Kočky zamíří do Plzně o Vánocích
Legendární muzikál “Kočky” (Cats) chystá své třetí uvedení v České republice. Po Praze a Brnu se nyní představí v Plzni. Premiéra se uskuteční na Boží hod vánoční 25. prosince od 19 hod. v Novém divadle.
Kočky měly světovou premiéru v londýnském West Endu roku 1981. Okamžitý a ohromující úspěch se odrazil v broadwayské premiéře hned v následujícím roce. Muzikál získal dvakrát cenu Grammy a sedm cen Tony, v současnosti se Kočky do West Endu opět vracejí.
V České republice byl muzikál Kočky v přebásnění Michaela Prostějovského poprvé uveden v pražském Divadle Milénium (2004) a v loňském roce ho nastudovalo Městské divadlo Brno. Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni je tedy u nás třetí scénou, jež si na náročný titul troufla. Bude v Plzni úspěšný? „Rozhodnutí uvést Kočky na jeviště plzeňského divadla je v rámci uměleckého vývoje a dramaturgie našeho souboru převratným krokem,“ sděluje režisér inscenace a šéf muzikálového souboru Roman Meluzín. „Je to něco, s čím se divák v Plzni setká poprvé a s čím své síly tento soubor ještě nezměřil.“

Rozumbrad – Laco Hudec
Osu muzikálu tvoří každoroční party pestré kočičí komunity, během níž se prezentují jednotlivé osudy, příběhy a různorodé charaktery. V originální londýnské verzi se party odehrávala na smetišti, v pražském Divadle Milénium na půdě domu a v Brně v prostředí zhýralé smetánky, která si na kočky “hraje”. Režisér plzeňské inscenace Roman Meluzín nalezl prý nové podněty v prostředí po výtce divadelním, ve skladu kostýmů a použitých dekorací. Scénické řešení Daniela Dvořáka spolu s kostýmy Šárky Hejnové mají vyzdvihovat imaginativnost a poetičnost námětu. Specifické nároky, jaké na představitele klade náročná taneční složka spolu s pohybovou identifikací s kočičími hrdiny, si vzala na starost dvojice choreografů Jiří Pokorný a Richard Ševčík. Za dirigentským pultem se bude s Jiřím Petrdlíkem střídat Pavel Kantořík, který byl rovněž garantem hudebního nastudování prvního českého uvedení Koček v Divadle Milénium.
Obsazení muzikálu “KOČKY”
Grizabella: Stanislava Topinková Fořtová
Múz, divadelní kocour: Miro Grisa
Tygří hněv, Múz zamlada: Lukáš Ondruš
Starobyl Vznešený, Vašnosta Brum: Juraj Čiernik | Martin Matoušek
Bomba-balerína: Karolína Gudasová
Rozumbrad: Laco Hudec | Lukáš Ondruš
Rambajz-tágo: Jozef Hruškoci
Demetra: Veronika Veselá
Šimbal-klimbal: Jan Fanta
Mungojerrie: Pavel Režný | Tomáš Drobil* (studijní úkol)
Tingl-tangl: Eva Staškovičová
Moura-kočka domácí: Bára Chybová | Lucie Zvoníková
Abraka-máryfuk: Michal Kováč | Martin Šinták
Dželína / Sličná kost: Petra Vraspírová
Dželína / Sličná kost swing: Petra Vraspírová | Kateřina Falcová
Viktorie: Nela Mrázová | Andronika Tarkošová
Mc Dlouhý dráp: Petr Laštovka | Pavel Tručka
Jeminé: Soňa Hanzlíčková Borková
Darmošlap: Tomáš Drobil
Kňoura-mžoura: Lucie Zvoníková
Pucifal: Lukáš Vilt
Elektra: Jarmila Dycková | Kateřina Ševčíková
Alfonso: Ondřej Martiš
Exotika: Jana Sochůrková | Jana Schweitzerová
Kasandra: Zdena Pijanová | Kateřina Falcová
Bengálský mour: Vojtěch Jansa
Archibaldus: Grzegorz MołoniewiczSwing: Kateřina Falcová, Lucie Zvoníková, Aleš Kohout, Lukáš Ondruš
Off stage: Kristýna Bečvářová, Venuše Zaoralová Dvořáková, Simona Lebedová, Hana Spinethová, Martin Šefl, Aleš Kohout, Roman Krebs, Lukáš Ondruš, Adam Rezner, Radek Štědronský Shejbal
Stav k 19.12.2014
Komentáře
Pavel
AutorAch, ty marketingové řeči… :-D
Roman Meluzín tady: “Rozhodnutí uvést Kočky na jeviště plzeňského divadla je v rámci uměleckého vývoje a dramaturgie našeho souboru převratným krokem. Je to něco, s čím se divák v Plzni setká poprvé a s čím své síly tento soubor ještě nezměřil.”
Roman Meluzín v říjnu 2011: “Rozhodnutí uvést Evitu na jeviště plzeňského divadla je v rámci uměleckého vývoje a dramaturgie našeho souboru převratným krokem. Je to něco, s čím se divák v Plzni setká poprvé a s čím své síly tento soubor ještě nezměřil.” https://www.facebook.com/media/set/?set=a.279041925460856.73796.163441810354202&type=1
Míša
AutorDobrý den na Plzeňskou verzi Koček jsem moc zvědavá a docela dost se těším.Můžu se zeptat chystáte z představení nějakou recenzi ?
Nick
AutorPavel: BINGO :D
Marius
AutorPodle fotek to zatím vypadá skvěle. No, uvidím sám na premiéře.
Ondřej Doubrava
AutorMíša: Určitě ne hned kolem premiéry (podle nás bylo datum premiéry zvoleno logisticky velmi nešťastně), ale v novém roce něco moc rádi vymyslíme.
Tomáš
AutorOndřeji, Vy nešťastný logistiku, co třeba navzdory poudni a neuplne funkcnosti divadla museli udelat premieru v roce 2014 aby neprisli o licenci ?
Marius
AutorLogisticky? Tak vzhledem tomu, že je v Novém divadle ještě asi dalších 10 premiér v sezóně,neřekl bych, že bylo z čeho vybírat. Pro mě, jako pro diváka, je premiéra na Vánoce skvělá, pro herce možná úplně ne.
Ondřej Doubrava
AutorTo o licenci je mi známo, jen škoda, že když už se CATS připravují tak dlouho, nešla premiéra udělat třeba o týden dřív, věřte tomu, že by to i pro mimoplzeňské novináře bylo lepší, ba si myslím, že by to byla příležitost pro hezké setkání bývalých Kočkocvoků z Milénia. když už se hraje v replikách pražských kostýmů) (a docela jsem se na to těšil), takhle se třeba všichni chystají až během roku… A já na hodně procent paradoxně asi dřív uvidím návrat londýnských CATS….
Marius
AutorVčerejší premiéra CATS byla naprosto dokonalá. Už od prvních tónů předehry sálala z jeviště obrovská energie, až z toho bušilo srdce. Scénicky je inscenace sice decentnější. Je založená hlavně jevištních stolech, ale alespoň na sebe nestrhává veškerou pozornost a dává tak vyniknout výkonům. Kostýmy byly ušité dle pražských návrhů od Šárky Hejnové. Některé jsou stejné jako v Praze, ale například kostýmy Demetry a Bomby se dost liší. Hudbu Andrewa Lloyda Webbera vůbec nemá smysl komentovat, ta patří k těm nejlepším, co kdy bylo napsáno. Provedení této hudby však ohodnotit mohu. Orchestr podal velmi vyrovnaný výkon. Orchestrace se trochu liší od té pražské nebo filmové verze, vychází hlavně ze současné londýnské a částečně i z původní z roku 1981. Musím pochválit nazvučení celého sálu. Na to, že to bylo první představení, bylo ozvučení naprosto perfektní. Bylo rozumět úplně každému slovu a orchestr zbytečně nepřeřvával zpěváky. Perfektní byl i light design, ketrý také dopomáhal vyniknout dění na scéně. Samotnou kapitolou je choreografie Richarda Ševčíka a Jiřího Pokorného. Ta má podobný rukopis jako původní od Gillian Lynne. Obsahuje spoustu zajímavých nápadů a strhává na sebe pozornost všech diváků.
Tak a teď již k jednotlivým výkonům premiéry:
Grizabella – Stanislava Topinková Fořtová – dokázala naprosto dokonale vystihnout charakter Grizabelly, hrála přirozeně a každé její slovo bylo uvěřitelné. Její provedení Memory patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy slyšel. Jednoznačně nejlepší výkon inscenace.
Múz – Miro Grisa – zaujal mě pěveckým i hereckým pojetím Múze
Tygří hněv, Múz za mlada – Lukáš Ondruš – skvěle odzpíval mojí oblíbenou Baladu Billyho McCawa
Styrobyl vznešený, Vašnosta Brum – Juraj Čiernik – zajímavé bylo, že velkou část písní Starobyla zpíval o oktávu níž, a tudíž předvedl úžasné hloubky. Ve výsledku se mi to takhle líbilo mnohem více. Podtrhuje to jeho stáří a vznešenost.
Bomba-balerina – Karolina Gudasová je neskutečně sexy kočka, skvěle se pěvecky i tanečně předvedla v písni McDlouhý Dráp
Rozumrad – Laco Hudec – je škoda, že je u něj stále dost výrazný slovenský přízvuk, jinak by byl jeho pěvecký výkon bezchybný
Rambajz-tágo – Jozef Hruškoci – přesně Rambajz, jak má být. Nemám výhrad.
Demetra – Veronika Veselá – Skvěle sekundovala Bombě
Šimbal-klimbal – Jan Fanta – nikdy jsem o něm neslyšel, velice překvapil
Mungojerrie – Pavel Režný
Tingl-tangl – Eva Staškovičová – potrhlá dvojice, ve své písni se dokázali pořádně vyřádit
Moura – kočka domácí – Lucie Zvoníková – na to, že zaskakovala za Báru Chybovou, podala naprosto skvělý výkon.
Abraka-máryfuk – Martin Šinták – skvělý tanečník, dostalo se nám i trochu té on-stage magie
Dželína / Sličná kost – Petra Vraspírová – skvěle doplňovala trojici koček, zaujala procítěným zpěvem písně Múz i Billym
Viktorie – Nela Mrázová – překrásné sólo po Naming of the Cats
Mc Dlouhý dráp – Pavel Tručka – má poměrně malý prostor, ale i na něm se dokázal předvést
Jeminé – Soňa Hanzlíčková Borková – svým andělským hláskem doplňovala Grizabelu, když zpívala o štěstí
I ostatní Kočky a Kočičáci zazpívali a zatančili své role skvěle. Sbory byly též skvěle sezpívané i díky osmi lidem z Off-stage.
Co dodat na závěr? Plzeňské Kočky se neskutečně povedly. Předvedly divákům muzikál superlativů a přiblížili tak Plzeň k West Endu a Broadwayi.