Recenze obnovené pražské premiéry muzikálu ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA (+ video)
Adéla již opět požírá své oběti v Praze! Po 8 letech od původní premiéry se na scénu Divadla Broadway vrací oblíbený český komediální muzikál ADÉLA JEŠTĚ NEVEČEŘELA v režii Radka Balaše se zcela novým obsazením. Ani my jsme nechyběli ve čtvrtek 6. října na obnovené premiéře tohoto námi oblíbeného masožravého titulu a přinášíme vám stručné dojmy a také krátké video ukázky z několika hudebních čísel.
Premiéra muzikálové adaptace stejnojmenného filmu z roku 1977 Adéla ještě nevečeřela proběhla v září 2008 ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. O měsíc později proběhla pražská premiéra, a to právě v Divadle Broadway. V roce 2012 muzikál uvedlo Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Mimo obnovené pražské premiéry se muzikál letos uvede také v Horáckém divadle v Jihlavě a v listopadu bude mít premiéru koprodukční inscenace Západočeského divadla v Chebu a Karlovarského městského divadla s živým doprovodem Karlovarského symfonického orchestru.
Muzikál Adéla ještě nevečeřela jsme vždy v naší redakci považovali (společně s Hamletem Janka Ledeckého) za to nejlepší, co kdy v Divadle Broadway vzniklo, a několikrát jsme se na něj vraceli odpočinout si a zasmát se. [Přečtěte si naší původní dvojrecenzi z pražské premiéry]
Na obnovenou premiéru jsme se tedy náležitě těšili, ale naše očekávání nakonec nebyla bohužel příliš naplněna. Na inscenaci je i přes lehké oprášení znát, že je osm let stará. A za těch osm let se přeci jen muzikálové divadlo posunulo trochu kupředu a naše nároky také o něco povyrostly. Přitom změny v inscenaci jsou oproti původní verzi minimální.
Zůstává skvělá hravá hudba Ondřeje Brouska, která v podstatě každým tónem odkazuje k americkým muzikálům a dělá si z nich i trochu legraci, příkladem za všechny může být sondheimovské finále první poloviny se všemi aktéry. S hudbou ladí také povedené texty Radka Balaše, které patří do českého nadprůměru.
Radek Balaš kromě textů napsal také scénář této muzikálové adaptace a sám ji i režíroval. Scénář se velice věrně drží své slavné filmové předlohy, mnoho scén je přepsáno slovo od slova. Vytknout lze pomalý rozjezd první poloviny, která až do příchodu Ruperta von Kratzmara a jeho unikátní květiny má spíše tendenci diváky nudit. Přitom by stačilo pokrátit první tři hudební čísla – kabaretní úvod, nádraží i scéna v hospodě jsou neúměrně dlouhé.
I v novém uvedení se látka neubránila improvizaci ze strany herců, která ale k Adéle vždy patřila. Tentokrát se však příliš vymkla z rukou a herci často přidávali naprosto zbytečné vulgarismy, odkazy na Pevnost Boyard a vrcholem byla v poslední scéně imitace Miloše Zemana s následným označením jako „idiota“. Původní autoři Jiří Brdečka a Oldřich Lipský napsali velice inteligentní a kvalitní humor, který se prostě s lacinými vtípky nepotkává. Nutno ale podotknout, že právě výše jmenované vtipy měly od premiérových diváků největší odezvu.
Balašovi se jinak daří vystavět komické situace, jeho režie je nápaditá a umí si hrát s cíleným kýčem tak, aby se divákům neprotivil. Z inscenačního hlediska jsou jedinou změnou v obnovené premiéře choreografie, které nově vytvořila Linda Rančáková a které vhodně doplňují Balašův režijní kabaretní koncept. Na první pohled nejsou výrazně lepší ani horší než v původním uvedení.
Velice stroze a zastarale působí scéna Šimona Cabana, diváky výtvarně nejvíce zaujme pěkně zpracovaná květina Adéla z dílny Jaroslava Milfajta, která každou scénou roste více a více. Tradičně pěkné jsou kostýmy Romana Šolce.
Podívejte se na krátké ukázky z obnovené premiéry muzikálu
Nejvýraznější změnou prošlo herecké obsazení, ve kterém zůstalo jen minimum tváří z původního uvedení. I tentokrát je muzikál obsazen spíše činoherci, jelikož písně Ondřeje Brouska snesou činoherní zpěv – v muzikálu nejsou žádné velké náročné árie – a režisér Radek Balaš k látce přistupuje více činoherně s důrazem na komiku.
V hlavní roli nejslavnějšího pátrače amerického, Nicka Cartera, se na premiéře představil Michal Kavalčík. Herec, který je známý spíše jako Ruda z Ostravy, byl v roli i přes naše prvotní pochyby naprosto skvělý. Typově mu role sedla naprosto dokonale, dokázal diváky bavit dobře vypointovaným komediálním herectvím, aniž by sklouzával ke zbytečnému přehrávání, a pěvecky mne zaujal ze všech představitelů nejvíce. Toto byla od producentů opravdu trefa do černého!
Jeho rivala, šíleného vědce Ruperta von Kratzmara, ztvárnil Aleš Háma. Ten v původní verzi hrál právě Nicka Cartera, nyní si tak může zkusit představení z „druhé strany“. Aleš Háma je skvělý komediální herec, který dokáže také vkusně improvizovat. Roli Ruperta si na první pohled neskutečně užívá a jde ve stopách svého předchůdce Jiřího Langmajera, který ale stále zůstává nedostižný. Háma občas sklouzává až k přílišnému přehrávání a podbízení se divákům, nicméně to byly jen chvilkové okamžiky a celkový dojem zanechal více než pozitivní.
Jako svérázný český komisař Ledvina vystoupil Václav Svoboda, který si s muzikálovou rolí poradil obstojně, včetně pěvecké stránky. I typově sedl do role věčného hospodského povaleče a jedlíka. Jeho výkon však v mých očích srážely již výše zmiňované improvizace. Role komisaře Ledviny je natolik divácky vděčná, že nepotřebuje další komická vylepšení.
Naivní blondýnku Květušku ztvárnila Michaela Tomešová, která k roli přistoupila úplně jinak, než její předcházející kolegyně. Je více pubertální a rozjívená, původní Květuščina něžnost je ta tam. Z mého pohledu jde o milé zpestření, ale diváci preferující tradiční pojetí Květušky mohou být zklamaní. Její podání písně „Láska je akrobat“ však patřilo k vrcholům premiérového večera.
V dalších menších rolích účinkovali Petr Kostka (Albín Boček), Václav Kopta (Baron Franz von Kaunitz), Tereza Kostková (Hraběnka Thunová), Malvína Pachlová (Bianca), Luděk Nešleha (Komorník von Kratzmara) a Michal Tůma (Gogo). V dívčím triu, které slouží jako vypravěčky děje, vystoupily Genny Ciatti, Alžbeta Bartošová a Felicita Prokešová.
Nechybí ani taneční company, která nemá příliš prostoru na vyniknutí. I zde se objevuje častý nešvar českých muzikálů, a to nahrané sbory. Zde dokonce včetně určitých sól (uklízeči na nádraží), při kterých se tanečníci ani do playbacku netrefují. Zvukově je navíc poznat, kdy herci zpívají živě a kdy zní předehrané sbory. Květina Adéla zpívá a mluví také z předehraného playbacku, její hlas nahrála Monika Absolonová.
Návrat muzikálu Adéla ještě nevečeřela tak zůstal na polovině cesty. I když se jedná o jeden z našich nejoblíbenějších českých komediálních titulů, tak ani ten není bez chyb. Stále zůstává kvalitní hudba, nápaditá režie a skvělý humor z legendárního filmu, který však sráží pomalé tempo inscenace a nevhodné improvizace a zásahy jinak velice dobrých herců, kteří se se svými novými rolemi rychle sžili. I tak ale Adéla patří k tomu lepšímu, co lze v současnosti v Divadle Broadway zhlédnout.
Kompletní obsazení muzikálu
NICK CARTER – Michal Kavalčík, Petr Vondráček
RUPERT VON KRATZMAR – Martin Dejdar, Aleš Háma, Michal Novotný
KOMISAŘ JOSEF LEDVINA – Vlastimil Zavřel, Václav Svoboda
ALBÍN BOČEK – Petr Kostka, Josef Laufer
KOMORNÍK VON KRATZMARA – Zdeněk Dušek, Luděk Nešleha
KVĚTUŠKA – Michaela Tomešová, Dominika Richterová
HRABĚNKA THUNOVÁ – Tereza Kostková, Chantal Poullain
BARON FRANZ VON KAUNITZ – Petr Štěpánek, Václav Kopta
BIANCA – Malvína Pachlová, Alžbeta Bartošová
GOGO – Michal Tůma, Robert Kryl
VYPRAVĚČKY – Genny Ciatti, Alžbeta Bartošová, Lucia Jagerčíková, Ilona Maňasová, Felicita Prokešová, Karolína Tóthová
Autorem fotografií z premiéry je pro Musical.cz Petr Marek. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno.
Komentáře