Dramaturgický plán Městského divadla Brno 2011/12 odtajněn, čeká nás mírnější sezona
Městské divadlo Brno na stránkách svého časopisu Dokořán odtajnilo dramaturgický plán na příští sezónu. Ze světových titulů nás čeká jen slavný hororový muzikál Franka Wildhorna “Jekyll & Hyde” (přesunutý z letošní sezóny) a německé muzikálové zpracování pohádky “Kráska a zvíře“, které již MdB uvedlo v evropském turné. Dále již jen původní tituly – činoherní hudební inscenace Hany Burešové “Mojžíš“, pokračování osudové trilogie “Očistec“, historický muzikál “Papežka Jana” a romantický muzikál “Divá Bára” od autorů “Balady pro Banditu”. Podrobnosti čtěte v celém článku.
Komentář Musical.cz k příští sezoně
Městské divadlo Brno po dvou nabitých sezonách, ve kterých uvedlo několik slavných světových (a často i velice nákladných) muzikálových titulů, například “Bídníky”, “Evitu”, “Mary Poppins”, “Mozarta!”, “Spring Awakening” nebo “Chicago”, představilo o mnoho skromnější plán na sezonu příští. Omezilo se jen na jeden světový trhák, který se měl původně uvést již v letošní sezoně, ale byl z organizačních důvodů odložen. Řeč je o Wildhornově klasickém hororovém muzikálu “Jekyll & Hyde“, který měl českou premiéru v Hudebním divadle Karlín. MdB připravuje svou novou verzi, která jistě bude zcela odlišná od Karlínského uvedení, protože licence na uvádění muzikálu je velice volná a dává inscenátorům volnou ruku. Jak MdB slíbilo, tak uvede v české premiéře německou adaptaci “Krásky a zvířete“, se kterou už slavil Stanislav Moša úspěchy za hranicemi. Tím končí světová tvorba, i když by se do ní dal zařadit i původní muzikál “Papežka Jana“, na kterém bude Stanislav Moša spolupracovat s německým autorem Dennisem Martinem, který napsal u nás neznámé muzikály “Bonifatus” a “Elisabeth” (neplést se světově známým muzikálem M. Kunzeho a S. Levaye). Fanoušci tvorby Stanislava Moši a Zdenka Merty se dočkají druhého dílu Osudové komedie s názvem “Očistec“, který oproti kontroverznímu dramatu “Peklo” bude v žánru situační komedie. Poslední premiérou sezony bude původní titul Milana Uhdeho a Jiřího Štědroně “Divá Bára“. Příběh Boženy Němcové je tedy dalším titulem dvojice, která proslula legendárním muzikálem “Balada pro Banditu”. Do muzikálového žánru můžeme okrajově zařadit i lidovou hru Hany Burešové “Mojžíš“, která bude doprovázena hudební složkou Petra Skoumala.
V Brně tedy po smršti světových titulů zažijeme oddechovou sezónu, ochutnáme více z domácí původní tvorby, která také neodmyslitelně patří do repertoáru divadla. Uvidíme, jak si autoři poradí s náročnými tématy a jaká bude jejich muzikálová podoba. Samozřejmě nejvíce očekávaný titul je z našeho pohledu “Jekyll & Hyde”, který je muzikálovým skvostem a lze ho zinscenovat dobře, ale také špatně. Tak či tak, přejeme Městskému divadlu Brno do příští sezóny mnoho úspěchů při realizaci těchto projektů.
Popisy inscenací níže jsou převzaty z březnového čísla časopisu Dokořán. Vypsány jsou pouze představení související s hudebním divadlem, kterému se věnujeme. Kompletní přehled najedete například v elektronické verzi Dokořánu.
.
František Vodseďálek, Hana Burešová, Štěpán Otčenášek
MOJŽÍŠ
lidová hra
Hana Burešová, po inscenacích Merežkovského Smrti Pavla I., Bernhardovy Síly zvyku a dalších vysoce oceňovaných titulech, připravuje na podzim 2011 pro Městské divadlo Brno projekt Mojžíš. Biblickou hru o Mojžíšovi, jeden z nejkrásnějších textů českého lidového divadla z Podkrkonoší, napsal v roce 1811 František Vodseďálek ze Staré Vsi u Vysokého nad Jizerou. Tento švec a příležitostný zedník, který se naučil číst a psát až ve svých čtyřiceti letech, v roce 1809 poprvé navštívil divadlo v Praze a pod vlivem silného zážitku se rozhodl sám psát divadelní hry. V zimě je nacvičoval se svými sousedy a v létě organizoval jejich provedení pod širým nebem za účasti celé vesnice i okolí.
S použitím písní a hudby Petra Skoumala hra laskavým, prostým způsobem vypráví o jednom z nejpůsobivějších biblických příběhů. Snoubí se v ní sugestivní podobenství o čtyřicetiletém hledání země zaslíbené komentované mile znevažujícím komentářem pravého českého kašpárka. Konotace i přesah představení by měly společně evokovat i naši současnou touhu po nalezení harmonické společnosti. Hru pro české divadlo v 80. letech minulého století znovuobjevil Vojtěch Ron a pro jeviště ji upravila Hana Burešová a Štěpán Otčenášek. V roli Mojžíše se diváci mohou těšit na Igora Ondříčka.
režie: Hana Burešová
premiéra: 10. září 2011 na Činoherní scéně
.
Martin Doepke
KRÁSKA A ZVÍŘE
muzikálová pohádka
Kdo by neznal Krásku a zvíře, jednu z nejkrásnějších evropských milostných pohádek? Po slavných zpracováních, jakými byly kupříkladu film Jeana Cocteaua nebo divadelní hra Františka Hrubína, obnovil na počátku devadesátých let zájem o tuto látku „disneyovský“ film režiséra Kirka Wise. Zároveň s jeho divadelní verzí se však objevila na evropských prknech i neméně zdařilá verze z německé muzikálové kuchyně. Jejím autorem je vynikající německý skladatel a aranžér Martin Doepke, který ve spolupráci s libretistou Christianem Bieniekem a textaři Elke Schlimbachovou a Grantem Stevensem vytvořil vskutku pozoruhodné dílo. Kráska a zvíře po mimořádně úspěšné německé premiéře v Kolíně nad Rýnem roku 1994 absolvovala několik zdařilých turné po celém Německu – nejnovějším bylo úspěšné turné Městského divadla Brno v režii Stanislava Moši a choreografii Igora Barberiče po Lucembursku, Německu, Švýcarsku, Itálii a Rakousku.
Hlavní inovací příběhu o kupci, který upadne do spárů obávaného, zrůdně vyhlížejicího vládce opuštěného zámku a musí mu přislíbit za vysvobození jednu ze svých tří dcer, je jeho lokalizace – původně francouzská pohádka je zařazena do ospalého prostředí typicky německé vesničky. Právě tam sní Kráska, nejmladší z trojice dcer, svůj sen o vytržení z provinční nudy – proto je ochotna vstoupit i do služby ke Zvířeti. To se ovšem nelíbí těžkopádnému chasníkovi Gustavovi, který si na Krásku už dlouho myslí a proto zorganizuje lynč Zvířete, na nějž ochotně vyrazí celá vesnice. V poslední chvíli si však Kráska uvědomí, že její nejasný cit ke Zvířeti není soucit, ale láska….
režie: Stanislav Moša a Stano Slovák
česká premiéra: 23. září 2011 na Hudební scéně
.
Frank Wildhorn, Leslie Bricusse
JEKYLL A HYDE
hororový muzikál
Není mnoho známějších a více vzrušujících příběhů, než je ten o Jekyllu a panu Hydeovi. Od roku 1886, kdy Robert Louis Stevenson publikoval svou novelu Podivný případ doktora Jekylla a pana Hydea, vzrušuje tento příběh mysl autorů, čtenářů i diváků po celém světě. A není divu. Postihuje totiž v geniální metafoře odvěké tíhnutí lidstva k dobru i zlu a zápas, který mezi těmito dvěma póly v každém z nás probíhá. Dokáží-li však společně existovat, co se stane, jsou-li odděleny od sebe? A má doktor Jekyll šanci zvítězit nad svým druhým já, výlupkem všeho zla Edwardem Hydem, který s ním naneštěstí sdílí totéž tělo? A co teprve když Jekyll pochopí, že sérii tajemných vražd v jeho okolí má na svědomí právě jeho druhé já?
Muzikál skladatele Franka Wildhorna a libretisty Leslie Bricusseho na toto téma slavil již velké úspěchy na newyorské Broadwayi i v řadě evropských států. Strhující příběh v ohromující dekoraci, výjimečné herecké a pěvecké příležitosti činí jeho uvedení v našem divadle, které se soustavně věnuje tomu nejkvalitnějšímu ze soudobého světového muzikálu, další mimořádnou příležitost zažít to nejvýznamnější, co světové hudební divadlo v současnosti nabízí.
režie: Petr Gazdík
premiéra: 12. listopadu 2011 na Hudební scéně
.
Zdenek Merta, Stanislav Moša
OSUDOVÁ KOMEDIE – OČISTEC
II. díl hudební trilogie, muzikálová situační komedie
Volně na sebe navazující trilogie hudebního skladatele Zdenka Merty a libretisty a režiséra Stanislava Moši obnášející tři díly – Peklo, Očistec a Ráj nás tentokrát zavede do ženského kláštera, který se stane útočištěm tří kamarádů, členů známé rockové kapely skrývajícími se tam v převlečení před zločinci usilujícími o jejich život. Svérázní muzikanti, kteří mají velmi, velmi daleko k běžně mravnému vedení života, se musí v nových okolnostech zcela přizpůsobit zákonům řádu, který je přijal pod svou střechu, a ze dne na den tak zapomenout na všechny světské požitky, byť by byli každodenně vystavováni veškerým možným pokušením. Každá minuta jejich pobytu v tomto prostředí se jim stává čirým očistcem! Klášter zde však není pouze místem služby a odříkání, je to i místo, ve kterém je po staletí pěstována hudba. Hudba samozřejmě na míle vzdálená od té, kterou doposud provozovali oni tři rockeři. Konfrontace dvou diametrálně odlišných přístupů k životu i k hudbě přináší kromě extrémního napětí, vnějších i vnitřních konfliktů, dramatických, zde však převážně komických nedorozumění, i inspiraci a iniciaci k možnostem obohatit a zkvalitnit vžité a mnohdy již i nejasně motivované každodenní mechanismy. A to jak v životě, tak i v hudbě.
režie: Stanislav Moša
světová premiéra: 28. ledna 2012 na Hudební scéně
.
Donna W. Cross, Dennis Martin
PAPEŽKA JANA
původní historický muzikál
Podle světového bestselleru americké spisovatelky Donny W. Cross Papežka Jana, který vyšel ve více než třiceti jazycích, a podle kterého byly natočeny již dva celovečerní filmy, napsal mladý německý muzikálový skladatel a textař Dennis Martin (autor muzikálů Elizabeth a Bonifatius) nový muzikál, jehož světová premiéra se odehraje v německé Fuldě 3. června 2011 v režii Stanislava Moši. Již dnes je do Zámeckého divadla Fulda na tuto inscenaci prodáno 50.000 lístků!
Dílo uvádí na jeviště téměř neuvěřitelný příběh – legendu o ženě, která v polovině devátého století usedla na papežský stolec. Mladinká Jana je dívkou, která se zcela vymyká svému okolí i zažitým představám o ženách, jejich možnostech i poslání. Je výjimečně chytrá a talentovaná. Nejprve se jí, proti všem tehdejším zvyklostem, dostává i jako dívce legálního vzdělání. Následně pak může v převleku za svého nešťastně zabitého bratra pokračovat v učení. Samozřejmě že je díky svému převleku neustále na útěku, a tak její cesta pokračuje až do Říma, kde se stává nejprve léčitelem nebohých až se nakonec stane lékařem samotného papeže a následně i jeho nejbližším rádcem. Když papež násilně umírá, stává se Jana – Jan jeho následníkem. Milují ho především prostí lidé – chudí a nemocní, kterým obětuje své osobní štěstí. Přesto však i ona podléhá lásce a jak o této legendě vyprávějí dochované středověké obrazy, je nakonec prozrazena v okamžiku, kdy porodí dítě. Ačkoli se katolická církev ve středověku snažila všechny důkazy o tomto příběhu zničit a snažila onu historku prezentovat pouze jako středověkou fantazii, není dosud zřejmé, zda skutečně nešlo o historickou postavu. Navíc dodnes existuje formální zkouška pohlaví nově nastupujícího papeže. Jedná se o nebývalý příběh plný tajemství, vášní, touhy po vzdělání i obětování se. Naše divadlo uvede muzikál v překladu Michaela Prostějovského jako druhé na světě v české premiéře.
režie: Stanislav Moša
česká premiéra: 24. března 2012 na Hudební scéně
.
Milan Uhde, Miloš Štědroň, Leoš Kuba
DIVÁ BÁRA
původní romantický muzikál
Milan Uhde a Miloš Štědroň jsou nesporně nestory (nejen) brněnského muzikálu – od legendární Balady pro banditu až po dvojici muzikálových titulů pro Městské divadlo Brno: Nana a Červený a černý. Po zmíněných dvou muzikálech na témata z klasické světové literatury zvolili nyní, společně s dalším hudebním skladatelem Leošem Kubou, námět z literatury české – Divou Báru Boženy Němcové. Libretista Milan Uhde se mimo jiné inspiroval i tragickými osudy samotné autorky, kterou celoživotně provázela netolerance, strach a nepochopení. Výsledkem je velké drama, ve kterém Bára bojuje za právo na svobodnou existenci a na štěstí, i za právo své kamarádky Elišky, nucené do sňatku s nemilovaným mužem, s nedůvěrou a nepřátelstvím celé obce – byť pohnutky jednotlivých vesničanů jsou rozdílné, což Uhde ve svém scénáři mistrně rozkrývá. Bohatý příběh logicky korunuje i nenápadný, ale o to silnější milostný motiv vztahu Báry k myslivci.
režie: Juraj Nvota
světová premiéra: 12. května 2012 na Hudební scéně
Komentáře
Abigail
AutorNejsem si jistá, jestli jsem tu knihu četla celou, ale Papežka Jana mě docela zaujala. Ačkoli je příběh trochu jiný dost mi připomíná Johanku, jsem zvědavá, jestli tomu tak bude i v hudebním divadle. A stejně lákavě zní i ta Divá Bára, budu se tedy asi snažit konečně trochu víc dostat do Brna…
Sukie
AutorJsem asi zaujatá, ale mě se to nelíbí :-(
Jekyll, který měl mít premiéru v květnu se posunul až na listopad a to už teď se děsím obsazení :-(
milanzitka
AutorMůže mi někdo prozradit, jestli je přebásnění Jekylla na dobré úrovni?? Mám dopodrobna naposlouchanou broadwayskou verzi a proto se trošku bojím, abych nebyl počeštěním zklamán…
Ondřej Doubrava
AutorPřebásnění Jekylla: Někdo je velmi spokojen, někdo by raději z gruntu nový překlad, záleží na tom, zda máte raději co nejvíce originálu, nebo trochu volnosti a větší zpěvnosti. Jekyll v HdK je spíš případ první, jak to bude v MdB, uvidíme.
Jinak ty odklady mají naprosto logický základ, jeden důvod si může najít divák sám, když se jukne, kdo kterou letos inscenaci režíruje a jejich odstupy, pravda, pro některé musíte vidět trochu do zákulisí.
Candie
AutorJá osobně takovou to sezónu jen vítám. Myslím, že nebude na škodu, když se letos udělají, v uvozovkách řečeno, menší věci. Díky tomu třeba bude i více prostoru na vystřídání i starších kusů, které jsou stále na programu,ale v letošní hektické sezóně se bohužel nehráli.
Sukie
AutorS těmi odklady jsem to nemyslela zle, samozřejmě to chápu ;-)
..jen mě trochu zaráží že je nějak málo činoher, jen jedna na celou sezónu :-O nevadí, aspoň se budou hrát ty staré :-))
Pavel Košatka
AutorAsi to v článku není řečené, ale samozřejmě jsme zveřejnili jen hudební premiéry + tu jendu činoherně-hudební. Čihoher tam je samozřejmě více, z těch známých například Zkrocení zlé ženy. Více na stránkách Dokořánu:
http://www.mdb.cz/upload/dokoranbrezen2011-120dpi.pdf
Sasie
AutorJen mě tak napadlo, bude se letos opět konat v červnu nějaký festival? Dokořán nebo tak?
Ondřej Doubrava
AutorBude druhý ročník Divadelního světa (určitě i v MdB, počítám), za sebe doufám, že s aspoň malinko větším zstoupením muzikálu, ty dvě inscenace loni nám skvělý a jedinečný Dokořán (u kterého bylo slibováno nejprve, že týden pro hudební divadlo zůstane v rámci něj) moc nenahradily, chce to aspoň 3-4, ale uvidíme… Moc rád na ten Dokořánový týden dodneška vzpomínám, jsem rád, že jsem u toho posledního ročníku mohl být, ačkoli atmosféra Divadelního světa též nebyla špatná.
Pavel Košatka
AutorPapežka Jana – samostný web
V Německu to je docela očekávané a sledované, uvidíme jak to dopadne…
http://www.spotlight-musical.de/musicals/paepstin/home
Ondřej Doubrava
AutorJak již uvádí náš článek, 3. 6. 2011 má tedy Die Päpstin (Papežka Jana) světovou premiéru v Zámeckém divadle v německé Fuldě v režii Stanislava Moši a kostýmech Andrey Kučerové a scénografii Christopha Weyerse. Tato inscenace mimochodem vzniká přímo v koprodukci s MdB. A v rozhovor pro Fuldaer Zeitung, který dnes přišel s tiskovými materiály se Stanislav Moša trochu rozhovořil i o brněnském obsazení (česká premiéra zůstává na 24. 3. 2012) . Janou by měla být Svetlana Slováková, v roli Gerolda nejspíš uvidíme Petra Gazdíka.
Petr Maršálek
AutorJá se k Jekyllu a Hydovi, který bude jedním z vrcholů příští sezony, zatím nikde výrazně nevyjadřoval až na to, že se na toto moc těším, ale překvapilo mě, že na obsazení rolí včetně těch hlavních byl vypsán konkurz, i když v MdB je dost dobrých muzikálových herzů/zpěváků. Neslyšel jsem tedy tento muzikál v žádném českém provedení, ale když jsem před dvěmi lety slyšel na koncertě zpívat originální song v angličtině Lukáše Vlčka, tak mě až mrazilo, jaká to byla krása. A jsem přesvědčen, že i na dost dalších rolí má MdB nějaké možnosti ve vlastních řadách, případně hostování a ne veřejný konkurz.
jehy
Autor27. 6. 2011 vychází v Německu CD Papežka Jana. Bonifatius i Elisabeth se mi líbili, takže se začínám těšit.
Zdeněk
AutorDivou Báru sem viděl v sobotu 28.4 a bylo to naprosto skvělý Andrea Březinová vládla jevišti sconografie byla jednoduchá ale přitom sní dokázali obrovské věci