novinkou je také využívání projekčního plátna k zásadním přestavbám, koho však napadlo, že se plátno začne spouštět do vrcholných okamžiků nejvypjatějších scén?! Skutečně velice rušivý moment, který nemá opodstatnění. Nadměrné je také využívání dýmu. Když se dají tyto a další detaily dohromady, tak divadelní fajnšmekry, kteří jdou na inzerovaný “nejlepší muzikál na světě a v Praze”, mohou pěkně otrávit. Stejně působivé zůstávají kostýmy Lucie Loosové a povedl se také light design Petra Novotného a Davida Moravce.
Pořád by se světovost dala zachránit, a to excelentními výkony. I tady však musíme v mnoha případech povzdechnout (spíše postesknout) nad výběrem a zavzpomínat na staré dobré časy, kdy byli “Bídníci” obsazení prakticky bezchybně. Pojďme ale postupně…
Hlavní roli Jeana Valjeana ztvárnil na obou premiérách David Uličník, který v roli exceloval již v roce 2003. Pěvecky je jeho projev vynikající, nádherný sytý čistý hlas, který vrcholí v písni “Otčenáš“, která je v Uličníkově podání rozhodně nejsilnějším momentem celého představení. Herecky však zažil Uličník lepší časy a ne všechny pasáže jsou uvěřitelné. Emoce vkládá především do hlasu, přičemž výraz ve tváři zůstává mnoho scén stejný. I přesto je kvalitním představitelem této role, který nezklame.
V roli inspektora Javerta září Josef Štágr, který je absolutně bezchybný. Výborný hlasový i herecký projev, znatelný vývoj postavy i nutné autoritativní charismatické vystupování. To vše obsahuje Štágrův projev. Zkrátka: “Bravo!“. Na první premiéře jsme mohli zhlédnout Daniela Hůlku, jehož výkon byl značně rozpačitý. Mnoho přeřeků a nesrozumitelnost slov střídaly pěvecky dobré pasáže (“Tam ve hvězdách“). Svojí roli však završil topornou “Sebevraždou“, díky čemuž zůstal dojem z jeho výkonu spíše negativní.
Život tragické Fantiny opět skvěle ztvárnila Kateřina Brožová, která je excelentní především herecky a uvěříte ji každý moment. Pěvecky roli podává značně odlišným způsobem než většina světových kolegyň, ale právě to je na její “Knížce snů” kouzelné. Tam, kde jiní rozbalují silný hlas, Brožová citlivě zpívá o svém osudu. Druhou osudovou tragickou roli Eponine na obou premiérách ztvárnila Vlaďka Skalová, pro kterou to je první velká muzikálová role. A hned velice povedená! Herecky i pěvecky je výborná, občas je vidět lehká nejistota, která však rychle zmizí a bude po boku Magdy Malé další vynikající Eponinou.
Role studenta Maria na 1. premiéře s sebou přinesla skutečně tristní výkon Pavla Vítka. Zde udělali chybu především producenti v jeho obsazení, protože 49letý Vítek se na roli studenta na první pohled nehodí. O špatně padnoucím kostýmu a hlasových selháních radši ani nemluvě. Marius je nádherná role, u které chápeme, že se těžko opouští, ovšem každý umělec by měl znát své hranice a v tomto případě bylo moudřejší přenechat roli mladším kolegům. Protože Tomáš Löbl na druhé premiéře jasně přesvědčil, že Marius je právě o mládí, mladém sytém hlasu a nevinném vzhledu. Opravdu výborný výkon, kterému není co vytknout.
U Cosetty Terezy Mátlové jsme čekali podobné dojmy, jako u pana Vítka, ale ty se překvapivě nedostavily. Stále vypadá jako mladá nevinná naivní dívka a stále roli s přehledem odzpívá. Alternace Tereza Vágnerová však překvapila ještě více a svou zkušenou kolegyni strčila hravě do kapsy. S Löblem tvořili skutečně skvělý mladý milenecký pár, který věkově i typově odpovídá Hugově předloze.
Enjolrase ztvárnil Michal Skořepa, který se pro nás stal největším překvapením obnovených “Bídníků”. Velice zajímavý a čistý hlasový projev, spojený s charismatickým herectvím, které vás strhne do víru studentské revoluce. Pokud by někdo ze současného obsazení mohl odjet do Londýna a zpívat s tamějšími zpěváky, byl by to právě Skořepa.
Jako manželé Thénardierovi se na první premiéře představili Monika Absolonová a Filip Čapka, na druhé Marta Jandová a Jan Urban. Všichni čtyři předvedli skvělé výkony, ke kterým není v podstatě co dodat. Ze zcela subjektivního pohledu bychom však vyzdvihli Čapku a Jandovou, a to především za preciznější a hravější herecké pojetí.
Velkou roli hraje v “Bídnících” také company, a to především její pánská část. Zde bohužel došlo k několika přehmatům a byli obsazení lidé, kteří se nikdy nezúčastnili velké profesionální muzikálové produkce, a na jejich výkonech se to samozřejmě odrazilo. Pěvecká nejistota by nebyla takovým problémem, jako spíše křečovitý či nijaký herecký výraz, se kterým bojují téměř všichni (i v dámské company). Děkujeme alespoň za tři zářivé výjimky – Jaromíra Adamce, Robina Puškáše a Michala Šebka, kteří s přehledem zvládli zpěv i herectví. Zmínit také musíme dětské role, které jsou obsazeny velice dobře, nejvíce nás zaujal Gavroche Tomáš Ringel, který byl výraznější než mnoho jeho dospělých zkušených kolegů.
V Praze se tedy usadil nejlepší světový muzikál, který díky českým neduhům zůstal někde na půli cesty. Bohužel nestačí pouze na billboardy napsat “nejúspěšnější světový muzikál”, musí se také vynaložit obrovská snaha, aby se této pověsti dostálo. Zde se to bohužel plně nepodařilo, několik vyloženě špatných výkonů střídá zase několik výborných výkonů. Hudba i přes zvukové problémy je geniální, stejně tak přebásnění pana Borovce.
Samozřejmě, “Bídníci” jsou lepší než většina současné pražské produkce a rozhodně stojí za vidění (zvláště, pokud jste tento světový skvost ještě neviděli), ale ambice produkce měly být mnohem vyšší a přípravy evidentně intenzivnější. Jděte se přesvědčit sami. Pokud chcete vidět “Bídníky” v preciznější úpravě, zajeďte si do Brna. Pokud chcete vidět skutečné “Les Misérables”, zaleťte si do Londýna.
Autor článku s nadšením viděl cirka deset repríz prvního uvedení Bídníků v GoJe, se střídmým odstupem dvě představení v Městském divadle Brno a dvakrát navštívil londýnskou originální inscenaci.
Autorkou ilustračních fotografií ze současné inscenace je Michaela Feuereislová, www.bidnici.cz.
Komentáře
Jerry
AutorTo Jan: Pokud jste skutečně byl na druhé premiéře, pak souhlasím s “Klokanem”. P.Vítek – to je opravdu děs a nedůstojná hrůza… Ale souhlasím s Vámi – pokud do obsazení budou zasahovat i “známosti”, pak se takových zhůvěřilostí jistě ještě dočkáme; trasa P.Vítek – J.Sidovský – F.Janeček je snad každýmu jasná… A poznámka závěrem: můj kamarád, trvale žijící v Londýně, v ČR činný kolem Opery Mozart, Státního divadla etc. (na druhé straně i kolem muzikálu Pomáda) v Londýně Bídníky viděl a byl ohromen, jak špatně zpěváci zpívali (intonačně) a jak bylo představení rozvezené. Ve West End… Takže není všechno zlato, co se třpytí… i když o 99% londýnské muzikálové produkce se kvalitou a profesionalitou nám pouze zdá… :-) .
Pavla
AutorByla jsem na pěkném představení. Moc se mi líbila Brožová, Uličník, Skalová. Překvapilo mě, že Jandová stále jen chrčela a nebylo jí rozumět a zklamal mě Lebl. Některým zpěvákům jsem nerozuměla, co zpívají. Jako celek bylo představení podařené. Chtěla bych vidět ještě jiné obsazení. Pavla
Jiří
AutorV sobotu 24.3. jsme viděli večerní představení ,,Bídníků,,. Výkony zpěváků byly až na drobné vyjímky velmi dobré a na poměry u nás myslím dostatečné.Asi nejslabší byl pro mě výkon T.Mátlové,a myslím že tato zpěvačka nemá dostatečnou kvalitu a hlas na tento náročný muzikál.Zde produkce sáhla evidentně vedle. Naopak dobrý výkon předvedla K.Brožová a trošku víc jsem čekal od M. Jandové. Ze zpěváků se mi líbili mladíci Vágner a hlavně M.Foret,který zraje jak víno.A je jen dobře,že už nastupují neokoukané mladé tváře. Když pominu místy horší zvuk, nebylo rozumět zpěvu,tak celkový dojem byl ale dobrý a doporučuji určitě všem,aby tento světový muzikál zhlédli na vlastní oči.Stojí to za to a momentalně je to asi nejlepší muzikál u nás.
Alena
AutorDnešní odpolední Bídníci měli pro mě nad očekávání dobré obsazení. Hráli David Uličník, Tomáš Bartůněk, Kateřina Brožová, Vlaďka Skalová, Tomáš Löbl, Hedvika Tůmová, Michal Skořepa, Jan Urban, Monika Absolonová a Gavroche Tereza Neradová. Představení už si od generálek celkem sedlo, řekla bych, takže jsem si to skutečně užila a netrnula, kdo další zas něco pokazí. Jediným problémem byl výpadek mikroportu Hedviky Tůmové, ale naštěstí jí hned dali handku, takže první půlku odzpívala s ní. Nicméně zrovna Hedviku Tůmovou musím moc pochválit, protože její Cosette je opravdový zážitek a to tahle sopránová role není zrovna moje nejoblíbenější, ale Hedvika zpívá krásně, ne jako její Londýnem za excelentní označená kolegyně Tereza Mátlová. Jinak bych mohla chválit skoro všechny, tak jen zmíním ještě Vlaďku Skalovou, se kterou jsem měla live tu čest poprvé, předtím jsem ji viděla jen v televizní ukázce v To byl náš hit. Z company mě zatím stihli pozitivně zaujmout tři Michalové: (starý známý) Šebek, Smrkovský a Bragagnolo.
Irena
AutorTaky jsem byla dnes odpoledne již potřetí na LesMis. Skoro se vším souhlasím s Alenou, až na Jeana Valjeana v podání D.Uličníka. Připadal mi nudný, neslaný, nemastný. Nebyl pořádně rozčilený, překvapený, zaskočený …. Ani jeho zpěv mi moc nesedl. Dvakrát jsem v této roli viděla Mariana Vojtka a úplně mě uchvátil. Jeho podání role má šťávu a energii. Herecky je výborný a i pěvecky zastiňuje D.Uličníka. Modlitba u barikády v podání Mariana je nezapomenutelný zážitek, zazpívaná tak, až bere dech. Dneska byl pro mě nejlepší T.Bartůněk jako Javert. Jeho krásný hluboký hlas a charisma jsou pro roli Javerta jak dělané. Všechny ženské role se mi moc líbily. T.Löbl i M.Skořepa taky zpívali výborně, ale zdá se mi, že M.Skořepa trošku přehrával. Jinak ale vynikající muzikál, na který jistě ještě půjdu.
Irena
AutorJeště jsem zapomněla na výborného Thénardiera J.Urbana, je daleko lepší než F.Čapka a blíží se anglickému provedení, dokonce je tam i určitá fyzická podoba.
Alena
AutorMně třeba sedí David Uličník skvěle :-). Je to můj nejoblíbenější Valjean, ale naprosto chápu, že někdo má radši jiné alternace. I v minulém nastudování někdo nedal dopustit právě na Davida, někdo na Jana Ježka…Tak už to bývá. Mariána Vojtka jsem viděla na generálce a líbil se mi. Kdybych šla na Bídníky znova, což zatím sice úplně přesně neplánuju, ale možná na podzim by to nemusel být vyloučené, tak za kteréhokoli z Valjeanů budu ráda. I když bych možná pro změnu nejradši viděla Josefa Štágra, protože ten mě uchvátil coby Che před x lety v Evitě a jako Javert v Les Mis už svoje kvality jenom potvrdil, ale jako Valjeana si ho moc představit nedovedu, takže zvědavost mi velí snažit se kdyžtak vidět jeho :-).
Jinak s Michalem Skořepou souhlasím. Zpívá parádně, vždycky se těším, až Enjolras otevře pusu, ale v hereckém projevu by se mohl trošičku krotit a pak by ten výkon byl naprosto parádní :-).
Ivana
AutorTěšila jsem se na představení, ale pryč jsou dny, kdy zpíval pan Ježek. Uličník D. byl nezajímavý. Muzikál je také o hraní. To tady nebylo vůbec. Pokud má někdo podatky 10cm odvádí to pozornost a je to legrační. Lobl T. by mohl hrát a ne přehrávat. Jeho zpívání je velice podprůměrné a hraje a zpívá jako amatér. Brožová, Absolonová, Skalová, Skořepa jsou ozdobou. Těším se až bude hrát Vojtek a Vágner. Ivana
Lavera
AutorKdyž to tady tak čtu, stále více mě to utvrzuje v tom, že mé rozhodnutí tyto Bídníky nenavštívit je vzhledem k mým představám a “požadavkům” naprosto správné. Nedokázala bych se “odpoutat” od vzpomínek na ty minulé, i proti své vůli bych “srovnávala” … Moc jsem se snažila být “objektivní” už při návštěvě “třetinového” představení minulé inscenace, kdy hráli ve všech rolích všichni ( v té době zdraví ) interpreti, ale snaha to byla marná – dodnes vzpomínám, jak byla pro mne z hlediska role Valjeana první a třetí “třetina” k nepřečkání…
Ale znovu opakuji – přeji této inscenaci hodně spokojených diváků.
Martin K.
AutorIvano, rozhodně nesouhlasím s tím, že Tomáš Löbl zpívá podprůměrně a jako amatér! Viděl jsem jej v několika titulech (i nyní v Bídnících) a vždy po pěvecké stránce byl skvělý! A Vojtek – Josef ani Roman, v Bídnících nehrají; možná jste myslela Marián Vojtko!?
Michal Smrkovský
AutorLavero, nemudrujte stále a jděte se podívat :-) Srovnání se člověk nikdy nevyhne, ale myslím že stojí za to Bídníky vidět, když je možnost :-) Vojtka tam sice neuvidíte :-D Ale všichni tři Valjeanové jsou naprosto úžasní. Mě třeba pan Ježek nikdy v této roli neoslovil.
Julie
AutorSouhlasím s Michalem!! Rozhodně to stojí za to :)
Anna
Autornechápu sem nedají nějaké video… z každýho tuctovýho muzikálu je tu plno videosestřihů, ale z Bídníků ani jeden… trošku zvláštní ne!
Pavel Košatka
AutorLicence na světové muzikály zakazují zveřejňování záznamů, sestřihů… i pro reklamní oficiální spoty platí přísná pravidla. S tím my bohužel nic neuděláme. Snažili jsme se například u velice kvalitího německého muzikálu Mozart! v MdB, dodrželi smluvní podmínky max. 3 ukázky po 30 sec. a počet zhlédnutí videa naznačil, že taková práce nemá smysl. Bohužel.
Ondřej Doubrava
AutorPřesně tak, zjistili jsme, že u “světovek” se nám sestřihy dělat spíše nevyplatí, zatímco u českých děl autoři nemají problém a dovolí toho dost, u světových muzikálů totéž znamená zjistit si přesné podmínky u každého zvlášť (věřte, že se o to snažíme téměř vždy si podmínky a restrikce zjistit), načež pak člověk zjistí, že něco takového možné není a nebo jen v takovém množství, že z toho divák v televizi nebo na internetu moc nemá. Ale určitě se budeme snažit i dál a pokud to jen trochu oficiálně a plnohodnotně půjde, tam se o video budeme snažit, to je jasná věc.
Lavera
AutorMichal Smrkovský: tak už toho “mudrování” nechám, ale podívat se nepůjdu ani náhodou.
Takže závěrem: plně respektuji, že každého diváka “osloví” jiný interpret; J. Štágra mám po těch desítkách představení, kdy jsem ho viděla, příliš “zafixovaného” jako Javerta, než abych ho mohla “přijmout” jako Valjeana, D. Uličník je pro mé ucho příliš “hlasově mladý” a herecky – zase musím zdůraznit, že pro mně – nepřesvědčivý, no a pokud jde o M. Vojtka, stálí “diskutéři” můj názor a pohled na tohoto zpěváka dávno znají, a tak se nebudu opakovat.
Tím končí mé příspěvky na toto téma !!!
( Budu se ze všech sil tento “slib” snažit dodržet… )
Veronika
AutorLavera: Ale je to vážně škoda. Myslím, že mnoho lidí by si rádo přečetlo Váš názor – co nebo kdo zaujal či ne. I kdyby se Vám nelíbilo zhola nic, zážitek z těch minulých desítek představení Vám to přece nezkazí :)
Zdeněk
AutorVeronika: mě třeba jedno jediné představení zkazilo zážitek z minulých Bídníků a proto jedu v sobotu do Brna zlepšit si náladu
Jitulka
AutorJak Vám může jakékoliv nové představení zkazit zážitek z představení dřívějšího? Vždyť ten zážitek Vám snad zůstal nezměněn ne? :)
Zdeněk
Autorkdyž se člověk těší protože dřívější nastudování sem měl opravdu rád a pak sem šel na nynější a to co sem viděl to byla hruza která smazala to hezké z minula tak proto jedu do Brna kde mi tu kvalitu formou LesMis naservírují až pod nos
Veronika
AutorZdeněk: To je zajímavý názor, škoda, že to takto u někoho funguje, ač s tím asi nic neuděláte. Můžu se zeptat, jaké jste měl obsazení nebo co se vám nejvíc nelíbilo?
Zdeněk
Autornejvíc se mi nelíbilo : ač sem seděl na dost dobrých místech sektor B tak sem vše slyšel s ozvěnou a první pulka nebyla skoro vubec slyšet ikdyž interpret stál dva metry ode mě, dál se mi uplně proti srsti příčí nová orchestrace která je pro mě naprosto neposlouchatelná. A co se týče obsazení taky sem neměl axtra štěstí Pepovi Štágrovi sem Valjana nevěřil pěvecky taky žadná sláva a když pár dní po premieře někdo zapomíná text Tomáš Bartuněk tam stál jako panák žádný výraz ve tváři prostě nic Pepa Vágner to byla noční mura on nezpíval on šeptal a pořád se tvářil tak nějak stejně a comany to teda taky nic moc když zpívali najednou nešlo rozumět vubec a když zpívali solově tak někteří teda dost tahali za uši a Filip 4apka s Renátou Podliskou se snažili být tak vtipní až byli trapní ale našli se v obsazení i světlé momenty a to trojice dam Vladka Skálová Katka Brožová a Hedvika Tůmová
Lavera
AutorVeronika: jsem už ve věku, který hodně převyšuje věk i toho “nejstaršího diskutéra” tady, zažila jsem ještě klasické muzikály, kde byla zcela vyrovnaná herecká, pěvecká, pohybová i výrazová složka, kdy to bylo skutečně to syntetické divadlo, kterým má kvalitní muzikál být. V dnešních muzikálech toho herectví moc nevidím, často mám pocit, že se dívám na kostýmované koncertní vystoupení v divadelních kulisách.
Některému interpretrovi tu roli “uvěřím”, jinému – i kdybych se “rozkrájela” – prostě ne. A právě ta “přesvědčivost” je pro mne v divadle to nejdůležitější. Pro Bídníky mám obzvláště velkou slabost, ale po těch stočtyřiceti představeních s Valjeanem, pro kterého, přiznávám, mám také hodně velkou slabost, neboť je zřejmě “naladěn na stejnou notu” jako já, prostě nikoho jiného vidět nechci…
Víte, člověk to jinak vnímá ve věku dvaceti či třiceti let a úplně jinak, když je mu o pár desítek let více.
Doufám, že jsem tímto moc neporušila daný “slib”, současnou inscenaci jsem už nechala bez poznámek.
Veronika
AutorZdeněk: Já byla také jednou v sektoru B v první řadě a musím říct, že to pro mě nebyla dobrá volba. U mého představení také nebylo příliš rozumět, protože zvuk šel až za první řadu a zepředu ho přeřvávala hudba. Ale na Bídnících jsem byla i teď v sobotu, 31.3. od 14. hodin a zvuk byl už v pořádku, alespoň ve vyšších řadách. Na novou orchestraci jsem si také musela zvyknout a ano, také se mi víc líbí ta stará. Tyto Bídníky jsem viděla šestkrát, a proto můžu souhlasit, že Josef Štágr zapomínal text, a také mě nijak výrazně neoslovil, ač výkon nebyl vyloženě špatný. Zato Tomáš Bartůněk nejspíš neměl svůj den, protože v sobotu podal skvělý výkon, jak zde už pár lidí zmiňovalo. Nechápu, co myslíte tím “stát jak panák”, protože potom by jako panáci stáli všichni Javertové. Pepu Vágnera jsem neviděla. Company mi nepřišla špatná. Role Thénardierů jsou napsané tak, aby se představitelé chovali, jak se chovají, i v zahraničí je to vtipná dvojice představení, proto nevím, jak byste si je představoval vy. S Vlaďkou Skalovou, Katkou Brožovou a Hedvikou Tůmovou souhlasím.
Lavera: Jsem si vědoma toho, že jste zde podle Vašich slov nejspíš nejstarší diskutér (což jste na tomto webu již několikrát zmiňovala) a hodně jste toho zažila. Věřte mi, že i já na herectví například hodně lpím a ano, ne všechny pražské muzikály považuji za muzikály. Vašich názorů si cením, a proto mě mrzí, že zrovna Vy se zařeknete, že na představení nepůjdete. Hlavně kvůli těm novým tvářím. Nevím, jak budu jednou mluvit ve Vašem věku, rozhodně si ale nemyslím, že se na svůj oblíbený muzikál nepůjdu podívat jen proto, že už tam nehraje můj oblíbený zpěvák nebo zpěvačka, a protože se bojím, že se mi předchozí zážitky smažou. U mě se totiž tak neděje. Ano, detaily se zapomenou, ale hlavní zůstane. Tím víc, pokud bych Bídníky viděla tolikrát v mnou chtěné sestavě.
Samozřejmě tím víc byste vnímala jiné obsazení a přišlo by Vám (nebo by někdy skutečně bylo) horší než “to Vaše”. Například Jana Ježka také považuji za nejlepšího pražského Valjeana, ač většinou u každé alternace u Bídníků najdu něco zajímavého a pěkného, byť jen detail.
Tato inscenace má své chyby a měla jich po premiéře hodně. Ale někteří staří a někteří noví účinkující pro mě určitě stojí za to vidět je.
Ale neberu Vám Váš názor. Pouze jsem cítila nutnost ještě jednou vyjádřit ten svůj.
Michal Smrkovský
AutorUznávám že Bídníci měli veliký problém se zvukem, ale myslím si, že v současné době už je všechno v pořádku. Ono není lehké dělat zvuk v prostorách, kde se Bídníci hrají. Stejně tak jako srovnávat představení brňenské, které se už nějaký pátek hraje a všechny tyto technické mouchy mají už vychytané. Navíc jde i o rozdílné inscenance po realizační stránce. Každé představení, a to nejen Bídníci, potřebuje čas na to aby si “sedlo”. A k orchestraci, pokud pojedete v současné době do Londýna, uslyšíte totožnou verzi jako v Praze. To není výmysl pražských Bídníků. Na podzim jsem v Londýně byl, a hraje se tam stejná vezre, jako v Praze.
Zdeněk
Autorsem si vědom že nová orchestrace není výmysle pražáků a proto bych na ně ani nešel v Londýně sem prostě zvyklý na tu starou která je krásná a velkolepá tahle mi přijde jako chudá sestra
Veronika: vím že Thenardierovi sou takto napsaní ale prostě tahle dvojce moc přehrávala a vypadalo to dost blbě a stál jak panák on si tam prostě stoupl pod ruku hodil tu čepici a zpíval nic víc ani žádná reakce ve tváři prostě nic
Veronika
AutorZdeněk: Děkuji za odpověď. Stále si myslím, že názor na Thénardiery je spíš o názoru na muzikálové postavy než na herce, ale dobrá. Protože zde to přehrávání k tomu podle mě patří, podlě někoho ne (vím, že třeba v knize jako komická dvojice nemají vyznít). Bartůněk měl v mém představení emocí dost a dost, herecky i pěvecky byl skvělý. To, že po hledišti zrovna neskotačil, je celkem jasné, vzhledem k roli, ale chápu, že takto jste to nemyslel, myslel jste absenci herectví. Pěkný den
milada
AutorNetuším vážení, jestli jste odborníci v oboru muzikál, když píšete takové kritiky a děláte závěry o umělcích, které se tady dočítám. Dovoluji si říct svůj lajcký názor obyčejného diváka, který viděl Bídníky před deseti lety i nyní několikrát s různým obsazením v hlavních rolích. Bídníci dřívější na mě zapůsobili moc. Nové nastudování také chválím. Jsem moc ráda, že se konečně začínají objevovat nové pěvecké tváře, které svými výkony přesvědčují o velké kvalitě a určitě mohu říci, že kolikrát převyšují umělce ( hlavně páni ), treří se na roli už příliš nehodí, protože jek se tak říká, již z role trochu odrostli…
Já za sebe prostě musím pochválit Vlaďku Skalovou, Hedviku Tůmovou, Josefa Vágnera ( jestli ten zpíval po tichu, tak nejspíš zaspali páni zvukaři ), Tomáše Löbla ( určitě nezpíval – hrůza !!! ), Michala Foreta…, pánská company je také úžasná.
Myslím, že je nutné oddělit od sebe umělce a výkony techniky ( zvukaře, kulisáky – rámus při výměně kulis, orchestr …).
Určitě se všichni zúčastnění snaží odvést co nejlepší výkon a dopřát vám příjemný zážitek. Já za sebe všem moc děkuji a držím všem palečky.
Lavera
AutorVeronika: u jakéhokoliv jiného díla bych se na novou inscenaci s novým obsazením klidně podívat šla, ostatně můj “archiv” je toho důkazem, řadu věcí jsem viděla ve dvou, třech, čtyřech nebo i sedmi nastudováních, ale Bídníci jsou pro mne v tomto žánru něco tak vyjímečného, že to “riskovat” nebudu.
( A ještě jedna nezanedbatelná “maličkost” – ne že bych musela doslova počítat každou korunu, tak špatně na tom zatím nejsem, ale rozhodně dám raději peníze za lístek na “jistotu” a také na úplně nové hry / např. v březnu v Divadle Na Jezerce – “Já, Francois Villon” nebo v ABC – “B. Smetana: The Greatest Hits”./)
Briseis
AutorTak dnes jsem byla i já – viděla jsem Bídníky 2X v Londýně a měla jsem trochu strach, ale přece jen si pražská produkce sáhla na úspěch svých kolegů.
Předně musím říct, a mám dojem, že to tu už zaznělo, že zvuk v Goje je otřesný. Seděla jsem ve druhé řadě a company není vůbec rozumět. Cením si živého orchestru, ale byla bych zklamaná víc, kdybych úžasné texty přebásněné od Borovce neznanala a netušila, o čem zpívají. Přitom company je úžasná, ale přece jen pánové trochu převýšili dámy – prostě se mi pánové zdáli lepší.
Josef Štágr a Tomáš Bartůněk – staří bardi, předvedli úžasné výkony, hlavně Pepa je dle mého velmi nedoceněný zpěvák, stejně jako Tomáš.
Jsem ráda, že jsem viděla Magdu Malou v její životní roli, je pořád výborná, vůbec se nezměnila. Jitka Čvančarová se vrátila na jeviště s velkým úspěchem, tleskám jí – nikdy jsem jí neslyšela zpívat, netušila jsem, že má tak úžasný hlas.
Foretovi jsem fandila už v Superstar, to byl ještě pískle, teď se vymakal po všech stránkách. Monika Absolonová není snad poprvé v muzikálu za dámičku a myslím, že si to užívá.
No a na závěr se jasně ukazuje, jak se vyplatí vsadit na mládí a neprovařené tváře. Hedvika Tůmová má neskutečně krásný a čistý hlas, Tomáše Lobla jsem také viděla v muzikálu poprvé – společně tvořili krásný pár, přesně tak má vypadat Cosetta a Marius. Skutečně si nedokážu představit, že Maria hraje Pavel Vítek. Seděla jsem ve druhé řadě, takže jsem dobře viděla a kdybych viděla Vítka, jak zazpívá, že je student Marius, tak bych asi dostala záchvat smíchu.
Charlie
AutorByla jsem v sobotu 21. 4. od 19 hodin. Myslím, že jsem měla nejlepší obsazení, jaké jsem mohla mít. Lístky jsem kupovala už v lednu, takže to byla sázka. Seděla jsem v sektoru D ve třetí řadě. Nepřišlo mi, že by nebyl v pořádku zvuk, i takhle na straně jsem slyšela velmi dobře. Neuniklo mi, že páni zvukaři často zapínali pozdě porty. Co se týče i další techniky, tak mě jako diváka rušilo přemisťování kulis, ale asi to bohužel jinak nejde. Velmi mě překvapila “mládež”. Je dobře, že produkce vsadila i na nové neokoukané a mladé tváře. Tereza Vagnerová a Tomáš Löbl byli přesní, takhle jsem si je představovala! Popravdě představa, že na jejich místě je Pavel Vítek s Terezou Mátlovou, mě poněkud znechucuje. Marian Vojtko je výborný, vím, že mnoha lidem nesedí, ale já zbožňuju všechny jeho role. Kateřina Brožová mě hooodně překvapila. Viděla jsem jí naposled v Baronovi Prášilovi, kde jsem jí vnímala spíše jako neurazí, nenedchne, ale v Bídnících kloubouk dole! Thénardierovi nebyli takoví, jak jsem si představovala podle knihy, ale docela jsem se pobavila. Magda Malá je naprosto úžasná. Při její Samotářce a ještě při Marianově Otčenáši mi běhal po zádech mráz a byla jsem naprosto ochromená!
Nemám srovnání s žádnými jinými Bídníky, ale ještě teď jsem nadšená a představení mě nadchlo!
Martin K.
AutorVčera podruhé na Bídnících a podruhé velmi příjemný zážitek. Jsem ještě tak trochu “ovíněn” Hamletem, který nasadil opravdu vysokou laťku a myslím, že jen tak jej u mě, z toho pomyslného Olympu, něco nesesadí… Každopádně, na Bídnících je vidět i slyšet světovost, profesionalita a kus velmi náročně práce – po všech směrech. Scéna i kulisy mne dokáží vtáhnout do děje i do doby, ze kdy je příběh odehráván. Samozřejmě, pár nedostatků by se našlo, ale já byl spokojen.
Obsazení jsem mě hodně podobné, jako na generálce – koncem února; Jean Valjean, David Uličník (2x) – zírám s otevřenou pusou nad jeho hlasovým rozsahem; velká poklona! Javert, Josef Štágr (2x) – rovněž úžasný výkon! Fantine, Petra Peterová – velké překvapení; v roli Mariuse jsem měl 2x svého oblíbence a jak už jsem jej u jednoho ze svých komentářů označil – jako jednoho z nejtalentovanejších zpěváků, Tomáše Löbla. V roli Eponine, jsem měl poprvé Vlaďku Skalovou; nyní Magdu Malou. Musím říci, že méně zkušenější Vlaďka, se mi líbila více; více mi typově v roli seděla – ale to je prostě věkem… Jako Cosette hrála poprvé Tereza Aster Vágnerová; podruhě Hedvika Tůmová; byť Terka mě v Dětech ráje moc nepřesvědčila, v roli Cosette byla kouzelná a líbila se mi ještě více, než Hedvika (po typové stránce role). Michael Foret (2x) – velmi dobrý výkon; stejně tak Jan Urban; ten mě opravdu bavil. Minule jsem měl Moniku Absolonovou – nyní Renatu Podlipskou; Moniku mám rád, takže… :-) Rád bych Bídníky ještě viděl a když budu mí jiné obsazení – budu mít alespoň možnost ještě většího srovnání…
Helena
AutorDrahý Martine, musím trochu oponovat. Měla jsem tu čest též vidět Eponiny obě dvě a můj názor je, že Vlaďka je sice mladá, ale nedá do této role to správné srdíčko,já jí tu roli nevěřila.Magda je sice starší ,ale z jejího zpěvu je znát, že roli skutečně prožívá.Navíc k Tomáši Löblovi se úžasně hodila a její zpěv jsem si vážně užila, i slzička ukápla.
Celkově jsem byla spokojena ,nadchl mě úžasný výkon Hedviky Tůmové a Davida Uličníka.
Martin K.
AutorMilá Heleno, to je v pořádku, že oponujete; co člověk – to názor a pokud by se všem líbilo vše a všichni stejně, nevznikaly by pak zajímavé diskuze a bylo by vše černobílé; ale přečtěte si, prosím ještě jednou tu větu, jak jsem ji napsal; Magdu vůbec nijak neshazuji – naopak jsem o jejích kvalitách přesvědčený. To, že napíši, že se mi někdo líbí více (tady navíc to bylo myšleno jen po té typové stránce), je to jen můj názor, který nikomu nevnucuji a neznamená to, že ten člověk, který se mi líbil méně, je špatný. Ale jsem rád, že máme alespoň jedno společné nadšení – a to z Davida Uličníka… :-)
Vichaela V.
AutorEponiny jsou podle mě dobré obě, každá jiná. Je pravda, že Magda Malá mi k Tomášovi Löblovi sedne líp. Asi hlasově, nevím. Ale líbí se mo obě. Cosetta Hedvika Tůmová je prostě úžasná. Viděla jsem i Terezu Vágnerovou, ale Hedvika Tůmová má tak krásný hlas a je tak okouzlující na jevišti, že je pro mě prostě bezkonkurenční Cosetta. S Vlaďkou Skalovou jim to navíc tak krásně jde dohromady, že jsem z toho měla husí kůuží. Terezu Mátlovou jsem viděla jen v televizi a to mi uplně stačilo. Jinak souhlas s Davidem Uličníkem,ale cekově mi nepřipadá nikdo z mužských rolí špatný – až na Pavla Vítka,ale tam je to snad jen omyl v obsazení. Moc dobré jsou děti. Gavroche Tereza Neradová podává určitě výkon srovnatelný s dospělými kolegy a leckdy je i předčí.
Teres
AutorViděla jsem Bídníky v Goje včera potřetí. I když se mi muzikál líbí a měla jsem docela dobré obsazení byla jsem dost zklamaná a musím říct, že tentokrát jsem poprvé zalitovala, že jsem utratila tolik peněz a vstupenky.
Valjan Josef Štágr a Javert Bartůněk byli prostě skvělí skvělí. Sice není Tomášovi Bartůňkovi rozumět ani Ň ,ale to se už asi nikdy nezmění
Michal Skořepa byl tak nějak stejný , jako když jsem viděla Bídníky před asi měsícem, tedy skvělý.
Nejlepší byl Jan Urban a Marta Jandová jako Thénardiérovi. Viděla jsem je poprvé a Jan Urban je prostě úplně nejvíc nejvtipnější.
Děti byly dobré, ale nejvíc mě dostává Gavroche Tereza Neradová.
Kateřina Brožová jako Fantine je prostě profesionálka a jejímu výkonu se snad nedá vytknout nikdy nic. Stejně jako Eponine Vlaďka Skalová byla dobrá,i když mně se líbí Magda Malá přece jenom o trošku víc.
Tedy až doposud samá superlativa… ALE: !!!!!!
Celý skvělý pocit mi zkazila a celý muzikál totálně zazdila naprosto hloupě postavená, až tragikomická dvojice madých. Marius a Cosette…Mladý a chvílemi , dětský Josef Vágner je Marius jak má být. Sice zpíval falešně, ale je přece zamilovaný a zmatený… Ovšem jeho „nevinná“ PANÍ Cosette Mátlová je opravdu zážitek. Mátlová většinu zpěvu provzdychala a prokníkala. Zpívala dost falešně a celkově mi přišlo, že to prostě pěvecky a hlasově nezvládá. Navíc na podiu fakt tito dva vypadali neskutečně hloupě.
Bohužel je jejich výstup dost dominantní právě v závěru a tak jsem vlastně ani neměla s Bídníků hezký pocit. Proto mě taky štve,že se nedá zjistit obsazení.
Mirka
AutorTeres : A to jsi ještě neviděla Mariusa v podání Pavla Vítka, to je tragedie,půl muzikálu jsem kvůli němu koukala mimo jeviště, abych si nekazila dojem.Taky mi zkazil celkový dojem z představení.
Julie
AutorK názoru na Pavla Vítka se přidávám, bohužel se mi podařilo ho také vidět. Cosettu mi hrála Tereza Mátlová, ta se mi líbila :) a Eponina byla Magda Malá, která byla po všech stránkách úžasná! Zpívá fantasticky a hraje tak skvěle, že ji tu roli opravdu věříte.
Kromě Vítka mě celkem iritovalo chování některých lidí sedících za mnou, kteří si celkem nahlas povídali, dokonce i při Otčenáši si neodpustili nějakou průpovídku. Strašné. A to že lidi v průběhu představení přicházejí a odcházejí, jsem taky jinde nezažila.
Míša
AutorVčera jsem byla i já na tomto muzikálu.Je to nádherné dílo.Nejhezčí co jsem snad zatím viděla.Ještě nikdy jsem tolik nebrečela.Měla jsem štěstí i na obsazení:Uličník,Magda Malá,Vágner,Skořepa,Absolonová,Čvančarová,Bartůněk,Mátlová.Ta jediná poslední se mi jediná nelíbila.Hrozně piští a zdá se mi nepřirozená.Kdo mě nejvíc ohromil je jednoznačně David Uličník a Čvančarová.O té jsem si vůbec nemyslela že tak dobře zpívá.A Uličník jeho Otčenáš je opravdu perla.Ale mě nejvíc uchvátila konfrontace s panem Bartůnkem to byla síla!Pan Bartůněk to je taky hlas někde jsem četla že mu není rozumět ale to mě se tedy nezdálo ani náhodou.Byl taktéž výborný.A samozřejmě Magda Malá.Ta je ohromující při její samotářce a umírání nejde než ohromeně žasnout.A byla jsem ráda že nemám Vítka to bych se taky asi odvrácela.Opravdu skvělé představení doufám že se na něj ještě někdy dostanu
aleš
AutorMilá Teres, koukám, že jste nějak rozpolcená, v jedné větě pochválíte i zkritizujete jednu osobu najednou. Podle mého názoru buď líbí nebo nelíbí. Když zpěvákovi nerozumíte, proč píšete skvělí, skvělí. Asi jsme byli na stejném představení. Já bez rozpolcenosti říkám SUPER ! NÁDHERA !
To, že se role hraje po měsíci, třech, roce… stále stejně je bezvadné, je vidět, že to aktér bere stále na stejnou váhu a nic nešidí. A hlavně, když je odehraná a odzpívaná skvěle.
Za kombinaci partnerů na jevišti nemohou umělci. Takže Josef Vágner, Márius, byl ve své roli dokonalý, přesně takový, jaký má být naivní dvacetiletý student, který je poprvé zamilovaný. Jeho sólová píseň …židle prázdné… ještě teď mě běhá mráz po zádech. S tou falešností si nejspíš děláte legraci.
Všem ostatním, Kateřině Brožové, Laďce Skalové, Tomášovi Bartůňkovi, Josefu Štágrovi…. a samozřejmě celé kompany děkuji moc za krásný umělecký zážitek.
Až budete mít milá Teres co předvést, tak nás prosím na to upozorněte, rád se na Vás přijdu podívat,
S úctou Aleš K. ( Mladá Boleslav )
Teres
AutorMilý Aleši…na to, abyste napsal svůj názor, nemusíte být v dané věci profík. Pokud si v restauraci objednáte jídlo, které Vám doslova nechutná, neodpovídá tomu, co za jeho cenu očekáváte, není kvalitní nebo je nedovařené, musíte být profesionální kuchař, abyste měl právo požadovat jídlo nové, vrácení peněz…nebo si přinejmenším postěžoval???
Nevím přesně o jaké rozpolcenosti mluvíte. Tomáš Bartůněk s mi líbí, že mu není rozumět je fakt,ale je to asi jediné co se mu dá vytknout. Pepa Vágner opravdu zpíval falešně, je mi líto. Ale jak jsem psala, v té roli je to akceptovatelné.
Odstavci o stejně zazpívané roli nějak nerozumím. Já jsem psala, že Michal Skořepa byl stejný, tedy skvělý…Myslím, že z toho je zřejmé, že je STÁLE STEJENĚ SKVĚLÝ…nebo je na tom něco nepochopitelného????
Nezlobte se na mě, milý Aleši,ale když si pročítám svůj předchozí koment, není tam nic, kvůli čemu bych mělá já něco předvádět. Napsala jsem samou chválu až do momentu,kdy se na scéně objevila paní Cosette,která prostě dobrá nebyla a věkový rozdíl mezi Mariem a Cosette byl opravdu do očí bijící. Toť vše….
borousek
AutorNejsem fanouškem Bídníků, přesto jsem viděla 3 představení … příbuzní. A ke kritikům kritiků: nejsem kritik. Jen pár postřehů: Pavel Vítek – tragédie, je nesmyls obsazovat roli mladého muže postarším pánem, jakkoli mladistvě-se-tvářícím. To samé o paní Mádlové, nevypadá …. tak staře … (mně je 40, takže proti mně “mladá holka”). Ale na těch hlasech je to prostě znát. Vidíme je zdálky, s makeupem, takže ten vzhled je zkreslený, ale na těch hlasech je to prostě “slyšet”! To nejsou hlasy odpovídající roli!!! To mi na tom vadí. Tereza byla fajn, kdo mě však překvapil, to byla Hedvika Tůmová. Ta je mlaďoučká, hezoučká, a ten hlas! Snažila jsem se ji vygooglit, a našla jsem jen odkazy na sbor, kde zpívá a její blog, a pak rozhovor pro Haló noviny. Jsem se vyděsila…. ale ten rozhovor je pěkný, bez nějakého balastu…. já si myslím, že je fakt dobrá a jestli za sebou nemá žádné profi zázemí, školy a tak, klobouk dolů. Ten rozhovor pro ty, kterým se taky líbila je na: http://www.halonoviny.cz/articles/view/446876
janinka
Autor2.6. od 19.00 hodin jsem byla na Bídnících poprvé. Šla jsem trochu se strachem na koho budu mít štěstí v obsazení hlavních rolí, když jsem si pročítala recenze… Musím říct, že jsem měla štěstí, asi v nejvíce kritizované roli Maria v ten večer hrál a zpíval Josef Vágner. Pro tohoto mladíka je ta role jako ušitá, byl skvělý. Celé představení mělo vysokou úrověň, odnesla jsem si krásný umělecký zážitek. Díky všem. Jana
Teres
AutorPro Borouska: Cosetta je Mátlová ne Mádlová :-DDDDD
Ovšem díky za odkaz na článek. Už jsem si říkala, že je na třetí Cosettu uvaleno informační embargo.
Věra Holečková
AutorTento muzikál jsem měla možnost vidět 1.června a musím podotknout, že to bylo něco neuvěřitelného. Děkuji za pěkný zážitek, především mě nadchnul David Uličník, Magda Malá a Hedvika Tůmová. Zpívali a hráli tak nádherně a přesvědčivě, že jsem jim všechno co na jevišti předvedli, opravdu věřila. Ještě jednou moc děkuji za pěkný zážitek.
Abigail
AutorTak jsem si konečně odbyla tu svou druhou návštěvu (po nějaké době), nenechala jsem si ujít to “zvláštní” obsazení a musím říct, že jsem udělala opravdu dobře.
Primárně musím říct, že mě mrzí, že si stále nejsou schopní pohlídat, aby všem běžel port, ať se na mě nezlobí, ale když jim tam několkrát během jednoho představení někdo z company při svém krátkém sólu není slyšet, asi to není dobře. Dnes jsem si zepředu navíc konečně poslechla i to vrzání “opony” atp., ale čekala jsem to tedy mnohem horší, když to tu bylo tak kritizováno. Za mě to až tak rušivé není, což se nedá říct o případu, kdy opona sjede dolů a za ní se ještě zpívá, to je rušivé maximálně, zvlášť když člověk nesedí přímo uprostřed, odkud skrz ní snad bylo trochu vidět, pokud se pamatuji. (Ale měla jsem pocit víckrát, že je to představení dělané jen pro lidi, co sedí přímo v čele, což u divadla, které má tak široké hlediště… no budiž.) Jinak ale já jsem se zvukem spokojená, pokud jim port nevypadl, rozuměla jsem úplně všemu a všem.
Co mě netěší ani trochu je, že snad ve snaze být kratší je to místy nepěkně uspěchané. Nevím jestli je to rěžijním pojetím, dirigentem (v místech, kde by si to zasloužilo delší pauzy), nebo novou orchestrací, nebo vším tím dohromady, ale jsou úseky, ve kterých to tomu rozhodně ubírá – hlavně barikády, jedna z mých nejoblíbenějších částí mi přišla strašně uspěchaná a nepomohlo to tomu, a nejen ta… To mi vadí hodně.
Co se týče obsazení jsem ale opravdu hodně spokojená.
Josef Vágner mě hodně mile překvapil, po jedné mé předchozí zkušenosti jsem nebyla nejnadšenější, ale vážně dobré, líbila se mi Vlaďka Skalová, jejíž projev mi sice nepřijde (místy, hlavně v první polovině) až tak jistý a přesvědčivý, ale za mě lepší Eponina než Magda Malá, zpívá jí to moc pěkně, Tomáš Bartůněk se mi pěvecky líbí strašně moc, herecky mám pocit, že to úplně ono není, ale ještě jsem nenarazila na lepšího (beru to i zpětně, za rok 2004 a 2006, kdy jsem taky byla), role Thenardiera je v Čechách za trest, to mi nikdo jen tak nevymluví, protože Jan Urban se mi pěvecky opravdu líbil zatím snad nejvíc, ale patřím k těm, kteří v té roli úplně prvního viděli Jiřího Korna, a ač bych chtěla, nemůžu se toho zbavit. Renata Podlipská byla dobrá, i když mi před lety přišla lepší, dětské role výborné – jak Gavroche, tak Cosetta (v Cosettě jsem podruhé viděla Šárku Grossovou, nepletu-li se, slečnu, co hrála Gavroche si bez programu jménem nevybavím, ale líbily se mi obě). Jediné dvě výhrady mám – company byla posledně lepší (beru ji jako celek, protože jednotlivá jména bohužel neznám, ale dnes bych prstem ukázat mohla), a Terezu Mátlovou už potřetí fakt NECHCI vidět. S Vítkem tam byla ta “perla” ještě ona, i když se mi nelíbila, ale chtě nechtě dnes vypadala spíš jak Mariova matka než ta zamilovaná Cosetta, takže příště modlitby, aby tam vyšla kterákoli jiná, ještě zesílím.
Na závěr jsem si nechala ty, kteří mě dnes opravdu nadchli, a sice Jitku Čvančarovou, která je mojí třetí viděnou Fantinou. Za těch šest let, co jsem ji viděla prvně mi přišla dnes mnohem výraznější a je za celou dobu jednoznačně nejlepší, Helena Vondráčková (2004) to odzpívala moc pěkně, herecky to bylo slabší, Kateřina Brožová v březnu byla herecky skvělá, ale pěvecky slabší, Jitka je skvělá herecky i pěvecky, za tu dobu jsem skoro zapomněla jak moc pěkně jí to zpívá… Ten závěr, kdy Fantina s Eponinou “provází Valjeana do nebe” (takže zpívají Čvančarová, Skalová a Gazdík) zatím v žádném z těch tří ostatních představení nevyzněl tak krásně. (A ani v záznamu z 25th koncertu mi to líp nezní.)
Čímž jsem se dostala k tomu nejlepšímu, jsem vážně strašně ráda, že jsem se trefila a stihla zrovna hostování Petra Gazdíka, protože jsem viděla Davida Uličníka, Jana Ježka, teď i Mariana Vojtka a jak jsem ještě minule byla přesvědčená, že jsou všichni skvělí a favorita si nejsem schopná vybrat, teď ho mám a se značným předstihem vede. Dokonce uvažuji, že si zajedu i do Brna na Bídníky, po jeho výkonu, což jsem po Mozartovi v plánu rozhodně neměla, ale zvážím to… Narozdíl od všech tří jmenovaných pánů, tohle je pro mě ten herec, který opravdu může a měl by dělat muzikál, kterému to skvěle zpívá, a který každým gestem, každým pohybem a každým pohledem hraje. Neberu nikomu jeho favority a určitě na pražské Valjeany znovu zamířím ráda, ale já už favorita rozhodně mám a jsem za tohle hostování “z nouze” vážně vděčná. (A bylo moc zajímavé slyšet dvě různá přebásnění zaráz :-), i když to původní – “pražské” se mi líbí víc.)
Jsem rozhodně ráda, že jsem vyrazila, mně se pražští Bídníci líbili v roce 2004 i 2006 a teď se mi taky líbí. Company by mohla být výrazně větší, nastudování méně uspěchané, některé role lépe obsazené, a zvukař vyměněn (ne jen tady) ale jako celek to na mě působí a určitě se zase vrátím…
Abigail
AutorBtw. zapomněla jsem na Enjolrase, ale nad Michalem Skořepou jsem se rozplývala už minule, a teď si nejsem jistá jménem té malé Cosetty, tak se případně omlouvám, na oficiálním webu ji v obsazení nevidím a program není při ruce…
míra
AutorJá jsem si naštěstí nemusel odbýt žádná představení a na další představení jsem šel opět moc rád. Měl jsem úžasné obsazení, moc se mi líbila Hedvika Tůmová v roli Cosetty, Magda Malá v roli Eponiny, věřím jí vše co zpívá,je naprosto přesvědčivá a výborná. Téměř všichni podávali skvělé výkony. Pro mě je nejlepší Valjean David Uličník a Eponina Magda. Jediný co mi trochu vadil je zvuk, chvilkama vůbec nebylo rozumět zpěvu a často se jim vypínal port. Celkově se mi muzikál moc líbí, ikdyž mi špatný zvuk trochu vadil.
Karolína
AutorPro Abigail:Malá Cosetta-Natálie Grossová
Gavroche-Tereza Neradová
Souhlasím, obě slečny jsou moooc šikovné.
Aviiiik
AutorByla jsem na odpoledním představení Bídníků 9.6. a musím přiznat, že Josef Vágner, v roli Maria, je stále lepší a lepší, zraje jako víno a role Mari je mu šitá na míru a zpívá a hraje na výbornou- ŽASNU a ChVÁLÍM jen tak dál….je to pohádka ♥