“Robin Hood” – Velký muzikál na malé scéně (obsáhlá recenze muzikálu)
Dlouho očekávaný muzikál Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové “Robin Hood” v režii Jána Ďurovčíka se již představil prvním divákům. Divadlu Kalich se podařilo na malém jevišti vytvořit velkou efektní show, která nabízí plnohodnotný muzikálový zážitek, který v současnosti patří k české špičce. Byli jsme pozváni na všechna tři premiérová představení a máme pro vás komplexní recenzi a srovnání všech alternací (kromě jedné výjimky).
“Nikdy na to odpoledne nezapomenu. Seděli jsme s Gábinou a Ondrou u nás v divadle a nezávazně jsme hovořili na téma, jakým novým projektem navážeme na Johanku z Arku,” popisuje vznik prvotního nápadu na muzikál “Robin Hood” producent Michal Kocourek. Ve spolupráci s Televizí Prima pak vznikl ambiciózní projekt tzv. “castingové show”, ve kterém dle zahraničního modelu vybírají diváci v přímém přenosu představitele hlavní role z přihlášených amatérů či poloprofesionálů, kteří se chtějí uplatnit na české scéně. Castingová show “Robin Hood – Cesta ke slávě” sice dle sledovanosti příliš neuspěla, ale objevila mnoho talentů, které se také objevují v muzikálu. Vítězi se stali Jan Kříž (Robin) a Martina Bártová (Mariana).
I tímto projektem ještě více vzrostlo očekávání samotného muzikálu. 31.8.2010 se dočkali první diváci na slavnostní předpremiéře a následující dva dny 1. a 2.9.2010 se pak muzikál představil hostům na oficiálních premiérách.”Robin Hood” není přímou adaptací žádné knižní ani filmové předlohy, autoři scénáře Gabriela Osvaldová a Miroslav D. Mirčev skládali děj z různých zdrojů a zapojili i vlastní fantazii tak, aby byla známá (a různě interpretovaná) legenda co nejlépe adaptována pro hudební divadlo.
Robin z Loxley se vrací z válečného tažení krále Richarda Lví srdce zpět domů, kam ho doprovází jeho exotický společník Li. Zjistí, že přišel přičiněním proradného šerifa z Nottighamu (který se spolčil nejen s biskupem, ale také s ohavnou zlou čarodějnicí) o rodinu i veškerý majetek. Uchyluje se tedy do nedalekých sherwoodských hvozdů a s dalšími uprchlíky chystá pomstu. Setkává se také s lady Marianou, která nejdříve nerada přijímá Robinovu nabídku na ochranu, protože si jí chce šerif za každou cenu vzít za ženu. Poté se však do sebe bláznivě zamilují. Jak dopadne pomsta zbojníků a podaří se šerifovi získat Marianu pomocí nápoje lásky od čarodějnice? A co je vlastně ta čarodějnice zač? Na tyto otázky vám odpoví již samotné představení.
Ačkoliv je základní kostra příběhu napínavá a poutavá, tak scénář společně s dramaturgií celého představení je asi největším problémem muzikálu. Osvaldová s Mirčevem ve snaze zlehčení dramatického děje připsali několik komických postav, kterým kraluje komické skřetí duo a směle je doplňuje opilecký mnich Tuck. Asi není nutné zmiňovat, že tyto postavy jsou v muzikálu zcela zbytečně a jejich výstupy jsou ve většině případů trapné. Zatímco se většina autorů snaží konec co nejvíce vygradovat a v závěru zakončit finálovou písní, tak “Robin Hood” pokračuje téměř 20 minut po uzavření hlavního děje. Zcela nesmyslně pak přichází skřetí píseň i přeplácaná veselka s příchodem krále a dalším výstupem skřetů. Písně jsou v muzikálu dosti nerovnoměrně rozloženy, většina hitů je obsažená v první půli a v té druhé jsou spíše instrumentálky, bojové scény a činoherní výstupy až ke konci opět přicházejí hity. Navíc Marianě nějak autoři zapomněli napsat pořádnou muzikálovou árii. Muzikál trvá přes tři hodiny a efektními škrty ve scénáři by se dal velice dobře zkrátit a poupravit. Jistě by jeho umělecká hodnota bez skřetů nijak neklesla, spíše naopak.
Pokud se Osvaldové (ve spolupráci s Mirčevem) nepovedl scénář, tak o to více se jí podařily texty písní, které opět oplývají originalitou, možná někdy až tak velkou, že diváci žasnou. V muzikálu bezostyšně zazní i odvážné verše jako “Jste prostě trošku zhulená, podlamují se kolena. A svěrač správně nesvírá, služka tu ráno vytírá” nebo “Řeknu to, budu decentní, potomky nechci dementní.” Všechny podobné fráze však nepůsobí vulgárně a jsou zcela v rámci představení. Píseň “Ten javor” je pak zase ukázkovým příkladem lyričnosti. Vynikající částí je duet šerifa a biskupa, který kombinuje klasický dialog s jejich vnitřními myšlenkami, které jsou pouštěny z playbacku. Osvaldová tedy opět předvedla svůj mistrovský um a precizně si pohrála se slovíčky. O to více zamrzí, že je podepsána pod průměrným scénářem.
Jedním z největších kladů muzikálu je bezpochyby hudba Ondřeje Soukupa. Dalo by se říci, že co jedna píseň z muzikálu, to jeden hudební skvost. Díky použití rozličných instrumentů (např. keltská harfa) zní hudba dobově a zaručeně vás vtáhne do děje. Písně jsou rytmické a melodie snadno zapamatovatelné. Ať již dynamická ústřední píseň zbojníků “Hu ha” (známá jako znělka castingové show), dramatická Robinova árie “Bla, bla a tak dál“, nebo duet “Pravda je vřed“, vše zaujme na první poslech, donutí vás zakoupit CD a ihned po návratu z divadla ho vložit do přehrávače. Nejlepší píseň dle našeho názoru je Robinova závěrečná píseň “Poprat se s tmou” (tedy především v podání Václava Noida Bárty), zamrazí také při rockově laděné písni “Pomsta bude sladká“. Naopak nejméně se nám líbila Tuckova píseň “Jsem tichý jak myška” a árie Mariany “Ten javor” je příliš dlouhý a lehce uspávající. Celkově však Soukup napsal jednu z nejlepších českých muzikálových hudeb, kterou překonává i svou dřívější “Johanku z Arku” (jistě by se však našly pasáže, které dosti “Johanku” hudebně připomínají). Hudbě pomáhá také skvělý zvuk, který však možná bude vadit lidem, kteří mají raději méně hlasité produkce.
Video: píseň Až se blázním
Video z press show muzikálu, zpívají všichni tři Robinové a Mariany.
Pro Musical.cz natočil Radek Janda.Více videí z Robina Hooda naleznete na našem YouTube kanálu.
Režie, choreografie i světelného designu se ujal slovenský režisér
Ján Ďurovčík, který je známý svými vysokými nároky, ale také jsou jeho díla považována za velice kvalitní a profesionální. V pražských muzikálech jsme často zvyklí na nulovou režii typu “jdi támhle a tvař se smutně”, což pak dopadá na celkovou kvalitu muzikálu. To, co se podařilo Ďurovčíkovi na malém jevišti Divadla Kalich s českými hvězdami šoubyznysu je neuvěřitelné. Téměř všichni získali dobrý herecký výraz, při zpívání skutečně vyjadřují emoce a navíc ještě roztančil i takové umělce, jako je Jiří Zonyga nebo Václav Noid Bárta, od kterých bychom to rozhodně nečekali. Nadprůměrná je práce s prostorem a především pak se světly. Nasvícení je skutečně excelentní a efektní. Dokonale sladěné choreografie jsou jistě výsledkem úmorné práce plné potu, ale ten výsledek za to stojí. A i mě jako diváka dokáže dojmout několika minutový obrovský potlesk po velice náročné taneční scéně “Mary a Ann”, která je vrcholem první půlky. Ďurovčík své pověsti dostál a vytáhl ze všech účinkujících to nejlepší a jednoznačně je režijně i tanečně “Robin Hood” nejlepším pražským muzikálem.
Výtvarně se “Hood” také povedl, scéna Martina Černého poskytuje jak prostor pro velká taneční čísla, tak dostatek různých vyvýšenin pro skotačení zbojníků. Skutečně si připadáte jak uprostřed hustého lesa nebo na popravišti nebo zase v hodovní síni šerifa, a to jen díky drobným změnám. Někdy však přestavby trvají poněkud déle, především v začátku první půle. Kostýmy Romana Šolce jsou opět kvalitní a vizuálně líbivé, na druhou stranu je znatelný rukopis, například skřeti jsou velice podobní svým skřetím kolegům z “Kladiva na čarodějnice”.
Velká pochvala také musí poputovat na účet Petra Nůska, který je zodpovědný za choreografie bojů a šermy. Bojové scény jsou skutečně vynikající a zápas s Kelty na začátku druhé půle je tou největší a nejpovedenější bojovou scénou, kterou jsem kdy v muzikálu viděl. Vše je dokonale sladěné, meče třískají plnou silou o štíty a je až neuvěřitelné, že se na představení nikdo zatím nezranil (Ján Jackuliak to bohužel “schytal” hned na zkouškách).
Shrňme tedy muzikál “Robin Hood” bez výkonů – excelentní hudba, povedené originální texty, vynikající režie, choreografie, výprava a nasvícení. Scénář však všem lidem z tvůrčího týmu trochu podkopává nohy a přináší do muzikálu “vtipné” výstupy skřetů. Chybí také dramaturgie představení, celé to pak vrcholí nepovedeným koncem. Škoda toho scénáře, škoda skřetů, mohlo to být pak téměř bezchybné.
Porovnání alternací rolí v muzikálu Robin Hood
V druhé části recenze zhodnotíme výkony všech účinkujících, které jsme při prvních třech premiérových představeních viděli.
V hlavní roli Robina Hooda exceluje Václav Noid Bárta, který je typově přesný a role mu dokonale sedí přímo na tělo. Jeho barevný hlas dělá z každé písně unikát, zapojil také herectví a rozšířil své výrazové prostředky. Překvapivě skvěle zvládal také taneční části. Nemáme moc co dodat, je vynikající! Vítěz castingové show Jan Kříž ničím nepřekvapil. Jeho největším problémem je, že na jevišti je za herce hrajícího Robina Hooda, kdežto Noid jím na první pohled je. Křížovi se dá uvěřit vzhled, ale jeho zpěv však je příliš jemný na takovou roli a snahy o zdrsnění či chraplák nedopadají dobře. Tanečně je bezchybný, herectví je také precizní, ale zkrátka to není “ono”. Dojem pak ještě kazí píseň “Poprat se s tmou”, která v jeho podání ztrácí své kouzlo a v závěrečných vysokých pasážích se trápí i pěvecky. Možná, že kdyby neexistovalo porovnání s Noidem, tak Kříž uspěje více, ale takto byl jednoznačně převálcován. Třetí Robin Ján Jackuliak kvůli svému zranění nastoupí do muzikálu až v půlce září.
Mariany mají nelehký úděl. Nemají žádnou píseň, ve které by se mohly pořádně projevit a celý jejich výkon pak staví spíše na herectví. A to má jednoznačně nejlepší Nela Pocisková, které uvěříte každé slovo a její výraz je výborný. To se projevuje i při zpívání, protože slova mění na skutečné emoce. Vizuálně také vypadá jako nejpřesnější rozmazlená lady, ale když přijde na věc, tak dokáže popadnout meč a řádně se s ním ohánět. Tanečně je přirozená a nejpohyblivější. Jediným záporem je ještě místy znatelný slovenský přízvuk. Pokud bychom vzali měřítko, jak moc jsme byli nadšení z Pociskové a obrátili ho, tak přesně tak nás zklamala Lucia Šoralová. Pěvecky sice byla jistá a je vidět, že part byl psaný pro ni na tělo, ale bohužel na premiéře měla nulový výraz, žádné emoce. Možná to udělala nervozita, ale skutečně jen odříkávala svůj text s tím svým stále stejným výrazem. Ať je to Agnes, Ofélie nebo Martina z Kudykamu, stále vše stejné. Tanečnice z ní také bohužel nebude. Na závěr si záměrně necháváme Martinu Bártovou, vítězku castingové show, které jsme se velice obávali. Na druhé premiéře však přišel šok, protože Bártová byla pěvecky i tanečně naprosto vynikající. Herecky se také velice snažila, oproti výkonům na press show to mělo emoce a šťávu, i když je vidět, že potřebuje ještě nějakou tu praxi a není si na jevišti příliš jistá. Zbavit by se především měla koncertního pokyvování hlavy a místy křečovitého výrazu. Celkově však pokořila svou zkušenější kolegyni Šoralovou a má dobře vykročeno.
Hlavní záporák šerif z Nottinghamu je úžasná role, která skýtá možnost řádně se na jevišti předvést. Kamil Střihavka si svou první čistě zápornou roli náležitě užívá, jeho promluvy k Marianě skutečně působí dosti slizky, chování je nelidské, ale někdy se výrazově snaží tak moc, že je to už trochu úsměvné. Pěvecky je dobrý, ale v nižších polohách občas nezní nejlépe. Martin Pošta se po nepovedeném Garcíovi v “Carmen” předvedl v tom nejlepším světle. Pěvecký part mu sedí mnohem více než Střihavkovi, dokonce se zlepšil i jeho herecký výraz. Ale pořád nepůsobí tak zle jako Střihavka. Tato role je tedy spíš o osobních preferencích každého diváka, nelze jasně určit, který z nich je lepší. Ani jeden však nezklame!
Šerifovou pravou rukou je čarodějnice, kterou si velice užívá Leona Machálková. Je radost vidět, že si i v dnešní komerční době mohou i největší hvězdy svou roli skutečně užít. Pak ty výkony také náležitě vypadají. Machálková skvěle hraje, tančí i zpívá. Bohužel však v rámci čarodějnického pitvoření sklouzne k nepříjemnému vřískání, a to i při zpěvu. Kdyby se jenom trošku krotila, tak by to bylo skvělé. Její alternantkou je objev z castingové show Radka Pavlovčinová, jejíž čarodějnice je opravdu naprosto bez chyby. Je to její první role a hned je to obrovský sukces. Pěvecky suverénní, skvělá tanečně a herecký výraz je naprosto dokonalý. Takto má vypadat herecký výkon od srdce s maximální dávkou profesionality.
Asiat Li je poněkud zvláštní role, která si jistě najde své odpůrce, protože v sherwoodském lese působí jako pěst na oko. Bedřich Lévi ztvárňuje Liho opravdu uvěřitelně, krásně komolí slova a hlavně je pohybově skvělý. Jan Karásek taktéž překvapil, ale především pohybově je o trochu horší než jeho kolega. Pěvecky jsou oba dobří. V této roli také nemůžete narazit na špatnou alternaci.
Malý John v podání Jiřího Zonygy dokáže zaujmout a jeho emoční píseň “Kdopak je rytíř” je skutečně skvělá. Zonyga není žádný velký herec, ale dokáže do zpěvu vložit emoce, navíc typově je role pro něj jako ušitá. Petr Opava se do role nehodí spíše typově, pěvecky i herecky je dobrý, ale takto si vedoucího zbojníků těžko může někdo představovat. Ve své druhé roli Biskupa z Nottinghamu / Herna je však excelentní. Zde se alternuje s Petrem Dopitou, který působil zcela neutrálně. Nenadchne ani neurazí.
Video: píseň Mary a Ann
Video z press show muzikálu, zpívá Jan Kříž, tančí Michaela Doubravová, Lucia Šoralová a company Divadla Kalich. Pro Musical.cz natočil Radek Janda.
Více videí z Robina Hooda naleznete na našem YouTube kanálu.
Antotnín Moravec hraje dvojroli Guye z Gisburnu / Nahluchlého skřeta a představuje se ve vynikající herecké kondici. V jeden okamžik dokáže výborně ztvárnit poskoka šerifa a za pár vteřin vchází na jeviště jako infantilní hluchý skřet. Pěvecky je také dobrý, ale jeho role je především o herectví, a v tom je mistrem. Zdeněk Podhůrský se snaží opravdu usilovně, ale stále je to o ničem. Chladný výkon s pokusem zaujmout hereckými kreacemi i civilním projevem na diváky nemůže platit. Nasleplý skřet Petr Pečený je v rámci své role dobrý, v páru s Moravcem jejich výstupy mají alespoň dobrou hereckou úroveň a dá se zasmát jejich výrazovým prostředkům. Richard Tesařík není hercem, nikdy nebude a kdo ví, jestli se jím chce někdy stát. Všechny role jsou stejné a v žádné nehraje. Jako Franta Strouhal v “Touze” je dobrý, protože jeho civilní vystupování se tam přesně hodí, ale Franta Strouhal navlečený ve skřetím oblečku nefunguje. Ivan Vodochodský prakticky to samé, v programu se píše, že se herectví věnuje jako koníčku. Ale ve velkém komerčním titulu? S vařečkou v ruce byl možná prima, ale v muzikálech nám to stále příliš nevoní.
Jako Komorná Kitty exceluje překvapivě Marie Blahynková, která absolutně bez žádných zkušeností vystřihla skvělý přirozený výkon, který pobaví. Směle jí konkurují Michaela Doubravová a Alžběta Stanková, někdy však mají sklon k lehkému přehrávání či pitvoření. Ano, charakter role to umožňuje, ale preferujeme čistý výkon Blahynkové. Pěvecky jsou na tom všechny stejně dobře. Mnicha Tucka skvěle ztvárňují Henrich Šiška a Michal Pleskot, tam asi není co dodat. Filip Gröger exceluje jako lehce přihřátý zbojník Will, jeho herecké kreace obdivujeme již od “Touhy” a tato role opět dokazuje, že je skvělým komikem i tanečníkem. Lukáš Kantor působí na jevišti více roztomile, ale herecky je lepší Gröger, od kterého také vtipy vyzní více… vtipně. V dalších rolích můžete vidět Petra Šudomu, Oldřicha Smysla, Petra Novotného, Viktora Poláška, Petra Koláře nebo Vojtěcha Vlasáka. V tanečních ženských rolích se alternují Zuzana Pokorná, Zuzana Heréniyová, Linda Huňáčková, Linda Hloušková, Anna Dvořáková a Daniela Lebedová. Všichni členové company jsou bez výjimky skvělí a klaním se před jejich provedením náročných choreografií. Kristián Pokorný je v dětské roli Toma (Zajíce) vynikající.
Obsazení lze tedy hodnotit celkově kladně, Václav Noid Bárta kraluje celému obsazení, největším zádrhelem je obsazení již scénáristicky zpackaných skřetů, díky za výjimky v podobě Antonína Moravce a Petra Pečeného. Vynikající je company, i všechny alternace záporného dua šerif – čarodějnice.
Celkově lze muzikál rozhodně doporučit, patří k tomu nejlepšímu, co lze v Praze vidět. Ještě jednou vyzdvihujeme práci Ondřeje Soukupa, Jána Ďurovčíka a texty Gabriely Osvaldové. Škoda toho scénáře, kterého se měl ujmout někdo více zkušený a bez snahy pobavit za každou cenu lacinými vtípky typu “Já nic slyším a já zase hovno vidim”. Pokud i nadále bude takto stoupat kvalita komerčních pražských muzikálů, tak se máme na co těšit…
Na představení doporučujeme zakoupit kvalitní CD, jehož recenzi připravujeme. Vstupenky lze zakoupit v síti Ticket Art.
.
.
Autorem fotografií je exkluzivně pro Musical.cz Tomáš Král. Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, ozvěte se nám na e-mail redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!
Komentáře
Jeena
AutorNe, neviděla… Zatím jsem byla pouze jednou, ale chystám se jít určitě znovu a ráda bych viděla jinou alternaci, třeba zrovna Honzu Kříže…
Romča
AutorJá právě bojuju s tím, jestli na Noida jít, ale moc se mi nechce. Má představa Robina je přece jen trochu jiná, taková vznešenější, Costnerovsko-Křížovská:)
Briseis
AutorJá Noida doporučuju. Je to hrubián a hlavně komik. :) Ale líbí se mi oba. I když pro mě je někdy důležitý, kdo hraje Mariannu. Já jsem měla kombinaci Nela a Noid a to mi fakt nesedělo.
Abigail
AutorRomčo, já taky Noida doporučuju, Honzu Kříže jsem v téhle roli ještě neviděla, věřím, že je dobrý, chystám se to zjistit osobně, ale Noida už jsem viděla, a ačkoli jsem náročná a nelíbí se mi hned tak něco, tak Noid se mi líbil, a stejně tak mému doprovodu, který nenavštěvuje muzikály až tak často.
Mia
AutorNerozumiem iba jednej veci, prečo vám prekáža, že má Nela Pocisková slovenský prízvuk. Veď je slovenka. Ja keď sledujem film, predstavenie alebo čokoľvek iné v slovenskom jazyku a jeden z hercov je čech, skoro žiaden nerozpráva slovensky (česť výnimkám), a ak aj rozpráva rodnou češtinou vôbec mi to neprekáža. V dnešnej dobe sú predsa obsadenia medzinárodné. Ak by Nela rozprávala po slovensky, neviem či by ste všetkému rozumeli, čiže je to výhoda pre české publikum, že sa snaží.
Líba
AutorJá měla dvakrát Honzu Kříže a byl výbornej! Byla jsem v září a měla jsem Martinu a Honzu, oba výborný a pak jsem byla před týdnem a měla jsem opět Honzu a Martinu a byli ještě lepší než v září.:-) Vaška mi zatím nějak nebylo přáno vidět, tak snad budu mít do třetice na něj štěstí.:-) A věřím, že bude dobrej, zatím mě v ničem nezklamal.:-)
Olynka
AutorMio – věřím, že kdyby Nela zpívala slovensky, na jejím slovním projevu bych chybu nenašla. Pokud ale zpívá česky a místo ř slyším ž, tak to prostě ruší. Navíc jsem měla pocit, že mluví opravdu ztěžka, jako by jí dělalo potíže nastavit mluvidla, musela na každý zvuk úporně myslet a přes rty ho doslova protlačit silou. To pak kazí i sebelepší herecký projev. Osobně proti ní nic nemám, na řeči o protekci nedám, ale soprány moc nelahodí mému sluchu a zbytkem mě zase tak moc nezaujala.
Briseis
AutorDneska jsem viděla Jacka jako Robina a úplně mi vyrazil dech. Výborně hraje a má nádhernou barvu hlasu! Tanec tolik neprožívá, ale netancuje špatně.
Pro mě jsou všechny alternace Robina naprosto vyrovnané, jeden má něco a je jen na divákovi, jakému Robinovi dá přednost.
Martina se stále zlepšuje, dneska si dokonce dovolila zaimprovizovat. :) Spolu s Jackem tvoří výborné duo.
Jacka rozhodně doporučuju.
Klárka
AutorBriseis: Tak já jsem byla v neděli také poprvé na Jackovi a bohužel se mi vůbec nelíbil :-( A to jsem se na něj vcelku těšila, podle ukázek i z CD. Ale jeho zpěv se mi vůbec nelíbil, moji milovanou Poprat se s tmou mi úplně zkazil.
Přesně naopak bych řekla, že v případě Robinů alternace nejsou vůbec vyrovnané. Alespoň pro mě teda :-)
Ale za to Martina byla a je úžasná! Líbí se mi čím dál víc!
Romča
AutorBriseis: No právě že hrubián a komik mi k Robinovi opravdu nepřipadne jako to pravé ořechové…
Briseis
AutorRomča: Ale tak to tvůrci zamýšleli. S lehkou nadsázkou.
Romča
AutorS lehkou… Otázka je ta míra lehkosti:) Neviditelné lehkosti bytí:) Ne, je dobře, že máte svůj titul, z něhož jste dokonale nadšená(ý), já mám od 24. února (po Dětech Ráje) už dva – Kat prostě pro mě nemá vážnější chybičku – a jsme oba happy:)
Abigail
AutorTak já jsem si Robina konečně zopakovala, a když se ohlédnu, co jsem psala na podzim, tak pořád musím trvat na tom, že ty přestavby mě asi jednou zabijí… Pořád jsou dlouhé, i když tentokrát to místy bylo lepší, ale bohužel pořád jen místy.
Stále jsem nepochopila význam Marianiny písně… tedy, je pěkná, je o něčem, víceméně i k věci, ale jak kdyby spadla z nebe, nějak mi chybí kontext, jak se tam najednou ocitla?…
Už mi tolik nevadili Skřeti. Pořád z nich nejsem unešená, pořád si myslím, že by bez nich bylo líp, ale člověk si asi zvykne, otravovali mě mnohem méně, než prvně.
Ohledně obsazení, opět se mi povedla změna, takže jsem většinou viděla jiné alternace… K nikomu asi nemám vážné připomínky, jen ryze subjektivní názory a postřehy – “Mariana-princezna” Nely Pociskové se mi líbila o něco víc než dnešní “Mariana-éterická lady” Lucie Šoralové a to musím říct, že ta mě dost překvapila. Čekala jsem studenou královnu a ten pokrok tam není až takový, jak říkám, Nela se mi líbila víc, ale páni, ona byla živá, ona se vážně smála, ona stejně jako všichni ostatní vypadala, že si to užívá a že ji to baví. A páni, ona se umí docela i hýbat… O zpěvu mluvit nebudu, Luciin zpěv mě hudebním divadlem provází od počátku poměrně pravidelně a vždy skvěle, nicméně ona pro mě byla to příjemné překvapení večera. Ona a Leona Machálková, o které jsem taky netušila, že zvládne jiný než přecházivý pohyb – to je ovšem chyba tvůrců, protože já ji prostě neviděla v roli, kde by měla nějakého pohybu víc, a ještě Petr Opava, o kterém platí totéž, a který mě asi zaujal víc než prve Jiří Zonyga… Míša Doubravová si tu roli snad nechala napsat na tělo, sedí jí vážně skvěle, tady zrovna žádnou jinou alternaci neznám, ale až tak mi to nevadí. Jen malé všimné, tentokrát mi ten její “kousek duetu” s Marianou (Lucií Šoralovou) tolik nezněl jako tehdy s Nelou. Ohledně Šerifů, Střihavka mě tehdy překvapil tím, jak dokáže být úlisný zlosyn, Martin Pošta dnes byl prostě zlý, drsný šerif a nevybrala bych si z nich, který se mi líbil víc. Ohledně Gisburna, mnicha, kněze a Robinových kamarádů žádné velké postřehy nemám, Bedřich Lévi jako Li byl dobrý, osobně se mi víc líbil Jan Karásek, ale to je čistě subjektivní, neviděla bych žádné výtky. No a Robin… Robin Jan Kříž je úplně jiný než Robin Noid a to je asi to hlavní. Je úplně jiný, nejsem schopná říct, který se mi líbil víc, Noid v té roli působí ještě o něco víc, že to bere všechno s nadsázkou, ale ani to podání ani tohle podání mi nepřišlo výrazně lepší, řekla bych, že stojí za to vidět oba, ale tak jako si nejsem schopná vybrat nejlepší z Johanek, nejsem si schopná vybrat lepšího z Robinů… Překvapily mě jen společné scény Kříže s Šoralovou, nečekala jsem, že jim půjdou takhle pěkně samy od sebe a vážně přirozeně. Jinak mám Honzu Kříže ráda, už jsem ho párkrát viděla, nemohla jsem i nikdy stěžovat a nestěžuji si ani dnes. Ani v nejmenším. Víc takových.
Závěrem: jsem zase jednou spokojená a po Johance – teď nedávno – mě i Robin přesvědčil, že se občas najde vážně povedené dílko na naší muzikálové scéně. Doporučuji. A doufám, že se mi jednou podaří natrefit i třetího Robina a Marianu – čistě pro zajímavost, zda mají vážně tak pěkně vyrovnané alternace. Toho si zatím velice cením…
Abigail
AutorA když už jsem tak hezky u toho, tak přidám i názor na třetí alternace, těch hlavních dvou rolí, třetího šerifa jsem neviděla, popravdě mě to moc nemrzí.
Dnes večer jsem ale pochopila, proč se některým nelíbí Robin Hood v podání Jána Jackuliaka. Když jsem říkala, že Kříž a Noid jsou každý úplně jiný, o Jackuliakovi to platí hned dvojnásob. Komu vadí ten lehce komediální nádech celého muzikálu, bych právě jeho jako Robina rozhodně nedoporučila. Pokud Noid bere celé dílo tak trochu s rezervou a s nadhledem, jak je asi napsané, a podle toho to hraje, musím říct, že Robin Jána Jackuliaka je komik, který se absoluně liší od toho romantického hrdiny z filmu, jemuž je muzikál nejvíc podobný, a kterému se nejvíc přiblížil Honza Kříž. Ale pokud vám ten nadhled a místy až komedialita Robina vyhovuje, tomu doporučuji. Je to Robin značně upovídanější, než druzí dva, ve scénách v lese, či v souboji s Marianou nemá chybu. Zpěv mě tak nenadchl. Nemá tak silný a výrazný hlas, jako druzí dva, což je bohužel z mého pohledu na škodu, trochu jsem se toho bála, ale nelíbil se mi nakonec pouze duet s Marianou vždycky v začátcích, jinak obě sólovky, Bla, bla… i Poprat se s tmou byly pěkné. A Mary Anne také, ačkoli tam je jeden z Robinů výrazně nejlepší a Jacek to není. Nicméně mě, jako člověku, kterému se nadhled a komedialita Robina líbí, se líbil i Jacek. Chvílemi byl možná vtipkující až moc, ale zase na druhou stranu, když debatují s Marianou na kládě o studni a podobných “lotrovinách”, tak není nejmenší problém mu to věřit.
A Martina Bártová je pro mě zlatá střední cesta, asi. Přišly mi typově, ačkoli jsem to nečekala, něčím hodně podobné, ona a Nela. Jen ta Martiny Mariana je ta holka z venkova, která se o sebe musí postarat a není to žádná princezna, nebo lady. Nevím, jak může působit s ostatními Robiny, s tímhle se k sobě dokonale hodili. Vtipné scény i ty vážnější dokázali uhrát. Ona má navíc krásný hlas a překvapilo mě, že se proti soutěži docela dobře pohybuje, ačkoli je pravda, že Nela je z nich pohybově nejlepší. (Jenom mi stále není jasná Marianina písnička a stále se mi nelíbí její výstup při popravě, žádná z těch tří to nedokázala změnit.)
A ještě jsem viděla nově Betku Stankovou, která je herecky o něco méně “upištěná” než Míša Doubravová, je ženštější. Pěvecky se mi ovšem v duetu s asijským kamarádem, zase zejména v první části, líbila víc Míša. V duetu s Marianou to bylo výrazně lepší. Alternace považuji za srovnatelné, obě dobré. Stejně jako se mi líbily všechny tři alternace Robina a Mariany. V Marianách vidím poměrně velký rozdíl, za nejlepší považuji Nelu, v Robinech bych si nevybrala, každý má něco do sebe, Noid je asi taková zlatá střední cesta mezi nimi. Tak tak z mého pohledu.
Líba
AutorTak jsem konečně viděla v Robinovi i Vaška. Těžko říct, jestli se mi líbil víc Honza nebo Vašek. Každý to hraje jinak a oba na výbornou! Honza je romantik a Vašek drsňák s citlivou duší.:-) Kdo má rád tento muzikál, tak doporučuju jít na oba.:-)
Olynka
AutorMám dotaz na autora článku.
Chtěla bych vysvětlit, proč má být Robin drsňák. Má otázka je míněna zcela vážně, bez rýpání a narážek, žádná ironie.
Proč je, podle autora, prototyp Robina drsňák?!?
Lavera
AutorOlynka : dobrá otázka !
Viděla jsem pár starých filmů na toto téma, ale tamní “Robinové” se jako “drsňáci” nijak neprojevovali. Ovšem jednalo se opravdu o hodně staré filmy, v běžné filmové produkci už neuváděné. ( Zlaté pražské kino Ponrepo v podobě, v jaké fungovalo do konce osmdesátých let min. století; tam bylo možné vidět opravdové unikáty, mnohdy třeba jen v jeden jediný den, ale stálo to za to… ).
Olynka
AutorHalóóó, je tu někde pan Košatka? Nedostala jsem odpověď na svou otázku.
Pavel Košatka
AutorVidíte… nemůžu být všude najednou.
Ono to je asi těžké vysvětlit, asi pro vás jako proč je romantik. On není ve skutečnosti ničím a je jen na nás jak si ho představíme. Ale vzhledem k jeho bojovým schopnostem, nasazení ve válce, burcování zbojníků k odporu, řečí “škoda že tě zabiju jen jednou”… prostě mi nepřijde tento charakter jako romantický hrdina. Samozřejmě má i své citlivější chvilky, ale celkově je podle mého subjektivního názoru ta postava psána více do “tvrďáka”. Vždyť se navíc svým citům ještě do poslední chvíle brání a Marianě se vysmívá, až v následující scéně obrátí a změní se v romantika… Na jednu scénu :).
Michaela
Autornedávno jsem si objednala lístky na silvestra a doufám, že už konečně chytnu Noida. Na Robinovi jsem byla už 2krát a obsazení bylo úplně jiný až na Robina, kterýho hrál Kříž. Zpíval suprově, ale nelíbil se mi jeho herecký projev, v jeho mluveném hlase si jakoby hrál na hrdinu nebo nevím jak jinak to říct.
Briseis
AutorTaky jdu na Silvestra. :)
Terka
AutorNevíte někdo obsazení na 25.6.2011 od 19.00 hodin?
Olynka
AutorPavel Košatka – děkuji za odpověď, já to ale myslela trochu jinak. Proč by měl být Robin obecně tvrďák tvrďáků. Jo jasně – byl ve válce a vrátil se vcelku, takže byl buď dobrej, nebo měl sakra kliku (pokud se celou válku neschovával ve výstrojním skladu), popřípadě obojí. A dost záleží na tom, co si člověk představí pod pojmem romantická postava. Pro mě to rozhodně není změkčilý unylý sralbotka, co při měsíčku kuňkavě vzdychá rádoby duchaplné veršíky. Myslím, že Honza svým fyzickým výkonem na jevišti dokazuje, že tuhle definici romantika nesplňuje v žádném bodě a rozhodně není nutné, aby vypadal jako zlý motorkář. Noid je dobrý, lepší se každým projektem, do kterého se zapojí, ale jeho herectví… Připadá mi jako podvodník, který se dostal na jeviště náhodou a celou dobu čeká, že ho někdo odhalí (ach jo, milovníci Noida mě zase rozcupují :o)). Docela by mě zajímal Honza Jackuliak, na toho jsem ještě nenarazila.
P.S. Těší mě, že jste nepoužil argument, který jsem četla či slyšela jinde: “Že Robin byl zbojník” protože zbojníkem se stal náhoudou, z nouze a na chvíli.
Muzikálům zdar.
Briseis
AutorTerka: Jackuliak, Bártová, Opava, Pošta, Moravec, Pavlovčinová, Blahynková, Karásek, Zonyga, Šiška, Groger, Pokorný, Vodochodský, Kolář, Šudoma, Polášek, Lebedová, Heréniyová, Huňáčková
jehy
AutorSobotní odpolední představení bylo skvělé. Robin Hood Jána Jackuliaka byl jedním slovem úžasný. Líbili se mi všichni, které jsme měli. Pro mně jedinečný zážitek a po dlouhé době opět český muzikál, který mě nadchnul.
Briseis
AutorZajímalo by mě, jak to teď bude – Šoralová je těhotná, Mariana má sice dvě představitelky, ale Nela moc v poslední době nehrála.
Sasie
AutorBriseis: Pokud vím, tak Nela je někdy od začátku května v New Yorku, měla by tam být myslím na tři měsíce.
Olynka
AutorMusím velmi pochválit Nelu Pociskovou! Měla jsem ji ve čtvrtečním představení a její Ř je perfektní :o) Měla jsem sice pocit, že je trochu nastydlá, ale jinak moc dobré.
Pluto
AutorTak jsem se po strašně dlouhé době zase jednou dostal na muzikál do Prahy (po dvou letech, mezitím jenom jeden odskok do Bratislavy na jiné dílo páně Ďurovčíka). Jako celek musím říct, že se mi tohle dílo hodně líbí a zanechalo to ve mě hodně hluboký dojem. Souhlasím s tím, že dílo by mohlo být trochu kratší. Výstupy obou skřetů jsou celkem zbytečné, naopak bych ale nesahal na Tucka, právě on je milým osvěžením sherwoodské družiny. Přestože jsem tuhle recenzi i různé názory četl už předem, nezdá se mi, že by dílo bylo zbytečně protažené na konci, veselka tam podle mě není rušivým elementem, je to takové završení happyendu, které mají lidé rádi. Budu si muset pořádně prostudovat, která písnička to je konkrétně, kde byste chtěli Robina ukončit. Když už někde krátit, tak kromě skřetů ještě zhruba ve třetí čtvrtině první půle (děsivé to slovní spojení), která mi přišla taková ospalá, málo posouvající děj. Velmi povedené jsou texty od Gábiny a v tomto bodě musím říct, jak se mi hodně líbí roztříštěné názory spousty recenzentů i obyčejných fanoušků. Co někdo vynáší do nebes jako podařené rýmy a skvostnou ironii, jiní to zatracují jako vrchol nevkusu. Myslím, že tímto texty přesně plní svůj účel – pohybovat se na hranici ironie a odvážnosti. A je jen na samotném divákovi, jak vysoko je postavena jeho osobní hranice.
Co se předvedených výkonů týče, můžu porovnávat jenom s tím, co bylo prezentováno na press show. Jako Robina jsem měl Noida, který byl velice dobrý (a fakt se umí i hýbat, jen víc podobných režisérů na něj!), ostatní ale z videí taky nevypadají špatně. Marianna byla Michaela Doubravová, také velice povedený výkon, velice pěkně zahrané a uvěřitelné s různým výrazivem, s Noidem jim to pěkně ladilo. Martinu Poštovi role šerifa skutečně svědčí, v roli zlotřilého padoucha se doslova vyžívá, stejně jako Leona Machálková jako čarodějnice, přestože má tato postava relativně dost málo prostoru (a to, že se umí velice dobře hýbat, pamatuju ještě z doby nastudování prvního Draculy, kde excelovala v roli Sandry (tehdy ještě pěkně roztančené, ne ty chodící verze posledních nastudování). Guy z Gisburnu v podání Zdeňka Podhůrského OK, je to asi jediná skutečně činoherní role v celém díle. Ostatní osazenstvo Sherwoodu tvoří až nečekaně sehranou partu, že skoro nejde poznat, kdo patří k tzv. “sólistům” a kdo ke “company”. Skutečně poklona všem počínaje asiatem Léviho, Opavovým Johnem a konče malým Zajícem Fialy.
Doufám, že se bude hrát Robin ještě hodně dlouho, abych mohl porovnat i jiné alternace (při mém tempu návštěv se bude muset hrát hodně dlouho…).