Recenze a reportáže

“Zorro” zazářil v pražském Divadle Hybernia (recenze)


Po úspěšném uvedení muzikálu Mary Poppins Městské divadlo Brno opět spojilo své síly s divadlem Hybernia a poslalo do hlavního města muzikálovou komedii Zorro. V hlavních rolích opět uvidíme členy brněnského souboru i nové tváře, známé z pražských muzikálových jevišť.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Oldřich Kříž

Zde začíná příběh náš, je plný hlasů, zní a ty jim nasloucháš...

Březnovou premiéru Zorra v Brně jsme navštívili, proto doporučujeme přečíst si nejprve recenzi, kde najdete popis děje a také hodnocení protagonistů.  Až na malé detaily je inscenace v Praze stejná jako v Brně a podílel se na ní i stejný tvůrčí tým.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Monika Absolonová Marek Holý

"Baila Baila Baila Me…”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Monika Absolonová

“...Esta Rumba A Ta Gitana…”

Přece jen je ale musíme uvést stručná fakta: Zorro měl premiéru v Londýně v roce 2008 a jeho autor John Cameron se rozhodl v příběhu použít známé hity kapely Gipsy Kings, jako např. Djobi Djoba, Bamboleo a Baila Me. Z toho plynula i podmínka, že při uvedení musí být použita hudba nahraná samotnými Gipsy Kings, takže živou kapelu nečekejte. Částečně se toto nařízení produkční agentury vlastnící na Zorra licenci podařilo obejít režisérovi Petrovi Gazdíkovi, který momentálně patří k režisérským špičkám muzikálového žánru. Na jeviště umístil po stranách dva trumpetisty a přímo do děje kytaristu.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Monika Absolonová Milan Němec

“Seržante, vy máte takovou autoritu! Mám z vás úplně husí kůži! Podívejte…”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Barbara Chybová

“Za svět svobodný! Za klid vezdejší!”

O tohle a o další režisérské nápady nebudou pražští diváci ochuzeni, stejně jako o kouzelnické triky, svižné souboje Josefa Juráska a dechberoucí choreografii Lucie Holánkové a Pavla Lhotského, pod jehož vedením podstoupili sólisté i company intenzivní kurz flamenca, který je nedílnou součástí představení.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Marek Holý

“Snad s nadějí novou spojit se mohou zas, snad získají sílu s vírou…”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Milan Němec Roman Vojtek

“Seržante Garcío! Za úsvitu je pověste!”

Kromě převzatých hitů uslyšíme i původní písně, na jejichž povedeném překladu se podílel režisér s Janem Šotkovským. Výrazným plusem je, že písně Gipsy Kings byly přeloženy pouze částečně, nebo vůbec.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Roman Vojtek Marek Holý

"Ty nejsi rád, že mě vidíš? Vlastního bratra?”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Marek Holý

“Člověk, který je na naší straně! Zachránil je! Zachránil jim život!”

Menších změn se ale dočkala scéna, v Praze uvidíme spíše odlehčenou verzi kulis. Je to pochopitelné, obě divadla jsou jiná. Vyznění příběhu to nijak neubližuje, až na scénu, kdy se maskovaný Diego alias Zorro setkává s Luisou. Přesněji řečeno jí přes balkon vtrhne do koupelny, kde dívka odpočívá ve vaně. V Brně byl pokoj s vanou umístěn skutečně tak, aby musel Zorro na balkon vyšplhat, tady je vana umístěna dole, stejně jako na West Endu. Musíme uznat, že efektnější byl původní nápad.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Marek Holý Radka Pavlovčinová

“Všude jsou vojáci. Nevadilo by vám, kdybych tu počkal, než odejdou?”

Toho, že panuje jisté napětí mezi muzikálovými fanoušky z Brna a Prahy, si jistě všiml každý, kdo pročítá naše komentáře. Týká se to hlavně změn v obsazení, když  se inscenace z Brna stěhuje do Prahy, proto se tentokrát budeme věnovat hlavně hereckým, tanečním a pěveckým výkonům. Ač má Zorro poměrně jednoduchý příběh, tak je do jisté míry velkou výzvou pro sólisty i company a to kvůli náročné choreografii, velkému množství činoherních scén a také kvůli původním písním. Těch sice není mnoho, ale ukrývají v sobě dost zrádných nízkých i vysokých tónů.

Jak se s tím vším popasovaly pražské muzikálové tváře? Obstály ve srovnání s brněnskými kolegy?

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Milan Němec Monika Absolonová

“Bamboleo, Bambolea! Její duše splývá s tvou tak nech se vést!”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Roman Vojtek

“Každý den, když se podíváš do zrcadla, budeš vědět, že tam někde jsem!”

Všechny zraky se samozřejmě s napjatým očekáváním upínaly k Monice Absolonové. Ta má celou řadu fanoušků i odpůrců a soudě podle komentářů nic mezi tím neexistuje. Odpůrci ji budou vždy spílat a fanoušci milovat, ať předvede jakýkoliv výkon.

Monika Absolonová urazila ve své muzikálové kariéře velmi dlouhou cestu a je vidět, že jejím cílem je překonávat samu sebe. Role Inéz v Zorrovi je náročná tanečně, herecky i pěvecky a představovala pro Moniku snad větší výzvu, než Mary Poppins. Sami jsme byli zvědaví, protože Ivana Vaňková nasadila laťku skutečně velmi vysoko a hlodaly v nás pochybnosti, zda Monika Inéz zvládne.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Monika Absolonová

“Lai Lai Lai Lao…”

Jakmile se ale Absolonová dostane do pádných a schopných režisérských rukou, tak podává ty nejlepší výkony. Pro ni očividně platí, že čím těžší role, tím oslnivější výkon a přesně takový předvádí jako Inéz a za Vaňkovou vůbec nezaostává.

Jako Inéz působí tak, jak má, tedy jako femme fatale, hybatelka děje, rozená vůdkyně, živelná, empatická žena, která je zároveň moudrá a má dobré srdce. V hereckých i tanečních částech je Absolonová velmi přirozená a pěvecky naprosto suverénní. Závěrečné ovace si zasloužila. Ať už patříte do tábora jejích odpůrců, či obdivovatelů, tak uznáte, že Moničina Inéz je královnou jeviště a Monika sama je velký dříč, který nikdy nebude nic dělat polovičatě. Těšíme se, čím nás překvapí příště.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia

Monika Absolonová jako Inéz

Největším mužským hrdinou pro nás na premiéře nebyl paradoxně Zorro, ale Roman Vojtek v roli Ramóna, Diegova bratra. Vojtek si v médiích liboval, že konečně dostal šanci se vyloupnout ze škatulky dobráků a milovníků a je na něm vidět, že si svou první ryze zápornou roli velmi užívá. Je to zkrátka vlk v rouše beránčím, bude vás z něj mrazit v zádech a v závěru vám ho bude i líto. Jeho Ramón je tak směsicí velmi dobře zahrané krutosti, šílenství, ale i zoufalství, které se zrodilo z hluboko zakořeněné žárlivosti na vlastního bratra.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Monika Abslonová Milan Němec Roman Vojtek

“Moje boty. Mám něco na botách! Vyčisti mi je!”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Roman Vojtek

“Zavři očka svá, synku můj, já zůstanu dál chránit tvoje sny"

Postava  nemá příliš pěveckého prostoru, má jen jednu náročnou píseň, Vojtek ale záludné výšky vyzpíval. U něj můžeme jen litovat toho, že nemá více tanečních scén, když víme, jaký je Roman Vojtek schopný tanečník.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Roman Vojtek Monika Absolonová

“Abychom oslavili novou tavernu, Cikáni zatančí starostovi tanec!”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia

Roman Vojtek jako Ramón

S Dušanem Vitázkem nejde Vojtka srovnávat, protože každý je jiný. Záleží na vás, jaký Ramón vám vyhovuje, zda maniak s andělskou tváří nebo drsňák s tvrdým pohledem, za kterým se ukrývá jen chlapeček, který jen toužil po pozornosti otce.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Roman Vojtek Marek Holý

“Je po všem? Nikdy!”

Role Zorra je typově o individuálních preferencích. Pokud si představujete tajemného mstitele jako černovlasého Španěla ala Antonio Banderas (což je i moje představa), tak tuhle podobu rychle pusťte z hlavy, jinak budete mít se světlovlasým Markem Holým problém, minimálně na začátku.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia

Marek Holý jako Diego…

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Marek Holý

... a jako Zorro.

Pokud ale Holý nenaplní vaše představy o tom, jak má Zorro vypadat, tak vás přesvědčí herectvím a navíc má i potřebné charisma. Škoda jen, že u jeho zpěvu musíme použít ustálené recenzentské spojení “ani nenadchne, ani neurazí”. Věříme, že až si bude Marek Holý v roli jistější, bude lepší i jeho pěvecký výkon. Celkově nás ovšem zaujal o něco víc, než Lukáš Janota. I když byli oba dobří v činoherních částech, kterých má Diego-Zorro opravdu více než zpěvu, tak Holý svého kolegu nepatrně předčil. Svědčí mu totiž obě polohy role, tedy komediální i ta heroická. Možná se dá trochu krkolomně konstatovat, že Holý je zkrátka více „zorrovštější“ Zorro, než Janota.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Radka Pavlovčinová Marek Holý

“Může být člověk milovan takový, jaký doopravdy je?”

Radka Pavlovčinová měla na českou muzikálovou scénu přímo raketový nástup. Hned první role čarodějnice v muzikálu Robin Hood ji vykatapultovala mezi umělce, kteří dokáží na jevišti skloubit všechny důležité složky, které muzikál vyžaduje, tedy tanec, herectví a zpěv.

Radka zvládá taneční výstupy v Zorrovi bezchybně a s potřebným temperamentem, který k flamencu patří. Snaží se i v činoherních scénách, ovšem tady ji válcují herecky zkušenější kolegové, ale nutno podotknout, že přímočará role Zorrovy milé, bojující neohroženě proti bezpráví, nedává příliš mnoho prostoru k nějaké invenci.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia

Radka Pavlovčinová jako Luisa

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Monika Absolonová Radka Pavlovčinová

"Djobi, Djoba..."

Tím se dostáváme k důležité složce muzikálového výkonu a tím je zpěv. Radka má velmi specifický, “pavlovčinovský” hlas a vysoko posazené písně Luisy jsou pro ni příliš tvrdým oříškem, který se jí nepodařilo rozlousknout, ba ani naťuknout. Patrné je to hlavně v závěrečné sólové skladbě Muž, co skrývá tvář, kde je na první poslech jasné, že Pavlovčinová s výškami neúspěšně zápasí a trápí tak nejen svou osobitou barvu hlasu, ale i diváky. Ani po duetech s Holým jsme nemohli říci, že by si tyto dva hlasy nějak rozuměly a lahodily našim uším..

Co se týče zpěvu, tak Radka Pavlovčinová zůstala velmi daleko za Johanou Gazdíkovou.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Radka Pavlovčinová

“Je to láska, co nesmíme dát”

V roli kapitána Garcií jsme na premiéře viděli Milana Němce. García je sice vedlejší role, ale prochází největším charakterovým vývojem. Nejdříve směšná figurka a Ramonův poskok, pak zamilovaný muž, který v sobě hledá hrdinu – to všechno je García a Němcovi se podařilo jej takto vystihnout a zahrát. Nově byl do role obsazen Henrich Šiška, kterého znáte například jako mnicha Tucka z muzikálu Robin Hood a my se těšíme na jeho podání.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia

Milan Němec jako García

Oldřich Kříž ve dvojroli starého cikána a Dona Alejandra doplňuje skvělé výkony ostatních, navíc má jako vypravěč velmi příjemný hlas. Svůj pěvecký um předvede při jednom emocionálně vypjatém sólu a tak zamrzí, že nemá více prostoru. 

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia

Oldřich Kříž jako starý Cikán

V company se také objevují jména brněnská i pražská, někteří jsou aktivní na obou scénách. Company tančí, zpívá, někteří i mají sólové pěvecké výstupy. Obtížné to mají pánové, ti předvádí i pár akrobatických kousků, když se na scéně vyskytuje více Zorrů najednou a děti v publiku se diví, jak to ten Diego stíhá, že během vteřiny zvládne vyběhnout z pravé části jeviště a hned pak zase z levé. Při některých výstupech company bychom ovšem uvítali více energie, někdy není company příliš sehraná, ale to se s reprízami bude zcela jistě zlepšovat.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Patrik Havelka

“Tančit jak se dá, zpívat jak se dá!”

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia Tomáš Smička Oldřich Kříž

“...tenhle rytmus našich srdcí!”

Na závěr se vrátíme k otázce, jak obstáli pražští umělci vedle brněnských, kteří už přece jen mají své role v Zorrovi zažitější. Někteří za svými alternanty nezaostali, jiní předčili toho druhého, další unikli svým kolegům o velký kus a ti tedy tím pádem mají co dohánět. To se děje pořád, na všech scénách a je úplně jedno, zda je ten či onen členem toho či toho souboru.

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia premiéra

Děkovačka

Muzikál Zorro Divadlo Hybernia

Jan Šotkovský, Milan Němec a režisér Petr Gazdík

Zorra doporučujeme. Každopádně vás musíme varovat, že po skončení představení budete trpět příznaky neodolatelné touhy tančit. Takže … BAILA BAILA BAILA BAILA BAILA ME!

Autorem fotografií jsou exkluzivně pro Musical.cz Petr Marek a Tomáš Král (foto 14, 17, 24). Pokud byste fotografie chtěli použít na vašem webu, Facebooku apod., ozvěte se nám na e-mail: redakce@musical.cz. Publikování bez svolení autora je přísně zakázáno!


Recenze a reportáže
“Evita”- sezóna muzikálů superlativů pokračuje!
Fanoušci píší
Fanoušci píší: Monika Absolonová a její povedený koncert v Divadle Hybernia
Recenze a reportáže
Originální show TŘI OŘÍŠKY PRO POPELKU je velkolepou podívanou pro všechny generace (+video)
  • Zdeněk

    Sem vděčný že spolupráce MdB a DH opět pokračuje a doufám že nadále bude. Za mě Monika Absolonová nedosáhla na kvality Ivany Vankové pro mě užasná Inez co se týče Romana Vojtka tak já mu Ramona nevěřil užil sem si víc Jíchu a třikrát sem viděl Johanu Gazdíkovou a sem sní velmi spokojen i přes výhrady se ze Zorra stává parádní zážitek.


  • Lavera

    Byla jsem v sobotu odpoledne a odcházela jsem z představení velmi spokojená, ba až nadšená. Bylo to opravdové divadlo, muzikál takový, jaký má být !!!


  • HONZY

    ZORRO řádí v Praze a stojí to za to!Muzikál Zorro, v nastudování MdB, se představil na první předpremiéře v Praze.Jde o velice zdařilé a profesionálně zvládnuté nastudování.Absolutorium zaslouží do posledního detailu promyšlená režie P.Gazdíka.Skvělý nápad umístit tři živě hrající muzikanty přímo na jeviště.Na funkční scéně, ve výborné choreografii, sledujeme poutavý děj legendárního hrdiny.Z hlavních postav muzikálu jsou výborní Robert Urban-Zorro (působí m.j. v ND v Ostravě), M.Absolonová-Inez, R.Jícha-Ramón, M.Němec-García.Pochvalu zaslouží i celá company.Md Brno opět potvrdilo svoji vysokou úroveň a dokázalo, že patří stále k absolutní špičce mezi našimi “muzikálovými” divadly.Psáno z předpremiéry 14.10.2013 Hodnocení 80%


  • Radka

    Byla jsem na generálce, kde hráli v hlavních rolích Monika Absolonová, Rober Urban, Robert Jícha, Milan Němec,Johana Gazdíková a Oldřich Kříž a toto obsazení nemělo chybu. Úžasná byla i celá company, a k tomu hudba,scéna,tance-no prostě paráda. Už dlouho jsem nic tak nádhernýho neviděla. Jsem moc ráda, že jsem poznala skvělé zpěváky a herce z Brna, protože přece jen je pro mě Brno trochu z ruky. Ale pokud budou hrát častěji i v Praze, vždy se na ně ráda půjdu podívat, a to opakovaně. Zorro je prostě báječný muzikál :-)


  • Hanka

    Byla jsem na poslední generálce, kde hrál Roman Vojtek, Robert Urban, Ivana Vaňková a Radka Pavlovčinová či Henrich Šiška a byla jsem úplně nadšená, je to skvělý muzikál! Hned by chtěl každý tančit, nechybí smích a ani kouzla. Chodím na muzikály celkem často a tento se řadí mezi ty nejlepší! Jsem ráda, že jsem mohla vidět nové herce a herečky.


  • Lenka

    taky doufám, že bude v pze více věcí z MDB – např. očistec… ten by si tam mohli už i nechat…


  • Abigail

    Tak já jsem viděla generálku hned v pondělí 14.10. a myslím, že se určitě zajdu podívat znovu. – Jednak proto, že chci vidět i jiné alternace a jednak se mi to fakt líbilo. Ačkoli tedy připomínky bych měla – jako skoro vždy. Primárně k ozvučení. Nevím, jestli s tím ještě v pondělí válčili, ale v několika místech nebylo rozumět zpěvu, protože trubky, byť dokonalé, byly příliš nahlas. Jinak se mi ale nápad doplnit nahrávku o živou hudbu alespoň takhle, vážně líbil. Ačkoli úplně živá hudba by mi udělala větší radost.
    Stejně tak by mi udělalo větší radost, kdybych jednou přišla do divadla, zase odešla a byla spokojená a nenašla ani jedinou mouchu na scénáři. Tady jsem přeci jen našla. Ani by mi nevadilo, že je to jednoduchá a prvolánová hrdinoská romance, s tím jsem počítala. Ale říkám si, proč víc nevyužili toho Luisina domnělého zklamání z kamaráda, který jí slíbil pomoc a pak se na ni vykašlal, když už z ní chtěli husu. Chyběla mi tam ještě aspoň jedna scéna, v níž by se potkali – Luisa s Diegem. A pak mám jednu připomínku, u které by mě docela zajímalo, jesli ji budu mít i příště. – Zorro mi přišel chvílemi málo výrazný. Jen nevím, jestli to bylo scénářem, nebo hlavním představitelem. Robert Urban se mi herecky líbil, pěvecky taky, ale tak nějak ho bylo na jevišti “málo”. Což klidně mohlo být tím, že se jednalo o jedno z prvních představení (přiznám, že nevím, jestli hraje i v Brně, je tam myslím psaný jako Zorro v obsazení jen Lukáš Janota), těžko říct. Ale proti Robertu Jíchovi mi přišel tak trochu nevýrazný, Robert Jícha i Johana Gazdíková byli ostatně skvělí (musím uznat, že Johanka se mi pěvecky líbila z celého večera výrazně nejvíc), hodně mě překvapila (příjemně) Monika Absolonová, která byla taky výborná. A na menším prostoru byli skvělí i Milan Němec a Oldřich Kříž, u toho mě až mrzelo, že neměl větší prostor.
    Je pravda, že nejlepší a nejsilnější byl Zorro ve “velkých” choreografiích, ale mě osobně zaujaly i sólovky, některé víc, některé míň. A jak to vyjde, půjdu se podívat znovu. Tentokrát snad těch alternací stihnu víc, narozdíl od Mary.
    A jednoznačně souhlasím, taky by mě potěšilo, kdyby po Zorrovi chtělo hostování v Praze pokračovat.


  • Sasie

    Abigail: Robert Urban je v Brně u Zorra jako Lukášovo understudy, takže ho hraje i v Brně. Ono na webu tyhle věci nebývají někdy úplně ideálně zachycené, v těch tištěných programech to bývá lepší, i když program k Zorrovi jsem neviděla, tak nevím jak je to u něj.


  • Andrea Briseis Ulagová

    Sasie, Abigail: V pražském programu je Robert Urban uveden jako regulérní alternace. Nebo alespoň u něj není žádná poznámka, že byl byl understudy. :)


  • Nick

    Výborně! Po všech těch dílech na pomezí muzikálu, činohry, popové opery a alternativního divadla máme v Praze konečně něco, čemu se dá opravdu s klidným svědomím říkat MUZIKÁL!!! Zorro má vše, co by měl správný muzikál mít – zpěv, herectví, tanec, příběh s prvky komiky, romance a trochou klišé, pěnou scénu, dobově odpovídající kostýmy, jednotně sladěnou a stylově zapadající hudbu a v neposlední řadě výborné výkony :) Včerejší duo Janota-Janotová bylo naprosto perfektní :) Pavlovčinová (až na některé výšky – těch bylo ale docela poskromnu a dohnala to v jiných pasážích) a Vojtek také výteční :) Těším se na další představení a další jistě skvělé výkony :)


  • Charlie

    Byla jsem na generálce 14.10. a popravdě z tohoto muzikálu jsem odešla celkem zklamaná. Podle mě celá inscenace mohla mít mnohem větší potenciál, než to co předvedli v DH. Jaksi mi tam chyběla ona španělská vášeň, napětí, místy velmi statické, mnohem víc mě zaujala company než jednotlivci. Ačkoliv se řadím spíše mezi nemilovníky Moniky Absolonové, zde působila velmi lehce a přirozeně a snad jako jediná si to užívala. Robert Urban mě výrazněji nezaujal, nicméně bez výhrad. Naopak z Roberta Jíchy jsem nadšená, charismatický záporňák jak má být! V roli Luisy se mi Johana Gazdíková opravdu vůbec nelíbila. Na jevišti působila velmi těžkopádně, byla dost statická, chladný výraz, s hraním si také nedělala žádné starosti. Hlas ve výškách pro moje uši opravdu velmi nepříjemný, na druhou stranu – neviděla jsem Radku a ta asi také nebude pravá ořechová Luisa.
    Téměř mi přišlo, že situaci zachraňovali kytarista a trumpetisté. Podruhé se tedy na toto dílo nevydám, i když je to dost škoda. Tento druh muziky mám ráda a chtěla jsem vidět víc alternací, ale nemělo to ten správný šmrnc. Za mě nedoporučuji.


  • Vladimír Marek

    Dovolím si jen malou glosu k autorce recenze – Slovo “kulisy” se již dávno nepoužívá, je zastaralé a vůbec neobsahuje plný význam toho, co dnes vidíme na jevištích. Bylo nahrazeno slovem “dekorace”, nebo “výprava”. Nic ve zlém a už mlčím :)


  • Olynka

    Mám ráda Gipsy Kings a čekala jsem víc, než jsem nakonec dostala. Kromě tří nesmírně profláklých hitů je ten zbytek buď variací na ně, nebo prostě takovou hudební vycpávkou. I když výjimky se našly.
    Úplně nejvíc se mi líbily dvě ženské sborové písně v první polovině. Ty byly nádherné. Při té druhé začíná zpívat jedno z dětí a ta malá (bohužel nevím která to je, neboť program k Zorrovi není v tomto ohledu příliš “prodivácký”) má neskutečný hlas. Projev by možná více slušel dospělé ženě, ale to je na osobních preferencích každého, hlas má skvělý.
    Naopak za uši mě nejvíc tahal duet Zorra a Luisy v jeskyni, to byla tragédie.
    Viktóriu Matušovovou nevím jak ohodnotit, jsem spíše na rozpacích. Vojtek byl pěkný záporák, jen ta “šílená” scéna s otcem mi celkově do děje neseděla. Vaňková úžasná. Sagherovi jsem věřila každé slovo.
    Bylo to pestré, veselé, ale plynutí děje bylo.. prostě pomalé. Začátek příliš rozvláčný, to jsem se nudila. Choreografie moc pěkné, ale v ději bych přidala na tempu.
    Celkově to nebylo špatné, ale mezi mé nejlepší kusy se to nezařadí.
    A ještě jedna věc, jestli jsem to správně pochopila, děj se odehrává někdy v první polovině devatenáctého století, ale podle té mapy ala Indiana Jones, cestoval Diego s cikány lodí přes Panamu z Atlantického do Tichého oceánu, předpokládám že Panamským průplavem, který v té době ovšem ještě neexistoval.