Rozhovory

Coro Piccolo: Dětský sbor plný muzikálových talentů


O muzikálových umělcích se toho všeobecně napsalo celkem dost, přesto ale existuje někdo, komu byla pozornost na muzikálové scéně věnována jen opravdu malá, ačkoliv si ji bezesporu zaslouží. A tak jsem si jako téma pro dnešní prázdninové vyprávění vybrala ty, jejichž bezprostřednost, obdivuhodné výkony a mnohdy i roztomilá vizáž dokáže nejednoho diváka rozveselit i dojmout – zkrátka děti v muzikálech.

Co ale pro takové dítě obnáší dostat se na profesionální muzikálovou scénu, kolik hodin zpěvu i trpělivosti učitelů představuje cesta od zpívání na školní besídce až k úspěšnému konkurzu do muzikálu? O tom všem jsem si povídala se sbormistryní dětského pěveckého sboru Coro Piccolo, paní Janou Galíkovou, která se může pyšnit tím, že dokázala několik talentovaných dětí natolik pěvecky připravit, že se staly dokonce součástí muzikálu „Bídníci“. Malá Cosette a Eponine, Gavroche i dospělá Cosette, to jsou role, které „její“ děti s úspěchem představují na prknech Goja Music Hall.

Sbor Coro Piccolo

Sbor Coro Piccolo

Počátky vzniku sboru Coro Piccolo sahají do roku 1997 – tehdy Jana Galíková (sama bývalá členka Bambini di Praga) vyšla vstříc kamarádce, vyučující hru na klavír, aby s pár dětmi nacvičila vánoční písničky. Posbírala jich po známých celkem osm a v zákristii pražského kostela sv. Ignáce nazkoušela první písničky. A protože to všechny náramně bavilo, rozhodli se pokračovat. Nikdo ale nepředpokládal, že existence minisboru nazvaného symbolicky Coro Piccolo (malý sbor) nebude mít jepičí život, ale rozroste se za tři roky do úctyhodného počtu sto dvaceti dětí ve věku od tří do patnácti let, které dnes zkoušejí v prostorách dvou pražských škol – v Praze 10, Kolovratech a v Praze 2, Na Smetance.

Myslím, že velkým úspěchem sboru bylo už to, že jsme ze skupinky dětí vytvořili těleso, které má nějaký systém, není to jen odkladní kroužek, ale naopak místo, kde se děti něco smysluplného naučí, a to nejen zpěv, ale i pohyb a hraní na jevišti. Děti mi tykají a nebojí se svěřovat se svými problémy a navíc tu výborně funguje spolupráce s rodiči, kteří například skvěle pomáhají při vymýšlení a šití kostýmů,“ říká s nadšením Jana Galíková a pokračuje: „Celosborové koncerty jsou maximálně dva – jeden na konci školního roku, druhý před Vánocemi. Taková akce totiž představuje mít pohromadě v jednom prostoru třeba osmdesát až sto dětí i s jejich rodiči a děti jsou při tom vystresované, potřebují se někde převléknout, do toho někdo pláče, že něco ztratil, zkrátka je to jeden velký chaos. Proto je ideální, když se děti při vystoupení prostřídají na pódiu v menším počtu, například v patnáctičlenných skupinkách, a pak si to opravdu užijí.

Coro Piccolo v pásmu k Bídníkům

Coro Piccolo v pásmu k Bídníkům

Sbor se může pochlubit i vánočními koncerty v Praze a dalších městech naší republiky, společnými s populárními zpěváky, především s Marií Rottrovou, dále s Petrou Janů, Romanem Vojtkem, Kateřinou Brožovou, Jitkou Zelenkovou a dalšími. Vystupoval na Mezinárodním festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně, v České televizi, v monstr projektu Daniela Landy „Vozová hradba“ nebo se symfonickým orchestrem. Patronem sboru se stal Vilda Čok. Pokud by si ale někdo představoval klasický sbor, kde děti ve strohých oblečcích stojí v řadě jak voskové figuríny a soustředí se jen na zpěv pod taktovkou sbormistra, tak by se mýlil. Protože podobné akce se tady zkrátka nenosí. Na repertoáru najdeme kromě vánočních koled i písničky z televizních pohádek, pásmo z muzikálu „Bídníci“, lidovky, nebo vlastní písně dnes už dospělé členky sboru. To, co je pro Coro Piccolo typické, je hravost, která z jeviště doslova čiší, kostýmy přizpůsobené tématu vystoupení i scénické pojetí programu vymýšlené sbormistryní, která povětšinou stojí stranou (nejen proto, aby „nekazila fotodokumentaci“), nebo si odejde do sálu, či na balkon a na pódiu nechá samostatně děti předvést, co se naučily. Možná právě tohle dokázalo přivést tento sbor k velkému úspěchu, když se čtyři „jeho“ děti dostaly do již zmiňovaných „Bídníků“. Pojďme si tyto dětské muzikálové hvězdičky představit trochu blíže.

Desetiletou Verunku Boháčovou můžeme vidět na jevišti hned ve dvou dětských rolích – jako Cosettku, ale i Eponine.  A stačí si poslechnout třeba „Zámek v oblacích“, aby divák prožil její smutek s ní a uvěřil jí, o čem zpívá a hraje.

Verunka Boháčová a Tereza Neradová

Verunka Boháčová a Tereza Neradová

Osmiletý Davídek Tesárek je nejmladším zpěvákem v „Bídnících“ a patří zároveň k nejmenším zpěvákům na jevišti – po úspěšném konkurzu půl roku nehrál, protože byl tak malý, že se báli, aby nespadl někam, kde by ho už třeba nemuseli najít. Srdce muzikálového diváka si v každém představení získává ve své roli Gavroche.

Davídek Tesárek

Davídek Tesárek

Trochu netypickým příkladem úspěchu dětského zpěváka v muzikálu je dvanáctiletá Terezka Neradová. Kdo by čekal, že snad představuje jednu z malých Cosettek nebo Eponinek, byl by na omylu. Hlásila se v konkurzu na Cosettku, ale vybrána nebyla. A zatímco se vyplakávala ze svého neúspěchu, došlo v chlapeckém obsazení tak trochu k zemětřesení – někdo zmutoval, jiný se nehodil – co s tím, když premiéra měla být už za měsíc. Talentovaných malých kluků, kteří by se nahonem naučili náročnou roli Gavroche zas tolik nebylo, a tak Jana Galíková trochu zariskovala a vzala k novému konkurzu na Gavroche Terezku – malou slečnu, která spíš působí jako dívčí modelka než ušmudlaný kluk z pařížské barikády. A Terezka nezklamala, využila příležitost – na jevišti předvedla proměnu slečny v odvážného kluka a pár gest i komediální talent způsobily, že roli dostala. Od té doby si užívá závěrečné děkovačky, když si z pod čepice Gavroche uvolní dlouhé světlé vlásky a s šibalským úsměvem se divákům poprvé představí jako dívka.

Terezka Neradová v civilu

Terezka Neradová v civilu

Zatím nejúspěšnější a doslova zakládající členkou sboru Coro Piccolo je zde od svých šesti let dnes už třiadvacetiletá Hedvika Tůmová, představitelka dospělé Cosetty. Hedvice sbor nasměroval životní dráhu tak, že touží být zpěvačkou, a proto studuje třetím rokem pražskou Státní konzervatoř v oboru zpěv. Nyní se bude věnovat i skladbě, k níž má opravdový talent, protože už teď zásobuje sbor autorskou tvorbou a chystá pro něj i jeden velký projekt, který ale zatím neprozradíme. Janě Galíkové pomáhá s vedením sboru i s výukou jevištní řeči nebo pantomimy, zkrátka toho, co se na škole sama naučí. Kromě muzikálu „Bídníci“ účinkuje i v Hudebním divadle v Karlíně v operetě „Mam´źelle Nitouche“ a momentálně zkouší anglickou verzi českého nastudování slavného muzikálu „Rent“.

Hedvika Tůmová, Tereza Neradová a Jana Galíková

Hedvika Tůmová, Tereza Neradová a Jana Galíková

A nakonec jsem si nechala šestiletou Barunku Markovou, která nedávno úspěšně zvládla konkurz do muzikálu Michala Davida „Mata Hari“, a tak se na ni můžeme od září přijít podívat do divadla Broadway, kde bude představovat Non, dceru hlavní postavy tohoto muzikálu.

Barunka Marková

Barunka Marková

Kromě pěveckých úspěchů se sbor může pyšnit i tím, že další jeho člen, sedmiletý Robert Ernest, účinkoval před třemi lety v hlavní dětské roli v pohádce Zdeňka Trošky „Čertova nevěsta“a některé další děti si zahrály ve filmech „Ženy v pokušení“, „Román pro muže“, „Hodina klavíru“ nebo ve videoklipu Vildy Čoka.

Robert Ernest

Robert Ernest

Závěrečné slovo k našemu netradičnímu vyprávění patří právem Janě Galíkové – sbormistryni, které, ačkoliv sama vychovává dvě vlastní děti, se dětský sbor stal doslova druhou rodinou: „Dalo by se říci, že děti ze sboru Coro Piccolo jsou důkazem toho, že s poctivostí a pílí se dá dokázat leckdy víc, než díky slavnému jménu rodičů. Že i „no name“ děti, pokud jsou opravdu šikovné a dobře připravované, mohou dostat přednost před dětmi z branže. A možná, že se právě z těchto dětí rodí budoucí muzikáloví profíci.

K tomu jen doplním, že tomuto dětskému sboru i jeho obětavé sbormistryni přeji, ať se do budoucna stále daří a malým zpěváčkům, aby ve světě umění neztratili radost ze zpěvu i svou cennou dětskou duši.


Rozhovory
Šárka Marková: “Všechny sny o rolích se mi splnily a těším se na ty, které mi přinese osud”
Rozhovory
Zbyněk Fric: “Sny se nesdělují, ty se sní”
Rozhovory
Václav Kopta: “Chtěl jsem být autobusákem” (+ sestřih “Lucrezia Borgia”)
  • Mikeš

    Zajímavý článek, díky. Viděl jsem Bídníky s Hedvikou Tůmovou a byla fakt skvělá! A ty děti taky, na to jak je to náročný muzikál.:-) Jsem moc zvědavý i na Matu Hari, tak ať to Barča dobře zvládne! :-)


  • Jitka

    Také se už těším na Bídníky, to je muzikál s velkým M! Článek je moc mile napsaný a dětem moc fandím!


  • TerezaV.

    Krásně napsaný článek, tolik šikovných dětí v jedné partě :) Na Bídníky se určitě půjdu podívat co nejdřív a doufám, že bude Hedvika hrát! S tou Terezkou Neradovou je to tedy dobré:-D Ještě, že ji paní sbormistrině poslala ke konkursu na Gavroše, protože ona je bezkonkurenční. Držím dětem palce, ať se prozpívají co nejdál!


  • MichaelaD

    Já je viděla na koncertech P. Janů a M. Rottrové. Krásně zpívali a navíc ty krásný kostýmy a jak rozdávali cukroví. Normálně mě to rozbrečelo, tak hezký to bylo. Nevíte, jestli mají nějaké koncerty jen tak sólo?


  • Jája Pánková

    Učím na základní škole, kam chodí Barunka Marková, a mám tu čest ji často slyšet zpívat. Musím říct, že jsem za dobu své praxe viděla a hlavně slyšela málo takových pěveckých talentů, jako je ona. Moc jí držím palce. Ať se jí v muzikálu i ve sboru moc daří!
    Zároveň přeju hodně úspěchů i celému sboru.


  • Hanka

    To je moc pěkné rozvíjet tolik malých i větších talentů. Přeji, ať to všechny děti a paní učitelku Janu Galíkovou stále baví a mají radost jak ze zpěvu, tak i z potlesku. A už se moc těším na vystoupení Barborky v její první muzikálové roli.


  • Alena Kaclová

    MichaelaD: Myslím, že sólové koncerty nemají, ale můžete se na to pozeptat třeba tady:www.coropiccolo.cz/kontakty


  • Tereza

    Na facebooku sboru je informace, že v Mata Hari kromě Barunky Markové bude hrát další holčička z tohoto sboru. Četla jsem, že má hrát i malá Gottová. Ale v obsazení psaná není.


  • Alena Kaclová

    Myslím, že by bylo nespravedlivé, kdybych nedoplnila k článku i další skvělý úspěch sboru, a to, že ještě jedna holčička – Viktorka Stříbrná – byla vybrána jako druhá alternace do role dcery Mata Hari Non. Držím jí palce, stejně jako Barunce a věřím, že si obě získají nadšené diváky. :-)


  • T0

    T0T0

    Autor Odpovědět

    Neskutečný, viděla jsem Bídníky z dětmi ze toho sboru a potom jsem na ně narazila v Mata Hari. jsou skvělí, krásně zpívají, hrají a jsou prostě super. Moc Picolu držím palce, co role to super výkon. Tolik krásně zpívajících a hrajících dětí v jednom sboru, to se jen tak nevidí. Zaujala mě Tereza Neradová jako Gavroche i Veronika Boháčová jako Cosettka a roztomilá Barunka Marková jako Non. I malý Filípek Vlastník jako Norman, který byl na závěr Mata Hari nepřéhlédnutelný. Věřím že děti budeme vídat stále častěji.