VÍME PRVNÍ: Plány muzikálové scény v Brně na sezónu 2014/2015 jsou odhaleny!
Městské divadlo Brno dnes schválilo dramaturgický plán na nadcházející sezónu 2014/2015 a my vám ho jako první přinášíme! Těšit se můžete na 9 titulů, z toho 4 muzikály, 4 činohry a jednu hudební komedii. Sedm z nich nebylo v naší zemi vůbec uvedeno a dvě budou mít světovou premiéru. Pojďme si podrobněji představit muzikálové inscenace, které nás čekají.
Inscenace jsou seřazeny chronologicky tak, jak by měly za sebou následovat v průběhu sezóny.
(MdB si vyhrazuje právo na změnu)
DUCH
romantický muzikál
Bruce Joel Rubin, Dave Stewart, Glen Ballard
Legendární příběh o neomezené síle lásky je známý ze slavného filmového zpracování Jerryho Zuckera z roku 1990. Patrick Swayze a Demi Mooreová v hlavních rolích tenkrát okouzlili diváky pohádkovým vyprávěním o tom, jak skutečná láska může překonat i samotnou smrt. Sam a Molly jsou šťastný pár, jenže Sam je jedné noci zavražděn. Jeho duch ovšem zůstává na zemi, protože nenalezne klid, dokud svou nespravedlivou smrt neobjasní. Příběh kombinuje romantickou zápletku s detektivním případem, v němž postupně vychází najevo, že za Samovou smrtí stojí jeho kolega z banky. Samův duch prostřednictvím praštěné šarlatánky Mae s Molly komunikuje a snaží se ji chránit. Ve filmu Mae hrála Whoopi Goldbergová a na rozdíl od hlavních protagonistů proměnila nominaci na Oscara v zisk této populární ceny. Oscara získal film i za scénář.
Muzikálová verze zachovává původní syžet, který umně kombinuje milostný příběh s komediálními a dramatickými prvky. Zároveň posouvá hranice inscenování používáním nejmodernějších technologií, které na jevišti umožní prolínání skutečného a nadpozemského světa. Muzikál měl premiéru v březnu roku 2011 v Manchesteru, odkud se v červnu přesunul do Londýna, kde zaznamenal více než 500 repríz a v dubnu 2012 byl uveden na americkou Broadway. V současné době probíhá anglické turné a Česká republika je po Itálii a Holandsku teprve třetí evropskou zemí, kde bude uveden. Na Hudební scéně Městského divadla budou v české premiéře k vidění opravdová divadelní kouzla a iluze, s kterými se u nás diváci zatím neměli možnost setkat.
Režie: Stanislav Moša
Přečtěte si
LET SNŮ, ANEB KOUZELNÁ CESTA
fantasy muzikál
Martin Lingnau, Jurrian van Dongen, Koen van Dijk
Na počátku vzniku tohoto muzikálu byl zábavní park Efteling v Holandsku, který již od jeho otevření v roce 1952 navštívilo více než milion návštěvníků. Je dvakrát větší než Disneyland v Kalifornii a děti i dospělí hosté v něm mohou zažít atmosféru pohádkových, mytologických, legendárních a různých fantazijních světů. Muzikálový příběh Let snů (Droomvlucht) byl napsán na míru pro jednu z parkových atrakcí a diváci jej mohli v tajuplném domě navštívit od 9. října 2011 do 9. dubna roku 2012. Inscenace ale zaznamenala velký úspěch a ukázalo se, že může fungovat i samostatně mimo prostor parku v divadelních budovách.
Děj je napsán v oblíbeném žánru fantasy, který vytváří zcela nové světy plné magie, nadpřirozena a bájných bytostí a navazuje tak na legendy tohoto uměleckého druhu, jakými je například Tolkienův Pán prstenů nebo Pratchettova Zeměplocha. Let snů vypráví o kouzelném a dech beroucím dobrodružství malé holčičky Lily, která jednoho dne usne na pohádkové knize a spolu se svou babičkou se probudí v magickém světě plném trollů, elfů, faunů a víl. Ukáže se, že kouzelná říše se momentálně potýká s problémy, s kterými může pomoci právě jenom Lila. V české premiéře se na Hudební scéně staneme svědky napínavého příběhu plného zázračných postav a prostředí, jenž je určen pro celou rodinu podobně, jak tomu bylo v případě naší inscenace o Mary Poppins, jejíž režie se taktéž ujal Petr Gazdík.
Režie: Petr Gazdík
TĚŽKÁ BARBORA
hudební komedie
Jiří Voskovec, Jan Werich, Jaroslav Ježek
Hry Jiřího Voskovce a Jana Wericha se mohou zdát neoddělitelně spjaty s osobnostmi svých autorů, na stranu druhou se už dávno staly trvalou součástí zlatého fondu české dramatiky. Těžká Barbora mezi všemi díly V+W vyniká brilantním humorem obou autorů i zcela kouzelným nadčasovým poselstvím. Příběh je posazen do malého holandského městečka Eidamu, jehož konšelstvo je rozhádané, prolezlé korupcí, podvůdky a intrikami a kde místní učitel, nejčestnější postava hry, se tomu neumí postavit. Nakonec se však tváří v tvář ohrožení z mocné sousední země Yberland a za vydatné pomoci dvou zběhlých yberlandských žoldnéřů, kteří se k nim připojí, eidamští semknou a prokáží nečekanou vůli a soudržnost. Plejáda plastických komediálních figur a figurek, pověstný slovní humor V+W a nesmrtelné Ježkovy hity jako Holduj tanci, pohybu, Vy nevíte, co je středověk nebo Sláva mu, on je pašák – i to jsou jedny z mnoha důvodů, proč přivítat Těžkou Barboru na jevišti Činoherní scény.
Režie: Stanislav Slovák
PRODANÝ SMÍCH (TIMM THALER)
pohádkový muzikál
Xavier Naidoo, Markus Heitz, Michael Herberger
Kniha německého autora Jamese Krüsse u nás vyšla pod názvem Prodaný smích. Pohádkový příběh vypráví o chlapci, který se rozhodne prodat ďáblovi vlastní zvonivý smích výměnou za možnost vyhrát každou sázku na světě. Ačkoli Timm rychle bohatne a získává všechno, po čem dřív toužil, brzy pochopí, že opravdovým bohatstvím byl právě jeho smích, který se tedy rozhodne získat zpět. Vydává se na strastiplnou cestu plnou mnohých dobrodružství. Muzikál nabitý výbornou současnou hudbou a strhujícím příběhem měl světovou premiéru 16. listopadu 2013 v německém Darmstadtu (všechny reprízy tohoto díla jsou beznadějně vyprodány!). Tam jej režíroval Stanislav Moša, který jej se svým osvědčeným inscenačním týmem: Christopher Weyers – scéna, Andrea Kučerová – kostýmy, Aneta Majerová – choreografie, uvede jako druhý na světě a tedy i v české premiéře na Hudební scéně Městského divadla Brno.
Režie: Stanislav Moša
EVANGELIUM PODLE MARIE
rocková opera
László Tolcsvay, Péter Müller, Péter Müller Sziámi
Známý příběh o narození, životě i smrti Ježíše Krista vypráví tato maďarská rocková opera z roku 1991 neobvyklým pohledem. V centru veškerého dění zde stojí Marie, Ježíšova matka. Tématem se tak stává její osobní bolest a utrpení z těžkého údělu, kterým je její syn pověřen, ale také nekonečná mateřská láska a oddanost. V roce 1992 bylo dílo uvedeno na Nové scéně v Bratislavě v režii Jozefa Bednárika, kde zaznamenalo fenomenální úspěch dvě stě padesáti repríz a inscenace tak stála na počátku slavné muzikálové éry v Československu. Od té doby se Evangelium podle Marie, které vedle nesmrtelného příběhu nabízí i krásné melodie, hrálo v Německu, Švýcarsku, Rakousku, Itálii i na Islandu a nyní se tedy konečně dostává v české premiéře i na Hudební scénu Městského divadla Brno.
Režie: Stanislav Slovák
Na jaký muzikálový titul se nejvíce těšíte?
Pište do komentářů…
Činoherní plán Městského divadla Brno
Pro úplnost přikládáme i výčet činoher.
Opět seřazeno chronologicky.
MRTVÉ DUŠE
komediální epopej – Nikolaj Vasiljevič Gogol – Režie:Hana Burešová
PRINC HOMBURSKÝ
romantické drama cti – Heinrich von Kleist – Režie: Mikoláš Tyc
BLÁZNIVÉ NŮŽKY
akční komediální detektivka – Paul Pörtner – Režie: Petr Gazdík
SKLENĚNÝ POKOJ
příběh legendární vily – Simon Mawer / Stanislav Moša – Režie: Stanislav Moša
Komentáře
veny
AutorHm, zajímavé.
Sasie
AutorNevěděla jsem, kam líp to dát, vzhledem k tomu, že Ostrov pokladů tu nemá článek s obsazením nebo něco podobného, tak aspoň sem. Viděla jsem včerejší generálku a myslím, že jde o velmi povedené představení. Znala jsem některé písničky už z dřívějška, z německé nahrávky, takže jsem věděla, že s hudbou Dennise Martina nebudu mít problém, tak jako jsem ho neměla ani v případě jeho Papežky, což se mi potvrdilo i během představení. Hodně mě také zaujala práce se scénou, nejenom kulisy, ale spíš i různé využívání opony apod. Myslím, že Stano s Milfajtem tím zajímavě navázali na Mozarta a tamější využívání zásuvných stěn. Celou scénu pak skvěle dotváří také dotáčky, které jsou jako vždy velmi propracované. Povedené je také obsazení, aspoň tedy ty alternace, které jsem měla možnost vidět v rámci generálky. Mile mě zaujal Tomáš Dalecký v chlapecké roli Lloyda/Jima, neboť ne vždy jsem měla s dětskými herci až tak pozitivní zkušenosti ale proti němu nemůžu rozhodně nic říct, přišlo mi, že působil ve své roli přirozeně. Vedle něj pak rozhodně stojí za jmenování Aleš Slanina v rámci titulní trojrole, neboť zde opět dokazuje své kvality, jak herecké, tak zejména i pěvecké.
Jediné co, tak si myslím, že MdB by možná mohlo, např. na svých webovkách, v tomto případě zmínit, že to představení není cíleno vyloženě na dětské publikum, resp. zejména to menší dětské publikum, tak jako tomu bylo třeba v případě Mary Poppins. Mám pocit, že ten název a plakát by mohli působit trochu klamavě a přitom to představení pro úplně malé děti není. Prý se to bere tak nějak tak, že je to až pro děti nad 12let, což si ale myslím, že by právě mělo být na těch stránkách v tomto případě uvedeno.