Thomas Borchert se za obrovského potlesku rozloučil s vídeňským “Tanz der Vampire”
Naši stálí čtenáři si jistě vzpomenou na naši červnovou recenzi současného vídeňského hitu “Tanz der Vampire” (“Ples upírů”), který patří mezi současnou světovou muzikálovou špičku. Nemohli jsme odolat a vydali jsme se do Vídně znovu, tentokrát na slavnostní derniéru muzikálové megastar Thomase Borcherta v hlavní roli hraběte Krolocka. Přečtěte si naše dojmy z představení s neopakovatelnou atmosférou a mrazivě excelentními výkony!
Nedříve by se slušelo říci, kdo je Thomas Borchert. Pokud jste ještě nikdy neslyšeli jméno tohoto německého muzikálového herce, věřte, že o hodně přicházíte. Jeho první profesionální rolí byl Rum Tum Tugger (Rambajz Tágo) v muzikálu “Cats”, ve kterém účinkoval v letech 1990-91. Poté již následovaly další velké mužské role, ve kterých Borcherta nešlo přehlédnout. Ať již to byl Jidáš, Jekyll & Hyde, Jean Valjean, Fantom opery, Dracula, Che, Monte Christo, Leopold Mozart nebo právě hrabě Krolock, ve všech rolích oslňoval diváky i kritiky. Jeho barva hlasu je dosti unikátní, v kontextu naší scény nás napadá jako přirovnání Marian Vojtko, avšak Borchert nejen bezchybně vyzpívá i nejtěžší árie daných rolí, ale bravurně také zvládá herectví (včetně pohybu). Jeho hlas můžete znát například z vídeňské nahrávky “Jekylla & Hyda”, za tuto dvojroli získal také prestižní německou divadelní cenu za nejlepší výkon. Nebo také z konceptové nahrávky Wildhornova “Monte Christa” nebo z taktéž Wildhornova “Draculy” z Grazu (obě nahrávky můžeme doporučit, především Draculu).
Jeho posledním angažmá (ano, i v Německu a Rakousku se jede podle osvědčeného světového modelu jednoho obsazení bez alternací, pouze s understudy) byl právě démonický i komický hrabě Krolock v jednom z nejslavnějších německých muzikálových titulů “Tanz der Vampire”. O samotném muzikálu jsme v červnové recenzi napsali až až, proto dnes jen přiblížíme jedinečnou atmosféru Borchertovy derniéry.
Thomas Borchert zpívá Krolocka na novém živém 2CD vydaném právě vídeňskou produkcí, takže jsme dopředu moc dobře věděli, do čeho jdeme. Oproti svým kolegům má v písních různé drobné odlišnosti, nejvíce se liší jeho začátek písně “Tanzsaal”, do které zakomponoval několik dechberoucích výšek. Ať už bychom vzali jednotlivá gesta a úšklebky nebo celkový výraz a charisma, které z jeviště po celou dobu doslova přetékalo, tak bychom museli jen a jen chválit. “Die Unstillbare Gier” je jednou z nejkrásnějších mužských árií a v Borchertově podání je stejně citlivá, jako dramatická. Skutečně můžeme sledovat rozervanou duši starého upířího hraběte, který se divákům zpovídá a vypráví o svém těžkém údělu. V úctě před všemi českými muzikálovými interprety prostě musíme říci, že tak komplexní a excelentní výkon lze najít pouze za hranicemi naší země.
4. listopadu 2010 se s vídeňskými diváky neloučil pouze Borchert, ale také představitelka menší role Magdy Anna Thorén, jejíž výšky v písni “Tot zu sein ist komisch” byly skutečně obdivuhodné, stejně tak celé nasazení a živočišnost, které Magdě večer co večer propůjčovala. V dalších rolích excelovali Lukas Perman (Alfred), Marjan Shaki (Sarah), Gernot Kranner (Profesor Abronsius), Marc Liebisch (Herbert), James Sbano (Changal) a celá taneční i pěvecká company, jejíž výkony jsou taktéž neuvěřitelné.
Atmosféra v sále byla vynikající, o derniéře se vědělo dlouho dopředu a celý sál byl prakticky zaplněn fanoušky. Rakouští muzikáloví fanoušci jsou opravdoví zapálenci, mnozí přišli do sálu dokonce s věrnými replikami kostýmů hlavních postav, včetně líčení. Po každém výstupu Thomase Borcherta se strhla mohutná vlna potlesku, která logicky vrcholila na děkovačce, na které stálo celé divadlo a výkřiky nadšení nebraly konce. Po představení se nejvěrnější fanoušci tradičně sešli u zadního vchodu divadla, tentokrát se však podpisů a fotografií nedočkali, neboť probíhala uvnitř divadla bujará oslava. Thomas Borchert se však přišel osobně s fanoušky rozloučit a slovně poděkovat za podporu a obrovský aplaus. Poté zmizel zpět do útrob divadla a definitivně pak pro diváky skončilo toto nezapomenutelné představení.
Jak již víte z našich zpráv, tak v roli Krolocka nyní vystupuje známý americký muzikálový zpěvák Drew Sarich, kterého vídeňští diváci dobře znají například z hlavní role uvedení historického muzikálu Franka Wildhorna “Rudolf”. A také již víte, že “Tanz der Vampire” se v Ronacher Theatre bude uvádět jen do konce června, příští sezónu na jeviště vtrhnou temperamentní jeptišky v současném muzikálovém hitu “Sister Act”. Pokud jste se ještě nenechali zlákat našimi články, zvažte ještě jednou vaší cestu do Vídně, protože tento muzikál za to stojí! A ještě jednou na závěr se hluboce ukláníme obrovskému talentu Thomase Borcherta.
Last perfomance photos – (c) Rolf Bock (VBW)
Stage photo – (c) Brinkhoff- Mögenburg (VBW)
Komentáře
tom2410
AutorDíky za tuhle zprávu, takhle web dostává lepší a lepší vizitku, se zprávami se zahraničí PS: Existuje nějaká nahrávka Thomase jako Jidáše?
Ondřej Doubrava
AutorA další ještě větší bomby se chystají, ale nechceme je zakřiknout. :-)
Pavel Košatka
AutorTome, bohužel jsem za několik let nenarazil na žádnou oficiální (ta neexistuje) ani neoficiální nahrávku.
V září jsme ještě byli na dvou muzikálech v Budapešti, což byl také zážitek, ale ještě jsem se nedostal k sepsání, nějak to drhne… Romeo & Julie (francouzský) a studentská studiová verze Spring Awakening. Snad o Vánocích, kdy bude čas.