Nová rocková opera Milana Steigerwalda a Pavly Forest o neopětované lásce a děsivých rituálech. Takový je Vymítač, jedno z hudebně nejtvrdších děl, s jakým kdy RockOpera Praha přišla, ale zároveň i úplně první hororová opera v její historii. Divadelní premiéra novinkového kusu se uskuteční tuto středu 28. března 2018 od 19 hod.
Skladatel Milan Steigerwald se při tvorbě nechal ovlivnit nejen metalem, ale i německým komponistou Carlem Orffem a jeho zpracováním středověkých písní ze souboru Carmina Burana, Johannem Sebastianem Bachem a keltskou hudbou. „Kdysi jsem viděl koncert Ozzyho Osbourna, který začínal Carminou Buranou. Pak nastoupil Ozzy a já si říkal, že je škoda, že Carmina nepokračuje. Rozhodl jsem se tedy udělat metalového Orffa. Stejně jako v Carmině Buraně, i ve Vymítačovi bude sborový zpěv, ale prolínaný také growlingem a screamováním,“ popisuje hudební stránku představení její autor Milan Steigerwald.
Samotný příběh Vymítače je inspirovaný jednou starou velhartickou pověstí. V souvislosti s tamějším kostelem svaté Máří Magdalény a přilehlým hřbitovem se dosud vypráví řada nevysvětlitelných příběhů. Mělo tu docházet k pohanským a satanistickým rituálům, měli zde vraždit nemrtví a skrz vyvolávání duchů se tu údajně chtěl jeden voják pomstít milé zemřelého kamaráda. Dívka totiž stále oplakávala svoji zesnulou lásku a vojáka, který se jí nabízel, odmítala. Muže její lpění na zemřelém tak rozčilovalo a uráželo, že se rozhodl vykonat keltský pohanský rituál, jímž ze záhrobí vyvolal ducha svého přítele a pomocí temných sil nechal nebohé děvče posednout. Dívce nyní může pomoct už jedině Vymítač!
Hlavní role Vymítače se chopí hvězda RockOpery Praha Kamil Střihavka. Kromě něj mohou diváci v nové rockové opeře vidět další známá jména jako Honza Toužimský, Viktor Dyk, Pavla Forest, Žántí, Helena Kubelková a další. Mimo to, jak už je u tohoto souboru zvykem, kromě pěveckých a hereckých výkonů nebude nouze ani o velkou světelnou, akrobatickou a pohybovou show. Diváky dokonce čeká i tanec u tyče v podání Jany Kadeřávkové a mistryně světa v Pole disciplínách Alexandry Kalousové. Režii má na svědomí mistryně fyzického divadla, členka legendárního Teatr Novogo Fronta Irina Andreeva.
OBSAZENÍ
Vymítač: Kamil Střihavka
Voják: Honza Toužimský / Honza Tláskal
Kamarád vojáka: Petr Kutheil
Kněžka: Helena Kubelková
Mág, veterán: Petr Opava
Menhir: Pavla Forest
Dívka vojáka: Žántí
Démon: Magdaléna Tempírová
Dívky v nočním klubu: Jana Kadeřávková, Alexandra Kalousová, Eva Petrášková, Jana Eichlerová
Lidé, vojáci: Sbor Rockové akademie, Vratislav Kolomazník, Salvi Salvatore, Pavel „Fafelos“ Pešík, Petr „Keeta“ Dvořák, Luboš Balog
Divadelní společnost v klubu: Jana Paňková, Zuzana Dovalová, Matěj Kohout, Jan „Jafar“ Filipenský / Petr Novák
Stav k 26. 3. 2018
TVŮRČÍ TÝM
Hudba: Milan Steigerwald
Scénář a libreto: Pavla Forest
Režie a choreografie: Irina Andreeva
Asistent režie: Eva Petrášková
Grafika: Michaela Fišerová, Tereza Doležalová
Symfonické aranžmá: Daniel Wunsch
Sound Engineer: Richard Scheufler Jr.
Jevištní mistryně: Jana Eichlerová
Media Relations: Tomáš Kopečný, Jiří Štraub
ROZHOVOR S KAMILEM STŘIHAVKOU
Jak se Vám nová opera Vymítač líbí?
Líbí se mi moc! Je to opět především skvěle zkomponovaná metalová hudba Milana Steigerwalda, která posouvá marku Rockopera Praha o další level.
Režie se opět chopila choreografka Irina Andreeva, se kterou jste se potkal už v opeře Malý princ. Jak se Vám s ní pracuje a lišil se nějak způsob nastudování od předchozí spolupráce?
Irina Andreeva je fenoménem, stejně jako Rockopera Praha sama, který nemá na české scéně obdoby. Tvůrčí práce, která probíhala při zkouškách na Malého Prince, byla úžasná a Irina na ni navázala i při přípravách Vymítače. Její originální přístup a kreativita je i mně osobně velice blízká. Od prvního okamžiku jsme byli naladěni na stejné vlně a spolupráce s touto osobností je velice osvěžující a inspirativní.
Vymítač je jednou z nejtvrdších oper v repertoáru RockOpery Praha, zároveň první horor, je Vám tento žánr blízký?
Horor jako žánr není tím, co bych příliš vyhledával, ale co je mi opravdu blízké, je skvělá tvrdá hudba z pera Milana Steigerwalda. Rozhodně se v případě Vymítače máme na co těšit!
ROZHOVOR S IRINOU ANDREEVOU
Jak bude vypadat Vymítač v podání RockOpery Praha, čím bude výjimečný?
Je to první rocková opera RockOpery Praha nezpracovaná na základě nějakého konkrétního literárního díla, spíš je volně inspirovaná určitými legendami a rozpracovaná naší fantazií. Vymítač má taky mnohem tvrdší, metalovou a propracovanější hudbu, která někdy sklouzává k baladám. Je skvělá, moc se nám líbí a doufám, že se bude líbit všem.
Myslíte si, že se na představení mohou přijít i diváci, kteří zrovna nemají v oblibě horory?
Možná už na Vymítači pracuji tak dlouho, že jsem musela překonat svůj odpor k hororům, jaký jsem dlouhá léta měla. Zvykla jsem si na děj a rocková opera mi spíše připadá jako napínavé drama o lidskosti a nelidskosti v nás. Vymítač je v určitém smyslu horor, protože pojednává o hodně bolestivých zážitcích, ale nedisponujeme filmovými prostředky.
Co pro Vás bylo nejtěžší při přípravě a během zkoušení této opery?
Čas účinkujících. Každý z nich pracoval s velkým nasazením a s velkou chutí, ale málokdy jsme se při zkouškách sešli úplně všichni. Ve Vymítači vystupují skvělí herci a skvělí zpěváci.
Komentáře