NDM uvede nový český muzikálový epos “Zvoník u Matky Boží”
V sobotu 20. února 2010 uvede Národní divadlo moravskoslezské premiéru nové inscenace “Zvoník u Matky Boží” – Velký muzikálový epos o hledání smyslu života a lásky zpracovaný podle známého románu Victora Huga. Přinášíme vám informace z tiskové konference k tomuto dílu režiséra Michaela Taranta a skladatele Daniela Fikejze.
Slavný román Victora Huga “Chrám Matky Boží v Paříži” láká pozornost už od svého vydání (1831). Ke čtenářům a obdivovatelům díla se postupem doby připojila řada tvůrců z oblasti divadla a filmu, kteří Hugův román zpracovali nejrůznějšími způsoby. Silný středověký příběh z konce 15. století je příběhem lásky, vášně a žárlivosti tří mužů k jedné ženě, z nichž, jak sám Hugo říká, má každý jiné srdce: pohledného sebejistého vojáka Phoeba ze Chateaupersu, kapitána královských lučištníků, fanatického kněze-arcijáhna Klaudia Frolla, a konečně, od dětství znetvořeného dobráckého zvoníka chrámu Notre Dame, Quasimoda, k mladé krásné cikánce Esmeraldě…
Operetní soubor NDM přináší nové zpracování Hugova díla v úpravě a režii Michaela Taranta a s hudbou Daniela Fikejze. Oba tvůrci zde již prezentovali řadu úspěšných inscenací v 90. letech: “Elektra – Orestés”, “Kupec benátský”, “Lev v zimě” či “Don Juan” včetně mnohých dalších spoluprací v prestižních českých divadlech.
“Zvoník u Matky Boží” je novým pohledem na Hugovo dílo, uvedené před lety v Hradci Králové a Kladně. Tarant je režisér s hlubokým vzdělanostním zázemím, se smyslem pro provokativní ztvárnění tématu. Je jedno, zdali je to činohra nebo opera, v případě Zvoníka jde o hudebně dramatický útvar, v němž skvěle funguje scénická hudba, písně, sbory či názvuky muzikálových hudebních čísel v kombinaci s podnětnou vizuální složkou a pohybově-tanečními sekvencemi v choreografii Igora Vejsady. K textům Françoise Villona či Garcíi Lorcy přispívá svou lyrikou Michal Stránský. Jak režisér, tak také skladatel Daniel Fikejz vycházejí z konkrétních osobností herců-zpěváků, což inscenaci posouvá k nejvyšší možné kvalitě. V hlavních rolích uvidíte Karla Čepka j. h. /Jana Fišara (Frollo), Marcela Školouta / Josefa Vránu j. h. (Quasimodo), Romana Haroka / Martina Štolbu (Phoebus), Václava Moryse (Gringoire) a konečně Oľgu Bezačinskou / Martinu Šnytovou (Esmeralda) a Janu Kurečkovou / Evu Zbrožkovou v úloze Phoebovy snoubenky Lily ad.
Na inscenaci se výraznou měrou podílí i sbor a orchestr operety pod vedením dirigenta Karola Kevického a balet NDM. Podnětnou hudební složku podpoří nová instrumentace Igora Vavrdy, jako sbormistr se na nastudování podílí Bohumil Vaňkát. Výtvarné scénické a kostýmní návrhy vytvářejí režisérovi osvědčení přední spolupracovníci: Jan Dušek j. h. a Dana Hávová j. h.
Skladatele Daniela Fikejze na Hugově románu a příběhu nejvíce zaujaly „silný příběh, vzrušující prostředí i časový kontext, čistota, vášeň, romantika, boj dobra se zlem i uvnitř člověka samotného. V dnešní konzumní době se tyhle věci moc nenosí, ale citliví lidé na ně reagují, protože duše člověka se zase tak moc nemění.“
.
Napsáno s využitím oficiální tiskové zprávy od Pavly Březinové, tiskové mluvčí NDM.
Komentáře
veny
Autorhm, to nemusí být vůbec špatné…
Ondřej Doubrava
AutorVšak já se také po naprosté fascinaci Fikejzovou hudbou k Baladě o lásce, které stejně všichni libozvučně říkají Singoalla, do Ostravy chystám a pokud se mi povede upříst plány, tak bude recenze.
veny
AutorJá jsem byla hudbou v Singoalle taky mile překvapena a moc se mě líbila.
No pokud ti návštěva vyjde, tak ti docela závidím, protože příběh je to krásný a dojemný a pokud bude Fikejzova hudba tak dobrá jako v Singoalle, tak to bude asi povedené dílo.
Terezka
AutorMoc Vám děkuju za ttyto informace.
Určitě na to tajdu, protože toto si ujít nenechám. A ještě věím, že hudba bude opravdu krásná, protože u Balady o lásce byla.
Antonio
AutorByl jsem na tomhle představení moc se mi líbílo všem doporučuji jak budete mít cestu kolem Ostravy …