Anketa na letní prázdniny – tentokrát na téma “V ČR neuvedené muzikálové legendy”
Divadelní sezóna 2010/2011 je úspěšně za námi, nyní nezbývá, než načerpat síly do té další, v níž se z naší strany snad opět dočkáte několika překvapení. Abyste se však nenudili ani o prázdninách (přičemž čas od času samozřejmě přispějeme i nějakým tím počtením), připravili jsme pro vás malou anketku.
Při prostudovávání ročních dramatrugických plánů jednotlivých divadel totiž zjišťujeme dvě věci.
Při výběru světových titulů se buď sahá k osvědčeným jistotám a to občas i tak, že se stejný titul hraje či bude hrát na vícero scénách najednou, nebo se sice přiveze relativně horká světová novinka, ale ta tu zase není dostatečně zakořeněna natolik, aby se na ni divák skutečně netrpělivě těšil.
Podle nás je zapotřebí začít volit také zlatou střední cestu. Zjistili jsme, že je u nás spousta titulů, které jinde ve světě pokládají za až “povinné muzikálové jízdy” a divadelní scény se s nimi rády měří. U nás ale platí buď za nerealizovatelné, nákladné, nebo v lepším případě za “dramaturgické bubáky” aneb jsou zde obavy o návštěvnost titulu. A nebo se zde hrály pouze ve studentské podobě. Přitom zde ale zjevně mají početnou fanouškovskou základnu a možná by jen stačilo umět je dobře zpropagovat.
Jelikož už náš server má určitou vážnost, prestiž, navíc pomalými krůčky dokonce už sami vstupujeme do muzikálové branže a jejími zástupci jsme čteni, mohl by mít už v tuto chvíli tento průzkum určitou váhu a snad bude pro divadelní scény aspoň trochu inspirující. A vy si tím pádem můžete vybrat, který titul by podle vás žádným dramaturgickým strašákem nebyl a naopak byste ho zde rádi viděli.
Vybrali jsme tedy 12 známých a populárních světových titulů, u nichž buď cítíme obrovský dluh v jejich neuvedení, právě proto, že jsou důležitým milníkem v historii muzikálu, nebo jsou to občas jen tipy, co by asi mohlo fungovat, v tom případě zástupce může, pokud chcete, zastupovat i celou odnož podobně zaměřených titulů.
Systém hlasování je jednoduchý. U každého muzikálu vlevo je známý zaškrtávací čtvereček, stačí tedy vaše favority zaškrtnout a pak již jen kliknout dole na tlačítko Hlasovat. Jelikož je nám jasné, že z tolika titulů je těžké vybrat pouze ten jeden jediný a každý z nás má určitě srdcovek hned několik, můžete zahlasovat pro vícero z nich, v tom případě ale pro objektivnost vybírejte opravdu jen ty vaše nejoblíbenější tituly.
Pokud vám v základní nabídce nějaký muzikál schází, neváhejte ho napsat do diskuze, bude k němu přihlédnuto v konečném součtu a logicky se těšíme i na plodnou diskusi.
Poznámka na okraj: International tour muzikálu “Mamma Mia!”, které čas od času zavítává do pražské O2 Areny nepočítáme jako pravidelné uvádění muzikálu, ani jako české uvedení. Dle našeho názoru se jedná pouze o značně omezenou možnost, kterak vidět tento muzikál v originální verzi u nás, proto může (a snad i musí) v anketě figurovat.
Uzávěrka ankety bude 5. září 2011. Držme si palce, ať se konečných výsledků některá produkce následně brzy chytne. Přejeme příjemnou zábavu a mnoho hezkých prázdninových zážitků.
ANKETA UKONČENA
Komentáře
Pavlína
AutorFantom v ČR by byl super, uvítala bych ale spíše hostování souboru z West Endu. Představa, že by tak skvostné dílo nějaký český producent odflákl, toho bych se fakt dožít nechtěla…
Ondřej Doubrava
AutorPavlíno, ten Fantom je u nás skutečně zakletý, ale soubor z West Endu zde nikdy hostovat nemůže, jsou pouze různá turné a ty do střední Evropy nebo i vůbec do Evropy nejezdí, neb všichni okolo už se zmohli na Fantoma vlastního, kromě nás a Slovenska. :-) A já si nemyslím, že by si někdo dovolil Fantoma odfláknout, ono se to u těch největších světovek moc neděje.
Honza
AutorTanz der vampire a Elisabeth by tady byli parádní, jen nevím, zda se by se našlo tak kvalitní herecké obsazení, aby se zachovala vysoká úroveň. Myslím, že ideální by bylo, kdyby jeden víkend v měsíci u nás hostovala Vídeňská produkce samozřejmě včetně pbsazení.
Ondřej Doubrava
AutorHonzo, nápad výborný, jenže to nikdo nezaplatí, navíc vídeňská produkce nevypadá příliš cestovně, byť by se do HdK asi vešla. O nějakých hostovačkách skutečně nemá smysl spekulovat, v tom je Mamma Mia! jediná výjimka, i proto, že ji má pod palcem koncertní agentura, což by u těch normálních divadelních produkcí asi nebylo možné. Proto musíme hlasovat o spláceních dluhů přímo v ČR v rámci non-replic.
Honza
AutorMně je to jasné, každopádně i tak by stáli tyto dvě díla za to, aby se o ně někdo pokusil. Myslím, že nemožné to není
Ondřej Doubrava
AutorHonzo, souhlasím, proto jsou taky v přehledu, vůbec jsem nad nimi neváhal.
Marbu
AutorNad Elisabeth už dost dlouho vzdychám alespoň na videích. Je škoda, že zatím u nás není, když je v Maďarsku, Japonsku, Holandsku či Švédsku.
Jakub
AutorAhoj,
Nevíte jestli se bude ještě uvádět Mona Lisa???? a v Hybernii Golem??
Pavel Košatka
AutorJakub: Příští sezónu se tyto muzikály s největší pravděpodobně hrát nebubout, v dalších sezónách těžko říci…
Irena
AutorA jak je to s muzikálem Angelika? Prý je něco ohledně autorských práv. Bude se někdy hrát?
Ondřej Doubrava
AutorNa přání doplněny u některých titulů zavedené nebo skoro zavedené české názvy. :-)
Pavel Košatka
AutorAngelika ztroskotala na razantním zvýšením poplatkům za licenci od autorky Angeliky, nevím jestli se to řeší nebo jestli to je uzavřený ale na příští sezónu se s ní nepočítá. Tohle sem ale nepatří, ptejte se třeba na Facebooku nebo alespoň články z DB/DH:
Markéta
AutorPro mě je srdcovka francouzská muzikálová produkce, ne jen Romeo a Julie, prostě mi přijde, že tam muzikály neodflakují, hudba není složená jenom líbivě a texty mají nějaký smysl. I když některé jsou možná trochu překladatelský oříšek. Němčině nerozumím, takže sázím jenom na hudbu, ale i ta mi stačí. No a Fantom opery to je klasika, která už by konečně měla načase dočkat se českého nastudování.
Bídník
AutorJa myslim, ze by se do toho seznamu mohl zaradit i muzikal Cats, protoze se tu uvadel tak kratce, ze mi to prijde vuci tak skvelemu dilu az nedustojne. To se proste nepocita:)
Sasie
AutorKdyž už tu máme Mozarta!, tak třeba i ta Elisabeth k nám jednou závítá :-) Mimochodem už se v tomhle ohledu těším na říjen, tak doufám, že se program ještě nezmění a Mozart opět po roce ovládne jeviště :-)
Sasie
AutorOmlouvám se za dva příspěvky po sobě ale po tom odeslání jsem si ještě na něco vzpomněla, jak jsem zmínila toho Mozarta. Nedávno jsem narazila na ukázky z nějaké koncertnější verze Mozarta a tam byla mimojiné i jedna píseň odehrávají se podle všeho (německy neumím ani slovo, takže jen odhaduju) před jeho odjezdem na cesty,během kterých potom umírá jeho matka, měla by se jemnovat asi “Jeder Abschied ist der Anfang einer Reise”. V MdB však tato píseň není, tak mě jen zajímalo, jestli ji jakoby vyškrtli anebo jestli byla dopsána až někdy později? Já osobně bych asi tipla spíše to druhé, protože na základě mého subjektivního pocitu, mi ke zbytku, co se melodie týče, nějak nesedí ale to zas může být způsobeno jen tím, že jí neznám tolik jak ty ostatní. Vím, že není ani té vídeňské nahrávce ale tam na druhou stranu není ani ta úvodní Mozartova skladba o jeho lásce k hudbě.
Ondřej Doubrava
AutorSasie: Michael Kunze ke svým dílům přistupuje poněkud volnomyšlenkářsky, nebrání se úpravám a přepisování, MdB s ním veškeré změny osobně konzultovalo (například písnička Schikanedera je v originále v jiném místě) a je dost možné, že se bude jednat nejspíš o povolený škrt, či o nějakou jinou dopisovávanku, která se už jinde neobjevila. To, že na oficiální nahrávce není podle mě nejlepší písnička díla jsem do dneška nepochopil. :-D
Bídník: 100 repríz během jednoho roku není zase tak úplně málo, ale je jasné, že se to tak zdá jenom mé osobě, neb jsem CATS stihl 15x :-) Seznam už se měnit nebude, je to skutečně vybráno tak, aby tam bylo co nejvíce zastoupených děl, která už byla všude možně, čili tu “už měla dávno být”. Dostal jsem třeba připomínku “A co Wicked?”, ale já tam právě ty velké novinky, které stále ještě obráží velké destinace, čili práva nebudou tak jednoduše dostupná dávat nechtěl, už s tím Hairsprayem jsem se možná unáhlil, je to můj tip, ale zase si myslím, že ten by šel udělat docela snadno i s nižším rozpočtem, což u Wicked vážně nejde, nehledě na to, že celá tématika Čaroděje ze země Oz je i pro mě takovým “dramaturgickým oříškem” (aby nedošlo k mýlce, miluju to a do realizace, pokud by mi to někdo nabídl, bych šel hned a děsně rád bych se s tím popral), ale zatím si myslím, že by musel tu být hodně silný argument, proč to hrát, zvláště, když zrovna tyto produkce nemusí být rentabilní. Takže Wicked má ještě čas, ČR má jiné resty, jeden je myslím jasně patrný už po prvním dnu hlasování. ;-)
Alea
AutorTěší mě, že s tak obrovským náskokem vede Fantom opery. Moc bych si přála ho u nás vidět, mám ale taky obavy, aby tak úžasnou věc u nás někdo “nesprznil”. Docela živě si dovedu představit, kdo by mohl hrát tři ústřední postavy, ale nechám si to pro sebe. Fantoma znám jako dvojí filmové zpracování podle románu (ne muzikál) a pak z DVD muzikálovou verzi s Gerardem Butlerem a Emy Rossum – tohle zpracování mě strašně nadchlo, protože hudba kombinovaná s filmovými záběry je fantastický zážitek. Při scéně konce aukce s lustrem, při němž se v retrospektivě s nejznámější melodií z Fantoma vrací děj na začátek, mě doslova mrazí. Proto bych si moc ráda porovnala dojmy z filmu s těmi divadelními, ale přijde mi realizace takhle kvalitního muzikálu u nás trošku jako sci fi.
Ondřej Doubrava
AutorAlea: Údajně je snad už jediný problém v tom, že jest Fantom nekřesťansky drahý, technologicky už to problém vážně není, troufám si říct, že i na českých scénách už se najdou náročnější iluze než v tom Phantomovi (a stejně bychom jistě měli vlastní lépe zaplatitelnou verzi, která už se povoluje), na technologie už se tedy vymlouvat nelze, ale myslím, že teď, kdy se hodně divadelních inscenací dělá v koprodukcích, uzrál čas i na Phantoma. Skutečně tady někoho bude zajímat třeba 30 – 40 let po premiéře? Zatím ten náskok hlasů stačí, ale už i těch výročních 25 je dost, zvláště když dokážeme vozit 3 – 5 let staré věci (které pak tady nikdo nezná :-) ). Už je opravdu zapotřebí přivézt něco relativně známého širší veřejnosti a přitom ještě neuvedeného, akorát se mi zdá, že producenti dost tápou. A
Ondřej Doubrava
AutorA nebo je taky dost možné, že už producenti toho Phantoma už vzdali, prý bylo pokusů už víc než dost, ale zase, jaký silnější argument pro nové snažení by chtěli, než dobré umístění v divácké anketě, že?
Alea
AutorOndřej: Nemám obavu z toho, že by se scéna nemohla vymyslet tak, aby dávala tu správnou atmosféru, ale z obsazení, které je někdy kamenem úrazu. Jen pro srovnání – v Jacku Rozparovačovi obsazení Jany Fabiánové coby Glorie, která svou roli slušně řečeno nezvládla.. a mně naprosto zkazila celé představení – ačkoliv v Touze je dobrá.
Jinak si myslím, že právě teď je ten správný čas na Fantoma. Teď, když se konečně na scéně chystá i znovuuvedení Lucrézie, tak neporovnatelného a skvělého díla oproti třeba Katu Mydlářovi (ať se na mě fanoušci i stejný režisér nezlobí). Stačí si pustit na You Tube Patricii Janečkovou s Martinem Chodúrem, kteří zpívají duet z Fantoma a vidět reakci diváků… Já si myslím, že s Fantomem by naše muzikálové scény ožili a diváci by to jen uvítali, bez ohledu na to, jak dlouho se kde hraje. Jeho naprosto úžasná hudba prostě stojí za to.
Luděk
AutorJÁ docela bych ten muzikál Kočky taky rad viděl .Určitě Mamma mia,Elizhabez přiběch Císařovny Sissi.
lili
AutorMně v anketě chybí Josef a jeho kouzelný pestrobarevný plášť. Vím, že se uváděl chviličku v Brně, ale kdo ze západních Čech může zavítat na muzikál do Brna?.
Pavel Košatka
Autorlili v tom případě by tam mohl být téměř každý muzikál, protože kdo ze západní Moravy může zavítat na muzikál do Prahy? Pokud to člověk chce opravdu vidět, tak cestování v rámci republiky není snad takový problém, já když chci něco vidět, tak si našetřím a jedu do zahraničí. Ale tato anketa pokrývá skutečně tituly, které u nás nikdo nemohl v českém uvedení vidět, ani na jedno představení.
Sasie
Autorlili: Jen tak pro zajimavost ta “chvilička” je pět let, Josef je totiž ještě pořád na repertoáru :-) I v této sezóně ho dávali. Nehraje se sice nijak extrémně často ale to je prostě úděl repertoárového divadla. Každopádně určitě je šance ho ještě vidět, velmi často ho dávají v prosinci před Vánoci, alespoň v posledních asi třech letech tomu tak bylo. Navíc MdB s ním hostovalo i mimo Brno, např. se hrálo pár představení v Praze :-)
Ondřej Doubrava
AutorAno, pokud muzikál už měl české profesionální provedení (a myslím, že lze započítat i brněnskou Martu, pokud bychom se třeba přeli o Godspell), počet repríz nerozhoduje a nemá v anketě co dělat. A vybrány jsou schválně ty hodně známé věci, snad dobře, kde jsem měl trochu pochybnosti (třeba Wicked), tam můžete komentářově donominovávat. A Cats tu byly na zhruba 100 repríz a na rok, proto zde nemají co dělat, i když ten konec si vážně nezasloužily, ale některé světovky nedosáhnou ani té stovky.
Kouzílko
AutorMě tam chybí Jersey boys. Spojení hudby, která má svou tradici. Mnoho lidí písně od Four Seasons zná, ale neví, že jsou od nich. Ta hudba je nadčasová a oslovovala by i starší generace. Tohle dílo fungovalo v Londýně, Los Vegas, na Broadway etc. Proč by nemělo fungovat i tady. Češi dají na reklamu, proto bych nasadila obrovskou propagaci. Achylovu patu vidím snad jen s obsazováním. Myslím si, že nejsme tak neschopná země to dát dohromady a naučit se dělat opravdové muzikály.
Ondřej Doubrava
AutorKouzílko: Je pravda, že zhruba dvě písně od Four Seasons zná každý, ale stačilo by to u nás k diváckému úspěchu? Navíc zatím se Jersey Boys hráli pouze v lokalitách, kde je dost pravděpodobné, že lidi s tou hudbou opravdu vyrůstali, u nás by to asi neprošlo, například ABBA a třeba ti Queen tady své fanouškovské početné a sběratelské skupiny mají a po těch muzikálech i celkem projevují zájem. Ale je fakt, že ty Jersey Boys by možná i producentsky risknout šli, ale fakt by to byl docela risk, prostě jen z lásky k tomu dílu “ano, já to chci hrát” a tu třeba v Praze nikde nevidím, možná teďka u Curtains, které má asi Adam Novák fakt hodně rád, ale zase to tu nikomu zatím nic neříká, fakt by to chtělo nějakej průsečík.
Bjetus
AutorKouzílko: Máš pravdu, nejsme neschopná země, jsme jenom líná země, kde jde každýmu jenom o prachy a teprve za ty je schopen dělat. Argumenty, že Amerika a Aglie jsou daleko větší země, kde je velký výběr interpretů a nesrovnatelně větší konkurence, jsou naivní. Proč můžeme být jedni z nejlepších v hokeji na světě? V tenise? Ve fotbalu??? Aha? Nejsme neschopní, jenom u nás nemá muzikál takovou tradici, jako třeba ten sport, a proto si ho tady dělá kdo chce jak chce a přijde mu to dobrý. Samozřejmě, najdou se výjimky, ale na to, aby jsme se tu (a především v naší pražské metropoli) dostali v muzikálu na světovou úroveň, budeme si muset pěstovat skutečné muzikálové umělce ještě tak 20 a více let. Pokud tomu nebude chtít někdo bránit (a v tom je taky trochu jádro pudla…)
Bjetus
AutorNo těch 20 let jsem možná (jako optimista) trochu přehnal :-))
Ondřej Doubrava
AutorSkutečně by se to chtělo trochu vrátit k tomu nadšení z 90. let, kdy zde Bídníci skutečně byli uvedeni stylem “ano, já to chci hrát” a ve článečku v programu k Les Mis 1992 to dokonce vyznívá tak, že byl Cameron Mackintosh “ukecán”, aniž by měl Adam Novák cokolivzařízeno, ale z toho textu je cítit ta nezbytná nutnost té lásky k muzikálu obecně, ta se často mimochodem najde v Brně. Kdyby se to zejména v Praze vrátilo a povedlo se to zase trochu nastartovat tím ve světě obvyklejším směrem a produkce se opravdu nebály být ve styku s agenturami (však přece našlápnuto jsme měli dobře), je jisté, že by se tu bez problémů ujaly i “dramaturgické oříšky” typu Oz a nemusíme to tady vůbec řešit. Je pravda, že asi leckoho mohl vyděsit neúspěch CATS, ale to už je zase o přístupu a přiznání si, že promotion tenkrát nebyla zcela zvládnutá.
Lenka
AutorJá teda dost dobře nevím, proč v té tabulce jsou Šachy, když se u nás hrály…
A chtěla jsem se zeptat Ondry, coby již zkušeného pana dramaturga, co si myslíš, že by ze světových titulů – bez ohledu na složitá autorská práva či technické požadavky – bylo pravou aktuální dramaturgickou bombou pro české diváky?
Ondřej Doubrava
AutorLenko, díky za vzkaz. Nad Šachem jsem dost váhal, jestli ho počítat nebo ne, v anketě jsou zhruba ze dvou důvodů: bylo to amatérské nastudování, sice po všech stránkách se vším všudy, a nadšenecký projekt hodný velkého obdivu, ale vlastně to nemělo větší dosah. Ale je to opravdu problematické, jestli nadšenecká nastudování počítat nebo ne, určitě bych počítal česká studentská nastudování v Martě na JAMU, na konzervatořích a tak, jako jsme to teď udělali i u Kvítku, kdy jsme Martu započítali jako druhé české nastudování a tisk se toho naštěstí v pohodě chytnul. Navíc nová scéna Marty má poměrně ambiciózní plány, co se světových titulů týče.
Za druhé a to je důvod hlavní: Michael Prostějovský má už mnoho let svolení od Tima Rice Chess přeložit, od té doby třeba používám už jen jeho zvolený název “Šach”, který oficiálně používá v tisku, když o tom mluví a tak, uvidíme, zdali se to někdy realizuje na skutečně profesionální úrovni. Takže ten Šach, kdo chce může ho brát jako můj bonus navíc, já sám jsem tady na rozpacích, zdali počítat, nebo ne, on tady od té doby vlastně žádný podobný pokus nebyl.
Jinak děkuju za lichotku, jako zkušený pan dramaturg se ještě necítím, navíc mě ještě čeká minimálně bakalářské studium, abych si to jako zoficiálnil. Ale zkušenost to byla geniální a rozhodně doufám, že ne poslední, tak trochu už vím, jak ten muzikál funguje zevnitř, no.. a už teď vím, že se to s tou teorií bude občas tlouct, zároveň doufám, že ještě chvilku se nic převratného dít nebude, protože samozřejmě mám díla, u kterých bych děsně rád byl.
A teď ty tipy, tady mě ta praktická zkušenost mírně zdeformovala a začal jsem pochybovat o titulech, o kterých bych dříve nepochyboval, dokonce jsem si začal říkat, že jsou tituly, které jdou risknout bez větší divákovy přípravy (to je třeba Kvítek) a které jdou risknout s důkladnou masáží.
Jako vyložený trhák bych viděl Phantoma (už je vážně nejvyšší čas, ana druhou stranu se asi hodí pouze do HdK…), Tanz der Vampire, Hairspray a nějaký ten jukebox muzikál, ať už Abbovský nebo Queenovský (tady mám jen osobní problém s tím, že já si rád u jukebox muzikálů zpívám, zdá se mi na tom ta odnož postavená, že zná člověk každé slovo těch písniček a české texty si napoprvé člověk zkrátka nezazpívá, ale vím, že jsou lidé, kterým to nevadí) a když nemám ten limit, tak asi ještě Lví král a Sestra v akci.
Kategorie dluhy: Tady jasně RENT, asi by to ale nebylo do velkého divadla, ale studenti se toho doufám jednou ujmou a nějaká sólová “sondheimovka” typu Sweeney Todd (na druhou stranu se mi zdá od Sondheima tady máloco hratelné, ale aspoň jedno dílo je zkrátka povinnost, i kdyby ho měla realizovat opera, což je ve světě mimochodem celkem běžné.
A potom mám tu kategorii “trhák s důkladnou přípravou po zlepšení muzikálové tradice” – aneb v tuhle chvíli u nás hůře představitelné: Čaroděj ze země Oz, Wicked – ale kdyby to někdo risknul, bylo by to jen dobře, ale zase jsou to tituly, se kterými moc není radno riskovat, ony CATS taky vypadaly jako, že na to ty diváci prostě musí chodít. ;-)
Ondřej Doubrava
AutorMimochodem, Divadlo na Fidlovačce na svém Facebooku také uveřejnilo anketu, jaký muzikál by si tam přáli diváci vidět a hle, Fantom opery se tam už taky objevil. :-)
Ondřej Doubrava
AutorA ještě jeden argumentík pro zařazení Chess do ankety, jasně, že se to musí u nás trochu odlišit, ale ve světě se školní a amatérská představení do celkových statistik nezapočítávají, prostě se jen řekne, že to je oblíbený titul pro amatérská uvádění, takže i z toho jsem trochu vycházel, jelikož když se s někým budete o Chess bavit, tak stejně řeknete, že se to hrálo jenom amatérsky, zatímco ty opravdu studentské produkce typu Marta se už započítávají v archivech běžně, je to samozřejmě vůči tomu nadšeneckému projektu trochu nefér a nikomu neberu, ať si liberecké Chess započítá jako českou premiéru, ale dle mě si tu skutečně profesionální premiéru fakt zaslouží.
Ondřej Doubrava
AutorProsím vás, kdyby už měl někdo mého dramaturgického filozofování plné zuby, neváhejte mě zastavit. ;-)
Alea
AutorOndřej: Omlouvám se, že se ještě vracím k Fantomovi, ale právě ho dokoukávám coby zmiňovanou filmovou verzi s G. Butlerem a tak mě napadlo – netušíte, jestli existuje nějaké DVD v angličtině, popřípadě francouzštině jako divadelní záznam? Fakt by mě moc zajímalo, jak vypadá na scéně. A pokud ano, kde by se dal koupit?
A k poslední připomínce – myslím, že takhle kvalifikovaného filozofování na téma muzikálů není nikdy dost :-)
Pavel Košatka
AutorSice nejsem Ondra, ale stejně fundovaně Vám mohu odpovědět, že divadlení DVD Fantoma oficiálně nikdy nevyšlo a podle zaběhnutých tradic zahraničních produkcí ani pravděpodobně nikdy nevyjde. A na scéně to vypadá nádherně, už jen ta první scéna zvedání lustru při té úžasné přehře, to se prostě musí vidět naživo a nejsem si jist, jestli by to u nás vyznělo stejně dobře, jako v zahraničí. Ale třeba se někdy nechám mile překvapit :).
Abigail
AutorHlasovala jsem si už před pár dny (já tedy pro víc věcí – Fantoma jako samozřejmost, Kunzeho Upíry i ELisabeth zrovna tak a pak i pro dvě ty francouzské perličky – Romea a Notre Dame, ačkoli u těch vždycky s velkým vykříčkníkem, jímž je živá hudba) a pak jsem si vzpomněla, že bych třeba ještě ráda viděla Eltonovu Aidu, ačkoli úplně netuším, jestli by se dala zařadit mezi ty “profláklé” kousky. Znám z ní jen hudbu a ukázky, ale co jsem tak odvodila, řekla bych, že by byla mnohem lépe realizovatelná, než třeba Lví král…
A souhlasím s Bídníkem, byla bych ráda, kdyby se vrátily i ty profláklé Cats, které tu kvůli již jednomu uvádění nejsou, ale já je prostě tehdy při té době, kdy se uváděly, nestihla… Moje chyba, ale…
Alea
AutorPavel: Díky za info, sice nepotěšilo, ale aspoň můžu doufat, že se někdy u nás dočkám divadelního zpracování – třeba v Karlíně, protože na Broadwayi nebo Hybernii bych asi měla strach z výsledku :-)
Ondřej Doubrava
AutorAlea: Kompletní divadelní záznam se skutečně k fanouškům asi jen tak nedostane, ale právě se v Royal Albert Hall na říjen chystá “divadelně – koncertní” verze k 25. výročí a u té snad jistá pravděpodobnost, že by na DVD mohla vyjít, je. A ještě lepší, tentokrát zaručená zpráva: britská dvoudisková DVD edice filmové verze (u nás tedy nedostupná, ale není zase tak velký problém jí obstarat, stojí pár liber) obsahuje na druhém disku celovečerní dokument o vzniku Phantoma a v rámci něho jsou jak ukázky z legendárního Sydmontonského workshopu (aneb první testovací předváděčce Fantoma – s jinými texty a tak, to je zkrátka něco, co se u nás nedělá, neb to mají všichni za zbytečné), tak je tam zhruba 20 minut profesionálně natočených ukázek z jeviště se skvělým Phantomem Johnem Owenem Jonesem (pro mě to má navíc nostalgickou příchuť, že jsem toto obsazení v Londýně viděl) a z toho si člověk představu udělá velmi dobrou, navíc, když ty nejzásadnější scény tam jsou. :-)
Ondřej Doubrava
AutorAbigail: Tak Aidu určitě chystalo HdK (sice to oficiálně nepotvrdili, ale zastupující agentura MTI si píše na web chystané produkce, takže kdo chce, ví to už pár let a nemusí být ani novinář, je to naprosto veřejný údaj, minimálně licenci by tedy měli mít, otázka je, zda jí využijí ), zatím jsou ale tuto sezónu Curtains..
Pavlína
AutorAlea: Určitě bych vám přála vidět Fantoma naživo, protože je to skutečně něco úžasného. Před lety jsem ho několikrát viděla přímo na newyorské Broadwayi, coby au-pair (žádný boháč) jsem si kupovala vstupenky na stání, jen abych tam mohla být znovu a znovu. :-D Předehra se zavěšováním obrovského lustru (vážil 1 tunu) byla dechberoucí.Též jsem se tam sháněla po nějakém video záznamu, ale opravdu žádný takový neexistuje. Filmová verze z roku 2004 byla skvělá (i když naši filmoví kritici na ní nenechali nit suchou), ale Gery Butler roli Fantoma pěvecky nezvládl (herecky byl ale skvělý) – doteď mi není jasné, proč jeho roli nenazpíval nějaký operní tenor, třeba legendární Michael Craftword – úplně první Fantom v hostorii. V případě filmu by to přece nevadilo, part Carlotty ve filmu též nazpívala jiná zpěvačka než Minnie Driver, která ji hrála.
Uvedení v ČR mi připadá nereálné hlavně z finančních důvodů. Ta scéna, kulisy a ozvučení je tak nákladné (onehdy jsem v Playbillu četla kolik set lidí se denně na představení podílí), že by vstupenka musela stát několik tisíc korun. A nemyslím si, že by náš národ, vesměs odkojený hrůzami od Michala Davida, byl ochoten zaplatit tolik peněz za skutečnou kvalitu.
Ondřej Doubrava
AutorTady nikdo myslím nepředpokládá, že by se v ČR inscenovala replika londýnského Phantoma (nezaplatitelná), ale zrovna když jsem viděl Phantoma loni v srpnu podruhé, tak jsem si říkal: “Sakra, ta vlastní inscenační verze (povolená v Maďarsku a Polsku) už by u nás šla levou zadní, snad to už konečně někdo riskne a přiveze.” A tím, že by to bylo jistě ostře hlídané, se o kvalitu českého nastudování právě moc nebojím.
Abigail
AutorOndro, tak to já vím, že ji mají vypsanou, ale jak říkáš, HDK zatím nic oficiálně nepotvrdilo a já už nevěřím ničemu, co není na stoprocent jisté, navíc vypsaná v chystaných premiérách tam není zrovna krátce… takže za mě tu pořád chybí a snad jednou bude…
Ondřej Doubrava
AutorAbigail: Ale ony se ty licence udělují často takhle dopředu, jde o to jí využít, což je zase druhá věc. :-)
Alea
AutorOndřeji, to jsou úplně vyčerpávající informace a tentokrát vážně moc potěšily. Po tom dvoudiskovém DVD s ukázkami z představení rozhodně začnu pátrat.:-) Hudba z Fantoma se stala mou oblíbenou (a nejen hudba – i to téma) a neumím si představit, že tu nejznámější úžasnou melodii z něho nějaký jiný muzikál přebije. A protože v zahraničí určitě muzikál neuvidím, tak budu vděčná i za tuhle formu shlédnutí. Koncertní verze by mě taky zajímala, ale představení vítězí. Tak moc děkuji za tuhle skvělou informaci.
Pavlíno Vám děkuji za dojmy z originálního představení na Broadwayi, musel to být nádherný zážitek. A jsem ráda, že máte podobný názor na filmovou verzi – že se líbila. Mně se podání Butlera natolik líbí, že mu jsem schopná odpustit i jisté pěvecké nedostatky. Na druhou stranu, pokud jinak nezpívá, tak ten výkon snad nebyl tak špatný. Na tom filmu mě nadchla ta atmosféra a scéna opět se zmiňovaným lustrem, kdy děj při aukci přechází z černobílé barvy do barevné scény, to je fantastické… a pak třeba podzemí pod Operou…
Myslím, že na Fantoma v divadle u nás asi budou vždy dva rozporuplné názory – udělat verzi podle originálu? Kde na ni vzít? Ale když už, tak v plném lesku a neošizenou. Pak holt diváku zaplať!
A nebo: Udělat střídmější, cenově dostupnou verzi v českých podmínkách, ale zachovat tu atmosféru tajemna jako pozadí pro úchvatnou hudbu?
Já bych se paradoxně přimlouvala k té druhé verzi – za předpokladu skvělého obsazení, protože tenhle muzikál nemůže být na divadle pěvecky odfláknutý.
Fan
AutorDelate ze neumite hledat na YouTube…? Zaznamu Fantoma je spousty z celyho sveta, i nekolik profesionalnich, ktere se daji sehnat (bohuzel ne primo London nebo Broadway, ale jejich repliky ano), staci se jen ptat, psat, menit… V zahranici je to bezne, ze fanousci tajne nataceji show a pak je meni mezi sebou. A vznikaji i velice hezke zaznamy!
Tady napriklad ta overtura, nevim odkud to je, ale takto to vypada v divadle. Zive proste zazitek… to zadne video nenahradi. http://youtu.be/SUpLjykviAo
Jiří K.
AutorPavlína: Spíš se divím, že tu roli jako takovou nedostal přímo někdo z divadelních představitelů Fantoma, mohlo to dopadnout líp. Škoda, že třeba Ramin Karimloo měl ve film. verzi pouze roli otce Christiny.
Měl jsem to štěstí vidět Fantoma (Upiór w Operze) před 2 lety ve Varšavě (a loni také v Londýně). Věděl jsem, že se jedná o non-replicu, tak jsem se trošku obával, aby to vůbec Fantoma připomínalo. Ale doslova mě to posadilo na zadek. Jednak samozřejmě skvělé pěvecké výkony, početný orchestr, honosné kostýmy (jak jsme u Fantoma zvyklí), scénografie přinášela taktéž velká plus. Můžete posoudit sami…
http://lh5.ggpht.com/_35ZhA2885yo/SiqWiqrQTII/AAAAAAAACDI/PXMTx10PTkE/P1050012.JPG – Teatr muzyczny Roma
http://www.kulturalna.warszawa.pl/pi/10726_128f67cc5.jpg – Christine v podzemí
http://i.ytimg.com/vi/XPaFRyAEcJE/0.jpg – The Point of No Return
http://wd1.photoblog.pl/lvp1/201003/F9/60164210.jpg – Začátek před předehrou
Samozřejmě úplně dokonalé to pro mě úplně nebylo, např. představitelky Carlotty byla dosti mladá a pro mě spíš nevýrazná, vypůjčení šermovací scény na hřbitově mě taky moc nepotěšilo, i vr filmu mi přišla zbytečná. Když to zpětně srovnám s Londýnem, také prostorové zvukové efekty mi tu chyběly, možná to bylo zapřičiněno i tím, že jsem seděl až na 2. balkoně, kdo ví. Zajímavé bylo třeba scházení Christiny s fantomem do podzemí, to se mi možná líbilo ještě víc jak v Londýně, nebo pojetí The Point of No Return, kdy se na scéně pohybovaly “zrcadlové hranoly”, se kterými hýbala company. Ale spousta věcí byla srovnatelná, veliké scjody dominující na začátku 2. poloviny, ohromný slon z 1. dějství (na DVD přiloženém k programu je např. zachyceno, jak ho do divadla dostávali jeřábem) atd.
Je tedy vidět, produkce si i vlastní inscenační verzi dokáže parádně pohlídat, takže strach o případnou českou podobu Fantoma.
Ale vážně mi nejde na rozum, proč do toho nikdo z našich producentů nejde. Trhák by to asi byl. To ale za pár let už být nemusí.
Alea
AutorFan: No já na YouTube něco našla, ale prostě bych to ráda viděla v pořádné kvalitě, ne pokoutně nahrávané, navíc pokud možno z originálního prostředí. Nicméně za ten odkaz díky – zase jsou tam další věci, které jsem ještě neviděla. To bude tím, že tolik času na sezení u PC prostě nemám. Ale pokusím se :-)