Frank Wildhorn a jeho muzikály (3. část)
Dnes uzavíráme seriál o muzikálové tvorbě známého amerického skladatele Franka Wildhorna. Minulou tvorbu máme již skoro za sebou, přichází na řadu velice mladé projekty a plánovaná představení. Samozřejmě nechybí všem jistě známá Carmen nebo nové adaptace Hraběte Monte Crista či Alenky v říši divů.
.
Začněme dnes zapomenutým projektem Franka Wildhorna, Jacka Murphyho (texty písní) a Shuichiro Koika (scénář a režie) Mitsuko. Pojednává o ženě jménem Mitsuko Aoyama, která se jako první Japonka vdala za muže ze západu, velvyslance Rakousko-Uherska, hraběte Heinricha Coudenhove-Kalergiho. 9. prosince 2005 se muzikál poprvé představil ve Vídni na show s názvem Mitsuko in Concert, kde kromě nových písní právě z tohoto díla zazněly i starší písně z Wildhornovy tvorby. Hlavní party zazpívali Uwe Kröger, Maki Ichiro a Yoshio Inoue. Většina písní byla přeložena do němčiny, některé zazněly v originále. Pro Mitsuko to bylo první a poslední “představení”. Později, v lednu roku 2007 zařadil Yoka Wao píseň Love Crosses All Borders do svého sólového koncertu, který byl vydán na DVD.
V roce 2006 napsal Frank Wildhorn opravdu specifický muzikál. Never Say Goodbye (Nikdy neříkej sbohem) vzniklo speciálně pro ženské japonské divadlo Takarazuka Revue, scénář a texty napsal Shûichirô Koike, který také muzikál později režíroval. Příběh se odehrává v době španělské občanské války (1936-1939), kde se setkává dramatička Katherine McGregor a židovský fotograf Georges Malraux. Zamilují se do sebe, stejně tak jako do boje proti fašismu. Autoři si hrají s myšlenkou, jestli “láska dokáže přivolat mír?”. Premiéra se konala 24. března 2006 v již výše zmíněném divadle v režii Koika. Na začátku května 2006 tato produkce skončila a 26. května se uskutečnila premiéra v Tokyu, kde se Never Say Goodbye hrálo do 2. července 2006. Frank Wildhorn se stal prvním zahraničním skladatelem, který napsal muzikál pro tuto známou japonskou produkci (v současnosti uvádí v Tokyu původní německý muzikál Elisabeth). K muzikálu vyšlo nejen kompletní 2CD a DVD, ale také karaoke album, cover verze písní hraná na piáno a nebo klavírní zápis písní.
Po dvouleté tvůrčí pauze měl v České republice světovou premiéru nový a dlouho očekávaný projekt Franka Wildhorna, Jacka Murphyho (texty písní), Normana Allena (scénář), Egona Kulhánka a Adama Nováka (námět) Carmen. Wildhorn psal muzikál přímo na míru pro Hudební divadlo Karlín a představitelku hlavní role, známou českou zpěvačku Lucii Bílou. Natolik se mu líbilo české nastudování jeho dřívějšího muzikálu Jekyll & Hyde, že poprvé v historii svěřil českému divadlu světovou premiéru amerického muzikálu. Carmen vzbudila rozruch a zvědavost již dlouho před premiérou, napínala diváky až do poslední chvíle, především s neustále odkládanou tiskovou konferencí, na které bylo odhaleno kompletní obsazení. Lucie Bílá původně měla hrát Carmen bez alternace, oficiálně se však k ní přidala původní understudy a představitelka role Kataríny Dasha. Světové premiéry se konaly 2. a 3. října 2008 v Hudebním divadle Karlín. Příběh není zcela původní, je pouze “Carmen” inspirovaný, pro muzikál je důležité cirkusové prostředí (na jevišti se objevují i živá zvířata). Premiéra vzbudila rozličné ohlasy, a to jak u kritiky, tak i běžných diváků. Někteří odsuzovali přílišnou kýčovitost a sázku na efekt (velkolepá výprava je skutečně efektní), jiní zase chválili skvělou hudební stránku (která je opravdu taktéž povedená) a nevšední podívanou. Opravdu, koprodukcí s Divadlem Ta Fantastika se podařilo vytvořit skutečně ojedinělou muzikálovou show, které v českých podmínkách mohli velkolepostí konkurovat jen Bídníci a Miss Saigon. Ty se ale již dávno nehrají, takže Carmen má cestu pro diváky otevřenou. Navzdory různým reakcím, je to jediná možnost vidět velkolepý broadwayský muzikál u nás. Prodej vstupenek překonává všechna očekávání a Carmen je velice upřednostňována před ostatním repertoárem karlínského divadla (další bod, do kterého se kritici opírají). K představení vyšlo také poněkud chudé CD s výběrem písní. Mnoho reakcí a vášnivých debat proběhlo i pod naší recenzí. Náš server Carmen všeobecně přijímá kladně a těšíme se na další projekty Franka Wildhorna v Praze (údajně se již jedná o dalším díle).
S Jackem Murphym napsal další historický muzikál podle stejnojmenné předlohy Alexandra Dumase The Count of Monte Cristo (Hrabě Monte Cristo). Oproti původní předloze lze najít v muzikálové podobě poměrně mnoho odchylek, zatímco Karel Svoboda se při zpracování tohoto díla více držel originálu. Poprvé se Wildhornův Monte Cristo představil v listopadu 2008 v New Yorku na workshopu s Brandi Burkhardt, Jamesem Barbourem, Natalií Toro a dalšími oblíbenými zpěváky Franka Wildhorna. 12. prosince 2008 vyšla demo nahrávka písní v anglickém jazyce s Thomasem Borchetem a Brandi Burkhardt v hlavních rolích. Světová divadelní premiéra v režii Andrease Gergena byla 14. března 2009 v švýcarském St. Gallen, které znáte z minulého povídání o Wildhornově muzikálu Dracula. 13. června skončila muzikálu první úspěšná sezóna a od 3. listopadu 2009 se bude opět uvádět, a to až do dubna 2010. V hlavní roli můžete vidět Thomase Borcheta, který nazpíval již výše zmíněnou demo nahrávku.
Po úspěšném tažení světem se Frank Wildhorn vrací do rodné Ameriky, pro kterou vzniká nový muzikál Wonderland: Alice’s New Musical Adventure (Říše divů: Nové Alenčino muzikálové dobrodružství), inspirovaný knihou Lewise Carrolla Alenka v říši divů. Texty písní a scénář píše opět Jack Murphy. 20. března 2009 se poprvé muzikál představil na recitálu v New Yorku v hlavní roli s Lauren Kennedy. V dubnu 2009 proběhly castingy na obsazení připravované premiéry. Světová premiéra proběhne 5. prosince 2009 v Tampě na Floridě a poté je plánovaný přesun do Houstonu v Texasu, kde se bude hrát od 9. ledna 2010. Podle ohlasů se pak počítá s převodem představení na Broadway nebo uspořádáním celostátního turné. Režie se ujme Gregory Boyd, který dříve režíroval například muzikály Jekyll & Hyde, Svengali nebo Civil War. Před premiérou se plánuje vydání demo nahrávky, první termín byl v létě 2009, zatím to však vypadá až na zimu 2009, tedy opravdu těsně před premiérou. Pár hudebních ukázek a další informace lze nalézt na oficiálním webu muzikálu. Sólovou píseň Anything Can Happen vložila Linda Eder na své sólové CD It’s No Secret Anymore. Tento projekt vypadá opravdu zajímavě a nadějně.
Zajímavý je další vznikající muzikál Bonnie & Clyde, založený na životech známé gangsterské dvojice Bonnie Parker a Clyde Barrow, se kterou jste se mohli setkat ve známém stejnojmenném filmu Arthura Penna z roku 1967. Wildhorn muzikál píše s Donem Blackem (texty písní), se kterým spolupracoval již na Draculovi a také s Ivanem Menchellem (scénář). V únoru 2009 proběhlo první představení na recitálu, kde se v hlavních rolích představili Laura Osnes a Star Sands, kteří by měli taktéž hrát hlavní role ve světové premiéře na podzim tohoto roku. Hudbu Frank Wildhorn označuje za velice netradiční, kombinující rock, blues a gospelovou hudbu. Světová premiéra bude 10. listopadu 2009 v San Diegu v La Jolla Playhouse.
Minulou středu se konečně odhalily detaily ohledně muzikálu Havana, který je inspirovaný městem s legendárními tropickými slunečnými dny a nočními bouřemi. Příběh se pak zaměřuje na ambiciózní severoamerickou spisovatelku Natalii, která nedávno po své tetě zdědila noční klub a bohaté sídlo. Odjíždí na Kubu s cílem prodat tyto nemovitosti, ale odolá kouzlu Havany a nové lásky na obzoru? Scénář napsal držitel Pulitzerovy ceny Nilo Cruz a texty písní opět kmenový textař Wildhornových děl Jack Murphy. Premiéra byla oznámená na druhou polovinu roku 2010, přičemž předpremiéry (které v Americe trvají i měsíce) začínají v červnu. Hrát se bude v Pasadena Playhouse v Kalifornii.
Mary Shelley’s Frankenstein je dalším chystaným dílem, na kterém spolupracuje opět s Jackem Murphym a režisérem Gregory Boydem. Jak název napovídá, půjde o muzikálovou adaptaci slavného románu Mary Shelley. Plánuje se vydání demo nahrávky, žádné konkrétní data premiér ani vydání nejsou známé. Podobně jsou na tom i ostatní připravované muzikály, které jsou zatím zahaleny tajemstvím. Názvy jsou zatím pouze pracovní a práce na projektech se mohou kdykoliv přerušit, proto jen stručně: Tears from Heaven (Phoebe Hwang) a pro nás celkem zajímavá nová adaptace Excaliburu (Jim Steinman & Gregory Boyd).
.
Co napsat na závěr? Frank Wildhorn napsal mnoho děl. Některá povedená a úspěšná, jiná povedená a bohužel zapomenutá, některá úplně odstrčená a neznámá. Přiblížili jsme Vám ve zkratce úplně všechny muzikály (pokud jsme na některé zapomněli, naservírujte nám to do komentářů a my to napravíme), nejlépe uděláte, když budete následovat poznámky o nahrávkách či umístěných písní a poslechnete si práci tohoto nadaného skladatele. Některá jeho díla můžete slyšet i v našem rádiu. Pokud Vás tento exkluzivní seriál oslovil, máte nějaké připomínky nebo dotazy, neváhejte napsat do komentářů. Přejeme Vám pěkný zbytek léta a zůstaňte s námi!
Sledujte dále tvorbu Franka Wildhorna na jeho oficiálních stránkách nebo navštivte bohatý web Jacka Murphyho.
.
Další části:
(1) Frank Wildhorn, Jekyll & Hyde, Svengali, Victor/Victoria, Scarlet Pimpernel a Civil War
(2) Camille Claudel, Dracula, Waiting for the Moon, Cyrano de Bergerac a Rudolf – The Last Kiss
Komentáře
Naiseen
AutorChtela bych se zeptat zda jsou jiz nejake novejsi informace o muzikalu Tears from Heaven. Velmi rada bych jej videla.
Ondřej Doubrava
AutorNěco málo je například v této diskuzi, režis=r je dobře známý i pražským divákům, leč premiéra bude v Jižní Korei: http://offbroadway.broadwayworld.com/board/readmessage.php?thread=1025763
Naiseen
AutorDiky… Jsem zvedava kdy se se dostane k nam jak vetsina reklam rika… Doufam, ze se k nam uzasny zpevak jako je Xiah Junsu taky dostane… :-(
Pavel Košatka
AutorDocela doporučuji si sehnat konceptové album Tears from Heaven v angličtině, Wildhorn se zase jednou pochlapil. Má to lehce podobnou hudební atmosféru jako Miss Saigon, ale okořeněné v poslední době jeho oblíbenými elektrickými kytarami. Zní to hodně slibně, snad se to někdy dočká Broadwaye, nebo ještě lépe Londýna nebo Prahy :). A kdo má rád Wildhornův rukopis jako já, tak by neměl váhat ;). I když tam slyšíte jeho různé díla, třeba v písničce Who Can I Trust se nemůžu zbavit toho, že to místy zní jako Dracula (Wildhornův samozřejmě).
Album je kdyžtak k dispizici i na Sound of Music:
http://www.soundofmusic-shop.de/s04.php?sp=en&pp=aa&bnr=15675&ag=1&partner=76
jehy
AutorAno, Tears of Heaven je super, navíc pro mně veliké plus – můj oblíbený úžasný James Barbour o:).
Jen mě mrzí, že chybí texty. Takže, máte-li někdo možnost mi v tom pomoci, budu neskonale šťastná.
jehy
AutorV červenci by konečně měl po všem tom dlouhém a nekonečném čekání vyjít Wildhornův Dracula – anglický koncept. Ani tomu nemůžu uvěřit, že je to pravda.
Jiří K.
Autorjehy: Prosím Vás, objednáváte si někdy něco z Soundofmusic.de?
jehy
AutorJá osobně ne, objednává mi to kamarád.
Jakub
AutorDovolím si opravit chybu u představení Mitsuko, vámi zmińovaný Wao Yoka totiž není muž ale žena. :-D Je to bývalá členka známé japonské Takarazuka revue v nichž jsou všechny role ztvárňovány ženami, a zrovna Wao Yoka se specializovala na mužské role, tak asi došlo k téhle chybě :D Je to poměrně známá japonská celebrita, hrála například Franze-Josepha a Rudolfa v Elisabeth nebo titulní roli v Yestonově Phantomovi. S Wildhornem dále přišla do styku například v muzikálu Never say goodbye, kde hrála titulní mužskou roli a v poslední době také hrála v jeho Draculovi.