Herecká asociace zveřejnila na dnešní tiskové konferenci nominace 30. ročníku Cen Thálie za mimořádný jevištní výkon v kategorii Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry.
NOMINACE NA CENY THÁLIE 2023
Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry
Schválila odborná porota ve složení: Zdeněk Barták (předseda), Pavel Bár, Milan Bátor, Radek Janda, Oldřich Kříž, Jiří Landa, Jolana Nováková, Michael Prostějovský, Vítězslav Sladký.
HANA HOLIŠOVÁ
Role: Marta
Inscenace: Marta
Hudba: Petr Zeman a citace písní z repertoáru Marty Kubišové
Libreto: Daniela Šteruská-Sodomová
Režie: Adéla Stodolová
Pěvecké nastudování: Linda Finková, Petr Zeman
Choreografie: Linda Rančáková
Premiéra: 9. června 2022
Daniela Sodomová, Mamon Art s.r.o. a Letní scéna Musea Kampa Praha
Hana Holišová se v Martu Kubišovou doslova převtělila, aniž by ji ovšem jakýmkoli způsobem imitovala. V jejím projevu jsou zřetelné pouze základní charakteristické rysy legendární zpěvačky, se kterými si zručně pohrává a citlivě je rozvíjí. Herečka svou pečlivě zpracovanou choreografií gest, mimiky a pohybů vystavěla postavu, která k divákům nejen promlouvá, ale především s nimi po celou dobu představení komunikuje. To je největší devíza výkonu Holišové, jež se také hlasově přiblížila altu Kubišové a s přirozenou lehkostí a naprostou intonační suverenitou interpretovala její hity i méně známé písně. Rolí Marty se Holišová posouvá do další etapy svého uměleckého působení, které bude jistě velmi zajímavé sledovat.
MICHAELA HORKÁ
Role: Paní Lovettová
Inscenace: Sweeney Todd: Ďábelský lazebník z Fleet Street
Hudba a texty písní: Stephen Sondheim
Libreto: Hugh Wheeler
Překlad: Hana Nováková
Režie: Juraj Čiernik
Hudební nastudování: Marek Prášil
Choreografie: Jana Burkiewiczová
Premiéra: 2. února 2023
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Mimořádně náročnou roli pekařky Lovettové ztvárnila Michaela Horká s obrovským nasazením a s originálními výrazovými prostředky. Do detailů dokázala vykreslit toxický charakter ženy, která je schopna klesnout na nejhlubší dno a obětovat vše, aby dosáhla svého krví zalitého štěstí. Horká vede svou postavu po křivolaké stezce plné ironie, marnosti a kousavého sarkasmu. Je frustrovaná, bláznivá, brilantně vykresluje labilní charakter pomocí přesně odstíněné mluvy, pohybu a nezaměnitelných gest. V jejím vynikajícím hereckém ztvárnění se působivě zrcadlí psychický profil neotesané a zhrzené ženy, která někde hluboko uvnitř chová touhu po obyčejném štěstí. Po pěvecké stránce Horká pojala náročný part s velkou expresivitou, která propůjčuje jejímu hlasu jedinečně „nakřáplý“ ráz.
PETRA JANEČKOVÁ
Role: Emilia Marty
Inscenace: MAKROPULOS musical
Hudba: Ondřej Soukup
Libreto: Petr Abraham
Texty písní: Gabriela Osvaldová
Režie: Petr Novotný
Hudební nastudování: Radek Škeřík
Choreografie: Petra Parvoničová
Premiéra: 22. října 2022
Východočeské divadlo Pardubice
Petra Janečková dokázala v roli Emilie Marty plně zúročit léty získané herecké a pěvecké zkušenosti. Její Emilia Marty je opravdovou femme fatale, která ve svůj prospěch manipuluje se životy lidí, jež umí milovat i nenávidět. Zároveň však Janečková dokázala do postavy vtisknout jistou odevzdanost životu a bolest duše, jako by po třistaleté pouti žila opravdu jen ze setrvačnosti. Její závěrečný výstup je podán se stejnou suverenitou, s níž se chopila i rozsáhlého pěveckého partu. Petra Janečková se během svého pětadvacetiletého angažmá ve Východočeském divadle Pardubice, kde ji muzikálové role pravidelně potkávají, vypracovala ve výbornou muzikálovou herečku, která umí využít všech svých předností k vytvoření plnokrevné postavy. Emilia Marty je toho zářným příkladem.
LIBOR MATOUŠ
Role: Rob Cole
Inscenace: Medicus
Libreto: Félix Amador podle Noaha Gordona
Hudba a texty písní: Iván Macías
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Režie: Stanislav Moša
Hudební nastudování: Dan Kalousek, František Šterbák
Choreografie: Michal Matěj
Premiéra: 22. října 2022
Městské divadlo Brno
Libor Matouš se od počátku svého angažmá v roce 2018 stal jednou z výrazných tváří nejmladší herecké generace Městského divadla Brno. Zatím největší příležitost dostal v hlavních mužských rolích muzikálů Devět křížů a Medicus. Nominaci získal právě za druhý jmenovaný titul, v němž skvěle ztvárnil dospělého ranhojiče Roba Colea. Propůjčil mu nejen své charisma, ale zejména osobité pěvecké a herecké uchopení postavy. Náročný pěvecký part zvládl s přehledem, postavu nepojal jako lacině líbivou. Zpívá a hraje neokázale, lehce. V roli, která jako by mu byla šita přímo na tělo, si podmanil nejen muzikálové publikum, ale zaujal také řadu divadelních kritiků a publicistů.
MILAN NĚMEC
Role: Ředitelka Trunchbullová
Inscenace: Matilda
Libreto: Dennis Kelly
Hudba a texty písní: Tim Minchin
Překlad a režie: Petr Gazdík
Hudební nastudování: Dan Kalousek, Ema Mikešková
Choreografie: Carli Rebecca Jefferson
Premiéra: 21. ledna 2023
Městské divadlo Brno
Milan Němec patří k dlouholetým oporám Městského divadla Brno, na jehož jevištích ztvárnil v uplynulých letech celou plejádu pozoruhodných rolí. Ve svém širokém hereckém rejstříku si ale vždy dokáže mimořádně užít převlekové úlohy až směšně zlých žen – v minulosti taková byla Macecha ve Sněhurce, nyní Ředitelka Trunchbullová v Matildě. S výrazným líčením a obrovskými prsy jakoby mizí Němcova přirozená dobrotivost. Děti i své podřízené dokáže jako bývalá atletka a stará panna týrat s gustem sadistického labužníka. Němec je coby despotická mrcha nádherně odpudivý, vyvolává salvy smíchu, ale i mrazení v zádech, ladným saltem přes švédskou bednu šokuje. Výjimečná kreace!
TOMÁŠ SAVKA
Role: Max Bialystock (s přihlédnutím k výkonu v roli Jiřího Suchého v inscenaci Jonáš a tingl-tangl, Národní divadlo moravskoslezské)
Inscenace: Producenti
Hudba: Mel Brooks
Libreto: Mel Brooks, Thomas Meehan
Překlad: Adam Novák
Režie: Gabriela Petráková
Hudební nastudování: Jakub Žídek
Choreografie: Ladislav Cmorej
Premiéra: 27. října 2022
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Tomáš Savka představil broadwayského producenta Maxe Bialystocka jako vilného a nemravného producenta výstižnými hereckými prostředky – je provokativní, nevypočitatelný a mírně kontroverzní. S labužnickou prostopášností a zdravým sebevědomím Savka předvádí to nejlepší ze svého talentu, s podobnou lehkostí a bezprostředností zvládl také nesnadný pěvecký part. Znamenitý pěvecký a herecký výkon ale Savka ukázal i v legendárním díle Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra Jonáš a tingl-tangl, jímž jednoznačně potvrdil, že má smysl uvést na jeviště i titul obecně považovaný za nepřevoditelný. Ačkoliv střípek Jonáše nosíme v sobě každý, Savka ho dokázal najít a osobitě ztvárnit podle vlastního přesvědčení – a v tom spočívá kouzlo jeho jedinečného podání.
Širší nominace
Eva Burešová
za roli Rachel Marron v inscenaci The Bodyguard
(Hudební divadlo Karlín Praha)
Kristýna Daňhelová
za roli Elišky v inscenaci Devět křížů
(Městské divadlo Brno)
Nina Horáková
za roli Evy v inscenaci Biograf láska
(Divadlo Kalich Praha)
Pavla Janiššová
za roli Marie Čížkové v inscenaci Musíme si pomáhat
(Západočeské divadlo Cheb)
Karolina Kabele
za roli Matildy Wormwoodové v inscenaci Matilda
(Městské divadlo Brno)
Berenika Kohoutová
za titulní roli v inscenaci Marta
(Daniela Sodomová, Mamon Art s.r.o a Letní scéna Musea Kampa, Praha)
Esther Mertová
za roli Mary Cullenové v inscenaci Medicus
(Městské divadlo Brno)
Roman Harok
za roli Franze Liebkinda v inscenaci Producenti
(Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Jakub Hliněnský
za roli Hraběte Boniho Kancsiana v inscenaci Čardášová princezna
(Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Lukáš Janota
za roli Edwarda Blooma v inscenaci Velká ryba (Big Fish)
(Městské divadlo Brno)
Pavel Klimenda
za titulní roli v inscenaci Orlando (projekt INTRO ’22)
(Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Radek Melša
za roli Lea Blooma v inscenaci Producenti
(Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Lukáš Randák
za roli Jindřicha v inscenaci Doktor Faust
(Divadlo Na Maninách Praha)
Jakub Žídek
za roli Jiřího Šlitra v inscenaci Jonáš a tingl-tangl
(Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Ceny Thálie vyhlašuje a pořádá od roku 1994 Herecká asociace (dále HA), nezávislá profesní odborová organizace výkonných umělců s působením na území České republiky.
Letos se budou Ceny Thálie udělovat po třicáté, a to v sobotu 30. září od 20 hodin, opět v historické budově Národního divadla v Praze pod záštitou Ministra kultury České republiky Martina Baxy a s podporou Ministerstva kultury. V průběhu ceremoniálu, který bude v přímém přenosu vysílat Česká televize na programu ČT1, bude vyhlášeno 19 laureátů.
Režii přenosu má opět na starosti Roman Petrenko. Scénář v dramaturgii Herecké asociace (Jaroslav Someš a Ondřej Kepka) píše Barbora Suchařípová.
Výroční Ceny Thálie se udělují v šesti kategoriích.
Tradičně se udělují Ceny Thálie ve čtyřech kategoriích – v činohře, v opeře, v oboru baletu, tance a pohybového divadla a v oboru muzikálu, operety a jiných hudebnědramatických žánrů – a to za mimořádné jevištní výkony, které vznikly v České republice v období, za které se ceny ten rok udělují. V každé z těchto kategorií se oceňují zvlášť ženské a mužské výkony, které posuzují oborové odborné poroty, jmenované prezidiem HA. Od roku 2020 se oceňují také samostatně mimořádné umělecké jevištní výkony v oboru alternativního divadla a v oboru loutkového divadla. V každé z těchto kategorií je udělena pouze jedna cena. Pro muže a ženy dohromady.
Pro 30. ročník Cen Thálie bylo určeno hodnocené období v rozmezí od 1. července 2022 do 30. června 2023.
Oborové odborné poroty rozhodují postupně o tzv. „širších nominacích“ a především o tzv. „užších nominacích“, z nichž je vybrán nositel či nositelka Ceny Thálie – do tohoto finále postupují v každé z tradičních kategorií 3 umělkyně a 3 umělci, v kategoriích alternativního divadla a loutkového divadla 5 umělkyň a umělců jako celek.
Rozhodování o udělení Ceny Thálie za mimořádné jevištní umělecké výkony je svěřeno výhradně odborným porotám. Jejich členové rozhodnou o laureátech v tajném hlasování přímo až v den vyhlášení v Národním divadle, za účasti státního notáře a zástupce HA.
Předsedkyní činoherní poroty je Jana Paterová, operní porotu vede Zbyněk Brabec, baletní Roman Vašek, muzikálově-operetní Zdeněk Barták, porotu alternativního divadla Kateřina Rathouská
a předsedkyní loutkářské poroty je Kateřina Dolenská.
V letošním ročníku bude opět předána Cena České akademie divadelníků, která bude udělena mezioborově za mimořádný přínos českému divadelnímu umění, a to na základě dvoukolového elektronického hlasování. Právo hlasovat v obou kolech mají členové ČAD.
Stejně jako dosud, využije i tentokrát prezidium HA svou možnost udělit ceny za celoživotní umělecké mistrovství. V letošním ročníku to budou dvě ceny v oboru činohry pro Danielu Kolářovou a Stanislava Šárského. Po jedné ceně v dalších oborech, v opeře pro Jana Hladíka, baletu, tanci a pohybovém divadle pro Miroslavu Pešíkovou a v muzikálu, operetě a jiných hudebnědramatických žánrech pro Františka Zacharníka.
Mimořádně bude letos udělena ještě jedna cena za celoživotní mistrovství i v oboru muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry. Také bude udělena Cena Thálie za šíření divadelního umění v televizi a Cena pro mladého umělce či umělkyni do 33 let v oboru činohry.
Komentáře