Brno

PA-PAPAPA-PA-PA: Kouzelná flétna nejen pro dnešní Brno (Minirecenze)


Máte rádi Mozartovu Kouzelnou flétnu? A chtěli byste ji vidět v nabídce tradičních i moderních operních inscenací úplně jinak? Projekt PA-PAPAPA-PA-PA, poslední inscenace letošních absolventů muzikálového herectví na JAMU v brněnském Divadle na Orlí vám to umožní.

Singspiel PA-PAPAPA-PA-PA skladatele Maria Buzziho a libretisty Martina Sládečka mapuje vlastně jen krátký úsek života slavného německého divadelního impresária Emanuela Schikanedera (1751 – 1812) – libretisty Kouzelné flétny, který v roce 1807 přichází do Brna řídit prostor Reduty.

Brno vlastně tímto počinem předstihlo Vídeň, protože tam se zbrusu nový muzikál o Schikanederově životě, tentokrát z dílny broadwayského renomovaného tvůrce Stephena Schwartze (Wicked, Godspell, Pippin) podle nejnovější vídeňské tiskové zprávy s názvem „EMANUEL & ELEONORE – die große Liebe hinter der Zauberflöte“ bude uvádět zřejmě až od podzimu 2016.

Emanuel Schikaneder (Jiří Daniel) s Prvním radním (Katarína Mikulová

Emanuel Schikaneder (Jiří Daniel) s Prvním radním (Katarína Mikulová)

Vždy potěší, když se publicista nemusí trápit s vysvětlováním toho, jak autoři základní předlohu  proměnili. V textu toto přiznání najdeme Schikanederovými ústy bez velkých okolků (a tak trochu cimrmanovsky) – odpusťte tedy v tomto místě ne úplně přesnou citaci: „Tu Wolfiho hudbu trochu proškrtáme, beztak moje libreto jenom kazí, no a celé to tak trochu pobrněnštíme.“ Lepší definici by našel málokdo.

V hudbě Maria Buzziho jsou sice jasné nezbytné citace nejznámějších momentů, ale stejně tak se se zde mísí elektronika s živým komorním orchestrem a to ve velmi lahodných melodických kombinacích. Trochu zamrzí, že díky nízké době reprízování se povedené skladby nemají jak dostat  do širšího povědomí. Přičemž minimálně píseň ptáčníka Papagena o tom, že má „betelného fógla“ by určitě měla ambice stát se v Brně populární. Možná by stálo za to, dávat hudbu z takto krátkodobých projektů alespoň virtuálně k poslechu. S hlavními postavami opery se zde sice setkáte, leč hrátky s mozartovskou klasikou nejsou tím úplně nejdůležitějším. Byť nad vším dohlíží z nebe pod svitem brněnské desetikoruny – ochránkyně umělců Emanuelova manželka Eleonora – Královna noci – Marie Terezie (suverénní Markéta Pešková) a princezna Pamina Michaela Baladová rozdává účinně svůj ženský šarm na všechny strany.

Hlavní postavy "brynské Flétny kouzedlné": Papageno - Jiří Daniel, Královna noci/Papagena - Markéta Pešková, Princezna Pamina - Michaela Baladová, Princ Tamino - Daniel Rymeš

Hlavní postavy “brynské Flétny kouzedlné”: Papageno – Jiří Daniel, Královna noci/Papagena – Markéta Pešková, Princezna Pamina – Michaela Baladová, Princ Tamino – Daniel Rymeš

Ač se projekt otevřeně hlásí k dobové formě singspielu, je vlastně naprosto aktuální a velice dobře reflektuje současné nejen kulturní dění. Scény z Kouzelné flétny se střídají s obrazy, ve kterých Schikaneder ve velmi soustředěném podání Jiřího Daniela bojuje navzdory velkému zápalu pro věc, jak s vlezlými úředníky -trojici Štěpán Kaminský, Kristýna Štarhová a Katarína Mikulová si okamžitě zamilujete, neboť vám za pomoci přesně pointované nadsázky  několika velmi zpěvných čísel velmi názorně předvedou, jak vlastně celé představení máte nejlépe vnímat a o čem se tu hraje), tak se svým souborem, který by si raději vyzkoušel náročnější repertoár a vtiskl divákovi hlubší poselství, v tomto je aktivní Schikanederův chráněnec Nicolas v podání Daniela Rymeše, který zazáří i jako princ Tamino.

Jeden divadelnický vtip, co lze uvést jako příklad, byl velmi symbolický a vlastně až absurdní. Nevejde se do divadla orchestr? Radní rádi poradí: Pořiď si orchestrión! Co kdyby Ti, milý Emanueli, muzikanti frnkli do Práglu! V tuto chvíli se v drobné citaci nezapomnělo na Chalupáře a člověk znalý poměrů si jen posteskne, že do muzikálové Prahy, co je v tuto chvíli dost zaplněna právě takovými halfplaybackovými „orchestrióny“ (čest výjimkám!) bohužel v současné době muzikanti nemají příliš důvod frnkat.

A narážek na obyvatele Prahy padne během večera nespočet. Ještě že minimálně jeden publicista na premiéře na kraji první řady, byť z Prahy, už v Brně zdomácněl natolik, že se smál z plna hrdla. Závěrečný souboj je zde bitvou u Slavkova se samotným Napoleonem (Ondřej Bábor je známá divadelní tvář už od brněnského nastudování Spring Awakening (Probuzení jara)  a i když je tady jeho prostor trochu menší, jelikož někdo přece jen musí na divadle dělat úkoly typu hromobití, že… a svého Napoleona si užívá). Souboj ale spočívá v další tradici – koštování vína! Vyhraje Francie nebo Brno? Jedno je jisté, brouknete si u toho na moravskú notečku… a to doslova. Tedy pokud v tuto chvíli veškerý nápor vydržela vaše bránice.

Ondřej Bábor jako Napoleon Bonaparte jde právě koštovat...

Ondřej Bábor jako Napoleon Bonaparte jde právě koštovat…

Málokdy se odjíždí z premiéry či reprízy nějakého divadelního počinu s velmi intenzivním pocitem, že by si ho okamžitě rád zopakoval. U této svérázné brněnské Flétny kouzedlné se tento pocit dostavil velmi intenzivně, protože tomuto ročníku spolu šlape zkrátka báječně. A to i v tomto představení, v něm se možná požná každý správný divadelník.

Vy můžete tento nasmírně povedený počin vidět v Divadle Na Orlí ještě 6., 7. a 18. května.

Autorem fotografií je Kuba Jíra. Za poskytnutí děkujeme Lubošovi Marečkovi, tiskovému mluvčímu JAMU.


Brno
Napjatě očekávaný muzikál DEVĚT KŘÍŽŮ bude mít premiéru už tento víkend
Aktuální zprávy
MARY POPPINS se vrací do Brna, v hlavní roli s Alenou Antalovou a Ivanou Vaňkovou
Brno
Kouzelný rodinný muzikál MATILDA zamířil do Brna
U článku nejsou žádné komentáře. Napište svůj názor jako první!