Recenze a reportáže

RECENZE: Muzikál Voda (a krev) nad vodou v Divadle Kalich (+ videa)


Neuvěřitelných osm let se na prknech Divadla Kalich hrál megaúspěšný muzikál Osmý světadíl s hity populární skupiny Elán. 2. června letošního roku se s ním diváci museli rozloučit, aby uvolnil místo novému muzikálu Voda (a krev) nad vodou, taktéž s hity Elánů a znovu pod taktovkou Jána Ďurovčíka. Zda se povedlo vytvořit plnohodnotného “nástupce” oblíbeného Světadílu, na to se po prvním týdnu uvádění pokusím odpovědět následující recenzí se zhodnocením téměř všech alternací.

Tak jako Osmý světadíl, i muzikál Voda (a krev) nad vodou je založen na nesmrtelných písničkách skupiny Elán. Ač by se možná mohlo zdát, že na “Vodu” vlastně žádné velké hity nezbyly, opak je pravdou. Diváci se dočkají důvěrně známých písní jako je “Kočka”, “Sestrička z Kramárov”, “Amnestia na neveru”, “Zlodej slnečníc”, “Zaľúbil sa chlapec” či samozřejmě ústřední písně “Voda, čo ma drží nad vodou”. Vašo Patejdl, společně s Ľubomírem Dolným jim však vnukli novou podobu a notoricky známé písně tak často znějí lépe než originál. Svědčí jim také přepracování do duetů či hromadných scén. Velká část z nich je oblečena do rockovějšího hávu, který jim sluší a muzikál šlape. Zvuk pak pro divadelní představení mistrně upravil Jan Zázvůrek.

Vašo Patejdl speciálně pro muzikál připsal jednu novou píseň s názvem “Vinny, nevinny”. O text k ní se postaral Ľuboš Zeman. Byla dopsána pro hlavní roli Lukáše a já už teď mohu směle prohlásit, že je to obrovský hit a jeden z vrcholů celého představení. Tato v prvních tónech nevinně vypadající skladba vygraduje do epického emotivního finále plného neskutečných výšek a donutí protagonisty Lukáše jít skutečně až na dřeň a prověří jejich rozsah. Navíc jí pomáhá i efektní scénické ztvárnění. Neubránila jsem se přirovnání ke slavným “Getsemanům”. Skvělé!

Ján Ďurovčík a Peter Pavlac elánovské hity zapracovali do muzikálového libreta a podobně jako u Osmého světadílu, je příběh postaven na volné parafrázi slavného literárního díla. V tomto případě se jedná o oblíbený román Alexandra Dumase staršího, Hrabě Monte Cristo. Ocitáme se však v současnosti, mezi nejlepšími kamarády a společníky v IT firmě, Adamem, Lukášem a jeho přítelkyní Terezou, s nimiž prožijeme velký příběh o lásce, zradě a touze po pomstě.

Tomáš Löbl, Roman Tomeš, Marianna Polyáková Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Tomáš Löbl, Roman Tomeš, Marianna Polyáková

A mohl to být krok správným směrem, nepovedl se však na sto procent. Ubližuje hlavně přehnaná délka celého představení. Zapracovaných písní je příliš mnoho, muzikál zbytečně prodlužují a jsou v něm hudební čísla, která děj nikam neposouvají, i když žádné z nich není špatné. Obešla bych se například bez dámské jízdy k písni “Zanedbaný sex”, výletu do Prahy, aby mohla být použita píseň “Smrtka na pražskom orloji” nebo vězeňské písně “Spolok cvokov”. I mluvené pasáže by snesly zkrácení. Dramatické činoherní scény navíc místy balancují na hraně patosu.

Silný příběh plný emocí a zvratů je proložen vtipem a nabízí spoustu divácky vděčných humorných scén. A v tomto případě to nemyslím hanlivě. Komické výstupy většinou fungují, nejsou vulgární a laciné, i když lehce prvoplánové.

Výtku bych měla ke zbytečným “oslím můstkům” před písněmi, aby se divákovi napovědělo, který hit právě zazní, působí nepřirozeně a mnohdy až úsměvně.

Nebyl by to muzikál Jána Ďurovčíka, kdybychom se nedočkali výborných choreografií. Ďurovčík je špičkou ve svém oboru a ve “Vodě” to opět potvrdil. Za zmínku rozhodně stojí nadupaná choreografie k písni “Tanečnice z Lúčnice”.

Martin Černý se postaral o scénografii a opět vytvořil funkční, zdánlivě jednoduchou scénu, jejíž dominantou je šest vězeňských cel ve dvou řadách nad sebou. Vězeňské cely, které se různě otevírají, zavírají nebo vyjíždějí, herci mezi nimi přeskakují, zpívají a hrají nad sebou, působí velice efektně. Naprosto skvěle tak díky nim vyzní například duet “Dve a dve” Lukáše a Adama ve druhé půli. Ostatní kulisy jsou spíše v náznacích.

Voda (a krev) na vodou muzikal Divadlo Kalich

Voda (a krev) na vodou

O to větší škoda je, že se tvůrci nepoučili z Osmého světadílu a opět se dočkáme dlouhých přestaveb, kdy do diváků svítí oslnivá modrá světla a děj se zbytečně tříští.

O kostýmy se postaral Roman Šolc a i ten odvedl kvalitní práci. Jelikož se jedná o muzikál ze současnosti, nebylo zde mnoho prostoru pro nějaké divoké invence, většina kostýmů je civilní oblečení a vzhledem k tomu, že část děje se odehrává ve vězení, nechybí samozřejmě vězeňské mundúry. Zajímavostí může být, že jednotlivé alternace postav nemají vždy kostýmy úplně stejné, kladl se tak důraz na to, aby hercům kostýmy zkrátka seděly a slušely. A to se povedlo.

Zbyněk Fric, Štěpán Köhler, Jan Kříž, Michaela Tomešová Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Zbyněk Fric, Štěpán Köhler, Jan Kříž, Michaela Tomešová

O co se ale muzikál Voda (a krev) nad vodou hlavně opírá, jsou výkony jednotlivých umělců. Jak už Ďurovčík několikrát předvedl, vybírat si kvalitní umělce umí a klade na ně skutečně vysoké nároky, a to zejména po pěvecké stránce. Šanci dostali ostřílení bardi Divadla Kalich, mladí umělci, kteří se osvědčili v muzikálu Vlasy, ale i úplní nováčci, jak na scéně Divadla Kalich, tak i na profesionálním jevišti. A když se tahle parta dá dohromady, těžko budete v obsazení hledat slabší článek.

Anna Vopletalová, Richard Pekárek Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Anna Vopletalová, Richard Pekárek

Hlavní a největší rolí v muzikálu je role Lukáše, nebo chcete-li nejprve mladého Edmonda Dantèse a v druhé půli Hraběte Monte Crista. O roli se dělí Roman Tomeš a Zbyněk Fric.

Roman Tomeš patří mezi stálice Divadla Kalich a je vždy sázkou na jistotu. Ač o jeho pěveckých kvalitách nebyl důvod pochybovat, předčil má očekávání a při pohledu na jeho dechberoucí výkon, se mi vkrádá na mysl otázka, má-li vůbec nějaké hranice. Těžké písně zpívá s naprostou jistotou, svůj výkon doplňuje výborným herectvím, skvěle zahranými emocemi a podtrhuje pořádnou dávkou charisma.

Roman Tomeš Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Roman Tomeš

O to těžší to má potom alternující Zbyněk Fric, který ovšem podává taktéž suverénní výkon, dalo by se nesměle říci, že životní. Jeho Lukáš působí vyzrále, vystihuje všechny emoce a i on vás jistě patřičně zaujme.

Zbyněk Fric Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Zbyněk Fric

Hlavní ženskou roli Terezy hrají Marianna Polyáková, Michaela Tomešová a Marie Křížová.

První zmíněná, Marianna Polyáková, je na prknech Divadla Kalich nováčkem a Ďurovčík do ní vložil svou důvěru rovnou pro premiéru. A rozhodně nešlápl vedle. Slovenská herečka disponuje excelentním hlasem a náročné party zpívá, jakoby o nic nešlo. I s herectvím si poradila velmi dobře, jen v druhé půli, kdy se děj posune dopředu, jí maličko ubližuje mladičká vizáž. Emoce však v divákovi probudit dokáže.

Marianna Polyáková Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Marianna Polyáková

Michaela Tomešová je naopak v Kalichu už mnoho let jako doma a diváci tedy mohou sledovat její profesní vývoj a o tom bych se zde ráda zmínila. Od svých prvních rolí vyrostla, její pěvecký projev je jistý a pokročila i v herectví, v dramatičtější poloze je výborná. Jednoduše profesionální muzikálový výkon.

Michaela Tomešová Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Michaela Tomešová

Na konec jsem si úmyslně nechala Marii Křížovou, která v roli Terezy doslova exceluje. Zpívá bezchybně, její nezaměnitelná barva hlasu se dobře poslouchá a nejednou vyvolá husí kůži. Její herectví je přirozené, živelné a působí takříkajíc od srdce. Uvěříte jí jak romanticky zamilovanou dívku, tak zlomenou a zoufalou matku. Své postavě propůjčuje silné emoce. Až budete v závěru představení u jejího výkonu nekontrolovatelně plakat, vzpomeňte si na mě. Tleskám!

Marie Křížová Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Marie Křížová

Trojici hlavních rolí doplňuje neméně důležitá a náročná role Adama, v níž můžete vidět Jana Kříže nebo Tomáše Löbla.

Obsazení dvojnásobného držitele Ceny Thálie Jana Kříže do role podrazáckého Adama je další trefou do černého. Křížovi, stejně jako v Osmém světadílu, záporná role vyloženě sluší, dokáže si s ní hrát a diváka zkrátka baví. Pěvecky podává jako vždy excelentní výkon.

Jan Kříž Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Jan Kříž

O roli Adama se s Křížem dělí Tomáš Löbl, a přestože jsem ho znala z několika předchozích představeních, svým výkonem mi vyrazil dech. Role Adama prochází během představení velkým vývojem, na začátku musí přesvědčit o nešťastně zamilovaném chlapci, později o bezpáteřním podrazákovi, jež si jde bez ohledu na oběti za svým a na konci se okolnostmi proměňuje téměř v šílence. A to se Löblovi daří naprosto bravurně. Ani náročné elánovské písně pro něj nejsou problémem a díky rockovějšímu hávu v nich může uplatnit svůj charismatický chraplák. Vrcholem jeho výkonu je pak závěrečný duet s Lukášem “Dve a dve”, zvláště ve spojení s Romanem Tomešem.

Tomáš Löbl Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Tomáš Löbl

Divácky vděčnou rolí je role bachařky Godzilly, o níž se dělí tři herečky a nutno říci, že takto zajímavé a rozdílné alternace jsem dlouho neviděla a jejich výběr musím pochválit.

Na premiéře jsme mohli vidět zkušenou Mariku Procházkovou. Ta převážně komickou roli Godzilly využívá na sto procent, roli si zjevně užívá, vyniká herecky, ale ani ve zpěvu vůbec nezaostává.

Jan Tenkrát, Marika Procházková Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Jan Tenkrát, Marika Procházková

Zjevením pro mě je poté mladičká začínající Anna Vopletalová, která se okamžitě stává “miláčkem” publika a vyvolává jednu salvu smíchu za druhou. Pro Vopletalovou je role Godzilly první profesionální zkušeností a nutno podotknout, že se s ní poprala více než skvěle.

Richard Pekárek, Anna Vopletalová Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Richard Pekárek, Anna Vopletalová

Třetí bachařkou je taktéž začínající Nikola Ciprová. V jejím výkonu jí, tak jako výše uvedeným dámám, nepomáhá vizáž, kdy na první pohled nevypadá úplně “godzillovsky” a tudíž musí roli založit na přesvědčivém hereckém výkonu a to se jí daří. Zároveň vyniká pěvecky.

Radim Flender, Nikola Ciprová Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Radim Flender, Nikola Ciprová

Další výraznou postavou je role roztomile zamilovaného vězně Fera, v níž se střídají Jan Tenkrát a Richard Pekárek.

Jan Tenkrát patří v Kalichu k “domácím” a je vždy radost ho na jevišti vidět. Role Fera nabízí spoustu prostoru pro komiku a Tenkrát se s ní sžil velmi dobře a diváky spolehlivě rozesmává. V určitém momentu ale i dojme, tak jak to on umí. V druhé půli, kde dostává i více pěveckého prostoru opět podává bezchybný výkon.

Richard Pekárek, který zazářil v loňské divadelní sezóně v muzikálu Vlasy, dostal v Kalichu další příležitost, i když v menší roli. Má v ní však prostor ukázat i další svou stránku a tou je především ta komická a v té je znamenitý a dokáže si diváky velmi rychle získat. Stejně jako Tenkrát ale umí vzbudit i emoce a samozřejmě výborně zazpívat.

Ve vedlejších mužských rolích potom zaujal Viktor Novák v roli Tomáše Angela, alternuje se s Martinem Überallem.

Potěšil taktéž Jan Fanta v roli Janči Buzky, alternuje se s Filipem Hořejšem, u nějž bych možná maličko ubrala přehnané pitvoření.

Vedlejší dámské role nejsou nijak výrazné a objevují se v nich Tereza Sokolíková, Viktorie Tandlerová, Dominika Čompová, Kateřina Kroupová, Klára Jelínková, Aneta Poláchová, Nikola Kubešová, „Yanna” a Gabriela Stejskalová. Každá z nich interpretuje roli svým osobitým humorným způsobem, jen bych dala místy pozor na mluvené slovo.

Marianna Polyáková, Tereza Sokolíková, Nikola Kubešová Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Marianna Polyáková, Tereza Sokolíková, Nikola Kubešová

Vikiho Kerku pak ztvárňuje bez alternace Petr Šudoma a jeho výkon by vydal na speciální recenzi. Hraje, tančí, zpívá, je ho všude plno a je naprosto skvělý!

V roli Bosse se alternují Radim Flender a Jan Mikula. V premiérovém týdnu však hrál pouze Radim Flender a jeho Boss doslova rozplakával celé divadlo, smíchy.

Roman Tomeš, Radim Flender, Jan Fanta Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Roman Tomeš, Radim Flender, Jan Fanta

Vyrovnané výkony podávají taktéž Michal Pleskot a Martin Bačkovský v roli Čaby / Obhájce.

V roli Davida se alternují Štěpán Köhler, Valentýn Pokorný a Matěj Císarz. Viděla jsem pouze první dva jmenované a oba byli v rolích přehlížených synů výteční.

Roman Tomeš, Valentýn Pokorný Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich

Roman Tomeš, Valentýn Pokorný

Skvělým Ďurovčíkovým choreografiím nechává vyniknout taneční company.

V dámské zaujala především Kateřina Górnioková, i její alternace Veronika Šlapanská nebo Martina Ctiborová.

V té pánské potom Lukáš Blažek, Matěj Cichra nebo Tomáš Drobil.

Dále v muzikálu tančí Karolína Beerová, Katrin Cvinerová, Júlia Gombíková, Matěj Kupčík, Václav Procházka a Jan Adam. U posledně jmenovaného je místy znát pravděpodobně vliv baletního zaměření, který působí lehce rušivým dojmem u jinak dobře fungujících choreografií.

Voda (a krev) nad vodou není úplně dokonalá a prospělo by jí zkrácení. Stojí však na skvělých úpravách hitů Elánů, humoru, emocích a především špičkových výkonech účinkujících a to ji řadí mezi to nejlepší, co můžete v Praze v současné době vidět.

Skupina Elán a Ján Ďurovčík na premiéře Muzikál Voda a krev nad vodou Divadlo Kalich Ján Baláž Vašo Patejdl Jožo Ráž

Skupina Elán a Ján Ďurovčík na premiéře

Foto: Richard Kocourek | Divadlo Kalich

VIDEA

PREMIÉRA (5. 9. 2019)

Účinkují: Roman Tomeš, Jan Kříž, Marianna Polyáková, Marika Procházková, Jan Tenkrát…

1. REPRÍZA (6. 9. 2019)

Účinkují: Zbyněk Fric, Tomáš Löbl, Marianna Polyáková, Anna Vopletalová, Richard Pekárek…

2. REPRÍZA (7. 9. 2019)

Účinkují: Roman Tomeš, Jan Kříž, Marianna Polyáková, Nikola Ciprová, Jan Tenkrát…

3. REPRÍZA (7. 9. 2019)

Účinkují: Zbyněk Fric, Tomáš Löbl, Marie Křížová, Anna Vopletalová, Jan Tenkrát…

4. REPRÍZA (8. 9. 2019)

Účinkují: Roman Tomeš, Jan Kříž, Michaela Tomešová, Anna Vopletalová, Jan Tenkrát…

5. REPRÍZA (8. 9. 2019)

Účinkují: Roman Tomeš, Tomáš Löbl, Marie Křížová, Nikola Ciprová, Jan Tenkrát…

Natočil: Radek Janda

VSTUPENKY


Ostrava
Volá Londýn aneb nejslavnější britské muzikálové melodie zazněly v Ostravě
Recenze a reportáže
Montekové a Kapuleti spolu opět bojují na Hluboké
Recenze a reportáže
“Spring Awakening (Probuzení jara)” – broadwayské kultovní představení v Brně
  • Miroslav Kopta

    Dobrý den,

    byl jsem na představení 8.9. V podstatě bych s celkem vyčerpávající recenzí souhlasil, jen mě zarazilo vlastně jediné negativní hodnocení tanečníka Jan Adama. Podle mého názoru naopak předvedl společně s Veronikou Šlapanskou naprosto profesionální výkon a tyto dva tanečníky bych hodnotil v daném obsazení naopak velice pozitivně. Pokud mu vytýkáte jeho klasické baletní vzdělání, považoval bych to naopak za jeho přednost a této výtce opravdu nerozumím.

    Mgr. Miroslav Kopta


  • Petr

    Je nějaký důvod proč všechny ukázky jsou z té samé zcény? Mnohem více bych ocenil větší pestrost :(


  • Petr

    Oprava. Správně má být: “scény” :(