Recenze a reportáže

Muzikál „Lysistrata“ aneb zhudebněné feministky z Athén


Angeliku, Hamleta a Němcovou už všichni znají, teď vám ale představíme méně známou hudební komedii Divadla Semafor Lysistrata, která se odehrává v antickém Řecku, kde se koná zřejmě jeden z prvních feministických hnutí.

Lysistrata měla svou premiéru roku 411  př.Kr. a jejím autorem byl dramatik Aristofanes. V roce 2002 přepracoval Jiří Suchý toto dílo do veršované podoby, která byla uváděná v Divadle Na Vinohradech. 19.9.2007 měla Lysistrata premiéru v Divadle Semafor, Jiří Suchý k ní připsal hudbu a tak vznikl muzikál.

Jak je již výše řečeno, Jiří Suchý napsal texty a hudbu, ale také navrhl kostýmy, podílel se na scénografii a sám také celý muzikál zrežíroval. Spolupracovali s ním choreografka Kristýna Černá, scénograf Jaroslav Svoboda a Jiří Svoboda, který měl na starosti hudební nastudování. Na poměry maličkého Divadla Semafor je představení pojato velkolepě. Na jevišti vystoupí 25 účinkujících a jen socha, která dominuje celé scéně, přišla divadlo na “skromných” 120 000 korun.

Muzikál je o athénských ženách, které se pod vedením Lysistraty rozhodnou, že nebudou dále skákat, jak muži pískají. Jsou znechuceny stálým válčením a skutečnost, že se s nimi jejich muži chodí jenom vyspat, se jim také příliš nelíbí. Proto se ženy rozhodnou obsadit athénskou Acropolis a odmítat mužům tělesné rozkoše. Navíc se jim podaří ke stejnému plánu navést i ženy z nepřátelské Sparty.

Celé této hudební komedii dominují jazykové hříčky Jiřího Suchého, které jsou opravdu dokonalé. Tak geniální rýmy a dvojsmyslné hlášky se na jevišti vidí opravdu zřídka. Atmosféru i skvěle dokresluje pohodová hudba, která dává prostor vyniknout jednotlivým účinkujícím a právě i těm rýmům. Přesto se v hudbě nedočkáme žádné závratné revoluce a nezanechá na nás žádný hlubší dojem.

Výkony byly všechny opravdu vynikající! Hodnotit zvláště každého účinkujícího by bylo opravdu zdlouhavé a navíc i jednotvárné, takže vyzdvihnu jen tři (resp. čtyři) nejlepší výkony.

To úplné “nej” patří Jolaně Smyčkové v hlavní roli Lysistraty. Její suverénní herecký i pěvecký výkon, spojený s obrovských charisma, musel ohromit snad každého. Druhým překvapením byl radní Otto Weiss, který stejně jako Jolana Smyčková zvládl všechny aspekty muzikálového herectví.

Poslední dva výkony se dají jakoby spojit v jeden – a to komické vložky Jiřího Suchého a Jitky Molavcové. Pěvecky sice neohromí, ale herecky se opravdu vyznamenali a jejich výstupy opravdu neměly chybu.

Abych stále jen nechválil, tak jediná má výtka směřuje k délce muzikálu, který se i přes veškerý elán a vtip v některých pasážích trochu vleče. Hlavně některé pěvecké výstupy jsou delší, než by bylo zdrávo. Ale přesto jde o skvělé představení, které by nemělo ujít vaší pozornosti! Do konce sezony se Lysistrata hraje ještě dvakrát, za opravdu levný peníz, tak neváhejte!

Abych to shrnul – opravdu vynikající verše Jiřího Suchého v díle plném humoru, nadsázky a elánu, se skvělými vyrovnanými výkony a nápaditou scénografií. Občas trochu vleklé, hudebně průměrné dílo – 80%.


Recenze a reportáže
Preview muzikálu „Touha“ – Máme se na co těšit!
Recenze a reportáže
Radúz a Mahulena zpět v Městském divadle Brno
Recenze a reportáže
Eva Olmerová ožívá v Divadle v Dlouhé a dává pojmu „muzikál“ nový rozměr
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!