“Sweeney Todd – The Demon Barber of Fleet Street” – legenda konečně v Praze
V komorním, leč útulném prostředí pražského Divadla Na Prádle se ve čtvrtek 28. června 2012 konala událost zásadní velikosti – česká premiéra klasického amerického muzikálu „Sweeney Todd – The Demon Barber of Fleet Street“. Jelikož jde rozhodně o významově největší akci letních dní, která by se jistě vyjímala i během standardní sezóny, je nám potěšením konstatovat, že tato příležitost rozhodně nebyla promarněna.
Uvedení „Sweeneyho Todda“ a vůbec díla ze „sólové“ tvorby Stephena Sondheima je skutečně velkou lokální událostí. Asi všichni, co se na stránkách tohoto webu scházíme, známe jeho kolaboraci (texty písní) na „West Side Story“, nedávno byl v Plzni splacen dluh ohledně „Gypsy“, ale jeho dílo, kde je sám autorem hudby i písňových textů je tu, narozdíl od světových scén takřka neznámé , ačkoli v USA je považován za jednoho ze zakladatelů moderního muzikálu a na Broadwayi je po něm dokonce pojmenováno divadlo. Kromě uvedení muzikálu „A Funny Thing Happened On The Way To The Forum“, v roce 1968 v české verzi na jevišti Divadla ABC jako „V Římě na place byla legrace“ v překladu Jany Kvapilové a Jana Wericha, které bohužel musíme považovat za téměř archeologický nález (v Divadelním ústavu ale je k nalezení pár dobových recenzí, materiálů a fotografií, ale pro zájemce o trochu bližší seznámení i český překlad) zde nebyl až do letošního července uveden ani jeden jeho samostatný počin, čili dlouhých 44(!) let .
Dramaturgické strašidlo překvapivě nebylo po letech vyplašeno některou z velkých scén, ale naopak malým sdružením Prague Playhouse, zaměřujícím se na repertoár pro anglicky mluvící obecenstvo. Projekt inscenování „Sweeneyho Todda“ je doposud jejich největším počinem a od začátku byl plný nadšení mezinárodního týmu, do něhož byli začleněni i čeští a slovenští umělci. Ačkoli byl na celou produkci určen jen velmi malý rozpočet, včetně příspěvků od příznivců a většina týmu funguje na dobrovolnické bázi, tento fakt ale divák prakticky nepocítí.
Představení je tudíž uváděno v anglickém originále, což je v tomto případě výhodné, publikum se tak může seznámit přímo s krystalicky čistou Sondheimovou poetikou souznící s geniální, místy až operní hudební stránkou, bez příkras i kompromisů, které by logicky vyplynuly při tvorbě českého přebásnění. Nicméně, nemusíte se ničeho bát, představení jsou doprovázena českými titulky z dílny Milana Malinovského (mimo jiné tvůrce slovenského přebásnění kultovního “RENTu” Jonathana Larsona), které nabídnou přesný a co se formy titulků týče, i poměrně hravý převod textu. (Jen poznámka: Asi si všimnete, že Mrs. Lovett začne poměrně brzy Sweeneymu tykat, ačkoli v textu zazní ještě několikrát z úst postavy jasně “Mr. Todd”, což indikuje pro český jazyk spíše vykání.)
Ačkoli muzikálovou adaptaci známého mnohokrát příběhu, kde je hlavním tématem touha po pomstě asi v našem prostředí znáte hlavně ze stylizovaného a poněkud zkráceného filmového zpracování Tima Burtona. Energický divadelní světoběžník Steve Josephson vrátil toto dílo zpět ke kořenům, (které Tim Burton svým nekompromisním efektním vizuálem trochu zahladil) přímo k hodně černé komedii.
Jeho pojetí příběhu se totiž odehrává přímo na hřbitově a je sehrávána jak obětmi ďábelského holiče, tak i (s jednou výjimkou) ostatními neživými obyvateli hřbitova. Jedná se tak vlastně o retrospektivní vyprávění. Umrlčí koncepce pak také umožňuje značnou stylizaci až grotesknost, čemuž se většina účinkujících bez problémů a ráda přizpůsobila. Koncepci dobře naplňuje jak Brian Caspe v titulní roli, tak vynikající Caryn Stringer jako Mrs. Lovett, i zmiňovaný Milan Malinovsky jako hlavní záporák – soudce Turpin. Nijak se neztratí ani české zastoupení. Mnoha scénám, zejména těm humornějším a hromadnějším, pomáhá též choreografie. Ta je sice jednoduchá, ale v mnoha chvílích pomůže přesně vypointovat situace.
Scénografie využívá vděčný otočný systém (nechybí nezbytná “ďábelská židle”) umožňující naprosto bleskové změny prostředí, navíc působí přirozeně coby „ruch města“, neboť jsou všichni zúčastnění v kostýmech. Jednoduché, funkční, mnohé jiné scény by se zde mohly přiučit.
Za otočnou scénou můžeme občas zahlédnout taktovku Emanuela Placiera, co řídí 10tičlenný svědomitě sehraný orchestr.
Jistě, můžeme zde na několika odstavcích vyjmenovat několik technických chyb (zvuková stránka je “prevít” téměř všude) během představení, či to, že zhruba první čtvthodinka neměla tu správnou atmosféru. Talentovaný ansámbl se dlouho rozehříval a možná na něj mírně dolehla nervozita premiérové noci. To vše ale člověk znalý praxe uloží do šuplíku s názvem „Usadí se s reprízami“ a bere je naprosto samozřejmě, jako součást živého divadelního organismu, jelikož se jednalo v tomto případě o marginální záležitosti, jen málo narušující celkový zážitek.
Dovolte malou odbočku: Stevea Josephsona nyní v Praze čeká projekt naprosto rozdílných parametrů: práce choreografa na novém projektu manželů Landových – „Klíč králů“ v Divadle Broadway, s velikým rozpočtem a ansámblem. Ale Steve má podobné protiklady v oblibě, líbí se mu i Landova hudba a proto s rodinným a tvůrčím tandemem už přes rok spolupracuje. Snad budou jeho bohaté zkušenosti nové rockové opeře ku prospěchu.
Proč naplno nepřiznat, že „dramaturgické srdce“ zaplesalo a v tomto případě bez vnitřních debat převálcovalo „kritické myšlení“. Česká divadelní historie si konečně „Sweeneyho Todda“ a jednoho „povinného Sondheima“ lehce odškrtnout ze seznamu divadelních dluhů. Bylo by prima, kdyby to nebylo poprvé a naposledy. A Prague Playhouse přejme do příštích let další podobně ambiciózní projekty, jsou rozhodně potřeba.
Připomínáme, že „Sweeney Todd“ se bude hrát v Divadla Na Prádle ještě sedmkrát, v termínech 13. a 14. července, 18. až 20. července a 28. – 29. července. Lístky za sympatických 350,- Kč (300,- pro studenty) si můžete zakoupit buď přes oficiální stránky Prague Playhouse nebo na www.bohemiaticket.cz.
Několik praktických rad na úplný závěr: vozíčkáři, vezměte si s sebou do Divadla Na Prádle doprovod, na cestě do sálu vás čeká poměrně dost schodů. S tím souvisí i druhá rada (ta už je i pro „chodící“), pokud si sednete na postranní židle na balkóně, počítejte s tím, že tamní místa patří do kategorie, jak se kupříkladu v Londýně hezky říká, „restricted view“, aneb není vidět úplně celá scéna a vůbec celkový divácký komfort není zase tak velký.
Photo credit: Gunther Doe, thanks Prague Playhouse for providing.
Komentáře
Nick
AutorNádherně brutální a brutálně nádherné :o)
Tereska
AutorTak jak je zvykem na tomto portále si dovolím svoji ,,kritiku,,
Sweeney – charismatický pán, skvěle zpívá, moc se mi líbil, jen chvílemi byl chladný na místech, kde by nemusel.
Mrs.Lovett – skvělá komička, výborná zpěvačka, chvílemi mi scházela nějaká hloubka, něco navíc, nějaký cit nebo hlubší prožitek i jemnějších poloh této postavy, ale skvělý výkon
Anthony – krásně zpíval, byl jemný, něžný, byť jsem mu věřila, přišel mi hrozně plachý, ale možná záměr..?! Ve druhé půlce byl jistější a místy neuvěřitelně roztomilý.
Johanna – vypadala hezky, nerušila, nějak nevím co víc napsat, zkrátka byla milá, krásná a zamilovaná, milý pěvecký projev a lásku jsem jim s Anthonym skutečně věřila
Žebračka – asi nejlepší výkon večera, skvěle hrála nejen žebračku, ale i samotnou Lucy. Byla neuvěřitelně zajímavá, na konci dojemně něžná. Nejlepší!
Soudce – byl dobrý, dobře zpíval, dobře hrál, působil majestátně, něco úplně nesedělo, ale neumím to pojmenovat, ale líbil se mi
Toby – byl úžasný, občas problémy s rytmem, občas nejistota ve zpěvu, ale herecky byl naprosto úchvatný a po žebračce druhý nejlepší výkon!
Pirelli – Petra Novotného mám ráda a ani tady nezklamal! Vtipný, suverénní, skvělý!
Beadle – nevím do jaké míry bylo záměrem aby diváky štval, ale pro mě místy skutečně nekoukatelné, přehnané a píseň se zvony bych osobně nepotřebovala vůbec vidět! Asi schopný člověk se silným hlasem, to se musí uznat…ale…
Company – bravurní a úchvatné výkony! Skvělý byli i v menších roličkách, zkrátka jedna z neodmyslitelných složek, krásně ladili! Za sebe volám třikrát BRAVO!
Darina
Autor13.7. jsem taky zavítala na tohle představení. Musím říct, že to byla jedna z nejlepších věcí, co jsem KDY v divadle viděla. A počítám v to i činohru, operu a dva muzikály na Broadwayi.
Je to hlavně naprosto skvěle napsáno a pomohla tomu úžasná režie, takže celé tři hodiny, nebo jak dlouho to trvá, se člověk ani chvilku nenudí. Na jevišti se pořád něco děje. Angličtina je poněkud náročnější, ale české titulky fungovaly bezvadně a neměla jsem vůbec pocit, že bych byla o něco ochuzená.
Herecké i pěvecké výkony byly super včetně sboru, jak se píše v předchozím příspěvku.
Opět se ukázalo, že kvalitní muzikál musí být především dobře napsán a dobrý tým se pak vzájemně podpoří v parádních výkonech. Takže třikrát bravo určitě patří Sondheimovi a gratulace a poděkování všem, kteří se té látky tak skvěle zhostili.
Pevně doufám, že podobných kvalitních inscenací u nás uvidíme víc.
Briseis
AutorSweeney Todd v divadle Na Prádle je jasným důkazem toho, že když je kvalitní hudba, kvalitní texty, výborný příběh a obsazení, které nepotřebuje “zvučná” jména, tak se dá udělat dechberoucí muzikál i na pěti metrech čtverečních s jednou rakví a na pohled poměrně jednoduchou, ale zároveň rafinovou kulisou.
Co se týče obsazení, tak dva hlavní představitelé byli naprosto úžasní, zvláště paní Lovettová, u které jsem nepostrádala vůbec nic. Skvělá mimika, úžasné herectví a perfektní zpěv a s kolegou Toddem se báječně doplńovali, i když občas u mě hlavního hrdinu i zastínila.
Co mě nejvíc překvapilo – kolik se na tom podílelo českých a slovenských umělců. Určitě bych vyzdvihla Milana Malinovskeho jako Turpina. Scéna, kdy úchylně vzdychá nad svou schovankou byla strašně zvrhlá, věřila jsem mu každé slovo a byl super slizský, stejně jako jeho pomocník. :)
Další výkony večera určitě Honza Tenkrát jako Anthony – typově naprosto sedí, má jedny z nejkrásnějších písní, které bez problémů zazpívá, je skutečně roztomilý, nevinný a spolu s Johannou je skutečně takovým světýlkem v těch potocích zvrhlosti. :) Pak mě překvapil i Karel Korsa jako Toby. Z filmu jsem měla tuto postavu zafixovanou jako malého kluka, ze začátku mě to trochu rušilo, že vidím dospělého chlapa, ale ten charakter prošel vývojem, který byl skvěle podán.
Celé to bylo temné, občas i hnusně zvrhlé, že jsem si málem chtěla zakrýt oči, ale hodně a hodně černého humoru – to mám ráda. :)
Byla jsem naprosto uchvácená a děkuji všem, kteří přivezli tento muzikál do Prahy.
Ondřej Doubrava
AutorBriseis: To jsem rád, že jsem v té uchvácenosti nebyl sám, hezký komentář, pro mě opravdu bylo nejzásadnější, že je tady po 44 letech Sondheim a to u mě válcuje úplně všechno (holt jsem asi dramaturg jak vyšitej, je to čím dál tím jasnější). ;-) A jo, ohledně Tobyho se Burton ve filmu odchýlil hodně (i když to funguje), na divadle je to vždycky minimálně puberťák.
Briseis
AutorOndřeji, tohle už byl přece jen chlap, ne puberťák. :) Ale jak jsem psala, tak ta postava byla skvěle podaná, což vyvážilo i ten věk.
A ještě jednu věc jsem zapomněla zmínit a vyzdvihnout – stínové divadlo. Mám to hrozně ráda. Lepší, než projekce. :) (ne, na nic nenarážím :))
Dnes jsem se znovu podívala na film. Ano, pro Burtona téma jak vyšité, škoda jen těch razantních změn, jinak to byl kvalitní filmový muzikál.
Milan Malinovsky
AutorPozdravujem všetkých fanúšikov muzikálu, dnes predovšetkým tých, ktorí si našli čas a prišli sa pozrieť do Divadla na Prádle na Sweeneyho Todda. Ďakujem Vám (dúfam, že smiem povedať, že v mene všetkých účinkujúcich) za Vašu priazeň, pretože bez Vás, divákov, by tie tri mesiace skúšania stáli “zaprd”, keďže hrať pred prázdnym hľadiskom je dosť nuda :)
Ja osobne ďakujem, samozrejme, aj za Vaše kladné hodnotenia môjho výkonu – je dobré si prečítať, ako človek pôsobí na javisku v očiach diváka, keďže takmer žiadne kritiky na naše predstavenie nevyšli :)
Dnes (29.7.12) sa hrá posledné predstavenie Sweeneyho Todda a celý kolotoč sa zastaví. Kto ešte Sweeneyho nevidel – toto je posledná šanca. Tešíme sa na Vás.
Milan Malinovsky
Brian Caspe
AutorI also want to thank everyone who came to see the show. We are extremely humbled by the response and take it as a sure sign that this kind of work is welcome in Prague!
We are talking about doing a short reprise of Sweeney at some point during the “normal” theater season, so stay tuned!
And we will certainly be doing more of this kind of work!
Thanks again for your support and kind words!
Brian