Herecká asociace dnes zveřejnila nominace 27. ročníku Cen Thálie.
V kategorii cen za mimořádný umělecký jevištní výkon bylo stanoveno hodnocené období v rozmezí od 1. června 2019 do 30. června 2020, tak aby byla obsažena celá divadelní sezona 2019/2020.
V následujících ročnících bude hodnotící období v rozmezí od 1. července předcházejícího roku do 30. června roku, ve kterém se ceny udělují. Ve výjimečných případech může odborná porota rozhodnout o zařazení červnové premiéry do následujícího hodnoceného období.
Dodatek ke Statutu Cen Thálie pro ročník 2019/2020
S ohledem na mimořádnou situaci nákazy COVID-19 a s tím související předčasné uzavření divadel v divadelní sezoně 2019/2020 mají odborné poroty Cen Thálie možnost ve výjimečných případech rozhodnout o přeřazení titulu, který měl premiéru v divadelní sezoně 2019/2020, do následujícího hodnotícího období v divadelní sezoně 2020/2021.
Jedná se jen o výjimečné případy inscenací, ve kterých je očekáván mimořádný výkon, případně byla vytipována některým z porotců, ale zbývající odborná porota neměla možnost výkon ohodnotit z důvodu předčasného uzavření divadel, nedostatečně kvalitního záznamu, případně neexistence záznamu.
Nominace na Ceny Thálie 2020
Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry
ŽENY
MICHAELA ŠTIKOVÁ GEMROTOVÁ
Role: Elisabeth
Inscenace: Elisabeth
Hudba: Sylvester Levay
Libreto a písňové texty: Michael Kunze
Překlad: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
Režie: Lumír Olšovský
Premiéra: 30. listopadu 2019
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Náročná titulní role Alžběty-Sisi se potkala s ideální pěveckou formou Michaely Štikové, jež zazářila i herecky. Problematický vztah k oběma partnerům, císaři i Smrti, sehrála v celém rejstříku role, od mladé dívky až po stárnoucí a umírající ženu.
MARKÉTA SEDLÁČKOVÁ
Role: Donna Sheridanová
Inscenace: Mamma Mia!
Hudba: Benny Andersson, Björn Ulvaeus
Libreto a písňové texty: C. Johnson, B. Andersson, B. Ulvaeus
Překlad: Adam Novák
Hudební nastudování: Daniel Kyzlink, Martin Procházka
Choreografie: Hana Kratochvilová
Režie: Petr Gazdík
Premiéra: 19. října 2019
Městské divadlo Brno
Markéta Sedláčková ztvárňuje Donnu jako charismatickou silnou ženu se sklony ke zmatkování, která má však vše plně pod kontrolou. S neutuchající mladistvou energií osciluje mezi lehkou hravostí i vážnějšími tóny. Pěvecké party zvládá bravurně až s uhrančivou silou.
ERIKA STÁRKOVÁ
Role: Dívka
Inscenace: Lazarus
Hudba a písňové texty: David Bowie
Libreto: Enda Walsh
Překlad libreta: Michal Zahálka
Hudební nastudování: Jan Aleš
Pohybová spolupráce: Stanislava Vlčeková
Režie: Marián Amsler
Premiéra: 12. října 2019
Městská divadla pražská (Komedie) Praha
Tajemná, dětsky naivní a upřímně bezelstná, s vnímavostí a dojmem bezprostřední iluze kraluje nejen herecky. Přidává i pěvecky velmi vyzrálý projev. Její interpretace a originální pojetí písně „Life on Mars“ se pak stává jedním z vrcholů celého představení.
MUŽI
PAVEL REŽNÝ
Role: Smrt
Inscenace: Elisabeth
Hudba: Sylvester Levay
Libreto a písňové texty: Michael Kunze
Překlad: Michael Prostějovský
Hudební nastudování: Kryštof Marek
Choreografie: Pavel Strouhal, Denisa Komarov Kubášová
Režie: Lumír Olšovský
Premiéra: 30. listopadu 2019
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Pavel Režný je synonymem pro spojení „komplexní muzikálový výkon“, s každou další velkou rolí „roste“. Postava Smrti klade na své představitele vysoké nároky, Režný nezaváhal ani ve skutečně „smrtících“ výškách. Podmanivě uhrančivé pojetí učinilo z jeho role jednu z nejvýraznějších postav inscenace.
TOMÁŠ SAVKA
Role: Jamie Wellerstein
Inscenace: Pět let zpět (The Last Five Years)
Hudba, libreto a texty písní: Jason Robert Brown
Překlad: Tomáš Novotný
Režie: Janka Ryšánek Schmiedtová
Hudební nastudování: Marek Prášil
Pohybová spolupráce: Adéla Laštovková Stodolová
Premiéra: 26. září 2019
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Savka dokonale vystihl osobnost a složitou povahu mladého úspěšného spisovatele. Uplatnil přitom své všestranné herecké dispozice, temperament a intuici. Bravurně zvládl obtížný pěvecký part s nonšalantní lehkostí, brilantní intonací a přesvědčivým výrazem.
TOMÁŠ ŠULAJ
Role: Billy Flynn
Inscenace: Chicago
Hudba: John Kander
Libreto: Fred Ebb, Bob Fosse
Písňové texty: Fred Ebb
Překlad: Ivo T. Havlů
Hudební nastudování: Josef Fojta
Choreografie: Hana Achilles
Režie: Linda Keprtová
Premiéra: 22. června 2019
Slovácké divadlo Uherské Hradiště
Již mnoho let dokazuje svoji skvělou hereckou formu v činoherních rolích i v muzikálu. Jeho Billy Flynn je sebestředný hejsek s obrovským šarmem a sebejistotou. Hercův precizní výkon (je již nositelem Ceny Thálie z roku 2005) uchvacuje ve všech jeho složkách.
Širší nominace
Soňa Hanzlíčková
za roli Elisabeth v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Elisabeth patří k nejnáročnějším muzikálovým rolím. Dlouhodobě vynikající Hanzlíčková ztvárňuje Sisi bravurním hereckým projevem plným emocí s hodnověrným aristokratickým vystupováním, skvělým zpěvem i tancem.
Pavlína Hejcmanová
za roli Velmy Kellyové v inscenaci Chicago (Slovácké divadlo Uherské Hradiště)
Pavlína Hejcmanová uchvacuje precizním zvládnutím herecké a pěvecké složky i brilantním tanečním projevem. Nabízí divákům poutavý a přesný obraz kabaretní umělkyně a vražedkyně v jedné osobě.
Kateřina Herčíková
za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wicked) (GoJa Music Hall Praha)
Elphaba byla pro Herčíkovou první velkou sólovou rolí a rovnou v ní zazářila. S velice náročnými písněmi si poradila bez nejmenšího zaváhání. Nepřehlédnutelný komplexní výkon je srovnatelný s úspěšnou zahraniční produkcí tohoto díla.
Dita Hořínková
za roli Kaly v inscenaci Tarzan (Divadlo Hybernia Praha)
Dita Hořínková ztvárňuje obvykle v muzikálových a operetních produkcích komediální role. Kale, Tarzanově náhradní gorilí matce, dokázala vtisknout nejen dojemnost, ale také obrovský temperament. Náročnou postavu skvěle zazpívala, zahrála i zatančila.
Dagmar Křížová
za roli Sophie Sheridanové v inscenaci Mamma Mia! (Městské divadlo Brno)
Se skvostnou elegancí vkročila Dagmar Křížová do role Sophie. Energická, svěží, temperamentní s bezchybným zpěvem a bezprostředním hereckým projevem rozehrála na jevišti přívětivý spektákl.
Eliška Ochmanová
za roli Elphaby v inscenaci Čarodějka (Wicked) (GoJa Music Hall Praha)
Výkony muzikálové zpěvačky Elišky Ochmanové stále rostou. Nyní konečně získala hlavní roli v muzikálu „superlativů“ a příležitost stoprocentně využila. Pěvecky jako Elphaba exceluje, herecky i pohybově působí energicky a živelně.
Martina Vlčková
za roli Catherine Hiatt v inscenaci Pět let zpět (The Last Five Years) (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
V nelehké úloze dokazuje Martina Vlčková Šnytová, držitelka Ceny Thálie 2018, nejen dokonalou pěveckou a hereckou techniku, ale také nezkrotné nasazení a energii, kterou organicky dávkuje během celého představení na komorním jevišti.
Pavel Klimenda
za roli Johnnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Rolí Johnnyho získal protipól postav, které dosud ztvárňoval. Jako mladík, hledající cíl života mezi přátelstvím, útěkem z domova, láskou a drogami suverénně ovládá jeviště svou energií, emotivním herectvím i excelentním podáním notoricky známých songů.
Štěpán Komárek
za roli Gaba v inscenaci Ne/Normální (Art4rent / Divadlo Na Prádle Praha)
Štěpán Komárek vtrhl na pražskou muzikálovou scénu a trochu překvapivě se stal hlavní hvězdou české premiéry muzikálu Ne/Normální. Puberťáka, frajírka i ironického žárlivce s křehkou duší zazpíval i sehrál excelentně.
Jan Kříž
za roli Smrti v inscenaci Elisabeth (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Dvojnásobný držitel Ceny Thálie Jan Kříž opět potvrdil svůj talent. Je hlavním protihráčem a zároveň svůdcem titulní hrdinky – svým silným, temně zabarveným hlasem je přesvědčivý, charismatický, nepoddajný a majestátný.
Lukáš Ondruš
za roli Tunnyho v inscenaci Green Day’s American Idiot (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Lukáš Ondruš dokázal znamenitě vystihnout znuděného rebela, zdrceného vojáka, ale i zamilovaného kluka, který nachází smíření a lásku. Autentický a emocionální projev podtrhuje jistým pěveckým výkonem a velmi dobrou angličtinou.
Přemysl Pálek
za roli Christiana Graye v inscenaci 50 ODSTÍNŮ! (Divadlo Radka Brzobohatého Praha)
Přemysl Pálek zahrál roli s neskutečným elánem. Připočteme-li k tomu jeho nesporné taneční kvality, neklamně komediální ztvárnění role a velmi dobrý zpěv, stává se z Pálka jedna z hvězd představení, která vévodí této rozverné show.
Ondřej Ruml
za roli Thomase Jeroma Newtona v inscenaci Lazarus (Městská divadla pražská – divadlo Komedie)
Ondřej Ruml svoji pěveckou bravuru plně uplatňuje i v roli Thomase Jeroma Newtona v nekonformním muzikálu Lazarus, v němž ale zaujal i svým minimalistickým, přesto však velmi přesvědčivým hereckým výkonem.
Roman Tomeš
za roli Lukáše v inscenaci Voda (a krev) nad vodou (Divadlo Kalich Praha)
Matador muzikálové scény opět přesvědčil o svých nesporných kvalitách. Předvedl dechberoucí výkon okořeněný notnou dávkou charismatu se skvěle zahranými emocemi. Zpívá s vytříbenou lehkostí a absolutní jistotou.
Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda poroty), Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Ludmila Machytková, Jolana Nováková, Miroslav Ondra, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký.
Vyhlášení nositelů Cen Thálie se vzhledem k aktuální situaci uskuteční tentokrát “komorně”, a to prostřednictvím streamu 14. listopadu 2020 od 20:00 hod.
Komentáře