Frank Wildhorn a jeho muzikály (1. část)
Americký skladatel Frank Wildhorn patří k nejplodnějším a nejoblíbenějším světovým autorům současnosti. Do hledáčku fanoušků a producentů se dostal úspěšným dílem Jekyll & Hyde, které jsme měli možnost vidět i u nás. V současné době boduje jeho Carmen v Hudebním divadle Karlín a Frank Wildhorn se u nás stává stále oblíbenějším. Znáte ale jeho všechna díla? První třetinu bohaté muzikálové práce mapuje tento článek.
Frank Wildhorn se narodil roku 1959 v New Yorku, ve čtrnácti letech se pak s rodinou přestěhoval na Floridu. Rok studoval Miami University, poté přestoupil na University of Southern California, kde začal psát svůj první muzikál Jekyll & Hyde. V roce 1999 se stal prvním americkým skladatelem, který souběžně uváděl své tři muzikály na Broadwayi. Do dnešní doby napsal kolem 15 muzikálů, dopsal nové písně pro známé dílo Victor/Victoria a píše písně pro sólové zpěváky (Whitney Houston, Colm Wilkinson, Natalie Cole a další). Jeho první manželkou byla zpěvačka Linda Eder, se kterou se však rozvedl, pracovně spolupracovali ještě na několika projektech. Poté se zasnoubil taktéž s vynikající zpěvačkou a herečkou Brandi Burkhardt, se kterou se minulý rok rozešel.
Jak jsme již zmínili, prvním muzikálem Franka Wildhorna byl Jekyll & Hyde, který se stal také jeho nejúspěšnějším a nejznámějším dílem. Napsal ho se scénáristou a textařem Lesliem Bricussem. První písně vznikly už v roce 1987, oficiální demo nahrávku nazpívali v roce 1990 Colm Wilkinson a Linda Eder a o čtyři roky později vyšlo kompletní dílo na dvou discích. Na Broadwayi se premiérově hrál od března 1997, oficiální premiéra pak byla28. dubna 1997 v Plymouth Theatre. Celkově se odehrálo 1 543 repríz a muzikál se stal velice úspěšným u diváků i kritiky. Bohužel na prestižní ceny Tony nedosáhl, získal jen čtyři nominace (v roce 1997 triumfovaly muzikály Titanic a Chicago). Úspěchem na Broadwayi se však Jekyllovi otevřela brána do celého světa. Uváděl se prakticky po celém světě, 11. března 2005 měl českou premiéru v Hudebním divadle Karlín, v hlavní roli se představili Daniel Hůlka a Marián Vojtko. Pro divácký nezájem 1. prosince 2007 byla i přes velkou snahu fanoušků produkce ukončena. Existuje přes 15 vydaných nahrávek v různých světových jazycích, včetně té české. Z broadwayského nastudování vyšlo také DVD s Davidem Hasselhoffem v hlavní roli. Zajímavostí je, že autoři dávají inscenátorům velkou míru volnosti, a tak se produkce po celém světě velice liší, často i složením hudebních čísel (v broadwayské verzi například není obsažena píseň “I Need To Know”). Mnoho písní se osamostatnilo, především ústřední píseň “This Is The Moment” je celosvětově známá. Před muzikálem stojí už jen jedna překážka, nebo chcete-li výzva – dobýt londýnský West End. Pomalu se také schyluje k natáčení filmové verze.
Druhý a téměř neznámý muzikál napsal s Gregory Boydem a jednalo se o středověký temný příběh Svengali na motiv knihy Georga du Mauriera Trilby. Příběh pojednává o učiteli zpěvu Svengalim, který pomocí hypnózy promění pěvecky zcela nenadanou Trilby na vynikající zpěvačku. Svengali jí unese od Little Billyho, sochaře, který se do ní zamiloval při vytváření její sochy. Trilby se stává profesionální a známou zpěvačkou, ze svého minulého života si však vlivem Svengaliho hypnózy nic nepamatuje. Její minulost se jí ale začíná postupně vybavovat, a tak se chystá uprchnout od Svengaliho zpátky za svým milým Little Billym. Muzikál měl premiéru v dubnu 1991 v Sarasotě na Floridě, ve stejném roce se uváděl také v Houstonu v Texasu. Hlavní roli v obou produkcích vystupovali Linda Eder (Trilby) a Chuck Wagner (Svengali). Oficiální nahrávka muzikálu nikdy nevyšla (na sólovém albu Lindy Eder vyšly pouze dvě písně) a dílo upadlo do zapomnění. Neoficiální demo nahrávka unikla na veřejnost.
V roce 1995 dopsali Frank Wildhorn a Leslie Bricousse nové písně do divadelní verze muzikálu Victor/Victoria, která vycházela ze stejnojmenné muzikálové filmové komedie z roku 1982 s původní hudbou Henry Manciniho. Premiéra na Broadwayi se konala 25. října 1995. Julie Andrews si zopakovala hlavní roli z filmu a získala za ni ocenění Tony pro hlavní ženský herecký výkon. Muzikál zaznamenal 734 repríz, Julii Andrewsovou později vystřídala problémová Liza Minelli a produkci zakončovala Raquel Welch. V roce 1995 vznikl přímo z jeviště záznam a vysílal se později jako televizní film. Tato divadelní úprava se dostala i do České republiky, konkrétně do Hudebního divadla Karlín. V obsazení v čele s Michaelou Dolinovou (Victoria), Vladimírem Brabcem (Toddy) a Pavlem Soukupem (King Marchan) se komedie hrála od 25. listopadu 2000 do 26. února 2002. Muzikál pojednává o Victorii Grantové, zpěvačce hledající práci. V Paříži roku 1934 se seznámí s ostříleným homosexuálem Teddym, který ji přesvědčí, aby předstírala, že je muž, který je transvestistou, aby získala práci v místním nočním klubu. “Její” úspěšné číslo se brzy stává hitem a pozornosti neujde ani zločinci a majiteli klubu Kingu Marchanovi, který se vážně zamiluje.
Další zásadní dílo Franka Wildhorna bylo Scarlet Pimpernel (někdy překládáno jako Červený bedrník), ke kterému napsala texty a scénář Nan Knighton na stejnojmenný knižní námět od Baronessy Orczy. Příběh pojednává o skupině anglických šlechticů, kteří se důvtipem, převleky a urputným bojem snaží z Paříže během Velké francouzské revoluce osvobodit nevinné odsouzené. Námět obsahuje jak napětí, tak vtip i lásku. Světová premiéra proběhla na Broadwayi 9. října 1997 a v různých divadlech a nastudování se tam hrálo až do ledna 2000 (celkem 772 repríz), kdy skončil kvůli nevýdělečnosti. V hlavní roli Percyho zářil Douglas Sills a obdržel za ní ocenění Theatre World Award. Ze třech nominací na ceny Tony neproměnil Scarlet Pimpernel ve výhru ani jednu. Kromě dvou turné po Státech se muzikál uváděl ve Finsku, Mexiku, Německu, Švédsku, Norsku nebo Maďarsku. Vyšlo šest CD nahrávek a dvě promo / demo alba.
Poslední dílo, na které se dnes zaměříme, je Civil War. Muzikál z americké občasné války (1861–65) se věnuje problému otroctví a jednoty a dívá se na ně z různých pohledů. Texty písní napsal Jack Murphy a scénář Frank Wildhorn s Gregory Boydem. Nejedná se o klasický lineární příběh, spíše obrazy z různých etap občanské války odlišnými pohledy. Premiérově se muzikál uváděl na Broadwayi od 22. dubna 1999 a skončil 16. června 1999 po 61 reprízách. Kritici zcela dílo smetli a diváky si také nezískal, přestože považuji hudebně Civil War za jedno z nejpovedenějších Wildhornových děl. I přes kritiku získal dvě nominace na cenu Tony, za nejlepší hudbu a nejlepší muzikál. Po derniéře na Broadwayi se rozjelo turné po Státech, opět se ale nesetkalo s velkým ohlasem. Letos se o vzkříšení pokusil režisér Jeff Calhoun, nové, spíše koncertní nastudování se však uvádělo pouhé tři měsíce. Vyšlo demo album a poté kompletní nahrávka celého díla na dvou discích.
.
Další části:
(2) Camille Claudel, Dracula, Waiting for the Moon, Cyrano de Bergerac a Rudolf – The Last Kiss
Komentáře
Tomas
AutorVidel jsem akorat Carmen a nijak me to nenadchlo-na to jak to bylo porad vyprodavany a opevovany takovyma odama…,jsem od toho cekal trochu vic,nicmene chapu-hlavni tahak L.Bila,kterou videt v nejaky veci nazivo je jako zjeveni Ufounu na obloze,zvlast pro mimoprazske divaky z mensich mest ci vesnic…,to musi byt zazitek na cely zivot…:-D
Pavel Košatka
AutorNáhodou, Carmen je hudebně vynikající, originální texty Murphyho jsou taky dobrý. Lucie Bílá je sice mediální tváří, ale zpívá skvěle. Třeba “Kéž sílu mám” je vynikající písnička a Lucka do ní dává na jevišti všechno. Ale o tom až za dva týdny…
tom2410
AutorNo nevim jestli je Lucka Bílá naživo je pro lidi zjevení (i pro lidi z menších měst)jsme z vesnice a určitě Lucku nevídáme jen na muzikálech ale i koncertech a i v těch menších městech.
marek.štefan
Autortextař u Scarlet Pimpernel je žena